ΑΠΕΡΓΙΑ ΠΡΩΤΗ ΜΑΪΟΥ

«ΤΑΝΚ/ Όλη Νύχτα Εδώ»: Μια παράσταση για την εξέγερση μιας γενιάς

«ΤΑΝΚ/ Όλη Νύχτα Εδώ»: Μια παράσταση για την εξέγερση μιας γενιάς Facebook Twitter
Μια παράσταση πυκνή, γυμνή από σκηνοθετικές φλυαρίες, που επιχειρεί να βάλει τα γεγονότα σε μια σειρά, να συμπληρώσει το παζλ της αμνησίας.
0

ΠΕΝΗΝΤΑ ΧΡΟΝΙΑ ΕΧΟΥΝ περάσει από το Πολυτεχνείο και ο νεαρός κόσμος που φτάνει στο Θέατρο Τέχνης της Φρυνίχου για να παρακολουθήσει την παράσταση της ομάδας Ματαρόα ξέρει ότι αυτό το χρονικό που γιορτάζεται στα σχολεία κάθε χρόνο δεν έχει ειπωθεί στο θέατρο.

Αυτή είναι η μοναδική παράσταση φέτος που ασχολείται με αυτό το θέμα και με όσα συνέβησαν τον Νοέμβριο του 1973 και μας πηγαίνει πίσω στη σιωπή και τη λογοκρισία που ασκούσε το δικτατορικό καθεστώς αλλά και στην καρδιά μιας μαζικής εξέγερσης που έφερε την Ελλάδα στο επίκεντρο της παγκόσμιας προσοχής.

«Το Πολυτεχνείο αποτελεί την κορυφαία στιγμή μιας κοινωνίας που σπάει τη σιωπή της και μέσα από το φοιτητικό κίνημα διεκδικεί ανοικτά για πρώτη φορά την ανατροπή του καθεστώτος. Μέσα από τις μαρτυρίες του βιβλίου του Ιάσονα Χανδρινού "Όλη Νύχτα Εδώ" και αρχειακό υλικό δομήσαμε μια αφήγηση πλήθους, εξερευνώντας τις συνθήκες που οδήγησαν φοιτητές, οικοδόμους και πολίτες να συγκεντρωθούν στο Πολυτεχνείο, να παρακάμψουν κομματικές και ιδεολογικές ταυτότητες και να ενωθούν για να διεκδικήσουν υψηλότερα ιδανικά. Κι όμως αυτή η κορυφαία και ανεπανάληπτη στιγμή της ελληνικής ιστορίας δεν αφορούσε το σύνολο της κοινωνίας.

Οι αριθμοί συγκλονιστικοί. Σε τέσσερις ημέρες, 324.000 σφαίρες, 1.103 τραυματίες και 24 επιβεβαιωμένοι νεκροί, που εκτείνονται από τους Αγίους Αναργύρους μέχρι του Ζωγράφου και τον Νέο Κόσμο.

Πολλοί συνέχιζαν, κυριευμένοι από τον φόβο, να σιωπούν ή ακόμα χειρότερα ανέβηκαν στις ταράτσες των απέναντι κτιρίων και πυροβολούσαν με μανία όποιον τολμούσε να προσεγγίσει το Πολυτεχνείο. Οι αριθμοί συγκλονιστικοί. Σε τέσσερις ημέρες, 324.000 σφαίρες, 1.103 τραυματίες και 24 επιβεβαιωμένοι νεκροί, που εκτείνονται από τους Αγίους Αναργύρους μέχρι του Ζωγράφου και τον Νέο Κόσμο.

ΤΑΝΚ/ Όλη Νύχτα Εδώ: Μια παράσταση για την εξέγερση μιας γενιάς Facebook Twitter
Τι θυμόμαστε και τι ξεχνάμε; Τι επιλέγουμε ως εφόδιο για να προχωρήσουμε και με ποιο θέμα δεν ασχολούμαστε ποτέ; Φωτ.: Φώτης Σκουρλέτης

Οι δύο ερωτήσεις που επανέρχονται διαρκώς στην παράσταση, "Εσύ θυμάσαι που ήσουν 17.11.73;" και "Παππού, τι έκανες στη Χούντα;", μας φέρνουν διαρκώς αντιμέτωπους με το κεντρικό ερώτημα της παράστασης, αν η προσωπική πολιτική στάση είναι και ο μόνος δρόμος αντίστασης. Ή η ακροτελεύτια διάταξη του Συντάγματος είναι καθαρά εθιμοτυπική;» λέει ο Μάνος Βαβαδάκης για την παράσταση.

Το «ΤΑΝΚ/Όλη Νύχτα Εδώ» ήρθε ως φυσικό επακόλουθο μετά τους «Ανθρωποφύλακες» του Περικλή Κοροβέση για να καλύψει τα ερωτήματα σχετικά με την αντίσταση αυτού του λαού στην επτάχρονη σκληρή δικτατορία.

Η αφήγηση της παράστασης κυλά σαν νερό. Ο Μάνος Βαβαδάκης ασχολείται με αυτό το πεδίο στις θεατρικές του αναζητήσεις, την ιστορία, βάζοντας το κοινό σε μια διαδικασία αναζήτησης της κρίσιμης λεπτομέρειας, της αλήθειας που συχνά καλύπτεται από τις βιαστικές επίσημες αφηγήσεις.

Η σκηνική ανασύνθεση ώρα με την ώρα εκείνων των τεσσάρων ημερών επιχειρεί να εξερευνήσει την ιστορική αλήθεια και οι ηθοποιοί της ομάδας, Μάνος Βαβαδάκης, Κατερίνα Παπανδρέου, Κατερίνα Πατσιάνη γίνονται μέσα από μια απλή και εξαιρετικά ενδιαφέρουσα σκηνική πράξη οι μάρτυρες και οδηγοί σε ένα μονοπάτι της ιστορίας πολύ κοντινό και πολύ ανεξερεύνητο.

Η «Δοκιμή» του Ζιλ Ντασέν, το βιβλίο του Ιάσονα Χανδρινού με 84 μαρτυρίες ανθρώπων που έζησαν από κοντά τα γεγονότα εκείνων των ημερών, εφημερίδες, λευκώματα, αρχειακό υλικό, συγγράμματα όπως «Τα παιδιά της Δικτατορίας» του Κωστή Κορνέτη και η πολύ σημαντική έρευνα του Λεωνίδα Καλλιβρετάκη για τους νεκρούς του Πολυτεχνείου γίνονται τα εργαλεία της έρευνας που φτάνει στη σκηνή του θεάτρου για να νοηματοδοτήσει εκ νέου ένα γεγονός που, συνδεδεμένο σήμερα με μια σχολική αργία, κοντεύει να χάσει την ουσία του. Και για να θυμίσει σε όλους μας ότι η αξία της πάλης, η διεκδίκηση συχνά αυτονόητων αξιών και δικαιωμάτων, έχει δύναμη και δυναμική και συνέχεια μέχρι σήμερα.

ΤΑΝΚ/ Όλη Νύχτα Εδώ: Μια παράσταση για την εξέγερση μιας γενιάς Facebook Twitter
Η θεατρική εμπειρία γίνεται θεατρική «προίκα», η αρχή ίσως για πολλούς μιας ανάμνησης και μιας νέας αναζήτησης.
ΤΑΝΚ/ Όλη Νύχτα Εδώ: Μια παράσταση για την εξέγερση μιας γενιάς Facebook Twitter
Η μοναδική παράσταση φέτος που ασχολείται με αυτό το θέμα και με όσα συνέβησαν τον Νοέμβριο του 1973 και μας πηγαίνει πίσω στη σιωπή και τη λογοκρισία που ασκούσε το δικτατορικό καθεστώς.

Είναι μια παράσταση πυκνή, γυμνή από σκηνοθετικές φλυαρίες, που επιχειρεί να βάλει τα γεγονότα σε μια σειρά, να συμπληρώσει το παζλ της αμνησίας, μια παράσταση πολιτική αλλά και πολύ προσωπική, που μας θυμίζει έναν νεότερο εαυτό που είχε τον πόθο να παλέψει για το δίκαιο και το καλύτερο, να μην παραιτηθεί και να μάθει να μη σιωπά.

Αυτή η λιτή και πολύ ουσιαστική αφήγηση έχει αξία στο θέατρο και φτάνει εδώ χωρίς σοβαροφάνεια, αλλά μόνο με σεβασμό απέναντι σε γεγονότα που κινούν και πυροδοτούν ερωτήματα του σήμερα, φτιάχνοντας μια γέφυρα με την ανάμνηση του παρελθόντος, οδηγώντας μας σε ιστορικά μονοπάτια, κάνοντας κοινό κτήμα και συλλογική εμπειρία μια στιγμή που καθόρισε τα κινήματα της εποχής της και εξακολουθεί να επηρεάζει την προβληματική του σήμερα.

Τι θυμόμαστε και τι ξεχνάμε; Τι επιλέγουμε ως εφόδιο για να προχωρήσουμε και με ποιο θέμα δεν ασχολούμαστε ποτέ; Υπάρχουν αξεδιάλυτοι μύθοι από εκείνες τις ημέρες; Ως θεατής δεν μπορεί παρά να αρχίσεις να αναρωτιέσαι. Η θεατρική εμπειρία γίνεται θεατρική «προίκα», η αρχή ίσως για πολλούς μιας ανάμνησης και μιας νέας αναζήτησης. Είναι η στιγμή που το θέατρο ξεπερνά το όριο των προσωπικών και υπαρξιακών παθών και λειτουργεί σαν οδηγός μας στο παραμελημένο μονοπάτι της ιστορίας, κάνοντάς το εύκολα προσβάσιμο και από άλλη σκοπιά ενδιαφέρον.

ΤΑΝΚ/ Όλη Νύχτα Εδώ: Μια παράσταση για την εξέγερση μιας γενιάς Facebook Twitter
«Το Πολυτεχνείο αποτελεί την κορυφαία στιγμή μιας κοινωνίας που σπάει τη σιωπή της και μέσα από το φοιτητικό κίνημα διεκδικεί ανοικτά για πρώτη φορά την ανατροπή του καθεστώτος».

Βρείτε περισσότερες πληροφορίες για την παράσταση εδώ

Θέατρο
0

ΑΠΕΡΓΙΑ ΠΡΩΤΗ ΜΑΪΟΥ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Καύσωνας: Το όνειρο και ο εφιάλτης του ελληνικού καλοκαιριού σε μια παράσταση

Θέατρο / Καύσωνας: Το όνειρο και ο εφιάλτης του ελληνικού καλοκαιριού σε μια παράσταση

Βασισμένος σε διηγήματα της Βίβιαν Στεργίου, μέσα από αποσπασματικές αφηγήσεις χαρακτηριστικών συμπεριφορών ντόπιων, τουριστών και expats, ο σκηνοθέτης Γιάννης Παναγόπουλος διερευνά τη μεταβατική φάση από τα ’90s μέχρι το 2020, μιλώντας για την πραγματικότητα της γενιά του -των millennials- στην παράσταση που ανεβαίνει στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
42' με τον Βασίλη Βηλαρά

Θέατρο / Βασίλης Βηλαράς: «Το θέατρο είναι ένα ομοφοβικό και χοντροφοβικό επάγγελμα»

Στην Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου και στον «Καταποντισμό» ο ηθοποιός και σκηνοθέτης φέρνει στο φως μαρτυρίες από την γκέι Ελλάδα της Μεταπολίτευσης μέσα από επιστολές που στάλθηκαν στο περιοδικό ΑΜΦΙ, το πρώτο μέσο που άρθρωσε δημόσια λόγο στην Ελλάδα για την εμπειρία των ΛΟΑΤΚΙ+ ατόμων.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Αργύρης Ξάφης: «Η φράση “πάμε κι ό,τι γίνει” είναι ενδεικτική μιας νοοτροπίας που μας έχει γαμήσει σε αυτή τη χώρα σε κάθε επίπεδο»

Θέατρο / Αργύρης Ξάφης: «Να μου προτείνουν τι; Να αναλάβω το Εθνικό; Δεν με ενδιαφέρει»

Το «Πιο όμορφο σώμα που έχει βρεθεί ποτέ σε αυτό το μέρος» είναι από τις πιο επιτυχημένες παραστάσεις της σεζόν και με την ευκαιρία βρεθήκαμε με τον Αργύρη Ξάφη στο θέατρο Θησείο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Τι συμβαίνει με το Θεατρικό Μουσείο;

Θέατρο / Τι συμβαίνει με το Θεατρικό Μουσείο;

Η υπουργός Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη, μιλά για τις εργασίες μεταστέγασής του στην οικία Αλεξάνδρου Σούτσου, για την πολύτιμη αρχειακή συλλογή αλλά και για το τι αναμένεται να γίνει με τα καμαρίνια σπουδαίων ηθοποιών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Περιμένοντας τον Γκοντό του Θεόδωρου Τερζόπουλου

Θέατρο / «Περιμένοντας τον Γκοντό»: Ο Θεόδωρος Τερζόπουλος ανατρέπει όσα γνωρίζαμε για το αριστούργημα του Μπέκετ

Ένα ταξίδι, μια παράσταση, μια συνάντηση με τον σημαντικότερο εν ζωή Έλληνα σκηνοθέτη: από το Μιλάνο στην Αθήνα, από το Piccolo Teatro στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, το «Περιμένοντας τον Γκοντό» του Θεόδωρου Τερζόπουλου προσφέρει μια ριζοσπαστική ανάγνωση του έργου του Μπέκετ.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Σαν πλοίο που ναυάγησε, σα νούφαρο που μάδησε

Κριτική Θεάτρου / Σαν πλοίο που ναυάγησε, σαν νούφαρο που μάδησε

Επιχειρώντας να αποδώσει τη «φαινομενικά ασύνδετη μορφή ενός ονείρου που υπακούει στη δική του λογική», όπως αναφέρει ο Στρίνμπεργκ στο «Ονειρόδραμα», η Γεωργία Μαυραγάνη επέλεξε να μιλήσει για το ίδιο το θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
42' με τον Βασίλη Βηλαρά

Θέατρο / Βασίλης Βηλαράς: «Το θέατρο είναι ένα ομοφοβικό και χοντροφοβικό επάγγελμα»

Στην Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου και στον «Καταποντισμό» ο ηθοποιός και σκηνοθέτης φέρνει στο φως μαρτυρίες από την γκέι Ελλάδα της Μεταπολίτευσης μέσα από επιστολές που στάλθηκαν στο περιοδικό ΑΜΦΙ, το πρώτο μέσο που άρθρωσε δημόσια λόγο στην Ελλάδα για την εμπειρία των ΛΟΑΤΚΙ+ ατόμων.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Καύσωνας: Το όνειρο και ο εφιάλτης του ελληνικού καλοκαιριού σε μια παράσταση

Θέατρο / Καύσωνας: Το όνειρο και ο εφιάλτης του ελληνικού καλοκαιριού σε μια παράσταση

Βασισμένος σε διηγήματα της Βίβιαν Στεργίου, μέσα από αποσπασματικές αφηγήσεις χαρακτηριστικών συμπεριφορών ντόπιων, τουριστών και expats, ο σκηνοθέτης Γιάννης Παναγόπουλος διερευνά τη μεταβατική φάση από τα ’90s μέχρι το 2020, μιλώντας για την πραγματικότητα της γενιά του -των millennials- στην παράσταση που ανεβαίνει στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Οι γριές που μαζεύουν την τσουκνίδα», μάγισσες και μαγείρισσες της μυστικής Θεσσαλίας

Θέατρο / «Οι γριές που μαζεύουν την τσουκνίδα», οι μάγισσες και οι μαγείρισσες της μυστικής Θεσσαλίας σε μια παράσταση

Με έμπνευση από τη θεσσαλική λαογραφία και σε σύγχρονη σκηνική φόρμα, ο Κωνσταντίνος Ντέλλας σκηνοθετεί μια παράσταση για τις αόρατες γυναίκες της παράδοσης, αποκαλύπτοντας την κοινωνική απομόνωση, τον παραγκωνισμό τους, ακόμα και την απόκρυψη του γυναικείου σώματος.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ράνια Σχίζα: «Να γουστάρεις, αυτό είναι το κέρδος. Μόνο έτσι προχωράς στη ζωή»

Θέατρο / Ράνια Σχίζα: «Να γουστάρεις, αυτό είναι το κέρδος. Μόνο έτσι προχωράς στη ζωή»

Μια ηθοποιός με λεπτές ποιότητες, εξαιρετικές συνεργασίες, επιμονή και πάθος μιλά για την επιλογή της να δώσει προτεραιότητα στην οικογένειά της σε πολλές φάσεις της καριέρας της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένας λυκάνθρωπος πρωταγωνιστεί στη νέα, απίστευτη παράσταση του Ευριπίδη Λασκαρίδη

Θέατρο / Ένας λυκάνθρωπος πρωταγωνιστεί στη νέα, απίστευτη παράσταση του Ευριπίδη Λασκαρίδη

Ο τρόμος στο θέατρο και τον κινηματογράφο, η περίοδος γύρω από τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο και ο γερμανικός εξπρεσιονισμός, οι εικαστικές τέχνες, τα αμερικανικά μιούζικαλ και οι μεταμορφώσεις χωράνε στο «Lapis Lazuli» που ανεβαίνει στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση.
M. HULOT