Για όλα έφταιγε ο Έκο...

Για όλα έφταιγε ο Έκο... Facebook Twitter
Παυλίνα Νάσιουτζικ
0

 

  

Ήταν μία πολύ αδύνατη κοπέλα, πολύ χλωμή, ελάχιστα μεγαλύτερη από εμάς, όπως συνειδητοποιήσαμε αργότερα.  Τότε όμως που τη γνωρίσαμε, στο Φροντιστήριο το οποίο μας προετοίμαζε για τις «καταραμένες» Πανελλήνιες, δεν είχαμε κανένα περιθώριο να την αντιμετωπίσουμε ως σχεδόν συνομήλικη. Ήταν μάλλον περίκλειστη, αρκετά άτεγκτη, μονίμως αγέλαστη κι επιπλέον τη συνόδευε ήδη κι εκείνο το σκοτεινό, πολύ πρόσφατο ακόμα τότε, οδυνηρό μυστικό που από κάποια στιγμή και πέρα συνδέθηκε, ερήμην της, άρρηκτα με τη ζωή της. Ήταν η πρώτη από αυτές τις «παράξενες» φήμες που αγαπούν τα ΜΜΕ και την αφορούσε. Διότι εκείνη ήταν βέβαια «η κόρη του Νάσιουτζικ».

 

Για εμάς βέβαια που είχαμε το πιστόλι των εξετάσεων στον κρόταφο, ήταν καταρχάς η εξαιρετική καθηγήτρια που μας έκανε Έκθεση. Εκείνη λοιπόν  μας παρέλαβε ως λίγο-πολύ «στραβάδια» με στερεότυπη σκέψη, διαμορφωμένη στο καλούπι ενός παιδαγωγικού συστήματος το οποίο δεν επέτρεπε «πετάγματα», αλλά αντιθέτως επέβαλε ομοιομορφία κι ένα βαθμό υποκρισίας στην Έκθεση  (όπου επιβραβευόταν κατά κανόνα το, αναμενόμενο, προβλέψιμο και προβλέψιμα γραμμένο, κοινωνικό «καθήκον»). Κι ανέλαβε λίγο να μας «αποσυντονίσει» δημιουργικά, λίγο να μας στρέψει το βλέμμα και σε  πιο απρόβλεπτα πεδία που δεν περιλάμβαναν οπωσδήποτε έτοιμες απαντήσεις. Κι έτσι τόλμησε, μεταξύ άλλων, να μας εισαγάγει στον Ουμπέρτο Έκο.  

 

Όχι στον Ουμπέρτο Έκο που είχε γράψει το «Όνομα του Ρόδου» και που θα τον ανακαλύπταμε, συμπτωματικά την ίδια εκείνη χρονιά, δια της… πλαγίας κινηματογραφικής οδού του Ζαν-Ζακ Ανό και βέβαια του Σον Κόνερυ. Αλλά τον Ουμπέρτο Έκο της «Σημειολογίας της Καθημερινής Ζωής» και των «Ελάχιστων Ημερολογίων»- τα τελευταία με τα κείμενα που δημοσιεύονταν τακτικά στο περιοδικό «Espresso». Ακόμα θυμάμαι πως το μυαλό μας, «καμμένο» ειδικά εκείνη τη χρονιά από τις «δογματικές» και «δισδιάστατες» διατυπώσεις που οφείλαμε να αποστηθίσουμε, αερίστηκε ευχάριστα και παραγωγικά από ένα σύντομο, περιεκτικό, κάθε άλλο παρά ακαδημαϊκό, διαποτισμένο με χιούμορ, «τρισδιάστατο» λόγο που αναβάπτιζε τα απολύτως «μπανάλ» επεισόδια και της δικής μας καθημερινότητας (από το πώς σερβίριζε η μάνα μας το κοτόπουλο, μέχρι το αν υπάρχουν «καλοί» και «κακοί» λύκοι) σε αφορμές κοινωνιολογικού στοχασμού. Χάρη στην καθηγήτριά μας που κατόρθωσε να κυκλοφορούμε όλοι με τις ελληνικές μεταφράσεις του Μαλλιάρη και της Γνωσης στις τσάντες, ο Έκο έγινε ο υγιής προβοκάτορας πολλών από τις αμετακίνητες τότε πεποιθήσεις μίας κατεξοχήν αμετακίνητης ως προς τις βεβαιότητες ηλικίας. Της εφηβείας μας.

 

Έτσι κύλησε η χρονιά, ο καθένας πήρε το δρόμο του, αλλά ανεξαρτήτως έκβασης, παραμείναμε «θιασώτες» του κοινωνιολόγου και μυθιστοριογράφου Ουμπέρτο Έκο. Θυμάμαι ακόμα με πόση επιμονή ρωτούσα μία Ιταλίδα φίλη που είχε τη χαρά να είναι φοιτήτριά του Έκο στο Πανεπιστήμιο της Μπολόνια πώς είναι σαν άνθρωπος. «Σαν τα γραπτά του», μου είχε απαντήσει για να με ξεφορτωθεί.

 

Όσο για την Παυλίνα Νάσιουτζικ η μοίρα και κυρίως η ιδιότητα του πολιτιστικού ρεπόρτερ με έφερε να την «ξανασυναντήσω» αργότερα και μάλιστα υπό συνθήκες κάπως …φιλοπολεμικές. Ήταν την εποχή που άρχισαν να κάνουν ντόρο τα best-seller της: «Μύκονος blues», «Μαμάδες βορείων προαστίων» κλπ. Μου ήταν εξαιρετικά δύσκολο να αναγνωρίσω στη συγγραφέα τους τη φιλόλογο που είχε ήδη εκδώσει σοβαρές εργασίες. Κυρίως μου ήταν αδύνατον να αναγνωρίσω την καθηγήτρια που μας μύησε στο «περιβάλλον» εκείνου που έλεγε ότι «η μαζική κουλτούρα είναι αντι-κουλτούρα». Έγραψα ένα επικριτικό κείμενο τότε στην «Ελευθεροτυπία» με την πικρία του.. προδομένου. Στους διαξιφισμούς που ακολούθησαν όταν τηλεφώνησαν από τις εκδόσεις για να διαμαρτυρηθούν και να μου μεταφέρουν ότι η κυρία Νάσιουτζικ είναι έξαλλη μαζί μου, εξυπακούεται ότι δεν διευκρίνισα ότι για όλα…έφταιγε ο Έκο! Άλλωστε λίγο μετά πιο ψύχραιμα, πάλι σ΄εκείνον βρήκα την απάντηση για το «ατόπημα» της πρώην καθηγήτριάς μου: «Η υπερβολική συσσώρευση στοιχείων κιτς αποτελεί μία αξιοσημείωτη υφολογική πρόταση».  

 

Η τρίτη φορά που η «αναγκαστική» δημοσιότητα επισκέφτηκε την Παυλίνα Νάσιουτζικ ήταν για να της δώσει κι άλλη μία ιδιότητα. Είναι βέβαια η μητέρα του Νίκου Ρωμανού, πράγμα που σημαίνει ότι κλήθηκε για δεύτερη φορά στη ζωή της  να αντιμετωπίσει σθεναρά τα ΜΜΕ-κατά την άποψή μου κι επιτυχημένα διότι κατόρθωσε να μην απολογηθεί και να επιβεβαιώσει αν μη τι άλλο το μητρικό ρόλο ακόμα και στις πιο ακραίες συνθήκες. Η μητρική της μάχη ήταν βέβαια ως προς τα ΜΜΕ εκ των προτέρων χαμένη: «Γιατί η έννοια του αντικειμενικού, δημοσιογραφικά τουλάχιστον, εμπεριέχει την έννοια της αυθεντίας ή αλλιώς της αδιαπραγμάτευτης αλήθειας, που μόνο ως καθηλωτικός μηχανισμός μπορεί να λειτουργήσει μετατρέποντας την ειδησεογραφική παρουσίαση σε τρόπο πειθούς, δηλαδή μεθοδευμένη χειραγώγηση», προειδοποιούσε ο Έκο.

 

Έτσι σ΄αυτά τα παράλογα άλματα που επιβάλλει ο συνειρμός από χθες που η είδηση για το θανατο του μεγάλου της Σημειωτικής ταξίδεψε στον κόσμο, θυμήθηκα την παλιά μου καθηγήτρια. Και τι σχέση έχει η ιστορία της με τον Ιταλό διαννοητή τελικά; Μα «δεν υπάρχουν ιστορίες χωρίς νόημα», έγραφε ο Εκο στον «Μπαουντολίνο» του. 

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

H Gen Z όχι μόνο διαβάζει αλλά συγχρόνως αλλάζει και την ίδια την έννοια της ανάγνωσης

Βιβλίο / Η Gen Z δεν διαβάζει απλώς· επαναπροσδιορίζει την ανάγνωση

Οι εκπρόσωποι αυτής της γενιάς λατρεύουν την απόδραση, παίρνουν την λεγόμενη fan fiction τόσο σοβαρά όσο και τη λίστα Booker, αναβιώνουν κλασικά βιβλία από την Τζέιν Όστεν έως τον Ντοστογιέφσκι και μοιράζονται ιστορίες στις δικές τους κοινότητες.
THE LIFO TEAM
Γιατί ο Πέρσιβαλ Έβερετ πήρε το Πούλιτζερ με το «James»

Βιβλίο / Γιατί ο Πέρσιβαλ Έβερετ πήρε το Πούλιτζερ με το «James»

Ο Πέρσιβαλ Έβερετ έγραψε ένα άκρως επίκαιρο, δεδομένων των τελευταίων ημερών, βιβλίο, που ταυτόχρονα φιλοδοξεί να καταστεί κλασικό, για τον ρατσισμό και τη χαμένη ανθρωπιά, και κέρδισε το Εθνικό Βραβείο Λογοτεχνίας των ΗΠΑ και το Πούλιτζερ.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Πάμε στη Χονολουλού»: Ένα βιβλίο για τον μποέμ ρεμπέτη, κιθαρίστα και σκιτσογράφο Κώστα Μπέζο, που ξαναγράφει την ιστορία της Ελλάδας πριν από το 1940

Βιβλίο / «Πάμε στη Χονολουλού»: Ένα βιβλίο για τον μποέμ ρεμπέτη Κώστα Μπέζο

Τη δεκαετία του ’30 άνθισε στην Ελλάδα ένα μουσικό είδος «διαφυγής» από τη σκληρή πραγματικότητα, οι χαβάγιες. Ο Κώστας Μπέζος, αινιγματική μορφή μέχρι πρόσφατα και σημαντικός ρεμπέτης και σκιτσογράφος, έγραψε μια ανείπωτη ιστορία, διαφορετική από αυτή που η επίσημη ιστορία έχει καταγράψει για την εποχή του Μεσοπολέμου.  
M. HULOT
Εύα Μπαλταζάρ: «Η αγάπη που σε φυλακίζει δεν είναι αγάπη»

Βιβλίο / Εύα Μπαλταζάρ: «Η αγάπη που σε φυλακίζει δεν είναι αγάπη»

Η Καταλανή συγγραφέας, που έχει εξελιχθεί σε σημείο αναφοράς της σύγχρονης queer λογοτεχνίας, μεταφράζεται παγκοσμίως και τη θαυμάζει ο Αλμοδόβαρ, μιλά στη LiFO για το τι σημαίνει να ζεις ελεύθερα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Φάνη, ψηλά το κεφάλι!

Βιβλίο / Φάνη, ψηλά το κεφάλι!

Το πρώτο βιβλίο του Φάνη Παπαδημητρίου είναι μια συγκινητική εξομολόγηση για το ατύχημα στα 19 του που τον καθήλωσε σε αμαξίδιο, την πάλη του με τον τζόγο και τον αγώνα που έδωσε να ξαναφτιάξει τη ζωή του «μετά το τσουνάμι που ήρθε και τα σάρωσε όλα».
M. HULOT
«Τι ωραίο πλιάτσικο!»: Όταν η «αργόσχολη» τάξη εργάζεται σκληρά για το Κακό

Το πίσω ράφι  / «Τι ωραίο πλιάτσικο!»: Όταν η «αργόσχολη» τάξη εργάζεται σκληρά για το Κακό

Πιστή στην κλασική μορφή του μυθιστορήματος, αλλά ταυτόχρονα ανατρεπτική και μεταμοντέρνα, η καυστική σάτιρα του Τζόναθαν Κόου για τη βρετανική άρχουσα τάξη των αρχών της δεκαετίας του ’90 διαβάζεται μονορούφι.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
ΕΠΕΞ Γυναικείες φωνές από διαφορετικά μέρη του κόσμου

Βιβλίο / Από τη Μαλαισία μέχρι το Μεξικό: 5 νέα βιλία που αξίζει να διαβάσετε

5 συγγραφείς από διαφορετικά σημεία του πλανήτη χαράζουν νέους δρόμους στη λογοτεχνία. Ανάμεσά τους, η Τζόχα Αλχάρθι που κέρδισε το Booker και η βραβευμένη με Πούλιτζερ Κριστίνα Ριβέρα Γκάρσα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ποιοι ήταν οι αληθινοί «σκλάβοι» της ηδονής στην Αρχαία Ρώμη;

Αρχαιολογία / Ποιοι ήταν οι αληθινοί «σκλάβοι» της ηδονής στην Αρχαία Ρώμη;

Η διακεκριμένη ιστορικός Mary Beard στο βιβλίο της «Οι Ρωμαίοι Αυτοκράτορες. Οι ηγεμόνες του αρχαίου ρωμαϊκού κόσμου», παρουσιάζει τη ζωή και το έργο των αυτοκρατόρων μέσα από ανεκδοτολογικές αφηγήσεις και συναρπαστικές λεπτομέρειες, που θυμίζουν απολαυστικό μυθιστόρημα. Ένα από τα πιο ενδιαφέροντα κεφάλαια εστιάζει στον ρόλο των δούλων, τόσο στην καθημερινή ζωή όσο και στη σεξουαλική ζωή των Ρωμαίων αυτοκρατόρων.
M. HULOT
Τα μικρά ανεξάρτητα βιβλιοπωλεία ενώνουν τις δυνάμεις τους

Βιβλίο / Τα μικρά ανεξάρτητα βιβλιοπωλεία ενώνουν τις δυνάμεις τους

Από την Αμοργό ως την Αλεξανδρούπολη και από την Ξάνθη ως τη Μυτιλήνη, τα μικρά βιβλιοπωλεία αποκτούν για πρώτη φορά συλλογική φωνή. Βιβλιοπώλες και βιβλιοπώλισσες αφηγούνται τις προσωπικές τους ιστορίες, αλλά και τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Μικρή μου, ας τους αφήσουμε αυτούς τους κερατάδες τους καλόγερους»

Lifo Videos / «Μικρή μου, ας τους αφήσουμε αυτούς τους κερατάδες τους καλόγερους»

Η Αγλαΐα Παππά διαβάζει ένα απόσπασμα από τις βέβηλες και αμφιλεγόμενες «120 Μέρες των Σοδόμων» του Μαρκησίου ντε Σαντ, ένα βιβλίο αναγνωρισμένο πλέον ως αξεπέραστο λογοτεχνικό αριστούργημα και χαρακτηρισμένο ως «εθνικός θησαυρός» της Γαλλίας.
THE LIFO TEAM
Το «προπατορικό αμάρτημα» του Τζο Μπάιντεν

Βιβλίο / Ποιο ήταν το θανάσιμο σφάλμα του Τζο Μπάιντεν;

Ένα νέο βιβλίο για τον πρώην Πρόεδρο αποτελεί καταπέλτη τόσο για τον ίδιο όσο και για τη δουλοπρεπή κλίκα πιστών και μελών της οικογένειάς του, που έκαναν το παν για να συγκαλύψουν τον ραγδαίο εκφυλισμό της γνωστικής του ικανότητας.
THE LIFO TEAM
ΕΠΕΞ Συγγραφείς/ Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου / 8 Έλληνες συγγραφείς ξαναγράφουν τους μύθους και τις παραδόσεις

Η Λυσιστράτη ερμηνεύει τις ερωτικές σχέσεις του σήμερα, η Ιφιγένεια διαλογίζεται στην παραλία και μια Τρωαδίτισσα δούλα γίνεται πρωταγωνίστρια: 8 σύγχρονοι δημιουργοί, που συμμετέχουν με τα έργα τους στο φετινό Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου, συνομιλούν με τα αρχαία κείμενα και συνδέουν το παρελθόν με επίκαιρα ζητήματα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ