«Αναλαμπή» του Ν. Θέμελη: Το πικρό χρονικό του εθνικισμού που οδήγησε στη μικρασιατική καταστροφή

Νίκος Θέμελης «Αναλαμπή» Facebook Twitter
Στην καρδιά του βιβλίου, το πάντα επίκαιρο ζήτημα της ελληνικότητας.
0

ΤΕΤΟΙΕΣ ΜΕΡΕΣ ΠΡΙΝ ΑΠΟ εικοσιπέντε χρόνια, ο Νίκος Θέμελης (1947-2011), ήδη εγκατεστημένος στο Μέγαρο Μαξίμου ως επικεφαλής του πολιτικού γραφείου του πρωθυπουργού Κώστα Σημίτη, σκέφτηκε να στείλει στους φίλους του κάτι παραπάνω από μια συνηθισμένη χριστουγεννιάτικη κάρτα, θέλησε να συνοδεύσει τις ευχές του μ’ ένα διήγημα.

Προέκυψε χείμαρρος. Ένα ογκώδες μυθιστόρημα, η «Αναζήτηση» (1998), με τα πλοκάμια του απλωμένα από την τουρκοκρατούμενη Ήπειρο του 1880 ως την κοσμοπολίτικη Σμύρνη των αρχών του 20ού αιώνα, και με ήρωα έναν νέο διαποτισμένο από τις αρχές του Διαφωτισμού, τον Νικολή, που ξανοίγεται στην περιπέτεια της ζωής.

Ακολούθησε ένας χείμαρρος ακόμα, η τιμημένη με κρατικό βραβείο μυθιστορήματος «Ανατροπή» (2000), μια περιπλάνηση στα πέρατα του ελληνισμού, από την Τεργέστη και τη Βραΐλα ως τη Βιέννη και την Οδησσό, την ίδια πάντα περίοδο, τότε που οι αυτοκρατορίες κατέρρεαν, μια σειρά από απελευθερωτικά κινήματα άλλαζαν τον ρου της Ιστορίας και μια γυναίκα, η Ελένη, χάραζε τον δρόμο της μέσα από προσωπικές ανατροπές.

Διανύοντας με αστραπιαία ταχύτητα την απόσταση που χωρίζει την καχυποψία από την καθολική σχεδόν αποδοχή, ο Νίκος Θέμελης μπορούσε πλέον να συστήνεται κι ως ένας από τους πιο πολυδιαβασμένους Έλληνες συγγραφείς. Κι ενώ η ζήτηση για τα δύο πρώτα του μυθιστορήματα δεν είχε κοπάσει ακόμα, το 2003 ήρθε να σταθεί πλάι τους και η «Αναλαμπή».

Ο τελευταίος τόμος αυτής της τριλογίας –που σχεδιάστηκε στην πορεία, πρωτοτυπώθηκε από τον «Κέδρο» και σήμερα κυκλοφορεί από το «Μεταίχμιο»– εκπλήρωνε τρόπον τινά ένα χρέος. «Είχα την αίσθηση», ομολογούσε ο Θέμελης «πως έδωσα την εποχή μ’ έναν τρόπο λειψό. Στο γύρισμα του 19ου αιώνα κάτι συνέβη στην Ελλάδα, κάτι διόλου αθώο! Ήταν λοιπόν αυτονόητο να κλείσει η τριλογία μ’ όσα διαδραματίστηκαν εδώ».

Πώς όριζε ο Θέμελης την ελληνικότητα; «Ελληνικότητα» έλεγε, «σημαίνει αναζήτηση μιας ταυτότητας από τα υλικά τού σήμερα, τις δυνατότητες αυτής της κοινωνίας και τα οράματά της για το αύριο, αντλώντας επιλεκτικά και κριτικά από την παράδοσή της. Οτιδήποτε άλλο είναι προγονολατρία».

Πράγματι, το μεγαλύτερο μέρος της «Aναλαμπής» εκτυλίσσεται στην Αθήνα από το 1900 ως τις παραμονές της δικτατορίας του Μεταξά. Κι είναι το πικρό χρονικό του τυφλού εθνικισμού και της μεγαλομανίας που οδήγησαν στη μικρασιατική καταστροφή, του διχασμού ανάμεσα στους βασιλικούς και τους βενιζελικούς και των αλλεπάλληλων πολιτικών, ταξικών και γλωσσικών συγκρούσεων που ταλάνισαν τον τόπο, μέσα από την ιστορία μιας οικονομικά εύρωστης οικογένειας που επί τριάντα χρόνια σέρνεται πίσω από ένα τεράστιο μυστικό. Μιας οικογένειας που «θρέφει το σπέρμα του σαθρού», όπως «σαθρό είναι και το οικοδόμημα που τη στηρίζει».

analampi
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ: Νίκος Θέμελης, Η αναλαμπή, εκδόσεις Μεταίχμιο

Η περίφημη εγχώρια αστική τάξη. Αυτό το συνονθύλευμα από αυτοδημιούργητους αλλά κατά βάση αγροίκους εμπόρους, από καλλιεργημένους αλλά και παρασυρμένους από ιδεολογήματα πολίτες, από δυτικοθρεμμένους και με παρωπίδες πανεπιστημιακούς κι από βαθιά δημοκράτες που δεν έπαψαν ν’ αποβλέπουν στην πρόοδο και την προκοπή. Να το ανθρώπινο κουβάρι που βρέθηκε στο στόχαστρο της τόσο μελαγχολικής «Aναλαμπής», για να δούμε «τι στο καλό πήγε λάθος».

Δεν είναι τυχαίο ότι ο βασικός πρωταγωνιστής του βιβλίου, ο Στέφανος Λέκκας –«μια μυθιστορηματική παραλλαγή του Γιώργου Θεοτοκά και του Γιώργου Σεφέρη»– απέχει πολύ από τους προηγούμενους ήρωες-πρότυπα του Θέμελη. Νόθος γιος ενός υφασματέμπορα που εξελίχτηκε σε φασίζοντα εργοστασιάρχη, γαλουχημένος με την ιδέα της «συνέχειας» από τους ένδοξους αρχαίους χρόνους μας, μ’ ένα αντίτυπο της «Στροφής» στην τσέπη και με τις άριες του Πουτσίνι στο φωνόγραφό του, με φίλους ικανούς να του ανοίξουν κι άλλο τους ορίζοντες, δεν κάνει το μεγάλο άλμα. Βλέπει τα πάντα με διαύγεια, ασφυκτιά αλλά δεν επαναστατεί.

Ο Λέκκας «βολεύεται, όπως βολεύτηκε μια ολόκληρη γενιά, κι όπως βολεύονται ακόμη τόσοι άλλοι...». Ο Θέμελης ήταν πεπεισμένος ότι «η τάξη που με τους όρους εκείνης της εποχής μπορούσε να θεωρηθεί αστική, δεν ανταποκρίθηκε στην ανάγκη να διαμορφωθεί κι εδώ μια κοινή συνείδηση που να στηρίζεται στις αξίες μιας αστικής δημοκρατίας. Κυνήγησε τη Μεγάλη Ιδέα, σύρθηκε να εγκαθιδρύσει την αβασίλευτη δημοκρατία, δεν τη στήριξε και παρέδωσε την εξουσία στην 4η Αυγούστου. Από αυτή την τάξη προέκυψαν και θύτες και θύματα».

νικος θεμελης Facebook Twitter
Διανύοντας με αστραπιαία ταχύτητα την απόσταση που χωρίζει την καχυποψία από την καθολική σχεδόν αποδοχή, ο Νίκος Θέμελης μπορούσε πλέον να συστήνεται κι ως ένας από τους πιο πολυδιαβασμένους Έλληνες συγγραφείς.

Μέσα στις σελίδες της «Aναλαμπής» βλέπουμε γι’ άλλη μια φορά, σ’ ένα σύντομο πέρασμά του, τον Νικολή της «Aναζήτησης» («τη λύτρωση του έθνους να την περιμένετε μόνο από την παιδεία», λέει σ’ ένα σημείο), τη σύζυγό του Άννα (που φτάνει καραβοτσακισμένη από τη Σμύρνη, προσπαθώντας να διατηρήσει κάποια ψίχουλα αξιοπρέπειας), καθώς και τον γιο τους τον Κώστα, επιστήθιο φίλο του μαλθακού κι αμφίθυμου Στέφανου Λέκκα, δημοκράτη με ατράνταχτο κώδικα αξιών, μια υπόσχεση για την αναδυόμενη αριστερά της δεκαετίας του ΄30.

Γύρω τους, μια πλειάδα ολοκληρωμένων χαρακτήρων – από τον φέρελπι δικηγόρο Δημητράκη Παπαδόπουλο που δεν αντέχει στη σκέψη ότι έζησε μέσα στα ψέματα, τα ατομικά αλλά και τα συλλογικά, ως τον φανατικό δημοτικιστή και σοσιαλιστή Χρύσανθο που υφίσταται διαρκώς τη βία του παρακράτους, κι από τη μητρική φιγούρα της καταπιεστικής Αριστέας ως τον άξεστο κι άπληστο σύζυγό της Διαμαντή. Όλοι τους πάλλονται εσωτερικά, ενσαρκώνοντας τα διλήμματα και τις αντιθέσεις μιας εποχής που ο Θέμελης επιδίωξε ν’ αναπαραστήσει όσο το δυνατόν πειστικότερα.

Στην καρδιά του βιβλίου, το πάντα επίκαιρο ζήτημα της ελληνικότητας. Όταν ο Στέφανος Λέκκας –παλικαράκι απαυδισμένο από την αθλιότητα, τη βία και την παρακμή της Αθήνας– αφήνει πίσω του τη διαλυμένη από πολιτικούς καβγάδες οικογένειά του και καταφθάνει στο Βερολίνο για να σπουδάσει νομικά, αντιλαμβάνεται πως κανείς εκεί δεν είχε κατά νου την αρχαία Ελλάδα. Και, για πρώτη φορά, διά στόματος ενός αιρετικού υφηγητή της σχολής του, έρχεται αντιμέτωπος με την άποψη πως η συνέχεια του ελληνικού έθνους δεν είναι παρά μια φενάκη, μια γοητευτική ψευδαίσθηση, αναγκαία για τη δημιουργία μιας εθνικής ταυτότητας, με ολέθριες συνέπειες.

Πώς όριζε ο Θέμελης την ελληνικότητα; «Ελληνικότητα», έλεγε, «σημαίνει αναζήτηση μιας ταυτότητας από τα υλικά τού σήμερα, τις δυνατότητες αυτής της κοινωνίας και τα οράματά της για το αύριο, αντλώντας επιλεκτικά και κριτικά από την παράδοσή της. Οτιδήποτε άλλο είναι προγονολατρία».

Ο ίδιος δεν συγκαταλεγόταν σ’ εκείνους που θεωρούν την ίδρυση του ελληνικού κράτους «ιστορικό λάθος». Ήταν ευτυχής με την έκβαση της διαμάχης που παίχτηκε ανάμεσα στη δυτικοευρωπαϊκή ιδεολογία που στηριζόταν στις ιδέες του Διαφωτισμού κι εκείνη που εκπορευόταν από την Ορθόδοξη Εκκλησία. Σ’ όσους, δε, υποστηρίζουν ότι μέσα απ’ αυτήν προέκυψε ο ολέθριος τύπος του νεοέλληνα που επαίρεται για ένα παρελθόν το οποίο δεν του ανήκει και διεκδικεί μια ευρωπαϊκή ιθαγένεια που είναι... καπέλο με φτερά, ο ίδιος αντέτεινε:

«Δεν φταίει ο ευρωπαϊκός μας προσανατολισμός για την άνθηση αυτού του καρακατσουλιού, των μαντάμ σουσούδων που φαντασιώνουν ότι έγιναν από τη μια μέρα στην άλλη Ευρωπαίες. Οι κόκορες κι οι κότες επιλέγουν τα φτερά» επέμενε. 

Από τη μεριά του ονειρευόταν τη διαρκή ολοκλήρωση αξιών όπως η δημοκρατία, η ισότητα, η δικαιοσύνη, η ελευθερία, κι ένιωθε πιο κοντά σε χώρους που πάλεψαν γι’ αυτές «και που δεν είναι ούτε η Ανατολία ούτε τα Βαλκάνια ούτε η Μεσόγειος, αλλά η Ευρώπη. Όμως, σε μια χωλή κουλτούρα σαν τη δική μας είναι ευκολότερο και βολικότερο να ζητάμε ευθύνες για τη μιζέρια μας από τους ξένους παρά από μας».

ΑΓΟΡΑΣΤΕ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΕΔΩ

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μ. Αναγνωστάκης «Η χαμηλή φωνή»

Το πίσω ράφι / Μανόλης Αναγνωστάκης: «Τι μένει λοιπόν από τον ποιητή, αν μένει τίποτα;»

Τρεις δεκαετίες μετά την πρώτη της δημοσίευση, η προσωπική ανθολογία του Μανόλη Αναγνωστάκη «Χαμηλή Φωνή» παρουσιάζεται στην Ελληνοαμερικανική Ένωση, υπενθυμίζοντας τους θεωρούμενους ήσσονες ποιητές μας, όσους έμειναν έξω από κάθε μορφής υψηλή ποίηση.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες…

Βιβλίο / Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες

Προδημοσίευση από τα «Αδημοσίευτα», το νέο βιβλίο του Νίκου Χασαπόπουλου, όπου ο έμπειρος πολιτικός συντάκτης αποκαλύπτει ιστορίες και παρασκήνια που διαμόρφωσαν την πολιτική ζωή της χώρας.
THE LIFO TEAM
Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Βιβλίο / Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Ένας από τους ελάχιστους διανοούμενους στη χώρα, που υπήρξε προνομιακός συνομιλητής του Παπαγιώργη και του Λορεντζάτου. Το τελευταίο του βιβλίο «Το πνεύμα και το τέρας» συνιστά μια ανανέωση του δοκιμιακού λόγου στην Ελλάδα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Για τον Ομάρ Καγιάμ

Ποίηση / «Πίνε, και μη θαρρείς κουτέ, και συ πως είσαι κάτι»: Τα Ρουμπαγιάτ του Ομάρ Καγιάμ

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1131 ο μεγάλος Ιρανός ποιητής που έγραψε αριστουργηματικά ποιήματα για τη ματαιότητα των πραγμάτων, τη μεγαλοσύνη της στιγμής και το νόμο του εφήμερου.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΝΤΑΜΟΝ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Το πίσω ράφι/ Μαρία Πάουελ «Δεσμά αίματος»

Το πίσω ράφι / «Η ευλογία αλλά και η κατάρα που είναι η οικογένεια»

Η Μαρία Πάουελ, με τη νουβέλα της «Δεσμά αίματος», ζωντάνεψε μια βυθισμένη στη μοναξιά και κυριευμένη από πάθος γυναίκα χωρίς να μαρτυρήσει ούτε ένα από τα εξωτερικά της χαρακτηριστικά, κι εξερεύνησε ένα θέμα που ίσως δεν θα πάψει ποτέ να μας ταλανίζει, την οικογένεια.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Βιβλίο / «Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Το πρωτότυπο science fiction μυθιστόρημα «Οι υπάλληλοι» της Δανής Όλγκα Ράουν κερδίζει υποψηφιότητα για Booker, προβλέποντας εικόνες από τη ζωή αλλόκοτων υπαλλήλων στο μέλλον, βγαλμένες από το πιο ζοφερό παρόν.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ευάρεστος Πιμπλής: «Η ηδονή σήμερα τρομάζει – και αυτό λέει πολλά για εμάς»

Βιβλίο / Ευάρεστος Πιμπλής: «Η ηδονή σήμερα τρομάζει και αυτό λέει πολλά για εμάς»

Ο πρωτοεμφανιζόμενος συγγραφέας μιλά στη LiFO με αφορμή το βιβλίο του «Πέρα από τη συναίνεση» για μερικά από τα πιο δύσκολα ζητήματα της εποχής: τη βία μέσα στη φαντασίωση, τον νέο πουριτανισμό, τα όρια της επιθυμίας και την εύθραυστη, συνεχώς μεταβαλλόμενη έννοια του τι σημαίνει να είσαι άνδρας σήμερα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Lgbtqi+ / Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Στο εξαιρετικά ενδιαφέρον βιβλίο «Τρανσφοβία» που μόλις κυκλοφόρησε στα ελληνικά, η τρανσφεμινίστρια Μοντ Ρουαγιέ επιχειρεί να καταγράψει τη νέα πραγματικότητα για την τρανς συνθήκη και τα τρανς δικαιώματα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
H παλιά Εθνική Βιβλιοθήκη ανοίγει ξανά τις πύλες της

Αποκλειστικές φωτογραφίες / Η παλιά Εθνική Βιβλιοθήκη ανοίγει ξανά τις πόρτες της

Η LiFO μπήκε στο ιστορικό Βαλλιάνειο Μέγαρο το οποίο, μετά την ολοκλήρωση των αναγκαίων εργασιών αποκατάστασης και συντήρησης, θα υποδεχθεί ξανά το κοινό στις αρχές του 2026.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Gaslighting»: Είναι όλα στο μυαλό σου!

Βιβλίο / «Gaslighting»: Είναι όλα στο μυαλό σου!

Τι είναι το gaslighting; Το επίκαιρο και διαφωτιστικό δοκίμιο της Kέιτ Άμπραμσον αποτελεί μια διεξοδική, εις βάθος ανάλυση ενός όρου που έχει κατακλύσει το διαδίκτυο και την ποπ κουλτούρα και χρησιμοποιείται πλέον ευρέως.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Το woke στο «καναβάτσο»

Βιβλίο / Τι είναι τελικά το woke; Δύο βιβλία εξηγούν

Δύο αξιόλογα βιβλία που εστιάζουν στην πολυσυζητημένή και παρεξηγημένη σήμερα woke κουλτούρα κυκλοφόρησαν πρόσφατα στα ελληνικά, εμπλουτίζοντας μια βιβλιογραφία περιορισμένη και μάλλον αρνητικά διακείμενη.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σκοτ Φιτζέραλντ «Ο Μεγάλος Γκάτσμπυ»

Το πίσω ράφι / «Ο Μεγάλος Γκάτσμπυ». Ένα αριστούργημα. Δίχως υπερβολή

O Φράνσις Σκοτ Φιτζέραλντ ζωντανεύει την εκλεπτυσμένη βαρβαρότητα της αμερικανικής αστικής τάξης, το κυνήγι του αμερικανικού ονείρου και μαζί τη διάλυση μιας κολοσσιαίας ψευδαίσθησης.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Η Έλεν ντε Γουίτ έγραψε τον «Τελευταίο Σαμουράι». Χρειάστηκε 25 χρόνια για το νέο της βιβλίο

Βιβλίο / Η Έλεν ντε Γουίτ έγραψε τον «Τελευταίο Σαμουράι». Χρειάστηκε 25 χρόνια για το νέο της βιβλίο

Η μυθιστορηματική περίπτωση της Ντε Γουίτ αποδεικνύει ότι οι καλοί συγγραφείς πάντα δικαιώνονται. Και το βιβλίο της «Οι Άγγλοι καταλαβαίνουν το μαλλί», τη σπάνια ευφυΐα της.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Μαρία Μήτσορα «Ζήτα Ήτα Θήτα»

Προδημοσίευση / Μαρία Μήτσορα «Ζήτα Ήτα Θήτα»

Μια αποκλειστική πρώτη δημοσίευση από το εν εξελίξει βιβλίο «Ανθός ΜεταΝοήματος» της Μαρίας Μήτσορα, μιας αθόρυβης πλην σημαντικότατης παρουσίας στην ελληνική λογοτεχνία, που θα κυκλοφορήσει από τις εκδόσεις Πατάκη μέσα στο 2026.
THE LIFO TEAM
«Πώς αλλάζει κανείς, πώς φτάνει σε σημείο να μην αναγνωρίζει τον εαυτό του»

Το πίσω ράφι / «Πώς αλλάζει κανείς, πώς φτάνει σε σημείο να μην αναγνωρίζει τον εαυτό του»

Το μυθιστόρημα «Δαμάζοντας το κτήνος» της Έρσης Σωτηροπούλου είναι χτισμένο στην εικόνα της «μοναξιάς που μοιράζονται πολλοί άνθρωποι μαζί». Επανεκδίδεται σε λίγες μέρες από τον Πατάκη.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ