Πίνοντας ποτά με τη Σιμόν Ντε Μποβουάρ και τους υπαρξιστές φίλους της

Πίνοντας ποτά με τη Σιμόν Ντε Μποβουάρ και τους υπαρξιστές φίλους της Facebook Twitter
GETTY
0

Ο κόσμος που σύχναζε στο Καφέ ντε Φλορ δεν ήταν καθόλου μονοσήμαντος, όπως ούτε και τα κοκτέιλ βερίκοκο που έπιναν ο Ζαν Πολ Σαρτρ με τη Σιμόν ντε Μποβουάρ, αναζητώντας πολύτιμες απαντήσεις στα ζητήματα της ύπαρξης. Στο καφέ των υπαρξιστών, και στο βιβλίο με τον ομώνυμο τίτλο που έγραψε η Σάρα Μπέικγουελ (κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Αλεξάνδρεια, σε μετάφραση Ανδρέα Παππά), ουσιαστικά ξαναστήνεται, με τρόπο θεατρικό, το σκηνικό της εποχής, καταγράφοντας παράλληλα τις σημαντικές στιγμές της Ιστορίας που επηρέασαν τους φιλοσόφους, προσφέροντας απαράμιλλα βιώματα.

Ακόμα, λοιπόν, και αν το βιβλίο φαντάζει σαν ένα εκλαϊκευτικό ταξίδι στην άβυσσο του υπαρξισμού, δεν παραμελεί ούτε περιορίζει την ουσία του, διακρίνοντας τις επιρροές και χαζεύοντας, μαζί με τους φιλοσόφους, το χάραμα ενός αιώνα που μετέτρεψε την ανθρωπότητα σε σφάγιο. Η υπαρξιακή πυκνότητα που ανιχνεύει το βιβλίο συνοδεύεται επομένως από ατελείωτα φλασμπάκ στα διάφορα ενσταντανέ και σε διάφορες άβολες καταστάσεις, όπως, φέρ' ειπείν, αυτές που βίωσε ο Σαρτρ «με ερωμένες και φίλους, μέχρι αλλόκοτες εμμονές που είχε με δέντρα και γλοιώδη υγρά, χταπόδια και οστρακόδερμα. Όλα αυτά όμως έβγαζαν νόημα [...]μπορείς να φτιάξεις φιλοσοφία από αυτό εδώ το κοκτέιλ. Αντικείμενο της φιλοσοφίας είναι οτιδήποτε βιώνεις, τη στιγμή που το βιώνεις».

Η συγγραφέας επιλέγει σκόπιμα τους υπαρξιστές, καθώς η «φιλοσοφία του καθενός απ' αυτούς εξακολουθεί να μας ενδιαφέρει». Ξέρει ότι αυτοί είναι που έζησαν μέσα από τις ιδέες τους και δεν τις έθεσαν απλώς απέναντί τους, αναζητώντας την ελεύθερη στάση στα διάφορα αδιέξοδα, λαμβάνοντας ταυτόχρονα υπ' όψιν τους ότι η ανθρώπινη ύπαρξη είναι γεμάτη αντιφάσεις.


Στο καφέ-μπαρ που στήνει η συγγραφέας καλεί τους φιλοσόφους που θέλησαν να δουν τι ακριβώς κρατάνε οι άνθρωποι από αυτή την ακατάπαυστη ροή της Ιστορίας και ποια είναι η στάση τους, καθώς περιφέρονται με ακονισμένα νύχια, κατασπαράσσοντας ο ένας τον άλλον στους μεγάλους πολέμους. Δεν είναι τυχαίο ότι το ιστορικό ταμπλό βιβάν για την ίδια είναι ο 20ός αιώνας και τα συνταρακτικά γεγονότα που έκαναν τον Σαρτρ να νιώσει έντονα τη «ναυτία», την Μποβουάρ να εμπνευστεί από το επαναστατικό πνεύμα και τον Χάιντεγκερ να αναζητήσει με αγωνία το ξέφωτο στις πολύπλοκες διαδρομές του βίου, όπως στο δάσος οι ξυλοκόποι.

Η ύπαρξη επανέρχεται στη ζωή και το τραπέζι των φιλοσόφων, ανάμεσα σε διάφορες μουσικές και κοκτέιλ, στην προσπάθειά τους να ορίσουν ξανά, μέσα σε όλον αυτό τον ορυμαγδό, τι ακριβώς είναι ο άνθρωπος. Μετατοπίζοντας το ερώτημα από το γιατί υπάρχουν στο πώς υπάρχουν τα πράγματα, οι υπαρξιστές εστίασαν κατεξοχήν στον άνθρωπο, ο οποίος καλείται να κάνει διαρκώς επιλογές ανάμεσα σε διάφορα διλήμματα, νιώθοντας τον ίλιγγο που ένιωθε αντίστοιχα ο Σαρτρ στην άκρη του γκρεμού. Η συγγραφέας επιλέγει σκόπιμα τους υπαρξιστές, καθώς η «φιλοσοφία του καθενός απ' αυτούς εξακολουθεί να μας ενδιαφέρει». Ξέρει ότι αυτοί είναι που έζησαν μέσα από τις ιδέες τους και δεν τις έθεσαν απλώς απέναντί τους, αναζητώντας την ελεύθερη στάση στα διάφορα αδιέξοδα, λαμβάνοντας ταυτόχρονα υπ' όψιν τους ότι η ανθρώπινη ύπαρξη είναι γεμάτη αντιφάσεις.

Από αυτή την άποψη οι υπαρξιστές εστίασαν στο βίωμα και όχι στους κανόνες, δηλαδή στα φαινόμενα, και έτσι κατέληξαν να επικεντρώνονται στην περιγραφή της βιωμένης εμπειρίας. Πολύ ορθά, επομένως, η συγγραφέας φέρνει κοντά τους υπαρξιστές με τους φαινομενολόγους, προσπαθώντας να διαπιστώσει, π.χ., γιατί ο Σαρτρ γοητεύτηκε τόσο από τον Χάιντεγκερ και σε ποιον βαθμό ο τσακωμός του με τον Μερλό Ποντί δεν ήταν μόνο προσωπικός αλλά φιλοσοφικός. Με τεράστιο ενθουσιασμό μας καλεί να βιώσουμε τη στιγμή που ο Χούσερλ έθετε τον εαυτό του και τα πράγματα, όπως οι στωικοί, στο στάδιο της «εποχής» –αφήνοντας προς στιγμήν απέξω όλα όσα μας αποσπούν από την καθαρή σκέψη–, εντοπίζοντας ωστόσο σε αυτήν ακριβώς τη στροφή στον εσωτερικό κόσμο το σημείο που τον έκανε να βρίσκεται πολύ πιο κοντά στον Ντεκάρτ ή στον Αυγουστίνο απ' ό,τι στους υπαρξιστές.

Γενναίο βήμα πραγματοποιεί επίσης η Μπέικγουελ όχι μόνο όταν μας προτρέπει να δοκιμάσουμε το κοκτέιλ που έπιναν οι φιλόσοφοι αλλά όταν μετακομίζει από τα καφέ του Παρισιού στην καλύβα του Χάιντεγκερ, στον Μέλανα Δρυμό, καθώς τον βλέπει να προσπαθεί να εντοπίσει τι τον έκανε να επαναπροσδιορίσει την αλήθεια των όντων και με ποιους ψυχολογικούς, υλικούς ή γλωσσικούς, όρους μπορούμε να βιώσουμε το ερώτημα για τη θεμελίωση της ύπαρξης. Στον βαθμό που, σύμφωνα με τον Χάιντεγκερ, είμαστε «ριγμένοι στον κόσμο», εμπλεκόμαστε με την πραγματικότητα με τρόπο πολλαπλό και όχι μονοσήμαντο, φέρνοντας στο προσκήνιο νοήματα και εικόνες.

Καθετί συνδέεται με κάτι άλλο και όλες μας οι ενέργειες –εξού και το ζήτημα της επιτελεστικότητας– αποκαλύπτουν ένα δίκτυο άλλων εννοιών και υπαρξιακών τρόπων. Αναφέρεται διεξοδικά στη σχέση του Χάιντεγκερ με τους υπόλοιπους φιλοσόφους, όπως ο Σαρτρ, ή στην προβληματική εμπλοκή του με τον ναζισμό, στον έρωτά του με τη Χάνα Άρεντ και στην ύστερη, εντοπισμένη στη γλώσσα, φάση της φιλοσοφίας του αλλά και στο περίφημο ταξίδι του στην Ελλάδα.

Πίνοντας ποτά με τη Σιμόν Ντε Μποβουάρ και τους υπαρξιστές φίλους της Facebook Twitter

Στο δεύτερο μέρος του βιβλίου και αφότου η συγγραφέας αφιερώσει κεφάλαια στη σχέση με την υπαρξιακή φιλοσοφία που μοιράζονταν από κοινού η Μποβουάρ με τον Σαρτρ, επιστρέφει στα γαλλικά φιλοσοφικά στέκια τους, ανιχνεύοντας τις κόντρες του Σαρτρ με τον Μερλό Ποντί, τους χορούς που έκανε ο τελευταίος με τη Ζιλιέτ Γκρεκό αλλά και τις μορφές που στοίχειωσαν αυτά τα μέρη, όπως ο Μπορίς Βιαν, ο οποίος έγραψε και τη γνωστή παρωδία της σαρτρικής φιλοσοφίας Ο αφρός των ημερών: «Ο τρομπετίστας Βιαν ήταν ο μπροστάρης του γιορτινού στοιχείου της υπαρξιστικής σκηνής που στεγάστηκε στην περιοχή Σεν-Ζερμέν-ντε-Πρε, στην αριστερή όχθη [...] Μετά το τέλος του πολέμου, ο Βιαν έπαιζε στα νέα υπόγεια κλαμπ. Έφτιαχνε, επίσης, παράξενα κοκτέιλ πίσω από την μπάρα και ξεπετούσε διασκεδαστικά, εντυπωσιακά ή σουρεαλιστικά μυθιστορήματα, ανάλογα με τα κέφια του. Αργότερα, έγραψε κι ένα είδος "εγχειριδίου" για το Σεν-Ζερμέν-ντε-Πρε, με χάρτες, περιγραφές και σκίτσα των εξωτικών κατοίκων των σπηλαίων, των "τρωγλοδυτών" που μπορούσε να συναντήσει κανείς εκεί».

Στην παρέα των φιλοσόφων, παρά τις διαφορές, καλεί η συγγραφέας και τον Αλμπέρ Καμύ, ενώ ξέρει ότι αφού μίλησε για τον Μάρτιν Χάιντεγκερ, δεν μπορεί να μην ανέβει μέχρι τα βουνά, συγκεκριμένα στο θέρετρο του Φέλντεμπεργκ, για να περιγράψει τη σχέση του με τον Καρλ Γιάσπερς και με άλλους φιλοσόφους του υπαρξισμού, φαινομενολόγους και επιγόνους. Ανάμεσα στα διάφορα παραδείγματα και ενσταντανέ που παραθέτει η Σάρα Μπέικγουελ παρεμβάλλονται και περιγραφές από ταινίες ή βιβλία, όπως αυτά του Νόρμαν Μέιλερ, που είναι «ο μοναδικός μείζων Αμερικανός συγγραφέας που αναγνωρίστηκε ξεκάθαρα ως υπαρξιστής και αφιέρωσε το 1957 το δοκίμιο του Ο Λευκός Νέγρος σε μια μορφή την οποία εκθείασε ως εξής: τον Αμερικανό υπαρξιστή-τον μοδάτο, τον άνθρωπο που γνωρίζει ότι, αν η συλλογική μας κατάσταση είναι να ζούμε υπό την απειλή ενός άμεσου θανάτου από πυρηνικό πόλεμο, ενός σχετικά γρήγορου θανάτου από το Κράτος ως l' univers concentrationnaire (το στρατόπεδο συγκέντρωσης) ή ενός αργού θανάτου από συμμόρφωση, με καταπιεσμένο κάθε δημιουργικό και επαναστατικό ένστικτο [...] Με λίγα λόγια, είτε η ζωή είναι εγκληματική είτε όχι, η απόφαση είναι να ενθαρρύνει κανείς τον ψυχοπαθή του κρύβει μέσα του». Και αυτή είναι ίσως η μοναδική προτρεπτική ή κανονιστική σκέψη που κάνει η συγγραφέας σε ένα βιβλίο γραμμένο, αν μη τι άλλο, όχι μόνο με φιλοσοφική ματιά αλλά με διαπιστωμένη αγωνία και τρυφερότητα.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Εύα Μπαλταζάρ: «Η αγάπη που σε φυλακίζει δεν είναι αγάπη»

Βιβλίο / Εύα Μπαλταζάρ: «Η αγάπη που σε φυλακίζει δεν είναι αγάπη»

Η Καταλανή συγγραφέας, που έχει εξελιχθεί σε σημείο αναφοράς της σύγχρονης queer λογοτεχνίας, μεταφράζεται παγκοσμίως και τη θαυμάζει ο Αλμοδόβαρ, μιλά στη LiFO για το τι σημαίνει να ζεις ελεύθερα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Φάνη, ψηλά το κεφάλι!

Βιβλίο / Φάνη, ψηλά το κεφάλι!

Το πρώτο βιβλίο του Φάνη Παπαδημητρίου είναι μια συγκινητική εξομολόγηση για το ατύχημα στα 19 του που τον καθήλωσε σε αμαξίδιο, την πάλη του με τον τζόγο και τον αγώνα που έδωσε να ξαναφτιάξει τη ζωή του «μετά το τσουνάμι που ήρθε και τα σάρωσε όλα».
M. HULOT
«Τι ωραίο πλιάτσικο!»: Όταν η «αργόσχολη» τάξη εργάζεται σκληρά για το Κακό

Το πίσω ράφι  / «Τι ωραίο πλιάτσικο!»: Όταν η «αργόσχολη» τάξη εργάζεται σκληρά για το Κακό

Πιστή στην κλασική μορφή του μυθιστορήματος, αλλά ταυτόχρονα ανατρεπτική και μεταμοντέρνα, η καυστική σάτιρα του Τζόναθαν Κόου για τη βρετανική άρχουσα τάξη των αρχών της δεκαετίας του ’90 διαβάζεται μονορούφι.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
ΕΠΕΞ Γυναικείες φωνές από διαφορετικά μέρη του κόσμου

Βιβλίο / Από τη Μαλαισία μέχρι το Μεξικό: 5 νέα βιλία που αξίζει να διαβάσετε

5 συγγραφείς από διαφορετικά σημεία του πλανήτη χαράζουν νέους δρόμους στη λογοτεχνία. Ανάμεσά τους, η Τζόχα Αλχάρθι που κέρδισε το Booker και η βραβευμένη με Πούλιτζερ Κριστίνα Ριβέρα Γκάρσα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ποιοι ήταν οι αληθινοί «σκλάβοι» της ηδονής στην Αρχαία Ρώμη;

Αρχαιολογία / Ποιοι ήταν οι αληθινοί «σκλάβοι» της ηδονής στην Αρχαία Ρώμη;

Η διακεκριμένη ιστορικός Mary Beard στο βιβλίο της «Οι Ρωμαίοι Αυτοκράτορες. Οι ηγεμόνες του αρχαίου ρωμαϊκού κόσμου», παρουσιάζει τη ζωή και το έργο των αυτοκρατόρων μέσα από ανεκδοτολογικές αφηγήσεις και συναρπαστικές λεπτομέρειες, που θυμίζουν απολαυστικό μυθιστόρημα. Ένα από τα πιο ενδιαφέροντα κεφάλαια εστιάζει στον ρόλο των δούλων, τόσο στην καθημερινή ζωή όσο και στη σεξουαλική ζωή των Ρωμαίων αυτοκρατόρων.
M. HULOT
Τα μικρά ανεξάρτητα βιβλιοπωλεία ενώνουν τις δυνάμεις τους

Βιβλίο / Τα μικρά ανεξάρτητα βιβλιοπωλεία ενώνουν τις δυνάμεις τους

Από την Αμοργό ως την Αλεξανδρούπολη και από την Ξάνθη ως τη Μυτιλήνη, τα μικρά βιβλιοπωλεία αποκτούν για πρώτη φορά συλλογική φωνή. Βιβλιοπώλες και βιβλιοπώλισσες αφηγούνται τις προσωπικές τους ιστορίες, αλλά και τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Μικρή μου, ας τους αφήσουμε αυτούς τους κερατάδες τους καλόγερους»

Lifo Videos / «Μικρή μου, ας τους αφήσουμε αυτούς τους κερατάδες τους καλόγερους»

Η Αγλαΐα Παππά διαβάζει ένα απόσπασμα από τις βέβηλες και αμφιλεγόμενες «120 Μέρες των Σοδόμων» του Μαρκησίου ντε Σαντ, ένα βιβλίο αναγνωρισμένο πλέον ως αξεπέραστο λογοτεχνικό αριστούργημα και χαρακτηρισμένο ως «εθνικός θησαυρός» της Γαλλίας.
THE LIFO TEAM
Το «προπατορικό αμάρτημα» του Τζο Μπάιντεν

Βιβλίο / Ποιο ήταν το θανάσιμο σφάλμα του Τζο Μπάιντεν;

Ένα νέο βιβλίο για τον πρώην Πρόεδρο αποτελεί καταπέλτη τόσο για τον ίδιο όσο και για τη δουλοπρεπή κλίκα πιστών και μελών της οικογένειάς του, που έκαναν το παν για να συγκαλύψουν τον ραγδαίο εκφυλισμό της γνωστικής του ικανότητας.
THE LIFO TEAM
ΕΠΕΞ Συγγραφείς/ Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου / 8 Έλληνες συγγραφείς ξαναγράφουν τους μύθους και τις παραδόσεις

Η Λυσιστράτη ερμηνεύει τις ερωτικές σχέσεις του σήμερα, η Ιφιγένεια διαλογίζεται στην παραλία και μια Τρωαδίτισσα δούλα γίνεται πρωταγωνίστρια: 8 σύγχρονοι δημιουργοί, που συμμετέχουν με τα έργα τους στο φετινό Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου, συνομιλούν με τα αρχαία κείμενα και συνδέουν το παρελθόν με επίκαιρα ζητήματα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζούντιθ Μπάτλερ: «Θέλουμε να ζήσουμε με ανοιχτή ή με κλειστή καρδιά;»

Τζούντιθ Μπάτλερ / «Θέλουμε να ζήσουμε με ανοιχτή ή με κλειστή καρδιά;»

Μια κορυφαία προσωπικότητα της σύγχρονης παγκόσμιας διανόησης μιλά στη LiFO για τo «φάντασμα» της λεγόμενης ιδεολογίας του φύλου, για το όραμα μιας «ανοιχτόκαρδης κοινωνίας» και για τις εμπειρίες ζωής που της έμαθαν να είναι «ένας άνθρωπος ταπεινός και ταυτόχρονα θαρραλέος».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντίνος Κονόμος

Βιβλίο / «Ο κύριος διευθυντής (καλό κουμάσι) έχει αποφασίσει την εξόντωσή μου…»

Ο Ντίνος Κονόμος, λόγιος, ιστοριοδίφης και συγγραφέας, υπήρξε συνεχιστής της ζακυνθινής πνευματικής παράδοσης στον 20ό αιώνα. Ο συγγραφέας Φίλιππος Δ. Δρακονταειδής παρουσιάζει έργα και ημέρες ενός ανθρώπου που «δεν ήταν του κόσμου τούτου».
ΦΙΛΙΠΠΟΣ Δ. ΔΡΑΚΟΝΤΑΕΙΔΗΣ
Η ζωή του Καζαντζάκη σε graphic novel από τον Αλέν Γκλικός

Βιβλίο / Ο Νίκος Καζαντζάκης όπως δεν τον είχαμε ξαναδεί σε ένα νέο graphic novel

Ο ελληνικής καταγωγής Γάλλος συγγραφέας Αλέν Γκλικός καταγράφει την πορεία του Έλληνα στοχαστή στο graphic novel «Καζαντζάκης», όπου ο περιπετειώδης και αντιφατικός φιλόσοφος και μυθιστοριογράφος ψυχαναλύεται για πρώτη φορά και συστήνεται εκ νέου στο ελληνικό κοινό.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ