Εθνικό Θέατρο – Τα πρώτα Χρόνια

Εθνικό Θέατρο – Τα πρώτα Χρόνια Facebook Twitter
2

ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ

 

Εθνικό Θέατρο – Τα πρώτα Χρόνια Facebook Twitter
Θεόδωρος Ν. Συναδινός, Δον Κιχωτης (1936). Διασκευή από τον Θερβάντες. Χρήστος Ευθυμίου (Σάντσος), Νίκος Παρασκευάς (Δον Κιχώτης). Φωτό: Τάσος Μελετόπουλος.

 

Αξιοποιώντας κυρίως τα αρχεία των φωτογράφων Τάσου Μελετόπουλου (1908 -1969) και Λέοντα Φραντζή (1889-1965), αλλά και τα αρχεία των Θεόδωρου Ν. Συναδινού, Πέλου και Αλέκας Κατσέλη, Κατίνας Παξινού και Αλέξη Μινωτή, γίνεται μία καταγραφή σε χρονολογική σειρά της σκηνικής δραστηριότητας του Εθνικού Θεάτρου (με διάταγμα του 1935 ως Βασιλικό Θέατρο) από την έναρξη της λειτουργίας του (1932) μέχρι την ανακοπή της καλλιτεχνικής του πορείας, εξαιτίας της γερμανικής κατοχής (1941). Ένας πλήρης κατάλογος των παραστάσεων ο οποίος βασίστηκε κυρίαρχα στην πλήρη σειρά θεατρικών προγραμμάτων που φυλάσσονται στη Συλλογή Τεκμηρίων Παραστατικών Τεχνών του ΕΛΙΑ / ΜΙΕΤ ενώ παράλληλα δημοσιεύονται και οι μελέτες για την ίδρυση και τα πρώτα άγουρα χρόνια της πρώτης κρατικής σκηνής. Μία πολύχρονη και μεθοδική εργασία χάρη στην οποία διασώζονται τα χνάρια και ο απόηχος της πορείας ανθρώπων της πλέον εφήμερης των τεχνών, συμβάλλοντας παράλληλα στην αναγνώριση τους όπως και στην ανάδειξη των γεγονότων που σφράγισαν τα πρώτα δέκα χρόνια του σημαντικότερου καλλιτεχνικού οργανισμού της χώρας.

Εθνικό Θέατρο – Τα πρώτα Χρόνια Facebook Twitter
Ουίλιαμ Σαίξπηρ, Άμλετ. (1940 - επανάληψη). Ευάγγελος Μαμίας (Α' Νεκροθάφτης), Αλέξης Μινωτής (Άμλετ). Φωτό: Τάσος Μελετόπουλος.

Η ίδρυση του Εθνικού Θεάτρου, την άνοιξη του 1930, άνοιξε τις νέες προοπτικές για τη θεατρική παιδεία του τόπου. Όπως επισημαίνει στο εισαγωγικό του σημείωμα ο Δημήτρης Σπάθης : «Στην αρχική φάση της λειτουργίας του, το Εθνικό Θέατρο διέθετε πόρους επαρκείς, χάρη στην κρατική επιδότηση, εξοπλισμό ικανοποιητικό στη σκηνή του ανακαινισμένου κτιρίου της οδού Αγίου Κωνσταντίνου, έναν κανονισμό που μπορούσε να εξασφαλίσει τότε στο ίδρυμα ομαλή λειτουργία και σχετική αυτοτέλεια, διοίκηση από αρμόδια πρόσωπα (διευθυντής ο Ιωάννης Γρυπάρης), σκηνοθέτη τον Φώτο Πολίτη και καλλιτεχνικό δυναμικό που ανάλογό του δεν είχε συγκεντρωθεί ποτέ άλλοτε σε ελληνικό θίασο. Ο Φώτος Πολίτης (1890 -1934) θα ανεβάσει από το 1932 ως το Δεκέμβρη του 1934, άλλοτε μόνος, σπανιότερα με το βοηθό και διάδοχό του Δημήτρη Ροντήρη, γύρω στα τριάντα έργα, αρχαία δράματα και ξένους συγγραφείς, κυρίως κλασικούς αλλά και νεότερους. Η αξιοποίηση του αρχαίου δράματος στη σύγχρονη σκηνή, η συστηματική και σε βάθος ερμηνεία των κλασικών έργων, η ενσωμάτωση στη θεατρική παιδεία ξεχασμένων στοιχείων της νεοελληνικής πολιτιστικής κληρονομιάς, η πρόοδος που σημειώνει τα χρόνια εκείνα η σκηνοθεσία και η υποκριτική και γενικότερα η άνοδος της καλλιτεχνικής στάθμης του θεάτρου είναι επιτεύγματα στα οποία η συμβολή του Πολίτη υπήρξε πολύτιμη. Στο συγκρότημα του Εθνικού Θεάτρου αντιπροσωπεύτηκαν όλες οι γενιές ηθοποιών με τους πιο αξιόλογους εκπροσώπους τους. Ο κρατικός θίασος αποτέλεσε έτσι την πιο εντυπωσιακή συμπαράταξη δυνάμεων που μπορούσε τότε να επιτευχθεί. Με αυτό το δυναμικό, ο Φώτος Πολίτης και ο Δημήτρης Ροντήρης (από το 1934 και μετά) έδωσαν τις αρτιότερες παραστάσεις που είχε γνωρίσει ως τότε η ελληνική σκηνή». Τα υπόλοιπα κείμενα του τόμου  υπογράφουν οι Κωνσταντίνα Σταματογιαννάκη, Κώστας Γεωργουσόπουλος και Αντιγόνη Μανασσή.

Οι παραγωγές του Εθνικού Θεάτρου στον Μεσοπόλεμο χαρακτηρίστηκαν από συλλογικό πνεύμα, ξεχωριστές ερμηνείες σε σπουδαία έργα του κλασσικού ρεπερτορίου, υψηλή αισθητική, τεχνική αρτιότητα και αξιοσημείωτους πειραματισμούς στα σκηνικά, στα κοστούμια, στους φωτισμούς, αλλά και στη μουσική και στην κίνηση. Η πολυτελής έκδοση κλείνει με έναν μικρό κατάλογο σύντομων βιογραφιών των βασικότερων συνεργατών του Εθνικού Θεάτρου της εποχής, ενώ μαρτυρίες – αδημοσίευτες επιστολές προσωπικοτήτων όπως του Φώτου Πολίτη, Ιωάννη Γρυπάρη, Αιμίλιου Βεάκη, Κωστή Παλαμά και άλλων, συμπληρώνουν την μεγάλη συλλεκτική αξία του εγχειρήματος. 

Εθνικό Θέατρο – Τα πρώτα Χρόνια Facebook Twitter
Αισχύλος, Πέρσαι (1934). Ιωάννης Αυλωνίτης (Α' κορυφαίος), Γιώργος Γληνός (Ξέρξης), Τζαβάλας Καρούσος (Β' κορυφαίος), Χορός. Φωτό: Τάσος Μελετόπουλος.
Εθνικό Θέατρο – Τα πρώτα Χρόνια Facebook Twitter
Εξώφυλλο προγράμματος από τον "Υπηρέτη δύο κυρίων", του Κάρλο Γκολντόνι (1937). Σχέδιο του Κλεόβουλου Κλώνη.
Εθνικό Θέατρο – Τα πρώτα Χρόνια Facebook Twitter
Σοφοκλής, Ηλέκτρα. (1936). Κατίνα Παξινού (Ηλέκτρα). Φωτό: Λέων Φραντζής
Εθνικό Θέατρο – Τα πρώτα Χρόνια Facebook Twitter
Αλέκος Λιδωρίκης, Λόρδος Βύρων (1934). Καθιστός: Νίκος Δενδραμής (Λόρδος Βύρων). Φωτό: Τάσος Μελετόπουλος.
Εθνικό Θέατρο – Τα πρώτα Χρόνια Facebook Twitter
Ουίλιαμ Σαίξπηρ, Βασιλεύς Ληρ. (1938). Αιμίλιος Βεάκης (Ληρ). Φωτό: Λέων Φραντζής
Εθνικό Θέατρο – Τα πρώτα Χρόνια Facebook Twitter
Ουίλιαμ Σαίξπηρ, Άμλετ. (1937). Αιμίλιος Βεάκης, Μάνος Κατράκης, Μίχης Ιακωβίδης, Δημήτρης Ροντήρης, Αλέξης Μινωτής, Κλεόβουλος Κλώνης. Φωτό: Λέων Φραντζής
Εθνικό Θέατρο – Τα πρώτα Χρόνια Facebook Twitter
Ευριπίδης, Ιππόλυτος (1937). Κατίνα Παξινού (Φαίδρα). Φωτό: Λέων Φραντζής
Εθνικό Θέατρο – Τα πρώτα Χρόνια Facebook Twitter
Σοφοκλής, Αντιγόνη. (1940). Ελένη Παπαδάκη (Αντιγόνη). Φωτό: Λέων Φραντζής
Εθνικό Θέατρο – Τα πρώτα Χρόνια Facebook Twitter
Μολιέρος, Οι ψευτοσπουδαίες (1938). Ελένη Παπαδάκη (Μανταλένια). Φωτό: Λέων Φραντζής
Εθνικό Θέατρο – Τα πρώτα Χρόνια Facebook Twitter
Σοφοκλής, Οιδίπους Τύρρανος. (1933). Αιμίλιος Βεάκης (Οιδίπους). Φωτό: Γεώργιος Μπούκας.
Βιβλίο
2

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Εμμανουήλ Καραλής: Πολλοί είναι δίπλα σου στα μετάλλια, στο χειροκρότημα και στη λάμψη, αλλά μετά οι προβολείς σβήνουν

Οι Αθηναίοι / Manolo: «Πολλοί είναι δίπλα σου στα μετάλλια, αλλά μετά οι προβολείς σβήνουν»

Έχει μάθει να περνά τον πήχη, να ξεπερνά τους φόβους και να καταρρίπτει στερεότυπα. Θεωρεί ότι η ζωή του αθλητή μοιάζει πολύ με τη ζωή του μοναχού. Ο πρωταθλητής στο άλμα επί κοντώ αφηγείται τη ζωή του και μιλά για τα παιδικά του χρόνια, τις όμορφες και δύσκολες στιγμές, την ψυχική του υγεία, τον έρωτα, την πίστη και την αγάπη που τον κρατούν όρθιο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τι ήξερε ο Παζολίνι;

Βιβλίο / Τι ήξερε ο Παζολίνι;

Πενήντα χρόνια μετά την άγρια δολοφονία του, οι προγνώσεις του για τον φασισμό είναι πιο επείγουσες από ποτέ, σημειώνει η Βρετανίδα συγγραφέας Ολίβια Λέινγκ, το νέο βιβλίο της οποίας περιστρέφεται γύρω από τη δημιουργία του «Σαλό (120 Μέρες στα Σόδομα)».
THE LIFO TEAM
Μαύρη, λεσβία, μητέρα, πολεμίστρια, ποιήτρια, καρκινοπαθής

Βιβλίο / Μαύρη, λεσβία, μητέρα, πολεμίστρια, ποιήτρια, καρκινοπαθής

Η διάσημη συγγραφέας Όντρι Λορντ αντιμετώπισε τη διάγνωσή της με το θάρρος και το ακτιβιστικό πνεύμα που πάντα τη διέκρινε: Τα «Ημερολόγια Καρκίνου» δεν είναι μια «καταγραφή δακρύων μόνο» αλλά και μια κραυγή οργής εναντίον της καταπίεσης που βιώνουν οι γυναίκες.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Η Μάργκαρετ Άτγουντ στο μονοπάτι του πένθους

Βιβλίο / Η Μάργκαρετ Άτγουντ στο μονοπάτι του πένθους

Σ’ ένα απόσπασμα από τα απομνημονεύματά της με τίτλο «Book of Lives: A Memoir of Sorts», που προδημοσιεύει η «Guardian», η διάσημη συγγραφέας περιγράφει τον τρόπο που βίωσε την απώλεια του επί μισό αιώνα συντρόφου της Γκρέαμ Γκίμπσον το 2019.
THE LIFO TEAM
«Intermezzo»: Το βιβλίο της Σάλι Ρούνεϊ που έσπασε όλα τα αναγνωστικά ρεκόρ

Βιβλίο / «Intermezzo»: Το βιβλίο της Σάλι Ρούνεϊ που έσπασε όλα τα αναγνωστικά ρεκόρ

Σε λίγες μέρες κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πατάκη το πολυαναμενόμενο νέο βιβλίο της Ιρλανδής συγγραφέως, που έχει κάνει ρεκόρ πωλήσεων και αναγνωσιμότητας. Καταγράφουμε τις πρώτες εντυπώσεις από την ανάγνωσή του.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Άμιτι Γκέιτζ «Ο καλός πατέρας»

Το πίσω ράφι / Έχουν και οι ψεύτες τη χάρη τους. Στα μυθιστορήματα τουλάχιστον

Ο «Καλός πατέρας» της Άμιτι Γκέιτζ πραγματεύεται την κατασκευή της ανθρώπινης ταυτότητας, τον άρρηκτο δεσμό γονιού και παιδιού και τη μεταναστευτική εμπειρία, θίγοντας όψεις του αμερικανικού ονείρου.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«Σπίτι από ζάχαρη»: Το δίκτυο των ανθρώπινων σχέσεων στο μυθιστόρημα της Τζένιφερ Ίγκαν

Βιβλίο / Πώς θα ήταν αν μπορούσαμε να βιώσουμε ξανά όσα ζήσαμε στο παρελθόν;

Το «Σπίτι από ζάχαρη» είναι ένα πολυεπίπεδο μυθιστόρημα με στοιχεία επιστημονικής φαντασίας που διερευνά τους κινδύνους της ψηφιακής εποχής, αναδεικνύοντας ταυτόχρονα την αξία της μνήμης και της σύνδεσης.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Καρολίνα Μέρμηγκα: «Οι συγγραφείς προχωράμε με αναμμένη δάδα στη σκοτεινή σπηλιά της λογοτεχνίας»

Βιβλίο / Καρολίνα Μέρμηγκα: «Όταν γράφουμε για αληθινούς ανθρώπους, πρέπει να σεβόμαστε τη μνήμη τους»

Η καταξιωμένη συγγραφέας ιστορικών μυθιστορημάτων Καρολίνα Μέρμηγκα μάς μιλάει για τη δύναμη της τέχνης, για το λογοτεχνικό της εργαστήρι αλλά και για τη χαρά της να μεταφράζει Χίλαρι Μαντέλ, τα βιβλία της οποίας επανακυκλοφορούν από τις εκδόσεις Ψυχογιός.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Πόσο διαβάζεται σήμερα ο Νίκος Καζαντζάκης;

Βιβλία και Συγγραφείς / Πόσο διαβάζεται σήμερα ο Νίκος Καζαντζάκης;

Πεθαίνει σαν σήμερα ο συγγραφέας Νίκος Καζαντζάκης. Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με την Έρη Σταυροπούλου, ομότιμη καθηγήτρια Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, για τον συγγραφέα του «Αλέξη Ζορμπά» και την αντοχή του έργου του.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Στέφαν Τσβάιχ

Το πίσω ράφι / Σε πείσμα όσων περιφρόνησαν τα έργα του Τσβάιχ, η απήχησή τους ακόμα να κοπάσει

Οι ήρωες του Αυστριακού συγγραφέα ταλανίζονται συνήθως από μια αβάσταχτη εσωτερική πίεση, αντικατοπτρίζοντας τη δική του πεισιθάνατη διάθεση. Αυτήν ακριβώς την αίσθηση αποπνέει η συλλογή διηγημάτων του «Αμόκ».
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Marwan Kaabur: «Αγωνιζόμαστε και στον αραβικό κόσμο για δικαιώματα κι ελευθερίες, αλλά προκρίνουμε τον δικό μας τρόπο, στο πλαίσιο της δικής μας κουλτούρας»

Lgbtqi+ / Κι όμως υπάρχουν και «αραβικά καλιαρντά»!

Λίγο πριν από την αθηναϊκή παρουσίαση της αγγλόφωνης έκδοσης του «Queer Arab Glossary» μιλήσαμε με τον συγγραφέα του Marwan Kaabur, για τα «αραβικά καλιαρντά», την ομοφυλοφιλία και την queer συνθήκη στον αραβικό κόσμο, το «pink washing», αλλά και τη συχνά παρεξηγημένη πρόσληψή τους από τη Δύση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Tα συγκλονιστικά Ημερολόγια Καρκίνου της Όντρι Λορντ και άλλα 4 βιβλία που διαβάζουμε τώρα

Βιβλίο / Tα συγκλονιστικά Ημερολόγια Καρκίνου της Όντρι Λορντ και άλλα 4 βιβλία που διαβάζουμε τώρα

Πέντε αποκαλυπτικά βιβλία για τις γυναίκες με καρκίνο, για τον κόσμο, τα σκουπίδια ακόμα και για τη μακρινή Ιαπωνία ξεχωρίζουν ανάμεσα στις εκδόσεις της πρόσφατης βιβλιοπαραγωγής καλύπτοντας ένα μεγάλο εύρος θεμάτων και ενδιαφερόντων.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Βιβλίο / Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Σαν σήμερα γεννήθηκε το 1854 ο Αρθούρος Ρεμπό. Ο ποιητής, μουσικός και μπλόγκερ Aidan Andrew Dun έπεσε τυχαία σε δύο εντελώς άγνωστες φωτογραφίες, βγαλμένες στην Place Vendôme, και βρέθηκε μπροστά σε μια μεγάλη έκπληξη: ο έφηβος Αρτίρ Ρεμπό, όπως δεν τον έχουμε ξαναδεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Θανάσης Τριαρίδης: Οι μετανάστες θα σώσουν τον κόσμο. Χωρίς αυτούς είμαστε χαμένοι

Βιβλίο / Θανάσης Τριαρίδης: «Οι μετανάστες θα σώσουν τον κόσμο. Χωρίς αυτούς είμαστε χαμένοι»

Έγινε αντιρρησίας συνείδησης, γιατί πιστεύει ότι ο στρατός είναι μια δοξολογία εκμηδένισης του άλλου. Άφησε τη Θεσσαλονίκη επειδή τον έπνιγε ο εθνοφασισμός της. Στην Αντίς Αμπέμπα υιοθέτησε την κόρη του, Αργκάνε. Ο συγγραφέας της «Τριλογίας της Αφρικής», Θανάσης Τριαρίδης, αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια «φόνισσα» εξομολογείται

Το πίσω ράφι / Η Hannah Kent έγραψε τη δική της «Φόνισσα», την Άγκνες που ζούσε στην Ισλανδία τον 19ο αιώνα

Η Αυστραλή συγγραφέας δεν πίστευε ποτέ ότι, χάρη στα «Έθιμα ταφής», οι κριτικοί θα την τοποθετούσαν δίπλα σε λογοτέχνες όπως η Μάργκαρετ Άτγουντ και ο Πίτερ Κάρεϊ.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Χριστίνα Ντουνιά: «Ο Καρυωτάκης μάς δίνει ελπίδα και μας παρηγορεί»

Βιβλίο / «Ο Καρυωτάκης άφησε "το αδέσποτο Τραγούδι" του να μας συντροφεύει»

Στο βιβλίο της «Το όνειρο και το πάθος», η Χριστίνα Ντουνιά, ομότιμη καθηγήτρια Νεοελληνικής Φιλολογίας και συγγραφέας αποκαλύπτει αθέατες όψεις του ποιητή και νέα στοιχεία για τη σχέση του με τον Καβάφη μέσα από μια άγνωστη, ως τώρα, επιστολή.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ

σχόλια

2 σχόλια
να πω για την ιστορία ότι η Ελένη Παπαδάκη εκτελέστηκε από πολιτοφύλακες κατά τη διάρκεια των Δεκεμβριανών το ΄44, πράξη που αποδόθηκε είτε σε προβοκάτσια Βρετανών (ο ΕΛΑΣ καταδίκασε τους 2 πολιτοφύλακες και τους εκτέλεσε έπειτα από ομολογία τους για συνεργασία με τους Βρετανούς), είτε πληρώνοντας την ''αδυναμία'' της σε Γερμανούς λοχαγούς κατά τη διάρκεια της κατοχής, είτε τέλος ενός συνδυασμού των δύο.