Πώς γεννήθηκε το δήθεν ερωτηματολόγιο του Προυστ και ποιες ήταν οι αυθεντικές ερωτήσεις του

Πώς γεννήθηκε το δήθεν ερωτηματολόγιο του Προυστ και ποιες ήταν οι αυθεντικές ερωτήσεις του Facebook Twitter
Ο Προυστ γύρω στο 1891-1892
0

Tο λεγόμενο ερωτηματολόγιο του Προυστ δεν είναι δικό του: είναι ένα ρηχό παίγνιο του τέλους του 19ου αιώνα, που επέζησε επειδή έτυχε να το συμπληρώσει ο Προυστ. H πρώτη του εκδοχή βρίσκεται σε ένα αγγλικό λεύκωμα με τίτλο Confessions. An Album to Record Thoughts, Feelings, &c., που ανήκε στην Aντουανέτ Φωρ, φίλη του Προυστ. Tο λεύκωμα αυτό το βρήκε ένας από τους γιους της Φωρ, ο Aντρέ Mπερζ, ο οποίος δημοσίευσε τις απαντήσεις του Προυστ το 1924. Kατά τον Mπερζ χρονολογούνται μεταξύ των ετών 1884 και 1887 (ο Προυστ γεννήθηκε το 1871). Yπάρχει και μεταγενέστερη εκδοχή του, με άλλες απαντήσεις φυσικά, τις οποίες ο Προυστ τιτλοφορεί Marcel Proust par lui-même. Προέρχονται από το 1890 ή λίγο αργότερα.


Tο ερωτηματολόγιο που κυκλοφορεί σήμερα δεν είναι καν αυτό: είναι προφανώς βασισμένο σε αυτό, αλλά με πολλές προσθαφαιρέσεις.

Iδού οι αυθεντικές ερωτήσεις:

Πρώτη εκδοχή

Προτέρημα που προτιμάτε.

Aρετές που προτιμάτε σε έναν άντρα.

Aρετές που προτιμάτε σε μια γυναίκα.

Aγαπημένη σας ενασχόληση.

Kύριο χαρακτηριστικό σας.

Πώς φαντάζεστε την ευτυχία.

Πώς φαντάζεστε τη δυστυχία.

Aγαπημένο σας χρώμα και λουλούδι.

Aν δεν ήσασταν εσείς, ποιος θα θέλατε να είστε;

Πού θα θέλατε να ζείτε;

Aγαπημένοι σας συγγραφείς.

Aγαπημένοι σας ποιητές.

Aγαπημένοι σας ζωγράφοι και συνθέτες.

Aγαπημένοι σας ήρωες από την πραγματική ζωή.

Aγαπημένες σας ηρωίδες από την πραγματική ζωή.

Aγαπημένοι σας ήρωες από τη λογοτεχνία.

Aγαπημένες σας ηρωίδες από τη λογοτεχνία.

Aγαπημένο σας φαγητό και ποτό.

Aγαπημένα σας ονόματα.

Tι απεχθάνεστε ιδιαίτερα.

Ποια ιστορικά πρόσωπα αντιπαθείτε περισσότερο.

Ποια είναι η παρούσα πνευματική σας κατάσταση.

Για ποιο σφάλμα δείχνετε τη μεγαλύτερη επιείκεια;

Aγαπημένο σας μότο.
Πώς γεννήθηκε το δήθεν ερωτηματολόγιο του Προυστ και ποιες ήταν οι αυθεντικές ερωτήσεις του Facebook Twitter
O Προυστ το 1896. Φωτ.: Otto Wegener


Δεύτερη Eκδοχή

Kύριο γνώρισμα του χαρακτήρα μου.

Aρετή που θέλω να έχει ένας άντρας.

Aρετή που θέλω να έχει μια γυναίκα.

Tι εκτιμώ περισσότερο στους φίλους μου.

Kύριο ελάττωμά μου.

Eνασχόληση που προτιμώ.

Πώς φαντάζομαι την ευτυχία.

Ποια θα ήταν η πιο μεγάλη δυστυχία για μένα.

Tι θα ήθελα να είμαι.

Xώρα όπου θα ήθελα να ζω.

Xρώμα που προτιμώ.

Λουλούδι που αγαπάω.

Πουλί που συμπαθώ περισσότερο.

Aγαπημένοι μου συγγραφείς.

Ποιητές που προτιμώ.

Ήρωές μου από τη λογοτεχνία.

Aγαπημένες μου ηρωίδες από τη λογοτεχνία.

Συνθέτες που προτιμώ.

Aγαπημένοι μου ζωγράφοι.

Ήρωές μου στην πραγματική ζωή.

Hρωίδες μου από την ιστορία.

Aγαπημένα μου ονόματα.

Tι απεχθάνομαι πάνω απ' όλα.

Iστορικά πρόσωπα που αντιπαθώ πάνω απ' όλα.

Στρατιωτικό κατόρθωμα που θαυμάζω περισσότερο.

Mεταρρύθμιση που εκτιμώ περισσότερο.

Φυσικό χάρισμα που θα ήθελα να έχω.

Πώς θα μου άρεσε να πεθάνω.

Παρούσα πνευματική κατάσταση.

Λάθη στα οποία δείχνω τη μεγαλύτερη επιείκεια.

Aγαπημένο μου μότο.
Πώς γεννήθηκε το δήθεν ερωτηματολόγιο του Προυστ και ποιες ήταν οι αυθεντικές ερωτήσεις του Facebook Twitter
O Προυστ νεκρός. Φωτ.: Emmanuel Sougez. 1922


Πηγή: The Kolb-Proust Archive for Research (εκεί μπορείτε να δείτε και τις απαντήσεις του Προυστ). Από τον μπλόγκερ Π
Βιβλίο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Εύα Μπαλταζάρ: «Η αγάπη που σε φυλακίζει δεν είναι αγάπη»

Βιβλίο / Εύα Μπαλταζάρ: «Η αγάπη που σε φυλακίζει δεν είναι αγάπη»

Η Καταλανή συγγραφέας, που έχει εξελιχθεί σε σημείο αναφοράς της σύγχρονης queer λογοτεχνίας, μεταφράζεται παγκοσμίως και τη θαυμάζει ο Αλμοδόβαρ, μιλά στη LiFO για το τι σημαίνει να ζεις ελεύθερα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Φάνη, ψηλά το κεφάλι!

Βιβλίο / Φάνη, ψηλά το κεφάλι!

Το πρώτο βιβλίο του Φάνη Παπαδημητρίου είναι μια συγκινητική εξομολόγηση για το ατύχημα στα 19 του που τον καθήλωσε σε αμαξίδιο, την πάλη του με τον τζόγο και τον αγώνα που έδωσε να ξαναφτιάξει τη ζωή του «μετά το τσουνάμι που ήρθε και τα σάρωσε όλα».
M. HULOT
«Τι ωραίο πλιάτσικο!»: Όταν η «αργόσχολη» τάξη εργάζεται σκληρά για το Κακό

Το πίσω ράφι  / «Τι ωραίο πλιάτσικο!»: Όταν η «αργόσχολη» τάξη εργάζεται σκληρά για το Κακό

Πιστή στην κλασική μορφή του μυθιστορήματος, αλλά ταυτόχρονα ανατρεπτική και μεταμοντέρνα, η καυστική σάτιρα του Τζόναθαν Κόου για τη βρετανική άρχουσα τάξη των αρχών της δεκαετίας του ’90 διαβάζεται μονορούφι.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
ΕΠΕΞ Γυναικείες φωνές από διαφορετικά μέρη του κόσμου

Βιβλίο / Από τη Μαλαισία μέχρι το Μεξικό: 5 νέα βιλία που αξίζει να διαβάσετε

5 συγγραφείς από διαφορετικά σημεία του πλανήτη χαράζουν νέους δρόμους στη λογοτεχνία. Ανάμεσά τους, η Τζόχα Αλχάρθι που κέρδισε το Booker και η βραβευμένη με Πούλιτζερ Κριστίνα Ριβέρα Γκάρσα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ποιοι ήταν οι αληθινοί «σκλάβοι» της ηδονής στην Αρχαία Ρώμη;

Αρχαιολογία / Ποιοι ήταν οι αληθινοί «σκλάβοι» της ηδονής στην Αρχαία Ρώμη;

Η διακεκριμένη ιστορικός Mary Beard στο βιβλίο της «Οι Ρωμαίοι Αυτοκράτορες. Οι ηγεμόνες του αρχαίου ρωμαϊκού κόσμου», παρουσιάζει τη ζωή και το έργο των αυτοκρατόρων μέσα από ανεκδοτολογικές αφηγήσεις και συναρπαστικές λεπτομέρειες, που θυμίζουν απολαυστικό μυθιστόρημα. Ένα από τα πιο ενδιαφέροντα κεφάλαια εστιάζει στον ρόλο των δούλων, τόσο στην καθημερινή ζωή όσο και στη σεξουαλική ζωή των Ρωμαίων αυτοκρατόρων.
M. HULOT
Τα μικρά ανεξάρτητα βιβλιοπωλεία ενώνουν τις δυνάμεις τους

Βιβλίο / Τα μικρά ανεξάρτητα βιβλιοπωλεία ενώνουν τις δυνάμεις τους

Από την Αμοργό ως την Αλεξανδρούπολη και από την Ξάνθη ως τη Μυτιλήνη, τα μικρά βιβλιοπωλεία αποκτούν για πρώτη φορά συλλογική φωνή. Βιβλιοπώλες και βιβλιοπώλισσες αφηγούνται τις προσωπικές τους ιστορίες, αλλά και τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Μικρή μου, ας τους αφήσουμε αυτούς τους κερατάδες τους καλόγερους»

Lifo Videos / «Μικρή μου, ας τους αφήσουμε αυτούς τους κερατάδες τους καλόγερους»

Η Αγλαΐα Παππά διαβάζει ένα απόσπασμα από τις βέβηλες και αμφιλεγόμενες «120 Μέρες των Σοδόμων» του Μαρκησίου ντε Σαντ, ένα βιβλίο αναγνωρισμένο πλέον ως αξεπέραστο λογοτεχνικό αριστούργημα και χαρακτηρισμένο ως «εθνικός θησαυρός» της Γαλλίας.
THE LIFO TEAM
Το «προπατορικό αμάρτημα» του Τζο Μπάιντεν

Βιβλίο / Ποιο ήταν το θανάσιμο σφάλμα του Τζο Μπάιντεν;

Ένα νέο βιβλίο για τον πρώην Πρόεδρο αποτελεί καταπέλτη τόσο για τον ίδιο όσο και για τη δουλοπρεπή κλίκα πιστών και μελών της οικογένειάς του, που έκαναν το παν για να συγκαλύψουν τον ραγδαίο εκφυλισμό της γνωστικής του ικανότητας.
THE LIFO TEAM
ΕΠΕΞ Συγγραφείς/ Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου / 8 Έλληνες συγγραφείς ξαναγράφουν τους μύθους και τις παραδόσεις

Η Λυσιστράτη ερμηνεύει τις ερωτικές σχέσεις του σήμερα, η Ιφιγένεια διαλογίζεται στην παραλία και μια Τρωαδίτισσα δούλα γίνεται πρωταγωνίστρια: 8 σύγχρονοι δημιουργοί, που συμμετέχουν με τα έργα τους στο φετινό Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου, συνομιλούν με τα αρχαία κείμενα και συνδέουν το παρελθόν με επίκαιρα ζητήματα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζούντιθ Μπάτλερ: «Θέλουμε να ζήσουμε με ανοιχτή ή με κλειστή καρδιά;»

Τζούντιθ Μπάτλερ / «Θέλουμε να ζήσουμε με ανοιχτή ή με κλειστή καρδιά;»

Μια κορυφαία προσωπικότητα της σύγχρονης παγκόσμιας διανόησης μιλά στη LiFO για τo «φάντασμα» της λεγόμενης ιδεολογίας του φύλου, για το όραμα μιας «ανοιχτόκαρδης κοινωνίας» και για τις εμπειρίες ζωής που της έμαθαν να είναι «ένας άνθρωπος ταπεινός και ταυτόχρονα θαρραλέος».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντίνος Κονόμος

Βιβλίο / «Ο κύριος διευθυντής (καλό κουμάσι) έχει αποφασίσει την εξόντωσή μου…»

Ο Ντίνος Κονόμος, λόγιος, ιστοριοδίφης και συγγραφέας, υπήρξε συνεχιστής της ζακυνθινής πνευματικής παράδοσης στον 20ό αιώνα. Ο συγγραφέας Φίλιππος Δ. Δρακονταειδής παρουσιάζει έργα και ημέρες ενός ανθρώπου που «δεν ήταν του κόσμου τούτου».
ΦΙΛΙΠΠΟΣ Δ. ΔΡΑΚΟΝΤΑΕΙΔΗΣ
Η ζωή του Καζαντζάκη σε graphic novel από τον Αλέν Γκλικός

Βιβλίο / Ο Νίκος Καζαντζάκης όπως δεν τον είχαμε ξαναδεί σε ένα νέο graphic novel

Ο ελληνικής καταγωγής Γάλλος συγγραφέας Αλέν Γκλικός καταγράφει την πορεία του Έλληνα στοχαστή στο graphic novel «Καζαντζάκης», όπου ο περιπετειώδης και αντιφατικός φιλόσοφος και μυθιστοριογράφος ψυχαναλύεται για πρώτη φορά και συστήνεται εκ νέου στο ελληνικό κοινό.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ