Ο χαμένος κόσμος της Ευριπίδου σε ένα βιβλίο

Ο χαμένος κόσμος της Ευριπίδου σε ένα νέο βιβλίο Facebook Twitter
Διπλάρειος Σχολή. © Αρχείο της Διπλαρείου Σχολής
0

«Η οδός Αθηνάς είναι η καρδιά της Αθήνας. Και η Αθήνα είναι η καρδιά του έθνους. Γι' αυτό και ό,τι υμνεί την Αθηνάς είναι εθνικό κι ελληνικό μαζί. Κι έτσι όπως έχει τ' όνομα Θεάς η οδός αυτή και στην κορυφή της τη βλογάει ο Παρθενώνας, κανείς δεν της αμφισβητεί την εθνική αξία σ' ολόκληρη τη χώρα. Ο δρόμος, η Αθηνάς, έχει πολλά οινομαγειρεία και πιο πολλά πορνεία, κινηματογράφους για κατ' ιδίαν ερωτικήν απόλαυση, ξενοδοχεία σκοτεινά για άμεση ερωτική περίθαλψη –κάτι σαν Πρώτων Βοηθειών, να πούμε, ερωτικών–, χιλιάδες καφενεία για ημερήσια χαύνωση, το Δημαρχείο κι ένα γραφείο κηδειών αλλοτινών καιρών. Στον δρόμο αυτόν κυκλοφορούν εργατικοί, μικροέμποροι, αλήτες, πόρνες, τραβεστί, δημοσιογράφοι, επαρχιώτες μαστρoποί και χίλιοι δολοφόνοι» είχε γράψει ο Μάνος Χατζιδάκις στο σημείωμα του δίσκου «Οι μπαλάντες της οδού Αθηνάς».


Αυτό τον κόσμο εξερευνά στο βιβλίο της η φιλόλογος και λαογράφος Ζωή Ρωπαΐτου με τίτλο «Ο κόσμος της Ευριπίδου και των πέριξ. Ευριπίδου, Ψυρρή και Γεράνι: Ένας περίπατος», που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις της Εστίας.


Πρόκειται για μια σημαντική και ιστορική έκδοση που καταπιάνεται με πλούσιες αφηγήσεις για έναν κόσμο που χάθηκε στο πέρασμα του χρόνου και ταυτόχρονα εστιάζει σε ό,τι απέμεινε να θυμίζει τον αλλοτινό πυρήνα της εμπορικής Αθήνας. Αναμφίβολα, είναι ένας διαχρονικός περίπατος στον χώρο, στον χρόνο και στους ανθρώπους μιας εμβληματικής συνοικίας.

«Στον δρόμο αυτόν κυκλοφορούν εργατικοί, μικροέμποροι, αλήτες, πόρνες, τραβεστί, δημοσιογράφοι, επαρχιώτες μαστρoποί και χίλιοι δολοφόνοι» είχε γράψει ο Μάνος Χατζιδάκις


Ιστορίες που υφαίνουν τους πολλαπλούς μετασχηματισμούς της περιοχής ανασύρουν άγνωστες πληροφορίες και αναδεικνύουν τις διαφορετικές πτυχές της ταυτότητας μιας συναρπαστικής γειτονιάς.


Η Ζωή Ε. Ρωπαΐτου γεννήθηκε το 1953 στην Αθήνα, στο Γκάζι, όπως οι γονείς και οι παππούδες της. Εργάστηκε για 34 χρόνια (1977-2011) στο Κέντρο Λαογραφίας της Ακαδημίας Αθηνών ως ερευνήτρια και έχει συγγράψει πολλά βιβλία που εστιάζουν στις οπτικές της καθημερινότητας της πόλης.


Φυλλομετρώντας το βιβλίο, ο αναγνώστης διαβάζει ένα κοινωνικό χρονικό για την οδό Ευριπίδου, την περιοχή του Ψυρρή, την πλατεία Κουμουνδούρου και το Γεράνι.

Ουσιαστικά, αναζητά τα ίχνη του εμπορικού κέντρου της παλιάς Αθήνας, τις μυρωδιές, τους ήχους, τις συνήθειες, τα σημεία που αγάπησαν και κατοίκησαν άνθρωποι απλοί αλλά και σπουδαίοι συγγραφείς και καλλιτέχνες, όπως ο Παπαδιαμάντης, ο Μητσάκης, ο Πικιώνης, ο Χατζηκυριάκος-Γκίκας, ο Εγγονόπουλος και ο Χατζιδάκις, χρησιμοποιώντας ως μέσο τη φωνή παλιών και σημερινών κατοίκων.


Όπως γράφει στο οπισθόφυλλο του βιβλίου η συγγραφέας, «βασικός σκοπός του είναι να παρακινήσει τον αναγνώστη να επισκεφθεί την περιοχή όχι μόνο για την κάλυψη των πρακτικών αναγκών. Να διαβεί τα κατώφλια παλιών παντοπωλείων, εργαστηρίων και παντός είδους καταστημάτων. Να θαυμάσει παλιά κτίρια, εκκλησίες, δρομίσκους και μπαλκόνια αλλοτινών καιρών, να γνωρίσει την Εταιρεία των Φίλων του Λαού και τη Διπλάρειο Σχολή. Έτσι, ακολουθώντας τις διαδρομές αυτού του βιβλίου, ο αναγνώστης θα ακούσει το παρελθόν να συνομιλεί με το παρόν και θα συναντηθεί με ένα κομμάτι σύγχρονου ελληνικού πολιτισμού».


Η ποικιλία των καταστημάτων, η κοινωνική, πνευματική και θρησκευτική ζωή, οι ιστορίες ανθρώπων, η συμβίωση με τους μετανάστες, ο οικιστικός ιστός, η επιρροή της οικονομικής κρίσης και η απαξίωση του κέντρου είναι μερικά από τα θέματα που πραγματεύεται το βιβλίο.

Ο χαμένος κόσμος της Ευριπίδου σε ένα νέο βιβλίο Facebook Twitter
Το 9ο Γυμνάσιο Αρρένων.


Επίσης, εμπεριέχει έναν ανεκτίμητο όγκο πληροφοριών για την κεντρική αγορά, τους εκδοτικούς οίκους, τις βιοτεχνίες, τα εργαστήρια, τις ταβέρνες, τα αναψυκτήρια, τα ξενοδοχεία, τον αγοραίο έρωτα, τους ναούς, τις συλλογικές δραστηριότητες, τα παραδοσιακά καφενεία, τα ρεμπετάδικα, τα σχολεία, τα ιδρύματα, τα πρατήρια και τα εστιατόρια.


Η οδός Ευριπίδου, ένας κατεξοχήν εμπορικός κόμβος, βρίσκεται ανάμεσα στου Ψυρρή και στο Γεράνι, δηλαδή στο όριο μεταξύ παλιάς και νέας πόλης. Εκεί, λοιπόν, συγκροτείται ένα μωσαϊκό μαρτυριών που χαρτογραφεί τη ροή και τον παλμό της καθημερινότητας.

«Ο πατέρας μου, Χαράλαμπος Πάτσης, καταγόταν από τη Λαμπεία Ηλείας. Προπολεμικά, από τα δώδεκα χρόνια του, γύριζε στα χωριά γύρω από τη Δίβρη, πουλώντας ψιλικά σε μια βαλίτσα, για να βοηθήσει την οικογένεια, που ήταν πολυμελής» αφηγείται η κ. Δήμητρα Πάτση που διατηρεί αποθήκη ψιλικών και χαρτικών στην οδό Πολυκλείτου 7 και γνωρίζει από παιδί την περιοχή, αφού συνόδευε το πατέρα της στο μαγαζί, που λειτουργεί αδιαλείπτως από το 1948.


Η ίδια, αναφερόμενη στην εγκατάλειψη του κέντρου, επισημαίνει: «Προσπαθούμε να σταθούμε με νύχια και με δόντια. Δεν είναι όπως ήταν κάποτε η οδός Πολυκλείτου. Αθηνάς, Πολυκλείτου, Βύσσης, Ευριπίδου, Αιόλου, ήταν η καρδιά του εμπορίου. Ό,τι έχει σχέση με χονδρική τα έβρισκε κανείς όλα. Δυστυχώς, τώρα έχουν ερημώσει όλα και ό,τι ξενοικιαστεί δεν ξανανοικιάζεται. Έχει πάψει να υπάρχει αυτή η κίνηση που υπήρχε, η εμπορικότητα».

Ο χαμένος κόσμος της Ευριπίδου σε ένα νέο βιβλίο Facebook Twitter
Μικροπωλητές στην οδό Ευριπίδου.


Την ίδια στιγμή, λίγο πιο μακριά η Αλεξάνδρα, «κουλουροπώλις της πλατείας Αγίων Θεοδώρων, είναι ένα πρόσωπο που αντιμετωπίζει με χαμόγελο και στωικότητα τις αναποδιές της ζωής». Από νωρίς το πρωί βρίσκεται στο πόστο της. Κατάγεται από την Πελοπόννησο και μένει πολλά χρόνια στην Αθήνα.


«Μέχρι πριν από λίγο καιρό εργαζόμουν σε φούρνο στο Σύνταγμα. Αγαπούσα τη δουλειά μου, μου άρεσε να εξυπηρετώ τους πελάτες και γι' αυτό ήμουνα, νομίζω, μια πετυχημένη πωλήτρια. Όμως, με την κρίση, ο φούρνος όπου δούλευα έκλεισε. Έμεινα άνεργη. Μια φίλη γνώριζε έναν ιδιοκτήτη φούρνου στον Κεραμεικό (...). Μετά τη συνάντησή μας φαίνεται ότι έμεινε ικανοποιημένος από τις απαντήσεις μου, βγήκα στον δρόμο (...). Έχω δύο γιους που είναι και οι δύο άνεργοι. Μάλιστα, ο ένας είναι χημικός. Είμαι εδώ από τις 6:30 π.μ. μέχρι τις 3 μ.μ. Το μεροκάματό μου είναι είκοσι πέντε ευρώ».


Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει και η εξιστόρηση του Λάμπρου Γουλιαδίτη, ο οποίος ασχολείται με το εμπόριο τροφίμων, έχοντας μαγαζί στην οδό Ευριπίδου 42. «Παλιά, εδώ έμενε ο Ξενόπουλος. Ανατινάχθηκε το σπίτι του στον Εμφύλιο και αυτό είναι το νέο κτίριο που φτιάχτηκε απ' τον μπάρμπα μου. Μια μέρα πριν από δέκα πέντε χρόνια ήρθε εδώ η μία από τις κόρες του. Με ρώτησε: "Ξέρετε τι ήταν εδώ παλιότερα;". Της απάντησα: "Βεβαίως, ήταν το σπίτι του Ξενόπουλου". Τότε τη γυναίκα την πήραν τα δάκρυα, δεν είπε τίποτε άλλο κι έφυγε. Είπε μόνο πως ήταν κόρη του. Ήθελε να δει αν υπάρχει ακόμα η μνήμη του πατέρα της».

Ο χαμένος κόσμος της Ευριπίδου σε ένα νέο βιβλίο Facebook Twitter
Το βιβλίο της κυρίας Ζωής Ρωπαΐτου είναι μια σπουδαία ανθρωπογεωγραφία που διαβάζεται ως ένα ιστορικό αφήγημα.


Στην οδό Ευριπίδου και στην Αθηνάς σύχναζαν ιερόδουλες που πήγαιναν τους πελάτες τους στα ξενοδοχεία της περιοχής. Στη Σαρρή 22, στο καφενεδάκι-εστιατόριο του Γιώργου και της Ρίτσας, η συγγραφέας συναντά την Μπέττυ, μια ωραία γυναίκα, ψηλή, με μακριά μαύρα μαλλιά, γύρω στα σαράντα.


«Οι πρώτοι φίλοι στη γειτονιά ήταν η Ρίτσα και η μαμά της, που τις γνώρισα αμέσως γιατί ήρθα να πάρω καφέ. Μετά γνώρισα και τους υπόλοιπους γείτονες. Εδώ είναι το στέκι μας. Οι πελάτες μου είναι από δεκαέξι μέχρι ογδόντα και βάλε, έτοιμοι να πάνε στον τάφο. Οι ηλικιωμένοι είναι πιο συχνοί. Τα βάσανα της ζωής τους κάνουνε. Δεν ξέρω. Τα πρωτάρικα είναι μαζεμένα (...). Την αλλαγή φύλου δεν την είχα άγχος. Εγώ ήξερα πώς αισθανόμουνα (...). Ο χώρος που εργάζομαι είναι ένα παλιό σπιτάκι. Έχει δύο δωμάτια με κόκκινα και μπλε φώτα. Η Καίτη ήρθε το '61 σε αυτό το σπιτάκι, όταν έκλεισε η Τρούμπα. Τότε δοθήκανε άδειες στις γυναίκες που ήταν στην Τρούμπα να κάνουν τη δουλειά τους αλλού. Τη γενική εκκαθάριση στην Τρούμπα την έκανε ο Σκυλίτσης, τέλη '60, αρχές '70».


Το βιβλίο της κυρίας Ζωής Ρωπαΐτου είναι μια σπουδαία ανθρωπογεωγραφία που διαβάζεται ως ένα ιστορικό αφήγημα. Στις σελίδες του φωτίζεται η ατμόσφαιρα της αστικής ζωής της πόλης και με όχημα προσωπικές αναμνήσεις και βιώματα συγκροτείται μια έκδοση που συμβάλλει στη γνώση της ιστορίας της Αθήνας.


Όπως καταλήγει η συγγραφέας: «Πάνω απ' όλα, το βιβλίο γράφτηκε για να φωνάξει: "Αγαπητοί αναγνώστες, επισκεφθείτε την περιοχή, διαβείτε το κατώφλι των παλαιών παντοπωλείων, περπατήστε με το φως της ημέρας στα δρομάκια του Ψυρρή, μπείτε στα εναπομείναντα εργαστήρια, φάτε στα οινομαγειρεία και στις ταβέρνες της περιοχής, σηκώστε τα μάτια στα παλιά κτίρια και τους ναούς, γνωρίστε τη Διπλάρειο Σχολή και την Εταιρεία των Φίλων του Λαού κι ένα κομμάτι ελληνικού πολιτισμού θα αρχίσει να αποκαλύπτεται, σιγά-σιγά, μπροστά σας"».

Ο χαμένος κόσμος της Ευριπίδου σε ένα νέο βιβλίο Facebook Twitter
Ο χαμένος κόσμος της Ευριπίδου σε ένα νέο βιβλίο Facebook Twitter
Η ποικιλία των καταστημάτων, η κοινωνική, πνευματική και θρησκευτική ζωή, οι ιστορίες ανθρώπων, η συμβίωση με τους μετανάστες, ο οικιστικός ιστός, η επιρροή της οικονομικής κρίσης και η απαξίωση του κέντρου είναι μερικά από τα θέματα που πραγματεύεται το βιβλίο.
Ο χαμένος κόσμος της Ευριπίδου σε ένα νέο βιβλίο Facebook Twitter
Μηχανουργοί
Ο χαμένος κόσμος της Ευριπίδου σε ένα νέο βιβλίο Facebook Twitter
Μηχανουργοί
Ο χαμένος κόσμος της Ευριπίδου σε ένα νέο βιβλίο Facebook Twitter
Μηχανουργοί

Info

Το βιβλίο της Ζωής Ε. Ρωπαϊτου «Ο κόσμος της Ευριπίδου και των πέριξ. Ευριπίδου, Ψυρρή και Γεράνι: Ένας περίπατος» κυκλοφορεί από τις εκδόσεις της Εστίας.

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μαύρη, λεσβία, μητέρα, πολεμίστρια, ποιήτρια, καρκινοπαθής

Βιβλίο / Μαύρη, λεσβία, μητέρα, πολεμίστρια, ποιήτρια, καρκινοπαθής

Η διάσημη συγγραφέας Όντρι Λορντ αντιμετώπισε τη διάγνωσή της με το θάρρος και το ακτιβιστικό πνεύμα που πάντα τη διέκρινε: Τα «Ημερολόγια Καρκίνου» δεν είναι μια «καταγραφή δακρύων μόνο» αλλά και μια κραυγή οργής εναντίον της καταπίεσης που βιώνουν οι γυναίκες.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Η Μάργκαρετ Άτγουντ στο μονοπάτι του πένθους

Βιβλίο / Η Μάργκαρετ Άτγουντ στο μονοπάτι του πένθους

Σ’ ένα απόσπασμα από τα απομνημονεύματά της με τίτλο «Book of Lives: A Memoir of Sorts», που προδημοσιεύει η «Guardian», η διάσημη συγγραφέας περιγράφει τον τρόπο που βίωσε την απώλεια του επί μισό αιώνα συντρόφου της Γκρέαμ Γκίμπσον το 2019.
THE LIFO TEAM
«Intermezzo»: Το βιβλίο της Σάλι Ρούνεϊ που έσπασε όλα τα αναγνωστικά ρεκόρ

Βιβλίο / «Intermezzo»: Το βιβλίο της Σάλι Ρούνεϊ που έσπασε όλα τα αναγνωστικά ρεκόρ

Σε λίγες μέρες κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πατάκη το πολυαναμενόμενο νέο βιβλίο της Ιρλανδής συγγραφέως, που έχει κάνει ρεκόρ πωλήσεων και αναγνωσιμότητας. Καταγράφουμε τις πρώτες εντυπώσεις από την ανάγνωσή του.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Άμιτι Γκέιτζ «Ο καλός πατέρας»

Το πίσω ράφι / Έχουν και οι ψεύτες τη χάρη τους. Στα μυθιστορήματα τουλάχιστον

Ο «Καλός πατέρας» της Άμιτι Γκέιτζ πραγματεύεται την κατασκευή της ανθρώπινης ταυτότητας, τον άρρηκτο δεσμό γονιού και παιδιού και τη μεταναστευτική εμπειρία, θίγοντας όψεις του αμερικανικού ονείρου.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«Σπίτι από ζάχαρη»: Το δίκτυο των ανθρώπινων σχέσεων στο μυθιστόρημα της Τζένιφερ Ίγκαν

Βιβλίο / Πώς θα ήταν αν μπορούσαμε να βιώσουμε ξανά όσα ζήσαμε στο παρελθόν;

Το «Σπίτι από ζάχαρη» είναι ένα πολυεπίπεδο μυθιστόρημα με στοιχεία επιστημονικής φαντασίας που διερευνά τους κινδύνους της ψηφιακής εποχής, αναδεικνύοντας ταυτόχρονα την αξία της μνήμης και της σύνδεσης.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Καρολίνα Μέρμηγκα: «Οι συγγραφείς προχωράμε με αναμμένη δάδα στη σκοτεινή σπηλιά της λογοτεχνίας»

Βιβλίο / Καρολίνα Μέρμηγκα: «Όταν γράφουμε για αληθινούς ανθρώπους, πρέπει να σεβόμαστε τη μνήμη τους»

Η καταξιωμένη συγγραφέας ιστορικών μυθιστορημάτων Καρολίνα Μέρμηγκα μάς μιλάει για τη δύναμη της τέχνης, για το λογοτεχνικό της εργαστήρι αλλά και για τη χαρά της να μεταφράζει Χίλαρι Μαντέλ, τα βιβλία της οποίας επανακυκλοφορούν από τις εκδόσεις Ψυχογιός.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Πόσο διαβάζεται σήμερα ο Νίκος Καζαντζάκης;

Βιβλία και Συγγραφείς / Πόσο διαβάζεται σήμερα ο Νίκος Καζαντζάκης;

Πεθαίνει σαν σήμερα ο συγγραφέας Νίκος Καζαντζάκης. Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με την Έρη Σταυροπούλου, ομότιμη καθηγήτρια Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, για τον συγγραφέα του «Αλέξη Ζορμπά» και την αντοχή του έργου του.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Στέφαν Τσβάιχ

Το πίσω ράφι / Σε πείσμα όσων περιφρόνησαν τα έργα του Τσβάιχ, η απήχησή τους ακόμα να κοπάσει

Οι ήρωες του Αυστριακού συγγραφέα ταλανίζονται συνήθως από μια αβάσταχτη εσωτερική πίεση, αντικατοπτρίζοντας τη δική του πεισιθάνατη διάθεση. Αυτήν ακριβώς την αίσθηση αποπνέει η συλλογή διηγημάτων του «Αμόκ».
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Marwan Kaabur: «Αγωνιζόμαστε και στον αραβικό κόσμο για δικαιώματα κι ελευθερίες, αλλά προκρίνουμε τον δικό μας τρόπο, στο πλαίσιο της δικής μας κουλτούρας»

Lgbtqi+ / Κι όμως υπάρχουν και «αραβικά καλιαρντά»!

Λίγο πριν από την αθηναϊκή παρουσίαση της αγγλόφωνης έκδοσης του «Queer Arab Glossary» μιλήσαμε με τον συγγραφέα του Marwan Kaabur, για τα «αραβικά καλιαρντά», την ομοφυλοφιλία και την queer συνθήκη στον αραβικό κόσμο, το «pink washing», αλλά και τη συχνά παρεξηγημένη πρόσληψή τους από τη Δύση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Tα συγκλονιστικά Ημερολόγια Καρκίνου της Όντρι Λορντ και άλλα 4 βιβλία που διαβάζουμε τώρα

Βιβλίο / Tα συγκλονιστικά Ημερολόγια Καρκίνου της Όντρι Λορντ και άλλα 4 βιβλία που διαβάζουμε τώρα

Πέντε αποκαλυπτικά βιβλία για τις γυναίκες με καρκίνο, για τον κόσμο, τα σκουπίδια ακόμα και για τη μακρινή Ιαπωνία ξεχωρίζουν ανάμεσα στις εκδόσεις της πρόσφατης βιβλιοπαραγωγής καλύπτοντας ένα μεγάλο εύρος θεμάτων και ενδιαφερόντων.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Βιβλίο / Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Σαν σήμερα γεννήθηκε το 1854 ο Αρθούρος Ρεμπό. Ο ποιητής, μουσικός και μπλόγκερ Aidan Andrew Dun έπεσε τυχαία σε δύο εντελώς άγνωστες φωτογραφίες, βγαλμένες στην Place Vendôme, και βρέθηκε μπροστά σε μια μεγάλη έκπληξη: ο έφηβος Αρτίρ Ρεμπό, όπως δεν τον έχουμε ξαναδεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Θανάσης Τριαρίδης: Οι μετανάστες θα σώσουν τον κόσμο. Χωρίς αυτούς είμαστε χαμένοι

Βιβλίο / Θανάσης Τριαρίδης: «Οι μετανάστες θα σώσουν τον κόσμο. Χωρίς αυτούς είμαστε χαμένοι»

Έγινε αντιρρησίας συνείδησης, γιατί πιστεύει ότι ο στρατός είναι μια δοξολογία εκμηδένισης του άλλου. Άφησε τη Θεσσαλονίκη επειδή τον έπνιγε ο εθνοφασισμός της. Στην Αντίς Αμπέμπα υιοθέτησε την κόρη του, Αργκάνε. Ο συγγραφέας της «Τριλογίας της Αφρικής», Θανάσης Τριαρίδης, αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια «φόνισσα» εξομολογείται

Το πίσω ράφι / Η Hannah Kent έγραψε τη δική της «Φόνισσα», την Άγκνες που ζούσε στην Ισλανδία τον 19ο αιώνα

Η Αυστραλή συγγραφέας δεν πίστευε ποτέ ότι, χάρη στα «Έθιμα ταφής», οι κριτικοί θα την τοποθετούσαν δίπλα σε λογοτέχνες όπως η Μάργκαρετ Άτγουντ και ο Πίτερ Κάρεϊ.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Χριστίνα Ντουνιά: «Ο Καρυωτάκης μάς δίνει ελπίδα και μας παρηγορεί»

Βιβλίο / «Ο Καρυωτάκης άφησε "το αδέσποτο Τραγούδι" του να μας συντροφεύει»

Στο βιβλίο της «Το όνειρο και το πάθος», η Χριστίνα Ντουνιά, ομότιμη καθηγήτρια Νεοελληνικής Φιλολογίας και συγγραφέας αποκαλύπτει αθέατες όψεις του ποιητή και νέα στοιχεία για τη σχέση του με τον Καβάφη μέσα από μια άγνωστη, ως τώρα, επιστολή.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Η Αποκάλυψη είναι μια συνεχής ετυμηγορία»: Η πολιτική ισχύ της άχρονης τέχνης του Κρασναχορκάι

Βιβλίο / «Η Αποκάλυψη είναι μια συνεχής ετυμηγορία»: Η πολιτική ισχύς της άχρονης τέχνης του Κρασναχορκάι

Ο Ούγγρος κάτοχος του φετινού Νόμπελ λογοτεχνίας γράφει με μαγικό τρόπο για τις αποπνικτικές επιπτώσεις της πολιτικής καταπίεσης, περιφρονώντας την προθυμία των ανθρώπων να τις αποδεχτούν.
THE LIFO TEAM