Superyachts: Τα πλωτά παλάτια του ακραίου πλούτου γεμίζουν τις θάλασσες

Superyachts: Τα πλωτά παλάτια του ακραίου πλούτου γεμίζουν τις θάλασσες Facebook Twitter
Η πολυτελής θαλαμηγός Nord, μήκους 142 μέτρων, έξω από το λιμάνι του Χονγκ Κονγκ.
0


ΤΙΠΟΤΑ ΔΕΝ ΛΕΕΙ ΠΙΟ ΠΟΛΛΑ
για μια πολυτελή θαλαμηγό –ή superyacht όπως έχει επικρατήσει να αποκαλούνται αυτά τα ανοικονόμητα σκάφη με το πολυπληθές προσωπικό– ή για τον ιδιοκτήτη της, όσο το «φαλλικό της μέγεθος», γράφει στο νέο του βιβλίο που έχει τίτλο The Haves and Have-Yachts, ο αρθρογράφος του New Yorker και συγγραφέας, Έβαν Όσνος. Πριν του κατέβει η ιδέα να στείλει διασημότητες όπως η Katy Perry στο διάστημα, ο ιδρυτής της Amazon Τζεφ Μπέζος, είχε παραγγείλει ένα γιοτ αξίας 485 εκατ. δολαρίων με το όνομα Koru. Με τα πανύψηλα κατάρτια του, το σκάφος το οποίο έφτανε σε μήκος τα 127 μέτρα, αποδείχθηκε πολύ ψηλό για να περάσει κάτω από τη διάσημη γέφυρα Koningshaven του Ρότερνταμ. Οι κατασκευαστές του πρότειναν να διαλυθεί η γέφυρα, αντί για το σκάφος, αλλά οι ολλανδικές αρχές αρνήθηκαν.

Σε αυτή τη διασκεδαστική όσο και καίρια ανάλυση του ακραίου πλούτου, ο συγγραφέας σημειώνει ότι η ζήτηση υπερπολυτελών σκαφών, πλέον ξεπερνά κατά πολύ την προσφορά. Σε ορισμένες χώρες πρέπει να περιμένεις για ψωμί, νερό ή εμβόλια – σε άλλες για γιγαντιαία ποντοπόρα σκάφη. Το 1990, υπήρχαν 66 δισεκατομμυριούχοι στις ΗΠΑ, το 2023 ξεπερνούσαν τους 700, μια αύξηση άνω του 1.000%. Την ίδια περίοδο, ο αριθμός των αμερικανικών σκαφών αναψυχής μήκους άνω των 76 μέτρων αυξήθηκε από «λιγότερα από 10 σε περισσότερα από 170». «Ο κόσμος παρακολουθεί την Αμερική να αγκαλιάζει την πλουτοκρατία χωρίς ντροπή ή προσποίηση», γράφει ο Όσνος.

«Το να κατέχεις ένα superyacht είναι σαν να κατέχεις μια στοίβα από αυθεντικούς πίνακες του Βαν Γκογκ», έγραφαν πρόσφατα οι Financial Times, «μόνο που τους κρατάς διαρκώς πάνω από το κεφάλι σου καθώς βρίσκεσαι στο νερό, προσπαθώντας να τους κρατήσεις στεγνούς».

Στο μεταξύ, η ντροπή και η προσποίηση είναι σε αφθονία αλλού. Ένας ιδιοκτήτης γιοτ του λέει χαρακτηριστικά: «Κανείς σήμερα –εκτός από ακραίους και γελοίους ανθρώπους– δεν ζει στη στεριά με τον πολυτελή τρόπο που ζει στη θάλασσα. Ναι, υπάρχουν άνθρωποι που ζουν σε επαύλεις και τα λοιπά, αλλά πλέον είναι απίθανο η αναλογία προσωπικού προς ιδιοκτήτες ή ενοίκους να είναι αυτή που συναντάς σε μια μεγάλη θαλαμηγό. Τα σκάφη είναι το τελευταίο μέρος που μπορείς να το κάνεις αυτό».

 The Haves and Have-Yachts
Το εξώφυλλο του βιβλίου The Haves and Have-Yachts

Με άλλα λόγια, οι σύγχρονες εκδοχές των πύργων και των παλατιών είναι πλέον διακριτικά πλωτές, έτοιμες να σαλπάρουν και να εξαφανιστούν ανά πάσα στιγμή. Αυτό ταιριάζει απόλυτα με μια πολιτική ατζέντα που εκφράστηκε καλύτερα από τον γνωστό μεγιστάνα της τεχνολογίας –και συνιδρυτή του PayPal– Πίτερ Τιλ, ο οποίος, όπως αναφέρει ο Όσνος, πρόσφερε κεφάλαιο εκκίνησης στο Ινστιτούτο Seasteading, το οποίο επιδιώκει τη δημιουργία πλωτών μίνι-κρατών, ως μέρος του σχεδίου του για «απόδραση από την πολιτική σε όλες τις μορφές της».

Σε κάθε περίπτωση, δεν έχει σημασία μόνο το πόσο μεγάλο είναι το superyacht σας, αλλά και τι βάζετε μέσα σε αυτό. Η τελευταία μόδα περιλαμβάνει αίθουσες Imax, δωμάτια με πλήρη εξοπλισμό για σκι όπου οι επισκέπτες μπορούν να ντυθούν για ένα ταξίδι με ελικόπτερο σε μια βουνοκορφή, καθώς και νοσοκομειακό εξοπλισμό που επιτρέπει εξετάσεις εν πλω. Αυτή η τελευταία λεπτομέρεια είναι το κλειδί: Ο Covid επιτάχυνε την επιθυμία των πάμπλουτων να ξεφύγουν με κάθε μέσο από τους πληβείους και τις κολλητικές τους ασθένειες.  

Οι «έχοντες και κατέχοντες» πολυτελή σκάφη φαίνεται να ακολουθούν το εγχειρίδιο του Αμερικανού οικονομολόγου και επικριτή του καπιταλισμού Θορστάιν Βέμπλεν, ο οποίος το 1899 στο πρώτο και πιο διάσημο βιβλίο του, την «Θεωρία της αργόσχολης τάξης», το διακριτικό έμβλημα της οποίας είναι η απαλλαγή από τον παραγωγικό μόχθο, έγραφε ότι η «επιδεικτική κατανάλωση» περιλαμβάνει την απόλαυση της επιδεικτικής σπατάλης. Δεν μπορούσε όμως να φανταστεί ότι η επιδεικτική σπατάλη θα μπορούσε να περιλαμβάνει προσωπικό υποβρύχιο στην θαλαμηγό ή δέρμα χελιού και σαλαχιού για την ταπετσαρία της. Ο Όσνος απαριθμεί τη λίστα των πραγμάτων που μπορεί να παραδοθεί άμεσα στο υδάτινο φρούριο σας, από κούτες με σαμπάνια Dom Pérignon μέχρι σεξεργάτριες.

Υπάρχει μόνο ένα πρόβλημα. Τα υπερπολυτελή σκάφη είναι μια εξαιρετικά ασταθής κατηγορία περιουσιακών στοιχείων, καθώς μπορούν να χάσουν την αξία τους πολύ. «Το να κατέχεις ένα superyacht είναι σαν να κατέχεις μια στοίβα από αυθεντικούς πίνακες του Βαν Γκογκ», έγραφαν πρόσφατα οι Financial Times, «μόνο που τους κρατάς διαρκώς πάνω από το κεφάλι σου καθώς βρίσκεσαι στο νερό, προσπαθώντας να τους κρατήσεις στεγνούς». Αλλά πάλι όμως, όπως θα κατανοούσε ο Βέμπλεν, ίσως αυτό να είναι μέρος του νοήματος.

Με στοιχεία από The Guardian

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ντόμινικ Αμερένα: «Έκανα το πειραματόζωο σε ιατρικές δοκιμές για να έχω χρόνο να γράφω ελεύθερα»

Βιβλίο / Ντόμινικ Αμερένα: «Έκανα το πειραματόζωο σε ιατρικές δοκιμές για να έχω χρόνο να γράφω ελεύθερα»

Το πρώτο βιβλίο του Αυστραλού συγγραφέα Ντόμινικ Αμερένα, με τίτλο «Τα θέλω όλα», που πήρε διθυραμβικές κριτικές, κυκλοφορεί στα ελληνικά. Βασικό του θέμα είναι πόσο μπορείς να προσποιηθείς ότι είσαι κάποιος άλλος για να καταφέρεις τους στόχους σου.
M. HULOT
ΕΠΕΞ Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

Βιβλίο / Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

«Ένας δρόμος που μοιάζει με κοίτη ποταμού και παρασύρει τους πάντες χωρίς περιορισμούς και απαγορεύσεις», όπως γράφουν οι συγγραφείς του βιβλίου «Οδός Πανεπιστημίου (19ος-20ός αιώνας) - Ιστορία και ιστορίες», Θανάσης Γιοχάλας και Ζωή Βαΐου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Βιβλίο / Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Ο σπουδαίος σκηνογράφος συγκέντρωσε την πολύτιμη σαραντάχρονη εμπειρία του σε ένα δίτομο λεξικό για τη σκηνογραφία, αναδεικνύοντάς την ως αυτόνομη τέχνη και καταγράφοντας την εξέλιξή της στο ελληνικό θέατρο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μ. Αναγνωστάκης «Η χαμηλή φωνή»

Το πίσω ράφι / Μανόλης Αναγνωστάκης: «Τι μένει λοιπόν από τον ποιητή, αν μένει τίποτα;»

Τρεις δεκαετίες μετά την πρώτη της δημοσίευση, η προσωπική ανθολογία του Μανόλη Αναγνωστάκη «Χαμηλή Φωνή» παρουσιάζεται στην Ελληνοαμερικανική Ένωση, υπενθυμίζοντας τους θεωρούμενους ήσσονες ποιητές μας, όσους έμειναν έξω από κάθε μορφής υψηλή ποίηση.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες…

Βιβλίο / Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες

Προδημοσίευση από τα «Αδημοσίευτα», το νέο βιβλίο του Νίκου Χασαπόπουλου, όπου ο έμπειρος πολιτικός συντάκτης αποκαλύπτει ιστορίες και παρασκήνια που διαμόρφωσαν την πολιτική ζωή της χώρας.
THE LIFO TEAM
Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Βιβλίο / Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Ένας από τους ελάχιστους διανοούμενους στη χώρα, που υπήρξε προνομιακός συνομιλητής του Παπαγιώργη και του Λορεντζάτου. Το τελευταίο του βιβλίο «Το πνεύμα και το τέρας» συνιστά μια ανανέωση του δοκιμιακού λόγου στην Ελλάδα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Για τον Ομάρ Καγιάμ

Ποίηση / «Πίνε, και μη θαρρείς κουτέ, και συ πως είσαι κάτι»: Τα Ρουμπαγιάτ του Ομάρ Καγιάμ

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1131 ο μεγάλος Ιρανός ποιητής που έγραψε αριστουργηματικά ποιήματα για τη ματαιότητα των πραγμάτων, τη μεγαλοσύνη της στιγμής και το νόμο του εφήμερου.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΝΤΑΜΟΝ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Το πίσω ράφι/ Μαρία Πάουελ «Δεσμά αίματος»

Το πίσω ράφι / «Η ευλογία αλλά και η κατάρα που είναι η οικογένεια»

Η Μαρία Πάουελ, με τη νουβέλα της «Δεσμά αίματος», ζωντάνεψε μια βυθισμένη στη μοναξιά και κυριευμένη από πάθος γυναίκα χωρίς να μαρτυρήσει ούτε ένα από τα εξωτερικά της χαρακτηριστικά, κι εξερεύνησε ένα θέμα που ίσως δεν θα πάψει ποτέ να μας ταλανίζει, την οικογένεια.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Βιβλίο / «Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Το πρωτότυπο science fiction μυθιστόρημα «Οι υπάλληλοι» της Δανής Όλγκα Ράουν κερδίζει υποψηφιότητα για Booker, προβλέποντας εικόνες από τη ζωή αλλόκοτων υπαλλήλων στο μέλλον, βγαλμένες από το πιο ζοφερό παρόν.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ευάρεστος Πιμπλής: «Η ηδονή σήμερα τρομάζει – και αυτό λέει πολλά για εμάς»

Βιβλίο / Ευάρεστος Πιμπλής: «Η ηδονή σήμερα τρομάζει και αυτό λέει πολλά για εμάς»

Ο πρωτοεμφανιζόμενος συγγραφέας μιλά στη LiFO με αφορμή το βιβλίο του «Πέρα από τη συναίνεση» για μερικά από τα πιο δύσκολα ζητήματα της εποχής: τη βία μέσα στη φαντασίωση, τον νέο πουριτανισμό, τα όρια της επιθυμίας και την εύθραυστη, συνεχώς μεταβαλλόμενη έννοια του τι σημαίνει να είσαι άνδρας σήμερα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Lgbtqi+ / Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Στο εξαιρετικά ενδιαφέρον βιβλίο «Τρανσφοβία» που μόλις κυκλοφόρησε στα ελληνικά, η τρανσφεμινίστρια Μοντ Ρουαγιέ επιχειρεί να καταγράψει τη νέα πραγματικότητα για την τρανς συνθήκη και τα τρανς δικαιώματα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
H παλιά Εθνική Βιβλιοθήκη ανοίγει ξανά τις πύλες της

Αποκλειστικές φωτογραφίες / Η παλιά Εθνική Βιβλιοθήκη ανοίγει ξανά τις πόρτες της

Η LiFO μπήκε στο ιστορικό Βαλλιάνειο Μέγαρο το οποίο, μετά την ολοκλήρωση των αναγκαίων εργασιών αποκατάστασης και συντήρησης, θα υποδεχθεί ξανά το κοινό στις αρχές του 2026.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Gaslighting»: Είναι όλα στο μυαλό σου!

Βιβλίο / «Gaslighting»: Είναι όλα στο μυαλό σου!

Τι είναι το gaslighting; Το επίκαιρο και διαφωτιστικό δοκίμιο της Kέιτ Άμπραμσον αποτελεί μια διεξοδική, εις βάθος ανάλυση ενός όρου που έχει κατακλύσει το διαδίκτυο και την ποπ κουλτούρα και χρησιμοποιείται πλέον ευρέως.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Το woke στο «καναβάτσο»

Βιβλίο / Τι είναι τελικά το woke; Δύο βιβλία εξηγούν

Δύο αξιόλογα βιβλία που εστιάζουν στην πολυσυζητημένή και παρεξηγημένη σήμερα woke κουλτούρα κυκλοφόρησαν πρόσφατα στα ελληνικά, εμπλουτίζοντας μια βιβλιογραφία περιορισμένη και μάλλον αρνητικά διακείμενη.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ