ΦΩΤΙΕΣ ΤΩΡΑ

Ο Ίψεν στον Πειραιά, στο μουράγιο

Ξαναγράφοντας τον Ίψεν Facebook Twitter
Η Εύη Σαουλίδου, τόσο χαρισματική, απαλύνει σίγουρα το μούδιασμά μας. Αλλά πόσα κενά να γεμίσει, πόσες απουσίες να αναπληρώσει, με την ηλεκτρισμένη παρουσία της; Φωτ.: Στέλιος Παπαρδέλας
0

Ο Εχθρός του λαού έπεσε θύμα παρερμηνείας από την πρώτη σχεδόν στιγμή. Ο γιατρός Στόκμαν, ο κεντρικός ήρωας που συγκρούεται με τις Αρχές μιας μικρής κοινωνίας, πασχίζοντας ν’ αποκαλύψει το σκάνδαλο των μολυσμένων τοπικών υδάτων, αιχμαλώτισε τη φαντασία των απανταχού εξεγερμένων άμα τη εμφανίσει του. Οι προοδευτικοί Γάλλοι της δεκαετίας του 1890 τον εξομοίωσαν με τον Εμίλ Ζολά στην υπόθεση Ντρέιφους, ενώ λίγα χρόνια αργότερα, όταν ο ίδιος ο Στανισλάφσκι υποδύθηκε τον ήρωα στη Μόσχα, προκάλεσε πανδαιμόνιο στην πλατεία του θεάτρου.

«Δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι, εκείνη την εποχή της πολιτικής αναταραχής, ο χαρακτήρας του Στόκμαν έγινε αμέσως δημοφιλής στη Μόσχα και ακόμη περισσότερο στην Πετρούπολη», έγραφε αργότερα στο ημερολόγιό του. «Ο Εχθρός του Λαού αναδείχθηκε σε αγαπημένο έργο των επαναστατών, παρά το γεγονός ότι ο Στόκμαν περιφρονούσε την πλειοψηφία και πίστευε στα άτομα...»

O ιδιοφυής Στανισλάφσκι συνόψισε εύστοχα το πρόβλημα στην τελευταία του φράση. Πώς είναι δυνατό να μετατρέψει κανείς σε ίνδαλμα έναν χαρακτήρα που εκφράζει τόσο αντιδραστικές θέσεις;¹ Πράγματι, ο Ίψεν, στην περίπτωση του Στόκμαν, παίζει παράξενα παιχνίδια και δοκιμάζει το ερμηνευτικό βλέμμα μας. Γιατί, ενώ στις πρώτες τρεις πράξεις ο γιατρός ορθώνει ολοένα το ανάστημά του ενάντια στον συνασπισμό συμφερόντων που επιχειρούν να τον φιμώσουν, στην τέταρτη πράξη, μιλώντας ενώπιον της συνέλευσης των πολιτών, αρχίζει να καταφέρεται εναντίον τους με τον πιο ακραίο τρόπο: «Η πλειοψηφία δεν έχει ποτέ δίκιο... το δίκιο είναι με το μέρος μου και με κάποιους ακόμη... η μάζα, οι πολλοί, αυτή η καταραμένη συμπαγής πλειοψηφία δηλητηριάζει τις ψυχές μας και μολύνει το χώμα κάτω από τα πόδια μας». Ξανά και ξανά, ο «επαναστάτης» Στόκμαν ξεσπαθώνει εναντίον των πολλών (και αδαών) περιφρονεί τα «κοπρόσκυλα», επευφημεί τα «κανίς, που οι προγονοί τους ανατράφηκαν σε σαλόνια τρώγοντας καλό φαγητό» και τάσσεται υπέρ της πεφωτισμένης μειοψηφίας, «με τους λίγους, τους πνευματικά ανώτερους άνδρες», υιοθετώντας μια θέση αντιλαϊκή, αριστοκρατική, επικίνδυνη. «Αφήστε τη χώρα να ισοπεδωθεί, ας χαθεί ο λαός όλος!» ωρύεται στο τέλος, προκαλώντας εύλογα τους συμπολίτες του να τον ανακηρύξουν εχθρό τους.

Σε κάθε περίπτωση, το να αγνοούμε τις δυσερμήνευτες διαστάσεις του έργου προς χάριν μιας βολικής, εξιδανικευτικής τακτοποίησης οδηγεί σε σκηνικές κατασκευές προβλέψιμες, ανιαρές και μονοσήμαντες, που αρνούνται αυτό ακριβώς που η τέχνη καλείται να κάνει: να θέτει ερωτήματα και να μας φέρνει αντιμέτωπους με την πολυπλοκότητα των πραγμάτων. 

«Μια αμφιβολία μάς καταλαμβάνει: τι επιθυμεί τελικά να παρουσιάσει ο ποιητής; Έναν ήρωα ή έναν φανατικό; Ένα βαθυστόχαστο ή ένα περιορισμένο μυαλό; Έναν χαρακτήρα που τείνει προς το θείο ή προς το γκροτέσκο;» αναρωτιέται ο Μπενεντέτο Κρότσε, ο πρώτος που επισήμανε τις αρνητικές ιδιότητες του ιψενικού ήρωα², αυτές ακριβώς που πλήθος μελετητών έχουν κατά καιρούς επιλέξει να παραβλέψουν (ο Άρθουρ Μίλερ, στη δική του διασκευή, αφαίρεσε τις  περισσότερες από τις προβληματικές φράσεις του Στόκμαν), προκειμένου να τον στριμώξουν στο καλούπι του αρχετυπικού προοδευτικού σταυροφόρου που (τους) εμπνέει.

Ξαναγράφοντας τον Ίψεν Facebook Twitter
Σφιχτά προσδεδεμένη στο πνεύμα του κειμένου, η σκηνοθεσία εκτελεί χρέη πιστού «υπηρέτη» που ερμηνεύει κυριολεκτικά κάθε εντολή του «κυρίου» του, χωρίς να μας ανοίγει κανέναν χώρο διαφυγής από το αυτονόητο, το αναμενόμενο και το αποστεγνωμένο. Φωτ.: Στέλιος Παπαρδέλας

O ίδιος ο Ίψεν δυσκολευόταν να ορίσει το είδος του έργου που μόλις είχε γράψει: «Δεν είμαι ακόμη σίγουρος αν πρέπει να το χαρακτηρίσω κωμωδία ή απλώς θεατρικό έργο. Έχει πολλά στοιχεία κωμωδίας, αλλά υπάρχει παράλληλα κι ένα σοβαρό βασικό θέμα», σημείωνε στην επιστολή προς τον εκδότη του. Ο Στόκμαν διαθέτει σαφώς κωμικά γνωρίσματα (η αφέλειά του, οι μεγαλεπήβολες δηλώσεις του, οι αστείοι αυτοπροσδιορισμοί του, η σύγκρισή του με τον Χριστό) που ξεδιπλώνονται παράλληλα με τη «σοβαρή» υπόστασή του, αμετάκλητα προσηλωμένη στην αποκάλυψη της αλήθειας. Και είναι αυτή ακριβώς η αντιφατική διάσταση του χαρακτήρα του που καθιστά την αποκρυπτογράφηση ακόμα πιο δύσκολη και προκλητική: πώς να εκλάβουμε το ξέσπασμά του στη συνέλευση; Πώς να τον κρίνουμε, όταν βάλλει εναντίον της «καταραμένης πλειοψηφίας»; Πώς καλούμαστε να δράσουμε, όταν οι ήρωές μας στρέφονται εναντίον μας;

Σε κάθε περίπτωση, το να αγνοούμε τις δυσερμήνευτες διαστάσεις του έργου προς χάριν μιας βολικής, εξιδανικευτικής τακτοποίησης οδηγεί σε σκηνικές κατασκευές προβλέψιμες, ανιαρές και μονοσήμαντες, που αρνούνται αυτό ακριβώς που η τέχνη καλείται να κάνει: να θέτει ερωτήματα και να μας φέρνει αντιμέτωπους με την πολυπλοκότητα των πραγμάτων. 

Από τη λογική της υπεραπλούστευσης δεν ξεφεύγει, τελικά, ούτε η διασκευή που ο Κωνσταντίνος Βασιλακόπουλος ανεβάζει στην Πειραματική Σκηνή Νέων Δημιουργών του Εθνικού.

Γράφοντας ένα ολοδικό του κείμενο, ο σκηνοθέτης επιχειρεί να προσαρμόσει τον αφηγηματικό άξονα του Εχθρού στα σύγχρονα δεδομένα. Έτσι, στην Ελλάδα του 2025, ο δρ. Στόκμαν ζωντανεύει ως κυρία Στόκα, μαχητική δήμαρχος Πειραιά, η οποία αγωνίζεται ν’ αποδείξει ότι οι δηλητηριώδεις ατμοσφαιρικοί ρύποι της περιοχής προέρχονται από τις νέες εγκαταστάσεις της πετρελαιοβιομηχανίας S-Oil, ιδιοκτήτης της οποίας δεν είναι παρά ο αδελφός της, ένας από τους πιο ισχυρούς επιχειρηματίες παγκοσμίως στον τομέα των ναυτιλιακών καυσίμων.

Ξαναγράφοντας τον Ίψεν Facebook Twitter
Φωτ.: Στέλιος Παπαρδέλας

Ακόμα κι όταν πέσει επάνω στα κοφτερά συρματοπλέγματα της διαπλοκής, ακόμα και όταν το κανάλι Gia τη στοχοποιήσει, ακόμη και όταν το κόμμα της την αποκηρύξει ή τα social media τη χαρακτηρίσουν «εχθρό της πόλης», ακόμα και όταν η κυβέρνηση παραγγείλει μελέτη σε μια γερμανική εταιρεία που απαλλάσσει τον αδελφό της από τις κατηγορίες, ακόμα και όταν οι ψηφοφόροι της την εγκαταλείψουν, ακόμα και όταν οι τιμές του βενζολίου και του τολουολίου εκτοξευθούν στα ουράνια, η γενναία δήμαρχος δεν θα το βάλει κάτω: «Θα συνεχίσω να μάχομαι κατά των μεγάλων συμφερόντων, της φτωχοποίησης και της πνευματικής ένδειας! Δεν θα σας κάνω τη χάρη να γυρίσω στο σπίτι μου με την ουρά στα σκέλια και να παριστάνω τη νοικοκυρούλα... Θα βρω συμπαράσταση στον ξένο Τύπο!» βροντοφωνάζει.

Η ζωή της καταρρέει, ο αδελφός της την απειλεί, η υπόληψή της βάλλεται πανταχόθεν, ο πεθερός της αγοράζει κρυφά μετοχές της S-Oil (και τώρα φαίνεται σαν να ήταν κι εκείνη στο κόλπο), ενώ ο γεμάτος κατανόηση σύζυγος φτάνει επίσης στα όριά του: «Μην ξεσπάς σ’ εμένα!» της λέει. «Εγώ σε καταλαβαίνω. Χαλάρωσε λίγο. Πέρνα λίγο ποιοτικό χρόνο με τον μικρό. Λείπεις συνέχεια. Κάτσε σπίτι ένα βράδυ! Να δούμε μια ταινία όλοι μαζί!»

Δεν είναι εύκολο να είσαι ασυμβίβαστη. Όπως δεν είναι εύκολο να ξαναγράφεις τον Ίψεν.

Ξαναγράφοντας τον Ίψεν Facebook Twitter
Φωτ.: Στέλιος Παπαρδέλας
Ξαναγράφοντας τον Ίψεν Facebook Twitter
Φωτ.: Στέλιος Παπαρδέλας
Ξαναγράφοντας τον Ίψεν Facebook Twitter
Φωτ.: Στέλιος Παπαρδέλας

Η «καλή» ιδεαλίστρια δήμαρχος, από τη μια, και ο «κακός» πετρελαιάς που εξαγοράζει τους πάντες και τα πάντα (πρωθυπουργούς, καναλάρχες, δημοσιογράφους, μελέτες κ.ο.κ.), από την άλλη, συνθέτουν ένα ωραιότατο πολιτικό μελόδραμα που δεν έχει τίποτε να μας φανερώσει πέραν όσων ήδη γνωρίζουμε.

Ομολογουμένως, η ανάγκη μας να ταυτιστούμε με έναν αδιάφθορο υπερασπιστή της αλήθειας και του περιβάλλοντος στην εποχή της μετα-αλήθειας, της «βιώσιμης ανάπτυξης» και της διαπλοκής αναδύεται τώρα πιο έντονη από ποτέ· το θέατρο, όμως, δεν μπορεί να μικραίνει τόσο, να συρρικνώνεται σε μια ηθικοπλαστική ιστορία με εσάνς ειδησεογραφικού θρίλερ (να τι γίνεται όποιος τα βάζει με τους ισχυρούς: βορά στα κοράκια!), ούτε και η θεατρική γλώσσα αντέχει: να χρησιμοποιείται τόσο εξαντλητικά για τη συνεχή μετάδοση “πληροφοριών”, να πνίγεται μέσα στις γενικότητες και στα τσιτάτα («θέλω ακόμη να πιστεύω ότι ζούμε σε μια ελεύθερη κοινωνία, όπου επικρατούν η λογική και το δίκιο», «πάντα έχουμε επιλογή», «οι μάζες χειραγωγούνται από τους οικονομικά ισχυρούς με τη βοήθεια του Τύπου» κ.ά.), να χάνει κάθε μεταφορική, συμβολική, εικονοποιητική ικμάδα, και όλα αυτά στο όνομα ενός δήθεν ρεαλισμού που δεν επιτυγχάνεται παρά μόνο ως συνώνυμο της πεζότητας, της αφόρητης κυριολεξίας, της ανούσιας «πιστότητας». 

Όχι τυχαία, η μόνη συγκινητική στιγμή της παράστασης εμφανίζεται εκεί όπου επιτέλους σχηματίζεται μια ισχυρή εικόνα: όταν ψεκάζεται βίαια το σώμα της ηθοποιού και λίγο αργότερα παραδίδεται, εξουθενωμένο από τις επιθέσεις, στη φροντίδα ενός στοργικού συντρόφου.   

Η Εύη Σαουλίδου, τόσο χαρισματική, απαλύνει σίγουρα το μούδιασμά μας. Αλλά πόσα κενά να γεμίσει, πόσες απουσίες να αναπληρώσει, με την ηλεκτρισμένη παρουσία της;

Σφιχτά προσδεδεμένη στο πνεύμα του κειμένου, η σκηνοθεσία εκτελεί χρέη πιστού «υπηρέτη» που ερμηνεύει κυριολεκτικά κάθε εντολή του «κυρίου» του, χωρίς να μας ανοίγει κανέναν χώρο διαφυγής από το αυτονόητο, το αναμενόμενο και το αποστεγνωμένο. 

«Εχθρός του λαού» βασισμένο στο έργο του Χένρικ Ίψεν | Πειραματική Σκηνή Νέων Δημιουργών

¹ Harold C. Knutson, «"An Enemy of the People": Ibsen's reluctant comedy»

² Δες σχετικά το εξαιρετικό «Generic complexity in Ibsen’s “An Enemy of the People”» του Thomas F. Van Laan

Δείτε περισσότερες πληροφορίες για την παράσταση Εχθρός του λαού εδώ.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO. 

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Θέατρο
0

ΦΩΤΙΕΣ ΤΩΡΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει τον εαυτό του;      

Θέατρο / Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει επιτυχημένα τον εαυτό του;      

«Αν θες να αναμετρηθείς με κάτι, αν θες να πας στην ουσία, πρέπει να πονέσεις» – Κριτική για την πολυσυζητημένη παράσταση «Merde!» των Βασίλη Μαγουλιώτη και Γιώργου Κουτλή στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Να είσαι γκέι στη Νέα Υόρκη

Θέατρο / «Η Κληρονομιά μας»: Τι αποκομίσαμε από την εξάωρη παράσταση στο Εθνικό

«Μία ποπ queer saga, παραδομένη πότε στη μέθη των κοκτέιλ Μανχάταν και πότε στο πένθος μιας αλησμόνητης συλλογικής απώλειας» – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το πολυβραβευμένο έργο του Μάθιου Λόπεζ, που παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα από τον Γιάννη Μόσχο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Mάνα Κουράγιο στο Εθνικό: Πόσο «κουράγιο» πια;

Θέατρο / Mάνα Κουράγιο στο Εθνικό: Πόσο «κουράγιο» πια;

Mια επιμελής εικονογράφηση του μπρεχτικού αριστουργήματος εκτυλίσσεται ενώπιόν μας, χωρίς να δονείται από καμία εσωτερική αναγκαιότητα - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση που σκηνοθετεί ο Στάθης Λιβαθινός.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μπομπ Γουίλσον

Απώλειες / Μπομπ Γουίλσον (1941-2025): Το προκλητικό του σύμπαν ήταν ένα και μοναδικό

Μεγάλωσε σε μια κοινότητα όπου το θέατρο θεωρούνταν ανήθικο. Κι όμως, με το ριζοσπαστικό του έργο σφράγισε τη σύγχρονη τέχνη του 20ού αιώνα, σε παγκόσμιο επίπεδο. Υποκλίθηκε πολλές φορές στο αθηναϊκό κοινό – και εκείνο, κάθε φορά, του ανταπέδιδε την τιμή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Θέατρο / H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Ο «Οιδίποδας» του Γιάννη Χουβαρδά συνενώνει τον «Τύραννο» και τον «Επί Κολωνώ» σε μια παράσταση, παίρνοντας τη μορφή μιας πυρετώδους ανασκαφής στο πεδίο του ασυνείδητου - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Θέατρο / Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Η βραβευμένη με Όσκαρ ηθοποιός προσπαθεί να παραμείνει συγκεντρωμένη μέχρι την κάθοδό της στο αργολικό θέατρο. Παρ’ όλα αυτά, βρήκε τον χρόνο να μας μιλήσει για τους γυναικείους ρόλους που τη συνδέουν με την Ελλάδα και για τη σημασία της σιωπής.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν: από το «La Distance» του Ροντρίγκες έως τη μεγάλη επιτυχία του Μπανούσι

Θέατρο / Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν

Οι θερμές κριτικές της «Liberation» και της «Le Monde» για το «ΜΑΜΙ» του Μπανούσι σε παραγωγή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση είναι απλώς μια λεπτομέρεια μέσα στις απανωτές εκπλήξεις που έκρυβε το πιο γνωστό θεατρικό φεστιβάλ στον κόσμο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κωνσταντίνος Ζωγράφος: Ο «Ορέστης» του Τερζόπουλου

Θέατρο / Κωνσταντίνος Ζωγράφος: «Ο Τερζόπουλος σου βγάζει τον καλύτερό σου εαυτό»

Ο νεαρός ηθοποιός που πέρυσι ενσάρκωσε τον Πυλάδη επιστρέφει φέτος ως Ορέστης. Με μια ήδη πλούσια διαδρομή στο θέατρο δίπλα σε σημαντικούς δημιουργούς, ετοιμάζει ένα νέο έργο εμπνευσμένο από το Νεκρομαντείο του Αχέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

The Review / «Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

Με αφορμή την παράσταση γι’ αυτόν τον αυθεντικό δημιουργό που τις δεκαετίες του 1950 και του 1960 μεσουρανούσε, ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου σχολιάζουν τον αντίκτυπό του στο κοινό σήμερα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, πτώση και η αποθέωση

Αρχαίο Δράμα Explained / «Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, η πτώση και η αποθέωση

Τι μας μαθαίνει η ιστορία του Οιδίποδα, ενός ανθρώπου που έχει τα πάντα και τα χάνει εν ριπή οφθαλμού; Η κριτικός θεάτρου Λουίζα Αρκουμανέα επιχειρεί μια θεωρητική ανάλυση του έργου του Σοφοκλή.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Αλίκη Βουγιουκλάκη: Στη ζωή έσπαγε τα ταμπού, στο θέατρο τα ταμεία

Θέατρο / Αλίκη Βουγιουκλάκη: Πώς έσπαγε τα ταμεία στο θέατρο επί 35 χρόνια

Για δεκαετίες έχτισε, με το αλάνθαστο επιχειρηματικό της ένστικτο, μια σχέση με το θεατρικό κοινό που ακολουθούσε υπνωτισμένο τον μύθο της εθνικής σταρ. Η πορεία της ως θιασάρχισσας μέσα από παραστάσεις-σταθμούς και τις μαρτυρίες συνεργατών της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Θέατρο / Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Στον πολυαναμενόμενο «Οιδίποδα» του Γιάννη Χουβαρδά, ο Νίκος Καραθάνος επιστρέφει, 23 χρόνια μετά, στον ομώνυμο ρόλο, ακολουθώντας την ιστορία από το τέλος προς την αρχή και φωτίζοντας το ανθρώπινο βάθος μιας τραγωδίας πιο οικείας απ’ όσο νομίζουμε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα δώρο που άργησε να φτάσει

Θέατρο / «Κοιτάξτε πώς φέρονταν οι αρχαίοι στους ξένους! Έτσι πρέπει να κάνουμε κι εμείς»

Ένα δώρο που έφτασε καθυστερημένα, μόλις είκοσι λεπτά πριν το τέλος της παράστασης - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το «ζ-η-θ, ο Ξένος» σε σκηνοθεσία Μιχαήλ Μαρμαρινού.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε το φετινό καλοκαίρι

Θέατρο / Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε την «Ορέστεια»

Η «Ορέστεια» του Θεόδωρου Τερζόπουλου συζητήθηκε όσο λίγες παραστάσεις: ενθουσίασε, προκάλεσε ποικίλα σχόλια και ανέδειξε ερμηνείες υψηλής έντασης και ακρίβειας. Ξεχώρισε εκείνη της Έβελυν Ασουάντ, η οποία, ως Κασσάνδρα, ερμήνευσε ένα αραβικό μοιρολόι που έκανε πολλούς να αναζητήσουν το όνομά της. Το φετινό καλοκαίρι, η παράσταση επιστρέφει στη Θεσσαλονίκη, στους Δελφούς και στο αρχαίο θέατρο Φιλίππων.
M. HULOT
Η Λίνα Νικολακοπούλου υπογράφει και σκηνοθετεί τη μουσικοθεατρική παράσταση «Χορικά Ύδατα»

Θέατρο / «Χορικά Ύδατα»: Ο έμμετρος κόσμος της Λίνας Νικολακοπούλου επιστρέφει στη σκηνή

Τραγούδια που αποσπάστηκαν από το θεατρικό τους περιβάλλον επιστρέφουν στην πηγή τους, σε μια σκηνική τελετουργία γεμάτη εκπλήξεις που φωτίζει την τεράστια καλλιτεχνική παρακαταθήκη της στιχουργού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

The Review / «Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

Γιατί εξακολουθεί να κερδίζει το σύγχρονο κοινό η διάσημη κωμωδία του Άγγλου βάρδου κάθε φορά που ανεβαίνει στη σκηνή; Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου συζητούν με αφορμή την παράσταση που σκηνοθετεί η Εύα Βλασσοπούλου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Darkest White»: Ένα σύμπαν που εξερευνά την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναίκας 

Θέατρο / «Darkest White»: Ο εμφύλιος από την πλευρά των χαμένων

Το έργο της Δαφίν Αντωνιάδου που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών, εξερευνά μέσω προσωπικών και ιστορικών αναμνήσεων και μέσα από την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναικείας παρουσίας, ιστορίες εκτοπισμού και επιβίωσης. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσια ένα τραπέζι με φίλους

Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας / Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσία ένα τραπέζι με φίλους

Ο σπουδαίος λιβανέζος χορευτής και χορογράφος Omar Rajeh, επιστρέφει με την «Beytna», μια ιδιαίτερη περφόρμανς με κοινωνικό όσο και γαστριμαργικό αποτύπωμα, που θα παρουσιαστεί στο πλαίσιο του φετινού 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η νύφη και το «Καληνύχτα, Σταχτοπούτα»

Θέατρο / Η Καρολίνα Μπιάνκι παίρνει το ναρκωτικό του βιασμού επί σκηνής. Τι γίνεται μετά;

Μια παράσταση-περφόρμανς που μέσα από έναν εξαιρετικά πυκνό και γοητευτικό λόγο, ένα κολάζ από εικόνες, αναφορές, εξομολογήσεις, όνειρα και εφιάλτες μάς κάνει κοινωνούς μιας ακραίας εμπειρίας, χωρίς να σοκάρει.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ