Σεξ, ανασφάλεια και διατροφικές διαταραχές: Η ιδιωτική ζωή του Λόρδου Μπάιρον Facebook Twitter
Ο Μπάιρον με αρβανίτικη φορεσιά στο ποτρέτο που του είχε κάνει ο Τόμας Φίλιπς το 1813 όταν ο ποιητής ήταν 25 ετών

Σεξ, ανασφάλεια και διατροφικές διαταραχές: Η ιδιωτική ζωή του Λόρδου Μπάιρον

0

Όταν η Λαίδη Κάρολαϊν Λαμπ γνώρισε για πρώτη φορά τον Λόρδο Μπάιρον, είχε σχηματίσει την άποψη ότι είναι «τρελός, κακός και επικίνδυνος», χρησιμοποιώντας ορολογία «κακού παιδιού» του επόμενου αιώνα. Τον ερωτεύτηκε όμως παρ' όλα αυτά και όταν εκείνος την εγκατέλειψε ταπεινώνοντάς την δημοσίως, πήρε ένα ψαλίδι και κόπηκε γεμίζοντας με αίματα το φόρεμά της.

Είναι ατέλειωτες οι ιστορίες για τον εκκεντρικό, περιπετειώδη και «έκλυτο» βίο του μεγάλου Άγγλου ποιητή, ποιητή και κορυφαίου εκπροσώπου του Ρομαντισμού που έμοιαζε να λειτουργεί ενάμιση τουλάχιστον αιώνα πριν, ως το καλούπι για τους ροκ σταρ του 20ου και του 21ου αιώνα. Και δεν ήταν μόνο η ακατανίκητη ροπή του προς το σεξ, τις ουσίες και την αγρίως αντισυμβατική συμπεριφορά.

Σύμφωνα με τη νέα βιογραφία του μεγάλου ποιητή (ας μην ξεχνάμε αυτή του την ιδιότητα) που επιμελήθηκε ο Antony Peattie και έχει τίτλο "The Private Life of Lord Byron" («Η ιδιωτική ζωή του Λόρδου Μπάιρον»), ο Μπάιρον υπέφερε και από χρόνιες διατροφικές διαταραχές, τις οποίες ο ίδιος «χειροτέρευε» εξαιτίας της ανασφάλειας που τον κυρίευε και της εμμονής που είχε με την εικόνα του.

Δεν αποτελεί έκπληξη συνεπώς το γεγονός ότι ως ενήλικος, όπως χαρακτηριστικά είχε πει μια από τις ερωτικές συντρόφους του, «ο Μπάιρον είχε μια περίεργη και ψευδή αντίληψη για τις γυναίκες – πίστευε πραγματικά ότι όλες είναι προορισμένες να είναι τύραννοι».

Το βιβλίο του Beattie συνθέτει το πορτρέτο μιας φευγαλέας και παράδοξης φιγούρας, ενός αφοσιωμένου ποιητή που πίστευε όμως ότι οι λέξεις είναι εξίσου αναλώσιμες με τις ανάσες, ενός ναρκισσιστή που όμως αντιπαθούσε τον εαυτό του, μιας διασημότητας που χλεύαζε τη φήμη που είχε αποκτήσει και μιας προσωπικότητας γεμάτης αντιφάσεις και ανασφάλειες. Σίγουρα δεν βοήθησε η γενετική προδιάθεση της αριστοκρατικής οικογένειάς του στην κατάθλιψη και τις πάσης φύσεως διαταραχές αλλά και η σεξουαλική κακοποίηση που υπέστη πολύ μικρός στα χέρια της γκουβερνάντας του, Μαίρη Γκρέι.

Δεν αποτελεί έκπληξη συνεπώς το γεγονός ότι ως ενήλικος, όπως χαρακτηριστικά είχε πει μια από τις ερωτικές συντρόφους του, «ο Μπάιρον είχε μια περίεργη και ψευδή αντίληψη για τις γυναίκες – πίστευε πραγματικά ότι όλες είναι προορισμένες να είναι τύραννοι».

Η αλήθεια είναι ότι από μικρός είχε εμφανίσει μια τάση προς την παχυσαρκία για την οποία κατηγορούσε τη μητέρα του, όπως και για την στρεβλοποδία (στο ένα κάτω άκρο) του για την οποία πίστευε ότι οφειλόταν στο ότι η μητέρα του επέμενε να φορά κορσέ όταν ήταν έγκυος. Η εμμονή του όμως με την διατήρηση μιας λεπτής φιγούρας πάση θυσία ήταν συχνά εκτός ελέγχου. Η λύση που είχε βρει ήταν μια σειρά από παράλογες δίαιτες που κατά κανόνα περιλάμβαναν μπισκότα, ανθρακούχο νερό και μπόλικο ταμπάκο για να καταπιέζεται η όρεξη ενώ μετρούσε διαρκώς τη μέση και τον καρπό του για να σιγουρευτεί ότι δεν έχει πάρει λίπος.

Σύμφωνα με τις διάφορες μαρτυρίες που καταγράφονται στο βιβλίο, τη χρονιά πριν φύγει για να συμμετάσχει ενεργά στην Ελληνική Επανάσταση, ήταν τόσο λιπόσαρκος που έμοιαζε με κάποιον που υποφέρει από νευρική ανορεξία. Ο ίδιος ήταν περήφανος πάντως για την ισχνή φιγούρα του και έλεγε συχνά στους φίλους του: «Έχετε δει κανέναν τόσο αδύνατο χωρίς να είναι άρρωστος;».

Λίγο πριν φύγει για την Ελλάδα πάντως το 1823, η όρεξή του είχε επανέλθει και τον πρώτο καιρό στο Μεσολόγγι, μακριά από «ναρκισσιστικούς» αντιπερισπασμούς και με αποκλειστικά αντρική συντροφιά τριγύρω του, έτρωγε και έπινε ελεύθερα. Σύντομα όμως η υγεία του παρουσίασε ραγδαία επιδείνωση και μετά από μια κρίση παροξυσμικής υπέρτασης (την οποία ο γιατρός διέγνωσε ως κρίση επιληψίας) που ενδεχομένως οφειλόταν σε τυφοειδή πυρετό, εξέπνευσε στις 19 Απρίλιου του 1824.

Στον αδύναμο να αντιδράσει οργανισμό του συνέτεινε μάλλον και η χρόνια αποστροφή τους στην «ζωική τροφή», δηλαδή στο κρέας, αλλά και η παρανοϊκή θεραπεία αφαίμαξης στην οποία τον υπέβαλλαν οι γιατροί στο Μεσολόγγι όσο ήταν βαριά ασθενής.

Με στοιχεία από τον Guardian

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Βιβλίο / Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Ο σπουδαίος σκηνογράφος συγκέντρωσε την πολύτιμη σαραντάχρονη εμπειρία του σε ένα δίτομο λεξικό για τη σκηνογραφία, αναδεικνύοντάς την ως αυτόνομη τέχνη και καταγράφοντας την εξέλιξή της στο ελληνικό θέατρο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μ. Αναγνωστάκης «Η χαμηλή φωνή»

Το πίσω ράφι / Μανόλης Αναγνωστάκης: «Τι μένει λοιπόν από τον ποιητή, αν μένει τίποτα;»

Τρεις δεκαετίες μετά την πρώτη της δημοσίευση, η προσωπική ανθολογία του Μανόλη Αναγνωστάκη «Χαμηλή Φωνή» παρουσιάζεται στην Ελληνοαμερικανική Ένωση, υπενθυμίζοντας τους θεωρούμενους ήσσονες ποιητές μας, όσους έμειναν έξω από κάθε μορφής υψηλή ποίηση.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες…

Βιβλίο / Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες

Προδημοσίευση από τα «Αδημοσίευτα», το νέο βιβλίο του Νίκου Χασαπόπουλου, όπου ο έμπειρος πολιτικός συντάκτης αποκαλύπτει ιστορίες και παρασκήνια που διαμόρφωσαν την πολιτική ζωή της χώρας.
THE LIFO TEAM
Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Βιβλίο / Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Ένας από τους ελάχιστους διανοούμενους στη χώρα, που υπήρξε προνομιακός συνομιλητής του Παπαγιώργη και του Λορεντζάτου. Το τελευταίο του βιβλίο «Το πνεύμα και το τέρας» συνιστά μια ανανέωση του δοκιμιακού λόγου στην Ελλάδα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Για τον Ομάρ Καγιάμ

Ποίηση / «Πίνε, και μη θαρρείς κουτέ, και συ πως είσαι κάτι»: Τα Ρουμπαγιάτ του Ομάρ Καγιάμ

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1131 ο μεγάλος Ιρανός ποιητής που έγραψε αριστουργηματικά ποιήματα για τη ματαιότητα των πραγμάτων, τη μεγαλοσύνη της στιγμής και το νόμο του εφήμερου.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΝΤΑΜΟΝ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Το πίσω ράφι/ Μαρία Πάουελ «Δεσμά αίματος»

Το πίσω ράφι / «Η ευλογία αλλά και η κατάρα που είναι η οικογένεια»

Η Μαρία Πάουελ, με τη νουβέλα της «Δεσμά αίματος», ζωντάνεψε μια βυθισμένη στη μοναξιά και κυριευμένη από πάθος γυναίκα χωρίς να μαρτυρήσει ούτε ένα από τα εξωτερικά της χαρακτηριστικά, κι εξερεύνησε ένα θέμα που ίσως δεν θα πάψει ποτέ να μας ταλανίζει, την οικογένεια.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Βιβλίο / «Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Το πρωτότυπο science fiction μυθιστόρημα «Οι υπάλληλοι» της Δανής Όλγκα Ράουν κερδίζει υποψηφιότητα για Booker, προβλέποντας εικόνες από τη ζωή αλλόκοτων υπαλλήλων στο μέλλον, βγαλμένες από το πιο ζοφερό παρόν.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ευάρεστος Πιμπλής: «Η ηδονή σήμερα τρομάζει – και αυτό λέει πολλά για εμάς»

Βιβλίο / Ευάρεστος Πιμπλής: «Η ηδονή σήμερα τρομάζει και αυτό λέει πολλά για εμάς»

Ο πρωτοεμφανιζόμενος συγγραφέας μιλά στη LiFO με αφορμή το βιβλίο του «Πέρα από τη συναίνεση» για μερικά από τα πιο δύσκολα ζητήματα της εποχής: τη βία μέσα στη φαντασίωση, τον νέο πουριτανισμό, τα όρια της επιθυμίας και την εύθραυστη, συνεχώς μεταβαλλόμενη έννοια του τι σημαίνει να είσαι άνδρας σήμερα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Lgbtqi+ / Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Στο εξαιρετικά ενδιαφέρον βιβλίο «Τρανσφοβία» που μόλις κυκλοφόρησε στα ελληνικά, η τρανσφεμινίστρια Μοντ Ρουαγιέ επιχειρεί να καταγράψει τη νέα πραγματικότητα για την τρανς συνθήκη και τα τρανς δικαιώματα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
H παλιά Εθνική Βιβλιοθήκη ανοίγει ξανά τις πύλες της

Αποκλειστικές φωτογραφίες / Η παλιά Εθνική Βιβλιοθήκη ανοίγει ξανά τις πόρτες της

Η LiFO μπήκε στο ιστορικό Βαλλιάνειο Μέγαρο το οποίο, μετά την ολοκλήρωση των αναγκαίων εργασιών αποκατάστασης και συντήρησης, θα υποδεχθεί ξανά το κοινό στις αρχές του 2026.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Gaslighting»: Είναι όλα στο μυαλό σου!

Βιβλίο / «Gaslighting»: Είναι όλα στο μυαλό σου!

Τι είναι το gaslighting; Το επίκαιρο και διαφωτιστικό δοκίμιο της Kέιτ Άμπραμσον αποτελεί μια διεξοδική, εις βάθος ανάλυση ενός όρου που έχει κατακλύσει το διαδίκτυο και την ποπ κουλτούρα και χρησιμοποιείται πλέον ευρέως.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Το woke στο «καναβάτσο»

Βιβλίο / Τι είναι τελικά το woke; Δύο βιβλία εξηγούν

Δύο αξιόλογα βιβλία που εστιάζουν στην πολυσυζητημένή και παρεξηγημένη σήμερα woke κουλτούρα κυκλοφόρησαν πρόσφατα στα ελληνικά, εμπλουτίζοντας μια βιβλιογραφία περιορισμένη και μάλλον αρνητικά διακείμενη.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σκοτ Φιτζέραλντ «Ο Μεγάλος Γκάτσμπυ»

Το πίσω ράφι / «Ο Μεγάλος Γκάτσμπυ». Ένα αριστούργημα. Δίχως υπερβολή

O Φράνσις Σκοτ Φιτζέραλντ ζωντανεύει την εκλεπτυσμένη βαρβαρότητα της αμερικανικής αστικής τάξης, το κυνήγι του αμερικανικού ονείρου και μαζί τη διάλυση μιας κολοσσιαίας ψευδαίσθησης.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Η Έλεν ντε Γουίτ έγραψε τον «Τελευταίο Σαμουράι». Χρειάστηκε 25 χρόνια για το νέο της βιβλίο

Βιβλίο / Η Έλεν ντε Γουίτ έγραψε τον «Τελευταίο Σαμουράι». Χρειάστηκε 25 χρόνια για το νέο της βιβλίο

Η μυθιστορηματική περίπτωση της Ντε Γουίτ αποδεικνύει ότι οι καλοί συγγραφείς πάντα δικαιώνονται. Και το βιβλίο της «Οι Άγγλοι καταλαβαίνουν το μαλλί», τη σπάνια ευφυΐα της.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ