LIVE!

Για όλα έφταιγε ο Έκο...

Για όλα έφταιγε ο Έκο... Facebook Twitter
Παυλίνα Νάσιουτζικ
0

 

  

Ήταν μία πολύ αδύνατη κοπέλα, πολύ χλωμή, ελάχιστα μεγαλύτερη από εμάς, όπως συνειδητοποιήσαμε αργότερα.  Τότε όμως που τη γνωρίσαμε, στο Φροντιστήριο το οποίο μας προετοίμαζε για τις «καταραμένες» Πανελλήνιες, δεν είχαμε κανένα περιθώριο να την αντιμετωπίσουμε ως σχεδόν συνομήλικη. Ήταν μάλλον περίκλειστη, αρκετά άτεγκτη, μονίμως αγέλαστη κι επιπλέον τη συνόδευε ήδη κι εκείνο το σκοτεινό, πολύ πρόσφατο ακόμα τότε, οδυνηρό μυστικό που από κάποια στιγμή και πέρα συνδέθηκε, ερήμην της, άρρηκτα με τη ζωή της. Ήταν η πρώτη από αυτές τις «παράξενες» φήμες που αγαπούν τα ΜΜΕ και την αφορούσε. Διότι εκείνη ήταν βέβαια «η κόρη του Νάσιουτζικ».

 

Για εμάς βέβαια που είχαμε το πιστόλι των εξετάσεων στον κρόταφο, ήταν καταρχάς η εξαιρετική καθηγήτρια που μας έκανε Έκθεση. Εκείνη λοιπόν  μας παρέλαβε ως λίγο-πολύ «στραβάδια» με στερεότυπη σκέψη, διαμορφωμένη στο καλούπι ενός παιδαγωγικού συστήματος το οποίο δεν επέτρεπε «πετάγματα», αλλά αντιθέτως επέβαλε ομοιομορφία κι ένα βαθμό υποκρισίας στην Έκθεση  (όπου επιβραβευόταν κατά κανόνα το, αναμενόμενο, προβλέψιμο και προβλέψιμα γραμμένο, κοινωνικό «καθήκον»). Κι ανέλαβε λίγο να μας «αποσυντονίσει» δημιουργικά, λίγο να μας στρέψει το βλέμμα και σε  πιο απρόβλεπτα πεδία που δεν περιλάμβαναν οπωσδήποτε έτοιμες απαντήσεις. Κι έτσι τόλμησε, μεταξύ άλλων, να μας εισαγάγει στον Ουμπέρτο Έκο.  

 

Όχι στον Ουμπέρτο Έκο που είχε γράψει το «Όνομα του Ρόδου» και που θα τον ανακαλύπταμε, συμπτωματικά την ίδια εκείνη χρονιά, δια της… πλαγίας κινηματογραφικής οδού του Ζαν-Ζακ Ανό και βέβαια του Σον Κόνερυ. Αλλά τον Ουμπέρτο Έκο της «Σημειολογίας της Καθημερινής Ζωής» και των «Ελάχιστων Ημερολογίων»- τα τελευταία με τα κείμενα που δημοσιεύονταν τακτικά στο περιοδικό «Espresso». Ακόμα θυμάμαι πως το μυαλό μας, «καμμένο» ειδικά εκείνη τη χρονιά από τις «δογματικές» και «δισδιάστατες» διατυπώσεις που οφείλαμε να αποστηθίσουμε, αερίστηκε ευχάριστα και παραγωγικά από ένα σύντομο, περιεκτικό, κάθε άλλο παρά ακαδημαϊκό, διαποτισμένο με χιούμορ, «τρισδιάστατο» λόγο που αναβάπτιζε τα απολύτως «μπανάλ» επεισόδια και της δικής μας καθημερινότητας (από το πώς σερβίριζε η μάνα μας το κοτόπουλο, μέχρι το αν υπάρχουν «καλοί» και «κακοί» λύκοι) σε αφορμές κοινωνιολογικού στοχασμού. Χάρη στην καθηγήτριά μας που κατόρθωσε να κυκλοφορούμε όλοι με τις ελληνικές μεταφράσεις του Μαλλιάρη και της Γνωσης στις τσάντες, ο Έκο έγινε ο υγιής προβοκάτορας πολλών από τις αμετακίνητες τότε πεποιθήσεις μίας κατεξοχήν αμετακίνητης ως προς τις βεβαιότητες ηλικίας. Της εφηβείας μας.

 

Έτσι κύλησε η χρονιά, ο καθένας πήρε το δρόμο του, αλλά ανεξαρτήτως έκβασης, παραμείναμε «θιασώτες» του κοινωνιολόγου και μυθιστοριογράφου Ουμπέρτο Έκο. Θυμάμαι ακόμα με πόση επιμονή ρωτούσα μία Ιταλίδα φίλη που είχε τη χαρά να είναι φοιτήτριά του Έκο στο Πανεπιστήμιο της Μπολόνια πώς είναι σαν άνθρωπος. «Σαν τα γραπτά του», μου είχε απαντήσει για να με ξεφορτωθεί.

 

Όσο για την Παυλίνα Νάσιουτζικ η μοίρα και κυρίως η ιδιότητα του πολιτιστικού ρεπόρτερ με έφερε να την «ξανασυναντήσω» αργότερα και μάλιστα υπό συνθήκες κάπως …φιλοπολεμικές. Ήταν την εποχή που άρχισαν να κάνουν ντόρο τα best-seller της: «Μύκονος blues», «Μαμάδες βορείων προαστίων» κλπ. Μου ήταν εξαιρετικά δύσκολο να αναγνωρίσω στη συγγραφέα τους τη φιλόλογο που είχε ήδη εκδώσει σοβαρές εργασίες. Κυρίως μου ήταν αδύνατον να αναγνωρίσω την καθηγήτρια που μας μύησε στο «περιβάλλον» εκείνου που έλεγε ότι «η μαζική κουλτούρα είναι αντι-κουλτούρα». Έγραψα ένα επικριτικό κείμενο τότε στην «Ελευθεροτυπία» με την πικρία του.. προδομένου. Στους διαξιφισμούς που ακολούθησαν όταν τηλεφώνησαν από τις εκδόσεις για να διαμαρτυρηθούν και να μου μεταφέρουν ότι η κυρία Νάσιουτζικ είναι έξαλλη μαζί μου, εξυπακούεται ότι δεν διευκρίνισα ότι για όλα…έφταιγε ο Έκο! Άλλωστε λίγο μετά πιο ψύχραιμα, πάλι σ΄εκείνον βρήκα την απάντηση για το «ατόπημα» της πρώην καθηγήτριάς μου: «Η υπερβολική συσσώρευση στοιχείων κιτς αποτελεί μία αξιοσημείωτη υφολογική πρόταση».  

 

Η τρίτη φορά που η «αναγκαστική» δημοσιότητα επισκέφτηκε την Παυλίνα Νάσιουτζικ ήταν για να της δώσει κι άλλη μία ιδιότητα. Είναι βέβαια η μητέρα του Νίκου Ρωμανού, πράγμα που σημαίνει ότι κλήθηκε για δεύτερη φορά στη ζωή της  να αντιμετωπίσει σθεναρά τα ΜΜΕ-κατά την άποψή μου κι επιτυχημένα διότι κατόρθωσε να μην απολογηθεί και να επιβεβαιώσει αν μη τι άλλο το μητρικό ρόλο ακόμα και στις πιο ακραίες συνθήκες. Η μητρική της μάχη ήταν βέβαια ως προς τα ΜΜΕ εκ των προτέρων χαμένη: «Γιατί η έννοια του αντικειμενικού, δημοσιογραφικά τουλάχιστον, εμπεριέχει την έννοια της αυθεντίας ή αλλιώς της αδιαπραγμάτευτης αλήθειας, που μόνο ως καθηλωτικός μηχανισμός μπορεί να λειτουργήσει μετατρέποντας την ειδησεογραφική παρουσίαση σε τρόπο πειθούς, δηλαδή μεθοδευμένη χειραγώγηση», προειδοποιούσε ο Έκο.

 

Έτσι σ΄αυτά τα παράλογα άλματα που επιβάλλει ο συνειρμός από χθες που η είδηση για το θανατο του μεγάλου της Σημειωτικής ταξίδεψε στον κόσμο, θυμήθηκα την παλιά μου καθηγήτρια. Και τι σχέση έχει η ιστορία της με τον Ιταλό διαννοητή τελικά; Μα «δεν υπάρχουν ιστορίες χωρίς νόημα», έγραφε ο Εκο στον «Μπαουντολίνο» του. 

0

LIVE!

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Στέφαν Τσβάιχ

Το πίσω ράφι / Σε πείσμα όσων περιφρόνησαν τα έργα του Τσβάιχ, η απήχησή τους ακόμα να κοπάσει

Οι ήρωες του Αυστριακού συγγραφέα ταλανίζονται συνήθως από μια αβάσταχτη εσωτερική πίεση, αντικατοπτρίζοντας τη δική του πεισιθάνατη διάθεση. Αυτήν ακριβώς την αίσθηση αποπνέει η συλλογή διηγημάτων του «Αμόκ».
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Marwan Kaabur: «Αγωνιζόμαστε και στον αραβικό κόσμο για δικαιώματα κι ελευθερίες, αλλά προκρίνουμε τον δικό μας τρόπο, στο πλαίσιο της δικής μας κουλτούρας»

Lgbtqi+ / Κι όμως υπάρχουν και «αραβικά καλιαρντά»!

Λίγο πριν από την αθηναϊκή παρουσίαση της αγγλόφωνης έκδοσης του «Queer Arab Glossary» μιλήσαμε με τον συγγραφέα του Marwan Kaabur, για τα «αραβικά καλιαρντά», την ομοφυλοφιλία και την queer συνθήκη στον αραβικό κόσμο, το «pink washing», αλλά και τη συχνά παρεξηγημένη πρόσληψή τους από τη Δύση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Tα συγκλονιστικά Ημερολόγια Καρκίνου της Όντρι Λορντ και άλλα 4 βιβλία που διαβάζουμε τώρα

Βιβλίο / Tα συγκλονιστικά Ημερολόγια Καρκίνου της Όντρι Λορντ και άλλα 4 βιβλία που διαβάζουμε τώρα

Πέντε αποκαλυπτικά βιβλία για τις γυναίκες με καρκίνο, για τον κόσμο, τα σκουπίδια ακόμα και για τη μακρινή Ιαπωνία ξεχωρίζουν ανάμεσα στις εκδόσεις της πρόσφατης βιβλιοπαραγωγής καλύπτοντας ένα μεγάλο εύρος θεμάτων και ενδιαφερόντων.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Βιβλίο / Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Σαν σήμερα γεννήθηκε το 1854 ο Αρθούρος Ρεμπό. Ο ποιητής, μουσικός και μπλόγκερ Aidan Andrew Dun έπεσε τυχαία σε δύο εντελώς άγνωστες φωτογραφίες, βγαλμένες στην Place Vendôme, και βρέθηκε μπροστά σε μια μεγάλη έκπληξη: ο έφηβος Αρτίρ Ρεμπό, όπως δεν τον έχουμε ξαναδεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Θανάσης Τριαρίδης: Οι μετανάστες θα σώσουν τον κόσμο. Χωρίς αυτούς είμαστε χαμένοι

Βιβλίο / Θανάσης Τριαρίδης: «Οι μετανάστες θα σώσουν τον κόσμο. Χωρίς αυτούς είμαστε χαμένοι»

Έγινε αντιρρησίας συνείδησης, γιατί πιστεύει ότι ο στρατός είναι μια δοξολογία εκμηδένισης του άλλου. Άφησε τη Θεσσαλονίκη επειδή τον έπνιγε ο εθνοφασισμός της. Στην Αντίς Αμπέμπα υιοθέτησε την κόρη του, Αργκάνε. Ο συγγραφέας της «Τριλογίας της Αφρικής», Θανάσης Τριαρίδης, αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια «φόνισσα» εξομολογείται

Το πίσω ράφι / Η Hannah Kent έγραψε τη δική της «Φόνισσα», την Άγκνες που ζούσε στην Ισλανδία τον 19ο αιώνα

Η Αυστραλή συγγραφέας δεν πίστευε ποτέ ότι, χάρη στα «Έθιμα ταφής», οι κριτικοί θα την τοποθετούσαν δίπλα σε λογοτέχνες όπως η Μάργκαρετ Άτγουντ και ο Πίτερ Κάρεϊ.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Χριστίνα Ντουνιά: «Ο Καρυωτάκης μάς δίνει ελπίδα και μας παρηγορεί»

Βιβλίο / «Ο Καρυωτάκης άφησε "το αδέσποτο Τραγούδι" του να μας συντροφεύει»

Στο βιβλίο της «Το όνειρο και το πάθος», η Χριστίνα Ντουνιά, ομότιμη καθηγήτρια Νεοελληνικής Φιλολογίας και συγγραφέας αποκαλύπτει αθέατες όψεις του ποιητή και νέα στοιχεία για τη σχέση του με τον Καβάφη μέσα από μια άγνωστη, ως τώρα, επιστολή.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Η Αποκάλυψη είναι μια συνεχής ετυμηγορία»: Η πολιτική ισχύ της άχρονης τέχνης του Κρασναχορκάι

Βιβλίο / «Η Αποκάλυψη είναι μια συνεχής ετυμηγορία»: Η πολιτική ισχύς της άχρονης τέχνης του Κρασναχορκάι

Ο Ούγγρος κάτοχος του φετινού Νόμπελ λογοτεχνίας γράφει με μαγικό τρόπο για τις αποπνικτικές επιπτώσεις της πολιτικής καταπίεσης, περιφρονώντας την προθυμία των ανθρώπων να τις αποδεχτούν.
THE LIFO TEAM
Κωνσταντίνος Καβάφης: Η εξαίρετη βιογραφία του κυκλοφόρησε μόλις στα Ελληνικά

Βιβλίο / Κωνσταντίνος Καβάφης: Η εξαίρετη βιογραφία του κυκλοφόρησε μόλις στα Ελληνικά

Οι καθηγητές Peter Jeffreys και Gregory Jusdanis συνεργάστηκαν και έγραψαν από κοινού τη βιογραφία του μεγάλου ποιητή που φέρει τον τίτλο «Κωνσταντίνος Καβάφης – Ο άνθρωπος και ο ποιητής». Ο Gregory Jusdanis μίλησε στη LifO για το βιβλίο και για τον ποιητή που ήταν «παραδοσιακός και ταυτόχρονα μεταμοντέρνος, ο πρώτος “viral” ποιητής διεθνώς»
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αλέξης Πατέλης: «Πατριωτικό είναι να κάνεις τη χώρα σου ισχυρή»

LiFO politics / Αλέξης Πατέλης: «Πατριωτικό είναι να κάνεις τη χώρα σου ισχυρή»

Ο Αλέξης Πατέλης, επικεφαλής του Οικονομικού Γραφείου του πρωθυπουργού την περίοδο 2019-2024, μιλά στη Βασιλική Σιούτη για την οικονομική πορεία της χώρας αυτά τα χρόνια, τις δύσκολες αποφάσεις αλλά και τις στιγμές δικαίωσης μέσα από την οπτική ενός τεχνοκράτη που βρέθηκε ξαφνικά στο επίκεντρο της πολιτικής.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Λάσλο Κρασναχορκάι: ο σκοτεινός προφήτης της Ευρώπης βραβεύεται με Νόμπελ

Βιβλίο / Ο Λάσλο Κρασναχορκάι, ο σκοτεινός προφήτης της Ευρώπης, κέρδισε το Νόμπελ

Φέτος, το βραβείο δόθηκε στον Ούγγρο συγγραφέα που κατά τη Σουηδική Ακαδημία αποτελεί ένα ελπιδοφόρο βήμα προς τον χαμένο ανθρωπισμό, την υψηλή λογοτεχνία και τη στοχαστική ακρίβεια.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Το ημερολόγιο ενός διαιτητή: «Ήμασταν σχεδόν γυμνοί και ο Κολίνα μας εξέταζε με το παγερό βλέμμα του»

Βιβλίο / Το ημερολόγιο ενός διαιτητή: «Ήμασταν σχεδόν γυμνοί και ο Κολίνα μας εξέταζε με το παγερό βλέμμα του»

Σε ένα απόσπασμα από το βιβλίο του που έχει τίτλο “House of Cards”, ο Σουηδός πρώην διεθνής Γιόνας Έρικσον περιγράφει τις ταπεινωτικές μετρήσεις βάρους στα σεμινάρια διαιτητών της UEFA
THE LIFO TEAM
Ο Νίκος Παναγιωτόπουλος ήταν πάντα με τη μεριά της ζωής

Το Πίσω Ράφι / Ο Νίκος Παναγιωτόπουλος ήταν πάντα με τη μεριά της ζωής

Ο Έλληνας σκηνοθέτης μάζεψε από «το καλάθι των αχρήστων» όλες τις εμπειρίες του κι έφτιαξε την αυτοβιογραφία του, μια ζωντανή αφήγηση γεμάτη ιστορίες, συναντήσεις, αποφθέγματα και κρίσεις, λογοτεχνικές και σινεφίλ αναφορές.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Για τα περάσματα που δεν βρέθηκαν ποτέ: η ιστορία του underground περιοδικού «Ανοιχτή Πόλη»

Βιβλίο / «Ανοιχτή Πόλη»: Ένα από τα πιο επιδραστικά εναλλακτικά έντυπα της Ελλάδας

Οι δημιουργοί του Κώστας Μανδηλάς και Βλάσσης Ρασσιάς, καταγράφουν την πορεία του στο βιβλίο «Για τα περάσματα που δεν βρέθηκαν ποτέ: Η ιστορία του περιοδικού “Ανοιχτή Πόλη”».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ