Μ' ένα Άρλεκιν ξεχνιέμαι

Μ' ένα Άρλεκιν ξεχνιέμαι Facebook Twitter
0

Παλλόμενοι πόθοι, αναψοκοκκινισμένες παρθένες ή ξεχασμένες σεξουαλικά γυναίκες που τις διεκδικούν επιτυχημένοι και οπωσδήποτε γυμνασμένοι άντρες. Και πάνω απ' όλα ένα happy end και η υπόμνηση πως η αγάπη είναι τυφλή και πάντα θριαμβεύει. Κοντολογίς, αυτά είναι τα συστατικά της πιο επιτυχημένης λογοτεχνικής συνταγής στον κόσμο. Ρομαντική, ερωτική λογοτεχνία τσέπης που απευθύνεται σε γυναίκες και πουλάει δισεκατομμύρια αντίτυπα σε όλο τον κόσμο.

Η ροζ λογοτεχνία φούντωσε πάθη και φαντασιώσεις στη μεταπολεμική Ελλάδα με τα περίφημα Βίπερ Νόρα που έκρυβαν οι γυναίκες κάτω από πετσέτες θαλάσσης ή μέσα σε ψάθινες τσάντες στα ζαχαροπλαστεία των κωμοπόλεων. Εκεί που η αναγνώστρια γινόταν η εύθραστη ηρωίδα και ο κύριος του απέναντι τραπεζιού ο πλούσιος που θα τη διεκδικήσει έως θανάτου. Ήταν όμως το 1979 με την έλευση των Άρλεκιν στην ελληνική αγορά που η ροζ λογοτεχνία απέκτησε και εδώ την πραγματική της διάσταση και οδήγησε σε μια γιγαντιαία αγορά εκατομμυρίων πωλήσεων, χάρη στη διαρκή από τότε δράση της Χάρλενικ Ελλάς. Το πρώτο βιβλίο της γνωστής εκδοτικής εταιρείας Harlequin (με έδρα το Τορόντο στον Kαναδά) ήταν το Ο απαγορευμένος καρπός της queen of romance Ανν Μάθερ, για να ακολουθήσουν χιλιάδες άλλοι τίτλοι που έστελναν κάθε Πέμπτη τις γυναίκες στα περίπτερα. Ήταν η εποχή που μητέρες και οι θείες μας οι έκρυβαν τα μυθιστορήματά τους μέσα στο «Πάνθεον» και τη «Γυναίκα», όπως οι άντρες δίπλωναν μέσα στην εφημερίδα τα πορνογραφικά περιοδικά.

Προφανώς έκτοτε έχει επέλθει η απαραίτητη απενοχοποίηση αλλά και απομυθοποίηση, αφού η τηλεόραση και τα περιοδικά φρόντισαν να λειάνουν την αίσθηση του απαγορευμένου και του εκτός ορίων που δημιουργούσαν τα ροζ μυθιστορήματα. Η επέλαση όμως δεν έχει σταματήσει. Η Harlequin Enterprises Limited εκδίδει κάθε μήνα 120 νέους τίτλους σε 26 διαφορετικές γλώσσες σε ολόκληρο τον κόσμο. Διαθέτει 1.300 συγγραφείς από ολόκληρο τον κόσμο, χωρισμένους σε ειδικότητες: κλασικά ροζ μυθιστορήματα, ερωτικά αστυνομικά θρίλερ, ιστορικά αισθηματικά αλλά και αισθηματικά μυθιστορήματα φαντασίας (η νέα τάση που ανθεί στη διεθνή αγορά). Θα μπορούσε να είναι το διαχρονικό best seller των γυναικών αν δεν αυξάνονταν σημαντικά τα τελευταία χρόνια οι πωλήσεις των βιβλίων αυτοβοήθειας, που λίγο πολύ ακολουθούν την ίδια συνταγή - αρκεί να αφαιρέσει κανείς τις μυθοπλαστικές περικοκλάδες και τα εκατοντάδες κοσμητικά επίθετα που χρησιμοποιούνται για να περιγράψουν την ανατομία του σώματος (α, ναι, και της ψυχής). Το μυστικό είναι να νιώσει η γυναίκα ξεχωριστή, να συνειδητοποιήσει ότι αν πιστέψει στον εαυτό της τότε θα κερδίσει ό,τι επιθυμεί. Και θα νιώσει να λιποθυμά στα χέρια του καθώς «την αγκάλιασε και τον ένιωσε να σκληραίνει, ενώ τα γαλάζια μάτια του σκούραιναν από πόθο».

Στην παγκόσμια μυθολογία των ροζ και δη της αυτοκρατορίας των Αρλεκίν, συμμετέχει και ένας Έλληνας. Είναι ο Τόνι Καραγιάννι, που ζει στο Οχάιο και υπογράφει ως Τόνι Κάριγκτον.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μ. Αναγνωστάκης «Η χαμηλή φωνή»

Το πίσω ράφι / Μανόλης Αναγνωστάκης: «Τι μένει λοιπόν από τον ποιητή, αν μένει τίποτα;»

Τρεις δεκαετίες μετά την πρώτη της δημοσίευση, η προσωπική ανθολογία του Μανόλη Αναγνωστάκη «Χαμηλή Φωνή» παρουσιάζεται στην Ελληνοαμερικανική Ένωση, υπενθυμίζοντας τους θεωρούμενους ήσσονες ποιητές μας, όσους έμειναν έξω από κάθε μορφής υψηλή ποίηση.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες…

Βιβλίο / Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες

Προδημοσίευση από τα «Αδημοσίευτα», το νέο βιβλίο του Νίκου Χασαπόπουλου, όπου ο έμπειρος πολιτικός συντάκτης αποκαλύπτει ιστορίες και παρασκήνια που διαμόρφωσαν την πολιτική ζωή της χώρας.
THE LIFO TEAM
Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Βιβλίο / Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Ένας από τους ελάχιστους διανοούμενους στη χώρα, που υπήρξε προνομιακός συνομιλητής του Παπαγιώργη και του Λορεντζάτου. Το τελευταίο του βιβλίο «Το πνεύμα και το τέρας» συνιστά μια ανανέωση του δοκιμιακού λόγου στην Ελλάδα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Για τον Ομάρ Καγιάμ

Ποίηση / «Πίνε, και μη θαρρείς κουτέ, και συ πως είσαι κάτι»: Τα Ρουμπαγιάτ του Ομάρ Καγιάμ

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1131 ο μεγάλος Ιρανός ποιητής που έγραψε αριστουργηματικά ποιήματα για τη ματαιότητα των πραγμάτων, τη μεγαλοσύνη της στιγμής και το νόμο του εφήμερου.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΝΤΑΜΟΝ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Το πίσω ράφι/ Μαρία Πάουελ «Δεσμά αίματος»

Το πίσω ράφι / «Η ευλογία αλλά και η κατάρα που είναι η οικογένεια»

Η Μαρία Πάουελ, με τη νουβέλα της «Δεσμά αίματος», ζωντάνεψε μια βυθισμένη στη μοναξιά και κυριευμένη από πάθος γυναίκα χωρίς να μαρτυρήσει ούτε ένα από τα εξωτερικά της χαρακτηριστικά, κι εξερεύνησε ένα θέμα που ίσως δεν θα πάψει ποτέ να μας ταλανίζει, την οικογένεια.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Βιβλίο / «Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Το πρωτότυπο science fiction μυθιστόρημα «Οι υπάλληλοι» της Δανής Όλγκα Ράουν κερδίζει υποψηφιότητα για Booker, προβλέποντας εικόνες από τη ζωή αλλόκοτων υπαλλήλων στο μέλλον, βγαλμένες από το πιο ζοφερό παρόν.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ευάρεστος Πιμπλής: «Η ηδονή σήμερα τρομάζει – και αυτό λέει πολλά για εμάς»

Βιβλίο / Ευάρεστος Πιμπλής: «Η ηδονή σήμερα τρομάζει και αυτό λέει πολλά για εμάς»

Ο πρωτοεμφανιζόμενος συγγραφέας μιλά στη LiFO με αφορμή το βιβλίο του «Πέρα από τη συναίνεση» για μερικά από τα πιο δύσκολα ζητήματα της εποχής: τη βία μέσα στη φαντασίωση, τον νέο πουριτανισμό, τα όρια της επιθυμίας και την εύθραυστη, συνεχώς μεταβαλλόμενη έννοια του τι σημαίνει να είσαι άνδρας σήμερα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
H παλιά Εθνική Βιβλιοθήκη ανοίγει ξανά τις πύλες της

Αποκλειστικές φωτογραφίες / Η παλιά Εθνική Βιβλιοθήκη ανοίγει ξανά τις πόρτες της

Η LiFO μπήκε στο ιστορικό Βαλλιάνειο Μέγαρο το οποίο, μετά την ολοκλήρωση των αναγκαίων εργασιών αποκατάστασης και συντήρησης, θα υποδεχθεί ξανά το κοινό στις αρχές του 2026.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Lgbtqi+ / Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Στο εξαιρετικά ενδιαφέρον βιβλίο «Τρανσφοβία» που μόλις κυκλοφόρησε στα ελληνικά, η τρανσφεμινίστρια Μοντ Ρουαγιέ επιχειρεί να καταγράψει τη νέα πραγματικότητα για την τρανς συνθήκη και τα τρανς δικαιώματα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Gaslighting»: Είναι όλα στο μυαλό σου!

Βιβλίο / «Gaslighting»: Είναι όλα στο μυαλό σου!

Τι είναι το gaslighting; Το επίκαιρο και διαφωτιστικό δοκίμιο της Kέιτ Άμπραμσον αποτελεί μια διεξοδική, εις βάθος ανάλυση ενός όρου που έχει κατακλύσει το διαδίκτυο και την ποπ κουλτούρα και χρησιμοποιείται πλέον ευρέως.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Το woke στο «καναβάτσο»

Βιβλίο / Τι είναι τελικά το woke; Δύο βιβλία εξηγούν

Δύο αξιόλογα βιβλία που εστιάζουν στην πολυσυζητημένή και παρεξηγημένη σήμερα woke κουλτούρα κυκλοφόρησαν πρόσφατα στα ελληνικά, εμπλουτίζοντας μια βιβλιογραφία περιορισμένη και μάλλον αρνητικά διακείμενη.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σκοτ Φιτζέραλντ «Ο Μεγάλος Γκάτσμπυ»

Το πίσω ράφι / «Ο Μεγάλος Γκάτσμπυ». Ένα αριστούργημα. Δίχως υπερβολή

O Φράνσις Σκοτ Φιτζέραλντ ζωντανεύει την εκλεπτυσμένη βαρβαρότητα της αμερικανικής αστικής τάξης, το κυνήγι του αμερικανικού ονείρου και μαζί τη διάλυση μιας κολοσσιαίας ψευδαίσθησης.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Η Έλεν ντε Γουίτ έγραψε τον «Τελευταίο Σαμουράι». Χρειάστηκε 25 χρόνια για το νέο της βιβλίο

Βιβλίο / Η Έλεν ντε Γουίτ έγραψε τον «Τελευταίο Σαμουράι». Χρειάστηκε 25 χρόνια για το νέο της βιβλίο

Η μυθιστορηματική περίπτωση της Ντε Γουίτ αποδεικνύει ότι οι καλοί συγγραφείς πάντα δικαιώνονται. Και το βιβλίο της «Οι Άγγλοι καταλαβαίνουν το μαλλί», τη σπάνια ευφυΐα της.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Μαρία Μήτσορα «Ζήτα Ήτα Θήτα»

Προδημοσίευση / Μαρία Μήτσορα «Ζήτα Ήτα Θήτα»

Μια αποκλειστική πρώτη δημοσίευση από το εν εξελίξει βιβλίο «Ανθός ΜεταΝοήματος» της Μαρίας Μήτσορα, μιας αθόρυβης πλην σημαντικότατης παρουσίας στην ελληνική λογοτεχνία, που θα κυκλοφορήσει από τις εκδόσεις Πατάκη μέσα στο 2026.
THE LIFO TEAM
«Πώς αλλάζει κανείς, πώς φτάνει σε σημείο να μην αναγνωρίζει τον εαυτό του»

Το πίσω ράφι / «Πώς αλλάζει κανείς, πώς φτάνει σε σημείο να μην αναγνωρίζει τον εαυτό του»

Το μυθιστόρημα «Δαμάζοντας το κτήνος» της Έρσης Σωτηροπούλου είναι χτισμένο στην εικόνα της «μοναξιάς που μοιράζονται πολλοί άνθρωποι μαζί». Επανεκδίδεται σε λίγες μέρες από τον Πατάκη.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ