Πρώτες Σκηνές

Πρώτες Σκηνές Facebook Twitter
Εικονογράφηση: Ατελιέ / LIFO
0

1. Το Κόλπο. Φτιάχναμε παλιά, τότε που ο χρόνος δεν έστεργε να είναι χρήμα, τότε που παίζαμε σαν μικρά παιδιά ακόμα και με τη λογοτεχνία, πολλά αφηγήματα καμωμένα από κολάζ άλλων αφηγημάτων. Πολλές φορές αφήναμε την Τύχη και τα ψαλίδια να μιλήσουν. Και μιλούσαν. Παίρναμε σελίδες από διαφορετικά μυθιστορήματα, από επιστημονικά βιβλία, από δοκίμια και μελέτες, κόβαμε φέτες από περιοδικά κι εφημερίδες, και ύστερα από κολλήσεις έβγαινε ένα σπαρταριστό, συνήθως, τερατώδες αριστούργημα. Έμειναν κάποια χούγια, και καλά έκαναν. Θέρος, άλλωστε, εποχή για αναβίωση παλιών, τρελών συνηθειών. Πιάνω και κολλάω πρώτες φράσεις από βιβλία που στοιβάζω για ακάματο, καίτοι ξεκουραστικό, διάβασμα.

2. Η Περιπέτεια. Διανύουμε τη δεύτερη δεκαετία του σκοτεινού εικοστού αιώνα. Ο κόσμος αλλάζει με απίστευτη βία και ταχύτητα (ή, αλλιώς, με την ταχύτητα της βίας και τη βία της ταχύτητας). Νέες τεχνολογίες όπως το αυτοκίνητο και το αεροπλάνο αλλάζουν τον τρόπο που οι άνθρωποι βιώνουν το χρόνο και τον χώρο και βελτιώνονται για να χρησιμοποιηθούν ως στρατιωτικές μηχανές. Στο πρώτο μισό του 20ού αιώνα η Ευρώπη ήταν η πιο ταραγμένη περιοχή του πλανήτη. Σπαρασσόταν από πολέμους, οικονομικές κρίσεις, κοινωνικές και πολιτικές συγκρούσεις. Αντίθετα, στο δεύτερο μισό του ίδιου αιώνα ήταν μία από τις πιο γαλήνιες περιοχές του κόσμου, υπόδειγμα αρμονίας και ευημερίας. Τι άλλαξε; Η φωνή της ήταν γλυκιά και άγρια ταυτόχρονα. Γλυκιά στα όμικρον, άγρια στα έψιλον. Δεν γνώρισα ποτέ τον πόλεμο. Σε λίγες μόνο μέρες θα έχανα αυτή την παρθενιά. Για πολύ καιρό ήμουν μια γυναίκα απονήρευτη και αφελής, που πίστευε στη γεωμετρία της προόδου. Μια απλή ευθεία γραμμή, ανοδική, παράλληλη με το βέλος του χρόνου. Το παρελθόν ήταν υποχρεωτικά πίσω μας. Ο ήλιος είναι ψηλά, ο ουρανός αψεγάδιαστος, η ατμόσφαιρα σπάνιας διαύγειας. Δυο γυναίκες, από τα παράθυρά τους, κουβεντιάζουν, ενώ ταυτόχρονα απλώνουν τις μπουγάδες τους στα τεντωμένα συρματόσχοινα στην πρόσοψη των σπιτιών. Από τότε που το καφέ Μπάλατον άνοιξε πάλι ύστερα από μακροχρόνια ανακαίνιση οι σερβιτόροι είχαν αρχίσει να βάζουν ζάχαρη στον καφέ από μόνοι τους – εκτός αν τους ζητούσες να μην το κάνουν. Ο Ζίγκμοντ Γκόρντον πάντα ξεχνούσε να το ζητήσει. Καλοκαίρι του 2009, ένα απρόσμενο τηλεφώνημα. Κόκα παίρνει αυτός που τώρα κάθεται πλάι σου στο τρένο και την πήρε για να ξυπνήσει σήμερα το πρωί ή ο οδηγός στο τιμόνι του λεωφορείου που σε πηγαίνει στο σπίτι, γιατί θέλει να βγάλει τις υπερωρίες χωρίς να νιώθει κράμπες στον αυχένα. Κόκα παίρνουν οι πιο κοντινοί σου. Όλα ξεκίνησαν από ένα ιμέιλ στον υπολογιστή. «Είμαι ανώτερο στέλεχος της κοινότητας των μυστικών υπηρεσιών...» Χωρίς όνομα, χωρίς ιδιότητα, χωρίς λεπτομέρειες. Αυτό που με εξέπληξε περισσότερο ήταν ο λαός. Βέβαια, εγώ έκανα πράγματι ό,τι ήταν ανθρωπίνως δυνατό για να καταστρέψω κάθε θεμέλιο περαιτέρω ύπαρξης στα βεβηλωμένα από τον εχθρό εδάφη. Η κοινωνία μας κατακλύζεται από τη συμπόνια. Ένας «συμπονετικός ζήλος» απέναντι στους στερημένους, τους απόκληρους και τους αποκλεισμένους εκδηλώνεται διαρκώς όταν απευθυνόμαστε στον λαό που υποφέρει. Σε βαθμό τέτοιο που κανείς πολιτικός υπεύθυνος, όποιο κι αν είναι το πιστεύω του, δεν φαίνεται να απέχει, τουλάχιστον στην επίσημη ρητορική του, από το πνεύμα αυτό. Με εσωτερική εμπειρία εννοώ ό,τι συνήθως αποκαλούμε μυστική εμπειρία: τις καταστάσεις έκστασης, θέλξης, τουλάχιστον διαλογισμένης συγκίνησης. Έχω, όμως, κατά νου όχι τόσο την ομολογιακή εμπειρία, στην οποία μέχρι τώρα όφειλε κανείς να περιορίζεται, όσο μια εμπειρία γυμνή, ελεύθερη προσδέσεων, ακόμα και καταβολών, με –και από– οποιαδήποτε ομολογία.

3. Τα Στοιχεία. Mojado, Η Άγρια Συμμορία, εξέγερση στην κόψη του χρόνου, 32 σελίδες, εκδ. Στάσει Εκπίπτοντες / Σέρι Μπέρμαν , Το πρωτείο της πολιτικής, μτφρ. Ελένη Αστερίου, 532 σελίδες, εκδ. Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης / Γιώργος Κουτσούκος, Ενυδρείο, 153 σελίδες, εκδ. Κίχλη / Γκι Φιλίπ Γκόλντσταϊν (1974), Βαβέλ, μτφρ. Σοφία Λεωνίδη, 692 σελίδες, εκδ. Πόλις / Τίτο Τοπέν (1932), Λιβυκή Έξοδος, μτφρ. Αργυρώ Μακάρωφ, 252 σελίδες, εκδ. Άγρα / Βίλμος Κόντορ, Έγκλημα στη Βουδαπέστη, μτφρ. Φίλιππος Χρυσόπουλος, 302 σελίδες, εκδ. Κέδρος / Χρήστος Μαρσέλλος, Pallaksch I, 67 σελίδες, εκδ. Περισπωμένη / Ρομπέρτο Σαβιάνο (1979), Μηδέν Μηδέν Μηδέν, μτφρ. Μαρία Οικονομίδου, 574 σελίδες, εκδ. Πατάκη / Λουκ Χάρντινγκ (1968), Φάκελος Σνόουντεν, μτφρ. Αντώνης Καλοκύρης, 315 σελίδες, εκδ. Καστανιώτης / Τίμουρ Βέρμες (1968), Κοίτα ποιος ήρθε πάλι, μτφρ. Τέο Βότσος, 444 σελίδες, εκδ. Κλειδάριθμος / Μυριάμ Ρεβώ ντ' Αλλόν, Ο συμπονετικός άνθρωπος, μτφρ. Μιχάλης Πάγκαλος, 130 σελίδες, εκδ. Εστία / Ζωρζ Μπατάιγ (1897-1962), Η Εσωτερική Εμπειρία, μτφρ. Ξενοφών Κομνηνός, 211 σελίδες, εκδ. Ίνδικτος.

radiobookspotting.blogspot.gr/

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ντόμινικ Αμερένα: «Έκανα το πειραματόζωο σε ιατρικές δοκιμές για να έχω χρόνο να γράφω ελεύθερα»

Βιβλίο / Ντόμινικ Αμερένα: «Έκανα το πειραματόζωο σε ιατρικές δοκιμές για να έχω χρόνο να γράφω ελεύθερα»

Το πρώτο βιβλίο του Αυστραλού συγγραφέα Ντόμινικ Αμερένα, με τίτλο «Τα θέλω όλα», που πήρε διθυραμβικές κριτικές, κυκλοφορεί στα ελληνικά. Βασικό του θέμα είναι πόσο μπορείς να προσποιηθείς ότι είσαι κάποιος άλλος για να καταφέρεις τους στόχους σου.
M. HULOT
ΕΠΕΞ Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

Βιβλίο / Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

«Ένας δρόμος που μοιάζει με κοίτη ποταμού και παρασύρει τους πάντες χωρίς περιορισμούς και απαγορεύσεις», όπως γράφουν οι συγγραφείς του βιβλίου «Οδός Πανεπιστημίου (19ος-20ός αιώνας) - Ιστορία και ιστορίες», Θανάσης Γιοχάλας και Ζωή Βαΐου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Βιβλίο / Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Ο σπουδαίος σκηνογράφος συγκέντρωσε την πολύτιμη σαραντάχρονη εμπειρία του σε ένα δίτομο λεξικό για τη σκηνογραφία, αναδεικνύοντάς την ως αυτόνομη τέχνη και καταγράφοντας την εξέλιξή της στο ελληνικό θέατρο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μ. Αναγνωστάκης «Η χαμηλή φωνή»

Το πίσω ράφι / Μανόλης Αναγνωστάκης: «Τι μένει λοιπόν από τον ποιητή, αν μένει τίποτα;»

Τρεις δεκαετίες μετά την πρώτη της δημοσίευση, η προσωπική ανθολογία του Μανόλη Αναγνωστάκη «Χαμηλή Φωνή» παρουσιάζεται στην Ελληνοαμερικανική Ένωση, υπενθυμίζοντας τους θεωρούμενους ήσσονες ποιητές μας, όσους έμειναν έξω από κάθε μορφής υψηλή ποίηση.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες…

Βιβλίο / Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες

Προδημοσίευση από τα «Αδημοσίευτα», το νέο βιβλίο του Νίκου Χασαπόπουλου, όπου ο έμπειρος πολιτικός συντάκτης αποκαλύπτει ιστορίες και παρασκήνια που διαμόρφωσαν την πολιτική ζωή της χώρας.
THE LIFO TEAM
Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Βιβλίο / Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Ένας από τους ελάχιστους διανοούμενους στη χώρα, που υπήρξε προνομιακός συνομιλητής του Παπαγιώργη και του Λορεντζάτου. Το τελευταίο του βιβλίο «Το πνεύμα και το τέρας» συνιστά μια ανανέωση του δοκιμιακού λόγου στην Ελλάδα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Για τον Ομάρ Καγιάμ

Ποίηση / «Πίνε, και μη θαρρείς κουτέ, και συ πως είσαι κάτι»: Τα Ρουμπαγιάτ του Ομάρ Καγιάμ

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1131 ο μεγάλος Ιρανός ποιητής που έγραψε αριστουργηματικά ποιήματα για τη ματαιότητα των πραγμάτων, τη μεγαλοσύνη της στιγμής και το νόμο του εφήμερου.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΝΤΑΜΟΝ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Το πίσω ράφι/ Μαρία Πάουελ «Δεσμά αίματος»

Το πίσω ράφι / «Η ευλογία αλλά και η κατάρα που είναι η οικογένεια»

Η Μαρία Πάουελ, με τη νουβέλα της «Δεσμά αίματος», ζωντάνεψε μια βυθισμένη στη μοναξιά και κυριευμένη από πάθος γυναίκα χωρίς να μαρτυρήσει ούτε ένα από τα εξωτερικά της χαρακτηριστικά, κι εξερεύνησε ένα θέμα που ίσως δεν θα πάψει ποτέ να μας ταλανίζει, την οικογένεια.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Βιβλίο / «Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Το πρωτότυπο science fiction μυθιστόρημα «Οι υπάλληλοι» της Δανής Όλγκα Ράουν κερδίζει υποψηφιότητα για Booker, προβλέποντας εικόνες από τη ζωή αλλόκοτων υπαλλήλων στο μέλλον, βγαλμένες από το πιο ζοφερό παρόν.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ευάρεστος Πιμπλής: «Η ηδονή σήμερα τρομάζει – και αυτό λέει πολλά για εμάς»

Βιβλίο / Ευάρεστος Πιμπλής: «Η ηδονή σήμερα τρομάζει και αυτό λέει πολλά για εμάς»

Ο πρωτοεμφανιζόμενος συγγραφέας μιλά στη LiFO με αφορμή το βιβλίο του «Πέρα από τη συναίνεση» για μερικά από τα πιο δύσκολα ζητήματα της εποχής: τη βία μέσα στη φαντασίωση, τον νέο πουριτανισμό, τα όρια της επιθυμίας και την εύθραυστη, συνεχώς μεταβαλλόμενη έννοια του τι σημαίνει να είσαι άνδρας σήμερα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Lgbtqi+ / Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Στο εξαιρετικά ενδιαφέρον βιβλίο «Τρανσφοβία» που μόλις κυκλοφόρησε στα ελληνικά, η τρανσφεμινίστρια Μοντ Ρουαγιέ επιχειρεί να καταγράψει τη νέα πραγματικότητα για την τρανς συνθήκη και τα τρανς δικαιώματα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
H παλιά Εθνική Βιβλιοθήκη ανοίγει ξανά τις πύλες της

Αποκλειστικές φωτογραφίες / Η παλιά Εθνική Βιβλιοθήκη ανοίγει ξανά τις πόρτες της

Η LiFO μπήκε στο ιστορικό Βαλλιάνειο Μέγαρο το οποίο, μετά την ολοκλήρωση των αναγκαίων εργασιών αποκατάστασης και συντήρησης, θα υποδεχθεί ξανά το κοινό στις αρχές του 2026.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Gaslighting»: Είναι όλα στο μυαλό σου!

Βιβλίο / «Gaslighting»: Είναι όλα στο μυαλό σου!

Τι είναι το gaslighting; Το επίκαιρο και διαφωτιστικό δοκίμιο της Kέιτ Άμπραμσον αποτελεί μια διεξοδική, εις βάθος ανάλυση ενός όρου που έχει κατακλύσει το διαδίκτυο και την ποπ κουλτούρα και χρησιμοποιείται πλέον ευρέως.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Το woke στο «καναβάτσο»

Βιβλίο / Τι είναι τελικά το woke; Δύο βιβλία εξηγούν

Δύο αξιόλογα βιβλία που εστιάζουν στην πολυσυζητημένή και παρεξηγημένη σήμερα woke κουλτούρα κυκλοφόρησαν πρόσφατα στα ελληνικά, εμπλουτίζοντας μια βιβλιογραφία περιορισμένη και μάλλον αρνητικά διακείμενη.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ