Ματαρόα: Μια νέα θεατρική ομάδα από τριαντάρηδες ξεκινά το ταξίδι της στο θέατρο

Ματαρόα: Μια νέα θεατρική ομάδα από τριαντάρηδες ξεκινά το ταξίδι της στο θέατρο Facebook Twitter
Ψάχνοντας τρόπο να συστηθούν ως ομάδα με το νέο τους όνομα, κατέληξαν στο προφανές. Να κάνουν μια παράσταση γι’ αυτό το ταξίδι. Στη φωτογραφία η Κατερίνα Ζησούδη.
0

ΤΑ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ ΤΟΥ 1945 140 περίπου νέοι καλλιτέχνες και επιστήμονες επιβιβάζονται, με πρωτοβουλία του διευθυντή του Γαλλικού Ινστιτούτου Οκτάβιου Μερλιέ και του υποδιευθυντή του Ροζέ Μιλιέξ, στο πλοίο Ματαρόα, που στα πολυνησιακά σημαίνει «γυναίκα με μεγάλα μάτια». Ξεκινούν ένα ταξίδι σωτηρίας, μακριά από τον εμφύλιο πόλεμο που μαίνεται στην Ελλάδα.

Το πλοίο πιάνει λιμάνι στον Τάραντα της Ιταλίας και η «Υποτροφιάδα» συνεχίζει μέσα σε αντίξοες συνθήκες το ταξίδι της με τρένο, μέχρι το πολυπόθητο Παρίσι. Οι επιβάτες του ταξιδιού, μεταξύ άλλων ο Κορνήλιος Καστοριάδης, η Έλλη Αλεξίου, ο Κώστας Αξελός, η Μάτση Χατζηλαζάρου κ.ά. με τη μετέπειτα λαμπρή πορεία τους, έδωσαν στο ταξίδι αυτό μυθικές διαστάσεις, ταυτίζοντάς το με την έννοια  της επιτυχίας. 

Αυτό το πλοίο-θρύλος χάρισε το όνομά του στην ομάδα Ματαρόα. Οι τέσσερις από αυτούς ήταν φίλοι από τη σχολή του Εθνικού, οι Μάνος Βαβαδάκης, Στέλλα Βογιατζάκη, Χαρά-Μάτα Γιαννάτου, Κατερίνα Παπανδρέου και τότε, μαζί με τον Ακύλλα Καραζήση, στο τρίτο έτος παρουσίασαν την «Πενθεσίλεια» του Κλάιστ που ήταν η πτυχιακή τους εργασία. Η συνεργασία τους με τον Ακύλλα τούς έδεσε ακόμα περισσότερο μεταξύ τους –και μαζί του– και τους έδειξε καλλιτεχνικά ένα δρόμο που μας αφορούσε.

Μέσα από την ιστορία του Ματαρόα αποδεικνύεται όμως και κάτι άλλο, για σήμερα. Πόσο σημαντική είναι η πολιτιστική πολιτική κάθε κράτους. Κάτι που στην Ελλάδα –θες από επαρχιωτισμό, θες από συνειδητή άγνοια– δεν θεωρείται ακόμα σημαντικός πυλώνας της κρατικής πολιτικής.

Έναν χρόνο μετά, στον «Σεισμό στη Χιλή» στο Bios, πάλι σε μια παράσταση του Κλάιστ γνώρισαν τα δύο άλλα μέλη της ομάδας, την Κατερίνα Ζησούδη και τον Κωνσταντίνο Πλεμμένο, επίσης μαθητές του Ακύλλα στο Ωδείο και στο Εθνικό αντίστοιχα.

Ματαρόα: Μια νέα θεατρική ομάδα από τριαντάρηδες ξεκινά το ταξίδι της στο θέατρο Facebook Twitter
Χαρά-Μάτα Γιαννάτου

Από τότε ξανασυνεργάστηκαν πολλές φορές σε διάφορες παραστάσεις, παίζοντας, γράφοντας, σκηνοθετώντας (Το έξυπνο πουλί, Το μεγάλο κρεβάτι, Υμπύ Τύραννος κ.ά.), ωστόσο, ποτέ δεν βρέθηκαν στη σκηνή και οι έξι μαζί, πάντα κάποιος έλειπε. Η σχέση τους έγινε πιο βαθιά με τον καιρό. Έγιναν φίλοι, οικογένεια, σχεδόν χωρίς να το καταλάβουν. Μοιραία.

Πριν από την πρώτη καραντίνα ξεκίνησαν να δουλεύουν –και οι έξι αυτήν τη φορά– μαζί με τον Ακύλλα, ετοιμάζοντας το «Σύντομο καλοκαίρι της αναρχίας» για το Θέατρο Τέχνης. Τους πρόλαβε ο Covid, αλλά στον χρόνο που μεσολάβησε, μέσα στον οποίο ήπιαν τους περισσότερους καφέδες που έχουν πιει ποτέ, περιμένοντας να ανοίξουν τα θέατρα, η φιλία τους και η λαχτάρα να βρίσκονται μαζί σκηνικά τούς οδήγησαν στη δημιουργία μιας ομάδας, που πλέον, πιο «επίσημα», θα δουλεύει σε σταθερή βάση.

Πήραν το όνομα «RMS Mataroa» από μια ιδέα που είχε ο Μάνος Βαβαδάκης. «Ετοίμασε έναν επίσημο λόγο μιλώντας μας για το ταξίδι του πλοίου. Μας εξήγησε ότι τον Δεκέμβρη του ’45 αυτοί οι νέοι άνθρωποι, παίρνοντας υποτροφία από το Γαλλικό Ινστιτούτο, ξεκίνησαν από την εμφυλιακή Αθήνα για το Παρίσι, αναζητώντας έναν χώρο για να εκφραστούν και να νιώσουν ελεύθεροι. Κάπως έτσι και εμείς, μας είπε, σε αυτήν τη διαφορετικά ταραγμένη εποχή ξεκινάμε ένα κοινό ταξίδι –χωρίς υποτροφία– αναζητώντας ακριβώς το ίδιο. Έναν χώρο έκφρασης και ελευθερίας. Μας έπεισε. Δεν χρειάστηκε να το ξανασυζητήσουμε» λένε στη LiFO οι ηθοποιοί της ομάδας.

Ματαρόα: Μια νέα θεατρική ομάδα από τριαντάρηδες ξεκινά το ταξίδι της στο θέατρο Facebook Twitter
Κατερίνα Παπανδρέου

Ψάχνοντας τρόπο να συστηθούν ως ομάδα με το νέο τους όνομα, κατέληξαν στο προφανές. Να κάνουν μια παράσταση γι’ αυτό το ταξίδι. «Φτιάχνοντας τη δραματουργία της παράστασης, ανακαλύψαμε ότι η ιστορία αυτή μάς συγκινεί περισσότερο απ’ όσο περιμέναμε. Και έτσι, αυτό το ταξίδι –πέρα από την πολιτική του διάσταση– έγινε για εμάς κάτι πολύ προσωπικό. Καταλάβαμε ότι πίσω από τους θρυλικούς επιβάτες του πλοίου κρύβονταν νέοι άνθρωποι "γεμάτοι λαχτάρα", όπως λέει η Νέλλη Ανδρικοπούλου, "που είχαν την τύχη να ζήσουν μια νεανική περιπέτεια”» λένε.

«Η δραματουργία που προέκυψε είναι ένα ψηφιδωτό, ένα κολάζ από επιστολές, συνεντεύξεις, μαρτυρίες και κείμενα των επιβατών του Ματαρόα. Είναι το ταξίδι αυτό με τα δικά τους λόγια, μέσα από τα μάτια τους. Οι αφηγήσεις αυτές έχουν κάτι τόσο προσωπικό που μας αγγίζει. Στην παράσταση στρέφουμε τον προβολέα στο πραγματικό ταξίδι, στις λεπτομέρειες.

Μας συγκινεί, ας πούμε, ο Προβελέγγιος που τρέχει και μαζεύει κονσέρβες στο πλοίο, μια επιβάτης που κυκλοφορεί μέσα στο πλοίο μ’ ένα πιανάκι σιλανσιέ που κανείς δεν θυμάται πώς τη λένε ή το λεμόνι απ’ την Ελλάδα που σάπισε στην Ελληνική Φοιτητική Εστία, καθώς και το γεγονός ότι πολλοί από τους επιβάτες δεν μίλησαν ποτέ –τουλάχιστον όχι δημόσια– γι' αυτό το ταξίδι. Ακόμα κι αυτοί που μίλησαν όμως, βρίσκονται σε μία διαρκή αναμέτρηση με τη μνήμη, που αναπλάθεται και διαμορφώνεται μέσα στο χρόνο».

Η γενιά τους, όλοι τριαντάρηδες, έζησε τα περισσότερα χρόνια σ’ ένα τοξικό πολιτικά περιβάλλον, μέσα στην αβεβαιότητα και τη μελαγχολία. Είναι τα «παιδιά της απομάγευσης», έχουν μεγαλώσει μέσα σε μια διαρκή κρίση.

Ματαρόα: Μια νέα θεατρική ομάδα από τριαντάρηδες ξεκινά το ταξίδι της στο θέατρο Facebook Twitter
Κωνσταντίνς Πλεμμένος

«Ένα τέτοιο ταξίδι στο εξωτερικό, αυτό το αίσθημα της φυγής, ήταν πάντα μια προοπτική, μια διέξοδος που συζητάγαμε συχνά. Και υπάρχουν φίλοι μας που το δοκίμασαν, που έφυγαν, διεκδικώντας τη δυνατότητα να εργάζονται και να ζουν από την εργασία τους.

Η Κατερίνα Παπανδρέου έζησε και δούλεψε ως ηθοποιός σε κρατικά θέατρα της Γερμανίας το διάστημα 2014-'18, πάλεψε πολύ μεταξύ της επιλογής μιας καλύτερης επαγγελματικά ζωής και της νοσταλγίας. Το ίδιο και η Χαρά, που είναι μισή Γερμανίδα και έχει μια δεύτερη μητρική γλώσσα που θα της επέτρεπε να δουλεύει ως ντόπια στη Γερμανία. Δουλεύει σταθερά και εκεί, αλλά ποτέ δεν έφυγε μόνιμα, γιατί εδώ είναι το σπίτι κι οι φίλοι της. Αυτός είναι ο λόγος που επέστρεψε κι η Κατερίνα.

Μιλάμε για ένα πολύ ρομαντικό, αλλά και πολύ κρίσιμο τελικά κριτήριο: το πού νιώθεις ότι είναι το σπίτι σου, πού ανήκεις. Το τίμημα, βέβαια, του να ζεις και να εργάζεσαι στην Ελλάδα είναι πολύ σκληρό. Βιώνουμε συνεχώς μια αγωνία, δεν “βγαίνουμε” πάντα οικονομικά, δεν πληρωνόμαστε όπως θα έπρεπε, από το επάγγελμα που ξέρουμε και αγαπάμε να κάνουμε».

Για τους ηθοποιούς που θα μπαρκάρουν στο δικό τους «Ματαρόα» ευχής έργον θα ήταν να μη χρειάζεται στο μέλλον κανένας άνθρωπος να εγκαταλείψει το σπίτι του, την πατρίδα του, την οικογένειά του, για να νιώσει κάπου αλλού ασφαλής και δημιουργικός.

«Δυστυχώς είμαστε πολύ μακριά από αυτό το μέλλον ως ανθρωπότητα. Όλα αυτά τα καραβάνια πολιτικών μεταναστών που δημιουργούνται αυτή τη στιγμή στην Ευρώπη το αποδεικνύουν. Κάθε ένας από αυτούς τους ανθρώπους είναι μια προσωπικότητα πολύ συγκεκριμένη, με τη δική του ιστορία, κι όχι ένας αριθμός στα υπολογιστικά συστήματα.

Γι’ αυτό μιλάμε –από τελείως άλλη σκοπιά φυσικά– και στη δική μας παράσταση. Ψηλαφίζουμε τι ήταν το Ματαρόα μέσα από τις διάφορες μαρτυρίες, δεν το εξετάζουμε από απόσταση όπως διαβάζεται ένα βιβλίο ιστορίας, ούτε τους επιβάτες του ως ένα “τσούρμο” από σημαίνουσες προσωπικότητες. Προκύπτει ότι ο καθένας βίωσε αυτό το ταξίδι με άλλον τρόπο και μάλιστα πολλές φορές τελείως διαφορετικό ή και αντίθετο από τους υπόλοιπους – όπως συμβαίνει με όλες τις συλλογικές εμπειρίες, άλλωστε, έτσι δεν είναι;».  

Ματαρόα: Μια νέα θεατρική ομάδα από τριαντάρηδες ξεκινά το ταξίδι της στο θέατρο Facebook Twitter
Μάνος Βαβαδάκης

Ο Καστοριάδης, σε μια σπάνια στιγμή που μίλησε για το Ματαρόα, το χαρακτήρισε ως σημαντικό ιστορικό γεγονός της σύγχρονης Ελλάδας, γιατί επέτρεψε σε Έλληνες να συμβάλουν κι αυτοί στ δημιουργία του μεταπολεμικού κόσμου. Και όντως, οι σκέψεις του Καστοριάδη, του Αξελού και του Παπαϊωάννου ενδεχομένως να μην είχαν ζυμωθεί με τον ίδιο τρόπο ή να μην ήταν προσβάσιμες χωρίς εκείνο το ταξίδι.

Αλλά και σε όλους τους τομείς των υποτροφιών που δόθηκαν τότε, είναι αποδεδειγμένο ότι η εμπειρία και οι γνώσεις που κερδήθηκαν επιστράφηκαν τελικά και στην Ελλάδα στο πολλαπλάσιο. Στη ζωγραφική, τη γλυπτική, την ιατρική, τη μουσική, την αρχιτεκτονική, ακόμα και στις επιχειρήσεις.

Μέσα από την ιστορία του Ματαρόα αποδεικνύεται όμως και κάτι άλλο, για σήμερα. Πόσο σημαντική είναι η πολιτιστική πολιτική κάθε κράτους. Κάτι που στην Ελλάδα –θες από επαρχιωτισμό, θες από συνειδητή άγνοια– δεν θεωρείται ακόμα σημαντικός πυλώνας της κρατικής πολιτικής.

«Κάνοντας μια γρήγορη χαρτογράφηση στην Αθήνα», λένε οι ηθοποιοί όταν τους ρωτάμε πώς το Μαρταρόα επηρεάζει ακόμα τη ζωή μας, «διαπιστώσαμε σε πόσες αναπάντεχες γωνιές κρύβονταν αποτυπώματα μιας πρωτοβουλίας που πήρε κάποτε το γαλλικό κράτος. Σε μέρη που πίναμε ποτά, όπως το Au Revoir, σε μέρη που ακούσαμε κάποτε μια συναυλία, όπως το θέατρο Λυκαβηττού, στην αυλή του Πολυτεχνείου (η κεφαλή του Πολυτεχνείου είναι έργο του Μέμου Μακρή και απεικονίζει τον Νίκο Σβορώνο, επιβάτες και οι δύο του Ματαρόα). Και σε τόσα άλλα που αναφέρουμε στην παράσταση – μην τα πούμε κι όλα! Το πιο σημαντικό, όμως, είναι ότι το Ματαρόα, μέχρι και σήμερα, συνεχίζει να ανοίγει ένα παράθυρο στη φαντασία μας».

Ματαρόα: Μια νέα θεατρική ομάδα από τριαντάρηδες ξεκινά το ταξίδι της στο θέατρο Facebook Twitter
Στέλλα Βογιατζάκη

Ματαρόα, Πού πας καραβάκι με τέτοιο καιρό;

Μια παράσταση της ομάδας RMS Mataroa

Παίζουν οι: Μάνος Βαβαδάκης, Κατερίνα Ζησούδη, Κατερίνα Παπανδρέου

Στο ακορντεόν η Άννα Δημητροπούλου

Συνεργάτες Βοηθοί: Θεοδώρα Γεωργακοπούλου, Ευτυχία Φραντζεσκάκη

Εικαστική επιμέλεια: Μανώλης Μαυρής

Επεξεργασία εικόνας – φωτομοντάζ: Μαρία Γιαρμενίτη

Θέατρο Κάμιρος

Ιθάκης 32, Κυψέλη, 2117251384, 6989945228

6-28/12, για 8 παραστάσεις

Μέρες και ώρα παραστάσεων: Δευτέρα & Τρίτη στις 21:00

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

«Κομμώτριες / Μεταπολίτευση» του Μ. Μαρμαρινού: Ωδή σε μια εποχή ανεξήγητη, ζοφερή και αστεία

Θέατρο / «Κομμώτριες / Μεταπολίτευση» του Μ. Μαρμαρινού: Ωδή σε μια εποχή ανεξήγητη, ζοφερή και αστεία

Η παράσταση του Μιχαήλ Μαρμαρινού που παρουσιάζεται για δεύτερη σεζόν στο Θέατρο Θησείον διερευνά την ταυτότητά μας είκοσι χρόνια μετά τον «Εθνικό Ύμνο», μέσα από σκηνές σπαρακτικές και κωμικοτραγικές.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Καλντερόν και «ο Γιατρός της Τιμής του»: Decadence, πλούτος και χυδαιότητα στο Μεσαίωνα, όπως σήμερα

Θέατρο / «Ο Γιατρός της Τιμής του»: Μεσαιωνική παρακμή, πλούτος και χυδαιότητα στο Θέατρο Πόρτα

Η δεύτερη παράσταση που σκηνοθετεί φέτος ο Θωμάς Μοσχόπουλος είναι το άγνωστο στην Ελλάδα αριστούργημα του Ισπανού Καλντερόν ντε λα Μπάρκα που έχει χαρακτηριστεί ως «ένα από τα πιο ανησυχητικά έργα του παγκόσμιου δραματολογίου».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Βασίλης Παπαβασιλείου

Απώλειες / Βασίλης Παπαβασιλείου (1949-2025): Ένας σπουδαίος διανοητής του ελληνικού θεάτρου

«Αυτό, λοιπόν, το οφείλω στο θέατρο: τη σωτηρία από την κακομοιριά μου»: Ο σκηνοθέτης, μεταφραστής, ηθοποιός και δάσκαλος Βασίλης Παπαβασιλείου πέθανε σε ηλικία 76 ετών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΓΚΟΤΣΟΠΟΥΛΟΣ

Θέατρο / Δημήτρης Γκοτσόπουλος: «Ήμουν ένα αγρίμι που είχε κατέβει από τα βουνά»

Ο ταλαντούχος ηθοποιός φέτος ερμηνεύει τον Νεοπτόλεμο στον «Φιλοκτήτη» του Σοφοκλή. Πώς κατάφερε από ένα αγροτικό περιβάλλον να πρωταγωνιστήσει σε μεγάλες τηλεοπτικές επιτυχίες και γιατί πέρασε ένα ολόκληρο καλοκαίρι στην Πολύαιγο, διαβάζοντας «Βάκχες»;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιάννης Χουβαρδάς: «Το κοινό που έρχεται να σε δει είναι ο καθρέφτης σου»

Θέατρο / Γιάννης Χουβαρδάς: «Το κοινό που έρχεται να σε δει είναι ο καθρέφτης σου»

Ο κορυφαίος Έλληνας σκηνοθέτης διασκευάζει φέτος τις τραγωδίες του Οιδίποδα σε ένα ενιαίο έργο και μιλά στη LiFO, για το πώς η μοίρα είναι μια παρεξηγημένη έννοια, ενώ σχολιάζει το αφήγημα περί «καθαρότητας» της Επιδαύρου, καθώς και τις ακραίες αντιδράσεις που έχει δεχθεί από το κοινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΓΙΑ 28 ΜΑΙΟΥ Elena Souliotis: Η Ελληνίδα που θα γινόταν η επόμενη Κάλλας 

Θέατρο / Elena Souliotis: Η Ελληνίδα που θα γινόταν η επόμενη Κάλλας 

Σαν σήμερα, το 1943, γεννήθηκε η Ελληνίδα σοπράνο που διέπρεψε για μια ολόκληρη δεκαετία στην Ευρώπη και την Αμερική, αλλά κάηκε εξαιτίας μιας σειράς ιδιαίτερα απαιτητικών ρόλων, τους οποίους ερμήνευσε πολύ νωρίς. Ο κόντρα τενόρος Άρης Χριστοφέλλης, ένας από τους λίγους στην Ελλάδα που γνωρίζουν σε βάθος την πορεία της, περιγράφει την άνοδο και την πτώση της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Δημήτρης Καπουράνης: «Το αόρατο νήμα που ενώνει τα παιδιά μεταναστών είναι το πένθος»

Θέατρο / Δημήτρης Καπουράνης: «Το αόρατο νήμα που ενώνει τα παιδιά μεταναστών είναι το πένθος»

Από τους Αγίους Σαράντα της Αλβανίας μέχρι τη σκηνή του Εθνικού Θεάτρου, η ζωή του βραβευμένου ηθοποιού, τραγουδιστή και σεναριογράφου είναι μια διαρκής προσπάθεια συμφιλίωσης με την απώλεια. Η παράσταση «Μια άλλη Θήβα» τον καθόρισε, ενώ ο ρόλος του στο «Brokeback Mountain» τού έσβησε κάθε ομοφοβικό κατάλοιπο. Δηλώνει πως αυτό που τον ενοχλεί βαθιά είναι η αδράνεια απέναντι σε όσα συμβαίνουν γύρω μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μιχαήλ Μαρμαρινός: Το έπος μάς έμαθε να αναπνέουμε ΟΙ ΥΠΟΛΟΙΠΟΙ ΑΡΚΕΤΟΙ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ

Θέατρο / Μιχαήλ Μαρμαρινός: «Από μια κοινωνία της αιδούς, γίναμε μια κοινωνία της ξεδιαντροπιάς»

Με τη νέα του παράσταση, ο Μιχαήλ Μαρμαρινός επιστρέφει στην Οδύσσεια και στον Όμηρο και διερευνά την έννοια της φιλοξενίας. Αναλογίζεται το «απύθμενο θράσος» της εποχής μας, εξηγεί τη στενή σχέση του έπους με το βίωμα και το θαύμα που χάσαμε και παραμένει σχεδόν σιωπηλός για τη νέα του θέση ως καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Αθηνών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Θέατρο / 13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Τέχνη με φαντασία, αστείρευτη δημιουργία, πρωτοποριακές προσεγγίσεις: ένα επετειακό, εορταστικό, πολυσυλλεκτικό πρόγραμμα για τα 70 χρόνια του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου μέσα από 83 επιλογές από το θέατρο, τη μουσική και τον χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κυνηγώντας τον χαμένο χρόνο σε ένα έργο για την εξουσία

Θέατρο / «Δελφίνοι ή Καζιμίρ και Φιλιντόρ»: Ένα έργο για τη μόνιμη ήττα μας από τον χρόνο

Ο Θωμάς Μοσχόπουλος σκηνοθετεί και γράφει ένα έργο-παιχνίδι, εξετάζοντας τις σχέσεις εξουσίας, τον δημιουργικό αντίλογο και τη μάταιη προσπάθεια να ασκήσουμε έλεγχο στη ζωή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΧΛΟΗ ΟΜΠΟΛΕΝΣΚΙ: Σκηνογράφος-ενδυματολόγος του θεάτρου και της όπερας

Οι Αθηναίοι / Χλόη Ομπολένσκι: «Τι είναι ένα θεατρικό έργο; Οι δυνατότητες που δίνει στους ηθοποιούς»

Ξεκίνησε την καριέρα της ως βοηθός της Λίλα ντε Νόμπιλι, υπήρξε φίλη του Γιάννη Τσαρούχη, συνεργάστηκε με τον Κάρολο Κουν και τον Λευτέρη Βογιατζή, δούλεψε με τον Φράνκο Τζεφιρέλι και, για περισσότερο από 20 χρόνια, με τον Πίτερ Μπρουκ. Η διεθνούς φήμης σκηνογράφος και ενδυματολόγος Χλόη Ομπολένσκι υπογράφει τα σκηνικά και τα κοστούμια στην «Τουραντότ» του Πουτσίνι και αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Φάουστ» του Άρη Μπινιάρη, ένα μιούζικαλ από την Κόλαση

Θέατρο / Φάουστ: Ένα μιούζικαλ από την κόλαση

«Ζήσε! Μας λέει ο θάνατος, ζήσε!», είναι το ρεφρέν του τραγουδιού που επαναλαμβάνεται ξανά και ξανά, εν μέσω ομαδικών βακχικών περιπτύξεων – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση «Φάουστ» του Γκαίτε σε σκηνοθεσία Άρη Μπινιάρη στο Εθνικό Θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Θέατρο / Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Η μεγάλη προσωπικότητα του ευρωπαϊκού θεάτρου Αριάν Μνουσκίν επιστρέφει στο Φεστιβάλ Αθηνών με το Θέατρο του Ήλιου για να μιλήσουν για τα τέρατα της Ιστορίας που παραμονεύουν πάντα και απειλούν τον ελεύθερο κόσμο. Με αφορμή την παράσταση που αποθεώνει τη σημασία του λαϊκού θεάτρου στην εποχή μας μοιραζόμαστε την ιστορία της ζωής και της τέχνης της, έννοιες άρρηκτα συνδεδεμένες, που υπηρετούν με πάθος την πρωτοπορία, την εγγύτητα που δημιουργεί η τέχνη και τη μεγαλειώδη ουτοπία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ Νίκος Χατζόπουλος

Νίκος Χατζόπουλος / «Αν σκέφτεσαι μόνο το ταμείο, κάποια στιγμή το ταμείο θα πάψει να σκέφτεται εσένα»

Ο Νίκος Χατζόπουλος έχει διανύσει μια μακρά πορεία ως ηθοποιός, σκηνοθέτης, μεταφραστής και δάσκαλος υποκριτικής. Μιλά στη LIFO για το πόσο έχει αλλάξει το θεατρικό τοπίο σήμερα, για τα πρόσφατα περιστατικά λογοκρισίας στην τέχνη, καθώς και για τις προσεχείς συνεργασίες του με τον Γιάννη Χουβαρδά και τον Ακύλλα Καραζήση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Χορός / Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Maguy Marin, Χρήστος Παπαδόπουλος, Damien Jalet, Omar Rajeh και άλλα εμβληματικά ονόματα του χορού πρωταγωνιστούν στις 20 παραστάσεις του φετινού προγράμματος του 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, που θα πραγματοποιηθεί από τις 18-27 Ιουλίου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Μια άλλη Θήβα»: Η πιο αθόρυβη επιτυχία της θεατρικής Αθήνας

The Review / «Μια άλλη Θήβα»: Η παράσταση-φαινόμενο που ξεπέρασε τους 100.000 θεατές

O Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με τη Βένα Γεωργακοπούλου για την θεατρική παράσταση στο Θεάτρο του Νέου Κόσμου, σε σκηνοθεσία Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου, που διανύει πλέον την τρίτη της σεζόν σε γεμάτες αίθουσες. Ποιο είναι το μυστικό της επιτυχίας της; Το ίδιο το έργο ή οι δύο πρωταγωνιστές, ο Θάνος Λέκκας και ο Δημήτρης Καπουράνης, που καθήλωσαν το κοινό;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Διαβάζοντας Ευριπίδη καταλαβαίνεις πού πάτησε η ακροδεξιά»

Θέατρο / «Διαβάζοντας Ευριπίδη καταλαβαίνεις πού πάτησε η ακροδεξιά»

Η Μαρία Πρωτόπαππα σκηνοθετεί την «Ανδρομάχη» στην Επίδαυρο, με άντρες ηθοποιούς στους γυναικείους ρόλους, εξερευνώντας τις πολιτικές και ηθικές διαστάσεις του έργου του Ευριπίδη. Η δημοκρατία, η ελευθερία, η ηθική και η ευθύνη ηγετών και πολιτών έρχονται σε πρώτο πλάνο σε μια πολιτική και κοινωνική τραγωδία με πολυδιάστατη δομή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «Χρυσή Εποχή»

Αποστολή στο Νόβι Σαντ / Κωνσταντίνος Ρήγος: «Ήθελα ένα υπέροχο πάρτι όπου όλοι είναι ευτυχισμένοι»

Στη νέα παράσταση του Κωνσταντίνου Ρήγου «Χρυσή Εποχή», μια συμπαραγωγή της ΕΛΣ με το Φεστιβάλ Χορού Βελιγραδίου, εικόνες από μια καριέρα 35 ετών μεταμορφώνονται ‒μεταδίδοντας τον ηλεκτρισμό και την ενέργειά τους‒ σε ένα ολόχρυσο ξέφρενο πάρτι.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ