ΚΙΝΗΣΗ ΤΩΡΑ

Ποιητικό Μπουμ στις εκδόσεις

Ποιητικό Μπουμ στις εκδόσεις Facebook Twitter
Τα τελευταία χρόνια έχουμε σταθεί, πάντα αμφιθυμικοί, μάρτυρες ενός ποιητικού «μπουμ» (παραλλήλως και ενός εικαστικού, ενός μυθιστορηματικού και ενός εικαστικού). Βοήθησε, αναμφισβήτητα, το Διαδίκτυο. Βοήθησαν και τα πολύ καλά περιοδικά, ιδίως η «Ποιητική» του Χάρη Βλαβιανού (φωτ.)
0
Ποιητικό Μπουμ στις εκδόσεις Facebook Twitter
Τα τελευταία χρόνια έχουμε σταθεί, πάντα αμφιθυμικοί, μάρτυρες ενός ποιητικού «μπουμ» (παραλλήλως και ενός εικαστικού, ενός μυθιστορηματικού και ενός εικαστικού). Βοήθησε, αναμφισβήτητα, το Διαδίκτυο. Βοήθησαν και τα πολύ καλά περιοδικά, ιδίως η «Ποιητική» του Χάρη Βλαβιανού (φωτ.)

 

Αμφιθυμίες. Μας αρέσουν οι αμφιθυμίες. Μας αρέσει άλλοτε να είμαστε αυστηροί πέραν των ορίων και άλλοτε αδιανόητα επιεικείς, άλλοτε σκληροί σαν βετεράνοι πολλών πολέμων και άλλοτε μελοδραματικά τρυφεροί έως δακρύων, όπου, εκτός από πολλούς νέους ποιητές, δημοσιεύουν πολύτιμα δοκίμια για την τέχνη της ποίησης. Βοήθησαν, επίσης, αρκετοί εκδοτικοί οίκοι, άλλοι παλαιότεροι και παραδοσιακοί (Κέδρος, Γαβριηλίδης, Άγρα, Gutenberg, Γκοβόστης, Πόλις, Νεφέλη κ.λπ.) και άλλοι νεότεροι και νεότατοι (Μελάνι, Σαιξπηρικόν, Μωβ Σκίουρος, Εκάτη, Περισπωμένη κ.λπ.) που επέλεξαν να εκδίδουν αρκετά συχνά ποιητικές συλλογές. Η αλήθεια είναι ότι δεν θα μείνουν και πολλά από αυτό το ποιητικό «μπουμ», όπως και από κάθε καλλιτεχνικό «μπουμ». Δυστυχώς, διακρίνουμε πολλά αναμασήματα, προχειρότητες και ευκολία, ανεπαρκή προετοιμασία, απουσία στοχαστικότητας. Ευτυχώς, όμως, διαφαίνονται ισχυρά ταλέντα με φιλοσοφική σκευή (και, σήμερα, δίχως φιλοσοφική παιδεία είναι μάλλον μάταιο να καταπιαστείς με τον πυκνό λόγο της ποίησης). Πάντως, η αλήθεια είναι ότι δίχως μιαν έξαρση δεν μπορούμε να έχουμε ζυμώσεις. Και δίχως ζυμώσεις, το πράγμα δεν προχωράει. Κι αν δεν προχωράει το πράγμα, δεν θα έχουμε εκείνους που θα ξεχωρίσουν και θα προκαλέσουν ρωγμές, εκείνους που θα ανοίξουν δρόμους και θα μείνουν στην ιστορία.

2.

Πρόσφατα δείγματα. «Στα μαλλιά της Οφηλίας μικρά πουλιά/ τραγουδούν ακόμη κι εκείνη στολισμένη/ ρείκια πορτοκαλιά ασφοδίλια ταξιδεύει/ στο ποτάμι τη σιωπηλή της έκσταση// Ίσως να μου μιλά/ Η φωνή της ένας λευκός τσικνιάς πετά/ από τον Άδη – σχεδιάζει ακατάληπτα/ το αόρατο» (Εύα Μοδινού, Η ηλικία της πέτρας, εκδ. Γκοβόστης).

«Η μπίλια στην Παρασκευή/ Χρόνος και κάρτες ενώθηκαν στο είκοσι ένα/ Ο Νοέμβρης ντύθηκα Μάης/ Ορατή ευδαιμονία, μα μόνο για μένα/ Οι γραφές στους τοίχους φωτεινές/ Μα στο πάτωμα και στο ταβάνι ουλές μόνο/ Και μυρίσαμε... και χαμογελάσαμε... κι εγώ άγγιξα/ μα εσύ κρύφτηκες/ Και προσπάθησα, και αρνήθηκες/ Φιληθήκαμε κι ας πονούσες/ Τώρα η σειρά μου που δεν απαντούσες/ Και είπα πολλά, πιο πολλά απ' όσα έπρεπε/ Μα είπα αυτά που η καρδιά μου έπλεκε/ Και θα λέω, μα εσύ κρύβεσαι/ Δικιά σου πρέπει, και δεν αφήνεσαι// Τις κόκκινες γραμμές σου τις πήρες στο Λονδίνο/ Λεπτές κορνίζες, εύθραυστες, στο συρτάρι τις αφήνω/ Το παρελθόν σε πλήγωσε, κι εγώ παθών... γνωρίζω/ Μα στο παρόν σε γνώρισα, και στο παρόν σ' αγγίζω» (Γιάννης Τσαμαντάκης, Τα Πέρα Πλάσματα, εκδ. Εκάτη).

«Τρόμος πιάνει τους στρατιώτες όταν περνά/ δίπλα τους ένα απ' της σκακιέρας τ' άλογα.// Το ζεύγος το βασιλικό, πύργοι, τρελοί και ιππείς,/ καθένας, πλην των στρατιωτών, είναι και σκακιστής.// Είτε όμως είσαι σκακιστής είτε στρατιώτης, το ίδιο/ θα λάβεις, αργά ή γρήγορα, μερίδιο:// αγχόνη, γκιλοτίνα, πυρά,/ θάνατο από φυσικά αίτια» (Χάρης Ψαρράς, Gloria in Excelsis, εκδ. Κέδρος).

«Πολλοί λένε ότι δεν αξίζει να γραφτεί ένα ποίημα/ Για τις μπύρες στο Λεχρουά./ Ναι ξέρω.../ Οι μπύρες είναι φτηνιάρικο ποτό/ Και το μαγαζί της πλάκας/ (Και οι ιδιοκτήτες... λεχρουίτες)./ Αλλά και η μουσική δεν ήταν τίποτα σπουδαίο:/ Έισι Ντίσι Μπλακ Σάμπαθ Λεντ Ζέπελιν/ Σκόρπιονς Ντηπ Περπλ/ Άντε και λίγο Μπαντ Κόμπανυ/ Λύναρντ Σκύναρντ Γκάρυ Μοθρ/ Και πού και πού και κάνα Ρόρυ/ Ντύλαν Χέντριξ ή Στόουνς./ Ούτε λέγαμε άλλωστε τίποτα σπουδαίο./ Αλλά δεν περνάγαμε και άσχημα./ Σκοτώναμε την ώρα μας με ροκ εν ρολλ ιστορίες:/ Από ποιο δίσκο ήταν το κομμάτι αυτό/ Με ποια σύνθεση έπαιζε τότε το συγκρότημα/ Πότε και πώς πέθανε ο τραγουδιστής/ Ποια ναρκωτικά (ή ποια γυναίκα)/ Φάγανε τον ντράμερ./ Σκέτο ξόδεμα δηλαδή./ Αλλά ακριβώς εκεί ήταν το ωραίο./ Κι όταν ήταν πια αργά/ Και βγαίναμε έξω/ Στο κρύο και την υγρασία/ Νιώθαμε σαν τους πιστούς/ Που πάνε βόλτα/ Μετά τη λειτουργία.// Γιατί είχαμε πάρει την ευλογία.// Του ροκ εν ρολλ» (Παναγιώτης Γαλανόπουλος, Στα κάγκελα, εκδ. Σμίλη).

3.

Τηλεγραφικές κοινοτοπίες. Είναι σοφόν και σαφές: για να ξέρεις να γράφεις, πρέπει να ξέρεις να διαβάζεις. Και για να ξέρεις να διαβάζεις, πρέπει να ξέρεις να ζεις. Επίσης, καλό είναι να θητεύεις στη διαλεκτική του χρόνου, να ξέρεις πότε να σπεύδεις βραδέως και πότε να υπακούς στη σύσταση του Ιωάννου της Κλίμακος «Δεξάμενος φλόγα τρέχε· ου γαρ γιγνώσκεις πότε σβέννυται και εν σκοτία σε καταλείψει», να έχεις το ταλέντο να εμμένεις στο εφήμερο, έχοντας εξοικειωθεί με το αιώνιο. Πολλοί νέοι ποιητές δείχνουν ότι θα τα καταφέρουν να αφήσουν ένα ίχνος. Και, όπως αποφαίνεται ο ζωγράφος Γιώργος Ξένος, το μόνο που έχει σημασία στη ζωή είναι να αφήνεις ίχνη.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO

Βιβλίο
0

ΚΙΝΗΣΗ ΤΩΡΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Νέα βιβλία που περιμένουμε ως το τέλος του χρόνου, και κάποιες επανεκδόσεις

Fall Preview 2025 / 13 βιβλία που περιμένουμε ως το τέλος της χρονιάς

Ο πάντα επίκαιρος Καβάφης, νέα, σύγχρονα και παλιότερα ονόματα της λογοτεχνικής σκηνής και κάποιες ξεχωριστές επανεκδόσεις που δικαίως θα διεκδικήσουν χώρο στη βιβλιοθήκη όλων, βιβλιόφιλων και μη.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Το πίσω ράφι/ Εμανουέλ Καρέρ «Ένα ρωσικό μυθιστόρημα»

Το πίσω ράφι / Ένα επτασφράγιστο μυστικό που προκάλεσε αμηχανία και πάταγο

Προκλητικός, ωμός, συχνά σοκαριστικός, ο Εμανουέλ Καρέρ εξερευνά στο «Ένα ρωσικό μυθιστόρημα» το οικογενειακό του παρελθόν, φέρνοντας σε δύσκολη θέση ακόμα και τα πιο κοντινά του πρόσωπα.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Ζυμώνοντας ψωμί και ταριχεύοντας έναν νεκρό στην αρχαία Αίγυπτο

Αναγνώσεις / Ζυμώνοντας ψωμί και ταριχεύοντας έναν νεκρό στην αρχαία Αίγυπτο

Πώς ήταν η ζωή στην αρχαία Αίγυπτο; Ένας Αμερικανός αρχαιολόγος περιγράφει το 24ωρο των ανθρώπων κάθε ιδιότητας και κοινωνικής τάξης στις Θήβες της αρχαίας Αιγύπτου μέσα από ιστορίες που θα μπορούσαν να είναι αληθινές.
THE LIFO TEAM
Ανί Ερνό: «Όπως η σεξουαλική επιθυμία, έτσι και η μνήμη δεν σταματά ποτέ»

Βιβλίο / Ανί Ερνό: «Όπως η σεξουαλική επιθυμία, έτσι και η μνήμη δεν σταματά ποτέ»

Η Γαλλίδα συγγραφέας που τιμήθηκε με το Νόμπελ Λογοτεχνίας γεφυρώνει, με τη μυθιστορηματοποίηση της μνήμης, τη μεγάλη λογοτεχνία, από τον Μαρσέλ Προυστ μέχρι τον σύγχρονό μας Εντουάρ Λουί. Γεννήθηκε σαν σήμερα το 1940.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
ΕΠΕΞΕΡΓ. Παύλος Μεθενίτης «Αμανίτα μουσκάρια»

Το πίσω ράφι / Όταν μια ολόκληρη διμοιρία ανταρτών ξεκληρίστηκε από παραισθησιογόνα μανιτάρια

Στηριγμένο σε πραγματικά γεγονότα, το μυθιστόρημα «Αμανίτα μουσκάρια» του Παύλου Μεθενίτη εξερευνά το ζήτημα των ουσιών ως καταφύγιο αλλά και ως καταστροφή, και μας παρασύρει σ’ ένα ταξίδι ποτισμένο από την ελληνική πραγματικότητα, παραμονές της οικονομικής κρίσης.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Arsenale: Το πιο απρόσμενο βιβλιοπωλείο των Κυκλάδων φτιάχτηκε στην Ανάφη

Βιβλίο / Arsenale: Το πιο απρόσμενο βιβλιοπωλείο των Κυκλάδων φτιάχτηκε στην Ανάφη

Σε ένα νησί που μετρά λιγότερους από 300 μόνιμους κατοίκους, ένα παλιό καραβόσπιτο μεταμορφώθηκε σε ένα καταφύγιο πολιτισμού γεμάτο βιβλία, μουσικές και μικρούς θησαυρούς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μαρκ Τουέιν, «Οι περιπέτειες του Χακ Φιν»

Το πίσω ράφι / Το μυθιστόρημα του Μαρκ Τουέιν που έθαψαν οι κριτικοί και το αποθέωσε ο Χέμινγουεϊ

Στις «Περιπέτειες του Χακ Φιν» ο Μαρκ Τουέιν έπλασε τον πιο ελεύθερο ήρωα της αμερικανικής λογοτεχνίας, που αρνήθηκε τους κανόνες της κοινωνίας του και ένωσε την τύχη του με έναν σκλάβο δραπέτη.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Ο Σάχης του Ιράν και η Αμερική που δεν μπορούσε να φανταστεί την ζωή χωρίς αυτόν

Βιβλίο / Ο Σάχης του Ιράν και η Αμερική που δεν μπορούσε να φανταστεί τη ζωή χωρίς αυτόν

Ένα νέο βιβλίο με τίτλο «Βασιλεύς των Βασιλέων», όπως αποκαλούσε τον εαυτό του ο Ρεζά Παχλαβί, εστιάζει στις διαδοχικές κυβερνήσεις των ΗΠΑ που «αποδέχτηκαν πρόθυμα τις φαντασιώσεις του, τόσο για τον εαυτό του όσο και για τη χώρα του».
THE LIFO TEAM
Γωγώ Ατζολετάκη: «Οι άνθρωποι της τρίτης ηλικίας δεν είναι “ληγμένα προϊόντα”»

Βιβλίο / Γωγώ Ατζολετάκη: «Οι άνθρωποι της τρίτης ηλικίας δεν είναι “ληγμένα προϊόντα”»

Σταρ Ελλάς στα νιάτα της, διακρίθηκε ως ηθοποιός, θιασάρχης, ραδιοφωνική παραγωγός, δοκιμάστηκε επίσης στη συγγραφή έχοντας κυκλοφορήσει μέχρι τώρα επτά βιβλία μαζί με το πρόσφατο «Η τρίτη άνοιξη» (εκδ. Επίμετρο), που έδωσε και το έναυσμα γι’ αυτήν τη συνέντευξη.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
O Δημήτρης Γκιώνης, οι ένδοξες μέρες της «Ελευθεροτυπίας» και το σημερινό μιντιακό σούπερ μάρκετ

Οι Αθηναίοι / O Δημήτρης Γκιώνης, οι ένδοξες μέρες της «Ελευθεροτυπίας» και το σημερινό μιντιακό σούπερ μάρκετ

Ο 81χρονος δημοσιογράφος και συγγραφέας που για δεκαετίες διηύθηνε τις πολιτιστικές σελίδες της Ελευθεροτυπίας, αφηγείται τη συναρπαστική καριέρα του στη LiFO
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Κλαίρη Μιτσοτάκη: «Η αξιοπρέπεια και η φιλία είναι τα θεμέλια της ζωής μας»

Βιβλίο / Κλαίρη Μιτσοτάκη: «Η αξιοπρέπεια και η φιλία είναι τα θεμέλια της ζωής μας»

Η σπουδαία μεταφράστρια, που έχει αφιερώσει μεγάλο μέρος της δουλειάς της στον Μαρσέλ Προυστ, μας ξεναγεί στον πολύπλοκο κόσμο του και εκφράζει τον θυμό της για την πανταχού παρούσα απάτη της εποχής μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η αλήθεια για τον «Συνταγματάρχη» Πάρκερ, τον διαβόητο μάνατζερ του Έλβις Πρίσλεϊ

Βιβλίο / Η αλήθεια για τον «Συνταγματάρχη» Πάρκερ, τον διαβόητο μάνατζερ του Έλβις Πρίσλεϊ

Ένα νέο βιβλίο με τίτλο «Ο Συνταγματάρχης και ο Βασιλιάς» εξερευνά τη συναρπαστική ζωή ενός ακούραστου κομπιναδόρου που προσπαθούσε απεγνωσμένα να ανακαλύψει εκ νέου τον εαυτό του.
THE LIFO TEAM