Πώς γεννήθηκε το δήθεν ερωτηματολόγιο του Προυστ και ποιες ήταν οι αυθεντικές ερωτήσεις του

Πώς γεννήθηκε το δήθεν ερωτηματολόγιο του Προυστ και ποιες ήταν οι αυθεντικές ερωτήσεις του Facebook Twitter
Ο Προυστ γύρω στο 1891-1892
0

Tο λεγόμενο ερωτηματολόγιο του Προυστ δεν είναι δικό του: είναι ένα ρηχό παίγνιο του τέλους του 19ου αιώνα, που επέζησε επειδή έτυχε να το συμπληρώσει ο Προυστ. H πρώτη του εκδοχή βρίσκεται σε ένα αγγλικό λεύκωμα με τίτλο Confessions. An Album to Record Thoughts, Feelings, &c., που ανήκε στην Aντουανέτ Φωρ, φίλη του Προυστ. Tο λεύκωμα αυτό το βρήκε ένας από τους γιους της Φωρ, ο Aντρέ Mπερζ, ο οποίος δημοσίευσε τις απαντήσεις του Προυστ το 1924. Kατά τον Mπερζ χρονολογούνται μεταξύ των ετών 1884 και 1887 (ο Προυστ γεννήθηκε το 1871). Yπάρχει και μεταγενέστερη εκδοχή του, με άλλες απαντήσεις φυσικά, τις οποίες ο Προυστ τιτλοφορεί Marcel Proust par lui-même. Προέρχονται από το 1890 ή λίγο αργότερα.


Tο ερωτηματολόγιο που κυκλοφορεί σήμερα δεν είναι καν αυτό: είναι προφανώς βασισμένο σε αυτό, αλλά με πολλές προσθαφαιρέσεις.

Iδού οι αυθεντικές ερωτήσεις:

Πρώτη εκδοχή

Προτέρημα που προτιμάτε.

Aρετές που προτιμάτε σε έναν άντρα.

Aρετές που προτιμάτε σε μια γυναίκα.

Aγαπημένη σας ενασχόληση.

Kύριο χαρακτηριστικό σας.

Πώς φαντάζεστε την ευτυχία.

Πώς φαντάζεστε τη δυστυχία.

Aγαπημένο σας χρώμα και λουλούδι.

Aν δεν ήσασταν εσείς, ποιος θα θέλατε να είστε;

Πού θα θέλατε να ζείτε;

Aγαπημένοι σας συγγραφείς.

Aγαπημένοι σας ποιητές.

Aγαπημένοι σας ζωγράφοι και συνθέτες.

Aγαπημένοι σας ήρωες από την πραγματική ζωή.

Aγαπημένες σας ηρωίδες από την πραγματική ζωή.

Aγαπημένοι σας ήρωες από τη λογοτεχνία.

Aγαπημένες σας ηρωίδες από τη λογοτεχνία.

Aγαπημένο σας φαγητό και ποτό.

Aγαπημένα σας ονόματα.

Tι απεχθάνεστε ιδιαίτερα.

Ποια ιστορικά πρόσωπα αντιπαθείτε περισσότερο.

Ποια είναι η παρούσα πνευματική σας κατάσταση.

Για ποιο σφάλμα δείχνετε τη μεγαλύτερη επιείκεια;

Aγαπημένο σας μότο.
Πώς γεννήθηκε το δήθεν ερωτηματολόγιο του Προυστ και ποιες ήταν οι αυθεντικές ερωτήσεις του Facebook Twitter
O Προυστ το 1896. Φωτ.: Otto Wegener


Δεύτερη Eκδοχή

Kύριο γνώρισμα του χαρακτήρα μου.

Aρετή που θέλω να έχει ένας άντρας.

Aρετή που θέλω να έχει μια γυναίκα.

Tι εκτιμώ περισσότερο στους φίλους μου.

Kύριο ελάττωμά μου.

Eνασχόληση που προτιμώ.

Πώς φαντάζομαι την ευτυχία.

Ποια θα ήταν η πιο μεγάλη δυστυχία για μένα.

Tι θα ήθελα να είμαι.

Xώρα όπου θα ήθελα να ζω.

Xρώμα που προτιμώ.

Λουλούδι που αγαπάω.

Πουλί που συμπαθώ περισσότερο.

Aγαπημένοι μου συγγραφείς.

Ποιητές που προτιμώ.

Ήρωές μου από τη λογοτεχνία.

Aγαπημένες μου ηρωίδες από τη λογοτεχνία.

Συνθέτες που προτιμώ.

Aγαπημένοι μου ζωγράφοι.

Ήρωές μου στην πραγματική ζωή.

Hρωίδες μου από την ιστορία.

Aγαπημένα μου ονόματα.

Tι απεχθάνομαι πάνω απ' όλα.

Iστορικά πρόσωπα που αντιπαθώ πάνω απ' όλα.

Στρατιωτικό κατόρθωμα που θαυμάζω περισσότερο.

Mεταρρύθμιση που εκτιμώ περισσότερο.

Φυσικό χάρισμα που θα ήθελα να έχω.

Πώς θα μου άρεσε να πεθάνω.

Παρούσα πνευματική κατάσταση.

Λάθη στα οποία δείχνω τη μεγαλύτερη επιείκεια.

Aγαπημένο μου μότο.
Πώς γεννήθηκε το δήθεν ερωτηματολόγιο του Προυστ και ποιες ήταν οι αυθεντικές ερωτήσεις του Facebook Twitter
O Προυστ νεκρός. Φωτ.: Emmanuel Sougez. 1922


Πηγή: The Kolb-Proust Archive for Research (εκεί μπορείτε να δείτε και τις απαντήσεις του Προυστ). Από τον μπλόγκερ Π
Βιβλίο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η βιογραφία του Μίλαν Κούντερα κυκλοφόρησε μόλις στα ελληνικά

Βιβλίο / Η βιογραφία του Μίλαν Κούντερα κυκλοφόρησε μόλις στα ελληνικά

Η Γαλλίδα κριτικός λογοτεχνίας της «Monde», Φλοράνς Νουαβίλ, στο «Μίλαν Κούντερα: Γράψιμο... Τι ιδέα κι αυτή!», αποκαλύπτει καίριες στιγμές και συγγραφικές αλήθειες του καλού της φίλου, αναιρώντας όλες τις κατηγορίες που συνδέονταν με το όνομά του.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Πάουλο Σκoτ

Βιβλίο / Πάουλο Σκoτ: «Στη Βραζιλία ο ρατσισμός είναι παντού, στη λογοτεχνία, στους στίχους της σάμπα»

Πότε ρεαλιστικό, πότε στρατευμένο, πότε αστυνομικής υφής, πότε μια τρελή και ξεκαρδιστική σάτιρα. Οι «Φαινότυποι» του Πάουλο Σκοτ είναι ένα αξιοσημείωτο βιβλίο. Μιλήσαμε με τον Βραζιλιάνο συγγραφέα για τη λογοτεχνία, την κατάσταση στη Βραζιλία και την αξία των λογοτεχνικών βραβείων.
ΒΕΝΑ ΓΕΩΡΓΑΚΟΠΟΥΛΟΥ
Κώστας Σπαθαράκης, εκδότης.

Κώστας Σπαθαράκης / Κώστας Σπαθαράκης: «Δεν έχουμε αφηγήσεις για τις ερωτικές μας σχέσεις, για τα νιάτα μας»

Για τον άνθρωπο πίσω από τις εκδόσεις αντίποδες, το μεγαλύτερο όφελος ήταν ότι, ενώ του άρεσε να είναι χωμένος μέσα στα βιβλία – μια μοναχική και ίσως ναρκισσιστική συνήθεια –, στην πορεία έμαθε να τη μετατρέπει σε εργαλείο κοινωνικότητας και επαφής με τους γύρω του.
M. HULOT
Χουάν Γκαμπριέλ Βάσκες: Ζούμε το τέλος του ανθρωπισμού

Βιβλίο / Χουάν Γκαμπριέλ Βάσκες: «Ζούμε το τέλος του ανθρωπισμού»

Ο πολυβραβευμένος Κολομβιανός συγγραφέας μιλά στη LiFO για τη βία που στοιχειώνει τη χώρα του, τη δύναμη της λογοτεχνίας να ανασύρει όσα κρύβει η Ιστορία, αλλά και για την αρχαιοελληνική φιλοσοφία ως σταθερή επιρροή του.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
H Gen Z όχι μόνο διαβάζει αλλά συγχρόνως αλλάζει και την ίδια την έννοια της ανάγνωσης

Βιβλίο / Η Gen Z δεν διαβάζει απλώς· επαναπροσδιορίζει την ανάγνωση

Οι εκπρόσωποι αυτής της γενιάς λατρεύουν την απόδραση, παίρνουν την λεγόμενη fan fiction τόσο σοβαρά όσο και τη λίστα Booker, αναβιώνουν κλασικά βιβλία από την Τζέιν Όστεν έως τον Ντοστογιέφσκι και μοιράζονται ιστορίες στις δικές τους κοινότητες.
THE LIFO TEAM
Γιατί ο Πέρσιβαλ Έβερετ πήρε το Πούλιτζερ με το «James»

Βιβλίο / Γιατί ο Πέρσιβαλ Έβερετ πήρε το Πούλιτζερ με το «James»

Ο Πέρσιβαλ Έβερετ έγραψε ένα άκρως επίκαιρο, δεδομένων των τελευταίων ημερών, βιβλίο, που ταυτόχρονα φιλοδοξεί να καταστεί κλασικό, για τον ρατσισμό και τη χαμένη ανθρωπιά, και κέρδισε το Εθνικό Βραβείο Λογοτεχνίας των ΗΠΑ και το Πούλιτζερ.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Πάμε στη Χονολουλού»: Ένα βιβλίο για τον μποέμ ρεμπέτη, κιθαρίστα και σκιτσογράφο Κώστα Μπέζο, που ξαναγράφει την ιστορία της Ελλάδας πριν από το 1940

Βιβλίο / «Πάμε στη Χονολουλού»: Ένα βιβλίο για τον μποέμ ρεμπέτη Κώστα Μπέζο

Τη δεκαετία του ’30 άνθισε στην Ελλάδα ένα μουσικό είδος «διαφυγής» από τη σκληρή πραγματικότητα, οι χαβάγιες. Ο Κώστας Μπέζος, αινιγματική μορφή μέχρι πρόσφατα και σημαντικός ρεμπέτης και σκιτσογράφος, έγραψε μια ανείπωτη ιστορία, διαφορετική από αυτή που η επίσημη ιστορία έχει καταγράψει για την εποχή του Μεσοπολέμου.  
M. HULOT
Εύα Μπαλταζάρ: «Η αγάπη που σε φυλακίζει δεν είναι αγάπη»

Βιβλίο / Εύα Μπαλταζάρ: «Η αγάπη που σε φυλακίζει δεν είναι αγάπη»

Η Καταλανή συγγραφέας, που έχει εξελιχθεί σε σημείο αναφοράς της σύγχρονης queer λογοτεχνίας, μεταφράζεται παγκοσμίως και τη θαυμάζει ο Αλμοδόβαρ, μιλά στη LiFO για το τι σημαίνει να ζεις ελεύθερα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Φάνη, ψηλά το κεφάλι!

Βιβλίο / Φάνη, ψηλά το κεφάλι!

Το πρώτο βιβλίο του Φάνη Παπαδημητρίου είναι μια συγκινητική εξομολόγηση για το ατύχημα στα 19 του που τον καθήλωσε σε αμαξίδιο, την πάλη του με τον τζόγο και τον αγώνα που έδωσε να ξαναφτιάξει τη ζωή του «μετά το τσουνάμι που ήρθε και τα σάρωσε όλα».
M. HULOT
«Τι ωραίο πλιάτσικο!»: Όταν η «αργόσχολη» τάξη εργάζεται σκληρά για το Κακό

Το πίσω ράφι  / «Τι ωραίο πλιάτσικο!»: Όταν η «αργόσχολη» τάξη εργάζεται σκληρά για το Κακό

Πιστή στην κλασική μορφή του μυθιστορήματος, αλλά ταυτόχρονα ανατρεπτική και μεταμοντέρνα, η καυστική σάτιρα του Τζόναθαν Κόου για τη βρετανική άρχουσα τάξη των αρχών της δεκαετίας του ’90 διαβάζεται μονορούφι.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
ΕΠΕΞ Γυναικείες φωνές από διαφορετικά μέρη του κόσμου

Βιβλίο / Από τη Μαλαισία μέχρι το Μεξικό: 5 νέα βιλία που αξίζει να διαβάσετε

5 συγγραφείς από διαφορετικά σημεία του πλανήτη χαράζουν νέους δρόμους στη λογοτεχνία. Ανάμεσά τους, η Τζόχα Αλχάρθι που κέρδισε το Booker και η βραβευμένη με Πούλιτζερ Κριστίνα Ριβέρα Γκάρσα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ