Όλες οι γυναίκες του κόσμου στο νέο βιβλίο της Αμάντας Μιχαλοπούλου

Δυο γυναίκες συγγραφείς αποκαλύπτουν τα κρυφά μυστικά της γραφής Facebook Twitter
Η Αμάντα Μιχαλοπούλου δανείζεται τη φωνή μιας γυναίκας για να συνομιλήσει ταυτόχρονα με τον άνδρα της ζωής της, τη μητέρα και την κόρη της, κι εν τέλει με τον ίδιο της τον εαυτό. Φωτ.: Julian Salinas/ LIFO
0


ΦΕΥΓΟΥΝ ΚΙ ΕΡΧΟΝΤΑΙ
τα βιβλία από τα χέρια, κάποια κάνουν μια στάση για να πουν μια ιστορία και άλλα γίνονται μια διαρκής ηχώ, ένα mantra για πράγματα που σκεφτόσουν και δεν κατάφερες να ζήσεις και άλλα τόσα που δεν είχες φωνή να εκφράσεις ή να πεις. Αυτά τα λόγια που αντηχούν το ένα μέσα στο άλλο σαν echo chamber του ασυνείδητου, σαν ιστορίες αδικαίωτες που απαιτούν να ακουστούν, τολμάει να μετατρέψει σε εναργείς διαλόγους η Αμάντα Μιχαλοπούλου στο νέο της βιβλίο Το μακρύ ταξίδι της μιας μέσα στην άλλη (από τις εκδόσεις Πατάκη αυτήν τη φορά). Δεν έχει σημασία ποια μιλάει κάθε φορά, αφού οι πρωταγωνίστριες του βιβλίου παίρνουν είτε τη δική σου φωνή, είτε της μητέρας σου, είτε της κόρης σου, είτε της Παναγίας που επικαλέστηκες μια αδύναμη στιγμή της ζωής σου, είτε της Ρόζα Λούξεμπουργκ που θαύμαζες μικρή, είτε της Βιρτζίνια Γουλφ που άνοιξε την πόρτα στο δικό σου δωμάτιο, είτε της Αφγανής που είδες το βλέμμα της σε μια φωτογραφία, είτε της μητέρας Τοπαλούδη, είτε όλων εκείνων των ανώνυμων γυναικών που μετατράπηκαν σε Παναγίες του Ραφαήλ και έκτοτε δεν ήξεραν πόσες ζωές να δικαιώσουν. 

Η Παναγία επιστρέφει διαρκώς στα όνειρα της συγγραφέως και αποκτά δικαιωματικά φωνή, καθώς τέτοιο μεταφυσικό δικαίωμα στο να ορίζουν τη μοίρα έχουν αποκλειστικά οι μεταφυσικής ισχύος οντότητες, οι καλλιτέχνες και οι συγγραφείς.

Χωρίς να γράφει ένα ακόμα φεμινιστικό μυθιστόρημα, καθώς γνωρίζει καλά ότι στη μυθοπλασία δεν χωράει ούτε στράτευση, ούτε καταγγελία, η Αμάντα Μιχαλοπούλου δανείζεται, εν προκειμένω, τη φωνή μιας γυναίκας για να συνομιλήσει ταυτόχρονα με τον άνδρα της ζωής της, τη μητέρα, την κόρη της, κι εν τέλει με τον ίδιο της τον εαυτό. Σαν μια μήτρα που χωράει όλες τις θεωρίες του ασυνειδήτου απλώνει το καλούπι της αφήγησης, ξεκινώντας από τα όνειρα που είδε μεταξύ ύπνου και αϋπνίας –δηλαδή εκείνη τη στιγμή που καταγράφεται, όπως ο έλεγε ο Ντελέζ, η πραγματική φιλοσοφία–, στήνοντας ένα περίτεχνο μυθοπλαστικό έργο που αποκτά την εξωτερική μορφή της τραγωδίας, με την πάροδο, τα στάσιμα, τους κομμούς αλλά και τις μονωδίες/διωδίες. Πηγή έμπνευσης είναι από τη μια ο άγραφος νόμος που υπαγορεύει το θάρρος μιας μικρής Αντιγόνης και θα μπορούσε να είναι, εν προκειμένω, η κόρη της Μαρία-Κλάρα, και από την άλλη ο γραπτός νόμος της μητέρας Μαρίας, η οποία διαμορφώνει τη δική της απτή πραγματικότητα ως ένας γήινος θηλυκός Κρέοντας με το διαφημιστικό καπέλο της Google.

Αμάντα Μιχαλοπούλου, Μακρύ ταξίδι της μιας μέσα στην άλλη, εκδόσεις Πατάκη
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ.Αμάντα Μιχαλοπούλου, Το μακρύ ταξίδι της μιας μέσα στην άλλη, εκδόσεις Πατάκη

Όσο για την Παναγία, που επιστρέφει διαρκώς στα όνειρα της συγγραφέως, αποκτά δικαιωματικά φωνή, καθώς τέτοιο μεταφυσικό δικαίωμα στο να ορίζουν τη μοίρα έχουν αποκλειστικά οι μεταφυσικής ισχύος οντότητες, οι καλλιτέχνες και οι συγγραφείς (το είχε τολμήσει και πάλι η Αμάντα Μιχαλοπούλου, χαρίζοντας φωνή όχι στην Παναγία αλλά στη φανταστική Γυναίκα του θεού). Η Παναγία, ως εκ τούτου, γίνεται συμπρωταγωνίστρια της ζωής της, αποκτά υπόσταση και καθημερινό ρόλο ακόμα και μέσα από τα όνειρα, όπως στο διήγημα του Κορτάσαρ, στο οποίο παραπέμπει η συγγραφέας, όπου στις παραισθήσεις του οι Αζτέκοι, αφού περιλούζουν τους εχθρούς με λουλούδια, τους ανεβάζουν στις πυραμίδες και τους ξεριζώνουν την καρδιά. Μόνο που εδώ η Παναγία συμβολικά αποκτά εντελώς αντίστροφο ρόλο που είναι να συμφιλιώσει μητέρα και κόρη με τους πολλαπλούς ρόλους της πραγματικότητας και να αποκαταστήσει τον φαντασιωτικό κόσμο της συγγραφέως ως χώρο ύψιστης και ξεκάθαρης αναγκαιότητας. Εξού και ότι το φανταστικό αποκτά ίση δικαιωματική ισχύ στην αφήγηση με το πραγματικό και γεννά ένα καινούργιο πλάσμα με αντίστοιχα θεϊκές και αληθινές ιδιότητες που είναι τελικά το νέο βιβλίο της συγγραφέως – γιατί τι άλλο μπορεί να είναι η γραφή από μια alma mater studiorum, η μητέρα-Παναγία όλων των σπουδών; «Αύριο θα σμίξω τα δυο σου σκέλη, μήπως γεννηθεί ένα μικρό λυπητερό παιδάκι,/ θα το λένε Ιούς, Μανιούς, ίσως και Aqua Marina. Φέρτε μου να γεννήσω όλα τα μωρά της πλάσης, δώστε μου να πεθάνω όλους τους θανάτους», έγραφε χαρακτηριστικά η Μάτση Χατζηλαζάρου για το αλλόκοτο πλάσμα που γεννά η γραφή και ανακαλεί, εν προκειμένω, η Μιχαλοπούλου.

Αντίστοιχα, η συγγραφέας είναι έτοιμη να συνοψίσει όλους τους ρόλους, να γίνει όλες οι μητέρες του κόσμου –«ένας στρατός απλήρωτων μισθοφόρων στα οδοφράγματα σπιτιών, παιδικών χαρών, σχολείων, νοσοκομείων, σούπερ μάρκετ, γηροκομείων. Βαστάζοι με μπουφάν και αλλαξιέρες. Διμοιρίες που γυρνάνε αποδεκατισμένες σπίτι. Στρατιωτάκια με μαλλί τζίβα και γδαρμένους αγκώνες»–, να ταυτιστεί ακόμα και με τη μητέρα του Μουσολίνι, να φανεί ως ο επαναστάτης Κέρουακ και η μάνα του μαζί, αρκεί να αποδεχθεί τη θνητή υπόσταση που θα της χαρίσει τη φωνή της εμπειρίας. Ο ρόλος της μητέρας και της κόρης δεν είναι τίποτε άλλο από τη θνητή υπόσταση της συγγραφέως που, όπως λέει σε ένα χαρακτηριστικό απόσπασμα του βιβλίου, αναλαμβάνει σαν την Παναγία να «γεννήσει» –γράφοντας– συμπόνια και να βοηθήσει τους ανθρώπους. Αρκεί να μπορέσει να πραγματώσει το ταξίδι της μεταμόρφωσης που άφησε στη μέση το προηγούμενο βιβλίο και να γίνει κάτι πέρα από την πόρνη και την αγία που προστάζουν τα στερεότυπα, να μάθει να περιφέρεται χωρίς αιδώ και φόβο στις ατραπούς της φαντασίας. Και εν τέλει, σαν μια νέα Αλίκη στη δική της χώρα των θαυμάτων, να περιπλανηθεί σε ένα ταξίδι όπου τα αλλόκοτα πλάσματα δεν θα την τρομάζουν αλλά θα της μάθουν επιπλέον μαγικούς τρόπους να υπάρχει και να ζει – τι πιο μαγικό και ταυτόχρονα άγριο από το να είσαι γυναίκα; Αρκεί να μπορεί, όπως ακριβώς το φαντάζεται στο βιβλίο, να πετάει ελεύθερη «στη ράχη ενός αλόγου μ’ ένα βιβλίο, ένα χτένι κι ένα λούτρινο κουνέλι».

ΑΓΟΡΑΣΤΕ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΕΔΩ

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LIFO

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

10 σημαντικά βιβλία που θα κυκλοφορήσουν το πρώτο τρίμηνο του 2025

Βιβλίο / Δέκα σημαντικά βιβλία που θα κυκλοφορήσουν το πρώτο τρίμηνο του 2025

Το πιο πρόσφατο Booker, επανεκδόσεις μυθιστορημάτων με θέμα τον Εμφύλιο, το τελευταίο βιβλίο του Μάριο Βάργκας Λιόσα, η νέα Αμάντα Μιχαλοπούλου και μια συγκεντρωτική έκδοση των ποιημάτων του Αργύρη Χιόνη είναι μερικές μόνο από τις πολυαναμενόμενες προσεχέις εκδόσεις.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Άμιτι Γκέιτζ «Ο καλός πατέρας»

Το πίσω ράφι / Έχουν και οι ψεύτες τη χάρη τους. Στα μυθιστορήματα τουλάχιστον

Ο «Καλός πατέρας» της Άμιτι Γκέιτζ πραγματεύεται την κατασκευή της ανθρώπινης ταυτότητας, τον άρρηκτο δεσμό γονιού και παιδιού και τη μεταναστευτική εμπειρία, θίγοντας όψεις του αμερικανικού ονείρου.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«Σπίτι από ζάχαρη»: Το δίκτυο των ανθρώπινων σχέσεων στο μυθιστόρημα της Τζένιφερ Ίγκαν

Βιβλίο / Πώς θα ήταν αν μπορούσαμε να βιώσουμε ξανά όσα ζήσαμε στο παρελθόν;

Το «Σπίτι από ζάχαρη» είναι ένα πολυεπίπεδο μυθιστόρημα με στοιχεία επιστημονικής φαντασίας που διερευνά τους κινδύνους της ψηφιακής εποχής, αναδεικνύοντας ταυτόχρονα την αξία της μνήμης και της σύνδεσης.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Καρολίνα Μέρμηγκα: «Οι συγγραφείς προχωράμε με αναμμένη δάδα στη σκοτεινή σπηλιά της λογοτεχνίας»

Βιβλίο / Καρολίνα Μέρμηγκα: «Όταν γράφουμε για αληθινούς ανθρώπους, πρέπει να σεβόμαστε τη μνήμη τους»

Η καταξιωμένη συγγραφέας ιστορικών μυθιστορημάτων Καρολίνα Μέρμηγκα μάς μιλάει για τη δύναμη της τέχνης, για το λογοτεχνικό της εργαστήρι αλλά και για τη χαρά της να μεταφράζει Χίλαρι Μαντέλ, τα βιβλία της οποίας επανακυκλοφορούν από τις εκδόσεις Ψυχογιός.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Πόσο διαβάζεται σήμερα ο Νίκος Καζαντζάκης;

Βιβλία και Συγγραφείς / Πόσο διαβάζεται σήμερα ο Νίκος Καζαντζάκης;

Πεθαίνει σαν σήμερα ο συγγραφέας Νίκος Καζαντζάκης. Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με την Έρη Σταυροπούλου, ομότιμη καθηγήτρια Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, για τον συγγραφέα του «Αλέξη Ζορμπά» και την αντοχή του έργου του.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Στέφαν Τσβάιχ

Το πίσω ράφι / Σε πείσμα όσων περιφρόνησαν τα έργα του Τσβάιχ, η απήχησή τους ακόμα να κοπάσει

Οι ήρωες του Αυστριακού συγγραφέα ταλανίζονται συνήθως από μια αβάσταχτη εσωτερική πίεση, αντικατοπτρίζοντας τη δική του πεισιθάνατη διάθεση. Αυτήν ακριβώς την αίσθηση αποπνέει η συλλογή διηγημάτων του «Αμόκ».
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Marwan Kaabur: «Αγωνιζόμαστε και στον αραβικό κόσμο για δικαιώματα κι ελευθερίες, αλλά προκρίνουμε τον δικό μας τρόπο, στο πλαίσιο της δικής μας κουλτούρας»

Lgbtqi+ / Κι όμως υπάρχουν και «αραβικά καλιαρντά»!

Λίγο πριν από την αθηναϊκή παρουσίαση της αγγλόφωνης έκδοσης του «Queer Arab Glossary» μιλήσαμε με τον συγγραφέα του Marwan Kaabur, για τα «αραβικά καλιαρντά», την ομοφυλοφιλία και την queer συνθήκη στον αραβικό κόσμο, το «pink washing», αλλά και τη συχνά παρεξηγημένη πρόσληψή τους από τη Δύση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Tα συγκλονιστικά Ημερολόγια Καρκίνου της Όντρι Λορντ και άλλα 4 βιβλία που διαβάζουμε τώρα

Βιβλίο / Tα συγκλονιστικά Ημερολόγια Καρκίνου της Όντρι Λορντ και άλλα 4 βιβλία που διαβάζουμε τώρα

Πέντε αποκαλυπτικά βιβλία για τις γυναίκες με καρκίνο, για τον κόσμο, τα σκουπίδια ακόμα και για τη μακρινή Ιαπωνία ξεχωρίζουν ανάμεσα στις εκδόσεις της πρόσφατης βιβλιοπαραγωγής καλύπτοντας ένα μεγάλο εύρος θεμάτων και ενδιαφερόντων.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Βιβλίο / Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Σαν σήμερα γεννήθηκε το 1854 ο Αρθούρος Ρεμπό. Ο ποιητής, μουσικός και μπλόγκερ Aidan Andrew Dun έπεσε τυχαία σε δύο εντελώς άγνωστες φωτογραφίες, βγαλμένες στην Place Vendôme, και βρέθηκε μπροστά σε μια μεγάλη έκπληξη: ο έφηβος Αρτίρ Ρεμπό, όπως δεν τον έχουμε ξαναδεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Θανάσης Τριαρίδης: Οι μετανάστες θα σώσουν τον κόσμο. Χωρίς αυτούς είμαστε χαμένοι

Βιβλίο / Θανάσης Τριαρίδης: «Οι μετανάστες θα σώσουν τον κόσμο. Χωρίς αυτούς είμαστε χαμένοι»

Έγινε αντιρρησίας συνείδησης, γιατί πιστεύει ότι ο στρατός είναι μια δοξολογία εκμηδένισης του άλλου. Άφησε τη Θεσσαλονίκη επειδή τον έπνιγε ο εθνοφασισμός της. Στην Αντίς Αμπέμπα υιοθέτησε την κόρη του, Αργκάνε. Ο συγγραφέας της «Τριλογίας της Αφρικής», Θανάσης Τριαρίδης, αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια «φόνισσα» εξομολογείται

Το πίσω ράφι / Η Hannah Kent έγραψε τη δική της «Φόνισσα», την Άγκνες που ζούσε στην Ισλανδία τον 19ο αιώνα

Η Αυστραλή συγγραφέας δεν πίστευε ποτέ ότι, χάρη στα «Έθιμα ταφής», οι κριτικοί θα την τοποθετούσαν δίπλα σε λογοτέχνες όπως η Μάργκαρετ Άτγουντ και ο Πίτερ Κάρεϊ.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Χριστίνα Ντουνιά: «Ο Καρυωτάκης μάς δίνει ελπίδα και μας παρηγορεί»

Βιβλίο / «Ο Καρυωτάκης άφησε "το αδέσποτο Τραγούδι" του να μας συντροφεύει»

Στο βιβλίο της «Το όνειρο και το πάθος», η Χριστίνα Ντουνιά, ομότιμη καθηγήτρια Νεοελληνικής Φιλολογίας και συγγραφέας αποκαλύπτει αθέατες όψεις του ποιητή και νέα στοιχεία για τη σχέση του με τον Καβάφη μέσα από μια άγνωστη, ως τώρα, επιστολή.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Η Αποκάλυψη είναι μια συνεχής ετυμηγορία»: Η πολιτική ισχύ της άχρονης τέχνης του Κρασναχορκάι

Βιβλίο / «Η Αποκάλυψη είναι μια συνεχής ετυμηγορία»: Η πολιτική ισχύς της άχρονης τέχνης του Κρασναχορκάι

Ο Ούγγρος κάτοχος του φετινού Νόμπελ λογοτεχνίας γράφει με μαγικό τρόπο για τις αποπνικτικές επιπτώσεις της πολιτικής καταπίεσης, περιφρονώντας την προθυμία των ανθρώπων να τις αποδεχτούν.
THE LIFO TEAM
Κωνσταντίνος Καβάφης: Η εξαίρετη βιογραφία του κυκλοφόρησε μόλις στα Ελληνικά

Βιβλίο / Κωνσταντίνος Καβάφης: Η εξαίρετη βιογραφία του κυκλοφόρησε μόλις στα Ελληνικά

Οι καθηγητές Peter Jeffreys και Gregory Jusdanis συνεργάστηκαν και έγραψαν από κοινού τη βιογραφία του μεγάλου ποιητή που φέρει τον τίτλο «Κωνσταντίνος Καβάφης – Ο άνθρωπος και ο ποιητής». Ο Gregory Jusdanis μίλησε στη LifO για το βιβλίο και για τον ποιητή που ήταν «παραδοσιακός και ταυτόχρονα μεταμοντέρνος, ο πρώτος “viral” ποιητής διεθνώς»
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αλέξης Πατέλης: «Πατριωτικό είναι να κάνεις τη χώρα σου ισχυρή»

LiFO politics / Αλέξης Πατέλης: «Πατριωτικό είναι να κάνεις τη χώρα σου ισχυρή»

Ο Αλέξης Πατέλης, επικεφαλής του Οικονομικού Γραφείου του πρωθυπουργού την περίοδο 2019-2024, μιλά στη Βασιλική Σιούτη για την οικονομική πορεία της χώρας αυτά τα χρόνια, τις δύσκολες αποφάσεις αλλά και τις στιγμές δικαίωσης μέσα από την οπτική ενός τεχνοκράτη που βρέθηκε ξαφνικά στο επίκεντρο της πολιτικής.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ