«Δεν το περιμένε η Ανί Ερνό το Νόμπελ, αλλά σίγουρα το άξιζε»

Νταβίντ Ερνό-Μπριό: «Δεν το περιμέναμε το Νόμπελ, αλλά σίγουρα το άξιζε» Facebook Twitter
«Mπορεί στην ταινία να μιλάμε για ατομικές αναμνήσεις αλλά όχι για τον ατομισμό ούτε για τις παλιές εποχές. Το μόνο που δεν θέλαμε ήταν να βγάζει η ταινία νοσταλγία». Φωτ.: Αλεξάνδρα Ρίμπα
0

Ήταν αρκετή μια κινηματογραφική κάμερα 8 mm που μπήκε στη ζωή της οικογένειας με τη μορφή ενός «χάπενινγκ», όπως αφηγείται χαρακτηριστικά η νομπελίστρια Ανί Ερνό, για να καταγράψει σε μια σειρά από βίντεο οικογενειακές στιγμές, ταξίδια, πολιτικές αγωνίες και έναν ολόκληρο κόσμο από μνήμες τις οποίες ξεδιπλώνει η ίδια μαζί με τον γιο της Νταβίντ Ερνό-Μπριό, αναλαμβάνοντας αμφότεροι χρέη σκηνοθέτη.

Προσκαλώντας μας σε αυτό το ταξίδι, τα βίντεο αυτά, τραβηγμένα μεταξύ 1972 και 1981, οπότε εκδόθηκαν τα πρώτα βιβλία της Ερνό καθώς οι γιοι της έμπαιναν στην εφηβεία, φιλοτεχνούν ένα εξαιρετικό πορτρέτο της εποχής υπό μορφή ταινίας με τον τίτλο «Τα χρόνια των super 8».

Είχαμε τη χαρά να τη δούμε σε μια κατάμεστη από νέους αίθουσα στο πλαίσιο του 25ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, κάτι που έκανε εντύπωση στον Νταβίντ, ο οποίος παρευρέθηκε στην προβολή και μίλησε στη LiFO για την εμπειρία τού να γυρίζει μια ταινία μαζί με τη μητέρα του αλλά και να μοιράζεται κοινές μνήμες και ανησυχίες για το μέλλον.

«Μου αρέσει πολύ, λοιπόν, που ο κόσμος στη Γαλλία νιώθει πολύ πιο περήφανος γι’ αυτό το Νόμπελ από ό,τι για τα άλλα».

— Κύριε Ερνό, γνωρίζατε την ύπαρξη αυτών των βίντεο; Πώς πήρατε την απόφαση να τα αξιοποιήσετε για να γυρίσετε ταινία;
Ήξερα ότι υπήρχαν και τα βλέπαμε αρκετά συχνά, αλλά αποφάσισα να τα αξιοποιήσω όταν τα είδα παρέα με τον γιο μου, ο οποίος μου έβαλε τελικά την ιδέα. Τα είχα επεξεργαστεί αρκετά, καθώς κατέγραφα σε ψηφιακή κάμερα τα σχόλια της μητέρας μου, του αδελφού μου και των παιδιών μου αναφορικά με αυτά τα βίντεο, ώστε να φτιάξω μια οικογενειακή ιστορία. Αργότερα, όμως, και με την παρότρυνση του γιου μου, σκέφτηκα ότι είναι ένα πολύ σημαντικό ντοκουμέντο γιατί αποκαλύπτει μια ολόκληρη εποχή, όχι μόνο τον τρόπο που ζούσαν αυτοί οι άνθρωποι.

Νταβίντ Ερνό-Μπριό: «Δεν το περιμέναμε το Νόμπελ, αλλά σίγουρα το άξιζε» Facebook Twitter
Ο Νταβίντ Ερνό-Μπριό σε μικρή ηλικία, σε στιγμιότυπο από το ντοκιμαντέρ «Τα χρόνια των super 8».

— Βλέποντας, πάντως, κανείς τα βίντεο από την Αλβανία της δεκαετίας του ’70, αναρωτιέται αν υπάρχει άλλη φιλμική καταγραφή της κομμουνιστικής περιόδου. Είναι σπάνια αυτά τα βίντεο;
Είναι όντως σπάνια και όχι μόνο τα σχετικά με την Αλβανία αλλά περισσότερο αυτά από τη Χιλή. Ήταν πολύ δύσκολο να ταξιδέψει κανείς την εποχή εκείνη και οι γονείς μου το τόλμησαν.

— Κανείς δεν μπορεί να φανταστεί ότι το Δυρράχιο της εποχής εκείνης έμοιαζε με το Σαν Τροπέ!
Το φανταζόσασταν πιο γκρι, έτσι δεν είναι; Ναι, είναι τρομερό να βλέπεις πόσο ανεπτυγμένη ήταν ήδη από τότε η λογική του παραθερισμού, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι το καθεστώς δεν ήταν σκληρό, ότι δεν δυσκόλευε τη δραστηριότητα των ανθρώπων. Αντίθετα, ήταν απόλυτα ελεγχόμενη.

— Πόσο εύκολη ήταν όμως για εσάς το να βλέπετε τα οικογενειακά αυτά βίντεο για από ψυχολογική άποψη; Από την ταινία, φέρ’ ειπείν, μαθαίνουμε ότι πολλά από τα πρόσωπα που εμφανίζονται δεν είναι εν ζωή.
Όπως σας είπα και προηγουμένως, τα έβλεπα αρκετά συχνά, οπότε ήμουν εξοικειωμένος μαζί τους. Ήταν, κατά κάποιον τρόπο, ένα δικό μου κομμάτι και της οικογένειάς μου. Ίσως ήταν πιο δύσκολο όταν έκανα το μοντάζ.

— Εσείς κάνατε το μοντάζ και η μητέρα σας έγραψε το κείμενο;
Εγώ έκανα το μοντάζ και η μητέρα μου έγραψε το κείμενο εν λευκώ. Είχε την απόλυτη ελευθερία να κάνει ό,τι θέλει, δουλεύοντας αυτόνομα. Απλώς, όταν τελείωσε, το πήρα εγώ και προσπάθησα να προσαρμόσω σε αυτό τις εικόνες. Γνωρίζοντας μάλιστα τον τρόπο που δουλεύει, ήξερα ή μάλλον αντιλαμβανόμουν ποια είναι η οπτική της. Το πρόβλημα ήταν πώς να συνδέσω το κείμενο με τις εικόνες και αυτό να μη χάσει την αυτονομία του, όπως και οι εικόνες τη δική τους.

Συνήθως στα ντοκιμαντέρ προσπαθούν οι εικόνες να είναι επεξηγηματικές του κειμένου αλλά στη συγκεκριμένη περίπτωση δεν θέλαμε οι εικόνες να αποσαφηνίζουν το κείμενο, μάλλον το αντίθετο: θέλαμε να αυτονομηθούν σχετικά από το κείμενο, το οποίο ταυτόχρονα είχε δική του βαρύτητα και προτεραιότητα. Σημασία είχε να ακούγεται το κείμενο και να περνάει το βάρος των αναμνήσεων, οι οποίες ασκούν μια συγκεκριμένη λειτουργία στο εσωτερικό των εικόνων.

Άλλωστε, πολλές φορές η ανάμνηση μιας στιγμής, όπως αυτή του ποδηλάτου στην ταινία, μπορεί να κινητοποιήσει μια σειρά από μνήμες. Γι’ αυτό και είναι πολύ σημαντικές, γιατί, όπως λέμε στην κινηματογραφική γλώσσα, «ανοίγουν την εικόνα».

— Ουσιαστικά, δηλαδή, προσαρμόζατε τις εικόνες στο κείμενο. Δεν ήταν δύσκολο;
Κάθε άλλο, ήταν κάτι που μας γέμιζε με πάθος και μας έκανε να θέλουμε να συνεχίσουμε.

— Πόσο εύκολο ήταν όμως να επιλέξετε εικόνες και βίντεο από ένα τόσο ευρύ υλικό;
Το υλικό δεν ήταν τόσο ευρύ όσο θα θέλαμε, μάλλον το αντίθετο. Στην πραγματικότητα είχαμε ανάγκη από τριπλάσιο υλικό για να είμαστε καλυμμένοι. Φανταστείτε ότι για ένα ντοκιμαντέρ χρειάζεται κανείς εκατό φωτογραφίες κι εμείς είχαμε το ένα τρίτο. Για παράδειγμα, στην περίπτωση του ταξιδιού στη Μόσχα, η μητέρα μου είχε γράψει ένα υπέροχο κείμενο, αλλά, επειδή ήταν μεγάλο σε σχέση με το υλικό, της ζήτησα, με βαριά καρδιά, να το κόψει. Μπορεί να ήταν ωραίο, αλλά δεν είχαμε όσες φωτογραφίες χρειαζόμασταν για να το στηρίξουμε.

Νταβίντ Ερνό-Μπριό: «Δεν το περιμέναμε το Νόμπελ, αλλά σίγουρα το άξιζε» Facebook Twitter
«Συνήθως στα ντοκιμαντέρ προσπαθούν οι εικόνες να είναι επεξηγηματικές του κειμένου αλλά στη συγκεκριμένη περίπτωση δεν θέλαμε οι εικόνες να αποσαφηνίζουν το κείμενο, μάλλον το αντίθετο: θέλαμε να αυτονομηθούν σχετικά από το κείμενο, το οποίο ταυτόχρονα είχε δική του βαρύτητα και προτεραιότητα». Φωτ.: Αλεξάνδρα Ρίμπα

— Πάντως, όπως ομολογεί και η ίδια στην ταινία, ήταν πολύ σημαντικό αυτό το ταξίδι, καθώς ένιωσε ότι σήμανε την αρχή του τέλους της σχέσης της με τον πατέρα σας.
Νομίζω ότι ήταν πολύ σημαντικό για εκείνη να πάει στη Ρωσία, όχι μόνο για προσωπικούς λόγους αλλά κυρίως για πολιτικούς και κοινωνικούς. Για αντίστοιχους λόγους πήγε και στην Αλβανία. Καθώς οι γονείς μου ανήκαν και οι δύο στην αριστερά, ήθελαν να επιβεβαιώσουν ιδίοις όμμασι ποια ήταν η κατάσταση στο κομμουνιστικό καθεστώς της Ρωσίας, της Αλβανίας και να διαπιστώσουν αν ο ουτοπικός σοσιαλισμός που τους απασχολούσε ήταν σε ισχύ στη Χιλή.

— Καταλαβαίνει, όμως, κανείς ότι καμία σχέση δεν είχε η Χιλή του Αλιέντε με την κομμουνιστική Ρωσία της εποχής.
Ναι, γιατί στη Χιλή, με την επιβλητική μορφή του Αλιέντε, φαινόταν να υλοποιείται μια ουτοπία που άλλαξε την πορεία του κόσμου. Ο Αλιέντε ήταν ένα σύμβολο για τα κοινωνικά κινήματα και την ιστορία της αριστεράς σε όλο τον κόσμο. Παρότι οι γονείς μου ήξεραν πώς είχαν τα πράγματα στην Αλβανία και στη Ρωσία πήγαν από περιέργεια, να δουν τι ίσχυε.

— Πάντως, ακούγοντας όσα λέτε και αντιπαραβάλλοντάς τα με όλα όσα λέει η μητέρα σας στο βιβλίο της τα «Χρόνια», τα οποία μοιάζουν να συνομιλούν με τα «Χρόνια των super 8», έχει κανείς την αίσθηση ότι η ταινία μιλάει πολύ για το παρελθόν με σκοπό να πει πολλά για το σήμερα. Για τις χαμένες ελπίδες στο τώρα.
Ναι, ακριβώς, σας ευχαριστώ που το λέτε. Γι’ αυτό θεωρώ ότι η ταινία είναι πολύ σημαντική και η απόδειξη είναι οι νέοι που γέμισαν χτες την αίθουσα. Αν θέλαμε να καταγράψουμε μόνο ένα χρονικό μιας εποχής, η μητέρα μου θα αρκούνταν στο να υπερτονίζει διάφορες τάσεις, μόδες ή να φέρνει στο προσκήνιο άγνωστες λεπτομέρειες για προσωπικότητες της μουσικής, της κουλτούρας κ.λπ.

Αλλά εδώ το θέμα είναι άλλο, κοινός μας στόχος ήταν να κάνουμε μια ταινία πολιτική που θα μιλάει για το πως θα μπορούσαμε να κάνουμε τον κόσμο καλύτερο, πώς έγινε η μετάβαση από ένα παλιό καθεστώς σε κάτι άλλο και πόσα ακόμα θα έπρεπε να γίνουν. Άλλωστε, μην ξεχνάτε ότι τα προβλήματα σήμερα είναι διεθνή και συγκλονίζουν εξίσου όλους. Οπότε γι’ αυτό ακριβώς είναι πολύ σημαντικό να κάνουμε κάτι όλοι μαζί.

— Κάτι αντίστοιχο, άλλωστε, τονίζει η μητέρα σας στα βιβλία της, μιλώντας στο α’ πληθυντικό και δείχνοντας πόσο σημαντική ήταν για εκείνη η κοινή δράση.
Κοιτάξτε, στα χρόνια εκείνα υπήρξε μια δύναμη ανατροπής που ήταν καθολική στη Γαλλία. Μόνο που με την πάροδο των χρόνων φτάσαμε σε ένα απόλυτα αποκλίνον σημείο, το οποίο μας οδήγησε στην αντίθετη φάση. Αρκεί να δείτε τι γίνεται τώρα: έχουμε ένα υποτιθέμενα φιλελεύθερο καθεστώς που φέρεται με τον πιο απολυταρχικό τρόπο, αδιαφορώντας πλήρως για τις ανάγκες του κόσμου.

Σάμπως η γαλλική κυβέρνηση να μη νοιάζεται καθόλου για τις κοινωνικές διεκδικήσεις και προτιμάει να περνάει τους δικούς της νόμους, γράφοντας κυριολεκτικά στα παλιά της τα παπούτσια το γεγονός ότι τόσος κόσμος βρίσκεται αυτήν τη στιγμή στους δρόμους.

Αυτό για μένα είναι ο απόλυτος απολυταρχισμός: το να μη δίνεις σημασία στο τι θέλει και τι συμβαίνει στον κόσμο. Χτες μιλούσα, συμπτωματικά, εδώ στη Θεσσαλονίκη με κάποιον που είδε την ταινία και μου είπε ότι και σήμερα βιώνουμε σε ολόκληρο τον κόσμο ανάλογες καταστάσεις με αυτές της δεκαετίας του ’70, αστυνομοκρατούμενα καθεστώτα με τη λογική της κοινωνίας του ελέγχου. Λες και η Ιστορία κάνει κύκλους, σαν να πέρασε από τον σοσιαλισμό τύπου Μιτεράν με τα καλά του και τα κακά του, που άνοιξε μεν ένα παράθυρο, αλλά οδήγησε σε αυτό που βιώνουμε τώρα.

Παρ’ όλα αυτά, είμαι αισιόδοξος ότι αυτός ο απολυταρχισμός έχει φτάσει σε ένα αδιέξοδο, ότι η κοινωνία αντιδρά και ότι τα πράγματα θα αλλάξουν. Γι’ αυτό, λοιπόν, επιστρέφω στην αρχική μου θέση: μπορεί στην ταινία να μιλάμε για ατομικές αναμνήσεις αλλά όχι για τον ατομισμό ούτε για τις παλιές εποχές. Το μόνο που δεν θέλαμε ήταν να βγάζει η ταινία νοσταλγία.

Νταβίντ Ερνό-Μπριό: «Δεν το περιμέναμε το Νόμπελ, αλλά σίγουρα το άξιζε» Facebook Twitter
Η Ανί Ερνό σε στιγμιότυπο από το ντοκιμαντέρ «Τα χρόνια των super 8».

— Είναι και αντιπαθητική έννοια η νοσταλγία, γιατί μιλάει για κάτι νεκρό.
Ναι, απολύτως, συμφωνώ. Αυτό λέμε κι εμείς στην ταινία.

— Ωστόσο, φαντάζομαι ότι επίτηδες επικεντρώνεται στη δεκαετία του ’70.
Ναι, για όλους τους λόγους που προανέφερα. Γιατί μπορεί οι συνθήκες να μεταλλάχθηκαν πολιτικά προς το καλύτερο τη δεκαετία του ’80, αλλά οι ουσιαστικές, συντριπτικές αλλαγές έγιναν το ’70. Κι εσείς στην Ελλάδα, απ’ όσο ξέρω, βιώσατε αντίστοιχες αλλαγές με τον σοσιαλισμό την ίδια περίοδο που εμείς είχαμε τον Μιτεράν αλλά και πριν από λίγα χρόνια, με την ανάλγητη συμπεριφορά της Ευρώπης προς τον Τσίπρα. Θεωρώ πως ο τρόπος που αντέδρασε τότε η Ευρώπη στην πρώτη κυβέρνηση της αριστεράς στην Ελλάδα δεν ήταν μόνο σκληρός αλλά και βαθιά αντιδημοκρατικός.

— Εκτός, όμως, από την πολιτική, η ταινία μιλάει πολύ για την έννοια της περιπλάνησης (flanery), και μάλιστα με τρόπο ρομαντικό. 
Μου αρέσει που το λέτε, έχετε δίκιο, δεν το είχα σκεφτεί. Ξέρετε, εκτός από τους γονείς μου, οι οποίοι ταξίδευαν από περιέργεια να δουν πώς έχουν τα πράγματα σε ολόκληρο τον κόσμο, σημαντικοί είναι και τα άλλα μέλη της οικογένειας που συμμετέχουν στην περιπλάνηση.

Για παράδειγμα, η θεία μου εκπροσωπούσε έναν ανθρωπότυπο της εποχής, προτιμούσε να ζει απομονωμένη σε ένα χωριό, σε συνθήκες πρωτόγονες, χωρίς ρεύμα, ουσιαστικά έξω από το κοινωνικό πλαίσιο. Θεωρώ πως επρόκειτο για άλλη μια έκφραση της δεκαετίας του ’70, που πολλοί είχαν επιτύχει.

— Τη θυμάστε τη θεία σας;
Φυσικά, τη λάτρευα. Θυμάμαι να την επισκεπτόμαστε και να προσπαθώ με μια κιθάρα να παίξω δυο ακόρντα. Όχι ότι τα κατάφερνα, αλλά για εμένα ήταν ευτυχία η όλη συνθήκη.

— Εσείς, αλήθεια, πόσο έχετε καταφέρει να ζείτε σε καθεστώς ανεξαρτησίας;
Προσπαθώ να έχω αυτονομία κινήσεων, παρότι ζω στην πόλη, και να μην υπόκειμαι σε εξαναγκασμούς.

— Δεν είναι, όμως, δύσκολο, εφόσον είστε δημοσιογράφος;
Δεν ασκώ πια τη δημοσιογραφία και η αλήθεια είναι πως εδώ και δέκα χρόνια έχει αλλάξει ριζικά η ζωή μου. Έχω παιδιά, οικογένεια, δεν είναι το ίδιο.

— Αλήθεια, περιμένατε η μητέρα σας να πάρει το Νόμπελ;
Για να είμαι ειλικρινής, όχι. Μας είχαν πει τα προηγούμενα χρόνια ότι υπήρχε μια φήμη ότι θα το πάρει και είχαμε ελπίδες, αλλά το είχαμε ξεχάσει πια. Οπότε το θυμάμαι σαν τώρα ότι μια ωραία Τετάρτη με πήραν τηλέφωνο και μου είπαν να ανοίξω το ραδιόφωνο γιατί η μητέρα μου είχε κερδίσει το Νόμπελ. Πραγματικά δεν το πίστευα!

Αλλά αυτό που μου έκανε μεγαλύτερη εντύπωση απ’ όλα ήταν ο τρόπος που αντέδρασε ο κόσμος στη Γαλλία, με τεράστια χαρά, νιώθοντας προσωπική δικαίωση. Γιατί κατά βάθος ήξεραν ότι ουσιαστικά ήταν σαν να επιβραβεύονταν οι κοινωνικοί, πολιτικοί και συλλογικοί αγώνες πολλών χρόνων, τους οποίους πρέσβευε και πρεσβεύει η μητέρα μου και όλοι όσοι συμπορεύονται μαζί της.

Ίσως να ήταν αυτός ο λόγος που τη διαβάζουν με πάθος και όταν πήρε το Νόμπελ να ένιωσαν ότι δικαιώνονται, και γι’ αυτό η βράβευση είναι πολύ σημαντική. Μου αρέσει πολύ, λοιπόν, που ο κόσμος στη Γαλλία νιώθει πολύ πιο περήφανος γι’ αυτό το Νόμπελ περισσότερο από τα άλλα. Και για να απαντήσω, τελικά, στην ερώτησή σας, μπορεί να μην το περίμενα, αλλά σίγουρα το άξιζε.

cover
To νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

— Θεωρείτε ότι ήταν ένα ριζοσπαστικό Νόμπελ, ας το πούμε έτσι, για τα παραδεδομένα ήθη της Ακαδημίας;
Ήταν ένα διαφορετικό Νόμπελ σε σχέση με τα προηγούμενα. Φυσικά και άξιζαν να πάρουν το βραβείο συγγραφείς όπως ο Μοδιανό και ο Κλεζιό, αλλά ήταν ένα Νόμπελ που πιο πολύ είχε να κάνει με την κουλτούρα και τη λογοτεχνία. Ενώ τώρα μιλάμε για μια άλλη οπτική, καθαρά για έναν τρόπο κοινωνικής αντίδρασης παρά για λογοτεχνικές θέσεις. 

— Ωστόσο, η μητέρα σας έχει καθιερώσει μια συγκεκριμένη σχολή «αυτοβιογραφίας – κοινωνιογραφίας», όπως την αποκαλούν, με πολλούς φανατικούς, όπως ο Εντουάρ Λουί.
Ναι, σίγουρα έχει εμπνεύσει πολλούς, αλλά δεν είναι εκείνη που καθιέρωσε το είδος. Σίγουρα, όμως, ήταν από τους πρωτοπόρους.

— Εσείς γράφετε; Έχετε το ίδιος πάθος με τον λόγο;
Όχι, καμία σχέση, εγώ είμαι άνθρωπος των εικόνων. Έχω μια λογοτεχνική ευαισθησία, αλλά η δουλειά μου είναι γύρω και αναφορικά με τις εικόνες. Βέβαια, όταν με ρωτούν, προτιμώ να απαντώ όπως ο Φλομπέρ, που έλεγε ότι ο συγγραφέας στη δουλειά του πρέπει να είναι σαν τον Θεό στο σύμπαν: πανταχού παρών, αλλά παντού αόρατος.

— Τα επόμενα βήματά σας;
Να συνεχίσω να κάνω ταινίες με την ίδια οπτική και λογική, να προσπαθώ να συναρμόσω την έρευνα του λογοτεχνικού κειμένου με την εικόνα και να δείξω την αλληλεπίδρασή τους. Αλλά δεν μπορώ να μιλήσω συγκεκριμένα για τη νέα μου ταινία, αν δεν συμφωνήσω με τον παραγωγό.

Νταβίντ Ερνό-Μπριό: «Δεν το περιμέναμε το Νόμπελ, αλλά σίγουρα το άξιζε» Facebook Twitter
Τα βιβλία της Ανί Ερνό κυκλοφορούν από τις εκδόσεις Μεταίχμιο.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

To νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΤΡΙΤΗ 18/10-Ανί Ερνό:Το «εγώ» που χάνεται μέσα στο «εμείς»

Βιβλία και Συγγραφείς / Ανί Ερνό: Το φετινό Νόμπελ Λογοτεχνίας και οι αρνητικές αντιδράσεις

Ο Νίκος Μπακουνάκης και η Ρίτα Κολαΐτη, μεταφράστρια της Ανί Ερνό στα ελληνικά, συζητούν για το λογοτεχνικό έργο της Γαλλίδας συγγραφέως που βραβεύτηκε φέτος με Νόμπελ Λογοτεχνίας, εξετάζοντας γιατί υπήρξαν τόσες αρνητικές αντιδράσεις στη βράβευσή της.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
10+1 προτάσεις από το 25ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης

Οθόνες / 10+1 προτάσεις από το 25ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης

Με επίκεντρο το ντοκιμαντέρ της παρατήρησης και τρία μεγάλα αφιερώματα, το επετειακό 25ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ υποδέχεται τους λάτρεις του σινεμά της τεκμηρίωσης στη Θεσσαλονίκη από τις 2 ως τις 12 Μαρτίου, διατηρώντας το Επίσημο Διαγωνιστικό, καθώς και τα τμήματα Newcomers, Filmforward, Immersive: All around cinema, Top Docs, NextGen και τους Ανοιχτούς Ορίζοντες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ανί Ερνό

Βιβλίο / Ανί Ερνό: Ένα Νόμπελ Λογοτεχνίας που δικαιώνει τη Σουηδική Ακαδημία

Η Γαλλίδα συγγραφέας που τιμήθηκε με το Νόμπελ Λογοτεχνίας για το 2022 γεφυρώνει, με τη μυθιστορηματοποίηση της μνήμης, τη μεγάλη λογοτεχνία, από τον Μαρσέλ Προυστ μέχρι τον σύγχρονό μας Εντουάρ Λουί.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΕΠΕΞ Φάνη, ψηλά το κεφάλι!

Βιβλίο / Φάνη, ψηλά το κεφάλι!

Το πρώτο βιβλίο του Φάνη Παπαδημητρίου είναι μια συγκινητική εξομολόγηση για το ατύχημα στα 19 του που τον καθήλωσε σε αμαξίδιο, την πάλη του με τον τζόγο και τον αγώνα που έδωσε να ξαναφτιάξει τη ζωή του «μετά το τσουνάμι που ήρθε και τα σάρωσε όλα».
M. HULOT
«Τι ωραίο πλιάτσικο!»: Όταν η «αργόσχολη» τάξη εργάζεται σκληρά για το Κακό

Το πίσω ράφι  / «Τι ωραίο πλιάτσικο!»: Όταν η «αργόσχολη» τάξη εργάζεται σκληρά για το Κακό

Πιστή στην κλασική μορφή του μυθιστορήματος, αλλά ταυτόχρονα ανατρεπτική και μεταμοντέρνα, η καυστική σάτιρα του Τζόναθαν Κόου για τη βρετανική άρχουσα τάξη των αρχών της δεκαετίας του ’90 διαβάζεται μονορούφι.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
ΕΠΕΞ Γυναικείες φωνές από διαφορετικά μέρη του κόσμου

Βιβλίο / Από τη Μαλαισία μέχρι το Μεξικό: 5 νέα βιλία που αξίζει να διαβάσετε

5 συγγραφείς από διαφορετικά σημεία του πλανήτη χαράζουν νέους δρόμους στη λογοτεχνία. Ανάμεσά τους, η Τζόχα Αλχάρθι που κέρδισε το Booker και η βραβευμένη με Πούλιτζερ Κριστίνα Ριβέρα Γκάρσα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ποιοι ήταν οι αληθινοί «σκλάβοι» της ηδονής στην Αρχαία Ρώμη;

Αρχαιολογία / Ποιοι ήταν οι αληθινοί «σκλάβοι» της ηδονής στην Αρχαία Ρώμη;

Η διακεκριμένη ιστορικός Mary Beard στο βιβλίο της «Οι Ρωμαίοι Αυτοκράτορες. Οι ηγεμόνες του αρχαίου ρωμαϊκού κόσμου», παρουσιάζει τη ζωή και το έργο των αυτοκρατόρων μέσα από ανεκδοτολογικές αφηγήσεις και συναρπαστικές λεπτομέρειες, που θυμίζουν απολαυστικό μυθιστόρημα. Ένα από τα πιο ενδιαφέροντα κεφάλαια εστιάζει στον ρόλο των δούλων, τόσο στην καθημερινή ζωή όσο και στη σεξουαλική ζωή των Ρωμαίων αυτοκρατόρων.
M. HULOT
Τα μικρά ανεξάρτητα βιβλιοπωλεία ενώνουν τις δυνάμεις τους

Βιβλίο / Τα μικρά ανεξάρτητα βιβλιοπωλεία ενώνουν τις δυνάμεις τους

Από την Αμοργό ως την Αλεξανδρούπολη και από την Ξάνθη ως τη Μυτιλήνη, τα μικρά βιβλιοπωλεία αποκτούν για πρώτη φορά συλλογική φωνή. Βιβλιοπώλες και βιβλιοπώλισσες αφηγούνται τις προσωπικές τους ιστορίες, αλλά και τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Μικρή μου, ας τους αφήσουμε αυτούς τους κερατάδες τους καλόγερους»

Lifo Videos / «Μικρή μου, ας τους αφήσουμε αυτούς τους κερατάδες τους καλόγερους»

Η Αγλαΐα Παππά διαβάζει ένα απόσπασμα από τις βέβηλες και αμφιλεγόμενες «120 Μέρες των Σοδόμων» του Μαρκησίου ντε Σαντ, ένα βιβλίο αναγνωρισμένο πλέον ως αξεπέραστο λογοτεχνικό αριστούργημα και χαρακτηρισμένο ως «εθνικός θησαυρός» της Γαλλίας.
THE LIFO TEAM
Το «προπατορικό αμάρτημα» του Τζο Μπάιντεν

Βιβλίο / Ποιο ήταν το θανάσιμο σφάλμα του Τζο Μπάιντεν;

Ένα νέο βιβλίο για τον πρώην Πρόεδρο αποτελεί καταπέλτη τόσο για τον ίδιο όσο και για τη δουλοπρεπή κλίκα πιστών και μελών της οικογένειάς του, που έκαναν το παν για να συγκαλύψουν τον ραγδαίο εκφυλισμό της γνωστικής του ικανότητας.
THE LIFO TEAM
ΕΠΕΞ Συγγραφείς/ Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου / 8 Έλληνες συγγραφείς ξαναγράφουν τους μύθους και τις παραδόσεις

Η Λυσιστράτη ερμηνεύει τις ερωτικές σχέσεις του σήμερα, η Ιφιγένεια διαλογίζεται στην παραλία και μια Τρωαδίτισσα δούλα γίνεται πρωταγωνίστρια: 8 σύγχρονοι δημιουργοί, που συμμετέχουν με τα έργα τους στο φετινό Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου, συνομιλούν με τα αρχαία κείμενα και συνδέουν το παρελθόν με επίκαιρα ζητήματα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζούντιθ Μπάτλερ: «Θέλουμε να ζήσουμε με ανοιχτή ή με κλειστή καρδιά;»

Τζούντιθ Μπάτλερ / «Θέλουμε να ζήσουμε με ανοιχτή ή με κλειστή καρδιά;»

Μια κορυφαία προσωπικότητα της σύγχρονης παγκόσμιας διανόησης μιλά στη LiFO για τo «φάντασμα» της λεγόμενης ιδεολογίας του φύλου, για το όραμα μιας «ανοιχτόκαρδης κοινωνίας» και για τις εμπειρίες ζωής που της έμαθαν να είναι «ένας άνθρωπος ταπεινός και ταυτόχρονα θαρραλέος».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντίνος Κονόμος

Βιβλίο / «Ο κύριος διευθυντής (καλό κουμάσι) έχει αποφασίσει την εξόντωσή μου…»

Ο Ντίνος Κονόμος, λόγιος, ιστοριοδίφης και συγγραφέας, υπήρξε συνεχιστής της ζακυνθινής πνευματικής παράδοσης στον 20ό αιώνα. Ο συγγραφέας Φίλιππος Δ. Δρακονταειδής παρουσιάζει έργα και ημέρες ενός ανθρώπου που «δεν ήταν του κόσμου τούτου».
ΦΙΛΙΠΠΟΣ Δ. ΔΡΑΚΟΝΤΑΕΙΔΗΣ
Η ζωή του Καζαντζάκη σε graphic novel από τον Αλέν Γκλικός

Βιβλίο / Ο Νίκος Καζαντζάκης όπως δεν τον είχαμε ξαναδεί σε ένα νέο graphic novel

Ο ελληνικής καταγωγής Γάλλος συγγραφέας Αλέν Γκλικός καταγράφει την πορεία του Έλληνα στοχαστή στο graphic novel «Καζαντζάκης», όπου ο περιπετειώδης και αντιφατικός φιλόσοφος και μυθιστοριογράφος ψυχαναλύεται για πρώτη φορά και συστήνεται εκ νέου στο ελληνικό κοινό.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Πετρίτης»: Το πιο γρήγορο πουλί στον κόσμο και η άγρια, αδάμαστη ομορφιά του

Ηχητικά Άρθρα / Πετρίτης: Το πιο γρήγορο πουλί στον κόσμο και η άγρια, αδάμαστη ομορφιά του

Ο Τζoν Άλεκ Μπέικερ αφιέρωσε δέκα χρόνια από τη ζωή του στην παρατήρηση ενός πετρίτη και έγραψε ένα από τα πιο ιδιαίτερα βιβλία της αγγλικής λογοτεχνίας – μια από τις σημαντικότερες καταγραφές της άγριας ζωής που κινδυνεύει να χαθεί για πάντα. Κυκλοφόρησε το 1967 αλλά μόλις τα τελευταία δεκαπέντε χρόνια οι κριτικοί και το κοινό το ανακάλυψαν ξανά.
M. HULOT
Μπενχαμίν Λαμπατούτ: «Ας μην αφήνουμε τον Θεό στους πιστούς» 

Βιβλίο / Μπενχαμίν Λαμπατούτ: «Αν αξίζει ένα πράγμα στη ζωή, αυτό είναι η ομορφιά»

Εν όψει της εμφάνισής του στη Στέγη Ιδρύματος Ωνάση, στις 21 Μαΐου, ο Λατινοαμερικανός συγγραφέας-φαινόμενο Μπενχαμίν Λαμπατούτ μιλά στη LiFO για τον ρόλο της τρέλας στη συγγραφή, τη σχέση επιστήμης και λογοτεχνίας και το μεγαλείο της ήττας – και δηλώνει ακόμα φανατικός κηπουρός και εραστής της φύσης.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Το πίσω ράφι/ Άντονι Μπέρτζες: «Έρνεστ Χέμινγουεϊ»

Το Πίσω Ράφι / Ο Χέμινγουεϊ ήταν ένας φωνακλάς νταής αλλά κι ένας σπουδαίος συγγραφέας του 20ού αιώνα

Η βιογραφία «Έρνεστ Χέμινγουεϊ - Μια ζωή σαν μυθοπλασία» του Βρετανού συγγραφέα Άντονι Μπέρτζες αποτυπώνει όχι μόνο την έντονη και περιπετειώδη ζωή του κορυφαίου Αμερικανού ομοτέχνου του αλλά και όλο το εύρος της αντιφατικής προσωπικότητάς του.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
21η Διεθνής Έκθεση Βιβλίου Θεσσαλονίκης

Βιβλίο / 21η ΔΕΒΘ: Εξωστρέφεια και καλύτερη οργάνωση αλλά μένουν ακόμα πολλά να γίνουν

Απολογισμός της 21ης ΔΕΒΘ που πραγματοποιήθηκε για πρώτη φορά υπό την αιγίδα του νεοσύστατου ΕΛΙΒΙΠ. Σε ποιο βαθμό πέτυχε τους στόχους της και ποια στοιχήματα μένει ακόμα να κερδίσει;
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ