Ο νεαρότερος χορευτής της Λυρικής Σκηνής Michael Doolan μένει στην Αθήνα και ακούει ρεμπέτικα

Ο νεαρότερος χορευτής της Λυρικής Σκηνής Michael Doolan μένει στην Αθήνα και ακούει ρεμπέτικα Facebook Twitter
0
Ο νεαρότερος χορευτής της Λυρικής Σκηνής Michael Doolan μένει στην Αθήνα και ακούει ρεμπέτικα Facebook Twitter
Η ζωή του Michael μοιάζει με ταινία για το μπαλέτο, από αυτές που ο κεντρικός χαρακτήρας περνάει από όλα τα στάδια: την απογοήτευση, τη σκληρή δουλειά και, τέλος, τη δικαίωση... Φωτο: Freddie F. / LIFO

Είναι μια κλασική, συννεφιασμένη 28η Οκτωβρίου κι έχω ραντεβού με τον Michael Doolan, τον νεαρότερο σε ηλικία χορευτή της Λυρικής Σκηνής. Το ραντεβού είναι στο Barrett, ένα γνωστό κεντρικό μπαρ που μένει ανοιχτό μέχρι τις πρώτες πρωινές ώρες. Είναι νωρίς το πρωί και παρόλη τη χθεσινή κραιπάλη, η εθνική εορτή, η αργία και η συννεφιά μού δημιουργούν μια αίσθηση ανακούφισης. Ο Michael φτάνει στην ώρα του, είναι ψηλός και λυγερόκορμος, με ξανθιά φράντζα που πέφτει μπροστά από το αριστερό του μάτι, φοράει παρκά και Stan Smith και ζητάει ένα τσάι. Χαμογελάω καθώς σκέφτομαι: «Πόσο φανταστικά αγγλικό εκ μέρους του». Στη συνέχεια, ενώ βολεύεται στη θέση του, μου λέει πως χθες το βράδυ και αυτός ξενύχτησε. Είχε πάει σε ένα ρεμπετάδικο.

Η ζωή του Michael μοιάζει με ταινία για το μπαλέτο, από αυτές που ο κεντρικός χαρακτήρας περνάει από όλα τα στάδια: την απογοήτευση, τη σκληρή δουλειά και, τέλος, τη δικαίωση. Μου εξηγεί, στρίβοντας ένα τσιγάρο: «Ξαφνικά, και μέχρι σήμερα μυστηριωδώς, γύρω στα δέκα, αποφάσισα ότι θέλω να γίνω χορευτής. Η μητέρα μου είναι δασκάλα μουσικής και βλέποντας πόσο βαριόμουν τη μελέτη, δεν με εμπιστευόταν καθόλου. Οι γονείς μου έκαναν τρία χρόνια να το πιστέψουν, μια και γενικότερα δεν φημιζόμουν για τη θέληση και το πάθος μου – δεν τους κατηγορώ. Επέμεινα όμως και τελικά, στα δεκατρία, ξεκίνησα το μπαλέτο». Το πρώτο του μάθημα περιλάμβανε κυρίως μικρά πηδήματα και ρυθμική, αλλά ο Michael θυμάται ακόμα να βγαίνει από την τάξη, τον πατέρα του να τον περιμένει ανάμεσα σε μια θάλασσα από μικρά κορίτσια και τις μητέρες τους, νιώθοντας εμφανώς άβολα, και να του λέει ότι αυτό ήταν το καλύτερο πράγμα που έχει κάνει στη ζωή του.

Μπορεί να ακουστεί κάπως τετριμμένο για τους Έλληνες, αλλά δεν θα ξεχάσω ποτέ τον Ζορμπά στο Καλλιμάρμαρο. Πρέπει να είχε 10.000 κόσμο – ήταν και ο χώρος, αλλά, πάνω απ' όλα, η μουσική. 

Ξεκινώντας, λοιπόν, στα δεκατρία του χρόνια μπαλέτο και κάνοντας μόνο μια φορά την εβδομάδα μάθημα, άρχισε να θέλει κάτι παραπάνω. Η μητέρα του έμαθε για κάποια οντισιόν σε μία από τις γνωστότερες σχολές του Birmingham και τον έπεισε να συμμετάσχει. «Μπαίνοντας μέσα σ' εκείνο το δωμάτιο, συνειδητοποίησα αμέσως ότι δεν είχα ιδέα τι έκανα όσον αφορά το μπαλέτο. Όλοι εκεί μέσα ήταν τόσο καλύτεροι από εμένα που σκέφτηκα ότι αυτό ήταν, τελείωσε, κι έφυγα από την αίθουσα συντετριμμένος. Ένας από τους δασκάλους, όμως, με ακολούθησε και μου πρότεινε να παρακολουθήσω το μάθημα του Σαββάτου, δωρεάν. Δεν έχω ιδέα τι είδε σ' εμένα τότε, αλλά ήταν αυτή η στιγμή που καθόρισε την πορεία μου στον χορό».

Ο νεαρότερος χορευτής της Λυρικής Σκηνής Michael Doolan μένει στην Αθήνα και ακούει ρεμπέτικα Facebook Twitter
Φωτο: Freddie F. / LIFO

Κάπως έτσι ο Michael πέρασε την εφηβεία του, κάνοντας δύο μαθήματα μπαλέτου την εβδομάδα, ρουφώντας όσο περισσότερη γνώση μπορούσε από το μάθημα του Σαββάτου, όπου χόρευε με συνομηλίκους του που γυμνάζονταν ώρες καθημερινά. Φτάνοντας τα δεκαοκτώ, αποφασίζει να ξεκινήσει σπουδές στη Σκωτία, στη σχολή Ballet West. «Η σχολή βρίσκεται σε ένα χωριό στα Highlands, πιο συγκεκριμένα τα στούντιο είναι πίσω από μια φάρμα ελαφιών στη μέση του πουθενά. Κάθε μέρα έπρεπε να περπατήσω σαράντα λεπτά για να φτάσω εκεί, περνώντας μέσα από άλλες φάρμες. Ήταν ένα εξαιρετικά απομονωμένο μέρος, το οποίο όμως ήταν ακριβώς αυτό που χρειαζόμουν. Μπόρεσα να συγκεντρωθώ και να δουλέψω σκληρά, έξι και, πολλές φορές, επτά ημέρες την εβδομάδα, για ατελείωτες ώρες. Και να ήθελα να αποσπάσω την προσοχή μου από τον χορό, δεν υπήρχε τίποτα τριγύρω».


Κι ήταν τυχερός, γιατί το σώμα του ήταν σύμμαχος και όχι εμπόδιο για ένα παιδί που άρχισε τόσο αργά το μπαλέτο. Τελειώνοντας τις σπουδές του, ήξερε ότι ήθελε να φύγει εκτός Βρετανίας και μεγάλων ευρωπαϊκών πόλεων, και εξαιτίας του δυσβάσταχτου κόστους ζωής και για να μην αποσπάται η προσοχή του. Κάπου εκεί στάθηκε τυχερός και η Ελληνίδα σύντροφος του καθηγητή του στον σύγχρονο χορό τού πρότεινε να κάνει οντισιόν για την Εθνική Λυρική Σκηνή στην Αθήνα. «Η αλήθεια είναι ότι όλα τα συμβόλαια είχαν συμπληρωθεί ήδη όταν ήρθα στην Αθήνα, αλλά ο διευθυντής πίστεψε σ' εμένα και μου έδωσε τη θέση μετά από δύο εβδομάδες» μου λέει με ένα στραβό, ντροπαλό χαμόγελο. Τον ρωτάω πώς του φάνηκε η αλλαγή περιβάλλοντος και με κοιτάει ανοίγοντας τα μεγάλα του μάτια: «Μου πήρε δεκαοκτώ γεμάτους μήνες να προσαρμοστώ και να αρχίσει να μου αρέσει εδώ. Ήταν πάρα πολύ δύσκολο. Ήξερα ότι υπήρχε κάτι το οποίο μου διέφευγε, κάτι που θα με έκανε να αγαπήσω αυτή την πόλη». Σκέφτομαι πόσο πραγματικά δύσκολη μπορεί να γίνει η Αθήνα και συμφωνώ σιωπηλά.

Ο νεαρότερος χορευτής της Λυρικής Σκηνής Michael Doolan μένει στην Αθήνα και ακούει ρεμπέτικα Facebook Twitter
Μοιάζει απόλυτα εξοικειωμένος με τη νομαδική ζωή του χορευτή, αν και έχει αρχίσει να αγαπάει, όπως μου λέει, την Αθήνα. Φωτο: Freddie F. / LIFO

Καθώς μιλάμε όλο και περισσότερο για τον χορό ως τέχνη, είναι εμφανές ότι ο ψηλός νέος που κάθεται απέναντί μου βρίσκεται στη δίνη της ανακάλυψης της ίδιας του της τέχνης. Μου μιλάει με ενθουσιασμό για τον σύγχρονο χορό στην Ελλάδα και τον αγαπημένο του χορογράφο Ohad Naharin, για το πόσο χαρούμενος είναι που η Λυρική θα συνεργαστεί με τον Αντώνη Φωνιαδάκη για μια παράσταση τον ερχόμενο Απρίλιο, για τους Rootless Root και τον Δημήτρη Παπαϊωάννου. Διαισθάνομαι μια ανάγκη έκφρασης που μοιάζει να μην ικανοποιείται από το κλασικό ρεπερτόριο. «Πολλές φορές πιάνω τον εαυτό μου να σκέφτεται περισσότερο την τεχνική παρά την ερμηνεία όταν χορεύω κλασικό. Η ελευθερία που υπόσχεται το σύγχρονο με ενθουσιάζει». Άλλο ένα πράγμα που τον κάνει χαρούμενο αυτήν τη στιγμή είναι ότι έχουμε μπει στην τελική ευθεία για την ολοκλήρωση του Ιδρύματος Νιάρχου, όπου θα μετακομίσει η Εθνική Λυρική Σκηνή τόσο τις αίθουσες προβών όσο και το θέατρό της.

Ο νεαρότερος χορευτής της Λυρικής Σκηνής Michael Doolan μένει στην Αθήνα και ακούει ρεμπέτικα Facebook Twitter
Μπορεί να ακουστεί κάπως τετριμμένο για τους Έλληνες, αλλά δεν θα ξεχάσω ποτέ τον Ζορμπά στο Καλλιμάρμαρο. Πρέπει να είχε 10.000 κόσμο – ήταν και ο χώρος, αλλά, πάνω απ' όλα, η μουσική. Ήταν δύσκολο στην αρχή, γιατί δεν είμαι συνηθισμένος σε τέτοιους ήχους και ρυθμούς, αλλά εκεί κατάλαβα και αγάπησα την ελληνική μουσική. Πλέον ακούω ρεμπέτικο, λαϊκό, και ο αγαπημένος μου μουσικός είναι ο Τσιτσάνης Φωτο: Freddie F. / LIFO

Τον ρωτάω για τη σημαντικότερη παράσταση που έχει δώσει μέχρι σήμερα: «Μπορεί να ακουστεί κάπως τετριμμένο για τους Έλληνες, αλλά δεν θα ξεχάσω ποτέ τον Ζορμπά στο Καλλιμάρμαρο. Πρέπει να είχε 10.000 κόσμο – ήταν και ο χώρος, αλλά, πάνω απ' όλα, η μουσική. Ήταν δύσκολο στην αρχή, γιατί δεν είμαι συνηθισμένος σε τέτοιους ήχους και ρυθμούς, αλλά εκεί κατάλαβα και αγάπησα την ελληνική μουσική. Πλέον ακούω ρεμπέτικο, λαϊκό, και ο αγαπημένος μου μουσικός είναι ο Τσιτσάνης».

Στα εικοσιτέσσερα, με όλο τον καιρό μπροστά του για να συνεχίσει την καριέρα του, ο Michael Doolan σε δέκα χρόνια βλέπει τον εαυτό του όπου τον έχει πάει ο χορός. Μοιάζει απόλυτα εξοικειωμένος με τη νομαδική ζωή του χορευτή, αν και έχει αρχίσει να αγαπάει, όπως μου λέει, την Αθήνα. Τον ρωτάω γιατί: «Εδώ ενηλικιώθηκα ουσιαστικά. Εδώ ανακάλυψα ποιος είμαι και τι μου αρέσει κι εδώ απέκτησα την απελευθερωτική αίσθηση ότι αν θέλεις, μπορείς να κάνεις οτιδήποτε με τη ζωή σου. Αγαπώ την Αθήνα, είναι τόσο γοητευτική».

* Ο Michael Doolan συμμετέχει στο παιδικό μπαλέτο Καρμενσίτας που ξεκινά στις 22/11 και θα τρέχει έως 24/4, ενώ στη συνέχεια θα χορέψει στον Καρυοθραύστη που θα παρουσιαστεί σε Θεσσαλονίκη (από 5/12 στο Μέγαρο Θεσσαλονίκης) και Αθήνα (από 23/12 στο Ολύμπια).

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους πιο ελεύθερη από ποτέ

Θέατρο / Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους πιο ελεύθερη από ποτέ

Κατήγγειλε δημόσια τη σεξουαλική παρενόχληση που υπέστη στο θέατρο, φέρνοντας στη Δικαιοσύνη την πιο πολύκροτη υπόθεση του ελληνικού MeToo. Σήμερα σκηνοθετεί και παίζει στο θέατρο, ενώ ο τηλεοπτικός της ρόλος διαφέρει πολύ απ' ό,τι έχει κάνει ως τώρα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Cleansed: Πώς μπορεί αυτό το έργο ακραίας βίας να μιλά για την αγάπη; 

Θέατρο / Ένα έργο ακραίας βίας. H Σάρα Κέιν έλεγε πως είναι μια ιστορία αγάπης

Το κοινό λιποθυμά ή φεύγει από τις αίθουσες. Οι κριτικοί διχάζονται για την αξία του. Στην Ελλάδα, φέτος, μετά το ανέβασμα του «Cleansed» το 2001 από τον Λευτέρη Βογιατζή, θα έχουμε την ευκαιρία να το δούμε ξανά σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά. Ποια είναι ιστορία του; Τι κρύβεται πίσω από την τόση βία;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λένα Παπαληγούρα

Θέατρο / Λένα Παπαληγούρα: «Όταν έχεις δυο παιδιά μαθαίνεις να κάνεις οικονομία δυνάμεων»

Η συνεργασία της με τον Τόμας Οστερμάιερ στον «Εχθρό του λαού», η ζωή με τα δυο της παιδιά, η δύναμη που χρειάζονται οι γυναικες σε έναν κόσμο που συχνά τις αδικεί. Μία από τις πιο αξιόλογες ηθοποιούς της γενιάς της μιλά για όλα στη LifO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ευαγγελία Ράντου χόρεψε με τους καλύτερους. Τώρα θέλει να δει το νησί της να χορεύει

Χορός / Η Ευαγγελία Ράντου χόρεψε με τους καλύτερους. Τώρα θα κάνει το νησί της να χορεύει

Η διακεκριμένη χορεύτρια επέστρεψε στην Κέρκυρα, ίδρυσε το Garage21 και διοργανώνει το ION_on move, ένα φεστιβάλ που φιλοδοξεί να μεταδώσει στην κοινότητα την αγάπη για τον σύγχρονο χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης: «Μοιράσου το τραύμα, αλλιώς δεν θα φύγει»

Θέατρο / Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης: «Πώς να κάνεις το τραύμα, ουλή»

Με αφορμή τον ρόλο του ως ενός θύματος βιασμού που ζητά δικαίωση σε ένα «ναρκοθετημένο» δικαστήριο, o ηθοποιός μιλάει για τον τρόπο που προσέγγισε τη σεξουαλική βία σε μια παράσταση δύσκολη, αλλά και «μοιρασιάς».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Αγγελική Στελλάτου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Στελλάτου: «Έχει σημασία να μιλήσω για μένα;»

Το άστρο της ξεχώρισε δίπλα στον Δημήτρη Παπαιωάννου τα πρώτα χρόνια της Ομάδας Εδάφους. Μετά, διέγραψε τη δική της αταλάντευτη πορεία. Η Αγγελική Στελλάτου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO, αν και πιστεύει ότι δεν «έχει σημασία να μιλάμε για εμάς σε έναν κόσμο όπου συμβαίνουν πράγματα τρομακτικά»
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Αντώνης Αντωνόπουλος διαβάζει την «Τελευταία μαγνητοταινία του Κραπ» του Σάμιουελ Μπέκετ

Lifo Videos / Ο Αντώνης Αντωνόπουλος διαβάζει την «Τελευταία μαγνητοταινία του Κραπ»

Σε ένα από τα σημαντικότερα έργα του Σάμιουελ Μπέκετ, μια σπουδαία μελέτη για τη θνητότητα, τη δημιουργικότητα και τη μνήμη, ένας 69χρονος άνδρας κάθεται μόνος του στα γενέθλιά του και ακούει ηχογραφήσεις του παρελθόντος του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ήρα Κατσούδα: «Ένα αστείο δεν μπορεί να καταστρέψει τον κόσμο»

Θέατρο / Ήρα Κατσούδα: «Ένα αστείο δεν μπορεί να καταστρέψει τον κόσμο»

Η stand up κωμικός μιλά για την ελευθερία που κρύβεται στις «άχρηστες σκέψεις», για τη θέση των γυναικών στην κωμωδία και για το πώς το γέλιο μπορεί να γίνει εργαλείο αυτογνωσίας, χωρίς να χάνει ποτέ τη χαρά του.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
«Kontakthof»: Το έργο της Pina Bausch στο Εθνικό Θέατρο με ελληνικό θίασο

Χορός / «Kontakthof»: Το έργο της Pina Bausch στο Εθνικό Θέατρο με ελληνικό θίασο

Το έργο-σταθμός της γυναίκας που ανανέωσε την τέχνη του χορού δεν σταμάτησε από τα '70s να συναρπάζει το κοινό και να παραμένει «νέο» και επίκαιρο. Αυτόν τον Δεκέμβριο το Pina Bausch Foundation αναβιώνει τo «Kontakthof» στο Εθνικό Θέατρο με Έλληνες ηθοποιούς. Η LiFO μπήκε στις πρόβες και μίλησε με τους βασικούς συντελεστές.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Γιάννης Μπέζος

Οι Αθηναίοι / Γιάννης Μπέζος: «Ίσως είμαι λίγο παλιομοδίτης»

Δεν έκανε ποτέ διαχωρισμούς ανάμεσα στο εμπορικό και το ποιοτικό. Πιστεύει πως κάνει μια παράξενη και αιρετική δουλειά: να πείσει τον θεατή να ξεχάσει πως είναι ο Μπέζος που πάρκαρε το αυτοκίνητό του έξω από το θέατρο - και να τον ταξιδέψει σε έναν άλλο κόσμο. Είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τhis that keeps on – a personal archaeology –

Θέατρο / H ανασκαφή του Δημήτρη Παπαϊωάννου σε μια γη που έχει το σχήμα της καρδιάς

Ο Δημήτρης Παπαϊωάννου δημιούργησε ένα νέο πρότζεκτ κατόπιν ανάθεσης του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης για τα σαράντα χρόνια από την ίδρυσή του, που το κοινό θα έχει την ευκαιρία να δει σε μια και μοναδική παράσταση στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μεγάλες παραγωγές, γυναίκες στη σκηνοθεσία - Η θεατρική σεζόν ανοίγει δυναμικά

Θέατρο / Μεγάλες παραγωγές, γυναίκες στη σκηνοθεσία - Η θεατρική σεζόν ανοίγει δυναμικά

Διεθνείς σκηνοθέτες και σχήματα, δυνατά καστ, κλασικά και σύγχρονα έργα Ελλήνων και ξένων συγγραφέων: Το φθινοπωρινό ρεπερτόριο των αθηναϊκών σκηνών το λες και φιλόδοξο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βέντερς, Σουίντον, Ροντρίγκες, Λάνθιμος και Αγγελάκας: Αυτό είναι το φετινό πρόγραμμα της Στέγης

Θέατρο / Σουίντον, Λάνθιμος, Βέντερς, Ροντρίγκες και Αγγελάκας: Το φετινό πρόγραμμα της Στέγης

Η Στέγη γιορτάζει τα 15 χρόνια της με ένα πρόγραμμα άκρως οικογενειακό, δημιουργικό και, όπως πάντα, με πολλές εκπλήξεις και απρόσμενες συναντήσεις δημιουργών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ