«Το παραδοσιακό κόσμημα στη Λευκάδα»: Αριστουργήματα μιας σπάνιας τέχνης σε ένα λεύκωμα

"Το παραδοσιακό κόσμημα στη Λευκάδα": αριστουργήματα μιας σπάνιας τέχνης σε ένα λεύκωμα Facebook Twitter
Τα παραδοσιακά κοσμήματα της Λευκάδας αποτελούσαν αναπόσπαστο κομμάτι της λευκαδίτικης φορεσιάς, της καθημερινής, της γιορτινής και κυρίως της νυφιάτικης, και ήταν κατασκευασμένα στην πλειονότητά τους από Έλληνες χρυσικούς ή από Βενετσιάνους χρυσοχόοους.
0

Οι μπόκολες, τα ποντάλια, οι βεργέτες και οι σπίλες, τα παραδοσιακά κοσμήματα της Λευκάδας με τα ιταλικά τους ονόματα, κομψοτεχνήματα γεμάτα συμβολισμούς, είναι το υλικό του λευκώματος «Το παραδοσιακό κόσμημα στη Λευκάδα» της Τζένης Φραγκούλη.

Τα παραδοσιακά κοσμήματα της Λευκάδας αποτελούσαν αναπόσπαστο κομμάτι της λευκαδίτικης φορεσιάς και ήταν κατασκευασμένα στην πλειονότητά τους από Έλληνες χρυσικούς ή από Βενετσιάνους χρυσοχόοους.

Το βιβλίο ασχολείται κυρίως με την περίοδο από την ένωση των Επτανήσων με την Ελλάδα το 1864 έως τις αρχές του 20ού αιώνα, xωρίς να παραλείπονται κοσμήματα προγενέστερης εποχής. Η συγκεκριμένη περίοδος, εκτός του ότι έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον καλλιτεχνικά, παρέχει τη δυνατότητα υποστήριξης των συμπερασμάτων με πλούσιο υλικό, καθώς δόθηκε η δυνατότητα να αποτυπωθούν φωτογραφικά πολύτιμα κοσμήματα, εντυπωσιακά έργα τέχνης, στολίδια της λευκαδίτικης φορεσιάς, φυλαγμένα για χρόνια με αγάπη από τους Λευκαδίτες.

Οι ονομασίες των λευκαδίτικων κοσμημάτων παραπέμπουν στην Ενετοκρατία, καθώς οι ιταλικές ονομασίες εκλαϊκεύονται με δεδομένο ότι η γνώση της ιταλικής ως δεύτερης μητρικής γλώσας και της ιταλικής παιδείας επιβιώνουν και μετά την ένωση με την υπόλοιπη Ελλάδα. Οι μπόκολες, τα ποντάλια, οι βεργέτες και οι σπίλες είναι ονομασίες που χρησιμοποιούνται μέχρι και σήμερα στο νησί.

Οι ονομασίες των λευκαδίτικων κοσμημάτων παραπέμπουν στην Ενετοκρατία, καθώς οι ιταλικές ονομασίες εκλαϊκεύονται με δεδομένο ότι η γνώση της ιταλικής ως δεύτερης μητρικής γλώσας και της ιταλικής παιδείας επιβιώνουν και μετά την ένωση με την υπόλοιπη Ελλάδα. Οι μπόκολες, τα ποντάλια, οι βεργέτες και οι σπίλες είναι ονομασίες που χρησιμοποιούνται μέχρι και σήμερα στο νησί.

Λευκαδίτικα κοσμήματα
Το εξώφυλλο του βιβλίου

Η πολύχρονη ερευνητική προσέγγιση επικεντρώθηκε πρωτίστως στην ιστορία του νησιού της Λευκάδας, μιας και είναι άρρηκτα και παραλλήλως συνδεδεμένη με αυτήν του λευκαδίτικου κοσμήματος. Δεν παραλείπεται βέβαια η αναφορά τόσο στην ιστορία του κοσμήματος στα Ιόνια νησιά όσο και στην ιστορία του κοσμήματος γενικότερα, καθώς και η εξέλιξη της τέχνης της αργυροχρυσοχοίας στην Ευρώπη στις διαφορετικές περιόδους που κινήθηκε η μελέτη.

Πολλά από τα συμπεράσματα για την ιστορία του παραδοσιακού κοσμήματος στη Λευκάδα, για την κατασκευή, την προέλευση, τη σχεδιαστική πληροφορία προκύπτουν και τεκμηριώνονται από τη μελέτη όλων των παραπάνω πληροφοριών. Κοσμήματα ντόπια, ξενόφερτα, σε παραλλαγές, με καταβολές από άλλους τόπους της Δύσης και της Ανατολής αλλά και την αρχαιότητα, που ενσωματώθηκαν πλήρως στην καλλιτεχνική κοσμηματοποιία και ανήκουν δικαιωματικά στην ιστορία του κοσμήματος του νησιού, σκιαγραφούν την ιστορία του λευκαδίτικου κοσμήματος.

"Το παραδοσιακό κόσμημα στη Λευκάδα": αριστουργήματα μιας σπάνιας τέχνης σε ένα λεύκωμα Facebook Twitter
Ζευγάρι σκουλαρίκια.

Τα λευκαδίτικα κοσμήματα, ως πολύτιμα και περίτεχνα οικογενειακά κειμήλια, ξεχωρίζουν, εντυπωσιάζουν και συναρπάζουν για τους συμβολισμούς, την κομψότητά και τη λιτή μεγαλοπρέπεια που τα διακρίνει και αποτελούν σημαντικό πνευματικό και πολιτιστικό κεφάλαιο., μεταφέροντας καταγραφές της ιστορίας του νησιού της Λευκάδας, των Ιονίων νήσων και κυρίως του ελληνικού κοσμήματος, με την ξεχωριστή θέση που αυτό κατέχει στην παγκόσμια αργυροχρυσοχοΐα.

Απαραίτητο συμπλήρωμα της λευκαδίτικης φορεσιάς, της καθημερινής, της γιορτινής και κυρίως της νυφιάτικης, ήταν τα κοσμήματα, τα οποία ήταν συνήθως γαμήλια δώρα του γαμπρού και των συγγενών στη νύφη ή πήγαιναν από μάνα σε κόρη και αποτελούσαν πάντα σημείο αναφοράς στην οικονομική κατάσταση της οικογένειας.

Οι αρχόντισσες της χώρας, σύμφωνα με τους περιηγητές της εποχής, είχαν αδυναμία στα στολίδια και στην πολυτέλεια και τα επιδείκνυαν με καμάρι στους κυριακάτικους περιπάτους τους, στις γιορτές και σε άλλες εξόδους. Οι οικονομικά εύρωστες οικογένειες, οι ανώτερες τάξεις, όπως οι έμποροι και οι εμποροκτηματίες, για να ξεχωρίζουν αγόραζαν ευρωπαϊκά κοσμήματα από τη Βενετία ή την Κωνσταντινούπολη, μέσω των εμπόρων της Κέρκυρας και της Ζακύνθου. Δεν προτιμούσαν κοσμήματα παραγωγής των ντόπιων χρυσικών.

"Το παραδοσιακό κόσμημα στη Λευκάδα": αριστουργήματα μιας σπάνιας τέχνης σε ένα λεύκωμα Facebook Twitter
Χρυσά σκουλαρίκια.

Οι αρχόντισσες και οι πλούσιες μεγαλοαστές στόλιζαν με κοσμήματα από πολύ νωρίς τα ανύπαντρα κορίτσια της οικογένειας, ενώ στις οικογένειες των λαϊκών στρωμάτων ο γάμος ήταν η αρχή των απολαύσεων του στολισμού και ο τρόπος να ξεχωρίζει η ανύπαντρη κοπέλα από την παντρεμένη.

Νωρίτερα, ως νέες, φορούσαν μόνο τα κοσμήματα που τους χάριζε ο νονός, συνήθως σκουλαρίκια. Οι γυναίκες, στην καθημερινή ενδυμασία τους, φορούσαν κυρίως τη βέρα τους (οι παντρεμένες) και σκουλαρίκια. Τα κοσμήματα που συνοδεύουν τη λευκαδίτικη λαϊκή φορεσιά ήταν σε γενικές γραμμές φτωχικά και ελάχιστα φανταχτερά και κατασκευάζονταν κυρίως από ντόπιους χρυσικούς.

Τα λευκαδίτικα κοσμήματα, σε ένα ευρύ φάσμα σχεδιαστικών παραλλαγών, διακρίνονται για τα μοτίβα τους που προέρχονται από τον φυτικό κόσμο σε έναν ευγονικό συμβολισμό. Άνθη, φύλλα και καρποί, όπως σταφύλια, υπόσχονται στον φέροντα ευημερία, ευτυχία, γονιμότητα και συναντώνται πολύ συχνά.

"Το παραδοσιακό κόσμημα στη Λευκάδα": αριστουργήματα μιας σπάνιας τέχνης σε ένα λεύκωμα Facebook Twitter
Καρφίτσα.

Οι επιρροές στο στιλ είναι πολλές. Κυρίως όμως προέρχονται από τα δυτικά πρότυπα μέσω Βενετίας και από την Ανατολή μέσω Κωνσταντινούπολης. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η χρήση των μαργαριταριών, ξεκάθαρη επιρροή από την Ιταλία αλλά και την Αγγλία της βικτωριανής περιόδου, όταν τα μαργαριτάρια ήταν πολυτιμότερα από τα διαμάντια.

Τα ρεύματα του μπαρόκ, του ροκοκό, του νεοκλασικισμού και του ρομαντισμού, που εισβάλλουν μέσω Ιταλίας, επηρεάζουν σημαντικά τον σχεδιασμό της εποχής. Η Γαλλία πρωτοστατεί στη μόδα και γενικότερα στο στιλ, ενώ Ρώμη, Νότια Ιταλία και Νάπολη πρωταγωνιστούν μεταξύ άλλων και στην κατασκευή των cameo, τα οποία εμφανίζονται ως καρφίτσες ή κουμπώματα για να δέσουν τις καδένες που αρχίζουν να στολίζουν τις φορεσιές την εποχή εκείνη.

Με τις ριζοσπαστικές αλλαγές που έφερε στις κοινωνικές τάξεις ο 19ος αιώνας, επηρέασε σε σημαντικό βαθμό και τη μετέπειτα κατασκευή των κοσμημάτων. Από την ακμή της αργυροχρυσοχοΐας, που κορυφώνεται γύρω στο δεύτερο μισό του 19ου αιώνα, στις αρχές του 20ού αιώνα, σημειώνεται καμπή. Εκμηδενίζεται σταδιακά το χειροποίητο δημιούργημα που έθετε σε ενέργεια τη φαντασία του καλλιτέχνη κατασκευαστή, του χρυσικού της εποχής, ο οποίος σφράγιζε με την ποιότητα της προσωπικής του δεξιοτεχνίας το κόσμημα που κατασκεύαζε.

Σιγά σιγά, οι αρχές μιας μαζικότερης παραγωγής είναι γεγονός. Η μίμηση επικρατεί και παρατηρείται στο κόσμημα, όπως και σε όλες τις μορφές τέχνης. Οι αντιγραφές παλαιότερων στιλ, με αμφίβολο γούστο και καλλιτεχνία πολλές φορές, δεν σπανίζουν καθόλου. Αρχίζει να επικρατεί η αισθητική στειρότητα, συγκριτικά πάντα με τα κοσμήματα προηγούμενων αιώνων, ενώ αρχίζει να αγνοείται η σχεδιαστική αρμονία και η τεχνική. Δεν αναζητάται πλέον η εξαίρετη ικανότητα του τεχνίτη στο κόσμημα, όπως αυτή των χρυσικών.

Η συγγραφέας του τόμου Tζένη Φραγκούλη
Η συγγραφέας του τόμου Tζένη Φραγκούλη

Τα λαϊκά λευκαδίτικα κοσμήματα, τα νυφιάτικα, μέσα στην απλότητα και τη φτώχεια των υλικών τους, διαπρέπουν σχεδιαστικά και ξεχωρίζουν χωρίς τις σχεδιαστικές διακοσμητικές υπερβολές των αστικών κοσμημάτων του νησιού. Αυτά τα λαϊκά κοσμήματα αποτελούν πλέον σημαντικό απόκτημα μεγάλης αξίας για τους συλλέκτες, καθώς τα μικρά μαργαριτάρια που κυρίως τα κοσμούν είναι φυσικά και δεν υπάρχουν πια στο εμπόριο.

Η συγγραφέας του τόμου Tζένη Φραγκούλη, με καταγωγή από τη Λευκάδα, γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Αθήνα. Σπούδασε Σχέδιο και Ιστορία Τέχνης στη σχολή Vakalo Art & Design, Print Media και Ψυχολογία στη Στοκχόλμη. Διδάχτηκε το εικαστικό κόσμημα, τεχνικές και επεξεργασίες μετάλλων από τον εικαστικό Δημήτρη Νικολαϊδη και τη Βάσω Φλόκα, καθηγήτρια Αργυροχρυσοχοΐας, καθώς επίσης και σε workshops με επιφανείς δημιουργούς, όπως ο Peter Bauhuis (Meisterschϋler). Η παρούσα έκδοση αποτελεί δημιουργία με αναφορά στις τρεις μεγάλες αγάπες της, τη Λευκάδα, τις εκδόσεις και το κόσμημα.

Το βιβλίο κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Υδροπλάνο.

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Oι αναγεννησιακές φορεσιές της Χίου

Βιβλίο / Oι αναγεννησιακές φορεσιές της Χίου

Η επίκουρη καθηγήτρια Λαογραφίας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης, Νάντια Μαχά-Μπιζούμη, μιλά με αφορμή το βιβλίο της για τις τοπικές ενδυμασίες των Μαστιχοχωρίων από το Πολιτιστικό Ίδρυμα του Ομίλου Πειραιώς.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ποσό ρεκόρ για τα κοσμήματα της Μαρίας Αντουανέτας

Διεθνή / Ποσό ρεκόρ για τα κοσμήματα της Μαρίας Αντουανέτας

«Η εγγενής ομορφιά των κοσμημάτων, τα πολύτιμα πετράδια που τα κοσμούν και η εξαιρετική δεξιοτεχνία με την οποία κατασκευάστηκαν, επιδεικνύουν πως από μόνα τους είναι εκπληκτικά» σχολιάζει εκπρόσωπος του Sotheby's.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Χουάν Γκαμπριέλ Βάσκες: Ζούμε το τέλος του ανθρωπισμού

Βιβλίο / Χουάν Γκαμπριέλ Βάσκες: «Ζούμε το τέλος του ανθρωπισμού»

Ο πολυβραβευμένος Κολομβιανός συγγραφέας μιλά στη LiFO για τη βία που στοιχειώνει τη χώρα του, τη δύναμη της λογοτεχνίας να ανασύρει όσα κρύβει η Ιστορία, αλλά και για την αρχαιοελληνική φιλοσοφία ως σταθερή επιρροή του.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
H Gen Z όχι μόνο διαβάζει αλλά συγχρόνως αλλάζει και την ίδια την έννοια της ανάγνωσης

Βιβλίο / Η Gen Z δεν διαβάζει απλώς· επαναπροσδιορίζει την ανάγνωση

Οι εκπρόσωποι αυτής της γενιάς λατρεύουν την απόδραση, παίρνουν την λεγόμενη fan fiction τόσο σοβαρά όσο και τη λίστα Booker, αναβιώνουν κλασικά βιβλία από την Τζέιν Όστεν έως τον Ντοστογιέφσκι και μοιράζονται ιστορίες στις δικές τους κοινότητες.
THE LIFO TEAM
Γιατί ο Πέρσιβαλ Έβερετ πήρε το Πούλιτζερ με το «James»

Βιβλίο / Γιατί ο Πέρσιβαλ Έβερετ πήρε το Πούλιτζερ με το «James»

Ο Πέρσιβαλ Έβερετ έγραψε ένα άκρως επίκαιρο, δεδομένων των τελευταίων ημερών, βιβλίο, που ταυτόχρονα φιλοδοξεί να καταστεί κλασικό, για τον ρατσισμό και τη χαμένη ανθρωπιά, και κέρδισε το Εθνικό Βραβείο Λογοτεχνίας των ΗΠΑ και το Πούλιτζερ.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Πάμε στη Χονολουλού»: Ένα βιβλίο για τον μποέμ ρεμπέτη, κιθαρίστα και σκιτσογράφο Κώστα Μπέζο, που ξαναγράφει την ιστορία της Ελλάδας πριν από το 1940

Βιβλίο / «Πάμε στη Χονολουλού»: Ένα βιβλίο για τον μποέμ ρεμπέτη Κώστα Μπέζο

Τη δεκαετία του ’30 άνθισε στην Ελλάδα ένα μουσικό είδος «διαφυγής» από τη σκληρή πραγματικότητα, οι χαβάγιες. Ο Κώστας Μπέζος, αινιγματική μορφή μέχρι πρόσφατα και σημαντικός ρεμπέτης και σκιτσογράφος, έγραψε μια ανείπωτη ιστορία, διαφορετική από αυτή που η επίσημη ιστορία έχει καταγράψει για την εποχή του Μεσοπολέμου.  
M. HULOT
Εύα Μπαλταζάρ: «Η αγάπη που σε φυλακίζει δεν είναι αγάπη»

Βιβλίο / Εύα Μπαλταζάρ: «Η αγάπη που σε φυλακίζει δεν είναι αγάπη»

Η Καταλανή συγγραφέας, που έχει εξελιχθεί σε σημείο αναφοράς της σύγχρονης queer λογοτεχνίας, μεταφράζεται παγκοσμίως και τη θαυμάζει ο Αλμοδόβαρ, μιλά στη LiFO για το τι σημαίνει να ζεις ελεύθερα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Φάνη, ψηλά το κεφάλι!

Βιβλίο / Φάνη, ψηλά το κεφάλι!

Το πρώτο βιβλίο του Φάνη Παπαδημητρίου είναι μια συγκινητική εξομολόγηση για το ατύχημα στα 19 του που τον καθήλωσε σε αμαξίδιο, την πάλη του με τον τζόγο και τον αγώνα που έδωσε να ξαναφτιάξει τη ζωή του «μετά το τσουνάμι που ήρθε και τα σάρωσε όλα».
M. HULOT
«Τι ωραίο πλιάτσικο!»: Όταν η «αργόσχολη» τάξη εργάζεται σκληρά για το Κακό

Το πίσω ράφι  / «Τι ωραίο πλιάτσικο!»: Όταν η «αργόσχολη» τάξη εργάζεται σκληρά για το Κακό

Πιστή στην κλασική μορφή του μυθιστορήματος, αλλά ταυτόχρονα ανατρεπτική και μεταμοντέρνα, η καυστική σάτιρα του Τζόναθαν Κόου για τη βρετανική άρχουσα τάξη των αρχών της δεκαετίας του ’90 διαβάζεται μονορούφι.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
ΕΠΕΞ Γυναικείες φωνές από διαφορετικά μέρη του κόσμου

Βιβλίο / Από τη Μαλαισία μέχρι το Μεξικό: 5 νέα βιλία που αξίζει να διαβάσετε

5 συγγραφείς από διαφορετικά σημεία του πλανήτη χαράζουν νέους δρόμους στη λογοτεχνία. Ανάμεσά τους, η Τζόχα Αλχάρθι που κέρδισε το Booker και η βραβευμένη με Πούλιτζερ Κριστίνα Ριβέρα Γκάρσα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ποιοι ήταν οι αληθινοί «σκλάβοι» της ηδονής στην Αρχαία Ρώμη;

Αρχαιολογία / Ποιοι ήταν οι αληθινοί «σκλάβοι» της ηδονής στην Αρχαία Ρώμη;

Η διακεκριμένη ιστορικός Mary Beard στο βιβλίο της «Οι Ρωμαίοι Αυτοκράτορες. Οι ηγεμόνες του αρχαίου ρωμαϊκού κόσμου», παρουσιάζει τη ζωή και το έργο των αυτοκρατόρων μέσα από ανεκδοτολογικές αφηγήσεις και συναρπαστικές λεπτομέρειες, που θυμίζουν απολαυστικό μυθιστόρημα. Ένα από τα πιο ενδιαφέροντα κεφάλαια εστιάζει στον ρόλο των δούλων, τόσο στην καθημερινή ζωή όσο και στη σεξουαλική ζωή των Ρωμαίων αυτοκρατόρων.
M. HULOT
Τα μικρά ανεξάρτητα βιβλιοπωλεία ενώνουν τις δυνάμεις τους

Βιβλίο / Τα μικρά ανεξάρτητα βιβλιοπωλεία ενώνουν τις δυνάμεις τους

Από την Αμοργό ως την Αλεξανδρούπολη και από την Ξάνθη ως τη Μυτιλήνη, τα μικρά βιβλιοπωλεία αποκτούν για πρώτη φορά συλλογική φωνή. Βιβλιοπώλες και βιβλιοπώλισσες αφηγούνται τις προσωπικές τους ιστορίες, αλλά και τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Μικρή μου, ας τους αφήσουμε αυτούς τους κερατάδες τους καλόγερους»

Lifo Videos / «Μικρή μου, ας τους αφήσουμε αυτούς τους κερατάδες τους καλόγερους»

Η Αγλαΐα Παππά διαβάζει ένα απόσπασμα από τις βέβηλες και αμφιλεγόμενες «120 Μέρες των Σοδόμων» του Μαρκησίου ντε Σαντ, ένα βιβλίο αναγνωρισμένο πλέον ως αξεπέραστο λογοτεχνικό αριστούργημα και χαρακτηρισμένο ως «εθνικός θησαυρός» της Γαλλίας.
THE LIFO TEAM
Το «προπατορικό αμάρτημα» του Τζο Μπάιντεν

Βιβλίο / Ποιο ήταν το θανάσιμο σφάλμα του Τζο Μπάιντεν;

Ένα νέο βιβλίο για τον πρώην Πρόεδρο αποτελεί καταπέλτη τόσο για τον ίδιο όσο και για τη δουλοπρεπή κλίκα πιστών και μελών της οικογένειάς του, που έκαναν το παν για να συγκαλύψουν τον ραγδαίο εκφυλισμό της γνωστικής του ικανότητας.
THE LIFO TEAM