Σοφία Χιλλ - Κωνσταντίνος Χατζής: Μια θεατρική μουσική ιστορία με πιάνο και φωνή

Μια μουσική παράσταση στην αναδίπλωση μιας νέας εποχής Facebook Twitter
Πρόκειται για μια παράσταση που φτιάχτηκε αποκλειστικά και μόνο με τραγούδια, από δυο πρόσωπα που προέρχονται μεν από τον χώρο του θεάτρου. Εικονογράφηση: bianka/ LIFO
0


ΑΠΟ ΤΙΣ 16 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ και κάθε Δευτέρα η Σοφία Χιλλ και ο Κωνσταντίνος Χατζής ξαναδιαβάζουν στο Faust τραγούδια από το ελληνικό και ξένο ρεπερτόριο σαν μια «θεατρική» παρτιτούρα, τραγούδια που αγγίζουν θεμελιώδη ζητήματα της ανθρώπινης ύπαρξης: ζωή - θάνατος, έρωτας - απώλεια, αγάπη - πόλεμος.

Πρόκειται για μια παράσταση που φτιάχτηκε αποκλειστικά και μόνο με τραγούδια, από δυο πρόσωπα που προέρχονται μεν από τον χώρο του θεάτρου, δεν τα ενδιέφερε όμως να ακολουθήσουν τον δρόμο μιας θεατρικής ερμηνείας πάνω στα τραγούδια, αλλά να χρησιμοποιήσουν αυτή την ιδιότητά τους ώστε να φτιάξουν μια θεατρική μουσική ιστορία.

«Τα τραγούδια που διαλέξαμε θα μπορούσαν να είναι και άλλα, ή κάποια που πιθανώς δεν τα σκεφτήκαμε, που μας διέφυγαν. Θα μπορούσαν ακόμα και να αλλάζουν κάθε βραδιά, δεν έχει και τόση σημασία, γιατί αποφασίσαμε να τραγουδήσουμε την κατάσταση, να τα αντιμετωπίσουμε δηλαδή περισσότερο ως καταστάσεις. Με αυτή την έννοια, περισσότερη σημασία έχει ο ήχος και κατόπιν η μελωδία. Γι’ αυτό και οι τόνοι που έχουμε επιλέξει σε πολλά τραγούδια δεν είναι τόνοι που απαραίτητα βολεύουν τη φωνή μου αλλά τόνοι που εξυπηρετούν την κατάσταση. Αυτή είναι ίσως και η μεγαλύτερη δυσκολία για μένα, το ότι δηλαδή σχεδόν όλα τα τραγούδια δεν είναι αυτό που λέμε “από τον τόνο μου”», λέει στη LiFO η Σοφία Χιλλ. 

«Η “αναδίπλωση της νέας εποχής”, στίχος που ανήκει στον Νίκο Γκάτσο, μας δημιούργησε ένα ποιητικό πλαίσιο για να μπορέσουμε να μιλήσουμε για πράγματα που μας αφορούσαν πολύ βαθιά. Για την εποχή που φεύγει και γι’ αυτήν που έρχεται».

Έχουν επιλέξει τραγούδια Ελλήνων και ξένων συνθετών, αναζητώντας το νοηματικό νήμα που τα συνδέει, κυρίως μέσω του λόγου, των στίχων τους, ώστε να αφηγηθούν μια ιστορία. Το αποτέλεσμα που έχει προκύψει είναι ένα θεατρικό, μουσικό μονόπρακτο με διαφορετικά είδη τραγουδιών −Ζαμπέτα, Sting, Coen, Mercedes Sosa, μπαρόκ, έως και Amy Winehouse−, που δημιουργούν μια ενιαία ιστορία. 

«Η πρώτη μας συνάντηση με τη Σοφία έγινε το 2020 με τη θεατρική μουσική παράσταση “Κλυταιμνήστρα, μουσική δωματίου για ένα μουσικό όργανο” στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών. Ύστερα, συνεχίσαμε πάλι με μια μουσική θεατρική παράσταση με τίτλο “Εκάβη Strings” σε μουσική σύνθεση της Σοφίας Χιλλ στη Ρωμαϊκή Αγορά των Δελφών, στο πλαίσιο του “Όλη η Ελλάδα ένας πολιτισμός”∙ κατόπιν ανεβάσαμε στην Εθνική Λυρική Σκηνή, στο πρόγραμμα Λυρικός Νότος, τις “Ευτυχισμένες Μέρες” του Σάμιουελ Μπέκετ σε δική μου μουσική σύνθεση. Όλα τα παραπάνω τα αναφέρω γιατί στον πυρήνα των παραστάσεών μας υπήρχε πάντα η μουσική. Ήταν λοιπόν για μας φυσικό επόμενο να κάνουμε μια παράσταση αποκλειστικά με τραγούδια, κάτι που το συζητάγαμε τα τελευταία δύο χρόνια. Είχαμε την ανάγκη να φτιάξουμε μια παράσταση που θα περιέχει μόνο τραγούδια. Μια αφήγηση τραγουδιών, λοιπόν», λέει ο Κωνσταντίνος Χατζής. 

«Στα διαλείμματα των προβών πολλές φορές τραγουδούσαμε διάφορα τραγούδια, που μας έκανε κέφι εκείνη τη στιγμή να τα πούμε. Απλά τραγούδια που αγαπάμε. Είπαμε λοιπόν να κάνουμε μια παράσταση με τραγούδια που θα άρεσε σε μας να ακούσουμε», εξηγεί η Σοφία. 

Τα τραγούδια της «Αναδίπλωσης της Νέας Εποχής» μιλούν γι’ αυτό που έχει αρχίσει να χάνεται, να φεύγει, να απομακρύνεται, σε μια εποχή που στέκει αμήχανα και μελαγχολικά κρυμμένη μέσα μας και παρατηρεί το τέλος των μύθων, ένα απομεινάρι των ανθρώπων που έχουν ανάγκη να ονειρευτούν, να απελευθερωθούν, να διαφύγουν.

ΕΠΕΞ Μια μουσική παράσταση στην αναδίπλωση μιας νέας εποχής Facebook Twitter
«Είχαμε την ανάγκη να φτιάξουμε μια παράσταση που θα περιέχει μόνο τραγούδια. Μια αφήγηση τραγουδιών, λοιπόν», λέει ο Κωνσταντίνος Χατζής. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

«Η “αναδίπλωση της νέας εποχής”, στίχος που ανήκει στον Νίκο Γκάτσο, μας δημιούργησε ένα ποιητικό πλαίσιο για να μπορέσουμε να μιλήσουμε για πράγματα που μας αφορούσαν πολύ βαθιά. Για την εποχή που φεύγει και γι’ αυτήν που έρχεται. Για την εποχή που έχει αρχίσει να χάνεται, να απομακρύνεται, να γλιστρά από τη μνήμη μας, μια εποχή που στέκεται θλιμμένη, μελαγχολική, που δεν μας μιλάει πια, που κρύβεται σε μια ερημική περιοχή του εσωτερικού μας εαυτού. Η αναδίπλωση της νέας εποχής είναι το τέλος του μύθου, απομεινάρι της πνευματικής και ψυχικής κατάστασης ενός ελεύθερου ανθρώπου με ανάγκες ονείρων, με την αγωνία της απελευθέρωσης, με διάθεση μιας ανυψωτικής φυγής προς καθετί ανοιχτό, προς καθετί που τον οδηγεί στην ελευθερία.

Και η νέα εποχή; Σκοτεινή, αβέβαιη και ύποπτη. Στα τραγούδια της “Αναδίπλωσης της νέας εποχής”, που καλύπτουν ένα ευρύ χρονικό φάσμα, ανακαλύψαμε και μια άλλη αλήθεια. Την αφοπλιστική δύναμη του λόγου, των στίχων δηλαδή. Και αυτό είναι που διαφοροποιεί, για παράδειγμα, την ορχηστρική μουσική από το τραγούδι. Στο τραγούδι ο λόγος έχει πιο μεγάλη θέση. Γι’ αυτό και επιλέξαμε να γίνει η παράσταση με φωνή και πιάνο. Λόγος απλός, άμεσος, ακόμα και αν σε μερικά τραγούδια αγγίζει μια ποιητική διάσταση, κατορθώνει να φτάσει ακριβώς στο κέντρο της ψυχής, της επικοινωνίας.

Άνθρωποι που εκφράζονται και μιλούν απλά. Απλοί άνθρωποι που με τη βοήθεια του θάρρους τους και της συνείδησής τους μπορούσαν να αποκρούσουν ό,τι τους έπνιγε, ό,τι τους καταπίεζε, από την εσωτερική τους ζωή −από εκεί δηλαδή που ξεκινούν πάντα οι επαναστάσεις−, τραγουδώντας τη χαρά τους, τον καημό τους, τον έρωτα, τον ουρανό και τα άστρα. Είτε αυτοί ήταν οι δημιουργοί είτε οι ακροατές», λέει ο Κωνσταντίνος Χατζής.  

Για τη Σοφία Χιλλ «η “αναδίπλωση της νέας εποχής” είναι το κάθε τώρα. Το κάθε σήμερα, που κουβαλάει ένα χτες και εγκυμονεί ένα αύριο. Όπως το κύμα που κινείται μπροστά, ενώ σκάει πάντα στην κορυφή και αναδιπλώνεται και ταξιδεύει στον χρόνο. Τα τραγούδια μιλούν κατευθείαν στην ψυχή. Η κάθε εποχή, το κάθε τώρα χωράει τα δικά του τραγούδια. Η εποχή που διανύουμε είναι ιδιαιτέρως σκοτεινή και ταραγμένη. Υπήρχαν πάντα ταραγμένες εποχές στην ιστορία και πάντα ο άνθρωπος φτιάχνει μουσική για να παλέψει με το ακατανόητο, να κατανοήσει το ανοίκειο, να διαχειριστεί αυτό που τον υπερβαίνει. Ο θάνατος, ο έρωτας, η καταστροφή, η απώλεια, η ήττα, η νίκη, η άνοιξη, οι εποχές που αλλάζουν ερήμην του. Η φύση». 

ΕΠΕΞ Μια μουσική παράσταση στην αναδίπλωση μιας νέας εποχής Facebook Twitter
«Είπαμε λοιπόν να κάνουμε μια παράσταση με τραγούδια που θα άρεσε σε μας να ακούσουμε», εξηγεί η Σοφία. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

Το πρόγραμμά τους συγκροτήθηκε πάνω σε αυτά τα υλικά που κινητοποιούν τους ανθρώπους ή τους κρατούν ζωντανούς, στη μνήμη και τις ρίζες μας, στον έρωτα και τα βλέμματα, σε ανθρώπους που αναζητούν την αλήθεια. Σε αυτούς που αντιστέκονται κρατώντας τα πολύτιμα κομμάτια μέσα τους, τα πολύτιμα υλικά της ανθρωπιάς.

«Συνδυάσαμε διάφορα μουσικά ρεύματα. Από μπαρόκ μέχρι ζεϊμπέκικα. Δεν θα ήθελα να αναφερθώ σε συγκεκριμένα τραγούδια, γιατί έτσι μπορεί να αδικήσω άλλα. Αλλά ένα τραγούδι που αγαπάω πολύ αυτές τις μέρες είναι το “Λίγα Γαρούφαλα” σε μουσική του Μάνου Λοΐζου και στίχους του Ναζίμ Χικμέτ», λέει ο Κωνσταντίνος, με τη Σοφία να συμπληρώνει ότι «το ρεπερτόριό μας περιλαμβάνει κομμάτια από τον 16ο αιώνα μέχρι και το σήμερα, Ελλήνων και άλλων συνθετών, παλαιότερων αλλά και σύγχρονων. Υπάρχει, ας πούμε, μέχρι κι ένα τραγούδι που δεν έχει καν ηχογραφηθεί ακόμα και είναι του αδελφού μου, Δημήτρη Χιλλ».

Ποια είναι τελικά η νέα εποχή, αυτή η άγνωστη, η ύποπτη και ανοίκεια, που δεν μας εμπεριέχει; Μπορεί να μη τη γνωρίζουμε, αλλά έχουμε τα τραγούδια. Μέσα από αυτά ας ζήσουμε έστω για μια στιγμή εκείνες τις λίγες, τις μοναδικές στιγμές που ζει ένας άνθρωπος. Στιγμές που ο άνθρωπος είναι σκέτα άνθρωπος, χωρίς τη βία του χρόνου, χωρίς την αγωνία του χώρου, χωρίς τη φθορά του εαυτού του. 

Βρείτε περισσότερες πληροφορίες για την μουσική παράσταση «Στην Αναδίπλωση της Νέας Εποχής» εδώ.

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Βιβλίο / Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Ο σπουδαίος σκηνογράφος συγκέντρωσε την πολύτιμη σαραντάχρονη εμπειρία του σε ένα δίτομο λεξικό για τη σκηνογραφία, αναδεικνύοντάς την ως αυτόνομη τέχνη και καταγράφοντας την εξέλιξή της στο ελληνικό θέατρο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιάννης Τσουμαράκης: «Στον Οιδίποδα βρίσκουμε τον Έπσταϊν και τους βιασμούς παιδιών»

Θέατρο / Γιάννης Τσουμαράκης: «Στον Οιδίποδα βρίσκουμε τον Έπσταϊν και τους βιασμούς παιδιών»

Με το βραβείο Χορν στις αποσκευές του αλλά και την ερμηνεία του στο ρόλο του Πολυνείκη στον Οιδίποδα του Ρόμπερτ Άικ, ο νεαρός ηθοποιός βρίσκεται ήδη «στον καλό δρόμο». Βραβεία, σημαντικοί ρόλοι, το θέατρο σήμερα. Πώς τα βλέπει όλα αυτά;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χρήστος Λούλης: «Ανήκω στη γενιά που δούλεψε σε ένα κακοποιητικό θέατρο»

Θέατρο / Χρήστος Λούλης: «Ανήκω στη γενιά που δούλεψε σε ένα κακοποιητικό θέατρο»

25 χρόνια πριν, συμμετείχε στην παράσταση «Καθαροί πια» που σκηνοθέτησε ο Λευτέρης Βογιατζής. Σήμερα επιστρέφει στο σκληρό έργο της Σάρα Κέιν, έχοντας διαγράψει μια πορεία γεμάτη πρωταγωνιστικούς ρόλους. Τι τον κρατά ακόμα στο θέατρο; Πώς άλλαξε η δουλειά του; Τι θυμάται από τους παλιούς δασκάλους; Πώς ερωτεύτηκε ξανά το θέατρο; Ο σπουδαίος ηθοποιός μιλά για όλα στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Βαγγέλης Μουλαράς: «Θέλω ο κόσμος να ξεχνιέται κι εγώ να είμαι πιο αληθινός από ποτέ»

Θέατρο / Βαγγέλης Μουλαράς: «Θέλω ο κόσμος να ξεχνιέται»

Ο stand-up κωμικός μιλά για τη μετάβαση από το «Δέκα με τόνο» στη νέα του παράσταση, για την ελευθερία της σκηνής, για τις κόντρες της κοινότητας των κωμικών, για την «τυραννία του hook» στα social και για τον μύθο του cancel στην Ελλάδα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους πιο ελεύθερη από ποτέ

Θέατρο / Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους πιο ελεύθερη από ποτέ

Κατήγγειλε δημόσια τη σεξουαλική παρενόχληση που υπέστη στο θέατρο, φέρνοντας στη Δικαιοσύνη την πιο πολύκροτη υπόθεση του ελληνικού MeToo. Σήμερα σκηνοθετεί και παίζει στο θέατρο, ενώ ο τηλεοπτικός της ρόλος διαφέρει πολύ απ' ό,τι έχει κάνει ως τώρα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Cleansed: Πώς μπορεί αυτό το έργο ακραίας βίας να μιλά για την αγάπη; 

Θέατρο / Ένα έργο ακραίας βίας. H Σάρα Κέιν έλεγε πως είναι μια ιστορία αγάπης

Το κοινό λιποθυμά ή φεύγει από τις αίθουσες. Οι κριτικοί διχάζονται για την αξία του. Στην Ελλάδα, φέτος, μετά το ανέβασμα του «Cleansed» το 2001 από τον Λευτέρη Βογιατζή, θα έχουμε την ευκαιρία να το δούμε ξανά σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά. Ποια είναι ιστορία του; Τι κρύβεται πίσω από την τόση βία;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λένα Παπαληγούρα

Θέατρο / Λένα Παπαληγούρα: «Όταν έχεις δυο παιδιά μαθαίνεις να κάνεις οικονομία δυνάμεων»

Η συνεργασία της με τον Τόμας Οστερμάιερ στον «Εχθρό του λαού», η ζωή με τα δυο της παιδιά, η δύναμη που χρειάζονται οι γυναικες σε έναν κόσμο που συχνά τις αδικεί. Μία από τις πιο αξιόλογες ηθοποιούς της γενιάς της μιλά για όλα στη LifO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ευαγγελία Ράντου χόρεψε με τους καλύτερους. Τώρα θέλει να δει το νησί της να χορεύει

Χορός / Η Ευαγγελία Ράντου χόρεψε με τους καλύτερους. Τώρα θα κάνει το νησί της να χορεύει

Η διακεκριμένη χορεύτρια επέστρεψε στην Κέρκυρα, ίδρυσε το Garage21 και διοργανώνει το ION_on move, ένα φεστιβάλ που φιλοδοξεί να μεταδώσει στην κοινότητα την αγάπη για τον σύγχρονο χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης: «Μοιράσου το τραύμα, αλλιώς δεν θα φύγει»

Θέατρο / Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης: «Πώς να κάνεις το τραύμα, ουλή»

Με αφορμή τον ρόλο του ως ενός θύματος βιασμού που ζητά δικαίωση σε ένα «ναρκοθετημένο» δικαστήριο, o ηθοποιός μιλάει για τον τρόπο που προσέγγισε τη σεξουαλική βία σε μια παράσταση δύσκολη, αλλά και «μοιρασιάς».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Αγγελική Στελλάτου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Στελλάτου: «Έχει σημασία να μιλήσω για μένα;»

Το άστρο της ξεχώρισε δίπλα στον Δημήτρη Παπαιωάννου τα πρώτα χρόνια της Ομάδας Εδάφους. Μετά, διέγραψε τη δική της αταλάντευτη πορεία. Η Αγγελική Στελλάτου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO, αν και πιστεύει ότι δεν «έχει σημασία να μιλάμε για εμάς σε έναν κόσμο όπου συμβαίνουν πράγματα τρομακτικά»
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ