Ηδονοθήρας, σεξομανής και αγρίως εκκεντρικός: Η μυστική ζωή του Βίκτωρος Ουγκό

Ηδονοθήρας, σεξομανής και αγρίως εκκεντρικός: Η μυστική ζωή του Βίκτωρος Ουγκό Facebook Twitter
Σκηνή από την πρόσφατη τηλεοπτική μεταφορά των "Άθλιων" παραγωγής BBC που προβλήθηκε τις μέρες των γιορτών και στη χώρα μας
0

Η πρόσφατη τηλεοπτική μεταφορά των «Άθλιων» επιχειρεί να αναδείξει τα βαθύτερα στοιχεία της πλοκής του διάσημου έργου, μ' αυτή την αφορμή όμως ας δούμε κάποιες από τις λιγότερο γνωστές πτυχές της προσωπικότητας του συγγραφέα του, ο οποίος εκτός από πολέμιος της ανισότητας και ένθερμος θερμός υποστηρικτής της ελεύθερης εκπαίδευσης για όλα τα παιδιά και της κατάργησης της θανατικής ποινής, υπήρξε κι ένας από τους πιο εκκεντρικούς ηδονοθήρες της εποχής του.

Υπάρχει μνημείο που σηματοδοτεί το ακριβές σημείο όπου τον συνέλαβαν οι γονείς του

Στο Mont Donon της Γαλλίας που βρίσκεται στα Βόσγια όρη, μπορεί να απολαύσει κανείς μια πανοραμική θεά της συνοριακής γραμμής ανάμεσα στη Γαλλία, την Ελβετία και τη Γερμανία. Τον Μάιο του 1801 όμως, ο Ταγματάρχης Ουγκό και η σύζυγός του δεν έχασαν το χρόνο τους με τη θέα.

160 και πλέον χρόνια αργότερα, ο επιμελητής ενός γαλλικού μουσείου αποφάσισε να τιμήσει τη μνήμη του συγγραφέα αναρτώντας στο σημείο μνημείο από ψαμμόλιθο. Ο ίδιος ο Ουγκό πάντως είχε ήδη προσθέσει τις δικές του μυθοπλαστικές πινελιές στην ιστορία, μεταφέροντας στις αφηγήσεις του το σημείο της σύλληψής του στο πιο 'γκλάμορους' Mont Blanc, ενώ συχνά έλεγε ότι η μητέρα του καταγόταν από άγρια φυλή του Αμαζονίου (η γυναίκα είχε γεννηθεί στη Ναντ πάντως).

Ήταν ίσως ο πιο 'παραγωγικός' σεξομανής του 19ου αιώνα

Σύμφωνα με τις αφηγήσεις του ίδιου, κατά την πρώτη νύχτα του γάμου του με την Αντέλ Φουσέρ έκαναν έρωτα εννιά φορές. Κι όταν όμως το ζεύγος έχασε την ερωτική θέρμη της σχέσης του, ο Ουγκό κατέφυγε στα πολλά και εκλεκτά πορνεία του Παρισιού, τα οποία επισκεπτόταν πρωί, μεσημέρι και βράδυ. Όταν πέθανε, τα ιδρύματα αυτά έκλεισαν για μια ολόκληρη εβδομάδα πενθώντας την απώλεια του πιο τακτικού τους πελάτη.

Ήταν η ψυχή του πάρτι...

Στο μεγαλύτερο κομμάτι της ενήλικης ζωής του, ο Ουγκό φιλοξενούσε πάνω από τριάντα καλεσμένους για δείπνο και ό,τι ήθελε προκύψει κάθε βράδυ. Ακόμα και η κηδεία του εξελίχθηκε κατόπιν σ' ένα τεράστιο πάρτι στη μνήμη του. Οι φήμες έλεγαν ότι εννιά μήνες ακριβώς μετά, σημειώθηκε μια πρωτοφανής αύξηση γεννήσεων.

...αλλά πάνω απ' όλα αγαπούσε τη φήμη

Δύσκολο εδώ που τα λέμε να μη φουσκώσει το εγώ σου όταν είσαι τόσο διάσημος ώστε ζεις σε δρόμο που έχει πάρει το όνομά σου. Τα τελευταία χρόνια της ζωής του, ο Ουγκό κατοικούσε στη Λεωφόρο Βίκτωρος Ουγκό ενώ οι επιστολές προς τον ίδιον έφεραν ως διεύθυνση παραλήπτη τη φράση «Κύριον Ουγκό, στη λεωφόρο του, Παρίσι». Η ημέρα των 80ων γενεθλίων του, το 1881, κηρύχτηκε εθνική αργία και ο ίδιος την πέρασε στο μπαλκόνι του χαιρετώντας ένα πλήθος 600.000 ανθρώπων που περνούσε από κάτω.

Ηδονοθήρας, σεξομανής και αγρίως εκκεντρικός: Η μυστική ζωή του Βίκτωρος Ουγκό Facebook Twitter
ΒIKTΩΡ ΟΥΓΚΟ, PARTY ANIMAL: Ακόμα και η κηδεία του εξελίχθηκε σ' ένα τεράστιο πάρτι στη μνήμη του. Οι φήμες έλεγαν ότι εννιά μήνες ακριβώς μετά, σημειώθηκε μια πρωτοφανής αύξηση γεννήσεων.

Ο προστάτης των φτωχών και των κατατρεγμένων δεν υπήρξε ποτέ φτωχός και κατατρεγμένος

Κατά τη διάρκεια των διαπραγματεύσεων για την κυκλοφορία των «Άθλιων», ο Ουγκό απαίτησε απλά από τον εκδότη του αμοιβή μεγαλύτερη από οποιαδήποτε άλλη στην ιστορία των εκδόσεων. Τα 300.000 φράγκα που πήρε τελικά (πάνω από 3 εκατομμύρια σε σημερινά ευρώ) αποτελούν ακόμα το υψηλότερο ποσό που καταβλήθηκε ποτέ για ένα λογοτεχνικό έργο.

Έκρυβε τα ρούχα του για να μη μπει στον πειρασμό να βγει έξω όταν έγραφε

Όποτε δούλευε σε μια καινούρια νουβέλα, ο Ουγκό περνούσε τη μέρα κλειδωμένος στο γραφείο του αφού είχε βγάλει όλα τα ρούχα του από τις ντουλάπες και τα είχε παραδώσει στο υπηρετικό προσωπικό με την εντολή να μην τα επιστρέψουν πριν ολοκληρώσει κάποιο κεφάλαιο.

Στα απομνημονεύματά της, η σύζυγός του είχε γράψει ότι όταν εκείνος έγραφε την «Παναγία των Παρισίων», είχε αγοράσει ένα τεράστιο σάλι το οποίο κάλυπτε όλο του το σώμα και είχε κλειδώσει τα ρούχα του για να μην μπει στον πειρασμό να βγει έξω: «Έμπαινε στο γράψιμο της νουβέλας σα να έμπαινε σε φυλακή. Ήταν πολύ θλιβερός».

Με στοιχεία από τον Guardian

Βιβλίο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

65’ με τον Ντομινίκ Αμαρένα

Βιβλίο / Ντόμινικ Αμερένα: «Έκανα το πειραματόζωο σε ιατρικές δοκιμές για να έχω χρόνο να γράφω ελεύθερα»

Το πρώτο βιβλίο του Αυστραλού συγγραφέα Ντόμινικ Αμερένα, με τίτλο «Τα θέλω όλα», που πήρε διθυραμβικές κριτικές, κυκλοφορεί στα ελληνικά. Βασικό του θέμα είναι πόσο μπορείς να προσποιηθείς ότι είσαι κάποιος άλλος για να καταφέρεις τους στόχους σου.
M. HULOT
ΕΠΕΞ Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

Βιβλίο / Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

«Ένας δρόμος που μοιάζει με κοίτη ποταμού και παρασύρει τους πάντες χωρίς περιορισμούς και απαγορεύσεις», όπως γράφουν οι συγγραφείς του βιβλίου «Οδός Πανεπιστημίου (19ος-20ός αιώνας) - Ιστορία και ιστορίες», Θανάσης Γιοχάλας και Ζωή Βαΐου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Βιβλίο / Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Ο σπουδαίος σκηνογράφος συγκέντρωσε την πολύτιμη σαραντάχρονη εμπειρία του σε ένα δίτομο λεξικό για τη σκηνογραφία, αναδεικνύοντάς την ως αυτόνομη τέχνη και καταγράφοντας την εξέλιξή της στο ελληνικό θέατρο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μ. Αναγνωστάκης «Η χαμηλή φωνή»

Το πίσω ράφι / Μανόλης Αναγνωστάκης: «Τι μένει λοιπόν από τον ποιητή, αν μένει τίποτα;»

Τρεις δεκαετίες μετά την πρώτη της δημοσίευση, η προσωπική ανθολογία του Μανόλη Αναγνωστάκη «Χαμηλή Φωνή» παρουσιάζεται στην Ελληνοαμερικανική Ένωση, υπενθυμίζοντας τους θεωρούμενους ήσσονες ποιητές μας, όσους έμειναν έξω από κάθε μορφής υψηλή ποίηση.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες…

Βιβλίο / Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες

Προδημοσίευση από τα «Αδημοσίευτα», το νέο βιβλίο του Νίκου Χασαπόπουλου, όπου ο έμπειρος πολιτικός συντάκτης αποκαλύπτει ιστορίες και παρασκήνια που διαμόρφωσαν την πολιτική ζωή της χώρας.
THE LIFO TEAM
Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Βιβλίο / Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Ένας από τους ελάχιστους διανοούμενους στη χώρα, που υπήρξε προνομιακός συνομιλητής του Παπαγιώργη και του Λορεντζάτου. Το τελευταίο του βιβλίο «Το πνεύμα και το τέρας» συνιστά μια ανανέωση του δοκιμιακού λόγου στην Ελλάδα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Για τον Ομάρ Καγιάμ

Ποίηση / «Πίνε, και μη θαρρείς κουτέ, και συ πως είσαι κάτι»: Τα Ρουμπαγιάτ του Ομάρ Καγιάμ

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1131 ο μεγάλος Ιρανός ποιητής που έγραψε αριστουργηματικά ποιήματα για τη ματαιότητα των πραγμάτων, τη μεγαλοσύνη της στιγμής και το νόμο του εφήμερου.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΝΤΑΜΟΝ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Το πίσω ράφι/ Μαρία Πάουελ «Δεσμά αίματος»

Το πίσω ράφι / «Η ευλογία αλλά και η κατάρα που είναι η οικογένεια»

Η Μαρία Πάουελ, με τη νουβέλα της «Δεσμά αίματος», ζωντάνεψε μια βυθισμένη στη μοναξιά και κυριευμένη από πάθος γυναίκα χωρίς να μαρτυρήσει ούτε ένα από τα εξωτερικά της χαρακτηριστικά, κι εξερεύνησε ένα θέμα που ίσως δεν θα πάψει ποτέ να μας ταλανίζει, την οικογένεια.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Βιβλίο / «Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Το πρωτότυπο science fiction μυθιστόρημα «Οι υπάλληλοι» της Δανής Όλγκα Ράουν κερδίζει υποψηφιότητα για Booker, προβλέποντας εικόνες από τη ζωή αλλόκοτων υπαλλήλων στο μέλλον, βγαλμένες από το πιο ζοφερό παρόν.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ευάρεστος Πιμπλής: «Η ηδονή σήμερα τρομάζει – και αυτό λέει πολλά για εμάς»

Βιβλίο / Ευάρεστος Πιμπλής: «Η ηδονή σήμερα τρομάζει και αυτό λέει πολλά για εμάς»

Ο πρωτοεμφανιζόμενος συγγραφέας μιλά στη LiFO με αφορμή το βιβλίο του «Πέρα από τη συναίνεση» για μερικά από τα πιο δύσκολα ζητήματα της εποχής: τη βία μέσα στη φαντασίωση, τον νέο πουριτανισμό, τα όρια της επιθυμίας και την εύθραυστη, συνεχώς μεταβαλλόμενη έννοια του τι σημαίνει να είσαι άνδρας σήμερα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Lgbtqi+ / Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Στο εξαιρετικά ενδιαφέρον βιβλίο «Τρανσφοβία» που μόλις κυκλοφόρησε στα ελληνικά, η τρανσφεμινίστρια Μοντ Ρουαγιέ επιχειρεί να καταγράψει τη νέα πραγματικότητα για την τρανς συνθήκη και τα τρανς δικαιώματα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
H παλιά Εθνική Βιβλιοθήκη ανοίγει ξανά τις πύλες της

Αποκλειστικές φωτογραφίες / Η παλιά Εθνική Βιβλιοθήκη ανοίγει ξανά τις πόρτες της

Η LiFO μπήκε στο ιστορικό Βαλλιάνειο Μέγαρο το οποίο, μετά την ολοκλήρωση των αναγκαίων εργασιών αποκατάστασης και συντήρησης, θα υποδεχθεί ξανά το κοινό στις αρχές του 2026.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Gaslighting»: Είναι όλα στο μυαλό σου!

Βιβλίο / «Gaslighting»: Είναι όλα στο μυαλό σου!

Τι είναι το gaslighting; Το επίκαιρο και διαφωτιστικό δοκίμιο της Kέιτ Άμπραμσον αποτελεί μια διεξοδική, εις βάθος ανάλυση ενός όρου που έχει κατακλύσει το διαδίκτυο και την ποπ κουλτούρα και χρησιμοποιείται πλέον ευρέως.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Το woke στο «καναβάτσο»

Βιβλίο / Τι είναι τελικά το woke; Δύο βιβλία εξηγούν

Δύο αξιόλογα βιβλία που εστιάζουν στην πολυσυζητημένή και παρεξηγημένη σήμερα woke κουλτούρα κυκλοφόρησαν πρόσφατα στα ελληνικά, εμπλουτίζοντας μια βιβλιογραφία περιορισμένη και μάλλον αρνητικά διακείμενη.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ