Σταύρος Ζουμπουλάκης: Παρών!

Σταύρος Ζουμπουλάκης: Παρών! Facebook Twitter
0

Σταύρος Ζουμπουλάκης: Παρών! Facebook Twitter
Σταύρος Ζουμπουλάκης


1.

Περιεχόμενο. Κάθε βιβλίο, κάθε πόνημα, κάθε χειρονομία του Σταύρου Ζουμπουλάκη (Συκιά Λακωνίας, 1953) είναι καθαγιασμοί του περιεχόμενου. Λένε κάτι σημαντικό. Και δείχνουν προς το νόημα, πάντα. Εν προκειμένω, ο Ζουμπουλάκης μιλάει/γράφει για μυθιστορήματα που μελέτησε. Και είναι όλα σημαντικά μυθιστορήματα σημαντικότατων συγγραφέων, πολύ διαφορετικών ο ένας από τον άλλον, τόσο ως προς τους τρόπους γραφής όσο και ως προς τα θέματα που πραγματεύονται. Από τη μια ο φερόμενος ως κυνικός και σκληρός Μισέλ Ουελμπέκ και από την άλλη ο πολύς Φίλιπ Ροθ. Από τη μια ο σπαρακτικός Γιόζεφ Ροτ και από την άλλη ο πληθωρικός Γκράχαμ Γκρην. Ο νομπελίστας ποιητής και συγγραφέας Οκτάβιο Πας συγκατοικεί, χάρη στον Ζουμπουλάκη, με τον σοφό παραμυθά Ισαάκ Μπάσεβις Σίνγκερ. Η τραγική, λεπταίσθητη Φλάννερυ Ο'Κόνορ ανταλλάσσει εδώ χειραψίες με τη σπουδαία αθλήτρια της επιβίωσης Μέριλιν Ρόμπινσον. Εννέα συγγραφείς, δεινοί μυθιστοριογράφοι, δίνουν στον Σταύρο Ζουμπουλάκη αφορμές να ξεδιπλώσει σκέψεις πολύτιμες για το σύμπαν του μυθιστορήματος αλλά και, κυρίως, για το τι σημαίνει να ζεις αναζητώντας παντού τις στιγμές και τις σημασίες που κάνουν τη ζωή θαυμαστή, ακόμα και κάτω από τις πιο αντίξοες συνθήκες.


2.

Μορφή. Ο Ζουμπουλάκης επιλέγει τον λιτό λόγο. Επιμένει να είναι μεστός. Λίγα λόγια και καλά σε κάθε φράση. Διαβάζοντάς τον, θυμάσαι τον Άρη Κωνσταντινίδη, τον μεγάλο αρχιτέκτονα και στοχαστή που κατάφερνε με απλά λόγια να μιλήσει για περίπλοκα ζητήματα. Έτσι πράττει και ο Ζουμπουλάκης: θίγει πολλά και περίπλοκα με σταράτα λόγια, με λέξεις καλοδιαλεγμένες, αλλά πάντα καθημερινές, δουλεμένες, ευρείας κυκλοφορίας, πασίγνωστες. Τα κείμενα στο βιβλίο Υπό το φως του μυθιστορήματος είναι εκτενείς προσευχές, παρακλήσεις, παροτρύνσεις προς όλους μας να μην ξεχνάμε ότι μια ζωή στερημένη από νόημα δεν έχει πλούτο, δεν έχει ουσία, δεν έχει αρμούς, δεν έχει έρμα. Ακόμα κι όταν μιλάει για ένα δαιδαλώδους πλοκής μυθιστόρημα, όπως είναι η Επιχείρηση Σάυλωκ (μτφρ. Σπύρος Βρεττός, εκδ. Πόλις), ο Ζουμπουλάκης καταφέρνει να είναι αφοπλιστικά απλός, διαυγέστατα λιτός στο γράψιμό του. «Οι Εβραίοι είναι καταδικασμένοι», γράφει ο δοκιμιογράφος μας, «να είναι εξαίρεση. Εξαίρεση αιματηρή. Εδώ, άλλωστε, στην αιματηρότητα, στη βία, βρίσκεται το κρίσιμο ερώτημα το οποίο θέτει απαιτητικά ενώπιόν μας η εβραϊκή εξαίρεση, το κατά πόσον, δηλαδή, μπορούμε να υπάρξουμε, ατομικά ή συλλογικά, ως εξαιρέσεις, χωρίς να γινόμαστε αντικείμενο της βίας και του μίσους του άλλου. Πέρα από αυτό, η εβραϊκή εξαίρεση μας αφορά όλους και για έναν άλλο, βαθύτερο λόγο, γιατί εκφράζει μια συγκλονιστική εκδοχή του ανθρώπου, την εκδοχή του ως ύπαρξης επισφαλούς, απειλημένης, αβέβαιης». Σκέψεις συμπυκνωμένης σοφίας, να ο τρόπος και το επίτευγμα του Ζουμπουλάκη.


3.

Συγγραφέας. Ξέρουμε τον συγγραφέα Σταύρο Ζουμπουλάκη από εκείνο το συγκλονιστικό, επίσης γραμμένο με λόγο λιτό, αφήγημα/ντοκουμέντο Η αδερφή μου (εκδ. Πόλις), του 2012. Τον ξέρουμε από την εποχή που διετέλεσε διευθυντής της «Νέας Εστίας», ένα ιστορικό περιοδικό που ο Ζουμπουλάκης ανανέωσε ριζικά και το κοινώνησε σε νέες γενιές συνεργατών και αναγνωστών, από το 1998 έως το 2012. Τον ξέρουμε από την επιμέλεια της κιβωτού ευρυμάθειας και σοφίας, ας επαναλάβουμε τη λέξη «σοφία», που είναι τα Collectanea του Ζήσιμου Λορεντζάτου (εκδ. Δόμος, 2009). Τον ξέρουμε από την καθοριστική συμβολή του στη σειρά δοκιμίων που εκδίδει το Βιβλιοπωλείον της Εστίας, όπου συνυπάρχουν λαμπροί στοχαστές. Τον ξέρουμε από την πάντα ενδιαφέρουσα αρθρογραφία του στην «Καθημερινή». Τον ξέρουμε από τα βιβλία του Ο Ιωάννης ο Πρόδρομος ως άγγελος. Οι θεολογικές προϋποθέσεις της φτερωτής απεικόνισής του (Δόμος, 1992), Ο Θεός στην Πόλη. Δοκίμια για τη θρησκεία και την πολιτική (Εστία, 2002), Στη σκηνή του κόσμου. Από το Βελιγράδι στην Τεχεράνη (Εστία, 2007), Χριστιανοί στον δημόσιο χώρο. Πίστη ή πολιτιστική ταυτότητα (Εστία, 2010), Ανίερη συγκυβέρνηση (Πόλις, 2011), Η αδερφή μου (Πόλις, 2013), Χρυσή Αυγή και Εκκλησία (Πόλις, 2013), Ποιος Θεός και ποιος άνθρωπος; Φιλοσοφικά δοκίμια (Πόλις, 2013), Χριστιανισμός της χαράς. Η μαρτυρία του πάπα Φραγκίσκου (Πόλις, 2015). Ξέρουμε ότι εδώ και δεκαετίες αναζητά την ουσία και το νόημα της ζωής σε κείμενα και σε χειρονομίες που συνδέουν τον άνθρωπο με την κοινωνία, που του δίνουν υπόσταση όταν βρίσκεται και πάλλεται και πράττει μαζί με τους άλλους ανθρώπους και όχι αλαζονικά ή τραγικά μόνος. Ξέρουμε ότι έχει στοχαστικό βλέμμα και ηδύ μειδίαμα. Ξέρουμε ότι είναι πολύτιμος. 

Βιβλίο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες…

Βιβλίο / Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες

Προδημοσίευση από τα «Αδημοσίευτα», το νέο βιβλίο του Νίκου Χασαπόπουλου, όπου ο έμπειρος πολιτικός συντάκτης αποκαλύπτει ιστορίες και παρασκήνια που διαμόρφωσαν την πολιτική ζωή της χώρας.
THE LIFO TEAM
Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Βιβλίο / Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Ένας από τους ελάχιστους διανοούμενους στη χώρα, που υπήρξε προνομιακός συνομιλητής του Παπαγιώργη και του Λορεντζάτου. Το τελευταίο του βιβλίο «Το πνεύμα και το τέρας» συνιστά μια ανανέωση του δοκιμιακού λόγου στην Ελλάδα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Για τον Ομάρ Καγιάμ

Ποίηση / «Πίνε, και μη θαρρείς κουτέ, και συ πως είσαι κάτι»: Τα Ρουμπαγιάτ του Ομάρ Καγιάμ

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1131 ο μεγάλος Ιρανός ποιητής που έγραψε αριστουργηματικά ποιήματα για τη ματαιότητα των πραγμάτων, τη μεγαλοσύνη της στιγμής και το νόμο του εφήμερου.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΝΤΑΜΟΝ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Το πίσω ράφι/ Μαρία Πάουελ «Δεσμά αίματος»

Το πίσω ράφι / «Η ευλογία αλλά και η κατάρα που είναι η οικογένεια»

Η Μαρία Πάουελ, με τη νουβέλα της «Δεσμά αίματος», ζωντάνεψε μια βυθισμένη στη μοναξιά και κυριευμένη από πάθος γυναίκα χωρίς να μαρτυρήσει ούτε ένα από τα εξωτερικά της χαρακτηριστικά, κι εξερεύνησε ένα θέμα που ίσως δεν θα πάψει ποτέ να μας ταλανίζει, την οικογένεια.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Βιβλίο / «Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Το πρωτότυπο science fiction μυθιστόρημα «Οι υπάλληλοι» της Δανής Όλγκα Ράουν κερδίζει υποψηφιότητα για Booker, προβλέποντας εικόνες από τη ζωή αλλόκοτων υπαλλήλων στο μέλλον, βγαλμένες από το πιο ζοφερό παρόν.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ευάρεστος Πιμπλής: «Η ηδονή σήμερα τρομάζει – και αυτό λέει πολλά για εμάς»

Βιβλίο / Ευάρεστος Πιμπλής: «Η ηδονή σήμερα τρομάζει και αυτό λέει πολλά για εμάς»

Ο πρωτοεμφανιζόμενος συγγραφέας μιλά στη LiFO με αφορμή το βιβλίο του «Πέρα από τη συναίνεση» για μερικά από τα πιο δύσκολα ζητήματα της εποχής: τη βία μέσα στη φαντασίωση, τον νέο πουριτανισμό, τα όρια της επιθυμίας και την εύθραυστη, συνεχώς μεταβαλλόμενη έννοια του τι σημαίνει να είσαι άνδρας σήμερα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Lgbtqi+ / Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Στο εξαιρετικά ενδιαφέρον βιβλίο «Τρανσφοβία» που μόλις κυκλοφόρησε στα ελληνικά, η τρανσφεμινίστρια Μοντ Ρουαγιέ επιχειρεί να καταγράψει τη νέα πραγματικότητα για την τρανς συνθήκη και τα τρανς δικαιώματα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
H παλιά Εθνική Βιβλιοθήκη ανοίγει ξανά τις πύλες της

Αποκλειστικές φωτογραφίες / Η παλιά Εθνική Βιβλιοθήκη ανοίγει ξανά τις πόρτες της

Η LiFO μπήκε στο ιστορικό Βαλλιάνειο Μέγαρο το οποίο, μετά την ολοκλήρωση των αναγκαίων εργασιών αποκατάστασης και συντήρησης, θα υποδεχθεί ξανά το κοινό στις αρχές του 2026.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Gaslighting»: Είναι όλα στο μυαλό σου!

Βιβλίο / «Gaslighting»: Είναι όλα στο μυαλό σου!

Τι είναι το gaslighting; Το επίκαιρο και διαφωτιστικό δοκίμιο της Kέιτ Άμπραμσον αποτελεί μια διεξοδική, εις βάθος ανάλυση ενός όρου που έχει κατακλύσει το διαδίκτυο και την ποπ κουλτούρα και χρησιμοποιείται πλέον ευρέως.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Το woke στο «καναβάτσο»

Βιβλίο / Τι είναι τελικά το woke; Δύο βιβλία εξηγούν

Δύο αξιόλογα βιβλία που εστιάζουν στην πολυσυζητημένή και παρεξηγημένη σήμερα woke κουλτούρα κυκλοφόρησαν πρόσφατα στα ελληνικά, εμπλουτίζοντας μια βιβλιογραφία περιορισμένη και μάλλον αρνητικά διακείμενη.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σκοτ Φιτζέραλντ «Ο Μεγάλος Γκάτσμπυ»

Το πίσω ράφι / «Ο Μεγάλος Γκάτσμπυ». Ένα αριστούργημα. Δίχως υπερβολή

O Φράνσις Σκοτ Φιτζέραλντ ζωντανεύει την εκλεπτυσμένη βαρβαρότητα της αμερικανικής αστικής τάξης, το κυνήγι του αμερικανικού ονείρου και μαζί τη διάλυση μιας κολοσσιαίας ψευδαίσθησης.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Η Έλεν ντε Γουίτ έγραψε τον «Τελευταίο Σαμουράι». Χρειάστηκε 25 χρόνια για το νέο της βιβλίο

Βιβλίο / Η Έλεν ντε Γουίτ έγραψε τον «Τελευταίο Σαμουράι». Χρειάστηκε 25 χρόνια για το νέο της βιβλίο

Η μυθιστορηματική περίπτωση της Ντε Γουίτ αποδεικνύει ότι οι καλοί συγγραφείς πάντα δικαιώνονται. Και το βιβλίο της «Οι Άγγλοι καταλαβαίνουν το μαλλί», τη σπάνια ευφυΐα της.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Μαρία Μήτσορα «Ζήτα Ήτα Θήτα»

Προδημοσίευση / Μαρία Μήτσορα «Ζήτα Ήτα Θήτα»

Μια αποκλειστική πρώτη δημοσίευση από το εν εξελίξει βιβλίο «Ανθός ΜεταΝοήματος» της Μαρίας Μήτσορα, μιας αθόρυβης πλην σημαντικότατης παρουσίας στην ελληνική λογοτεχνία, που θα κυκλοφορήσει από τις εκδόσεις Πατάκη μέσα στο 2026.
THE LIFO TEAM
«Πώς αλλάζει κανείς, πώς φτάνει σε σημείο να μην αναγνωρίζει τον εαυτό του»

Το πίσω ράφι / «Πώς αλλάζει κανείς, πώς φτάνει σε σημείο να μην αναγνωρίζει τον εαυτό του»

Το μυθιστόρημα «Δαμάζοντας το κτήνος» της Έρσης Σωτηροπούλου είναι χτισμένο στην εικόνα της «μοναξιάς που μοιράζονται πολλοί άνθρωποι μαζί». Επανεκδίδεται σε λίγες μέρες από τον Πατάκη.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Μάργκαρετ Άτγουντ: «Δεν νομίζω να με αγαπούσε ο Πλάτωνας»

Βιβλίο / Μάργκαρετ Άτγουντ: «Δεν νομίζω να με αγαπούσε ο Πλάτωνας»

Μία από τις σημαντικότερες συγγραφείς της εποχής μας. Στη συνέντευξή της στη LifO δίνει (ανάμεσα σε άλλα) οδηγίες για το γράψιμο και τη ζωή, τη γνώμη της για τον Πλάτωνα αλλά και για την αξία των συμβολικών μύθων.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ