«Στην Ελλάδα οι θεατρικοί συγγραφείς είναι άστεγοι»

«Στην Ελλάδα οι θεατρικοί συγγραφείς είναι άστεγοι» Facebook Twitter
Έχουμε εξαιρετικούς συγγραφείς, οι οποίοι καταθέτουν σταδιακά τα όπλα. Είναι μεγάλη η ήττα του ανθρώπου που αγωνιά να εκφραστεί, που έχει τη δυνατότητα και το ταλέντο, αλλά δεν βρίσκει τον ορίζοντά του...
0

Όταν ανέβηκε για πρώτη φορά ο «Γυάλινος Κόσμος» στο Μπρόντγουεϊ, στις 31 Μαρτίου του 1945, η ζωή του Τένεσι Γουίλιαμς άλλαξε μέσα σε μία βραδιά. O τριαντατετράχρονος συγγραφέας βρέθηκε ξαφνικά στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος του πνευματικού και καλλιτεχνικού κόσμου της Νέας Υόρκης.


Δεν ήταν μόνο το κοινό που διαισθάνθηκε εκείνο το μαγικό βράδυ πως κάτι σημαντικό είχε εκτυλιχθεί μπροστά στα μάτια του, καλώντας στο τέλος τους ηθοποιούς να υποκλιθούν είκοσι τέσσερις φορές. Ο ενθουσιασμός ήταν γενικότερος. Η «Vogue» τον φωτογράφισε με μια καμπαρντίνα ριγμένη στους ώμους. Το αξιοσέβαστο περιοδικό «New Yorker» τού ζήτησε συνέντευξη για τη στήλη «Talk of the Town».


Το έργο κέρδισε κάθε σημαντικό βραβείο, εκτός από το Πούλιτζερ. Τα έσοδα του συγγραφέα από τα πνευματικά δικαιώματα ήταν περίπου 1.000 δολάρια την εβδομάδα (το έργο παίχτηκε για 563 παραστάσεις). Ο συγγραφέας, που μέχρι πριν από λίγα χρόνια έγραφε στο ημερολόγιό του ότι δεν είχε αρκετά χρήματα για να φάει, τώρα έμενε σε ακριβό ξενοδοχείο και έτρωγε εκλεκτά εδέσματα στη σουίτα του.

Οι νέοι άνθρωποι που αγωνίζονται και ονειρεύονται να γίνουν συγγραφείς δεν έχουν πουθενά να στραφούν: συνήθως συναντούν το σύνδρομο της «κλειστής πόρτας». Συνειδητοποιούν ότι μπορούν να εισέλθουν στο θεατρικό οικοδόμημα μόνο «πλαγίως», από το παράθυρο, μέσω γνωστών. 


To 1956, o Tζον Όσμπορν ζούσε σε ένα σάπιο πλωτό σπίτι στον Τάμεση, τρώγοντας βραστές τσουκνίδες που μάζευε από τις όχθες του ποταμού. Όταν ανέβηκαν τα «Οργισμένα Νιάτα» στις 8 Μαΐου της ίδιας χρονιάς, οι κριτικές ήταν ανάμεικτες, η εμπορική επιτυχία όμως τεράστια. Ο κριτικός της εφημερίδας «Οbserver», o πιο ισχυρός της εποχής, το χαρακτήρισε «το καλύτερο νέο έργο της δεκαετίας».


Από έναν άγνωστο συγγραφέα μετατράπηκε σε πλούσιο «οργισμένο» νέο που πήρε το βραβείο Evening Standard Drama Award.

  

Προφανώς, αναφέρομαι σε δύο έργα και σε δύο συγγραφείς που έγραψαν Ιστορία – και οι οποίοι είχαν την τύχη να γεννηθούν σε χώρες εύπορες και οργανωμένες. Δεν είναι όμως μόνο αυτό που τους εξασφάλισε την επιτυχία και την αναγνώριση: είναι ο τρόπος με τον οποίο μια ολόκληρη κοινωνία –οι θεατές, οι δημοσιογράφοι, οι κριτικοί, οι θεσμοί– έσπευσαν να ανταποκριθούν με αστραπιαία ταχύτητα και προθυμία στο κάλεσμα του καινούργιου, του διαφορετικού, του αξιόλογου, προσδίδοντας στον γεννήτορα αυτού, τον συγγραφέα, την ανταμοιβή των κόπων του τόσο σε υλικό όσο και σε κοινωνικό επίπεδο.

«Στην Ελλάδα οι θεατρικοί συγγραφείς είναι άστεγοι» Facebook Twitter
«Μου γυρίζουν την πλάτη κυριολεκτικά και μεταφορικά» λέει ο Δημήτρης Δημητριάδης, αναφερόμενος στους επικεφαλής του ΚΘΒΕ. Φωτό: Στάθης Μαμαλάκης/LIFO


Βλέπουμε στην πράξη πώς δύο χώρες με σοβαρή πολιτιστική πολιτική ενθαρρύνουν τον νέο άνθρωπο με ταλέντο και όραμα, του δίνουν την ευκαιρία να «ακουστεί» και δημιουργούν τις προϋποθέσεις ώστε να πατήσει στα πόδια του και να συνεχίσει να παράγει και να πειραματίζεται. Δηλαδή, πώς τον βοηθούν να νιώθει απαραίτητος, σημαντικός, ζωντανός, ευπρόσδεκτος. Νοοτροπία βαθιά ριζωμένη στην παράδοσή τους, πεποίθηση καλλιεργημένη συνειδητά επί σειρά δεκαετιών, που ακόμα και σήμερα συνεχίζει να παράγει μεγάλα πολιστιστικά γεγονότα, αξιόλογα έργα, καλλιτέχνες με διεθνή απήχηση.


Κι ενώ η Ελλάδα δεν μπορεί να συγκριθεί με τις χώρες αυτές σε επίπεδο οικονομίας, βιομηχανίας, ευημερίας κ.ο.κ., δεν υπάρχει κανένας λόγος, θεωρητικά, που να μας εμποδίζει να «αγαπούμε» κι εμείς τους συγγραφείς μας, να επενδύουμε στη δύναμη του λόγου τους, να τους στηρίζουμε και να τους προωθούμε εντός και εκτός χώρας. Η γλώσσα μας είναι ό,τι πιο πλούσιο διαθέτουμε, κι αν πήραμε δύο Νόμπελ, χάρη σε αυτήν τα καταφέραμε. Δυστυχώς, η πραγματικότητα διαγράφεται μάλλον θλιβερή.

«Οι συγγραφείς στην Ελλάδα είναι άστεγοι» σημειώνει ο Δημήτρης Δημητριάδης, ένας από τους σημαντικότερους εν ζωή Έλληνες θεατρικούς συγγραφείς, που χαίρει πανελλήνιας αναγνώρισης, ενώ έργα του παίζονται συχνά και στο εξωτερικό («Η ζάλη των ζώων πριν από τη σφαγή», «Λήθη», «Ο κυκλισμός του τετραγώνου», «Φαέθων» κ.ά.). Κι όμως, φτάσαμε στο 2017 προκειμένου να παρουσιαστεί για πρώτη φορά έργο του στο Εθνικό Θέατρο της χώρας («Ο θερισμός»), ενώ το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος ουδέποτε τον έχει τιμήσει με το ανέβασμα ενός έργου του.


«Μου γυρίζουν την πλάτη κυριολεκτικά και μεταφορικά» συνεχίζει ο Δημήτρης Δημητριάδης, αναφερόμενος στους επικεφαλής του ΚΘΒΕ. «Κανένας δεν ζήτησε να με συναντήσει καν τα τελευταία είκοσι πέντε χρόνια». Κι αν, κατ' εξαίρεση, έγιναν ένα ή δύο ραντεβού, αυτά ήταν εντελώς τυπικά και ακολουθήθηκαν από «εκκωφαντική σιωπή». Μια «στάση απροκάλυπτα απορριπτική», όπως τη χαρακτηρίζει, η οποία γεννά πληθώρα ερωτηματικών.

«Έχει διαμορφωθεί ένα τοπίο που θα το χαρακτήριζα έως και εχθρικό απέναντι στο ελληνικό έργο» σημειώνει με τη σειρά του ένας άλλος, ιδιαίτερα επιτυχημένος συγγραφέας, ο Άκης Δήμου («... και Ιουλιέττα», «Απόψε τρώμε στης Ιοκάστης», «Τα λουλούδια στην Κυρία», «Τα δάση στα γόνατα» κ.ά.).


«Έχουμε εξαιρετικούς συγγραφείς, οι οποίοι καταθέτουν σταδιακά τα όπλα. Είναι μεγάλη η ήττα του ανθρώπου που αγωνιά να εκφραστεί, που έχει τη δυνατότητα και το ταλέντο, αλλά δεν βρίσκει τον ορίζοντά του... Δεν υπάρχει κανένα εθνικό σχέδιο για την προώθηση της ελληνικής δραματουργίας. Το υπουργείο αδιαφορεί. Η συγγραφική αγορά είναι ανερμάτιστη. Ο καθένας απλώς παζαρεύει τον εαυτό του. Κι εύχεται να συνομιλεί με έναν παραγωγό που θα τον πληρώσει».


Ο σχετικός νόμος του 1993 (άρθρο 36 του νόμου 2121/1993) προβλέπει τα εξής: «1. Τα συγγραφικά δικαιώματα των θεατρικών συγγραφέων καθορίζονται σε ποσοστό επί των ακαθαρίστων εισπράξεων μετά την αφαίρεση του φόρου δημοσίων θεαμάτων. 2. Τα ελάχιστα όρια των ποσοστών αυτών καθορίζονται σε 22% για τα κρατικά θέατρα και σε 10% για τα ιδιωτικά θέατρα, συνολικά για ολόκληρο το πρόγραμμα μιας παράστασης με έργα πρωτότυπα ή με μεταφράσεις ή διασκευές κλασικών έργων, αρχαίων ή νεώτερων. Το ελάχιστο όριο ορίζεται σε 5% για μετάφραση έργων του σύγχρονου διεθνούς δραματολογίου».

«Στην Ελλάδα οι θεατρικοί συγγραφείς είναι άστεγοι» Facebook Twitter
«Δεν ζω από το θέατρο· αλλιώς θα ήταν δραματικά τα πράγματα» υποστηρίζει η Γλυκερία Μπασδέκη. Φωτο: Πάνος Μιχαήλ/LIFO


Στην πράξη, οι γνωστοί συγγραφείς που συνεργάζονται με μια κρατική σκηνή παίρνουν συνήθως μια προκαταβολή (το λεγόμενο minimum guarantee) και στη συνέχεια, στις καλές περιπτώσεις, το 10% επί των εισιτηρίων. Αν είναι πρωτοεμφανιζόμενοι, μπορεί να «πέσουν» ακόμα και στο 6,5%, χωρίς προκαταβολή, πράγμα το οποίο στην πράξη σημαίνει ότι θα εισπράξουν «ψίχουλα» και σαφώς πολύ λιγότερα από τον σκηνοθέτη και τους ηθοποιούς που θα παίξουν στην παράσταση του έργου τους.


Αυτό κρύβει μια βαθιά υποτίμηση του κόπου του συγγραφέα: ο χρόνος, η σκέψη και η εργασία που αφιέρωσε –συχνά μήνες ολόκληροι– στο γράψιμο «τιμολογούνται» ως υποδεέστεροι των υπόλοιπων συντελεστών.


Στο ελεύθερο θέατρο το ποσοστό κυμαίνεται μεταξύ 8 και 6%, ενώ δεν είναι λίγες οι φορές που ο παραγωγός πληρώνει πολύ αργά ή και καθόλου. «Η αγορά είναι ελεύθερη πλέον. Υπερισχύει η προσωπική συμφωνία του δημιουργού» λέει ο Γιάννης Μουρίκας, υπάλληλος της Εταιρείας Ελλήνων Συγγραφέων. «Το 22% το είχε θεσπίσει η Μελίνα Μερκούρη, επειδή τότε ανέβαιναν παραστάσεις στο Εθνικό για είκοσι μέρες και ήθελε να προστατέψει τους συγγραφείς. Τώρα με την κρίση, φυσικά, όλα τα ποσοστά και οι αμοιβές έχουν εκπέσει».

«Δεν ζω από το θέατρο· αλλιώς θα ήταν δραματικά τα πράγματα» υποστηρίζει η Γλυκερία Μπασδέκη («Στέλλα Travel - Η γη της απαγγελίας», «Ραμόνα Travel - H γη της καλοσύνης» κ.ά.), μία από τις ποιητικότερες φωνές του σύγχρονου ελληνικού θεάτρου, που ζει μόνιμα στην Ξάνθη και εργάζεται ως εκπαιδευτικός. «Σε δημιουργικό επίπεδο, η χαρά που εισπράττω γράφοντας είναι τεράστια. Σε πρακτικό επίπεδο, όμως, νιώθω σαν το κοριτσάκι με τα σπίρτα. Στέκομαι στη γωνιά και περνάνε όλοι: θιασάρχες, παραγωγοί κ.ο.κ.».

Εύλογα θα αναρωτηθεί κανείς «πώς να μην είναι σε δεινή θέση οι συγγραφείς, όταν αντίστοιχα ταλαιπωρούνται και υποφέρουν όλοι όσοι εργάζονται στο ελεύθερο θέατρο;» Οι συγγραφείς, όμως, φαίνεται πως έχουν να παλέψουν, εκτός από τα αντικειμενικά εμπόδια, και με τα άυλα, τις προκαταλήψεις και τα στερεότυπα που έχουν καλλιεργηθεί καιρό τώρα εις βάρος τους. «Ένας φιλόλογος με καλή πένα», «Ένας περίεργος που δεν μπορούσε να γίνει κάτι άλλο», «Κάποιος που έχει λύσει τα προβλήματα της ζωής του κι έχει πολύ ελεύθερο χρόνο», «Κάποιος που κάνει το χόμπι του», είναι μερικές από τις περιγραφές που διατυπώθηκαν στη διάρκεια του ρεπορτάζ ετούτου σχετικά με την «ιδιότητα» του συγγραφέα.


«Το θεατρικό κείμενο δεν λογίζεται ως λογοτεχνικό έργο» επισημαίνει με τη σειρά της η Αθηνά Σοκόλη, επικεφαλής των εκδόσεων Σοκόλη, οι οποίες δραστηριοποιούνται ιδιαίτερα στην έκδοση και νεοελληνικών κειμένων. «Τις περισσότερες φορές, με κάποιες φαεινές εξαιρέσεις, οι κριτικές μένουν στην παράσταση και δεν εξετάζουν το κείμενο ή τη μετάφραση ως αυτόνομες οντότητες. Μην πάτε μακριά, το πρόβλημα είναι βαθύτερο: μήπως διδάσκονται στα σχολεία σύγχρονα θεατρικά κείμενα; Μόνον αρχαίες τραγωδίες... Πώς θα μάθει το παιδί, ο αυριανός θεατής, να σέβεται και να εκτιμά το ελληνικό έργο;»


Το ζήτημα της παιδείας –και των αντιλήψεων που η απουσία αυτής γεννά– αναδύεται πρωταρχικό. «Έχουμε περάσει σε μια φάση που λες "ελληνικό έργο" και τα παιδιά γνωρίζουν μόνον τον Ψαθά και τον Σακελλάριο, από τις ελληνικές ταινίες στην τηλεόραση» λέει ο Άκης Δήμου που διδάσκει σε δραματική σχολή στη Θεσσαλονίκη. «Τις προάλλες, όταν τους ανέφερα το "Κωνσταντίνου και Ελένης", ένα έργο του Σεβαστίκογλου, εκείνα δήλωσαν περιχαρή πως το γνωρίζουν. Μετά κατάλαβα πως εννοούσαν το τηλεοπτικό σίριαλ με την Ελένη Ράντου και τον Χάρη Ρώμα!»


Ως μέλος της κριτικής επιτροπής για το Κρατικό Βραβείο Νέων Θεατρικών Συγγραφέων (με χρηματικό έπαθλο 3.000 ευρώ), ο Γιάννης Καλαβριανός, γνωστός συγγραφέας ο ίδιος («Εγώ είμαι το θείο βρέφος», «Γιοι και κόρες», «Γρανάδα» κ.ά.), διαπιστώνει με τη σειρά του παρόμοια προβλήματα.


«Μπήκα στην επιτροπή με την προσδοκία ότι θα ανακαλύψω μερικά ωραία έργα. Διαβάζω περίπου ογδόντα τον χρόνο. Είναι όλα κάκιστα. Κινούνται κάπου ανάμεσα σε μια αφόρητα πληκτική και φιλολογίζουσα γραφή και σε μια χυδαία, τηλεοπτική προφορικότητα. Εκεί κατάλαβα ότι κάτι δεν πάει καλά. Υπάρχει ένα ζήτημα εκπαίδευσης».


Πώς μπορεί να αλλάξει η νοοτροπία μας απέναντι στο έργο των «ζωντανών» συγγραφέων; Πώς θα γίνει να καταλάβουμε ότι δεν χρειάζεται να πεθάνει κάποιος, προτού φτάσει να κερδίσει τον σεβασμό μας;


«Καταρχάς, θα έπρεπε να αλλάξει το σύστημα διδασκαλίας στις δραματικές σχολές» παρατηρεί η γοργά ανερχόμενη Σοφία Καψούρου, με την ιδιαίτερα «μουσική» γραφή («Ερωμένες στον καμβά», «Σούμαν», «Η Σέξτον και τα κογιότ»), που έχει σπουδάσει υποκριτική και εργάστηκε χρόνια ως ηθοποιός, ενώ έγραφε παράλληλα τα έργα της.

«Στην Ελλάδα οι θεατρικοί συγγραφείς είναι άστεγοι» Facebook Twitter
Γιάννης Καλαβριανός. Φωτο: Ανδρέας Σιμόπουλος


«Όταν το παιδί "ντοπάρεται" από τους δασκάλους του για να παίξει τη Νίνα του Τσέχοφ ή τη Δεσποινίδα Τζούλια του Στρίντμπεργκ, όταν κυοφορείται ένα όνειρο ότι μόνον αυτοί οι ρόλοι επιφέρουν καταξίωση, τότε είναι φυσικό ο αυριανός ηθοποιός να γαλουχείται με αυτά τα πρότυπα. Αν όμως φυτευθεί ο σπόρος του σύγχρονου, του "συμπατριώτη" τους, τότε θα καταλάβουν ότι, εκτός από τους ηθοποιούς και τους σκηνοθέτες, υπάρχουν και οι συγγραφείς που ζουν στου Ζωγράφου, στου Παπάγου ή στην Καρδίτσα. Έτσι, ίσως, σε πενήντα χρόνια φτάσουμε να θεωρούμε τιμή και χαρά μας να παίζουμε τους σύγχρονούς μας συγγραφείς».


Τη ζήτηση και το ενδιαφέρον που δεν εισπράττουν στη χώρα τους συχνά τα λαμβάνουν από το εξωτερικό. Η «Τιμή της ανταρσίας στη μαύρη αγορά» του Δημήτρη Δημητριάδη γνώρισε ένα εμβληματικό ανέβασμα από τον διάσημο σκηνοθέτη Πατρίς Σερό το 1968, μερικούς μήνες μετά τα γεγονότα του Μάη του '68 στο Παρίσι. Τα έργα του μεταφράζονται συστηματικά στα γαλλικά (πρόσφατα ανέβηκε η «Εκκένωση» από τη νεαρή ομάδα ηθοποιών της Comédie-Française), ενώ προσεχώς θα παιχτεί ο «Κυκλισμός του τετραγώνου» στην Πορτογαλία.


Το έργο αυτό ανέβηκε για πρώτη φορά στην Αθήνα από τη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση τον Οκτώβριο του 2013 και στη συνέχεια παρουσιάστηκε στο Φεστιβάλ της Αβινιόν.


«Πέρσι τον Μάιο διοργανώθηκε στη Νέα Υόρκη μια εκδήλωση όπου παρουσιάστηκαν τέσσερα ελληνικά έργα υπό τη μορφή αναλογίου (σ.σ. το "Εν Χορώ" του Δημητριάδη, η "Ανδρομάχη" του Άκη Δήμου, το "Φύκι στον βυθό" της Πένυς Φυλακτάκη και  το "Τυφλό Σημείο" του Γιάννη Μαυριτσάκη). Όταν απευθυνθήκαμε στην υπουργό Πολιτισμού, τη Λυδία Κονιόρδου, ζητώντας από το ΥΠ.ΠΟ. να συνεισφέρει στην εκδήλωση, πληρώνοντας τα μεταφορικά έξοδα των συγγραφέων, η υπουργός δεν αξιώθηκε καν να μας απαντήσει» επισημαίνει ο κ. Δημητριάδης.


Την ίδια απογοήτευση εκφράζει και η Αθηνά Σοκόλη. Επιδιώκοντας την προβολή του σύγχρονου ελληνικού έργου στο εξωτερικό, είχε έρθει προ ετών σε επαφή με διάφορους κρατικούς φορείς· δεν βρήκε ανταπόκριση. Προχώρησε μόνη της.


«Έχοντας βαθιά πεποίθηση ότι το μόνο που παράγει η χώρα μας αυτήν τη στιγμή είναι πολιτισμός, όπως επίσης και ότι η εξωστρέφεια είναι μονόδρομος, σε συνεργασία με τη συγγραφέα Νίνα Ράπη, επισκεφτήκαμε τον εκδοτικό οίκο Oberon στην Αγγλία, έχοντας στις βαλίτσες μας τριάντα Έλληνες συγγραφείς μεταφρασμένους στα αγγλικά. Η τελική διαλογή έγινε από τον Oberon, ο οποίος ενδιαφερόταν να εκδώσει μια ανθολογία σύγχρονων ελληνικών έργων».


Ο τόμος «The Oberon anthology of contemporary greek plays» κυκλοφόρησε τελικά το 2017. Περιλαμβάνει το «... και Ιουλιέττα» του Άκη Δήμου, το «Wolfgang» του Γιάννη Μαυριτσάκη, τη «Μ.Α.Ι.Ρ.Ο.Υ.Λ.Α.» της Λένας Κιτσοπούλου, το «Angelstate» της Νίνας Ράπη και τη βραβευμένη μαύρη κωμωδία του Χαράλαμπου Γιάννου «Πείνα».


Το 2016, όταν ανακοινώθηκε το Έτος Πολιτιστικών Ανταλλαγών Ελλάδας-Κίνας, η Αθηνά Σοκόλη προσέγγισε το ΥΠ.ΠΟ. και τους πρότεινε να εντάξουν τα ήδη μεταφρασμένα κείμενα που είχε στο «οπλοστάσιό» της σε μια πρόταση προς τους Κινέζους, την οποία θα έπαιρνε μαζί της η υπουργός Λυδία Κονιόρδου στο ταξίδι της στην Κίνα. Η εκδότρια προσέκρουσε και πάλι στα τρωτά της ελληνικής γραφειοκρατίας.


«Ξεκίνησα με συναίσθημα, με όρεξη να προσφέρω. Αλλά, δυστυχώς, στην Ελλάδα επιβεβαιώνεται για μία ακόμη φορά ότι όλα λειτουργούν μέσω γνωστών. Μόνο αν ξέρεις τον κατάλληλο άνθρωπο στην κατάλληλη θέση θα γίνει η ''δουλειά'' σου» καταλήγει.


«Δεν υπάρχει καμία πρωτοβουλία» σχολιάζει ο Δημήτρης Δημητριάδης όσον αφορά γενικότερα τη στάση του επίσημου κράτους προς τους δημιουργούς. «Υπάρχει μόνον αβουλία. Φοβούνται τη ρήξη, την υπέρβαση, το καινούργιο, το διαφορετικό. Έτσι οδηγούν το θέατρο σε μια απομάκρυνση από την εποχή του. Το κράτος είναι ο εχθρός. Είναι ο Κρέων».


Δεν συμβαίνει, βέβαια, το ίδιο σε χώρες όπως η Αγγλία. «Εκεί διαπιστώνεται ξεκάθαρα η στήριξη του συστήματος προς τους νέους δημιουργούς» σύμφωνα με την εμπειρία του σκηνοθέτη και συγγραφέα Ηλία Παναγιωτακόπουλου, που δραστηριοποιείται στη χώρα αυτή με την ομάδα του και έχει παρουσιάσει δουλειά του τόσο στο Λονδίνο («Present Time») όσο και στο Φεστιβάλ Εδιμβούργου («Τhe Ones»).


«Εκεί ένα νέο έργο θα επισημανθεί και, αν αξίζει, θα αντιμετωπιστεί ως σημαντικό πολιτιστικό στοιχείο. Είναι ζητούμενο το νέο έργο. Και υπάρχουν οι μηχανισμοί και το θεσμικό πλαίσιο που το στηρίζουν και το προβάλλουν. Το καθιστούν, μάλιστα, τόσο επικερδές σε οικονομικό επίπεδο, ώστε μοιραία ακολουθεί και η βιομηχανία του θεάματος και όλος ο υπόλοιπος κόσμος που σπεύδει να "αγοράσει" τα έργα αυτά. Στην Ελλάδα υπάρχει μια καλλιεργημένη ηττοπάθεια σε σχέση με τη δύναμη του δικού μας σύγχρονου υλικού... Πότε είναι η τελευταία φορά που έκανε περιοδεία το Εθνικό με ένα ελληνικό έργο που να μην είναι τραγωδία;».


Η απάντηση είναι «ποτέ». Το ίδιο ισχύει και για το Φεστιβάλ Αθηνών. Επιμέρους πρωτουβουλίες έχει αναπτύξει κατά καιρούς η Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση ή ακόμη και το ΚΘΒΕ –κυρίως σε βαλκανικές χώρες–, οι «εξαγωγές» αυτές όμως απέχουν έτη φωτός από μια συγκροτημένη, οργανωμένη, κρατική προσπάθεια προώθησης του σύγχρονου ελληνικού έργου στο εξωτερικό.

Αξιοποιώντας πόρους από το ΕΣΠΑ, τo Δημοτικό Θέατρο Πειραιά εγκαινίασε ένα εαρινό φεστιβάλ τριετούς διάρκειας (2018-2020) με τίτλο «Η δυναμική του ελληνικού λόγου στο θέατρο». Στο πλαίσιο του προγράμματος αυτού πραγματοποιούνται κάθε χρόνο παράλληλες δράσεις, αναλόγια, στρογγυλές τράπεζες και άλλες εκδηλώσεις. Το σημαντικότερο, όμως, είναι πως δίνεται η δυνατότητα σε εκατοντάδες μαθητές να επισκεφτούν το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά και να γνωρίσουν το ελληνικό κείμενο μέσα από τη σκηνική αναπαράστασή του.

«Στην Ελλάδα οι θεατρικοί συγγραφείς είναι άστεγοι» Facebook Twitter
Στην Αγγλία διαπιστώνεται ξεκάθαρα η στήριξη του συστήματος προς τους νέους δημιουργούς σύμφωνα με την εμπειρία του σκηνοθέτη και συγγραφέα Ηλία Παναγιωτακόπουλου.


Το τελευταίο διάστημα, το Εθνικό Θέατρο έχει αρχίσει δειλά-δειλά να στηρίζει την εγχώρια συγγραφική δημιουργία. Η Νέα Σκηνή «Νίκος Κούρκουλος» έχει αφιερωθεί αποκλειστικά στο ανέβασμα ελληνικών έργων («Στέλλα κοιμήσου», «Εξηνταβελόνης», «Σούμαν», «Θερισμός», «Ένας στρατιώτης που τον έλεγαν Λαβ», «Ξύπνα Βασίλη»), ενώ λειτουργεί παράλληλα και το Στούντιο Συγγραφής Θεατρικού Έργου για νέους έως 35 ετών με στόχο «την ενίσχυση του προσωπικού ύφους των συμμετεχόντων και την ταυτόχρονη εξοικείωσή τους με την πρακτική πλευρά του θεάτρου», όπως αναφέρει η ιστοσελίδα του Εθνικού.


«Ίσως είναι ευκαιρία, τώρα που θα λειτουργήσει για πρώτη φορά η Σχολή Σκηνοθεσίας του Εθνικού, να ενταχθούμε σε αυτήν και εμείς οι συγγραφείς» προτείνει η Σοφία Καψούρου. «Έτσι θα μπορέσουμε να γνωρίσουμε τους νέους σκηνοθέτες κι εκείνοι με τη σειρά τους να γνωρίσουν εμάς, τους σύγχρονούς τους συγγραφείς. Πρέπει να ζήσουμε μαζί, να σπουδάσουμε μαζί, για να εξελιχθούμε. Η συγγραφή ενός έργου δεν τελειώνει με την παράδοση του κειμένου. Είναι μια διαδικασία που εξελίσσεται στις πρόβες, ακόμη και στη διάρκεια των παραστάσεων».


Αυτό, άλλωστε, ήταν το μοντέλο του Τσέχοφ με τον Στανισλάβσκι αλλά και του Κουν με συγγραφείς όπως η Λούλα Αναγνωστάκη, ένα παράδειγμα το οποίο όλοι οι ερωτηθέντες αναφέρουν ως ιδανικό πρότυπο συνεργασίας στο θέατρο.


Εν κατακλείδι: Το σύγχρονο έργο δεν μπορεί να αποκτήσει αξία, όγκο, δύναμη ή απήχηση, αν δεν υπάρξει μια εστιασμένη πολιτιστική πολιτική από τη μεριά του κράτους. Γίνονται συνέδρια, αναλόγια, ακαδημαϊκές συζητήσεις, μεμονωμένες προσπάθειες (βλέπε τη διαδικτυακή πλατφόρμα theGreekPlayProject), αλλά όλες αυτές οι δράσεις δεν αφορούν το ευρύ κοινό και, ως εκ τούτου, αδυνατούν να δημιουργήσουν μία ισχυρή τάση.

Επιπλέον, οι νέοι άνθρωποι που αγωνίζονται και ονειρεύονται να γίνουν συγγραφείς δεν έχουν πουθενά να στραφούν: συνήθως συναντούν το σύνδρομο της «κλειστής πόρτας». Συνειδητοποιούν ότι μπορούν να εισέλθουν στο θεατρικό οικοδόμημα μόνο «πλαγίως», από το παράθυρο, μέσω γνωστών.


Πολιτισμός, όμως, σε εθνικό επίπεδο δεν παράγεται μέσω γνωστών. Πρέπει να ενεργοποιηθούν οι θεσμοί, οι επίσημοι φορείς, οι σχολές, το υπουργείο Πολιτισμού. Να συνειδητοποιήσουμε ότι το ελληνικό θεατρικό έργο συνιστά πολύτιμο κεφάλαιο του πολιτισμού μας και αξίζει να επενδύσουμε σε αυτό. Να του δώσουμε και να συνεχίσουμε να του δίνουμε συστηματικά την αξία που του αναλογεί – όποια κι αν είναι αυτή. Να προσπαθήσουμε να δημιουργήσουμε συνθήκες για να γεννηθεί/αναγεννηθεί, να εξελιχθεί, με απώτερο στόχο να καταστεί ζωτικό μέρος της κουλτούρας και της ταυτότητάς μας. Να επενδύσουμε στην προβολή και στη σημασία ή στην ιδιαιτερότητά του εντός και εκτός Ελλάδας, εφόσον αυτό θα συνεισφέρει στην ανάπτυξη και άνθηση του πνεύματος και των γραμμάτων, δηλαδή της μόνης ουσιαστικής πλουτοπαραγωγικής πηγής που διαθέτουμε.

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Γιάννος Περλέγκας: «Φτάνει πια με την καβάτζα του ωραίου και του νεοσέτ στο θέατρο»

Θέατρο / Γιάννος Περλέγκας: «Φτάνει πια με την καβάτζα του ωραίου και του νεοσέτ στο θέατρο»

Γυμνός από προκαταλήψεις και ταμπέλες, ο Πιραντέλο του Γιάννου Περλέγκα ανοίγει έναν άλλο δρόμο στην Ιταλία, στον Δάντη, στον τρόπο που βλέπουμε συνολικά το θέατρο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ένα δώρο που άργησε να φτάσει

Θέατρο / «Κοιτάξτε πώς φέρονταν οι αρχαίοι στους ξένους! Έτσι πρέπει να κάνουμε κι εμείς»

Ένα δώρο που έφτασε καθυστερημένα, μόλις είκοσι λεπτά πριν το τέλος της παράστασης - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το «ζ-η-θ, ο Ξένος» σε σκηνοθεσία Μιχαήλ Μαρμαρινού.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε το φετινό καλοκαίρι

Θέατρο / Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε την «Ορέστεια»

Η «Ορέστεια» του Θεόδωρου Τερζόπουλου συζητήθηκε όσο λίγες παραστάσεις: ενθουσίασε, προκάλεσε ποικίλα σχόλια και ανέδειξε ερμηνείες υψηλής έντασης και ακρίβειας. Ξεχώρισε εκείνη της Έβελυν Ασουάντ, η οποία, ως Κασσάνδρα, ερμήνευσε ένα αραβικό μοιρολόι που έκανε πολλούς να αναζητήσουν το όνομά της. Το φετινό καλοκαίρι, η παράσταση επιστρέφει στη Θεσσαλονίκη, στους Δελφούς και στο αρχαίο θέατρο Φιλίππων.
M. HULOT
Η Λίνα Νικολακοπούλου υπογράφει και σκηνοθετεί τη μουσικοθεατρική παράσταση «Χορικά Ύδατα»

Θέατρο / «Χορικά Ύδατα»: Ο έμμετρος κόσμος της Λίνας Νικολακοπούλου επιστρέφει στη σκηνή

Τραγούδια που αποσπάστηκαν από το θεατρικό τους περιβάλλον επιστρέφουν στην πηγή τους, σε μια σκηνική τελετουργία γεμάτη εκπλήξεις που φωτίζει την τεράστια καλλιτεχνική παρακαταθήκη της στιχουργού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

The Review / «Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

Γιατί εξακολουθεί να κερδίζει το σύγχρονο κοινό η διάσημη κωμωδία του Άγγλου βάρδου κάθε φορά που ανεβαίνει στη σκηνή; Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου συζητούν με αφορμή την παράσταση που σκηνοθετεί η Εύα Βλασσοπούλου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Darkest White»: Ένα σύμπαν που εξερευνά την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναίκας 

Θέατρο / «Darkest White»: Ο εμφύλιος από την πλευρά των χαμένων

Το έργο της Δαφίν Αντωνιάδου που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών, εξερευνά μέσω προσωπικών και ιστορικών αναμνήσεων και μέσα από την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναικείας παρουσίας, ιστορίες εκτοπισμού και επιβίωσης. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσια ένα τραπέζι με φίλους

Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας / Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσία ένα τραπέζι με φίλους

Ο σπουδαίος λιβανέζος χορευτής και χορογράφος Omar Rajeh, επιστρέφει με την «Beytna», μια ιδιαίτερη περφόρμανς με κοινωνικό όσο και γαστριμαργικό αποτύπωμα, που θα παρουσιαστεί στο πλαίσιο του φετινού 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η νύφη και το «Καληνύχτα, Σταχτοπούτα»

Θέατρο / Η Καρολίνα Μπιάνκι παίρνει το ναρκωτικό του βιασμού επί σκηνής. Τι γίνεται μετά;

Μια παράσταση-περφόρμανς που μέσα από έναν εξαιρετικά πυκνό και γοητευτικό λόγο, ένα κολάζ από εικόνες, αναφορές, εξομολογήσεις, όνειρα και εφιάλτες μάς κάνει κοινωνούς μιας ακραίας εμπειρίας, χωρίς να σοκάρει.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ακούγεσαι Λυδία, Ακούγεσαι ίσαμε το στάδιο

Επίδαυρος / «Ακούγεσαι, Λυδία, ίσαμε το στάδιο ακούγεσαι»

Κορυφαίο πρόσωπο του αρχαίου δράματος, συνδεδεμένη με εμβληματικές παραστάσεις, ανατρέχει σε δεκαπέντε σταθμούς της καλλιτεχνικής της ζωής στην Επίδαυρο και αφηγείται προσωπικές ιστορίες, επιτυχίες και ματαιώσεις, εξαιρετικές συναντήσεις και συνεργασίες, σε μια πορεία που αγγίζει τις πέντε δεκαετίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Ούρλιχ Ράσε και το παρασκήνιο της ιστορίας της Ισμήνης

Θέατρο / Η σκηνή του Ούρλιχ Ράσε στριφογύριζε - και πέταξε έξω την Ισμήνη

Στην παράσταση που άνοιξε την Επίδαυρο, ο Γερμανός σκηνοθέτης επέλεξε να ανεβάσει μια Αντιγόνη χωρίς Ισμήνη. Η απομάκρυνση της Κίττυς Παϊταζόγλου φωτίζει τις λεπτές –και άνισες– ισορροπίες εξουσίας στον χώρο του θεάτρου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Θάνος Παπακωνσταντίνου μέσα στη γοητεία και στον τρόμο του Δράκουλα

Πρώτες Εικόνες / Dracula: Η υπερπαραγωγή που έρχεται το φθινόπωρο στην Αθήνα

Ο Θάνος Παπακωνσταντίνου μιλά αποκλειστικά στη LiFO για την πιο αναμενόμενη παράσταση της επερχόμενης σεζόν, για τη διαχρονική γοητεία του μύθου που φαντάστηκε ο Μπραμ Στόκερ στα τέλη του 19ου αιώνα, για το απόλυτο και το αιώνιο μιας ιστορίας που, όπως λέει, τον «διαλύει».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ερωτευμένος με τον Κρέοντα

Θέατρο / Ο Rasche αγάπησε τον Κρέοντα περισσότερο από την Αντιγόνη

«Η εκφορά του λόγου παραδίδεται αμαχητί σε μια άκρατη δραματικότητα, σε ένα υπερπαίξιμο, σε μια βεβιασμένη εμφατικότητα, σε έναν στόμφο παλιακό που θα νόμιζε κανείς πως έχει εξαλειφθεί πλέον. Η σοβαροφάνεια σε όλο το (γοερό) μεγαλείο της». Έτσι ξεκίνησε φέτος η Επίδαυρος.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Πολεμικοί Ανταποκριτές: Ψάχνοντας την αλήθεια μέσα στο ζόφο του πολέμου

Θέατρο / Πολεμικοί Ανταποκριτές: Ψάχνοντας την αλήθεια μέσα στον ζόφο του πολέμου

Σε μια περίοδο που ο πόλεμος αποτελεί βασικό συστατικό της καθημερινότητάς μας, μια παράσταση εξετάζει όσα μεσολαβούν μεταξύ γεγονότος και πληροφορίας και πώς διαμορφώνουν την τελική καταγραφή και την ιστορική μνήμη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η τραγική ιστορία και η άγρια δολοφονία μιας θαρραλέας περφόρμερ

Θέατρο / Η τραγική ιστορία και η άγρια δολοφονία μιας θαρραλέας περφόρμερ

Όταν η Πίπα Μπάκα ξεκίνησε να κάνει oτοστόπ από την Ιταλία για να φτάσει στην Ιερουσαλήμ δεν φαντάστηκε ότι αυτό το ταξίδι-μήνυμα ειρήνης θα κατέληγε στον βιασμό και τη δολοφονία της. Mια παράσταση που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών αναφέρεται στην ιστορία της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Σίμος Κακάλας ξορκίζει τα χάλια μας με μια κωμωδία γέλιου και αίματος

Θέατρο / Ο Σίμος Κακάλας ξορκίζει τα χάλια μας με μια κωμωδία γέλιου και αίματος

Τα «Κακά σκηνικά» είναι «μια κωμική κόλαση» αφιερωμένη στη ζοφερή ελληνική πραγματικότητα, μια απόδραση από τα χάλια της χώρας, του θεάτρου, του παγκόσμιου γεωπολιτικού γίγνεσθαι, ένα ξόρκι στην κατάθλιψη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χρήστος Παπαδόπουλος: «Κάθε μορφή τέχνης χρειάζεται το εσωτερικό βάθος»

Θέατρο / Χρήστος Παπαδόπουλος: «Mε αφορά πολύ το "μαζί"»

Το «τρομερό παιδί» από τη Νεμέα που συμπληρώνει φέτος δέκα χρόνια στη χορογραφία ανοίγει το φετινό 31ο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας με τους Dance On Ensemble και το «Mellowing», μια παράσταση για τη χάρη και το σθένος της ωριμότητας.  
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Κάνεις χορό γιατί αυτή είναι η μεγάλη σου ανάγκη

Χορός / «Κάνουμε χορό γιατί αυτή είναι η μεγάλη μας ανάγκη»

Με αφορμή την παράσταση EPILOGUE, ο διευθυντής σπουδών της σχολής της Λυρικής Σκηνής Γιώργος Μάτσκαρης και έξι χορευτές/χορεύτριες μιλούν για το δύσκολο στοίχημα τού να ασχολείται κανείς με τον χορό στην Ελλάδα σήμερα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μαρία Κωνσταντάρου: «Ερωτεύτηκα αληθινά στα 58»

Οι Αθηναίοι / Μαρία Κωνσταντάρου: «Δεν παίζω πια γιατί δεν υπάρχουν ρόλοι για την ηλικία μου»

Μεγάλωσε χωρίς τη μάνα της, φώναζε «μαμά» μια θεία της, θυμάται ακόμα τις παιδικές της βόλτες στον βασιλικό κήπο. Όταν είπε πως θέλει να γίνει ηθοποιός, ο πατέρας της είπε «θα σε σφάξω». Η αγαπημένη ηθοποιός που έπαιξε σε μερικές από τις σημαντικότερες θεατρικές παραστάσεις αλλά και ταινίες της εποχής της είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ