8 πρωτοπόροι συγγραφείς της Φανταστικής λογοτεχνίας

8 πρωτοπόροι συγγραφείς της Φανταστικής λογοτεχνίας Facebook Twitter
Έργο του Πητ Κουτρουμπούση
0

ΑΠΟ ΤΟΥΣ: M.HULOT, ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ, ΜΑΡΙΝΑ ΠΕΤΡΙΔΟΥ

Μάκης Πανώριος
(Kεφαλονιά, 1935-)
Συγγραφέας, επιμελητής, μεταφραστής, ανθολόγος, ηθοποιός, εικονογράφος.

 

Δείχνει να προτιμά την επιστημονική φαντασία, αλλά η γραφή του είναι πιο λυρική, πιο ονειρική από το συνηθισμένο. Δημιουργός της μεγαλύτερης ως τώρα προσπάθειας παρουσίασης του ελληνικού φανταστικού διηγήματος (Το ελληνικό φανταστικό διήγημα, έξι τόμοι, Αίολος), διευθυντής και εικονογράφος του περιοδικού «Ανδρομέδα» (1977), εικονογράφος της σειράς επιστημονικής φαντασίας των εκδόσεων Κένταυρος (δεκαετία του '80), συγγραφέας θεατρικών έργων επιστημονικής φαντασίας, αποδέκτης του βραβείου Χρυσός Ικαρομένιππος (1996) για το διήγημά του Ηθοποιός και του διεθνούς βραβείου μετάφρασης Karel για την προσφορά του στην επιστημονική φαντασία και το φανταστικό (1993). Έργα του: Η Κατάκτηση (1970), Η Καταδίκη (1975), Η Διαδρομή (1978), Τα ρομπότ μια μέρα (1979), Η Καταστροφή (1982), Η Αυτοκρατορία της Μηχανής (1990), Ακόμη και τα πουλιά (1994), Αύριο (1996), Το καράβι στο βουνό (2000), Το Μαυσωλείο (2006), Ο Ξένος Φαέθων (2010), Η σιωπή στο τέλος του δρόμου (2010).

Πάνος Κουτρουμπούσης
(Λιβαδειά, 1938-)
Συγγραφέας, μεταφραστής και εικαστικός.

Σπούδασε σκηνοθεσία στη Ρώμη. Ανακατεύτηκε με το κίνημα των μπιτ στην Ελλάδα. Με τον ερχομό της δικτατορίας του '67 έφυγε στο Λονδίνο, όπου δούλεψε στο ραδιόφωνο και ως εικονογράφος βιβλίων επιστημονικής φαντασίας και τρόμου. Από το 1963 συμμετείχε στην έκδοση του περιοδικού «Πάλι». Έχει δουλέψει επίσης για τις εκδόσεις των «Νέων», της «Ελευθεροτυπίας», της «Βαβέλ», του «Ταχυδρόμου» και του «Αντί». Η γραφή του είναι παράδοξη, σατιρική, σουρεαλιστική, σκαμπρόζικη, βαθιά ανθρώπινη. Έργα του: Εn αγκαλιά de Κρισγιαούρτι y otros ταχυδράματα y otros historias περίεργες (1978, 1987), Στον θάλαμο του Μυθογράφφ (1992), Η ταβέρνα του Ζολά (1997), Η εποχή των ανακαλύψεων (2002), Το κεντράκι του Ταρζάν και άλλα παραμύθια (2005).

Γιώργος Μπαλάνος
(Αθήνα, 1944-)

Συγγραφέας και μεταφραστής.

Κατά καιρούς ξεκίνησε να σπουδάζει φυσική, ηλεκτρολογία και πολιτικές επιστήμες, αλλά δεν ολοκλήρωσε τις σπουδές του. Το όνομά του συνδέθηκε με τα πρώτα βήματα της σειράς ανθολογιών φαντασίας «Ωρόρα» (τόμος 2 έως 17). Κατέκτησε το διεθνές βραβείο μετάφρασης επιστημονικής φαντασίας Κarel το 1984. Η γραφή του είναι συναισθηματική, με λεπτό και ευγενές χιούμορ, που αναδεικνύει το πώς ο άνθρωπος αντιλαμβάνεται λανθασμένα τη λειτουργία του σύμπαντος. Έργα του: Οι ονειρότοποι της γης (1979), Τα μονοπάτια των άστρων (1989), Όλα τα χρώματα των ήλιων (1994), Νύχτες της Εκάτης (1998).

Ανθίππη Φιαμού
(Χίος, 1966-)

Συγγραφέας, αρθρογράφος και μεταφράστρια.

Σπούδασε παιδαγωγικά και εργάζεται ως δασκάλα. Τιμήθηκε το 1995 με το βραβείο Ικαρομένιππος Καλύτερου Πρωτοεμφανιζόμενου Συγγραφέα για το μυθιστόρημά της Λαμπρά φεγγάρια στον ποταμό της λησμονιάς. Το μυθιστόρημα αυτό είναι το πρώτο ηρωικής φαντασίας που κυκλοφόρησε ποτέ από Έλληνα συγγραφέα. Η γραφή της είναι μεστή, με έντονο ελληνικό χρώμα και γεμάτη από το θαυμαστό. Έργα της: Λαμπρά φεγγάρια στον ποταμό της λησμονιάς (1995), Κάτω από τον ήλιο της Γκρόνταρ (2001), Τον έφαγε το φεγγάρι (2005), Δύναμη και Τιμή (2008), Ο ορίζοντας της αιωνιότητας (2009), Σκιές και σκόνη (2013). Έχει γράψει επίσης διηγήματα για ανθολογίες.

Γκράχαμ Στηλ-Graham W. Still
(Θεσσαλονίκη, 1928-)
Συγγραφέας .

Φιλολογικό ψευδώνυμο του Γιώργου Β. Παπαδόπουλου. Σπούδασε Ιατρική. Το 1998 ανακοίνωσε τη θέσπιση του βραβείου «Graham W. Still» για το καλύτερο διήγημα ή μυθιστόρημα επιστημονικής φαντασίας Έλληνα συγγραφέα (αρχικά, Βορειοελλαδίτη συγγραφέα). Το βραβείο συνοδευόταν από υψηλό χρηματικό έπαθλο που χορηγούσε ο ίδιος και δόθηκε τελευταία φορά το 2002. Στα βιβλία του που εκδόθηκαν μετά το 2001 χρησιμοποίησε το πραγματικό του όνομα. Έργα του: Ταξείδι στο χρόνο (1956), Τα Σύνορα του απίθανου (1957), Έφοδος Εγκεφάλων (1958), Οδύσσεια στον χωρόχρονο (2001), Η τρέλα των κλώνων του Αρχιμήδη (2001), Η τελευταία δυναστεία των αγγέλων (2001), καθώς και τη σειρά βιβλίων «Η οδύσσεια του μικρού πρίγκιπα Τρούθυ».

Γιώργος Ζαρκαδάκης
(Αθήνα, 1964-)
Συγγραφέας και αρθρογράφος.

Σπούδασε μηχανικός συστημάτων και αυτόματου ελέγχου και είναι κάτοχος διδακτορικού στην τεχνητή νοημοσύνη με εφαρμογή στην Ιατρική. Είναι διευθυντής του επιστημονικού περιοδικού «Focus». Η γραφή του είναι λόγια, εγκεφαλική, αναζητά τη λύση στα ανθρώπινα αδιέξοδα. Έργα του: Τα μυστικά των χωρών χωρίς (1996), Ανατολικόν Τέλος (1999), Αρχιπελάγους Πολιτεία (2000), Το Πέρασμα (2004), Όταν η Αμερική εξαφανίστηκε (2002), Οδηγός Επιβίωσης (2009). Έχει γράψει επίσης διηγήματα για ανθολογίες.

 

Στυλιανός Μωυσείδης
(Αθήνα)
Συγγραφέας και σκηνοθέτης.

Σπούδασε σκηνοθεσία και πολιτικές επιστήμες, έγραψε σενάρια και δίδαξε σε θεατρικές σχολές. Τη δεκαετία του '70 κυκλοφόρησαν ως βιβλία τσέπης (βίπερ-βιβλία περιπτέρου, με την ορολογία της εποχής) αρκετά έργα του με κατασκοπική θεματική. Το 1986 εκδόθηκε από την Bell-Χαρλένικ το βιβλίο του Τάλως, ο τρόμος που ήρθε απ' το χθες που κέρδισε τον Πανελλήνιο Διαγωνισμό της εκδοτικής αυτής. Το συγκεκριμένο βιβλίο χρησιμοποιεί ως υπόβαθρο την αρχαία ελληνική μυθολογία και εντάσσεται στην Επιστημονική Φαντασία. Επανεκδόθηκε από την Εκάτη το 1998. Το ακολούθησε την επόμενη χρονιά η συνέχειά του με τίτλο Όταν ξυπνήσουν οι Τιτάνες.

Διαμαντής Φλωράκης
(Αθήνα, 1935-)
Συγγραφέας και στοχαστής.

Επιλέγει την επιστημονική φαντασία και το τεχνοθρίλερ για να εξετάσει τις ουμανιστικές του απόψεις και ανησυχίες υπό το φως της υπαρξιακής αναρχίας. Ο πρώτος Έλληνας μπλόγκερ και από τους πρώτους παγκοσμίως (δεν υπήρχε ο όρος «μπλογκ» το 1999 που ξεκίνησε το «Ηλεκτρονικό ημερολόγιο ενός συγγραφέα»). Έργα του (σχεδόν όλα διαθέσιμα και σε e-book): Οι Απίθανοι (1963), Το Ναρκοπέδιο (1966), Η Έκρηξη (1970), Το Πραξικόπημα (1972), Επιστροφή στο μέλλον (1973), Τα πονοτρόνια και οι αναρχικοί του απόλυτου (1975), Εισβολή στο αύριο (1978), Θέα από τα χτισμένα παράθυρα (1981), Στα ίχνη του ανυπάρκτου (1985), Η νοσταλγία του τίποτα (1987), Ο Καιάδας (1987), Η έσχατη αναρχία (1988), Ο εχθρός (1989), Το σύνδρομο του χάους (1992), Πέρα από την έρημο του μίσους (1995), Ο άνθρωπος που δεν χρειαζότανε κανέναν (1996), Τα γονίδια της αγιότητας (2001), Η μαύρη τρύπα μιας νουβέλας που κατάπιε το σύμπαν του αισθητού (2009).

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Πολ Όστερ (1947-2024): Ο Mr. Vertigo των ονειρικών μας κόσμων

Απώλειες / Πολ Όστερ (1947-2024): Ο Mr. Vertigo των ονειρικών μας κόσμων

Η ζωή και το έργο του σπουδαίου Αμερικανού συγγραφέα που στις σελίδες του κατάφερε να συνδυάσει τη μαγεία των Γνωστικών με την περιπέτεια της περιπλάνησης και τη νουάρ ατμόσφαιρα με τα πιο ανήκουστα αυτοβιογραφικά περιστατικά.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Πέτρος Μάρκαρης: «Η Αθήνα της μιας διαδρομής»

Το πίσω ράφι / «Η Αθήνα της μιας διαδρομής»: Η περιήγηση του Πέτρου Μάρκαρη στις γειτονιές από τις οποίες περνά ο Ηλεκτρικός

Η διαδρομή Πειραιάς - Κηφισιά δεν είναι απλώς ο συντομότερος δρόμος για ν’ ανακαλύψει κανείς την Αθήνα, αλλά κι ο προσφορότερος για να διεισδύσει στην κοινωνική της διαστρωμάτωση.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Μαρία Κομνηνού: «Ο Κάφκα και ο Μελβίλ με συνδέουν με τη μητέρα μου»

The Book Lovers / Μαρία Κομνηνού: «Ο Κάφκα και ο Μελβίλ με συνδέουν με τη μητέρα μου»

Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητά με την πρόεδρο του ΔΣ της Ταινιοθήκης της Ελλάδας και ομότιμη καθηγήτρια στο Πανεπιστήμιο Αθηνών για τις «διαδρομές» που κάνει από τα βιβλία στο σινεμά και από το σινεμά στα βιβλία.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Ο Καβάφης στην Αθήνα

Σαν Σήμερα / Η ιδιαίτερη, «περίπλοκη και κάπως αμφιλεγόμενη» σχέση του Καβάφη με την Αθήνα

Σαν σήμερα το 1933 πεθαίνει ο Καβάφης στην Αλεξάνδρεια: Η έντονη και πολυκύμαντη σχέση του με την Αθήνα αναδεικνύεται στην έκθεση του νεοαφιχθέντος Αρχείου Καβάφη στη Φρυνίχου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Παπαδιαμάντης και η αυτοκτονία στη λογοτεχνία

Βιβλίο / Ο Παπαδιαμάντης και η αυτοκτονία στη λογοτεχνία

Το ημιτελές διήγημα «Ο Αυτοκτόνος», στο οποίο ο συγγραφέας του βάζει τον υπότιτλο «μικρή μελέτη», μας οδηγεί στο τοπίο του Ψυρρή στο τέλος του 19ου αιώνα, κυρίως όμως στο ψυχικό τοπίο ενός απελπισμένου και μελαγχολικού ήρωα.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Ο ιερός και βλάσφημος συγγραφέας Πέδρο Αλμοδόβαρ

Βιβλίο / Ο ιερός και βλάσφημος συγγραφέας Πέδρο Αλμοδόβαρ

Για πρώτη φορά κυκλοφορούν ιστορίες από το αρχείο του Πέδρο Αλμοδόβαρ με τον τίτλο «Το τελευταίο όνειρο», από τις αρχές της δεκαετίας του ’60 μέχρι σήμερα, συνδέοντας το ιερό με το βέβηλο, το φανταστικό με το πραγματικό και τον κόσμο της καταγωγής του με τη λάμψη της κινηματογραφίας.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου μιλούν για την αγαπημένη εκπομπή των booklovers

Οθόνες / «Βιβλιοβούλιο»: Μια διόλου σοβαροφανής τηλεοπτική εκπομπή για το βιβλίο

Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου ήταν κάποτε «ανταγωνιστές». Και πια κάνουν μαζί την αγαπημένη εκπομπή των βιβλιόφιλων, τη μοναδική που υπάρχει για το βιβλίο στην ελληνική τηλεόραση, που επικεντρώνεται στη σύγχρονη εκδοτική παραγωγή και έχει καταφέρει να είναι ευχάριστη και ενημερωτική.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Θανάσης Καστανιώτης: «Αν έκανα ένα δείπνο για συγγραφείς, δίπλα στον Χέμινγουεϊ θα έβαζα τη Ζυράννα Ζατέλη»

The Book Lovers / Θανάσης Καστανιώτης: «Αν έκανα ένα δείπνο για συγγραφείς, δίπλα στον Χέμινγουεϊ θα έβαζα τη Ζυράννα Ζατέλη»

Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με τον εκδότη Θανάση Καστανιώτη για την μεγάλη διαδρομή των εκδόσεών του και τη δική του, προσωπική και ιδιοσυγκρασιακή σχέση με τα βιβλία και την ανάγνωση.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Τελικά, είναι ο Τομ Ρίπλεϊ γκέι; 

Βιβλίο / Τελικά, είναι γκέι ο Τομ Ρίπλεϊ;

Το ερώτημα έχει τη σημασία του. Η δολοφονία του Ντίκι Γκρίνλιφ από τον Ρίπλεϊ, η πιο συγκλονιστική από τις πολλές δολοφονίες που διαπράττει σε βάθος χρόνου ο χαρακτήρας, είναι και η πιο περίπλοκη επειδή είναι συνυφασμένη με τη σεξουαλικότητά του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ