Στο μυαλό των σίριαλ κίλερς

Τζον Ντάγκλας «Στο μυαλό των σίριαλ κίλερς» Facebook Twitter
O Ντάγκλας έμαθε να βλέπει τον κόσμο «με τα μάτια και τη λογική του εγκληματία».
0

ΕΝΤΜΟΥΝΤ ΚΕΜΠΕΡ, Ντέιβιντ Μπέρκοβιτς, Ουέιν Ουίλιαμς, Ρόμπερτ Χάνσεν… Ο μέσος Έλληνας αγνοεί παντελώς αυτά τα ονόματα. Για τον μέσο Αμερικανό, όμως, στα χρόνια του '70 και του '80, υπήρξαν συνώνυμα του τρόμου και της φρίκης.

Ο ένας σκότωνε φοιτήτριες που έκαναν οτοστόπ στην Καλιφόρνια, ο άλλος θέριζε ερωτευμένα ζευγαράκια στη Νέα Υόρκη, ο τρίτος στραγγάλιζε μη λευκά παιδιά στην Ατλάντα, ο τέταρτος απήγαγε σεξεργάτριες και τις κρεμούσε στα δάση της Αλάσκας.

Τι είδους άνθρωποι ήταν αυτοί; Ποια τα κίνητρά τους; Πώς λειτουργεί το μυαλό ενός κατά συρροήν δολοφόνου;

Μέχρι ν’ αναδειχτεί κορυφαίος «profiler», ο Τζον Ντάγκλας έλιωσε τα παντελόνια του στα θρανία και εκμαίευσε πληροφορίες από δεκάδες έγκλειστους κακοποιούς, υπέστη υπομονετικά την αρτηριοσκληρωτική δομή του FBI επί βασιλείας του Χούβερ ανοίγοντας δρόμο στις υπηρεσίες του, και δεν συμφιλιώθηκε ποτέ με τη χρήση όπλου, παρ’ όλο που το 1983 η ζωή του κινδύνεψε.

Ο Τζον Ντάγκλας, στο πρόσωπο του οποίου στηρίχτηκε ο ρόλος του μέντορα της Τζόντι Φόστερ στη «Σιωπή των αμνών», είναι σε θέση να γνωρίζει. Επί εικοσιπέντε χρόνια ειδικός πράκτορας και επικεφαλής ομάδας έρευνας του FBI, έγινε για τους συναδέλφους του θρύλος εν ζωή, καθώς κατάφερνε να φτάνει στα ίχνη των σίλιαρ κίλερς, συνδυάζοντας την ψυχολογία, τα διδάγματα της πείρας και το κυνηγετικό ένστικτό του. Ο Ντάγκλας γνωρίζει, αλλά δεν έχει καμία πρόθεση να μοιραστεί επαγγελματικά μυστικά, διευκολύνοντας έτσι «τη δράση του αντιπάλου».

Τζον Ντάγκλας «Στο μυαλό των σίριαλ κίλερς» Facebook Twitter
Ο Τζον Ντάγκλας (αριστερά) με τον ηθοποιό Σκοτ Γκλεν το 1989 στα γυρίσματα της ταινίας «Η σιωπή των αμνών». Ο Γκλεν έπαιξε τον ρόλο του πράκτορα του FBI Τζακ Κρόφορντ, έναν χαρακτήρα βασισμένο στον Ντάγκλας.

Όσοι εν τούτοις ενδιαφέρονται να μάθουν πώς εξελίχθηκαν οι μέθοδοι για την ψυχογράφηση των εγκληματιών, παίρνοντας ταυτόχρονα μια γεύση από μακάβριες και ανατριχιαστικές υποθέσεις, δεν έχουν παρά να διαβάσουν την αυτοβιογραφία του «Στο μυαλό των σίριαλ κίλερς» (1995). Εξαντλημένη για χρόνια, ανατυπώνεται τώρα από το Μελάνι, απ’ όπου είχε κυκλοφορήσει το 2004 σε μετάφραση Έφης Φρυδά.

cover
Το βιβλίο «Στο μυαλό των σίριαλ κίλερς» του Τζον Ντάγκλας είναι προς το παρόν εξαντλημένο από τον εκδότη. 

Όπως επισημαίνει ο Ντάγκλας, σήμερα πια τα περισσότερα και τα πιο βάναυσα εγκλήματα διαπράττονται από αγνώστους σε αγνώστους. Αν ως τη δεκαετία του '60 το ποσοστό διαλεύκανσης των ανθρωποκτονιών ξεπερνούσε το 90%, στις μέρες μας δεν συμβαίνει το ίδιο, παρά την εντυπωσιακή πρόοδο της επιστήμης και της τεχνολογίας. Οι σίλιαρ κίλερς «μαθαίνουν από την εμπειρία τους και βελτιώνουν τις κινήσεις τους». Οι δε μέθοδοί τους μας μπερδεύουν καθώς «η συμπόνια, η ενοχή ή η μεταμέλεια, χαρακτηριστικά κοινών δραστών, απουσιάζουν εντελώς απ’ τον δικό τους κόσμο». Πώς λοιπόν τους εντοπίζει κανείς;

Μέχρι ν’ αναδειχτεί κορυφαίος «profiler», ο Τζον Ντάγκλας έλιωσε τα παντελόνια του στα θρανία και εκμαίευσε πληροφορίες από δεκάδες έγκλειστους κακοποιούς, υπέστη υπομονετικά την αρτηριοσκληρωτική δομή του FBI επί βασιλείας του Χούβερ ανοίγοντας δρόμο στις υπηρεσίες του, και δεν συμφιλιώθηκε ποτέ με τη χρήση όπλου, παρ’ όλο που το 1983 η ζωή του κινδύνεψε.

Τζον Ντάγκλας «Στο μυαλό των σίριαλ κίλερς» Facebook Twitter
Ο Τζον Ντάγκλας (τέρμα δεξιά) με τον συνάδελφο του FBI Ρομπ Ρέσλερ (τέρμα αριστερά) και τον καταδικασμένο κατά συρροή δολοφόνο Εντ Κέμπερ. Στη δεκαετία του 1970, ο Κέμπερ ήταν ένας από τους πρώτους καταδικασμένους εγκληματίες που του πήραν συνέντευξη ο Ντάγκλας και ο Ρέσλερ κατά τη δημιουργία της βάσης δεδομένων του FBI για την κατάρτιση εγκληματικών προφίλ.

Ψάχνοντας τη λεία του σαν το λιοντάρι στη ζούγκλα, ερμηνεύοντας φωτογραφίες ευρημάτων και πρωτόκολλα αυτοψίας, ανιχνεύοντας υποψήφια θύματα και καταγράφοντας τις ενδείξεις συμπεριφοράς που αφήνει πίσω του και ο πιο προσεκτικός δολοφόνος, ως άλλος Σέρλοκ Χόλμς, ο Ντάγκλας έμαθε να βλέπει τον κόσμο «με τα μάτια και τη λογική του εγκληματία». Στην πορεία η οικογένειά του διαλύθηκε, οι τιμητικές διακρίσεις πολλαπλασιάστηκαν, τα βιβλία που έγραψε με το που συνταξιοδοτήθηκε μοσχοπουλήθηκαν.

«Σε τόσα χρόνια μελέτης και συνδιαλλαγής με στυγνούς εγκληματίες», καταλήγει στην αυτοβιογραφία του, «δεν βρήκα ούτε έναν που να προέρχεται από καλή, λειτουργική, υποστηρικτική οικογένεια. Έμαθα ότι οι εγκληματίες δεν γεννιούνται, κατασκευάζονται. Πράγμα που σημαίνει ότι, σε κάποιο σημείο της ζωής τους, ένα άτομο αποτέλεσε γι’ αυτούς αρνητική επιρροή. Πιστεύω λοιπόν ότι αυτό που χρειαζόμαστε περισσότερο από τα χρήματα, την αστυνομία και τις φυλακές, είναι η αγάπη».

Για τον Τζον Ντάγκλας, το έγκλημα είναι ένα ηθικό πρόβλημα. «Συνεπώς, μόνο σε ηθικό επίπεδο μπορεί να επιλυθεί».

Στο μυαλό των σίριαλ κίλερς Facebook Twitter
Ο Χολτ Μακάλανι και ο Τζόναθαν Γκροφ στη σειρά «Mindhunter» του Ντέιβιντ Φίντσερ και του Netflix, που βασίστηκε στο βιβλίο «Mindhunter: Inside the FBI's Elite Serial Crime Unit» του Τζον Ντάγκλας.
Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το «προπατορικό αμάρτημα» του Τζο Μπάιντεν

Βιβλίο / Ποιο ήταν το θανάσιμο σφάλμα του Τζο Μπάιντεν;

Ένα νέο βιβλίο για τον πρώην Πρόεδρο αποτελεί καταπέλτη τόσο για τον ίδιο όσο και για τη δουλοπρεπή κλίκα πιστών και μελών της οικογένειάς του, που έκαναν το παν για να συγκαλύψουν τον ραγδαίο εκφυλισμό της γνωστικής του ικανότητας.
THE LIFO TEAM
ΕΠΕΞ Συγγραφείς/ Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου / 8 Έλληνες συγγραφείς ξαναγράφουν τους μύθους και τις παραδόσεις

Η Λυσιστράτη ερμηνεύει τις ερωτικές σχέσεις του σήμερα, η Ιφιγένεια διαλογίζεται στην παραλία και μια Τρωαδίτισσα δούλα γίνεται πρωταγωνίστρια: 8 σύγχρονοι δημιουργοί, που συμμετέχουν με τα έργα τους στο φετινό Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου, συνομιλούν με τα αρχαία κείμενα και συνδέουν το παρελθόν με επίκαιρα ζητήματα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζούντιθ Μπάτλερ: «Θέλουμε να ζήσουμε με ανοιχτή ή με κλειστή καρδιά;»

Τζούντιθ Μπάτλερ / «Θέλουμε να ζήσουμε με ανοιχτή ή με κλειστή καρδιά;»

Μια κορυφαία προσωπικότητα της σύγχρονης παγκόσμιας διανόησης μιλά στη LiFO για τo «φάντασμα» της λεγόμενης ιδεολογίας του φύλου, για το όραμα μιας «ανοιχτόκαρδης κοινωνίας» και για τις εμπειρίες ζωής που της έμαθαν να είναι «ένας άνθρωπος ταπεινός και ταυτόχρονα θαρραλέος».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντίνος Κονόμος

Βιβλίο / «Ο κύριος διευθυντής (καλό κουμάσι) έχει αποφασίσει την εξόντωσή μου…»

Ο Ντίνος Κονόμος, λόγιος, ιστοριοδίφης και συγγραφέας, υπήρξε συνεχιστής της ζακυνθινής πνευματικής παράδοσης στον 20ό αιώνα. Ο συγγραφέας Φίλιππος Δ. Δρακονταειδής παρουσιάζει έργα και ημέρες ενός ανθρώπου που «δεν ήταν του κόσμου τούτου».
ΦΙΛΙΠΠΟΣ Δ. ΔΡΑΚΟΝΤΑΕΙΔΗΣ
Η ζωή του Καζαντζάκη σε graphic novel από τον Αλέν Γκλικός

Βιβλίο / Ο Νίκος Καζαντζάκης όπως δεν τον είχαμε ξαναδεί σε ένα νέο graphic novel

Ο ελληνικής καταγωγής Γάλλος συγγραφέας Αλέν Γκλικός καταγράφει την πορεία του Έλληνα στοχαστή στο graphic novel «Καζαντζάκης», όπου ο περιπετειώδης και αντιφατικός φιλόσοφος και μυθιστοριογράφος ψυχαναλύεται για πρώτη φορά και συστήνεται εκ νέου στο ελληνικό κοινό.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Πετρίτης»: Το πιο γρήγορο πουλί στον κόσμο και η άγρια, αδάμαστη ομορφιά του

Ηχητικά Άρθρα / Πετρίτης: Το πιο γρήγορο πουλί στον κόσμο και η άγρια, αδάμαστη ομορφιά του

Ο Τζoν Άλεκ Μπέικερ αφιέρωσε δέκα χρόνια από τη ζωή του στην παρατήρηση ενός πετρίτη και έγραψε ένα από τα πιο ιδιαίτερα βιβλία της αγγλικής λογοτεχνίας – μια από τις σημαντικότερες καταγραφές της άγριας ζωής που κινδυνεύει να χαθεί για πάντα. Κυκλοφόρησε το 1967 αλλά μόλις τα τελευταία δεκαπέντε χρόνια οι κριτικοί και το κοινό το ανακάλυψαν ξανά.
M. HULOT
Μπενχαμίν Λαμπατούτ: «Ας μην αφήνουμε τον Θεό στους πιστούς» 

Βιβλίο / Μπενχαμίν Λαμπατούτ: «Αν αξίζει ένα πράγμα στη ζωή, αυτό είναι η ομορφιά»

Εν όψει της εμφάνισής του στη Στέγη Ιδρύματος Ωνάση, στις 21 Μαΐου, ο Λατινοαμερικανός συγγραφέας-φαινόμενο Μπενχαμίν Λαμπατούτ μιλά στη LiFO για τον ρόλο της τρέλας στη συγγραφή, τη σχέση επιστήμης και λογοτεχνίας και το μεγαλείο της ήττας – και δηλώνει ακόμα φανατικός κηπουρός και εραστής της φύσης.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Το πίσω ράφι/ Άντονι Μπέρτζες: «Έρνεστ Χέμινγουεϊ»

Το Πίσω Ράφι / Ο Χέμινγουεϊ ήταν ένας φωνακλάς νταής αλλά κι ένας σπουδαίος συγγραφέας του 20ού αιώνα

Η βιογραφία «Έρνεστ Χέμινγουεϊ - Μια ζωή σαν μυθοπλασία» του Βρετανού συγγραφέα Άντονι Μπέρτζες αποτυπώνει όχι μόνο την έντονη και περιπετειώδη ζωή του κορυφαίου Αμερικανού ομοτέχνου του αλλά και όλο το εύρος της αντιφατικής προσωπικότητάς του.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
21η Διεθνής Έκθεση Βιβλίου Θεσσαλονίκης

Βιβλίο / 21η ΔΕΒΘ: Εξωστρέφεια και καλύτερη οργάνωση αλλά μένουν ακόμα πολλά να γίνουν

Απολογισμός της 21ης ΔΕΒΘ που πραγματοποιήθηκε για πρώτη φορά υπό την αιγίδα του νεοσύστατου ΕΛΙΒΙΠ. Σε ποιο βαθμό πέτυχε τους στόχους της και ποια στοιχήματα μένει ακόμα να κερδίσει;
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Η ποίηση όχι μόνο αλλάζει τον κόσμο, τον δημιουργεί» ​​​​​​/Μια νέα ανθολογία ελληνικής queer ποίησης μόλις κυκλοφόρησε στα ισπανικά /11 Έλληνες ποιητές σε μια νέα ισπανική queer ανθολογία /Queer ελληνική ποίηση σε μια νέα δίγλωσση ισπανική ανθολογία

Βιβλίο / Μια Ισπανίδα καθηγήτρια μεταφράζει ελληνική queer ποίηση

Η María López Villalba, καθηγήτρια Νέων Ελληνικών στο Πανεπιστήμιο της Μάλαγα, μετέφρασε 11 ελληνικά ποιήματα, σε μια πρόσφατη ανθολογία που προσφέρει στο ισπανόφωνο κοινό την ευκαιρία να γνωρίσει τη σύγχρονη ελληνική queer –και όχι μόνο– ποίηση.
M. HULOT
«Κανείς δεν μας επέβαλε να έχουμε όλοι μια μονστέρα στο σαλόνι»

Βιντσέντζο Λατρόνικο / «Κανείς δεν μας επέβαλε να έχουμε όλοι μια μονστέρα στο σαλόνι»

Ο Ιταλός συγγραφέας και υποψήφιος για το βραβείο Booker, Βιντσέντζο Λατρόνικο, μιλά στη LIFO για το πολυσυζητημένο βιβλίο του «Τελειότητα», στο οποίο αποτυπώνει την αψεγάδιαστη αλλά ψεύτικη ζωή μιας ολόκληρης γενιάς ψηφιακών νομάδων στην Ευρώπη, καθώς και τη μάταιη αναζήτηση της ευτυχίας στην ψηφιακή εποχή.
M. HULOT
Μεσσαλίνα: Ακόλαστη μέγαιρα ή πολύ έξυπνη για την εποχή της;

Ηχητικά Άρθρα / Μεσσαλίνα: Ακόλαστη μέγαιρα ή πολύ έξυπνη για την εποχή της;

Το όνομά της έχει συνδεθεί με την εικόνα μιας αδίστακτης, σεξουαλικά ακόρεστης και επικίνδυνης γυναίκας. Ένα νέο βιβλίο, όμως, έρχεται να αμφισβητήσει αυτή τη στερεοτυπική αφήγηση και να φωτίσει μια διαφορετική εκδοχή της ιστορίας της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Rene Karabash

Βιβλίο / Rene Karabash: «Θέλω πίσω τη γυναικεία δύναμη που μου στέρησαν οι άνδρες»

Η Βουλγάρα συγγραφέας Rene Karabash μιλά για το μυθιστόρημά της «Ορκισμένη», που τιμήθηκε με το βραβείο Ελίας Κανέτι, και στο οποίο εστιάζει στην ιστορία των «ορκισμένων παρθένων» γυναικών των Βαλκανίων που επέλεξαν να ζήσουν ως άνδρες.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δυο γυναίκες συγγραφείς αποκαλύπτουν τα κρυφά μυστικά της γραφής

Βιβλίο / Όλες οι γυναίκες του κόσμου στο νέο βιβλίο της Αμάντας Μιχαλοπούλου

Στο «Μακρύ ταξίδι της μιας μέσα στην άλλη», η μητρότητα γίνεται ο συνδετικός κρίκος που ενώνει όλες τις μητέρες και όλες τις κόρες με τις γυναίκες της Ιστορίας που θαυμάσαμε, αλλά και τις ανώνυμες «Παναγίες» που κράτησαν στους ώμους τους τα βάρη της ανθρωπότητας.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Ένας μύθος λέει πως αν χάσεις κάτι στην Αθήνα, θα το βρεις στον Ελαιώνα»

Βιβλίο / «Ένας μύθος λέει πως αν χάσεις κάτι στην Αθήνα, θα το βρεις στον Ελαιώνα»

Στο νέο του βιβλίο, «Lost Things Found», που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Hyper Hypo, ο εικαστικός φωτογράφος Αντώνης Θεοδωρίδης εξερευνά τον μαγικό κόσμο της υπαίθριας αγοράς του Ελαιώνα.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Ντιντιέ Εριμπόν: «Καιρός για ένα κίνημα των ηλικιωμένων!»

Ντιντιέ Εριμπόν / Ντιντιέ Εριμπόν: «Να πάψουμε να βλέπουμε τους ηλικιωμένους ως κοινωνικούς παρίες»

Από τους σημαντικότερους και πιο επιδραστικούς σύγχρονους Γάλλους στοχαστές, ο Ντιντιέ Εριμπόν συνδύασε στα βιβλία του τα δύσκολα βιώματα της νεότητάς του με μια εμπεριστατωμένη, αλλά και εικονοκλαστική, κοινωνικοπολιτική «ακτινογραφία» της γαλλικής κοινωνίας. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Κεχαγιάς

Βιβλίο / «Το να εκδίδεις βιβλία στην Ελλάδα είναι σαν να παίζεις στο καζίνο»

Η Γεννήτρια είναι ένας νέος εκδοτικός οίκος αφιερωμένος στη σύγχρονη λογοτεχνία. Ο εκδότης της, συγγραφέας και μεταφραστής, Παναγιώτης Κεχαγιάς, μιλά για τις δυσκολίες και τις χαρές του εγχειρήματος, για το πώς σκοπεύει να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις μιας ιδιαίτερα ανταγωνιστικής αγοράς, καθώς και για τους πρώτους τίτλους που ετοιμάζεται να εκδώσει.
M. HULOT
Κωνσταντίνος Τσουκαλάς: «Ακούμε συνεχώς για ανάπτυξη, χωρίς να διερευνάται τι είναι το "καλό"»

Οι Αθηναίοι / Κωνσταντίνος Τσουκαλάς: «Ακούμε συνεχώς για ανάπτυξη, χωρίς να διερευνάται τι είναι το "καλό"»

Η εκτέλεση του Μπελογιάννη τον έκανε αριστερό. Η αυτοκτονία του Νίκου Πουλαντζά, μπροστά στα μάτια του, τον καθόρισε. Ο Κωνσταντίνος Τσουκαλάς, ένας από τους σημαντικότερους διανοούμενους της μεταπολιτευτικής Ελλάδας, αφηγείται το προσωπικό του ταξίδι και την πνευματική περιπέτεια μιας ολόκληρης εποχής, από τη διανόηση του Παρισιού μέχρι τους δρόμους της πολιτικής και τις αίθουσες των πανεπιστημίων.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ