Τρεις Αυγουστιάτικες ερωτικές ιστορίες

Τρεις Αυγουστιάτικες ερωτικές ιστορίες Facebook Twitter
H ανομολόγητη πλευρά μιας παλιάς -αγνότερης και ένοχης- Ελλάδας...
0



ΗΤΑΝ ΑΥΓΟΥΣΤΟΣ ΤΟΥ 1992. Είχα μια ιδέα για ένα αφιέρωμα στην πιο ειδυλλιακή εποχή του ελληνικού καλοκαιριού, κάτι που θα ήταν σαν να έβγαινε από παλιό αναγνωστικό του Δημοτικού. Ή μάλλον η ανομολόγητη πλευρά μιας παλιάς -αγνότερης και ένοχης- Ελλάδας. Ζήτησα από αγαπημένους και δημοφιλείς ανθρώπους της τέχνης του λόγου και της εικόνας να ανασύρουν από το παρελθόν τους ιστορίες πάθους. Διάλεξα τέσσερις σημαντικές μορφές που το έργο τους συνδέεται αδιαφιλονίκητα με τον έρωτα. Τον ποιητή των επικίνδυνων ισορροπιών Ντίνο Χριστιανόπουλο, ο οποίος μου αφηγήθηκε την ιστορία του προφορικά κι εγώ κατέγραψα, την συγγραφέα των υποδόρια ερωτικών και αφόρητα καλοκαιρινών Ψάθινων καπέλων αλλά και της Φαίδρας του Ντασέν Μαργαρίτα Λυμπεράκη, η οποία μου παρέδωσε δακτυλογραφημένο κείμενο, τον σκληρό εραστή του κινηματογράφου Νίκου Νικολαϊδη, ο οποίος πιθανολογώ γιατί δε θυμάμαι πια, ότι μου το έστειλε ταχυδρομικώς. Μια ιστορία μου αφηγήθηκε στο μαγνητόφωνο και μια ακόμα σπουδαία Ελληνίδα καλλιτέχνιδα, η οποία γνωρίζοντας ότι μου έλεγε μια καταφανώς ψεύτικη ιστορία με παρακάλεσε να μην την εντάξω, πράγμα που σεβάστηκα. Εκείνη στην πορεία αποδείχτηκε αχάριστη βέβαια.

ΝΤΙΝΟΣ ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΠΟΥΛΟΣ

Τρεις Αυγουστιάτικες ερωτικές ιστορίες Facebook Twitter
Φωτ.: Σπύρος Στάβερης

Το 1959 έκλεινε περίπου η πρώτη δεκαετία των ερωτικών μου εμπειριών. Το είχα πάρει απόφαση, για να μην τρελαθώ, να παραδεχτώ τα βίτσια μου και τη μοίρα μου. Άρχισα λοιπόν δειλά-δειλά, να πηγαίνω στους λαϊκούς σινεμάδες και στο Βαρδάρι, μπας και βρω τίποτα. Που και που λοιπόν βρισκόταν και για μένα κανένα κόκκαλο, αν και όλη αυτή η δεκαετία από το '50 μέχρι το '60 κύλησε περίπου με νηστεία. Αλλά κι αυτό το λίγο που έβρισκα, δεν ήταν ικανό να με ευχαριστήσει και να με χορτάσει. Ο έρωτας, όπως τον λαχταρούσα, ήταν ανύπαρκτος. Εκείνο που έβρισκα ήταν λίγο γλυφό νερό που δεν βοηθούσε να ξεδιψάσω με τίποτα, χώρια οι τύψεις που με έζωναν σα φίδια. Οπότε, ω του θαύματος, τον Αύγουστο του 1959 γνωρίζω ένα θεσπέσιο πλάσμα, ούτε θυμάμαι πια με ποιες συνθήκες, και με παίρνει στα χωράφια πάνω από την Αγία Τριάδα. Και περνούμε μια αξέχαστη ερωτική βραδιά. Δεν έχει σημασία τι κάναμε και τι δεν κάναμε, θα πω όμως τι μου έμεινε σαν ανάμνηση απ'όλη εκείνη την υπέροχη περιπέτεια – το 'χω κάνει μάλιστα και ποίημα αυτό, είναι το «Διάλειμμα χαράς».

Απάνω που έλεγα να πάψω πια τα ερωτικά,
να γράψω κάτι και για τη δυστυχία του διπλανού μου,
γνώρισα εσένα κι αναστατώθηκα ολόκληρος,
και πάν περίπατο όλα μου τα προγράμματα.
Και νά που κάθομαι και γράφω πάλι τραγούδια
φλεγόμενος για τα πρασινωπά σου μάτια,
διψώντας το σάλιο σου
κι αναπολώντας τη μοναδική μας τσαϊράδα,
τότε που τα κουνούπια μας τσιμπούσαν σαστισμένα
μ' αυτή την απαράμιλλη προσήλωσή μας,
και τα αγκάθια μπήγονταν στο σώμα μας,
έκπληχτα για την τόση μας αδιαφορία.
Ήταν ένα διάλειμμα χαράς,
ας μου το συγχωρήσουν οι δυστυχισμένοι
δεν πόνεσα ακόμα αρκετά
για να μ΄ αγγίξει ο πόνος του διπλανού μου.

Είχε πάρα πολλά κουνούπια. Πλημμύρα, χιλιάδες! Είχαμε ξεντυθεί εντελώς, τα κουνούπια ορμούσαν επάνω μας, μάς τσιμπούσαν κατά τρόπο φρικτό κι εμείς είμασταν τόσο πολύ δοσμένοι ο ένας στον άλλον, που δεν μας ενδιέφερε. Για πρώτη φορά στη ζωή μου, διαπίστωσα ότι με τσιμπούσαν τα κουνούπια και δεν με ενοχλούσε καθόλου. Μας έκαναν μαύρους από τα τσιμπήματα, και κανείς μας δεν είπε να βρούμε έναν τρόπο να τα αποφύγουμε ή να ντυθούμε και να του δίνουμε. Τίποτα! Και σαν να μην έφτανε αυτό, πέσαμε σ' εάν μέρος γεμάτο τσουκνίδες, αγκάθια και τριβόλια, που μπήγονταν μες το πετσί μας, έτσι όπως είμασταν πλαγιασμένοι στο χώμα. Τα κουνούπια από πάνω, τα αγκάθια από κάτω, κι εμείς αδιάφοροι, σαν να μη συνέβαινε τίποτα, ήμασταν αφιερωμένοι ο ένας στον άλλον. Χωρίς να το καταλάβουμε, είχαμε βρει το νόημα του έρωτα. Είχαμε μετουσιωθεί. Από τότε πέρασα πολλές ερωτικές εμπειρίες, αλλά αυτή τη βραδιά δεν μπορώ να την ξεχάσω.

ΜΑΡΓΑΡΙΤΑ ΛΥΜΠΕΡΑΚΗ

Τρεις Αυγουστιάτικες ερωτικές ιστορίες Facebook Twitter
Δεν μπορώ να πω ότι ήταν ο πρώτος μου έρωτας, ήταν μάλλον πριν από τον πρώτο, ήμουνα ακόμα παιδί...

Θυμάμαι σαν να τον έχω μπροστά μου κάποιον που δεν ξανάδα ποτέ μα ποτέ. Αύγουστο στον Πόρο μέσα στη μακρόστενη βάρκα του μια σήκωνε τα πανιά και μια τα μάζευε – τίποτ' άλλο- κόβοντας βόλτες με τ' αεράκι, κι αυτό μ'έκανε να τον ερωτευτώ. Δεν μπορώ να πω ότι ήταν ο πρώτος μου έρωτας, ήταν μάλλον πριν από τον πρώτο, ήμουνα ακόμα παιδί, ούτε φιλιά ούτε τίποτα, μόνο κολυμπούσα και πήγαινα βαθιά, ανοιγόμουνα για να κλάψω. Τον κοίταζα όλη μέρα από μακριά κατάμαυρο και λιγνό –μάτια όμως γκρίζα ανοιχτά- μια να σηκώνει τα πανιά και μια να τα μαζεύει. Κι εγώ έκλαιγα από έρωτα. Κι έπαψα να τρώω. Κάθε μέρα λοιπόν με τ' αυγουστιάτικα μελτέμια μια άνοιγε πανιά και μια τα μάζευε και μου ανέβαιναν δάκρυα στα μάτια με το παραμικρό γύρισμα του αέρα, γιατί το 'ξερα πώς αυτή τη στιγμή, να τώρα θα σηκωθεί από το τιμόνι και θα πάει στα πανιά – μαύρη μαϊμού μέσα στο φως, πόδια μαύρα, χέρια μαύρα πάνω στο λευκό πανί- η κίνηση ήταν απλή αλλά έκρυβε μέσα της τον έρωτα, ήταν κάθε φορά σα να μ' αγκάλιαζε μαζί με τα πανιά και να μου 'λέγε πως για μένα, για χάρη μου, έκοβε βόλτες την ημέρα. Για να μπορεί ακριβώς να μ'αγγίζει να με χαϊδεύει και αν με τυλίγει σε κάθε αλλαγή, σε κάθε γύρισμα, ακόμη και το πιο ελάχιστο, του ανέμου.

ΝΙΚΟΣ ΝΙΚΟΛΑΪΔΗΣ

Τρεις Αυγουστιάτικες ερωτικές ιστορίες Facebook Twitter
Ο Νίκος Νικολαΐδης σε παιδική ηλικία.

Ήτανε αρχές Αυγούστου, εγώ ήμουν πέντε χρονών κι η χώρα ήτανε βυθισμένη στον Εμφύλιο πόλεμο και σ' ένα τρομακτικά ζεστό καλοκαίρι που έκανε τις σαύρες να βγαίνουν απ' τις κρυψώνες τους και να ξεψυχάνε άνυδρες πάνω στα καφτά πεζούλια. Ο λόφος με τα στάχυα που ζούσα ήτανε ξερός, σάπιος κι αθέρσιτος, γιατί όλα τ'αντρικά χέρια ήτανε στον πόλεμο και κάτω, μακριά απ'αυτόν, πέρα απ' τις σκουριασμένες γραμμές του τραίνου ξάνοιγε ένα άλλος κόσμος, ένα καταπράσινο λιβάδι με μικρούς λόφους γύρω του.... Εκεί έβγαινε κάθε πρωί ένα μικρό κορίτσι καβάλα σ' ένα άσπρο άλογο και διέτρεχε τους λόφους. Για να την βλέπω καλύτερα σκαρφάλωνα πάνω στην τσίγκινη σκεπή μιας μικρής αποθήκης, ξάπλωνα μπρούμυτα κι από κει την παρατηρούσα να καλπάζει λιγνή και καστανή, να χάνεται πίσω απ' τους λόφους κι έπειτα να ξαναφαίνεται κάτω απ' τις γερτές ιτιές μιας μικρής λίμνης. Η πυρωμένη λαμαρίνα έκαιγε τα γόνατα και τους αγκώνες μου και έβγαινε μια μυρωδιά καμμένου. Δίπλα μου μια στέρνα βακάκιαζε ελονοσία και πρασινωπό νερό, ο ιδρώτας έτρεχε απ' το μέτωπο μου και θόλωνε τα μάτια μου και κάτω απ' τα κάτοπτρα του ιδρώτα, αφήνοντας πίσω του μια μεταλλόπυρη γραμμή. Μια μέρα χώθηκα μέσα στα στάχυα και πλησίασα κρυφά κοντά στις παλιές γραμμές του τραίνου, αλλά αυτή με είδε, φοβήθηκε κι έφυγε καλπάζοντας μακριά, μέχρι που χάθηκε πίσω από ένα μικρό λόφο. Χάθηκε για καιρό κι εγώ παραμόνευα άδικα κάτω απ΄την κάψα και το έγκαυμα. Κάποτε τ' άλλα παιδιά μου είπαν πως ξαναφάνηκε στο απέναντι λιβάδι, δίπλα στις σκουριασμένες γραμμές του τραίνου, πολύ κοντά στο σύνορο με τα πλαγιασμένα στάχυα και για μέρες κοίταζε προς την αποθήκη της πυρωμένης λαμαρίνας, αλλά εγώ ήμουνα τότε πολύ άρρωστος κι εντελώς αδύναμος, για να σκαρφαλώσω πάλι στην καφτή στέγη και να την κοιτάξω. Μετά έπρεπε να φύγουμε, γιατί οι μάχες πλησίαζαν προς το σπίτι μας..... Από τότε πέρασαν πολλά χρόνια κι εγώ έχασα και κέρδισα πολλά κορίτσια, αλλά κανένα απ' αυτά δεν είχε καλές σχέσεις με τα' άλογα κι όποτε τους έλεγα την ιστορία, μου απαντούσαν κάπως πειραγμένα ότι σίγουρα ήταν μια παραίσθηση του ήλιου και της θέρμης και πως τέτοιο κορίτσι δεν υπάρχει. Όμως εγώ κάθε Αύγουστο την ξαναβρίσκω και την χάνω μέχρι το άλλο καλοκαίρι, ελπίζοντας στο μεγάλο και τελεσίδικο Αύγουστο, που θα περάσω το σύνορο με τα στάχυα και τις παλιές γραμμές του τραίνου.

  

 

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γιατί ο Πέρσιβαλ Έβερετ πήρε το Πούλιτζερ με το «James»

Βιβλίο / Γιατί ο Πέρσιβαλ Έβερετ πήρε το Πούλιτζερ με το «James»

Ο Πέρσιβαλ Έβερετ έγραψε ένα άκρως επίκαιρο, δεδομένων των τελευταίων ημερών, βιβλίο, που ταυτόχρονα φιλοδοξεί να καταστεί κλασικό, για τον ρατσισμό και τη χαμένη ανθρωπιά, και κέρδισε το Εθνικό Βραβείο Λογοτεχνίας των ΗΠΑ και το Πούλιτζερ.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Πάμε στη Χονολουλού»: Ένα βιβλίο για τον μποέμ ρεμπέτη, κιθαρίστα και σκιτσογράφο Κώστα Μπέζο, που ξαναγράφει την ιστορία της Ελλάδας πριν από το 1940

Βιβλίο / «Πάμε στη Χονολουλού»: Ένα βιβλίο για τον μποέμ ρεμπέτη Κώστα Μπέζο

Τη δεκαετία του ’30 άνθισε στην Ελλάδα ένα μουσικό είδος «διαφυγής» από τη σκληρή πραγματικότητα, οι χαβάγιες. Ο Κώστας Μπέζος, αινιγματική μορφή μέχρι πρόσφατα και σημαντικός ρεμπέτης και σκιτσογράφος, έγραψε μια ανείπωτη ιστορία, διαφορετική από αυτή που η επίσημη ιστορία έχει καταγράψει για την εποχή του Μεσοπολέμου.  
M. HULOT
Εύα Μπαλταζάρ: «Η αγάπη που σε φυλακίζει δεν είναι αγάπη»

Βιβλίο / Εύα Μπαλταζάρ: «Η αγάπη που σε φυλακίζει δεν είναι αγάπη»

Η Καταλανή συγγραφέας, που έχει εξελιχθεί σε σημείο αναφοράς της σύγχρονης queer λογοτεχνίας, μεταφράζεται παγκοσμίως και τη θαυμάζει ο Αλμοδόβαρ, μιλά στη LiFO για το τι σημαίνει να ζεις ελεύθερα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Φάνη, ψηλά το κεφάλι!

Βιβλίο / Φάνη, ψηλά το κεφάλι!

Το πρώτο βιβλίο του Φάνη Παπαδημητρίου είναι μια συγκινητική εξομολόγηση για το ατύχημα στα 19 του που τον καθήλωσε σε αμαξίδιο, την πάλη του με τον τζόγο και τον αγώνα που έδωσε να ξαναφτιάξει τη ζωή του «μετά το τσουνάμι που ήρθε και τα σάρωσε όλα».
M. HULOT
«Τι ωραίο πλιάτσικο!»: Όταν η «αργόσχολη» τάξη εργάζεται σκληρά για το Κακό

Το πίσω ράφι  / «Τι ωραίο πλιάτσικο!»: Όταν η «αργόσχολη» τάξη εργάζεται σκληρά για το Κακό

Πιστή στην κλασική μορφή του μυθιστορήματος, αλλά ταυτόχρονα ανατρεπτική και μεταμοντέρνα, η καυστική σάτιρα του Τζόναθαν Κόου για τη βρετανική άρχουσα τάξη των αρχών της δεκαετίας του ’90 διαβάζεται μονορούφι.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
ΕΠΕΞ Γυναικείες φωνές από διαφορετικά μέρη του κόσμου

Βιβλίο / Από τη Μαλαισία μέχρι το Μεξικό: 5 νέα βιλία που αξίζει να διαβάσετε

5 συγγραφείς από διαφορετικά σημεία του πλανήτη χαράζουν νέους δρόμους στη λογοτεχνία. Ανάμεσά τους, η Τζόχα Αλχάρθι που κέρδισε το Booker και η βραβευμένη με Πούλιτζερ Κριστίνα Ριβέρα Γκάρσα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ποιοι ήταν οι αληθινοί «σκλάβοι» της ηδονής στην Αρχαία Ρώμη;

Αρχαιολογία / Ποιοι ήταν οι αληθινοί «σκλάβοι» της ηδονής στην Αρχαία Ρώμη;

Η διακεκριμένη ιστορικός Mary Beard στο βιβλίο της «Οι Ρωμαίοι Αυτοκράτορες. Οι ηγεμόνες του αρχαίου ρωμαϊκού κόσμου», παρουσιάζει τη ζωή και το έργο των αυτοκρατόρων μέσα από ανεκδοτολογικές αφηγήσεις και συναρπαστικές λεπτομέρειες, που θυμίζουν απολαυστικό μυθιστόρημα. Ένα από τα πιο ενδιαφέροντα κεφάλαια εστιάζει στον ρόλο των δούλων, τόσο στην καθημερινή ζωή όσο και στη σεξουαλική ζωή των Ρωμαίων αυτοκρατόρων.
M. HULOT
Τα μικρά ανεξάρτητα βιβλιοπωλεία ενώνουν τις δυνάμεις τους

Βιβλίο / Τα μικρά ανεξάρτητα βιβλιοπωλεία ενώνουν τις δυνάμεις τους

Από την Αμοργό ως την Αλεξανδρούπολη και από την Ξάνθη ως τη Μυτιλήνη, τα μικρά βιβλιοπωλεία αποκτούν για πρώτη φορά συλλογική φωνή. Βιβλιοπώλες και βιβλιοπώλισσες αφηγούνται τις προσωπικές τους ιστορίες, αλλά και τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Μικρή μου, ας τους αφήσουμε αυτούς τους κερατάδες τους καλόγερους»

Lifo Videos / «Μικρή μου, ας τους αφήσουμε αυτούς τους κερατάδες τους καλόγερους»

Η Αγλαΐα Παππά διαβάζει ένα απόσπασμα από τις βέβηλες και αμφιλεγόμενες «120 Μέρες των Σοδόμων» του Μαρκησίου ντε Σαντ, ένα βιβλίο αναγνωρισμένο πλέον ως αξεπέραστο λογοτεχνικό αριστούργημα και χαρακτηρισμένο ως «εθνικός θησαυρός» της Γαλλίας.
THE LIFO TEAM
Το «προπατορικό αμάρτημα» του Τζο Μπάιντεν

Βιβλίο / Ποιο ήταν το θανάσιμο σφάλμα του Τζο Μπάιντεν;

Ένα νέο βιβλίο για τον πρώην Πρόεδρο αποτελεί καταπέλτη τόσο για τον ίδιο όσο και για τη δουλοπρεπή κλίκα πιστών και μελών της οικογένειάς του, που έκαναν το παν για να συγκαλύψουν τον ραγδαίο εκφυλισμό της γνωστικής του ικανότητας.
THE LIFO TEAM
ΕΠΕΞ Συγγραφείς/ Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου / 8 Έλληνες συγγραφείς ξαναγράφουν τους μύθους και τις παραδόσεις

Η Λυσιστράτη ερμηνεύει τις ερωτικές σχέσεις του σήμερα, η Ιφιγένεια διαλογίζεται στην παραλία και μια Τρωαδίτισσα δούλα γίνεται πρωταγωνίστρια: 8 σύγχρονοι δημιουργοί, που συμμετέχουν με τα έργα τους στο φετινό Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου, συνομιλούν με τα αρχαία κείμενα και συνδέουν το παρελθόν με επίκαιρα ζητήματα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζούντιθ Μπάτλερ: «Θέλουμε να ζήσουμε με ανοιχτή ή με κλειστή καρδιά;»

Τζούντιθ Μπάτλερ / «Θέλουμε να ζήσουμε με ανοιχτή ή με κλειστή καρδιά;»

Μια κορυφαία προσωπικότητα της σύγχρονης παγκόσμιας διανόησης μιλά στη LiFO για τo «φάντασμα» της λεγόμενης ιδεολογίας του φύλου, για το όραμα μιας «ανοιχτόκαρδης κοινωνίας» και για τις εμπειρίες ζωής που της έμαθαν να είναι «ένας άνθρωπος ταπεινός και ταυτόχρονα θαρραλέος».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ