Οι παραστάσεις της χρονιάς από τη Λουίζα Αρκουμανέα

Οι παραστάσεις της χρονιάς από τη Λουίζα Αρκουμανέα Facebook Twitter
0

1.

«Μετά την πρόβα» και «Περσόνα» του Μπέργκμαν σε σκηνοθεσία Ίβο βαν Χόβε, στο Φεστιβάλ Αθηνών

Ο εξηντάχρονος Βέλγος σκηνοθέτης, ίσως ο πιο επιτυχημένος παγκοσμίως αυτή τη στιγμή, τρέφει μεγάλο έρωτα για τον Μπέργκμαν, τα σενάρια του οποίου έχει μεταφέρει κατ' επανάληψη στη σκηνή. Στο συναρπαστικό δίπτυχο που παρουσίασε το καλοκαίρι στο Φεστιβάλ Αθηνών απέδειξε την απλότητα και το βάθος της μεγαλοφυΐας του.

«Γίνεται να είσαι δυο διαφορετικοί άνθρωποι ταυτόχρονα;» αναρωτιόταν ο Μπέργκμαν και ο βαν Χόβε αναζήτησε τα όρια της προσωπικότητας μέσα από ένα παιχνίδι αντικατοπτρισμών κι εναλλαγής ρόλων.

Οι παραστάσεις της χρονιάς από τη Λουίζα Αρκουμανέα Facebook Twitter

Οι ερμηνείες των ηθοποιών μάς κατέκτησαν με την ένταση της φυσικότητας, της δύναμης και της εσωτερικότητάς τους. Ένα θέατρο υπαρξιακό, μεταφυσικό, ποιητικό, όπου άνθρωποι και φαντάσματα συνυπήρχαν αβίαστα. Ένας σκηνοθέτης που διαχειρίστηκε «το ανέκφραστο, το τρομακτικό, το επικίνδυνο», παράγοντας μια ουσιαστική θεατρική εμπειρία.

Το καλοκαίρι θα έχουμε την τύχη να δούμε νέα δουλειά του Ίβο βαν Χόβε στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου.

2.

«Εnfant» του Boris Charmatz στο Φεστιβάλ Αθηνών

Οι παραστάσεις της χρονιάς από τη Λουίζα Αρκουμανέα Facebook Twitter
Φωτο: Borris Brussey

Αν κι επισήμως η παράσταση αυτή ανήκει στην κατηγορία του «χορού», δεν μπορώ να μην τη συμπεριλάβω εδώ, καθώς συνιστά ένα από τα πιο αριστοτεχνικά και τολμηρά θεάματα που έχω δει γενικότερα. Οι «μικροί» στα χέρια των «μεγάλων». Παιδιά που γίνονται πλαστελίνη στα χέρια των ενηλίκων. Μηχανές –κυριολεκτικές και μεταφορικές– που τα πετούν πέρα δώθε, σαν άψυχες, άβουλες μάζες. Ψυχανάλυση και άγριος εξπρεσιονισμός.

Αυτοί που ήμασταν κάποτε κι αυτοί που είμαστε τώρα, αποδέκτες ανομολόγητων ή ασυνείδητων βιαιοπραγιών αλλά και συνεχιστές τους, ανελέητοι απέναντι στα εύθραυστα όντα αυτού του πλανήτη, που όμως κάποτε ξυπνούν κι αρχίζουν να μεγαλώνουν, να διεκδικούν τον χώρο τους, να πειραματίζονται – με ανεξέλεγκτες συνέπειες, συνθέτοντας σταδιακά μια ορδή που παρασύρει τα πάντα, μια σπουδή επάνω στη δυναμική του χάους.

Εικόνες λεηλασίας, «Οι συμφορές του πολέμου» του Γκόγια, ο χορός των «Τρωάδων» του Ευριπίδη, ό,τι πιο σκοτεινό κι ασύλληπτο, και ταυτόχρονα μια αριστοτεχνικά σχεδιασμένη επίθεση στις αντιλήψεις περί πολιτικής ορθότητας που διέπουν την εποχή μας, όταν οποιουδήποτε είδους αταξινόμητη επαφή με τα παιδιά θεωρείται κολάσιμη.

3.

«Ο αδαής και ο παράφρων» του Τόμας Μπέρνχαρντ σε σκηνοθεσία Γιάννου Περλέγκα

Οι παραστάσεις της χρονιάς από τη Λουίζα Αρκουμανέα Facebook Twitter
Φωτο: Karol Jarek


Τεμαχισμένοι εγκέφαλοι και ανεγκέφαλοι θεατές, η τεχνική του θανάτου και η τέχνη της σκηνής, το εσωτερικό ενός πτώματος και το ψαχνό ενός ρόλου, ο ηθοποιός που ξεκινά αδαής και καταλήγει παράφρων, αιωνίως αναζητώντας να προτάξει μία μέθοδο απέναντι στην τρέλα, όλες αυτές οι παράμετροι αναδείχθηκαν στο έπακρο χάρη στον σκηνοθετικό και υποκριτικό οίστρο του Γιάννου Περλέγκα.


Έχοντας περάσει από πολλά φίλτρα χιούμορ και φαντασίας, ο δυσνόητος λόγος του Μπέρνχαρντ αναδύθηκε στην παράσταση σπαρταριστός, σπινθηροβόλος, σύγχρονος. Ο Δόκτωρ-Περλέγκας αποδείχθηκε ένας ακούραστος κονφερασιέ που «άνοιξε» το κείμενο προς τους θεατές, μετατρέποντας τη διαδικασία της παιχνιδιάρικης ανάγνωσης σε πράξη συλλογική, ευφρόσυνη και πολυεπίπεδη.

4.

«Ο ευαγγελισμός της Κασσάνδρας» του Δημήτρη Δημητριάδη σε σκηνοθεσία Θάνου Σαμαρά

Οι παραστάσεις της χρονιάς από τη Λουίζα Αρκουμανέα Facebook Twitter
Φωτό: Θάνος Σαμαράς

Ως μανιφέστο του πόθου αναδύεται ο μονόλογος του Δημητριάδη κι αυτό το εμπρηστικό κείμενο επέλεξε ο Θάνος Σαμαράς για να κάνει το σαγηνευτικό ντεμπούτο του στον χώρο της σκηνοθεσίας.

Ο νεαρός δημιουργός έπλασε ένα σύμπαν εξωπραγματικό και γήινο μαζί, γεμάτο αντανακλάσεις και ποπ αναφορές: η υψηλή αισθητική και το χιούμορ ενώθηκαν αρμονικά για να συνθέσουν ένα χαρμόσυνο ερωτικό κάλεσμα, ενώ η πρωθιέρεια του «ναι», Έλλη Τρίγγου, μας κατέκτησε με την άνεση, την ευελιξία, την απόλυτη αυτοκυριαρχία της.

5.

«Ο γυάλινος κόσμος» του Τενεσί Ουίλιαμς, σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά

Οι παραστάσεις της χρονιάς από τη Λουίζα Αρκουμανέα Facebook Twitter
Φωτο: Γκέλυ Καλαμπάκα

Μια διαφορετική προσέγγιση στο κλασικό και αυτοβιογραφικό έργο του Ουίλιαμς δημιούργησε ο σκηνοθέτης και οι συνεργάτες του, εναρμονίζοντας άψογα τη δραματική με την κωμική διάσταση, έτσι ώστε η μία να εμπεριέχει και ν' αναδεικνύει την άλλη με τρόπο αβίαστο, ερεθιστικό, απολαυστικό, σύγχρονο.

Ένα μωσαϊκό αναμνήσεων απλώνεται μέσα στο σκοτάδι, μικρές εστίες φωτός έχουν καταλάβει σαν πυγολαμπίδες τον χώρο, το πάτωμα σκίζεται σαν την καρδιά του Αφηγητή κάθε φορά που θυμάται την άτυχη αδελφή του, ενώ ο ήχος των τακουνιών της Λόρα πάνω στα θραύσματα κρυστάλλων μάς οδηγεί σ' ένα χειροποίητο και τρυφερό σύμπαν, στο εύθραυστο θέατρο της μνήμης. Εξαιρετικές οι ερμηνείες του Χάρη Φραγκούλη ως Τομ και της Μπέττυς Αρβανίτη ως Αμάντας.


Η παράσταση παίζεται στο Θέατρο της Οδού Κεφαλληνίας.

6.

«Ο βυσσινόκηπος» του Άντον Τσέχωφ σε σκηνοθεσία Κωνσταντίνου Μαρκουλάκη

Οι παραστάσεις της χρονιάς από τη Λουίζα Αρκουμανέα Facebook Twitter
Φωτο: Ελίνα Γιουνανλή

Παρόλη τη μελαγχολία του, το κύκνειο άσμα του μεγάλου Ρώσου δραματουργού είναι μια γλυκόπικρη κωμωδία για την περιπέτεια της απώλειας. Ο Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης αντιλήφθηκε σωστά τη μελωδία του, συντονίστηκε αρμονικά με το νόημα και τους ρυθμούς του, ανέδειξε επίμονα την «υπέροχη φυλακή» ενός μυθοποιημένου παρελθόντος που καθιστά τους ήρωες αιχμάλωτους της νοσταλγίας τους, αδύναμους να επικοινωνήσουν με την πραγματικότητα και να προχωρήσουν μπροστά.


Η παράσταση βρίθει από αγάπη για τους ήρωες του Τσέχωφ και αποδίδει γοητευτικά το τόξο του συναισθηματικού ταξιδιού των ηρώων από την ξεγνοιασιά στον πόνο και από τον πόνο στην ελπίδα για μια νέα αρχή. Μια ιδιαίτερα δουλεμένη και ευαίσθητη δουλειά συνόλου.

Η παράσταση παίζεται στο Θέατρο «Δημήτρης Χορν».

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ίβο βαν Χόβε: Ο ακούραστος ανατόμος των κλασικών στην Αθήνα με Μπέργκμαν

Θέατρο / Ίβο βαν Χόβε: Ο ακούραστος ανατόμος των κλασικών στην Αθήνα με Μπέργκμαν

Πορτρέτο του Βέλγου σκηνοθέτη, με αφορμή το θεατρικό έργο που εμπνεύστηκε από τις ταινίες «Περσόνα» και «Μετά την πρόβα» και το οποίο θα παρουσιάσει στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο takis ξεκίνησε από το Κιάτο και έφτασε στα κορυφαία θέατρα του κόσμου

Θέατρο / Ο takis ξεκίνησε από το Κιάτο και έφτασε στα κορυφαία θέατρα του κόσμου

Έχει υπογράψει μερικά από τα πιο τολμηρά ανεβάσματα των τελευταίων ετών. Έφτασε στην πεντάδα υποψηφιοτήτων των Διεθνών Βραβείων Όπερας 2025. Ποιος είναι ο ταλαντούχος Έλληνας σκηνογράφος και ενδυματολόγος;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Βιβλίο / Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Ο σπουδαίος σκηνογράφος συγκέντρωσε την πολύτιμη σαραντάχρονη εμπειρία του σε ένα δίτομο λεξικό για τη σκηνογραφία, αναδεικνύοντάς την ως αυτόνομη τέχνη και καταγράφοντας την εξέλιξή της στο ελληνικό θέατρο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιάννης Τσουμαράκης: «Στον Οιδίποδα βρίσκουμε τον Έπσταϊν και τους βιασμούς παιδιών»

Θέατρο / Γιάννης Τσουμαράκης: «Στον Οιδίποδα βρίσκουμε τον Έπσταϊν και τους βιασμούς παιδιών»

Με το βραβείο Χορν στις αποσκευές του αλλά και την ερμηνεία του στο ρόλο του Πολυνείκη στον Οιδίποδα του Ρόμπερτ Άικ, ο νεαρός ηθοποιός βρίσκεται ήδη «στον καλό δρόμο». Βραβεία, σημαντικοί ρόλοι, το θέατρο σήμερα. Πώς τα βλέπει όλα αυτά;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χρήστος Λούλης: «Ανήκω στη γενιά που δούλεψε σε ένα κακοποιητικό θέατρο»

Θέατρο / Χρήστος Λούλης: «Ανήκω στη γενιά που δούλεψε σε ένα κακοποιητικό θέατρο»

25 χρόνια πριν, συμμετείχε στην παράσταση «Καθαροί πια» που σκηνοθέτησε ο Λευτέρης Βογιατζής. Σήμερα επιστρέφει στο σκληρό έργο της Σάρα Κέιν, έχοντας διαγράψει μια πορεία γεμάτη πρωταγωνιστικούς ρόλους. Τι τον κρατά ακόμα στο θέατρο; Πώς άλλαξε η δουλειά του; Τι θυμάται από τους παλιούς δασκάλους; Πώς ερωτεύτηκε ξανά το θέατρο; Ο σπουδαίος ηθοποιός μιλά για όλα στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Βαγγέλης Μουλαράς: «Θέλω ο κόσμος να ξεχνιέται κι εγώ να είμαι πιο αληθινός από ποτέ»

Θέατρο / Βαγγέλης Μουλαράς: «Θέλω ο κόσμος να ξεχνιέται»

Ο stand-up κωμικός μιλά για τη μετάβαση από το «Δέκα με τόνο» στη νέα του παράσταση, για την ελευθερία της σκηνής, για τις κόντρες της κοινότητας των κωμικών, για την «τυραννία του hook» στα social και για τον μύθο του cancel στην Ελλάδα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους πιο ελεύθερη από ποτέ

Θέατρο / Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους πιο ελεύθερη από ποτέ

Κατήγγειλε δημόσια τη σεξουαλική παρενόχληση που υπέστη στο θέατρο, φέρνοντας στη Δικαιοσύνη την πιο πολύκροτη υπόθεση του ελληνικού MeToo. Σήμερα σκηνοθετεί και παίζει στο θέατρο, ενώ ο τηλεοπτικός της ρόλος διαφέρει πολύ απ' ό,τι έχει κάνει ως τώρα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Cleansed: Πώς μπορεί αυτό το έργο ακραίας βίας να μιλά για την αγάπη; 

Θέατρο / Ένα έργο ακραίας βίας. H Σάρα Κέιν έλεγε πως είναι μια ιστορία αγάπης

Το κοινό λιποθυμά ή φεύγει από τις αίθουσες. Οι κριτικοί διχάζονται για την αξία του. Στην Ελλάδα, φέτος, μετά το ανέβασμα του «Cleansed» το 2001 από τον Λευτέρη Βογιατζή, θα έχουμε την ευκαιρία να το δούμε ξανά σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά. Ποια είναι ιστορία του; Τι κρύβεται πίσω από την τόση βία;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λένα Παπαληγούρα

Θέατρο / Λένα Παπαληγούρα: «Όταν έχεις δυο παιδιά μαθαίνεις να κάνεις οικονομία δυνάμεων»

Η συνεργασία της με τον Τόμας Οστερμάιερ στον «Εχθρό του λαού», η ζωή με τα δυο της παιδιά, η δύναμη που χρειάζονται οι γυναικες σε έναν κόσμο που συχνά τις αδικεί. Μία από τις πιο αξιόλογες ηθοποιούς της γενιάς της μιλά για όλα στη LifO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ