Τρία Μυθιστορήματα Ατμόσφαιρες

Τρία Μυθιστορήματα Ατμόσφαιρες Facebook Twitter
0

ΑΠΟ ΤΟΝ ΓΙΩΡΓΟ-ΙΚΑΡΟ ΜΠΑΜΠΑΣΑΚΗ

 

1. Η δεκαετία του Εξήντα. Πολύ δυναμικό το μυθιστόρημα Αόρατος του Paul Auster (μτφρ. Σπύρος Γιανναράς, εκδ. Μεταίχμιο). Ανάγλυφες προβάλλουν κάποιες κρυφές πτυχές εκείνης της δεκαετίας που έζησε το μεγάλο γλέντι της συλλογικότητας, τους μεγάλους μαζικούς πειραματισμούς με ένα σωρό αντιφατικές θεωρίες και με έναν κυκεώνα αντιφατικές πράξεις, της δεκαετίας του 1960. Στα όρια κλασικού μοντερνισμού και, επίσης κλασικού, μεταμοντερνισμού, ο μετρ καταφέρνει να μας εμπλέξει σε ψυχολογικές εντάσεις και υπαρξιακούς λαβυρίνθους που μας εξοικειώνουν με τα πάντα αναπάντεχα τεχνάσματα και τις απρόσμενες τροπές του ανθρώπινου νου. Ένας νεαρός φοιτητής, ένα πάρτι, σκόρπιες αφελείς φιλοδοξίες, ένας γοητευτικός, αλλά δυσοίωνα μυστηριώδης Ευρωπαίος, μια άμουση Μούσα. Ο Άνταμ, ο Ρούντολφ, η Μαργκό. Ένας φόνος, μια αιμομικτική ερωτική παραζάλη, τέσσερα κεφάλαια, το καθένα σε άλλο ύφος γραμμένο, μια ευφυέστατη επίδειξη δεξιοτεχνίας. Ο Auster έρχεται να μας δωρίσει ένα μυθιστόρημα που μας ταξιδεύει στον χρόνο και τον χώρο, που μας θυμίζει διαρκώς τη διαλεκτική αλήθειας/μυθοπλασίας, που μας εξοικειώνει (όπως κάθε μείζον λογοτέχνημα) με την ανθρώπινη φθορά, με την ίσως μάταιη αλλά πάντα γόνιμη αντιμαχία μας με τον αδυσώπητο χρόνο, με τις ψυχικές εκρήξεις που γεννούν σωματικά βατερλό, με το ψέμα που είναι ένας μπαγαμπόντης ο οποίος μεταμφιέζεται πανέξυπνα και ολέθρια σε αλήθεια. Ο Auster κεντάει μειδιώντας μακάβρια, ενώ προσποιείται τον ευδαίμονα, και ο συγγραφέας Σπύρος Γιανναράς μεταφέρει με στιλπνή επιτυχία στα ελληνικά τον Αόρατο.

2. Σπαραγμός και εγκαρτέρηση. Ο Μέντελ Σίνγκερ είναι ο Ιώβ. Η καρτερικότητα είναι το είδος του. Τα βάσανα είναι η μοίρα του. Ο Joseph Roth, αυτός ο τόσο διεισδυτικός συγγραφέας, είναι ο πλάστης του. Το μυθιστόρημα Ιώβ (μτφρ. Μαρία Αγγελίδου, εκδ. Άγρα) είναι από τα πιο σπαρακτικά μυθιστορήματα που διάβασα τον τελευταίο καιρό. Κράμα του ντοστογιεφσκικού ιλίγγου και της αυστριακής φιλοσοφικής ψυχραιμίας, η πένα του Roth καταβυθίζεται στον ψυχισμό αυτού που υποφέρει μες στην καθημερινότητα που δεν δύναται ούτε να την ορίσει ούτε να την αλλάξει. Άθυρμα της μοίρας, ο Μέντελ Σίνγκερ πάσχει τόσο στο σχεδόν μεσαιωνικό, αργόσυρτο σε όλα γκέτο της Ρωσίας του Τσάρου όσο και στην ανελέητη φόρα και τη φωταγωγημένη αναισθησία των δρόμων της εξηλεκτρισμένης παράνοιας της Νέας Υόρκης. «Περπατούσε, λοιπόν, στραβός και καμπούρης στον δρόμο, ένας άνθρωπος ερείπιο, λυγίζοντας τα γόνατα και σέρνοντας τα πόδια του. Οι ειδήσεις του κόσμου και οι μέρες της εβδομάδας και οι γιορτές των άλλων κυλούσαν δίπλα του, όπως τα αυτοκίνητα περνούσαν μπροστά από ένα παλιό ρημαγμένο σπίτι» γράφει ο Roth και μεταφράζει λαμπρά η έμπειρη Μαρία Αγγελίδου.

3. Οι σφαίρες δεν γυρίζουν πίσω. Ούτε τα δευτερόλεπτα γυρίζουν πίσω. Ο χρόνος δεν περιμένει. Η μεταμέλεια είναι χαμένη υπόθεση, αν δεν έχεις σχέση με τη διαλεκτική του χρόνου, αν δεν ξέρεις τι θα πει φθορά. Μόνο αν ξέρεις τι θα πει φθορά, γίνεσαι βαθιά ανθρώπινος. Και όποιος είναι βαθιά ανθρώπινος δεν σκοτώνει. Η τρομοκρατία είναι η αφορμή. Η ανθρώπινη κατάσταση είναι το θέμα. Ο Bernhard Schlink είναι ο συγγραφέας που, όπως ο Ντοστογιέφσκι, ξέρει ότι το θέμα πάει πέραν του καλού και του κακού, το θέμα οφείλεις να το αναζητήσεις στον μέσα ίλιγγο, στη μύχια αναστάτωση. Το Σαββατοκύριακο (μτφρ. Αλέξανδρος Κάιμπελ, εκδ. Κριτική) είναι μια βαθιά ανθρώπινη πραγμάτευση του θέματος τρομοκρατία. Ο τρομοκράτης αποφυλακίζεται, η αδελφή του (πάλι, όπως και στον Auster, απλώνεται μια αύρα αιμομιξίας) φροντίζει να περάσει ένα Σαββατοκύριακο με παλιούς συντρόφους και φίλους. Πάθη ελεγμένα από τον γερμανικό άγρυπνο (εξ)ορθολογισμό, εντάσεις μετριασμένες από τον χρόνο που κυλάει, μνήμες που υπνώττουν, προδοσίες, απέχθειες, μίση, όλα δονούνται στην παλιά αγροικία όπου συναντιούνται οι παλιοί φίλοι. Ο Schlink, στον ρόλο ενός ευφυέστατου μαέστρου και δραματουργού, μας ταξιδεύει στην πολυτάραχη δεκαετία του 1970 για να μας κάνει να στοχαστούμε το αδέξιο νυν, το σπασμωδικό τώρα. Αποφεύγω και εδώ να μιλήσω για στόρι και πλοκή, επιμένοντας ότι το σημαντικό και στα τρία μυθιστορήματα με τους μονολεκτικούς τίτλους, στον Αόρατο, στον Ιώβ και στο Σαββατοκύριακο, είναι η υποβλητική τους ατμόσφαιρα, σπουδαίο επίτευγμα κάθε συγγραφέα, κάθε δημιουργού που ξέρει πόσο σημαντικό είναι το μπόλιασμα της τέχνης με τη φιλοσοφία.

radiobookspotting.blogspot.gr/

Βιβλίο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μάργκαρετ Άτγουντ: «Δεν νομίζω να με αγαπούσε ο Πλάτωνας»

Βιβλίο / Μάργκαρετ Άτγουντ: «Δεν νομίζω να με αγαπούσε ο Πλάτωνας»

Γεννήθηκε σαν σήμερα μία από τις σημαντικότερες συγγραφείς της εποχής μας. Στη συνέντευξη που έδωσε στη LifO δίνει (ανάμεσα σε άλλα) οδηγίες για το γράψιμο και τη ζωή, τη γνώμη της για τον Πλάτωνα αλλά και την αξία των συμβολικών μύθων.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Σεξ, (πολλά) ναρκωτικά και rock & roll με τον Μάρτιν Σκορσέζε

Βιβλίο / Σεξ, (πολλά) ναρκωτικά και rock & roll με τον Μάρτιν Σκορσέζε

Στο νέο βιβλίο του, που κυκλοφορεί δύο χρόνια μετά τον θάνατό του, ο Ρόμπι Ρόμπερτσον, ο ηγέτης του θρυλικού συγκροτήματος The Band, μιλάει για όσα έζησε με τον διάσημο σκηνοθέτη και κολλητό του στο ηδονιστικό Χόλιγουντ της δεκαετίας του '70.
THE LIFO TEAM
Ο «Θάνατος του Βιργιλίου» και τρία ακόμα λογοτεχνικά διαμάντια

Βιβλίο / Ο «Θάνατος του Βιργιλίου» και τρία ακόμα λογοτεχνικά διαμάντια

Τα έργα-σταθμοί της λογοτεχνίας, από την υψηλή ποίηση μέχρι τη μυθοπλασία, ανέκαθεν αποτύπωναν τα ακραία σημεία των καιρών, γι’ αυτό είναι επίκαιρα. Παραθέτουμε τέσσερα αντιπροσωπευτικά παραδείγματα που βγήκαν πρόσφατα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ζοζέ Σαραμάγκου: Η ζωή ενός αντισυμβατικού συγγραφέα

Βιβλίο / Ζοζέ Σαραμάγκου: «Πιστεύω πως ό,τι είναι να γίνει δικό μας, θα φτάσει τελικά στα χέρια μας»

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο σπουδαίος Πορτογάλος λογοτέχνης που ξεκίνησε να γράφει για να δοκιμάσει «τι στ’ αλήθεια μπορεί ν’ αξίζει ως συγγραφέας» και έφτασε να πάρει Νόμπελ Λογοτεχνίας.
ΕΛΠΙΔΑ ΜΟΥΡΚΑΚΟΥ
Ένας ύμνος για την γκέι αγάπη και τη φιλία σε έναν κόσμο όπου θερίζει το Aids

Βιβλίο / Ο ξεχασμένος «Κωνσταντίνος» του Παναγιώτη Ευαγγελίδη κυκλοφορεί ξανά

Ένας ύμνος για την γκέι αγάπη και τη φιλία σε έναν κόσμο που τον θερίζει το AIDS. Μια τολμηρή ματιά την Αθήνα των ’90s μέσα από το απελπισμένο στόρι δύο γκέι εραστών. Ο «Κωνσταντίνος» του Παναγιώτη Ευαγγελίδη ήταν εκτός κυκλοφορίας για τρεις σχεδόν δεκαετίες. Σε λίγες μέρες κυκλοφορεί ξανά.
M. HULOT
Μαρκ Μπρέι: «Είναι δύσκολο να είσαι αντιφασίστας σήμερα στις ΗΠΑ»

Βιβλίο / Μαρκ Μπρέι: «Είναι δύσκολο να είσαι αντιφασίστας σήμερα στις ΗΠΑ»

Ο ιστορικός και συγγραφέας του βιβλίου «Antifa», που εγκατέλειψε πρόσφατα οικογενειακώς τις ΗΠΑ εξαιτίας απειλών που δέχτηκε για τη ζωή του, μιλά για την αμερικανική πολιτική σκηνή και για το αντιφασιστικό κίνημα σήμερα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νόρμαν Μέιλερ «Μάγισσα τέχνη»

Το πίσω ράφι / Νόρμαν Μέιλερ: «Οι καλλιτέχνες δίνουν όρκο να είναι εγωιστές. Ειδάλλως, δεν θα γίνει τίποτα»

Ο Αμερικανός συγγραφέας ξεκίνησε μη μπορώντας να συντάξει μια πρόταση, αλλά με το πρώτο του μυθιστόρημα ξεχώρισε. Έκτοτε διαβάστηκε, αμφισβητήθηκε, προκάλεσε κι έμεινε ως το τέλος διαυγής και θαρραλέος.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Εμμανουήλ Καραλής: Πολλοί είναι δίπλα σου στα μετάλλια, στο χειροκρότημα και στη λάμψη, αλλά μετά οι προβολείς σβήνουν

Οι Αθηναίοι / Manolo: «Πολλοί είναι δίπλα σου στα μετάλλια, αλλά μετά οι προβολείς σβήνουν»

Έχει μάθει να περνά τον πήχη, να ξεπερνά τους φόβους και να καταρρίπτει στερεότυπα. Θεωρεί ότι η ζωή του αθλητή μοιάζει πολύ με τη ζωή του μοναχού. Ο πρωταθλητής στο άλμα επί κοντώ αφηγείται τη ζωή του και μιλά για τα παιδικά του χρόνια, τις όμορφες και δύσκολες στιγμές, την ψυχική του υγεία, τον έρωτα, την πίστη και την αγάπη που τον κρατούν όρθιο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τι ήξερε ο Παζολίνι;

Βιβλίο / Τι ήξερε ο Παζολίνι;

Πενήντα χρόνια μετά την άγρια δολοφονία του, οι προγνώσεις του για τον φασισμό είναι πιο επείγουσες από ποτέ, σημειώνει η Βρετανίδα συγγραφέας Ολίβια Λέινγκ, το νέο βιβλίο της οποίας περιστρέφεται γύρω από τη δημιουργία του «Σαλό (120 Μέρες στα Σόδομα)».
THE LIFO TEAM
Μαύρη, λεσβία, μητέρα, πολεμίστρια, ποιήτρια, καρκινοπαθής

Βιβλίο / Μαύρη, λεσβία, μητέρα, πολεμίστρια, ποιήτρια, καρκινοπαθής

Η διάσημη συγγραφέας Όντρι Λορντ αντιμετώπισε τη διάγνωσή της με το θάρρος και το ακτιβιστικό πνεύμα που πάντα τη διέκρινε: Τα «Ημερολόγια Καρκίνου» δεν είναι μια «καταγραφή δακρύων μόνο» αλλά και μια κραυγή οργής εναντίον της καταπίεσης που βιώνουν οι γυναίκες.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Η Μάργκαρετ Άτγουντ στο μονοπάτι του πένθους

Βιβλίο / Η Μάργκαρετ Άτγουντ στο μονοπάτι του πένθους

Σ’ ένα απόσπασμα από τα απομνημονεύματά της με τίτλο «Book of Lives: A Memoir of Sorts», που προδημοσιεύει η «Guardian», η διάσημη συγγραφέας περιγράφει τον τρόπο που βίωσε την απώλεια του επί μισό αιώνα συντρόφου της Γκρέαμ Γκίμπσον το 2019.
THE LIFO TEAM
«Intermezzo»: Το βιβλίο της Σάλι Ρούνεϊ που έσπασε όλα τα αναγνωστικά ρεκόρ

Βιβλίο / «Intermezzo»: Το βιβλίο της Σάλι Ρούνεϊ που έσπασε όλα τα αναγνωστικά ρεκόρ

Σε λίγες μέρες κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πατάκη το πολυαναμενόμενο νέο βιβλίο της Ιρλανδής συγγραφέως, που έχει κάνει ρεκόρ πωλήσεων και αναγνωσιμότητας. Καταγράφουμε τις πρώτες εντυπώσεις από την ανάγνωσή του.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Άμιτι Γκέιτζ «Ο καλός πατέρας»

Το πίσω ράφι / Έχουν και οι ψεύτες τη χάρη τους. Στα μυθιστορήματα τουλάχιστον

Ο «Καλός πατέρας» της Άμιτι Γκέιτζ πραγματεύεται την κατασκευή της ανθρώπινης ταυτότητας, τον άρρηκτο δεσμό γονιού και παιδιού και τη μεταναστευτική εμπειρία, θίγοντας όψεις του αμερικανικού ονείρου.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«Σπίτι από ζάχαρη»: Το δίκτυο των ανθρώπινων σχέσεων στο μυθιστόρημα της Τζένιφερ Ίγκαν

Βιβλίο / Πώς θα ήταν αν μπορούσαμε να βιώσουμε ξανά όσα ζήσαμε στο παρελθόν;

Το «Σπίτι από ζάχαρη» είναι ένα πολυεπίπεδο μυθιστόρημα με στοιχεία επιστημονικής φαντασίας που διερευνά τους κινδύνους της ψηφιακής εποχής, αναδεικνύοντας ταυτόχρονα την αξία της μνήμης και της σύνδεσης.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ