Κωστής Παπαγιώργης: Μακριά από τα κουσούρια του χαρτογιακά

Μακριά από τα κουσούρια του χαρτογιακά Facebook Twitter
Το βιβλίο Έλληνες στοχαστές με τα κριτικά κείμενα του Κωστή Παπαγιώργη δείχνει κάτι άλλο για την παραγωγή ιδεών και στοχασμού σήμερα: παράγεται στοχασμός; Εικονογράφηση: bianka/ LIFO
0

Ο ΚΩΣΤΗΣ ΠΑΠΑΓΙΩΡΓΗΣ (1947-2014) ήταν δοκιμιογράφος που αγαπήθηκε από τους αναγνώστες, ιδιαίτερα μέσα από τα ιδιοσυγκρασιακά, ανθρωπολογικά δοκίμιά του. Ο ίδιος χαρακτήριζε τον εαυτό του ως «γραφιά». Εμείς μπορούμε να τον χαρακτηρίσουμε ως ακατάτακτο αλλά και απείθαρχο – όπου η πειθαρχία, η discipline, ερμηνεύεται ως επιστημονική ειδίκευση. Άλλωστε, ο ίδιος έλεγε ότι επειδή δεν διαθέτουμε ισχυρό θεσμικό πλαίσιο που να επικουρεί τα άτομα, ο καθένας γίνεται εφευρέτης του εαυτού του, με διαμφισβητούμενη πάντα την πατέντα.

Στα ανθρωπολογικά δοκίμιά του, που από το 1990 «στεγάζονται» συστηματικά στις εκδόσεις Καστανιώτη, όπως και όλα τα βιβλία του, γράφει, συχνά με τρόπο βιωματικό και εξομολογητικό, για ποικίλα θέματα του σώματος, της ψυχής, της τέχνης, της Ιστορίας, χωρίς να βαραίνει τον λόγο του το άγχος της εξειδίκευσης.

Αρχίζοντας από εκείνο το Περί μέθης (1987), μια εξιστόρηση και βίωση της μέθης, ο Κωστής Παπαγιώργης μας οδήγησε στον κόσμο της ζήλιας και της ζηλοτυπίας (Ίμερος και κλινοπάλη), της καθημερινής μεταφοράς (Λάδια ξίδια), της μισανθρωπίας και των ανθρωπίνων σχέσεων (Η κόκκινη αλεπού / Οι ξυλοδαρμοί), των νεκρών (Ζώντες και τεθνεώτες), της ανθρώπινης ουσίας (Σιαμαία και ετεροθαλή), των αρνητικών παθών και των ολόψυχων αφοσιώσεων (Μυστικά της συμπάθειας), της αγοραφοβίας (Σύνδρομο αγοραφοβίας).

Ο Παπαγιώργης δεν ήταν διανοούμενος του κλειστού χώρου. Δεν τον απασχολούσαν μόνο τα δικά του κείμενα ούτε είχε την αγωνία «να πιάσει τον αναγνώστη στο δόκανο των λέξεων». Συνομιλούσε συστηματικά με τα κείμενα των άλλων.

Έγραψε ακόμα για τη μνήμη (Περί μνήμης), για τον ιστορικό και μεταφυσικό γρίφο του μηδενός μέσα από το έργο του Νίτσε, του Μαλαρμέ και του Χάιντεγκερ (Τρία μουστάκια - Ψιχία μηδενισμού), συνέθεσε δυο πολύ προσωπικά πορτρέτα, του Παπαδιαμάντη (Αλέξανδρος Αδαμαντίου Εμμανουήλ) και του Ντοστογιέφσκι, σκιτσάρισε το πρόσωπο του φίλου του συγγραφέα Χρήστου Βακαλόπουλου που χάθηκε πρόωρα (Γεια σου, Ασημάκη) και περιέγραψε τον ομηρικό πολεμιστή και τις αξίες του, που γεννιούνται πάντα μέσα στον κίνδυνο και στον πόλεμο (Η ομηρική μάχη). Το 2002 κυκλοφόρησε το βιβλίο του Κανέλλος Δεληγιάννης, το πιο επιτυχημένο μιας τριλογίας για τους μηχανισμούς και τις ψυχολογικές καταστάσεις στο 1821. Ακολούθησαν τα Καπάκια: Βαρνακιώτης, Καραϊσκάκης, Ανδρούτσος και το βιβλίο Εμμανουήλ Ξάνθος.

Μακριά από τα κουσούρια του χαρτογιακά Facebook Twitter
Ο Παπαγιώργης στο Παρίσι, δεκαετία του '70. Πηγή: Χ

Σε αυτά τα τόσο προσωπικά και εξομολογητικά βιβλία ακόμα και η αυθαιρεσία της ερμηνείας, ιδιαίτερα στα δοκίμια που στηρίζονται σε πραγματολογικό υλικό, αποβαίνει υπέρ τους, καθώς ο Παπαγιώργης μας παρέσυρε σε μονοπάτια ανορθόδοξα, μας υποδείκνυε αθέατες λάμπες για να φωτίσουμε τις σκοτεινές γωνίες ή να ξεκαθαρίσουμε υποθέσεις εργασίας. Έτσι κι αλλιώς τα βιβλία του δεν ήταν ακαδημαϊκές ασκήσεις προορισμένες να διαβαστούν από συγκεκριμένο, ειδικό κοινό μιας συντεχνίας αλλά «απορητικές αναζητήσεις σε ερωτήματα ζωής και θανάτου».

Για παράδειγμα, στον Κανέλλο Δεληγιάννη ο συγγραφέας, κρατώντας μια στάση άρνησης και συμπάθειας απέναντι στον κοτζαμπάση της Γορτυνίας, στηρίχθηκε στα απομνημονεύματα του προκρίτου για να δείξει πώς μια τουρκόφρων τάξη προκρίτων της Πελοποννήσου γίνεται επαναστατική, μέσα από ποιες φατριαστικές και εμφύλιες διαμάχες, και πώς στο τέλος απογοητεύεται βλέποντας τους «ξένους», τους «φερέοικους», τους δευτεροκλασάτους, τους ξεβράκωτους κλέφτες, να αποκτούν την εξουσία στο μικρό ελληνικό κράτος.

cover
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ: 
Κωστή Παπαγιώργη, Τα βιβλία των άλλων - ΙΙ, Εκδόσεις Καστανιώτη

Σε μια εποχή που οι πανεπιστημιακοί ιστορικοί δεν είχαν ακόμη αγγίξει το 1821, είτε από αμηχανία είτε από φόβο, ο Παπαγιώργης  άνοιξε δρόμο, επιβεβαιώνοντας ότι δεν είναι αποκλειστικά το πανεπιστήμιο «χώρος παραγωγικής σκέψης». Άλλωστε ούτε ο Ράμφος ούτε, πολύ περισσότερο, ο Παναγιώτης Κονδύλης, δυο στοχαστές που περιλαμβάνονται στον τόμο Έλληνες στοχαστές, έγιναν δεκτοί από ελληνικό πανεπιστήμιο.

Σε αυτήν τη μεγάλη βιβλιογραφία, το βιβλίο του για τον Παπαδιαμάντη, που εκδόθηκε το 1997, θεωρείται ότι αποτελεί τομή στο έργο του. Σύμφωνα με τον Δημήτρη Καράμπελα, επιμελητή της σειράς «Τα βιβλία των άλλων» που περιλαμβάνει τα κριτικά σημειώματα του Παπαγιώργη για το έργο πεζογράφων, ιστορικών, φιλοσόφων, στοχαστών, η μονογραφία για τον Παπαδιαμάντη σηματοδοτεί την αλλαγή πλεύσης.

«Από τη δοκιμιακή προσήλωσή του στο βίωμα, στο σώμα και στα πάθη του, πέρασε γόνιμα στη νεοελληνική εμπειρία και πραγματικότητα», γράφει ο Καράμπελας στην εισαγωγή του δεύτερου τόμου της σειράς «Τα βιβλία των άλλων», που τιτλοφορείται Έλληνες στοχαστές και το οποίο κυκλοφόρησε πριν από λίγες ημέρες. Ο Δημήτρης Καράμπελας γράφει ακόμα ότι μέσα από την ανάγνωση του Παπαδιαμάντη ο Κωστής Παπαγιώργης ξαναείδε με άλλο μάτι τους σύγχρονους στοχαστές της ελληνικής ταυτότητας, όπως ο Λορεντζάτος, ο Γιανναράς ή ο Ράμφος.

Ο Παπαγιώργης –το είπαμε κιόλας– δεν ήταν διανοούμενος του κλειστού χώρου. Δεν τον απασχολούσαν μόνο τα δικά του κείμενα ούτε είχε την αγωνία «να πιάσει τον αναγνώστη στο δόκανο των λέξεων». Συνομιλούσε συστηματικά με τα κείμενα των άλλων. Όχι για να καταγράψει τι λένε οι άλλοι αλλά για να ανοίξει έναν ουσιαστικό διάλογο μαζί τους, δηλαδή με τις ιδέες τους, τα ερμηνευτικά τους σχήματα, τις ακροβασίες τους.

Για τέσσερις δεκαετίες, από το 1975 μέχρι τον θάνατό του το 2014 ο Παπαγιώργης έγραφε τακτικά και με τάξη για «τα βιβλία των άλλων», χρησιμοποιώντας πλήθος μέσων, ηλεκτρονικών και έντυπων, από περιφερειακά ή και περιθωριακά περιοδικά μέχρι μέσα της κεντρικής σκηνής, με μεγάλη αναγνωστική εμβέλεια. Ένα από τα μέσα αυτά ήταν η LiFO, όπου ο Παπαγιώργης αρθρογράφησε συστηματικά τόσο για κοινωνικά και πολιτικά όσο και για αθλητικά θέματα, και, φυσικά, με βιβλιοκριτικές. Κείμενά του για βιβλία του Στέλιου Ράμφου ή του Παναγιώτη Κονδύλη που περιλαμβάνονται στον τόμο «Έλληνες στοχαστές» είχαν πρωτοδημοσιευθεί στη LiFO.

Στο βιβλίο Έλληνες στοχαστές, δεύτερο τόμο της σειράς «Τα βιβλία των άλλων», συγκεντρώνονται κριτικά σημειώματα και κάποια σχόλια του Παπαγιώργη για δέκα στοχαστές που σχετίζονται με το νεοελληνικό βίωμα, τη σχέση ελληνισμού και χριστιανισμού, τη διάσταση ή την ώσμωση ανατολικής και δυτικής παράδοσης, την παρακμή ή όχι της σύγχρονης Ελλάδας κ.ά. (ο πρώτος τόμος, με κείμενα για Έλληνες συγγραφείς είχε κυκλοφορήσει το 2020). Οι στοχαστές αυτοί είναι, με τη σειρά που παρουσιάζονται στον τόμο τα κριτικά σημειώματα που τους αφορούν, ο Ζήσιμος Λορεντζάτος, ο Χρήστος Μαλεβίτσης, ο Χρήστος Γιανναράς, ο Στέλιος Ράμφος, ο Κορνήλιος Καστοριάδης, ο Κώστας Αξελός, ο Παναγιώτης Κονδύλης και, με σύντομα κείμενα σχεδόν μιας σελίδας, ο Γεράσιμος Λυκιαρδόπουλος, ο Σταύρος Ζουμπουλάκης και ο Ιωάννης Ζηζιούλας.

Τα περισσότερα κείμενα (πάνω από τα 2/3 του τόμου, 228 σελίδες σε σύνολο 305) αφορούν βιβλία ή μελέτες του Λορεντζάτου, του Μαλεβίτση, του Γιανναρά, του Ράμφου και του Καστοριάδη. Ο επιμελητής του τόμου Δημήτρης Καράμπελας διακρίνει τα κείμενα αυτά σε δύο περιόδους, μια νεανική (1975-1980) και μια ώριμη (1997-2014). Θεωρεί, μάλιστα, ότι η διαφορά στην αποτίμηση των στοχαστών από τον Παπαγιώργη, μεταξύ αυτών των δύο περιόδων, είναι τόσο μεγάλη « που αν γνώριζε κανείς την εξέλιξή του, θα πίστευε ότι έχουν γραφτεί από άλλον άνθρωπο».

Μακριά από τα κουσούρια του χαρτογιακά Facebook Twitter
Από αριστερά: Κωστής Παπαγιώργης, Θανάσης Βαλτινός, Χρόνης Μπότσογλου, Βασίλης Παπαβασιλείου (1991).

Δεν με βρίσκει σύμφωνο αυτή η διαπίστωση. Καθώς ο διάλογος του Παπαγιώργη με το έργο αυτών των στοχαστών είναι ουσιαστικός και όχι περιγραφικός και επιπλέον έχει μεγάλη διάρκεια, προσωπικά δεν βλέπω τομή αλλά εξέλιξη, που σημαίνει επιβεβαίωση, επανεκτίμηση ή αναθεώρηση. Ενοποιητικά στοιχεία αυτής της εξέλιξης είναι το ύφος του Κωστή Παπαγιώργη αλλά και η εντελώς δική του μεθοδολογική προσέγγιση, αναγνωρίσιμα σε όλα τα κείμενα αυτής της σαραντάχρονης διάρκειας.

Τον Ζήσιμο Λορεντζάτο ο Παπαγιώργης τον θαυμάζει από την πρώτη στιγμή. Γράφοντας, για παράδειγμα, το 1975 για τη γνωστή μελέτη του Λορεντζάτου περί του Χαμένου Κέντρου, θεωρεί ότι «οδηγεί σ’ έναν από τους πιο μεγάλους φενακισμούς της νεοελληνικής πραγματικότητας», καθώς αυτός ο στοχαστής κλείνει τις πόρτες στη Δύση. Ταυτόχρονα γράφει όμως ότι αυτό το κείμενο του Ζήσιμου Λορεντζάτου «είναι ίσως η πιο κομψή και η πιο ουσιώδης έκφραση του ελληνοκεντρισμού». Τριάντα χρόνια μετά, το 2004, στη νεκρολογία του για τον στοχαστή γράφει ότι «μαζί του αποχώρησε τελεσίδικα μια εσώτερη πνευματική ευθύνη έναντι του παρελθόντος, που ατυχώς δεν διδάσκεται».

Τον Χρήστο Μαλεβίτση τον θεωρεί λίγο, κρίνοντας το βιβλίο του Η φιλοσοφία του Χάιντεγκερ (1975). Γράφει ότι είναι συμπίλημα από σκόρπιες απόψεις, που δεν βοηθά ούτε καν στη «συνάντηση του Χάιντεγκερ με τη νεοελληνική γλώσσα».

Τον Χρήστο Γιανναρά τον θεωρεί συνομιλητή. Κρίνοντας το βιβλίο Το πρόσωπο και ο έρως (1977) θεωρεί ατελέσφορο τον συσχετισμό της βυζαντινής θεολογίας με τα οντολογικά ερωτήματα της δυτικής φιλοσοφίας για το Είναι. Κι ενώ υποστηρίζει ότι η ανάγνωση του Χάιντεγκερ από τον Γιανναρά είναι «αθέμιτη οικειοποίηση της υπαρξιακής θεματολογίας», τη βρίσκει ταυτόχρονα από «τις βαθύτερες που γράφτηκαν σε ελληνική γλώσσα».

Μια ανέκδοτη επιστολή του Γιανναρά που δημοσιεύεται στο παράρτημα του τόμου Έλληνες στοχαστές, χρονολογημένη το 1976, δείχνει ότι Παπαγιώργης και Γιανναράς ήταν συνομιλητές από τότε. Το 2000, κρίνοντας το βιβλίο του Γιανναρά, Ελληνική ετοιμότητα για την ευρωπαϊκή ενοποίηση, ο Παπαγιώργης γράφει ότι «ο Γιανναράς, παρότι θεολόγος, διαθέτει σεβαστά αποθέματα πολιτικού ρεαλισμού».

Τον Στέλιο Ράμφο τον αντιμετωπίζει με άρνηση, αμφιθυμία ακόμη και με κρυφό θαυμασμό ταυτόχρονα, μια στάση που είναι φανερή στο κείμενό του Η βαλσαμωμένη γλώσσα (1977). Το 1985 γράφει για το βιβλίο Μαρτυρία και γράμμα: Απόλογος για τον Μαρξ και λόγος για τον Καστοριάδη ότι είναι περίπτωση στιβαρής σκέψης που υπερασπίζεται σαθρές αλήθειες. Το 1994 αποκαλύπτεται μπροστά στο βιβλίο του Ράμφου, Πελεκάνοι ερημικοί, καθώς μαθαίνει για τους αναχωρητές. Ενώ το 2000, σαν να συνοψίζει τη στάση του απέναντι στο Ράμφο, γράφει, με αφορμή το βιβλίο Μια καλοκαιρινή ευτυχία τρίζει, ότι η διαδρομή αυτού του στοχαστή αρχίζει από βαριά και δυσμάσητα κείμενα για τον Πλάτωνα, τον Αριστοτέλη  και του Πατέρες και φτάνει σε κείμενα που συνθέτουν τον ελληνικό πολιτισμό με τον ευρύτερο.

Μακριά από τα κουσούρια του χαρτογιακά Facebook Twitter
Στο Παρίσι το 1972.

Τον Κορνήλιο Καστοριάδη ο Παπαγιώργης τον κατεδαφίζει, γράφοντας για το βιβλίο του Η φαντασιακή θέσμιση της κοινωνίας (1979). «Από τις δύο χιλιάδες σελίδες του βιβλίου (τόσες γίνονται αν διαβαστεί τρεις τέσσερις φορές) ξεπηδάει ένας άνθρωπος αλλόκοτος που θυμίζει σε πολλά τον Σάτωφ των Δαιμονισμένων: για να μιλήσεις μαζί του πρέπει πρώτα να τον δώσεις», γράφει.

Τον Κώστα Αξελό τον αποδέχεται, καθώς τον θεωρεί «διάδοχο» μέσα στον ορίζοντα της χαϊντεγκεριανής σκέψης. «Εξαρχής ο Αξελός κατέχει δική του στέγη και δικά του κλειδιά. Οι επισκέψεις και οι φιλίες του δεν είναι μόνο με τους ζωντανούς αλλά (κυρίως) με τους πεθαμένους», γράφει.

Τον Παναγιώτη Κονδύλη τον θαυμάζει απεριόριστα. «Ιστορικός της φιλοσοφίας με την καλλίστη έννοια του όρου… Γνώστης ολόκληρου του δυτικού φιλοσοφικού αρχείου», γράφει.

Τον Γεράσιμο Λυκιαρδόπουλο τον παραδέχεται για τον τρόπο του να παραμένει ακέραιος και να απολαμβάνει την αποδοχή αν και «οξύχολος συγγραφέας».

Τον Σταύρο Ζουμπουλάκη τον διαβάζει για τις εντυπωσιακές γνώσεις του και τον ισορροπημένο τρόπο του μεταξύ θυμού και ευφράδειας.

Τον Ιωάννη Ζηζιούλα, μητροπολίτη Περγάμου, τον διαβάζει για το ουσιώδες μάθημα που δίνει περί ελληνισμού και χριστιανισμού.

Ο τόμος κλείνει με το ανέκδοτο κείμενο του Κωστή Παπαγιώργη «Οργή Θεού» (1978), μια πολιτική ανάγνωση της Βίβλου, μέσα από την οπτική της εξουσίας, της πειθήνιας υπακοής, της βίας, της καταστολής και του εξαναγκασμού.

Το βιβλίο Έλληνες στοχαστές με τα κριτικά κείμενα του Κωστή Παπαγιώργη δείχνει και κάτι άλλο για την παραγωγή ιδεών και στοχασμού σήμερα: παράγεται στοχασμός; Και αν ναι, σε ποιο επίπεδο; Γίνεται διάλογος; Κι αν ναι, σε ποιο επίπεδο;

ΑΓΟΡΑΣΤΕ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΕΔΩ

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

To νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σου με ένα κλικ.

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Αγκάθια από φραγκόσυκα

Βιβλίο / Αγκάθια από φραγκόσυκα

Το πέρασμα από την υγεία στην αρρώστια μέσα από το συγκλονιστικό κείμενο «Ιογενής πνευμονία» του Ζήσιμου Λορεντζάτου, που επανέρχεται στην επικαιρότητα μέσα από τα θεατρικά αναλόγια του Κέντρου Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Κορνήλιος Καστοριάδης: «Η πολιτική στην Ελλάδα; Κάτι μεταξύ ποδοσφαίρου και κατιγκοειδούς οικογενειακής τραγωδίας»

Ιδέες / Κορνήλιος Καστοριάδης: «Η πολιτική στην Ελλάδα; Κάτι μεταξύ ποδοσφαίρου και κατιγκοειδούς οικογενειακής τραγωδίας»

Η απομαγνητοφώνηση της συνέντευξης Τύπου που έδωσε ο σημαντικός Έλληνας φιλόσοφος στο Γαλλικό Ινστιτούτο Αθηνών όπως είχε δημοσιευτεί στην Ελευθεροτυπία, το Φεβρουάριο του 1989
THE LIFO TEAM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Σεξ, (πολλά) ναρκωτικά και rock & roll με τον Μάρτιν Σκορσέζε

Βιβλίο / Σεξ, (πολλά) ναρκωτικά και rock & roll με τον Μάρτιν Σκορσέζε

Στο νέο βιβλίο του, που κυκλοφορεί δύο χρόνια μετά τον θάνατό του, ο Ρόμπι Ρόμπερτσον, ο ηγέτης του θρυλικού συγκροτήματος The Band, μιλάει για όσα έζησε με τον διάσημο σκηνοθέτη και κολλητό του στο ηδονιστικό Χόλιγουντ της δεκαετίας του '70.
THE LIFO TEAM
Ο «Θάνατος του Βιργιλίου» και τρία ακόμα λογοτεχνικά διαμάντια

Βιβλίο / Ο «Θάνατος του Βιργιλίου» και τρία ακόμα λογοτεχνικά διαμάντια

Τα έργα-σταθμοί της λογοτεχνίας, από την υψηλή ποίηση μέχρι τη μυθοπλασία, ανέκαθεν αποτύπωναν τα ακραία σημεία των καιρών, γι’ αυτό είναι επίκαιρα. Παραθέτουμε τέσσερα αντιπροσωπευτικά παραδείγματα που βγήκαν πρόσφατα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ζοζέ Σαραμάγκου: Η ζωή ενός αντισυμβατικού συγγραφέα

Βιβλίο / Ζοζέ Σαραμάγκου: «Πιστεύω πως ό,τι είναι να γίνει δικό μας, θα φτάσει τελικά στα χέρια μας»

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο σπουδαίος Πορτογάλος λογοτέχνης που ξεκίνησε να γράφει για να δοκιμάσει «τι στ’ αλήθεια μπορεί ν’ αξίζει ως συγγραφέας» και έφτασε να πάρει Νόμπελ Λογοτεχνίας.
ΕΛΠΙΔΑ ΜΟΥΡΚΑΚΟΥ
Ένας ύμνος για την γκέι αγάπη και τη φιλία σε έναν κόσμο όπου θερίζει το Aids

Βιβλίο / Ο ξεχασμένος «Κωνσταντίνος» του Παναγιώτη Ευαγγελίδη κυκλοφορεί ξανά

Ένας ύμνος για την γκέι αγάπη και τη φιλία σε έναν κόσμο που τον θερίζει το AIDS. Μια τολμηρή ματιά την Αθήνα των ’90s μέσα από το απελπισμένο στόρι δύο γκέι εραστών. Ο «Κωνσταντίνος» του Παναγιώτη Ευαγγελίδη ήταν εκτός κυκλοφορίας για τρεις σχεδόν δεκαετίες. Σε λίγες μέρες κυκλοφορεί ξανά.
M. HULOT
Μαρκ Μπρέι: «Είναι δύσκολο να είσαι αντιφασίστας σήμερα στις ΗΠΑ»

Βιβλίο / Μαρκ Μπρέι: «Είναι δύσκολο να είσαι αντιφασίστας σήμερα στις ΗΠΑ»

Ο ιστορικός και συγγραφέας του βιβλίου «Antifa», που εγκατέλειψε πρόσφατα οικογενειακώς τις ΗΠΑ εξαιτίας απειλών που δέχτηκε για τη ζωή του, μιλά για την αμερικανική πολιτική σκηνή και για το αντιφασιστικό κίνημα σήμερα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νόρμαν Μέιλερ «Μάγισσα τέχνη»

Το πίσω ράφι / Νόρμαν Μέιλερ: «Οι καλλιτέχνες δίνουν όρκο να είναι εγωιστές. Ειδάλλως, δεν θα γίνει τίποτα»

Ο Αμερικανός συγγραφέας ξεκίνησε μη μπορώντας να συντάξει μια πρόταση, αλλά με το πρώτο του μυθιστόρημα ξεχώρισε. Έκτοτε διαβάστηκε, αμφισβητήθηκε, προκάλεσε κι έμεινε ως το τέλος διαυγής και θαρραλέος.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Εμμανουήλ Καραλής: Πολλοί είναι δίπλα σου στα μετάλλια, στο χειροκρότημα και στη λάμψη, αλλά μετά οι προβολείς σβήνουν

Οι Αθηναίοι / Manolo: «Πολλοί είναι δίπλα σου στα μετάλλια, αλλά μετά οι προβολείς σβήνουν»

Έχει μάθει να περνά τον πήχη, να ξεπερνά τους φόβους και να καταρρίπτει στερεότυπα. Θεωρεί ότι η ζωή του αθλητή μοιάζει πολύ με τη ζωή του μοναχού. Ο πρωταθλητής στο άλμα επί κοντώ αφηγείται τη ζωή του και μιλά για τα παιδικά του χρόνια, τις όμορφες και δύσκολες στιγμές, την ψυχική του υγεία, τον έρωτα, την πίστη και την αγάπη που τον κρατούν όρθιο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τι ήξερε ο Παζολίνι;

Βιβλίο / Τι ήξερε ο Παζολίνι;

Πενήντα χρόνια μετά την άγρια δολοφονία του, οι προγνώσεις του για τον φασισμό είναι πιο επείγουσες από ποτέ, σημειώνει η Βρετανίδα συγγραφέας Ολίβια Λέινγκ, το νέο βιβλίο της οποίας περιστρέφεται γύρω από τη δημιουργία του «Σαλό (120 Μέρες στα Σόδομα)».
THE LIFO TEAM
Μαύρη, λεσβία, μητέρα, πολεμίστρια, ποιήτρια, καρκινοπαθής

Βιβλίο / Μαύρη, λεσβία, μητέρα, πολεμίστρια, ποιήτρια, καρκινοπαθής

Η διάσημη συγγραφέας Όντρι Λορντ αντιμετώπισε τη διάγνωσή της με το θάρρος και το ακτιβιστικό πνεύμα που πάντα τη διέκρινε: Τα «Ημερολόγια Καρκίνου» δεν είναι μια «καταγραφή δακρύων μόνο» αλλά και μια κραυγή οργής εναντίον της καταπίεσης που βιώνουν οι γυναίκες.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Η Μάργκαρετ Άτγουντ στο μονοπάτι του πένθους

Βιβλίο / Η Μάργκαρετ Άτγουντ στο μονοπάτι του πένθους

Σ’ ένα απόσπασμα από τα απομνημονεύματά της με τίτλο «Book of Lives: A Memoir of Sorts», που προδημοσιεύει η «Guardian», η διάσημη συγγραφέας περιγράφει τον τρόπο που βίωσε την απώλεια του επί μισό αιώνα συντρόφου της Γκρέαμ Γκίμπσον το 2019.
THE LIFO TEAM
«Intermezzo»: Το βιβλίο της Σάλι Ρούνεϊ που έσπασε όλα τα αναγνωστικά ρεκόρ

Βιβλίο / «Intermezzo»: Το βιβλίο της Σάλι Ρούνεϊ που έσπασε όλα τα αναγνωστικά ρεκόρ

Σε λίγες μέρες κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πατάκη το πολυαναμενόμενο νέο βιβλίο της Ιρλανδής συγγραφέως, που έχει κάνει ρεκόρ πωλήσεων και αναγνωσιμότητας. Καταγράφουμε τις πρώτες εντυπώσεις από την ανάγνωσή του.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Άμιτι Γκέιτζ «Ο καλός πατέρας»

Το πίσω ράφι / Έχουν και οι ψεύτες τη χάρη τους. Στα μυθιστορήματα τουλάχιστον

Ο «Καλός πατέρας» της Άμιτι Γκέιτζ πραγματεύεται την κατασκευή της ανθρώπινης ταυτότητας, τον άρρηκτο δεσμό γονιού και παιδιού και τη μεταναστευτική εμπειρία, θίγοντας όψεις του αμερικανικού ονείρου.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«Σπίτι από ζάχαρη»: Το δίκτυο των ανθρώπινων σχέσεων στο μυθιστόρημα της Τζένιφερ Ίγκαν

Βιβλίο / Πώς θα ήταν αν μπορούσαμε να βιώσουμε ξανά όσα ζήσαμε στο παρελθόν;

Το «Σπίτι από ζάχαρη» είναι ένα πολυεπίπεδο μυθιστόρημα με στοιχεία επιστημονικής φαντασίας που διερευνά τους κινδύνους της ψηφιακής εποχής, αναδεικνύοντας ταυτόχρονα την αξία της μνήμης και της σύνδεσης.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Καρολίνα Μέρμηγκα: «Οι συγγραφείς προχωράμε με αναμμένη δάδα στη σκοτεινή σπηλιά της λογοτεχνίας»

Βιβλίο / Καρολίνα Μέρμηγκα: «Όταν γράφουμε για αληθινούς ανθρώπους, πρέπει να σεβόμαστε τη μνήμη τους»

Η καταξιωμένη συγγραφέας ιστορικών μυθιστορημάτων Καρολίνα Μέρμηγκα μάς μιλάει για τη δύναμη της τέχνης, για το λογοτεχνικό της εργαστήρι αλλά και για τη χαρά της να μεταφράζει Χίλαρι Μαντέλ, τα βιβλία της οποίας επανακυκλοφορούν από τις εκδόσεις Ψυχογιός.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ