Εθνικό Θέατρο – Τα πρώτα Χρόνια

Εθνικό Θέατρο – Τα πρώτα Χρόνια Facebook Twitter
2

ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ

 

Εθνικό Θέατρο – Τα πρώτα Χρόνια Facebook Twitter
Θεόδωρος Ν. Συναδινός, Δον Κιχωτης (1936). Διασκευή από τον Θερβάντες. Χρήστος Ευθυμίου (Σάντσος), Νίκος Παρασκευάς (Δον Κιχώτης). Φωτό: Τάσος Μελετόπουλος.

 

Αξιοποιώντας κυρίως τα αρχεία των φωτογράφων Τάσου Μελετόπουλου (1908 -1969) και Λέοντα Φραντζή (1889-1965), αλλά και τα αρχεία των Θεόδωρου Ν. Συναδινού, Πέλου και Αλέκας Κατσέλη, Κατίνας Παξινού και Αλέξη Μινωτή, γίνεται μία καταγραφή σε χρονολογική σειρά της σκηνικής δραστηριότητας του Εθνικού Θεάτρου (με διάταγμα του 1935 ως Βασιλικό Θέατρο) από την έναρξη της λειτουργίας του (1932) μέχρι την ανακοπή της καλλιτεχνικής του πορείας, εξαιτίας της γερμανικής κατοχής (1941). Ένας πλήρης κατάλογος των παραστάσεων ο οποίος βασίστηκε κυρίαρχα στην πλήρη σειρά θεατρικών προγραμμάτων που φυλάσσονται στη Συλλογή Τεκμηρίων Παραστατικών Τεχνών του ΕΛΙΑ / ΜΙΕΤ ενώ παράλληλα δημοσιεύονται και οι μελέτες για την ίδρυση και τα πρώτα άγουρα χρόνια της πρώτης κρατικής σκηνής. Μία πολύχρονη και μεθοδική εργασία χάρη στην οποία διασώζονται τα χνάρια και ο απόηχος της πορείας ανθρώπων της πλέον εφήμερης των τεχνών, συμβάλλοντας παράλληλα στην αναγνώριση τους όπως και στην ανάδειξη των γεγονότων που σφράγισαν τα πρώτα δέκα χρόνια του σημαντικότερου καλλιτεχνικού οργανισμού της χώρας.

Εθνικό Θέατρο – Τα πρώτα Χρόνια Facebook Twitter
Ουίλιαμ Σαίξπηρ, Άμλετ. (1940 - επανάληψη). Ευάγγελος Μαμίας (Α' Νεκροθάφτης), Αλέξης Μινωτής (Άμλετ). Φωτό: Τάσος Μελετόπουλος.

Η ίδρυση του Εθνικού Θεάτρου, την άνοιξη του 1930, άνοιξε τις νέες προοπτικές για τη θεατρική παιδεία του τόπου. Όπως επισημαίνει στο εισαγωγικό του σημείωμα ο Δημήτρης Σπάθης : «Στην αρχική φάση της λειτουργίας του, το Εθνικό Θέατρο διέθετε πόρους επαρκείς, χάρη στην κρατική επιδότηση, εξοπλισμό ικανοποιητικό στη σκηνή του ανακαινισμένου κτιρίου της οδού Αγίου Κωνσταντίνου, έναν κανονισμό που μπορούσε να εξασφαλίσει τότε στο ίδρυμα ομαλή λειτουργία και σχετική αυτοτέλεια, διοίκηση από αρμόδια πρόσωπα (διευθυντής ο Ιωάννης Γρυπάρης), σκηνοθέτη τον Φώτο Πολίτη και καλλιτεχνικό δυναμικό που ανάλογό του δεν είχε συγκεντρωθεί ποτέ άλλοτε σε ελληνικό θίασο. Ο Φώτος Πολίτης (1890 -1934) θα ανεβάσει από το 1932 ως το Δεκέμβρη του 1934, άλλοτε μόνος, σπανιότερα με το βοηθό και διάδοχό του Δημήτρη Ροντήρη, γύρω στα τριάντα έργα, αρχαία δράματα και ξένους συγγραφείς, κυρίως κλασικούς αλλά και νεότερους. Η αξιοποίηση του αρχαίου δράματος στη σύγχρονη σκηνή, η συστηματική και σε βάθος ερμηνεία των κλασικών έργων, η ενσωμάτωση στη θεατρική παιδεία ξεχασμένων στοιχείων της νεοελληνικής πολιτιστικής κληρονομιάς, η πρόοδος που σημειώνει τα χρόνια εκείνα η σκηνοθεσία και η υποκριτική και γενικότερα η άνοδος της καλλιτεχνικής στάθμης του θεάτρου είναι επιτεύγματα στα οποία η συμβολή του Πολίτη υπήρξε πολύτιμη. Στο συγκρότημα του Εθνικού Θεάτρου αντιπροσωπεύτηκαν όλες οι γενιές ηθοποιών με τους πιο αξιόλογους εκπροσώπους τους. Ο κρατικός θίασος αποτέλεσε έτσι την πιο εντυπωσιακή συμπαράταξη δυνάμεων που μπορούσε τότε να επιτευχθεί. Με αυτό το δυναμικό, ο Φώτος Πολίτης και ο Δημήτρης Ροντήρης (από το 1934 και μετά) έδωσαν τις αρτιότερες παραστάσεις που είχε γνωρίσει ως τότε η ελληνική σκηνή». Τα υπόλοιπα κείμενα του τόμου  υπογράφουν οι Κωνσταντίνα Σταματογιαννάκη, Κώστας Γεωργουσόπουλος και Αντιγόνη Μανασσή.

Οι παραγωγές του Εθνικού Θεάτρου στον Μεσοπόλεμο χαρακτηρίστηκαν από συλλογικό πνεύμα, ξεχωριστές ερμηνείες σε σπουδαία έργα του κλασσικού ρεπερτορίου, υψηλή αισθητική, τεχνική αρτιότητα και αξιοσημείωτους πειραματισμούς στα σκηνικά, στα κοστούμια, στους φωτισμούς, αλλά και στη μουσική και στην κίνηση. Η πολυτελής έκδοση κλείνει με έναν μικρό κατάλογο σύντομων βιογραφιών των βασικότερων συνεργατών του Εθνικού Θεάτρου της εποχής, ενώ μαρτυρίες – αδημοσίευτες επιστολές προσωπικοτήτων όπως του Φώτου Πολίτη, Ιωάννη Γρυπάρη, Αιμίλιου Βεάκη, Κωστή Παλαμά και άλλων, συμπληρώνουν την μεγάλη συλλεκτική αξία του εγχειρήματος. 

Εθνικό Θέατρο – Τα πρώτα Χρόνια Facebook Twitter
Αισχύλος, Πέρσαι (1934). Ιωάννης Αυλωνίτης (Α' κορυφαίος), Γιώργος Γληνός (Ξέρξης), Τζαβάλας Καρούσος (Β' κορυφαίος), Χορός. Φωτό: Τάσος Μελετόπουλος.
Εθνικό Θέατρο – Τα πρώτα Χρόνια Facebook Twitter
Εξώφυλλο προγράμματος από τον "Υπηρέτη δύο κυρίων", του Κάρλο Γκολντόνι (1937). Σχέδιο του Κλεόβουλου Κλώνη.
Εθνικό Θέατρο – Τα πρώτα Χρόνια Facebook Twitter
Σοφοκλής, Ηλέκτρα. (1936). Κατίνα Παξινού (Ηλέκτρα). Φωτό: Λέων Φραντζής
Εθνικό Θέατρο – Τα πρώτα Χρόνια Facebook Twitter
Αλέκος Λιδωρίκης, Λόρδος Βύρων (1934). Καθιστός: Νίκος Δενδραμής (Λόρδος Βύρων). Φωτό: Τάσος Μελετόπουλος.
Εθνικό Θέατρο – Τα πρώτα Χρόνια Facebook Twitter
Ουίλιαμ Σαίξπηρ, Βασιλεύς Ληρ. (1938). Αιμίλιος Βεάκης (Ληρ). Φωτό: Λέων Φραντζής
Εθνικό Θέατρο – Τα πρώτα Χρόνια Facebook Twitter
Ουίλιαμ Σαίξπηρ, Άμλετ. (1937). Αιμίλιος Βεάκης, Μάνος Κατράκης, Μίχης Ιακωβίδης, Δημήτρης Ροντήρης, Αλέξης Μινωτής, Κλεόβουλος Κλώνης. Φωτό: Λέων Φραντζής
Εθνικό Θέατρο – Τα πρώτα Χρόνια Facebook Twitter
Ευριπίδης, Ιππόλυτος (1937). Κατίνα Παξινού (Φαίδρα). Φωτό: Λέων Φραντζής
Εθνικό Θέατρο – Τα πρώτα Χρόνια Facebook Twitter
Σοφοκλής, Αντιγόνη. (1940). Ελένη Παπαδάκη (Αντιγόνη). Φωτό: Λέων Φραντζής
Εθνικό Θέατρο – Τα πρώτα Χρόνια Facebook Twitter
Μολιέρος, Οι ψευτοσπουδαίες (1938). Ελένη Παπαδάκη (Μανταλένια). Φωτό: Λέων Φραντζής
Εθνικό Θέατρο – Τα πρώτα Χρόνια Facebook Twitter
Σοφοκλής, Οιδίπους Τύρρανος. (1933). Αιμίλιος Βεάκης (Οιδίπους). Φωτό: Γεώργιος Μπούκας.
Βιβλίο
2

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μια «φόνισσα» εξομολογείται

Το πίσω ράφι / Η Hannah Kent έγραψε τη δική της «Φόνισσα», την Άγκνες που ζούσε στην Ισλανδία τον 19ο αιώνα

Η Αυστραλή συγγραφέας δεν πίστευε ποτέ ότι, χάρη στα «Έθιμα ταφής», οι κριτικοί θα την τοποθετούσαν δίπλα σε λογοτέχνες όπως η Μάργκαρετ Άτγουντ και ο Πίτερ Κάρεϊ.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Χριστίνα Ντουνιά: «Ο Καρυωτάκης μάς δίνει ελπίδα και μας παρηγορεί»

Βιβλίο / «Ο Καρυωτάκης άφησε "το αδέσποτο Τραγούδι" του να μας συντροφεύει»

Στο βιβλίο της «Το όνειρο και το πάθος», η Χριστίνα Ντουνιά, ομότιμη καθηγήτρια Νεοελληνικής Φιλολογίας και συγγραφέας αποκαλύπτει αθέατες όψεις του ποιητή και νέα στοιχεία για τη σχέση του με τον Καβάφη μέσα από μια άγνωστη, ως τώρα, επιστολή.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Η Αποκάλυψη είναι μια συνεχής ετυμηγορία»: Η πολιτική ισχύ της άχρονης τέχνης του Κρασναχορκάι

Βιβλίο / «Η Αποκάλυψη είναι μια συνεχής ετυμηγορία»: Η πολιτική ισχύς της άχρονης τέχνης του Κρασναχορκάι

Ο Ούγγρος κάτοχος του φετινού Νόμπελ λογοτεχνίας γράφει με μαγικό τρόπο για τις αποπνικτικές επιπτώσεις της πολιτικής καταπίεσης, περιφρονώντας την προθυμία των ανθρώπων να τις αποδεχτούν.
THE LIFO TEAM
Κωνσταντίνος Καβάφης: Η εξαίρετη βιογραφία του κυκλοφόρησε μόλις στα Ελληνικά

Βιβλίο / Κωνσταντίνος Καβάφης: Η εξαίρετη βιογραφία του κυκλοφόρησε μόλις στα Ελληνικά

Οι καθηγητές Peter Jeffreys και Gregory Jusdanis συνεργάστηκαν και έγραψαν από κοινού τη βιογραφία του μεγάλου ποιητή που φέρει τον τίτλο «Κωνσταντίνος Καβάφης – Ο άνθρωπος και ο ποιητής». Ο Gregory Jusdanis μίλησε στη LifO για το βιβλίο και για τον ποιητή που ήταν «παραδοσιακός και ταυτόχρονα μεταμοντέρνος, ο πρώτος “viral” ποιητής διεθνώς»
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αλέξης Πατέλης: «Πατριωτικό είναι να κάνεις τη χώρα σου ισχυρή»

LiFO politics / Αλέξης Πατέλης: «Πατριωτικό είναι να κάνεις τη χώρα σου ισχυρή»

Ο Αλέξης Πατέλης, επικεφαλής του Οικονομικού Γραφείου του πρωθυπουργού την περίοδο 2019-2024, μιλά στη Βασιλική Σιούτη για την οικονομική πορεία της χώρας αυτά τα χρόνια, τις δύσκολες αποφάσεις αλλά και τις στιγμές δικαίωσης μέσα από την οπτική ενός τεχνοκράτη που βρέθηκε ξαφνικά στο επίκεντρο της πολιτικής.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Λάσλο Κρασναχορκάι: ο σκοτεινός προφήτης της Ευρώπης βραβεύεται με Νόμπελ

Βιβλίο / Ο Λάσλο Κρασναχορκάι, ο σκοτεινός προφήτης της Ευρώπης, κέρδισε το Νόμπελ

Φέτος, το βραβείο δόθηκε στον Ούγγρο συγγραφέα που κατά τη Σουηδική Ακαδημία αποτελεί ένα ελπιδοφόρο βήμα προς τον χαμένο ανθρωπισμό, την υψηλή λογοτεχνία και τη στοχαστική ακρίβεια.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Το ημερολόγιο ενός διαιτητή: «Ήμασταν σχεδόν γυμνοί και ο Κολίνα μας εξέταζε με το παγερό βλέμμα του»

Βιβλίο / Το ημερολόγιο ενός διαιτητή: «Ήμασταν σχεδόν γυμνοί και ο Κολίνα μας εξέταζε με το παγερό βλέμμα του»

Σε ένα απόσπασμα από το βιβλίο του που έχει τίτλο “House of Cards”, ο Σουηδός πρώην διεθνής Γιόνας Έρικσον περιγράφει τις ταπεινωτικές μετρήσεις βάρους στα σεμινάρια διαιτητών της UEFA
THE LIFO TEAM
Ο Νίκος Παναγιωτόπουλος ήταν πάντα με τη μεριά της ζωής

Το Πίσω Ράφι / Ο Νίκος Παναγιωτόπουλος ήταν πάντα με τη μεριά της ζωής

Ο Έλληνας σκηνοθέτης μάζεψε από «το καλάθι των αχρήστων» όλες τις εμπειρίες του κι έφτιαξε την αυτοβιογραφία του, μια ζωντανή αφήγηση γεμάτη ιστορίες, συναντήσεις, αποφθέγματα και κρίσεις, λογοτεχνικές και σινεφίλ αναφορές.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Για τα περάσματα που δεν βρέθηκαν ποτέ: η ιστορία του underground περιοδικού «Ανοιχτή Πόλη»

Βιβλίο / «Ανοιχτή Πόλη»: Ένα από τα πιο επιδραστικά εναλλακτικά έντυπα της Ελλάδας

Οι δημιουργοί του Κώστας Μανδηλάς και Βλάσσης Ρασσιάς, καταγράφουν την πορεία του στο βιβλίο «Για τα περάσματα που δεν βρέθηκαν ποτέ: Η ιστορία του περιοδικού “Ανοιχτή Πόλη”».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η Ράνια Οικονομίδου διαβάζει το διήγημα «Η μεγαλύτερη λεία του Μινγκ» της Πατρίσια Χάισμιθ

Lifo Videos / Η Ράνια Οικονομίδου διαβάζει ένα διήγημα της Πατρίσια Χάισμιθ

«Η μεγαλύτερη λεία του Μινγκ»: Μια ιστορία έρωτα, αγάπης, αφοσίωσης, ανταγωνισμού, μίσους και φόνου μεταξύ ενός ζευγαριού και ενός σιαμέζικου γάτου, ένα μυστηριώδες διήγημα της δημιουργού των πιο σαγηνευτικών αντιηρώων.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οι μικρές αριστουργηματικές σειρές των εκδοτών

Βιβλίο / Οι μικρές αριστουργηματικές σειρές των εκδοτών

Ολοένα περισσότερο διευρύνεται η τάση έκδοσης κλασικών και σπάνιων κειμένων σε μικρό μέγεθος που τοποθετούνται δίπλα στο ταμείο και συνιστούν την προσπάθεια ενός εκδοτικού οίκου να φέρει σπουδαία έργα στο ευρύ αναγνωστικό κοινό.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
I love Dick: Eίναι το βιβλίο της Κρις Κράους το πιο τολμηρό του αιώνα μας;

Βιβλίο / I love Dick: Eίναι το βιβλίο της Κρις Κράους το πιο τολμηρό του αιώνα μας;

Η θεωρητικός, εικαστικός, κριτικός, συγγραφέας και εκδότρια Κρις Κράους μπορεί να μην άλλαξε τα δεδομένα στον αγγλόφωνο κόσμο εκδίδοντας τα βιβλία των Γάλλων θεωρητικών αλλά προκάλεσε άπειρες συζητήσεις με το πρωτότυπο φεμινιστικό βιβλίο της.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Η αρχή της ηδονής: Μια σουρεαλιστική, σέξι ιστορία στην καλοκαιρινή Ανάφη 

Βιβλίο / Η αρχή της ηδονής: Μια σουρεαλιστική, σέξι ιστορία στην καλοκαιρινή Ανάφη 

Ένα τολμηρό καλλιτεχνικό project έγινε η αφορμή για να κάνει ο εικαστικός René Habermacher ένα ταξίδι στη θάλασσα με πλήρωμα έξι ναύτες κι έναν καπετάνιο, απαθανατίζοντας μια σουρεαλιστική εμπειρία που κατέληξε σε ναυάγιο. Το βιβλίο «The Pleasure Principle» καταγράφει αυτό το ταξίδι μέσα από φωτογραφίες του René, κείμενα και εικαστικά έργα, σε μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα έκδοση.
M. HULOT

σχόλια

2 σχόλια
να πω για την ιστορία ότι η Ελένη Παπαδάκη εκτελέστηκε από πολιτοφύλακες κατά τη διάρκεια των Δεκεμβριανών το ΄44, πράξη που αποδόθηκε είτε σε προβοκάτσια Βρετανών (ο ΕΛΑΣ καταδίκασε τους 2 πολιτοφύλακες και τους εκτέλεσε έπειτα από ομολογία τους για συνεργασία με τους Βρετανούς), είτε πληρώνοντας την ''αδυναμία'' της σε Γερμανούς λοχαγούς κατά τη διάρκεια της κατοχής, είτε τέλος ενός συνδυασμού των δύο.