Τζούντιθ Μπάτλερ: Έρχεται στην Ελλάδα σε μια κρίσιμη συγκυρία

Τζούντιθ Μπάτλερ: Μιλώντας για το «φάντασμα του φύλου» χωρίς φόβο και πάθος Facebook Twitter
«Αυτό που είναι σαφές για μένα είναι ότι υπάρχει μια σειρά από παράξενες φαντασιώσεις σχετικά με το τι είναι το φύλο - πόσο καταστροφικό είναι και πόσο τρομακτικό είναι» λέει.
0

Είναι το άτομο που έχει γράψει ένα από τα πιο πολυσυζητημένα επιστημονικά έργα των τελευταίων πενήντα ετών. Το Τζούντιθ Μπάτλερ (they/them) με το βιβλίο του «Αναταραχή φύλου» ξεσήκωσε από το 1990 πάθη που ελάχιστα άλλα ακαδημαϊκά έργα έχουν ξεσηκώσει. Στις 22 Μαΐου, θα μιλήσει στη Δημοτική Αγορά Κυψέλης σε μία ανοιχτή συζήτηση, με αφορμή το τελευταίο βιβλίο του «Ποιος φοβάται το φύλο;» (2024), για όλα τα επίκαιρα ζητήματα που έχει θίξει με το έργο του, για τη συντηρητικοποίηση της δημόσιας συζήτησης σε εγχώριο και διεθνές επίπεδο και για τις αντιστάσεις που είναι αναγκαίο να αναπτυχθούν.

Συναρπαστικό, προκλητικό, ανατρεπτικό βιβλίο, άσκησε ξεκάθαρη και ψύχραιμη κριτική στην έννοια των σταθερών έμφυλων ταυτοτήτων που θεωρούνται ριζωμένες στη φύση και στα σώματα, αλλά και στην «υποχρεωτική» ετεροφυλοφιλία. Η πρωτότυπη «επιτελεστική θεωρία του φύλου» (gender as performance) που αναπτύσσει εξακολουθεί να βρίσκεται στα χαρακώματα ενός πολιτισμικού πολέμου που μαίνεται και σχετίζεται άμεσα με τα θέματα που θέτει: έμφυλη ταυτότητα, σεξουαλικότητα, συγγένεια, σχέσεις εξουσίας, λόγος, υποκειμενικότητα, επιτελεστικότητα, κριτική. Στο φάσμα αυτών των θεματικών, το Μπάτλερ έχει συχνά επικριθεί και παρερμηνευτεί. Το βιβλίο είναι τόσο διάσημο όσο και αμφιλεγόμενο, το ίδιο είναι σταρ της ποπ κουλτούρας, με τσιτάτα από το συγκεκριμένο βιβλίο να κυκλοφορούν σε memes και T-shirts και τις απόψεις του για το φύλο ως επαναλαμβανόμενη κοινωνική παράσταση και όχι ως έκφραση μιας προηγούμενης πραγματικότητας να επανεξετάζονται συνεχώς. 

Κανένας ωστόσο δεν μπορεί να αμφισβητήσει το γεγονός ότι το Τζούντιθ Μπάτλερ είναι μια σημαντική προσωπικότητα στον τομέα της φιλοσοφίας, έχει συμβάλει καθοριστικά στα πεδία της φεμινιστικής θεωρίας, της πολιτικής φιλοσοφίας, της ψυχαναλυτικής θεωρίας και της κοινωνικής και πολιτισμικής κριτικής.

«Δεν είναι μόνο οι απόψεις μου που επικρίνονται, αλλά το φύλο ευρύτερα – οι σπουδές φύλου, οι πολιτικές που επικεντρώνονται στο φύλο, οι διακρίσεις λόγω φύλου, το φύλο και η υγειονομική περίθαλψη, οτιδήποτε έχει μέσα το φύλο είναι ένα είδος τρομακτικής προοπτικής, τουλάχιστον για κάποιου».

Από το 1990 μέχρι σήμερα το Μπάτλερ έχει γράψει άλλα δεκαπέντε βιβλία και το τελευταίο, το «Ποιος φοβάται το φύλο;» συζητήθηκε επίσης πολύ, όχι με τον τρόπο που συζητήθηκε η «Αναταραχή φύλου», αλλά με πιο κριτικά. Πολλοί αναρωτιούνται αν το Μπάτλερ έγινε mainstream, βρίσκοντας ότι οι απόψεις του δεν είναι πια επαναστατικές και δεν είναι λίγοι αυτοί που το κατηγορούν για ελιτισμό, λόγω του δύσκολου ύφους του βιβλίου.

Σε συνέντευξή του στους ΝΥΤ λέει πως όταν έγραψε το «Αναταραχή φύλου» δεν το έκανε για να μιλήσει για τον εαυτό του: «Υπήρχαν και άλλοι άνθρωποι, ισχυρές φεμινίστριες αλλά και λεσβίες ή γκέι ή άνθρωποι που προσπαθούσαν να καταλάβουν το φύλο με τρόπους που δεν ήταν πάντα ευπρόσδεκτοι. Αλλά σήμερα οι άνθρωποι που φοβούνται τις ιδέες μου είναι αυτοί που δεν με διαβάζουν. Με άλλα λόγια, δεν νομίζω ότι φοβούνται τις ιδέες μου. Έχουν καταλήξει σε κάτι άλλο – ένα είδος φαντασίωσης για το τι πιστεύω ή ποιο είμαι. Και φυσικά δεν είναι μόνο οι απόψεις μου που επικρίνονται, αλλά το φύλο ευρύτερα – οι σπουδές φύλου, οι πολιτικές που επικεντρώνονται στο φύλο, οι διακρίσεις λόγω φύλου, το φύλο και η υγειονομική περίθαλψη, οτιδήποτε έχει μέσα το φύλο είναι ένα είδος τρομακτικής προοπτικής, τουλάχιστον για κάποιους».

Το φύλο είναι κάτι το τρομακτικό; Ποιος φοβάται το φύλο και γιατί η λέξη ηχεί τρομακτική σήμερα; Το Μπάτλερ χρησιμοποιεί την έκφραση «φάντασμα του φύλου» και μιλά για τις λέξεις που μπορεί να είναι μια αδιέξοδη παγίδα σε κάθε συζήτηση. Το φύλο είναι τρομακτικό και μόνο ως αναφορά: «Ο Βίκτορ Όρμπαν, ο Βλαντίμιρ Πούτιν, η Τζόρτζια Μελόνι, ο Ρίσι Σουνάκ, ο Ζαΐρ Μπολσονάρου, ο Χαβιέρ Μιλέι και φυσικά ο Ρον ΝτεΣάντις, ο Ντόναλντ Τραμπ και πολλοί γονείς και κοινότητες σε Πολιτείες όπως η Οκλαχόμα, το Τέξας και το Γουαϊόμινγκ επιδιώκουν να περάσουν νομοθεσία που να απαγορεύει τη διδασκαλία της θεωρίας για το φύλο ή την αναφορά στο φύλο στα βιβλία» λέει το Μπάτλερ. 

Judith Butler: How the far-right wants to control your body

Χρησιμοποιεί παραδείγματα όπως αυτό του Πάπα Φραγκίσκου, που συνέκρινε τη θεωρία του φύλου με τα πυρηνικά όπλα, της Ιταλίδας πρωθυπουργού Τζόρτζια Μελόνι που προειδοποίησε ότι η «ιδεολογία του φύλου» θα αφαιρέσει από όλους την ταυτότητα φύλου τους, ενώ θυμίζει ότι ο Πούτιν αναφέρεται στην Ευρώπη ως «Gayropa», λέγοντας ότι το φύλο είναι ένα δυτικό κατασκεύασμα που θα καταστρέψει τις έννοιες της μητέρας και του πατέρα. Το Μπάτλερ εξηγεί ότι το φύλο έχει μετατραπεί σε ένα φάντασμα που αντιπροσωπεύει πολλαπλούς ανθρώπινους φόβους και ανησυχίες σχετικά με τη σεξουαλικότητα, τα σωματικά χαρακτηριστικά, το σεξ και τις σχέσεις. Αυτές οι ανησυχίες έχουν υποδαυλιστεί και χειραγωγηθεί από δεξιούς σε θέσεις θρησκευτικής και κοσμικής εξουσίας.

«Αυτό που είναι σαφές για 'μένα είναι ότι υπάρχει μια σειρά από παράξενες φαντασιώσεις σχετικά με το τι είναι το φύλο – πόσο καταστροφικό είναι και πόσο τρομακτικό είναι» λέει. «Αλλά το ίδιο συμβαίνει και με τις φεμινίστριες που έχουν "κριτική στάση απέναντι στο φύλο" (gender critical), ή είναι trans-exclusionary (δεν θεωρούν γυναίκες τις τρανς γυναίκες), ή που έχουν πάρει ρητά θέση ενάντια στις πολιτικές για τα τρανς ζητήματα». 

Το φύλο είναι απειλή και για το ίδιο το Μπάτλερ που δέχθηκε σωματική επίθεση το 2017 ενώ μιλούσε στη Βραζιλία. Διαδηλωτές έκαψαν ένα ομοίωμά του φωνάζοντας: «Πάρτε την ιδεολογία σας στην κόλαση». Στο αεροδρόμιο μια γυναίκα του επιτέθηκε φωνάζοντας κάτι για την παιδοφιλία, ενώ σε μια ομιλία που είχε δώσει κάποιος φώναξε: «Κάτω τα χέρια από τα παιδιά μας!». Ένιωσε φρίκη εξαιτίας αυτών των γεγονότων και αποφάσισε να γράψει το «Ποιος φοβάται το φύλο», έχοντας καταλάβει ότι «ο τρόπος που σκέφτεται το κίνημα κατά της ιδεολογίας του φύλου είναι ότι αν καταρρίψεις το ταμπού κατά της ομοφυλοφιλίας, αν επιτρέψεις τον γάμο μεταξύ ομοφύλων, αν επιτρέψεις τη φυλομετάβαση, τότε έχεις απομακρυνθεί από όλους τους νόμους της φύσης που κρατούν ανέπαφους τους νόμους της ηθικής – ανοίγεις το κουτί της Πανδώρας και θα αναδυθεί όλο το οπλοστάσιο των διαστροφών».

Τζούντιθ Μπάτλερ: Μιλώντας για το «φάντασμα του φύλου» χωρίς φόβο και πάθος Facebook Twitter
Διαδηλωτές στο Σάο Πάολο της Βραζιλίας το 2017 καίνε ένα ομοίωμα του Μπάτλερ. Φωτ.: Fabio Vieira/FotoRua/NurPhoto via Getty Images/Ideal Images

Το Μπάτλερ πιστεύει ότι η γλώσσα δεν πρέπει να αστυνομεύεται, και του αρέσει που οι νέοι πειραματίζονται με τη γλώσσα και τους όρους που κάνουν τον καθένα να νιώθει καλύτερα στη ζωή του. «Νομίζω όμως ότι πρέπει να δείξουμε λίγη περισσότερη συμπόνια για τη διαδικασία προσαρμογής», λέει για αυτούς που αναζητούν την ταυτότητά τους και το πώς θέλουν να τους αποκαλούμε, πέρα από τον συνηθισμένο δυαδικό διαχωρισμό. Ωστόσο η τρανς κοινότητα αντέδρασε μετά το «Gender Trouble» και το Μπάτλερ σήμερα έχει αντιληφθεί ότι αυτό που τελικά ονομάστηκε «queer προσέγγιση» δεν ήταν εντάξει για κάποιους ανθρώπους που χρειάζονται να ανήκουν σε μια κατηγορία και γι' αυτούς το φύλο δεν κατασκευάζεται, ούτε επιτελείται. «Δεν θέλουν όλοι την κινητικότητα. Και νομίζω ότι το έχω λάβει αυτό υπόψη μου τώρα».

Η εποχή των αναθεωρήσεων

«Έχω, υποθέτω, αναθεωρήσει τη θεωρία μου για το φύλο – αλλά δεν είναι αυτό το θέμα αυτού του βιβλίου. Επισημαίνω ότι η "ταυτότητα φύλου" δεν είναι το σύνολο αυτού που εννοούμε με τον όρο φύλο: είναι κάτι που ανήκει σε ένα σύμπλεγμα πραγμάτων. Το φύλο είναι επίσης ένα πλαίσιο –ένα πολύ σημαντικό πλαίσιο– στο δίκαιο, στην πολιτική, ένα πλαίσιο για να σκεφτούμε πώς εγκαθιδρύεται η ανισότητα στον κόσμο» λέει το Μπάτλερ.

Το Μπάτλερ εννοεί ότι είμαστε «κάτι» σε ένα πλαίσιο κοινωνικά και πολιτισμικά κατασκευασμένο, βρίσκουμε τον δρόμο μας μέσα σε αυτό, ενώ παράλληλα διαμορφωνόμαστε. Όπως είπε το ίδιο στους ΝΥΤ, αισθάνεται ότι είναι σε πιο στενή επαφή με ανθρώπους που κινητοποιούνται επιτόπου σε παγκόσμιο επίπεδο από ό,τι ήταν στο παρελθόν. Και νιώθει ικανοποίηση γι' αυτό.

Μπάτλερ
Judith Butler, Who's Afraid of Gender?

Ο τίτλος της κριτικής για το βιβλίο στον «Guardian» από το Finn Mackay, τρανς άτομο που δραστηριοποιείται στον χώρο του φεμινιστικού ακτιβισμού, είναι «Το θεωρητικό του φύλου έγινε mainstream». Η κριτική τονίζει ότι όταν εκδόθηκε η «Αναταραχή φύλου», αν και ήταν «ροκ σταρ» στους ακαδημαϊκούς κύκλους, το Μπάτλερ δεν ήταν καθόλου mainstream. Μάλιστα, οι ιδέες που εισήγαγε το βιβλίο «συζητιούνται τώρα πολύ ευρύτερα, τουλάχιστον εν μέρει λόγω της αντίδρασης στην αύξηση των δικαιωμάτων και της ορατότητας των τρανς και των μη δυαδικών ως προς το φύλο ατόμων».

«Τριάντα χρόνια μετά», γράφει το Φιν, «το Μπάτλερ πρέπει ακόμα να εξηγήσει ότι ποτέ δεν είπε πως το φύλο δεν έχει σημασία. Είναι απογοητευμένο και θυμωμένο – ή όσο απογοητευμένοι και θυμωμένοι μπορούν να γίνουν οι διάσημοι καθηγητές φιλοσοφίας. Το ξέρω, γιατί αυτό είναι το πιο προσιτό από τα βιβλία του μέχρι στιγμής, μια παρέμβαση που προορίζεται για ένα ευρύ κοινό».

Στο Ηνωμένο Βασίλειο, ο «πόλεμος του φύλου» είναι ιδιαίτερα άγριος. Το Μπάτλερ θεωρεί ότι η μόνη απάντηση είναι να σχηματιστεί ένας άξονας αντίστασης που θα συγκεντρώσει τα κινήματα κάτω από την ίδια στέγη για να γίνουν πιο αποτελεσματικά. «Άνθρωποι που μπορεί να μην είναι φίλοι, που διαφωνούν, πρέπει να συνεργαστούν, γιατί όλοι μπορεί να βρεθούν υπό διωγμό αργά ή γρήγορα – όλες οι γυναίκες, όλες οι μειονότητες, όλοι όσοι μειονεκτούν. Η αλληλεγγύη δεν είναι σπίτι», μας υπενθυμίζει το Μπάτλερ, χρησιμοποιώντας μια γνωστή φράση της φεμινίστριας Bernice Johnson Reagon. «Δεν χρειάζεται να είναι άνετο».

Τζούντιθ Μπάτλερ: Μιλώντας για το «φάντασμα του φύλου» χωρίς φόβο και πάθος Facebook Twitter
Όσα έχει γράψει το Μπάτλερ για το φύλο, το σεξ, τη σεξουαλικότητα, το queerness, τον φεμινισμό, τα σώματα, τον πολιτικό λόγο και την ηθική έχουν αλλάξει τον τρόπο με τον οποίο οι μελετητές σε όλο τον κόσμο σκέφτονται, μιλούν και γράφουν για την ταυτότητα, την υποκειμενικότητα, την εξουσία και την πολιτική. Φωτ.: Target Presse Agentur Gmbh/Getty Images/Ideal Images

Το Μπάτλερ προκάλεσε μεγάλες αντιδράσεις στο Ηνωμένο Βασίλειο όταν σε μια συνέντευξη στην Jules Gleeson για τον «Guardian» τo 2021 είπε την άποψή για τις trans-exclusionary φεμινίστριες (TERFs). Ήδη το 2020 είχε δηλώσει ότι ο trans-exclusionary ριζοσπαστικός φεμινισμός (TERF) είναι «ένα περιθωριακό κίνημα που προσπαθεί να μιλήσει στο όνομα του mainstream, και ότι η ευθύνη μας είναι να αρνηθούμε να το αφήσουμε να συμβεί αυτό». 

Στον «Guardian» δήλωσε ότι «η ιδεολογία κατά των φύλων είναι ένα από τα κυρίαρχα στελέχη του φασισμού στην εποχή μας». Μέσα σε λίγες ώρες από τη δημοσίευση, οι τρεις παράγραφοι που περιλάμβαναν αυτήν τη δήλωση αφαιρέθηκαν και η εφημερίδα κατηγορήθηκε στη συνέχεια ότι «λογόκρινε» (προστάτευσε) τοΤζούντιθ Μπάτλερ επειδή συνέκρινε τις TERF φεμινίστριες με τους φασίστες και ζήτησε συγγνώμη από τους αναγνώστες. Ωστόσο το 2023 το Μπάτλερ επανέλαβε ότι «το κίνημα της ιδεολογίας κατά των φύλων θα έπρεπε να θεωρείται νεοφασιστικό φαινόμενο».

Berkeley professor explains gender theory | Judith Butler

Από την άλλη πλευρά, η ποιήτρια, δοκιμιογράφος και αρθρογράφος στο The Nation, Katha Pollitt, γράφει ότι «το κεφάλαιο του βιβλίου "Ποιος φοβάται το φύλο;" που έχει μεγαλύτερη σημασία για τους Αμερικανούς και τους Βρετανούς αναγνώστες είναι πιθανώς εκείνο για τις γυναίκες, πολλές από τις οποίες είναι Βρετανίδες, τις οποίες οι αντίπαλοι αποκαλούν TERFs (trans-exclusionary radical feminists), αλλά οι οποίες αυτοαποκαλούνται "gender-critical feminists". Πρόκειται για μια αδέξια, συγκεχυμένη ταμπέλα, και το Μπάτλερ ξοδεύει πολύ χρόνο για να τους επιτεθεί».

Τζούντιθ Μπάτλερ: Μιλώντας για το «φάντασμα του φύλου» χωρίς φόβο και πάθος Facebook Twitter
Το Τζούντιθ Μπάτλερ μιλάει στο κοινό του Lesbian Sex Mafia, 1982. Φωτ.: via X

Η Katha Pollitt υπενθυμίζει στο Μπάτλερ ότι μπορεί να καλεί σε συμμαχία αλλά ξεχνά, όπως λέει, «ότι οι συνασπισμοί προϋποθέτουν αναγκαστικά συμβιβασμούς και να επιλέγεις τις μάχες σου, όχι απλώς να κατηγορείς τους ανθρώπους ότι συμμερίζονται τις απόψεις των φασιστών, αν δεν πιστεύουν, για παράδειγμα, ότι ένας άνδρας μπορεί να κάνει παιδί ή ότι οι άνθρωποι θα πρέπει να μπορούν να αλλάζουν το φύλο τους απλά συμπληρώνοντας ένα έντυπο. Γιατί οι φεμινίστριες με κριτική στάση απέναντι στο φύλο να ενταχθούν σε ένα τέτοιο κίνημα;».

Ποιο είναι το Τζούντιθ Μπάτλερ

Τζούντιθ Μπάτλερ: Μιλώντας για το «φάντασμα του φύλου» χωρίς φόβο και πάθος Facebook Twitter
ΤοΤζούντιθ Μπάτλερ παιδί.

Το Τζούντιθ Μπάτλερ είναι σήμερα 68 ετών. Γεννήθηκε στο Κλίβελαντ σε μια οικογένεια ουγγροεβραϊκής και ρωσοεβραϊκής καταγωγής, με το μεγαλύτερο μέρος της οικογένειας της γιαγιάς της μητέρας του να έχει δολοφονηθεί στο Ολοκαύτωμα.

Παρακολούθησε τόσο το εβραϊκό σχολείο όσο και ειδικά μαθήματα εβραϊκής ηθικής, τα οποία, όπως έχει πει σε μια συνέντευξή το 2010, δημιουργήθηκαν ως μια μορφή τιμωρίας από τον ραβίνο του εβραϊκού σχολείου, επειδή τα παιδιά ήταν «πολύ ομιλητικά στην τάξη». 

Σπούδασε Φιλοσοφία στο Πανεπιστήμιο του Γέιλ, πήρε πτυχίο το 1978 και έκανε διδακτορικό στη Φιλοσοφία το 1984. Οι σπουδές του αφορούσαν κυρίως τις παραδόσεις του γερμανικού ιδεαλισμού και της φαινομενολογίας. 

Το 1988 έγραψε το δοκίμιο «Performative Acts and Gender Constitution: An Essay in Phenomenology and Feminist Theory» στο οποίο υποστηρίζει ότι επειδή η ταυτότητα φύλου εγκαθιδρύεται μέσω της συμπεριφοράς, υπάρχει η δυνατότητα να κατασκευάζονται διαφορετικά φύλα μέσω διαφορετικών συμπεριφορών. Σε όλο το κείμενο αυτό, το Μπάτλερ αντλεί επιρροές από Γάλλους φιλοσόφους όπως η Σιμόν ντε Μποβουάρ («Το δεύτερο φύλο») και ο Μορίς Μερλό-Ποντί («Το σώμα στη σεξουαλική του υπόσταση»). 

Τζούντιθ Μπάτλερ: Μιλώντας για το «φάντασμα του φύλου» χωρίς φόβο και πάθος Facebook Twitter
Το Τζούντιθ Μπάτλερ δίνει διάλεξη στο Πανεπιστήμιο του Αμβούργου το 2007. Πηγή: Jreberlein / Wikimedia Commons

Μετά την «Αναταραχή φύλου», στο «Bodies that matter: On the Discursive Limits of Sex» προσπαθεί να ξεκαθαρίσει τις αναγνώσεις και τις παρερμηνείες της επιτελεστικότητας, ενώ στο «Undoing Gender» συγκεντρώνει τους προβληματισμούς της για το φύλο, τη σεξουαλικότητα, την ψυχανάλυση και την ιατρική αντιμετώπιση των ίντερσεξ ατόμων και προορίζεται για ένα πιο γενικό αναγνωστικό κοινό από ό,τι πολλά άλλα βιβλία της. Εστιάζει στο ζήτημα της αναίρεσης των «περιοριστικά κανονιστικών αντιλήψεων για τη σεξουαλική και έμφυλη ζωή» και συζητά πώς το φύλο επιτελείται χωρίς κανείς να το συνειδητοποιεί, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι αυτή η επιτελεστικότητα είναι «αυτόματη ή μηχανική». Δηλώνει ότι κάποιος μπορεί να αισθάνεται την ανάγκη να αναγνωριστεί (ως φύλο) για να ζήσει, αλλά ότι ταυτόχρονα οι συνθήκες αναγνώρισης καθιστούν τη ζωή «μη βιώσιμη», φέρνοντας ως παράδειγμα την περίπτωση του David Reimer, ενός ατόμου του οποίου το φύλο επαναπροσδιορίστηκε ιατρικά από αρσενικό σε θηλυκό μετά από μια αποτυχημένη περιτομή σε ηλικία οκτώ μηνών (ο Ρέιμερ αυτοκτόνησε το 2004). 

Όσα έχει γράψει το Μπάτλερ για το φύλο, το σεξ, τη σεξουαλικότητα, το queerness, τον φεμινισμό, τα σώματα, τον πολιτικό λόγο και την ηθική έχουν αλλάξει τον τρόπο με τον οποίο οι μελετητές σε όλο τον κόσμο σκέφτονται, μιλούν και γράφουν για την ταυτότητα, την υποκειμενικότητα, την εξουσία και την πολιτική. Έχουν επίσης αλλάξει τη ζωή αμέτρητων ανθρώπων των οποίων το σώμα, το φύλο, η σεξουαλικότητα και οι επιθυμίες έχουν γίνει αφορμή για βία, αποκλεισμό και καταπίεση. 

Η Ναόμι Κλάιν θεωρεί ότι το βιβλίο του Τζούντιθ Μπάτλερ «Ποιος φοβάται το φύλο» είναι μια «βαθιά επείγουσα παρέμβαση» για το πώς ο φόβος για το φύλο τροφοδοτεί τις αντιδραστικές πολιτικές σε όλο τον κόσμο και το πώς το κίνημα κατά της θεωρίας του φύλου, λειτουργώντας παράλληλα με παραπλανητικές αναφορές για την «κριτική φυλετική θεωρία» και τον ξενοφοβικό πανικό για τη μετανάστευση, δαιμονοποιεί τους αγώνες για ισότητα, τροφοδοτεί τον επιθετικό εθνικισμό και αφήνει εκατομμύρια ανθρώπους ευάλωτους στην υποταγή.

Το Eteron – Ινστιτούτο για την Έρευνα και την Κοινωνική Αλλαγή και οι εκδόσεις Αλεξάνδρεια, με την υποστήριξη της Δημοτικής Αγοράς Κυψέλης και της Τεχνόπολης Δήμου Αθηναίων, διοργανώνουν μια ανοιχτή συζήτηση με το Τζούντιθ Μπάτλερ την Πέμπτη 22 Μαΐου στις 19.00, στη Δημοτική Αγορά Κυψέλης.

Με πληροφορίες από New York Times, Guardian, The Nation, The Atlantic






 

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΑΥΤΟ ΔΗΜΟΣΙΕΥΤΗΚΕ ΓΙΑ ΠΡΩΤΗ ΦΟΡΑ ΣΤΙΣ 30.3.2024

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Τζούντιθ Μπάτλερ: «Ο αγώνας κατά της βίας συνδέεται με τον αγώνα κατά της ανισότητας»

Στήλες / Τζούντιθ Μπάτλερ: «Ο αγώνας κατά της βίας συνδέεται με τον αγώνα κατά της ανισότητας»

Η πιο σημαντική φιλόσοφος και θεωρητικός φύλου του καιρού μας μίλησε στους New York Times για τις αποχρώσεις του σύγχρονου φεμινιστικού κινήματος τονίζοντας τη σύνδεση ανάμεσα στον αγώνα ενάντια στη βία κατά των γυναικών και στον αγώνα κατά της ανθρώπινης ανισότητας

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Καρολίνα Μέρμηγκα: «Οι συγγραφείς προχωράμε με αναμμένη δάδα στη σκοτεινή σπηλιά της λογοτεχνίας»

Βιβλίο / Καρολίνα Μέρμηγκα: «Όταν γράφουμε για αληθινούς ανθρώπους, πρέπει να σεβόμαστε τη μνήμη τους»

Η καταξιωμένη συγγραφέας ιστορικών μυθιστορημάτων Καρολίνα Μέρμηγκα μάς μιλάει για τη δύναμη της τέχνης, για το λογοτεχνικό της εργαστήρι αλλά και για τη χαρά της να μεταφράζει Χίλαρι Μαντέλ, τα βιβλία της οποίας επανακυκλοφορούν από τις εκδόσεις Ψυχογιός.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Πόσο διαβάζεται σήμερα ο Νίκος Καζαντζάκης;

Βιβλία και Συγγραφείς / Πόσο διαβάζεται σήμερα ο Νίκος Καζαντζάκης;

Πεθαίνει σαν σήμερα ο συγγραφέας Νίκος Καζαντζάκης. Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με την Έρη Σταυροπούλου, ομότιμη καθηγήτρια Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, για τον συγγραφέα του «Αλέξη Ζορμπά» και την αντοχή του έργου του.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Στέφαν Τσβάιχ

Το πίσω ράφι / Σε πείσμα όσων περιφρόνησαν τα έργα του Τσβάιχ, η απήχησή τους ακόμα να κοπάσει

Οι ήρωες του Αυστριακού συγγραφέα ταλανίζονται συνήθως από μια αβάσταχτη εσωτερική πίεση, αντικατοπτρίζοντας τη δική του πεισιθάνατη διάθεση. Αυτήν ακριβώς την αίσθηση αποπνέει η συλλογή διηγημάτων του «Αμόκ».
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Marwan Kaabur: «Αγωνιζόμαστε και στον αραβικό κόσμο για δικαιώματα κι ελευθερίες, αλλά προκρίνουμε τον δικό μας τρόπο, στο πλαίσιο της δικής μας κουλτούρας»

Lgbtqi+ / Κι όμως υπάρχουν και «αραβικά καλιαρντά»!

Λίγο πριν από την αθηναϊκή παρουσίαση της αγγλόφωνης έκδοσης του «Queer Arab Glossary» μιλήσαμε με τον συγγραφέα του Marwan Kaabur, για τα «αραβικά καλιαρντά», την ομοφυλοφιλία και την queer συνθήκη στον αραβικό κόσμο, το «pink washing», αλλά και τη συχνά παρεξηγημένη πρόσληψή τους από τη Δύση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Tα συγκλονιστικά Ημερολόγια Καρκίνου της Όντρι Λορντ και άλλα 4 βιβλία που διαβάζουμε τώρα

Βιβλίο / Tα συγκλονιστικά Ημερολόγια Καρκίνου της Όντρι Λορντ και άλλα 4 βιβλία που διαβάζουμε τώρα

Πέντε αποκαλυπτικά βιβλία για τις γυναίκες με καρκίνο, για τον κόσμο, τα σκουπίδια ακόμα και για τη μακρινή Ιαπωνία ξεχωρίζουν ανάμεσα στις εκδόσεις της πρόσφατης βιβλιοπαραγωγής καλύπτοντας ένα μεγάλο εύρος θεμάτων και ενδιαφερόντων.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Βιβλίο / Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Σαν σήμερα γεννήθηκε το 1854 ο Αρθούρος Ρεμπό. Ο ποιητής, μουσικός και μπλόγκερ Aidan Andrew Dun έπεσε τυχαία σε δύο εντελώς άγνωστες φωτογραφίες, βγαλμένες στην Place Vendôme, και βρέθηκε μπροστά σε μια μεγάλη έκπληξη: ο έφηβος Αρτίρ Ρεμπό, όπως δεν τον έχουμε ξαναδεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Θανάσης Τριαρίδης: Οι μετανάστες θα σώσουν τον κόσμο. Χωρίς αυτούς είμαστε χαμένοι

Βιβλίο / Θανάσης Τριαρίδης: «Οι μετανάστες θα σώσουν τον κόσμο. Χωρίς αυτούς είμαστε χαμένοι»

Έγινε αντιρρησίας συνείδησης, γιατί πιστεύει ότι ο στρατός είναι μια δοξολογία εκμηδένισης του άλλου. Άφησε τη Θεσσαλονίκη επειδή τον έπνιγε ο εθνοφασισμός της. Στην Αντίς Αμπέμπα υιοθέτησε την κόρη του, Αργκάνε. Ο συγγραφέας της «Τριλογίας της Αφρικής», Θανάσης Τριαρίδης, αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια «φόνισσα» εξομολογείται

Το πίσω ράφι / Η Hannah Kent έγραψε τη δική της «Φόνισσα», την Άγκνες που ζούσε στην Ισλανδία τον 19ο αιώνα

Η Αυστραλή συγγραφέας δεν πίστευε ποτέ ότι, χάρη στα «Έθιμα ταφής», οι κριτικοί θα την τοποθετούσαν δίπλα σε λογοτέχνες όπως η Μάργκαρετ Άτγουντ και ο Πίτερ Κάρεϊ.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Χριστίνα Ντουνιά: «Ο Καρυωτάκης μάς δίνει ελπίδα και μας παρηγορεί»

Βιβλίο / «Ο Καρυωτάκης άφησε "το αδέσποτο Τραγούδι" του να μας συντροφεύει»

Στο βιβλίο της «Το όνειρο και το πάθος», η Χριστίνα Ντουνιά, ομότιμη καθηγήτρια Νεοελληνικής Φιλολογίας και συγγραφέας αποκαλύπτει αθέατες όψεις του ποιητή και νέα στοιχεία για τη σχέση του με τον Καβάφη μέσα από μια άγνωστη, ως τώρα, επιστολή.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Η Αποκάλυψη είναι μια συνεχής ετυμηγορία»: Η πολιτική ισχύ της άχρονης τέχνης του Κρασναχορκάι

Βιβλίο / «Η Αποκάλυψη είναι μια συνεχής ετυμηγορία»: Η πολιτική ισχύς της άχρονης τέχνης του Κρασναχορκάι

Ο Ούγγρος κάτοχος του φετινού Νόμπελ λογοτεχνίας γράφει με μαγικό τρόπο για τις αποπνικτικές επιπτώσεις της πολιτικής καταπίεσης, περιφρονώντας την προθυμία των ανθρώπων να τις αποδεχτούν.
THE LIFO TEAM
Κωνσταντίνος Καβάφης: Η εξαίρετη βιογραφία του κυκλοφόρησε μόλις στα Ελληνικά

Βιβλίο / Κωνσταντίνος Καβάφης: Η εξαίρετη βιογραφία του κυκλοφόρησε μόλις στα Ελληνικά

Οι καθηγητές Peter Jeffreys και Gregory Jusdanis συνεργάστηκαν και έγραψαν από κοινού τη βιογραφία του μεγάλου ποιητή που φέρει τον τίτλο «Κωνσταντίνος Καβάφης – Ο άνθρωπος και ο ποιητής». Ο Gregory Jusdanis μίλησε στη LifO για το βιβλίο και για τον ποιητή που ήταν «παραδοσιακός και ταυτόχρονα μεταμοντέρνος, ο πρώτος “viral” ποιητής διεθνώς»
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αλέξης Πατέλης: «Πατριωτικό είναι να κάνεις τη χώρα σου ισχυρή»

LiFO politics / Αλέξης Πατέλης: «Πατριωτικό είναι να κάνεις τη χώρα σου ισχυρή»

Ο Αλέξης Πατέλης, επικεφαλής του Οικονομικού Γραφείου του πρωθυπουργού την περίοδο 2019-2024, μιλά στη Βασιλική Σιούτη για την οικονομική πορεία της χώρας αυτά τα χρόνια, τις δύσκολες αποφάσεις αλλά και τις στιγμές δικαίωσης μέσα από την οπτική ενός τεχνοκράτη που βρέθηκε ξαφνικά στο επίκεντρο της πολιτικής.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Λάσλο Κρασναχορκάι: ο σκοτεινός προφήτης της Ευρώπης βραβεύεται με Νόμπελ

Βιβλίο / Ο Λάσλο Κρασναχορκάι, ο σκοτεινός προφήτης της Ευρώπης, κέρδισε το Νόμπελ

Φέτος, το βραβείο δόθηκε στον Ούγγρο συγγραφέα που κατά τη Σουηδική Ακαδημία αποτελεί ένα ελπιδοφόρο βήμα προς τον χαμένο ανθρωπισμό, την υψηλή λογοτεχνία και τη στοχαστική ακρίβεια.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Το ημερολόγιο ενός διαιτητή: «Ήμασταν σχεδόν γυμνοί και ο Κολίνα μας εξέταζε με το παγερό βλέμμα του»

Βιβλίο / Το ημερολόγιο ενός διαιτητή: «Ήμασταν σχεδόν γυμνοί και ο Κολίνα μας εξέταζε με το παγερό βλέμμα του»

Σε ένα απόσπασμα από το βιβλίο του που έχει τίτλο “House of Cards”, ο Σουηδός πρώην διεθνής Γιόνας Έρικσον περιγράφει τις ταπεινωτικές μετρήσεις βάρους στα σεμινάρια διαιτητών της UEFA
THE LIFO TEAM
Ο Νίκος Παναγιωτόπουλος ήταν πάντα με τη μεριά της ζωής

Το Πίσω Ράφι / Ο Νίκος Παναγιωτόπουλος ήταν πάντα με τη μεριά της ζωής

Ο Έλληνας σκηνοθέτης μάζεψε από «το καλάθι των αχρήστων» όλες τις εμπειρίες του κι έφτιαξε την αυτοβιογραφία του, μια ζωντανή αφήγηση γεμάτη ιστορίες, συναντήσεις, αποφθέγματα και κρίσεις, λογοτεχνικές και σινεφίλ αναφορές.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ