Ευγενία Μπογιάνου

Ευγενία Μπογιάνου Facebook Twitter
0

Το έχει αυτό το καλό ο Νίκος Γκιώνης των εκδόσεων Πόλις. Διευκολύνει την ψευδαίσθησή μας ότι παρακολουθούμε, κουτσά-στραβά, το ληξιαρχείο γεννήσεων της ελληνικής λογοτεχνίας και ελάχιστα από τα προικισμένα νεογέννητα μάς ξεφεύγουν. Σχεδόν κάθε χρόνο μάς προσφέρει τουλάχιστον έναν-μία νέο-α συγγραφέα που αξίζει. Στους Κάλλια Παπαδάκη, Σταυρούλα Σκαλίδη και Χρήστο Οικονόμου των αμέσως προηγούμενων χρόνων πρόσθεσε φέτος τη Βασιλική Πέτσα (για την οποία έγινε δικαίως ντόρος) αλλά και την Ευγενία Μπογιάνου, που θα ‘λεγα ότι δεν την πρόσεξαν όσο της αξίζει.

ΕΜΕΝΑ ΑΥΤΗ ΚΥΡΙΩΣ με εντυπωσίασε, διότι δεν δήλωνε «εδώ το καινούργιο, το προχωρημένο, το σοφό, το άγριο, το αιρετικό, το ψαγμένο, το βαθυστόχαστο» βιβλίο. Η συλλογή διηγημάτων της Κλειστή Πόρτα από τις πρώτες σελίδες της σε εκπλήσσει με την απλότητα του ύφους. Λες, μπα, κι εγώ μπορώ να γράψω έτσι. Αμ, δε. Οι σύντομες, καθόλου πρωτότυπες φράσεις της, που δεν φοβούνται να επαναληφθούν, είναι ό,τι χρειάζονται τα πρόσωπά της για να αποκτήσουν μέγεθος, παρουσία, πειθώ, να μας σύρουν στον κόσμο και τις περιπέτειές τους, να μας επιβληθούν. Και κάτι ακόμα: η Μπογιάνου δεν ηθικολογεί, δεν κρυφοπολιτικολογεί - κι ας είναι Αριστερή. Γι’ αυτό και οι ιστορίες της -κάποιες από αυτές καθόλου άσχετες με την κρίση, κι ας γράφτηκαν δυο χρόνια πριν- μπορούν να αγγίξουν τον καθένα σε μια Ελλάδα διχασμένη κι έτοιμη να βρει παντού εχθρούς, να ρίξει και κάνα γιαούρτι.

Η ψηλόλιγνη νέα γυναίκα που έχω απέναντί μου έχει μια ωριμότητα και μια ηρεμία που δεν λείπουν ακόμα και από τα πιο ακραία διηγήματά της. «Φαίνονται έτσι λιτά, αλλά είναι δουλεμένα κείμενα. Δεν είναι απλό πράγμα η λιτότητα, δύσκολα κατακτιέται. Μακάρι να τα έχω καταφέρει. Έχω μια εύκολη πρώτη γραφή, αλλά μετά δουλεύω πολύ πάνω στη γλώσσα. Μου αρέσει να υπάρχουν στη λογοτεχνία σαφήνεια και ξεκάθαρη πρόθεση. Ακόμα και ως άνθρωπος, τα πολλά στολίδια τα αποφεύγω», λέει.

Η 44 ΧΡΟΝΗ ΕΥΓΕΝΙΑ ΔΕΝ ΑΡΓΗΣΕ ΝΑ ΒΓΕΙ ΣΤΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ. Πριν οκτώ χρόνια, το πρωτόλειό της, πάλι διηγήματα, πέρασε «απαρατήρητο», όπως παραδέχεται (Το Μυστικό, εκδόσεις Ροές). «Έχω εξασκηθεί στην απόρριψη. Ειδικά όταν γράφεις διηγήματα, πρέπει να έχεις πολύ γερές αντοχές», λέει. Περίεργο, εφόσον όλο και περισσότερα διηγήματα, ελληνικά και ξένα, με πιάνω να απολαμβάνω. Το ίδιο ισχύει και για την Ευγενία, που αυτή την εποχή ζει ανάμεσα στις τρεις συλλογές του Ρέιμοντ Κάρβερ που έβγαλε το Μεταίχμιο.

Η ΚΑΝΟΝΙΚΗ ΤΗΣ ΔΟΥΛΕΙΑ είναι η φωτογραφία. Όταν κατέβηκε από τη Θεσσαλονίκη στην Αθήνα το 1987, φωτογραφία σπούδασε, στούντιο διαφημιστικής φωτογραφίας είχε επί χρόνια. Μέχρι που η κρίση χτύπησε τον χώρο αλλά και η λογοτεχνία σήκωσε απαιτητική κεφάλι. «Πάντα έγραφα περιστασιακά, ημερολόγιο, πράγματα σκόρπια από δω και από ‘κει. Αλλά δεν παίρνεις εύκολα την απόφαση να γράψεις πιο σοβαρά και ίσως να εκδώσεις», εξηγεί η Ευγενία. «Όσο πιο πολύ διάβαζα κι έμπαινα στη λογοτεχνία, τόσο περισσότερο ήθελα να κάνω κι εγώ κάτι».

ΤΕΤΡΙΜΜΕΝΗ ΣΤΗΝ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΤΗΣ η ερώτηση αν η πρώτη τέχνη της επηρέασε τη δεύτερη. Διστάζει λίγο, αλλά «ναι», απαντά, «πολλές φορές έχω μια εικόνα στο μυαλό μου και θέλω να τη διηγηθώ με λέξεις, να τη φωτίσω με έναν άλλο τρόπο». Κάποιο παράδειγμα από το βιβλίο; «Μια γυναίκα μέσα σε ένα σουβλατζίδικο, καλοκαίρι, ιδρωμένη από την κορφή μέχρι τα νύχια, να κόβει και να τυλίγει γύρο...», λέει. Είναι η Μάγια από την Τιφλίδα, που έχει βαφτίσει ένα διήγημα. Τα πρόσωπα, όμως, της Μπογιάνου κυκλοφορούν ελεύθερα από ιστορία σε ιστορία, τόσο που κάποιοι διάβασαν το βιβλίο και σαν μυθιστόρημα.

Η ίδια διαφωνεί. «Αυτή η σκυταλοδρομία χαρακτήρων δεν υπήρχε στο μυαλό μου. Όταν, όμως, ολοκλήρωσα την πρώτη ιστορία, του άρρωστου πατέρα που θα ‘θελε να έχει -και δεν έχει- δίπλα του την κόρη του, σκέφτηκα να δω και τη δική της πλευρά. Κι αυτό το παιχνίδι μου άρεσε, να πιάνω πρόσωπα κάπως περιθωριακά σε ένα διήγημα και να λέω και τις δικές τους ιστορίες. Αλλά δεν είχα στο μυαλό μου μυθιστόρημα, διηγήματα ήθελα να γράψω και διηγήματα έγραψα».

ΟΛΕΣ ΟΙ ΙΣΤΟΡΙΕΣ ΕΙΝΑΙ ΣΚΛΗΡΕΣ, σκοτεινές. Όταν διάβασε τα διηγήματα η 16χρονη κόρη της, «πολλά χρέη, ρε μαμά...», της είπε. «Τι να κάνουμε, έτσι είναι η ζωή, ρίξε μια ματιά γύρω σου να δεις τι γίνεται», ήταν η απάντηση της Ευγενίας. «Ζω την κρίση στο πετσί μου, βλέπω γύρω μου δυστυχία, αγωνία και κοινωνική κατάθλιψη. Οι κυβερνήσεις δεν μου εμπνέουν πια καμιά εμπιστοσύνη, οι ίδιοι που δημιούργησαν το χρέος καλούνται να δώσουν λύση. Πείτε το ουτοπικό, πείτε το αφέλεια, αλλά ελπίζω σε μια ενωμένη Αριστερά που, σ’ αυτές τις ακραίες καταστάσεις, θα κάνει την υπέρβαση και θα ξεπεράσει τις διαφορές της».

ΔΙΚΗ ΤΗΣ ΔΙΑΦΥΓΗ και παρηγοριά η τέχνη. Και μεγάλη της «τύχη», όπως λέει, τα παιδιά της. Εκτός από τη δύσκολη 16χρονη, τη διεκδικούν ακόμα ένας γιος, που δίνει Πανελλήνιες, και μια τετράχρονη μικρούλα από τον δεύτερο γάμο της με τον ποιητή και δημοσιογράφο Κώστα Καναβούρη. Ξυπνάει στις 6:30 το πρωί για να γράψει. «Συνέχεια με κυνηγάει ο χρόνος», λέει. «Νομίζω ότι, αν είχα περισσότερο, θα μπορούσα να κάνω όχι πιο πολλά, αλλά πιο σοβαρά πράγματα».

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Στέφαν Τσβάιχ

Το πίσω ράφι / Σε πείσμα όσων περιφρόνησαν τα έργα του Τσβάιχ, η απήχησή τους ακόμα να κοπάσει

Οι ήρωες του Αυστριακού συγγραφέα ταλανίζονται συνήθως από μια αβάσταχτη εσωτερική πίεση, αντικατοπτρίζοντας τη δική του πεισιθάνατη διάθεση. Αυτήν ακριβώς την αίσθηση αποπνέει η συλλογή διηγημάτων του «Αμόκ».
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Marwan Kaabur: «Αγωνιζόμαστε και στον αραβικό κόσμο για δικαιώματα κι ελευθερίες, αλλά προκρίνουμε τον δικό μας τρόπο, στο πλαίσιο της δικής μας κουλτούρας»

Lgbtqi+ / Κι όμως υπάρχουν και «αραβικά καλιαρντά»!

Λίγο πριν από την αθηναϊκή παρουσίαση της αγγλόφωνης έκδοσης του «Queer Arab Glossary» μιλήσαμε με τον συγγραφέα του Marwan Kaabur, για τα «αραβικά καλιαρντά», την ομοφυλοφιλία και την queer συνθήκη στον αραβικό κόσμο, το «pink washing», αλλά και τη συχνά παρεξηγημένη πρόσληψή τους από τη Δύση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Tα συγκλονιστικά Ημερολόγια Καρκίνου της Όντρι Λορντ και άλλα 4 βιβλία που διαβάζουμε τώρα

Βιβλίο / Tα συγκλονιστικά Ημερολόγια Καρκίνου της Όντρι Λορντ και άλλα 4 βιβλία που διαβάζουμε τώρα

Πέντε αποκαλυπτικά βιβλία για τις γυναίκες με καρκίνο, για τον κόσμο, τα σκουπίδια ακόμα και για τη μακρινή Ιαπωνία ξεχωρίζουν ανάμεσα στις εκδόσεις της πρόσφατης βιβλιοπαραγωγής καλύπτοντας ένα μεγάλο εύρος θεμάτων και ενδιαφερόντων.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Βιβλίο / Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Σαν σήμερα γεννήθηκε το 1854 ο Αρθούρος Ρεμπό. Ο ποιητής, μουσικός και μπλόγκερ Aidan Andrew Dun έπεσε τυχαία σε δύο εντελώς άγνωστες φωτογραφίες, βγαλμένες στην Place Vendôme, και βρέθηκε μπροστά σε μια μεγάλη έκπληξη: ο έφηβος Αρτίρ Ρεμπό, όπως δεν τον έχουμε ξαναδεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Θανάσης Τριαρίδης: Οι μετανάστες θα σώσουν τον κόσμο. Χωρίς αυτούς είμαστε χαμένοι

Βιβλίο / Θανάσης Τριαρίδης: «Οι μετανάστες θα σώσουν τον κόσμο. Χωρίς αυτούς είμαστε χαμένοι»

Έγινε αντιρρησίας συνείδησης, γιατί πιστεύει ότι ο στρατός είναι μια δοξολογία εκμηδένισης του άλλου. Άφησε τη Θεσσαλονίκη επειδή τον έπνιγε ο εθνοφασισμός της. Στην Αντίς Αμπέμπα υιοθέτησε την κόρη του, Αργκάνε. Ο συγγραφέας της «Τριλογίας της Αφρικής», Θανάσης Τριαρίδης, αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια «φόνισσα» εξομολογείται

Το πίσω ράφι / Η Hannah Kent έγραψε τη δική της «Φόνισσα», την Άγκνες που ζούσε στην Ισλανδία τον 19ο αιώνα

Η Αυστραλή συγγραφέας δεν πίστευε ποτέ ότι, χάρη στα «Έθιμα ταφής», οι κριτικοί θα την τοποθετούσαν δίπλα σε λογοτέχνες όπως η Μάργκαρετ Άτγουντ και ο Πίτερ Κάρεϊ.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Χριστίνα Ντουνιά: «Ο Καρυωτάκης μάς δίνει ελπίδα και μας παρηγορεί»

Βιβλίο / «Ο Καρυωτάκης άφησε "το αδέσποτο Τραγούδι" του να μας συντροφεύει»

Στο βιβλίο της «Το όνειρο και το πάθος», η Χριστίνα Ντουνιά, ομότιμη καθηγήτρια Νεοελληνικής Φιλολογίας και συγγραφέας αποκαλύπτει αθέατες όψεις του ποιητή και νέα στοιχεία για τη σχέση του με τον Καβάφη μέσα από μια άγνωστη, ως τώρα, επιστολή.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Η Αποκάλυψη είναι μια συνεχής ετυμηγορία»: Η πολιτική ισχύ της άχρονης τέχνης του Κρασναχορκάι

Βιβλίο / «Η Αποκάλυψη είναι μια συνεχής ετυμηγορία»: Η πολιτική ισχύς της άχρονης τέχνης του Κρασναχορκάι

Ο Ούγγρος κάτοχος του φετινού Νόμπελ λογοτεχνίας γράφει με μαγικό τρόπο για τις αποπνικτικές επιπτώσεις της πολιτικής καταπίεσης, περιφρονώντας την προθυμία των ανθρώπων να τις αποδεχτούν.
THE LIFO TEAM
Κωνσταντίνος Καβάφης: Η εξαίρετη βιογραφία του κυκλοφόρησε μόλις στα Ελληνικά

Βιβλίο / Κωνσταντίνος Καβάφης: Η εξαίρετη βιογραφία του κυκλοφόρησε μόλις στα Ελληνικά

Οι καθηγητές Peter Jeffreys και Gregory Jusdanis συνεργάστηκαν και έγραψαν από κοινού τη βιογραφία του μεγάλου ποιητή που φέρει τον τίτλο «Κωνσταντίνος Καβάφης – Ο άνθρωπος και ο ποιητής». Ο Gregory Jusdanis μίλησε στη LifO για το βιβλίο και για τον ποιητή που ήταν «παραδοσιακός και ταυτόχρονα μεταμοντέρνος, ο πρώτος “viral” ποιητής διεθνώς»
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αλέξης Πατέλης: «Πατριωτικό είναι να κάνεις τη χώρα σου ισχυρή»

LiFO politics / Αλέξης Πατέλης: «Πατριωτικό είναι να κάνεις τη χώρα σου ισχυρή»

Ο Αλέξης Πατέλης, επικεφαλής του Οικονομικού Γραφείου του πρωθυπουργού την περίοδο 2019-2024, μιλά στη Βασιλική Σιούτη για την οικονομική πορεία της χώρας αυτά τα χρόνια, τις δύσκολες αποφάσεις αλλά και τις στιγμές δικαίωσης μέσα από την οπτική ενός τεχνοκράτη που βρέθηκε ξαφνικά στο επίκεντρο της πολιτικής.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Λάσλο Κρασναχορκάι: ο σκοτεινός προφήτης της Ευρώπης βραβεύεται με Νόμπελ

Βιβλίο / Ο Λάσλο Κρασναχορκάι, ο σκοτεινός προφήτης της Ευρώπης, κέρδισε το Νόμπελ

Φέτος, το βραβείο δόθηκε στον Ούγγρο συγγραφέα που κατά τη Σουηδική Ακαδημία αποτελεί ένα ελπιδοφόρο βήμα προς τον χαμένο ανθρωπισμό, την υψηλή λογοτεχνία και τη στοχαστική ακρίβεια.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Το ημερολόγιο ενός διαιτητή: «Ήμασταν σχεδόν γυμνοί και ο Κολίνα μας εξέταζε με το παγερό βλέμμα του»

Βιβλίο / Το ημερολόγιο ενός διαιτητή: «Ήμασταν σχεδόν γυμνοί και ο Κολίνα μας εξέταζε με το παγερό βλέμμα του»

Σε ένα απόσπασμα από το βιβλίο του που έχει τίτλο “House of Cards”, ο Σουηδός πρώην διεθνής Γιόνας Έρικσον περιγράφει τις ταπεινωτικές μετρήσεις βάρους στα σεμινάρια διαιτητών της UEFA
THE LIFO TEAM
Ο Νίκος Παναγιωτόπουλος ήταν πάντα με τη μεριά της ζωής

Το Πίσω Ράφι / Ο Νίκος Παναγιωτόπουλος ήταν πάντα με τη μεριά της ζωής

Ο Έλληνας σκηνοθέτης μάζεψε από «το καλάθι των αχρήστων» όλες τις εμπειρίες του κι έφτιαξε την αυτοβιογραφία του, μια ζωντανή αφήγηση γεμάτη ιστορίες, συναντήσεις, αποφθέγματα και κρίσεις, λογοτεχνικές και σινεφίλ αναφορές.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Για τα περάσματα που δεν βρέθηκαν ποτέ: η ιστορία του underground περιοδικού «Ανοιχτή Πόλη»

Βιβλίο / «Ανοιχτή Πόλη»: Ένα από τα πιο επιδραστικά εναλλακτικά έντυπα της Ελλάδας

Οι δημιουργοί του Κώστας Μανδηλάς και Βλάσσης Ρασσιάς, καταγράφουν την πορεία του στο βιβλίο «Για τα περάσματα που δεν βρέθηκαν ποτέ: Η ιστορία του περιοδικού “Ανοιχτή Πόλη”».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ