ΑΠΕΡΓΙΑ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ

Πρώτες Σκηνές

Πρώτες Σκηνές Facebook Twitter
Εικονογράφηση: Ατελιέ / LIFO
0

1. Το Κόλπο. Φτιάχναμε παλιά, τότε που ο χρόνος δεν έστεργε να είναι χρήμα, τότε που παίζαμε σαν μικρά παιδιά ακόμα και με τη λογοτεχνία, πολλά αφηγήματα καμωμένα από κολάζ άλλων αφηγημάτων. Πολλές φορές αφήναμε την Τύχη και τα ψαλίδια να μιλήσουν. Και μιλούσαν. Παίρναμε σελίδες από διαφορετικά μυθιστορήματα, από επιστημονικά βιβλία, από δοκίμια και μελέτες, κόβαμε φέτες από περιοδικά κι εφημερίδες, και ύστερα από κολλήσεις έβγαινε ένα σπαρταριστό, συνήθως, τερατώδες αριστούργημα. Έμειναν κάποια χούγια, και καλά έκαναν. Θέρος, άλλωστε, εποχή για αναβίωση παλιών, τρελών συνηθειών. Πιάνω και κολλάω πρώτες φράσεις από βιβλία που στοιβάζω για ακάματο, καίτοι ξεκουραστικό, διάβασμα.

2. Η Περιπέτεια. Διανύουμε τη δεύτερη δεκαετία του σκοτεινού εικοστού αιώνα. Ο κόσμος αλλάζει με απίστευτη βία και ταχύτητα (ή, αλλιώς, με την ταχύτητα της βίας και τη βία της ταχύτητας). Νέες τεχνολογίες όπως το αυτοκίνητο και το αεροπλάνο αλλάζουν τον τρόπο που οι άνθρωποι βιώνουν το χρόνο και τον χώρο και βελτιώνονται για να χρησιμοποιηθούν ως στρατιωτικές μηχανές. Στο πρώτο μισό του 20ού αιώνα η Ευρώπη ήταν η πιο ταραγμένη περιοχή του πλανήτη. Σπαρασσόταν από πολέμους, οικονομικές κρίσεις, κοινωνικές και πολιτικές συγκρούσεις. Αντίθετα, στο δεύτερο μισό του ίδιου αιώνα ήταν μία από τις πιο γαλήνιες περιοχές του κόσμου, υπόδειγμα αρμονίας και ευημερίας. Τι άλλαξε; Η φωνή της ήταν γλυκιά και άγρια ταυτόχρονα. Γλυκιά στα όμικρον, άγρια στα έψιλον. Δεν γνώρισα ποτέ τον πόλεμο. Σε λίγες μόνο μέρες θα έχανα αυτή την παρθενιά. Για πολύ καιρό ήμουν μια γυναίκα απονήρευτη και αφελής, που πίστευε στη γεωμετρία της προόδου. Μια απλή ευθεία γραμμή, ανοδική, παράλληλη με το βέλος του χρόνου. Το παρελθόν ήταν υποχρεωτικά πίσω μας. Ο ήλιος είναι ψηλά, ο ουρανός αψεγάδιαστος, η ατμόσφαιρα σπάνιας διαύγειας. Δυο γυναίκες, από τα παράθυρά τους, κουβεντιάζουν, ενώ ταυτόχρονα απλώνουν τις μπουγάδες τους στα τεντωμένα συρματόσχοινα στην πρόσοψη των σπιτιών. Από τότε που το καφέ Μπάλατον άνοιξε πάλι ύστερα από μακροχρόνια ανακαίνιση οι σερβιτόροι είχαν αρχίσει να βάζουν ζάχαρη στον καφέ από μόνοι τους – εκτός αν τους ζητούσες να μην το κάνουν. Ο Ζίγκμοντ Γκόρντον πάντα ξεχνούσε να το ζητήσει. Καλοκαίρι του 2009, ένα απρόσμενο τηλεφώνημα. Κόκα παίρνει αυτός που τώρα κάθεται πλάι σου στο τρένο και την πήρε για να ξυπνήσει σήμερα το πρωί ή ο οδηγός στο τιμόνι του λεωφορείου που σε πηγαίνει στο σπίτι, γιατί θέλει να βγάλει τις υπερωρίες χωρίς να νιώθει κράμπες στον αυχένα. Κόκα παίρνουν οι πιο κοντινοί σου. Όλα ξεκίνησαν από ένα ιμέιλ στον υπολογιστή. «Είμαι ανώτερο στέλεχος της κοινότητας των μυστικών υπηρεσιών...» Χωρίς όνομα, χωρίς ιδιότητα, χωρίς λεπτομέρειες. Αυτό που με εξέπληξε περισσότερο ήταν ο λαός. Βέβαια, εγώ έκανα πράγματι ό,τι ήταν ανθρωπίνως δυνατό για να καταστρέψω κάθε θεμέλιο περαιτέρω ύπαρξης στα βεβηλωμένα από τον εχθρό εδάφη. Η κοινωνία μας κατακλύζεται από τη συμπόνια. Ένας «συμπονετικός ζήλος» απέναντι στους στερημένους, τους απόκληρους και τους αποκλεισμένους εκδηλώνεται διαρκώς όταν απευθυνόμαστε στον λαό που υποφέρει. Σε βαθμό τέτοιο που κανείς πολιτικός υπεύθυνος, όποιο κι αν είναι το πιστεύω του, δεν φαίνεται να απέχει, τουλάχιστον στην επίσημη ρητορική του, από το πνεύμα αυτό. Με εσωτερική εμπειρία εννοώ ό,τι συνήθως αποκαλούμε μυστική εμπειρία: τις καταστάσεις έκστασης, θέλξης, τουλάχιστον διαλογισμένης συγκίνησης. Έχω, όμως, κατά νου όχι τόσο την ομολογιακή εμπειρία, στην οποία μέχρι τώρα όφειλε κανείς να περιορίζεται, όσο μια εμπειρία γυμνή, ελεύθερη προσδέσεων, ακόμα και καταβολών, με –και από– οποιαδήποτε ομολογία.

3. Τα Στοιχεία. Mojado, Η Άγρια Συμμορία, εξέγερση στην κόψη του χρόνου, 32 σελίδες, εκδ. Στάσει Εκπίπτοντες / Σέρι Μπέρμαν , Το πρωτείο της πολιτικής, μτφρ. Ελένη Αστερίου, 532 σελίδες, εκδ. Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης / Γιώργος Κουτσούκος, Ενυδρείο, 153 σελίδες, εκδ. Κίχλη / Γκι Φιλίπ Γκόλντσταϊν (1974), Βαβέλ, μτφρ. Σοφία Λεωνίδη, 692 σελίδες, εκδ. Πόλις / Τίτο Τοπέν (1932), Λιβυκή Έξοδος, μτφρ. Αργυρώ Μακάρωφ, 252 σελίδες, εκδ. Άγρα / Βίλμος Κόντορ, Έγκλημα στη Βουδαπέστη, μτφρ. Φίλιππος Χρυσόπουλος, 302 σελίδες, εκδ. Κέδρος / Χρήστος Μαρσέλλος, Pallaksch I, 67 σελίδες, εκδ. Περισπωμένη / Ρομπέρτο Σαβιάνο (1979), Μηδέν Μηδέν Μηδέν, μτφρ. Μαρία Οικονομίδου, 574 σελίδες, εκδ. Πατάκη / Λουκ Χάρντινγκ (1968), Φάκελος Σνόουντεν, μτφρ. Αντώνης Καλοκύρης, 315 σελίδες, εκδ. Καστανιώτης / Τίμουρ Βέρμες (1968), Κοίτα ποιος ήρθε πάλι, μτφρ. Τέο Βότσος, 444 σελίδες, εκδ. Κλειδάριθμος / Μυριάμ Ρεβώ ντ' Αλλόν, Ο συμπονετικός άνθρωπος, μτφρ. Μιχάλης Πάγκαλος, 130 σελίδες, εκδ. Εστία / Ζωρζ Μπατάιγ (1897-1962), Η Εσωτερική Εμπειρία, μτφρ. Ξενοφών Κομνηνός, 211 σελίδες, εκδ. Ίνδικτος.

radiobookspotting.blogspot.gr/

0

ΑΠΕΡΓΙΑ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου μιλούν για την αγαπημένη εκπομπή των booklovers

Οθόνες / «Βιβλιοβούλιο»: Μια διόλου σοβαροφανής τηλεοπτική εκπομπή για το βιβλίο

Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου ήταν κάποτε «ανταγωνιστές». Και πια κάνουν μαζί την αγαπημένη εκπομπή των βιβλιόφιλων, τη μοναδική που υπάρχει για το βιβλίο στην ελληνική τηλεόραση, που επικεντρώνεται στη σύγχρονη εκδοτική παραγωγή και έχει καταφέρει να είναι ευχάριστη και ενημερωτική.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Θανάσης Καστανιώτης: «Αν έκανα ένα δείπνο για συγγραφείς, δίπλα στον Χέμινγουεϊ θα έβαζα τη Ζυράννα Ζατέλη»

The Book Lovers / Θανάσης Καστανιώτης: «Αν έκανα ένα δείπνο για συγγραφείς, δίπλα στον Χέμινγουεϊ θα έβαζα τη Ζυράννα Ζατέλη»

Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με τον εκδότη Θανάση Καστανιώτη για την μεγάλη διαδρομή των εκδόσεών του και τη δική του, προσωπική και ιδιοσυγκρασιακή σχέση με τα βιβλία και την ανάγνωση.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Τελικά, είναι ο Τομ Ρίπλεϊ γκέι; 

Βιβλίο / Τελικά, είναι γκέι ο Τομ Ρίπλεϊ;

Το ερώτημα έχει τη σημασία του. Η δολοφονία του Ντίκι Γκρίνλιφ από τον Ρίπλεϊ, η πιο συγκλονιστική από τις πολλές δολοφονίες που διαπράττει σε βάθος χρόνου ο χαρακτήρας, είναι και η πιο περίπλοκη επειδή είναι συνυφασμένη με τη σεξουαλικότητά του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Ο Δον Κιχώτης» του Θερβάντες: Ο θρίαμβος της λογοτεχνίας και της ανιδιοτελούς φιλίας

Σαν Σήμερα / «Ο Δον Κιχώτης» του Θερβάντες: Ο θρίαμβος της λογοτεχνίας και της ανιδιοτελούς φιλίας

Η ιστορία ενός αλλοπαρμένου αγρότη που υπερασπίζεται υψηλά ιδανικά είναι το πιο γνωστό έργο του σπουδαιότερου Ισπανού συγγραφέα, που πέθανε σαν σήμερα το 1616.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Γουσταύος Κλάους στη χώρα του κρασιού: Μια γοητευτική βιογραφία του Βαυαρού εμπόρου

Βιβλίο / Γουσταύος Κλάους: Το γοητευτικό στόρι του ανθρώπου που έβαλε την Ελλάδα στον παγκόσμιο οινικό χάρτη

Το βιβλίο «Γκούτλαντ, ο Γουσταύος Κλάους και η χώρα του κρασιού» του Νίκου Μπακουνάκη είναι μια θαυμάσια μυθιστορηματική αφήγηση της ιστορίας του Βαυαρού εμπόρου που ήρθε στην Πάτρα στα μέσα του 19ου αιώνα και δημιούργησε την Οινοποιία Αχαΐα.
M. HULOT
Η (μεγάλη) επιστροφή στην Ιαπωνική λογοτεχνία

Βιβλίο / Η (μεγάλη) επιστροφή στην ιαπωνική λογοτεχνία

Πληθαίνουν οι κυκλοφορίες των ιαπωνικών έργων στα ελληνικά, με μεγάλο μέρος της πρόσφατης σχετικής βιβλιοπαραγωγής, π.χ. των εκδόσεων Άγρα, να καλύπτεται από ξεχωριστούς τίτλους μιας γραφής που διακρίνεται για την απλότητα, τη φαντασία και την εμμονική πίστη στην ομορφιά.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κλαούδια Πινιέιρο: «Είμαι γυναίκα, συγγραφέας, μητέρα, ειλικρινής, κουρελιασμένη»

Βιβλίο / Κλαούδια Πινιέιρο: «Είμαι γυναίκα, συγγραφέας, μητέρα, ειλικρινής, κουρελιασμένη»

Παρόλο που οι κριτικοί και οι βιβλιοπώλες κατατάσσουν τα βιβλία της στην αστυνομική λογοτεχνία, η συγγραφέας που τα τελευταία χρόνια έχουν λατρέψει οι Έλληνες αναγνώστες, μια σπουδαία φωνή της λατινοαμερικανικής λογοτεχνίας και του φεμινισμού, μοιάζει να ασφυκτιά σε τέτοια στενά πλαίσια.
ΓΙΩΡΓΟΣ ΔΟΥΛΟΣ
Κωστής Γκιμοσούλης: «Δυο μήνες στην αποθήκη»

Το πίσω ράφι / «Δυο μήνες στην αποθήκη»: Οι ατέλειωτες νύχτες στο νοσοκομείο που άλλαξαν έναν συγγραφέα

Ο Κωστής Γκιμοσούλης έφυγε πρόωρα από τη ζωή. Με τους όρους της ιατρικής, ο εκπρόσωπος της «γενιάς του '80» είχε χτυπηθεί από μηνιγγίτιδα. Με τους δικούς του όρους, όμως, εκείνο που τον καθήλωσε και πήγε να τον τρελάνει ήταν ο διχασμός του ανάμεσα σε δύο αγάπες.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Έτσι μας πέταξαν μέσα στην Ιστορία

Βιβλίο / Το φιλόδοξο λογοτεχνικό ντεμπούτο του Κώστα Καλτσά είναι μια οικογενειακή σάγκα με απρόβλεπτες διαδρομές

«Νικήτρια Σκόνη»: Μια αξιοδιάβαστη αφήγηση της μεγάλης Ιστορίας του 20ού και του 21ου αιώνα στην Ελλάδα, από τα Δεκεμβριανά του 1944 έως το 2015.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Γκρέγκορ φον Ρετσόρι: Αποχαιρετώντας μια Ευρώπη που χάνεται

Βιβλίο / Γκρέγκορ φον Ρετσόρι: Αποχαιρετώντας μια Ευρώπη που χάνεται

Ένας από τους τελευταίους κοσμοπολίτες καλλιτέχνες και συγγραφείς αυτοβιογραφείται στο αριστουργηματικό, σύμφωνα με κριτικούς και συγγραφείς όπως ο Τζον Μπάνβιλ, βιβλίο του «Τα περσινά χιόνια», θέτοντας ερωτήματα για τον παλιό, σχεδόν μυθικό κόσμο της Ευρώπης που έχει χαθεί για πάντα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
CARRIE

Βιβλίο / H Carrie στα 50: Το φοβερό λογοτεχνικό ντεμπούτο του Στίβεν Κινγκ που παραλίγο να καταλήξει στα σκουπίδια

Πάνω από 60 μυθιστορήματα που έχουν πουλήσει περισσότερα από 350 εκατομμύρια αντίτυπα μετράει σήμερα ο «βασιλιάς του τρόμου», όλα όμως ξεκίνησαν πριν από μισό αιώνα με την πρώτη περίοδο μιας ντροπαλής και περιθωριοποιημένης μαθήτριας γυμνασίου.
THE LIFO TEAM
Οι «Αρχάριοι» του Ρέιμοντ Κάρβερ, ήρωες τσακισμένοι από το κυνήγι του αμερικανικού ονείρου

Το πίσω ράφι / Οι «Αρχάριοι» του Ρέιμοντ Κάρβερ, ήρωες τσακισμένοι από το κυνήγι του αμερικανικού ονείρου

Γεννημένος στο Όρεγκον τα χρόνια που ακολούθησαν την οικονομική κρίση του '29, γιος μιας σερβιτόρας κι ενός εργάτη σε εργοστάσιο ξυλείας, ο κορυφαίος εκπρόσωπος του «βρόμικου ρεαλισμού» βίωσε στο πετσί του την αθλιότητα, τις δυσκολίες και την αποξένωση που αποτύπωσε στο έργο του.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ