Μια όπερα με πρωταγωνιστές παιδιά για πρώτη φορά στην Ελλάδα

Θέμελης Γλυνάτσης: Ας ξεκινήσουμε με το να είμαστε πολύ πιο τολμηροί με τους ρόλους που δίνουμε στους νέους καλλιτέχνες, κι ας μην είναι τέλειοι Facebook Twitter
Η Παιδική Χορωδία της ΕΛΣ. Φωτ.: Γιάννης Αντώνολγου
0

Τα Chester Mystery Plays αποτελούν έναν κύκλο μικρών θρησκευτικών θεατρικών έργων που γράφτηκαν τον 14ο αιώνα στο Τσέστερ της Αγγλίας (αντίστοιχα υπάρχει ένας άλλος κύκλος στο Γιορκ) από ανώνυμους συγγραφείς – ουσιαστικά επρόκειτο για ένα απλοϊκό θεατρικό είδος που δεν απείχε πολύ από τον κόσμο των θεατρίνων της εποχής αλλά δεν ήταν και θέατρο ακριβώς. Παρουσιάζονταν από συντεχνίες τεχνιτών και εμπόρων, και τις οικογένειές τους· επέλεγαν ένα έργο από τον εκάστοτε κύκλο και το ανέβαζαν σε ένα κάρο που τότε εκτελούσε χρέη θεατρικής σκηνής.

Αυτά τα θρησκευτικά έργα, λοιπόν, αποτέλεσαν, μεταξύ άλλων, πηγή έμπνευσης του Μπέντζαμιν Μπρίτεν, που τη δεκαετία του 1950 ήταν ένας από τους πλέον καθιερωμένους και σημαντικούς συνθέτες όπερας στη Βρετανία, με μεγάλη ζήτηση. Του έκαναν αναθέσεις εξίσου επαγγελματικά θέατρα αλλά και ερασιτεχνικές ομάδες. Χαρακτηριστικά παραδείγματα είναι η μίνι-όπερα «The Little Sweep» (1949) που γράφτηκε για νεανικό κοινό και είχε ως ερμηνευτές παιδιά και το έργο του «Canticle II» (1952), το οποίο αφηγείται εκ νέου την ιστορία του Αβραάμ και του Ισαάκ και βασίζεται σε διασκευασμένο κείμενο από τον Κύκλο του Τσέστερ.

Έτσι, όταν του πρότειναν να γράψει μια παιδική όπερα με θρησκευτικό θέμα που θα μεταδιδόταν από την τηλεόραση ανέτρεξε για μία ακόμα φορά στον Κύκλο του Τσέστερ, στο τρίτο έργο του, που αφορά την ιστορία του Νώε και του κατακλυσμού και πρώτη φορά παρουσιάστηκε από τη συντεχνία των νερουλάδων του ποταμού Ντι που διασχίζει την πόλη. Έτσι προέκυψε ο «Κατακλυσμός του Νώε», μια όπερα με κωμικά στοιχεία από παιδιά για παιδιά, αλλά και για τους «μεγάλους», γραμμένη με μουσικοπαιδαγωγικούς όρους.

Πρωταγωνιστές είναι ο κύριος και η κυρία Νώε, τους οποίους ερμηνεύουν ενήλικες τραγουδιστές, ενώ μια μεγάλη παιδική χορωδία αναπαριστά τα ζευγάρια των ζώων που μπαινοβγαίνουν στην Κιβωτό, καθοδηγούμενα από τη φωνή του Θεού. Ο Μπρίτεν, μάλιστα, ενέταξε τρεις εκκλησιαστικούς ύμνους στο έργο – στον έναν ακούγεται στα ελληνικά το «Κύριε ελέησον».

«Κόντρα στη μεσαιωνική μισογυνιστική αναπαράσταση, ψάξαμε το αν και κατά πόσο η κυρία Νώε είναι μια άπραγη γυναίκα – μήπως τελικά είναι περισσότερο ένας άνθρωπος παγιδευμένος στο ασφυκτικά δομημένο σύστημα ενός ιδιοφυούς άντρα. Συζητήσαμε εκτενώς τα ζητήματα εξουσίας και αντίστασης με τα παιδιά, και φάνηκε να τους ενδιαφέρει πάρα πολύ αυτή η οπτική».

Όταν η σύνθεση της όπερας ολοκληρώθηκε τον Μάρτιο του 1958 ήταν σαφές ότι για την παρουσίασή της χρειαζόταν ένας μεγάλος χώρος, ιδανικά εκκλησιαστικός. Έτσι η πρεμιέρα πραγματοποιήθηκε στο εσωτερικό του ναού του Αγίου Βαρθολομαίου στο Όρφορντ, στις 18 Ιουνίου του 1958, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ του Aldeburgh. Η παράσταση, την οποία αφιέρωσε στα ανίψια του και στον βαφτισιμιό του, ήταν η πρώτη που αναμεταδόθηκε στις 22 Ιουνίου από το τηλεοπτικό δίκτυο ATV. Ήταν τέτοια η επιτυχία της που μερικές από τις σημαντικότερες εφημερίδες της χώρας έγραψαν θετικές κριτικές τόσο για τη μουσική του Μπρίτεν όσο και για το συνολικό θέαμα, στο οποίο, εκτός από τους ενήλικες ερμηνευτές, συμμετείχαν 150 ερασιτέχνες από 11 έως 15 χρονών. Η τεράστια αποδοχή και το ενδιαφέρον όλων έπεισε τον συνθέτη ότι η παράσταση έπρεπε να μεταφερθεί στο Λονδίνο. Παρόλο που δεν βρέθηκε εκκλησία μεγέθους ανάλογου εκείνης του Όρφορντ, επιλέχθηκε ο Καθεδρικός Ναός του Southwark, όπου παρουσιάστηκε τελικά στις 14 και 15 Νοεμβρίου του ίδιου έτους – τα εισιτήρια εξαντλήθηκαν σύντομα. Έναν χρόνο μετά, στις 16 Μαρτίου του 1959, η όπερα έκανε πρεμιέρα στη Νέα Υόρκη, ενώ τον Μάιο ακολούθησε η Γερμανία και το 1960 το Διεθνές Φεστιβάλ του Βανκούβερ (Καναδάς). Έκτοτε δεν έχει πάψει να παίζεται σε ολόκληρο τον κόσμο, άλλοτε σε εκκλησίες και άλλοτε σε ζωολογικούς κήπους.

Θέμελης Γλυνάτσης: Ας ξεκινήσουμε με το να είμαστε πολύ πιο τολμηροί με τους ρόλους που δίνουμε στους νέους καλλιτέχνες, κι ας μην είναι τέλειοι Facebook Twitter
«Πρέπει να μας απασχολούν οι νέοι ακροατές και οι νέοι καλλιτέχνες της όπερας γιατί, αν θέλουμε να είμαστε σοβαροί, πρέπει από πολύ νεαρή ηλικία να τους δίνουμε την ευκαιρία να “τριφτούν” με σοβαρούς συνθέτες». Φωτ.: Γιάννης Αντώνολγου

Η μουσική του Μπρίτεν καλύπτει μια ευρεία γκάμα ήχων, από τη μεσαιωνική πολυφωνία μέχρι την ινδονησιακή γκαμελάν· καθώς δεν περιορίζεται στο δεκαμελές σύνολο μουσικών, χρησιμοποιούνται μέχρι και αυτοσχέδια κρουστά φτιαγμένα από φλιτζάνια. Η όπερα «Ο κατακλυσμός του Νώε», σε σκηνοθεσία Θέμελη Γλυνάτση, θα παρουσιαστεί στην Ελλάδα πρώτη φορά στο πλαίσιο του 3ου Φεστιβάλ Λατρευτικής Μουσικής που διοργανώνει η Εθνική Λυρική Σκηνή (ΕΛΣ). Θα συμμετέχει η Παιδική Χορωδία της ΕΛΣ με 101 παιδιά ηλικίας 7-16 ετών που θα ερμηνεύουν το λιμπρέτο στα αγγλικά. Όπως εξηγεί η διευθύντρια της χορωδίας Κωνσταντίνα Πιτσιάκου: «Τα μέλη της οικογένειας του Νώε είναι σόλο παιδιά, αλλά εμείς, θέλοντας να εμπλέξουμε όσο περισσότερα παιδιά γίνεται, αποφασίσαμε κάτι καθόλου εύκολο, κάθε χαρακτήρας να αποτελείται από ομάδες τεσσάρων παιδιών.

Υπάρχει ένα τετραμελές σύνολο, που είναι οι γειτόνισσες της κυρίας Νώε, και τα υπόλοιπα παιδιά παίζουν τα ζώα, τα κύματα και τα αστέρια σε μια σύνθετη σκηνική δράση. Η Αγγλία έχει μεγάλη παράδοση στις επονομαζόμενες “boys' choirs” με τοποθέτηση των φωνών σε υψηλή περιοχή, έτσι αποφασίσαμε να δουλέψουμε και τη δική μας χορωδία προς αυτή την κατεύθυνση. Αλλά το κύριο μέλημά μας ήταν η ομαδική δουλειά. Είναι η πρώτη φορά που όλα μας τα παιδιά συμμετέχουν σε μία παραγωγή όπερας και βρίσκονται επάνω στη σκηνή καθ’ όλη τη διάρκειά της. Πρέπει να πω ότι τα παιδιά έχουν πάρει όλο το έργο επάνω τους όχι μόνο φωνητικά και υποκριτικά αλλά και φτιάχνοντας τα σκηνικά αντικείμενα με τα ίδια τους τα χέρια. Όλα αυτά εμπίπτουν στο πνεύμα ομαδικότητας που καλλιεργούμε, έτσι σε αυτήν τη δουλειά τα μικρότερα και λιγότερο έμπειρα παιδιά συναντήθηκαν με τα μεγαλύτερα και πιο έμπειρα, ακολουθώντας το παράδειγμα της ομαδικής δουλειάς όλων των συντελεστών που εμπλέκονται σε αυτή την παραγωγή».

Θέμελης Γλυνάτσης: Ας ξεκινήσουμε με το να είμαστε πολύ πιο τολμηροί με τους ρόλους που δίνουμε στους νέους καλλιτέχνες, κι ας μην είναι τέλειοι Facebook Twitter
Φωτ.: Γιάννης Αντώνολγου

Η παράσταση ανεβαίνει στο Ολύμπια Δημοτικό Μουσικό Θέατρο «Μαρία Κάλλας» τη Μεγάλη Δευτέρα, 14 Απριλίου, και τη Μεγάλη Τρίτη, 15 Απριλίου, με τη σύμπραξη της Ορχήστρας Νέων Underground Kids Orchestra, της Underground Youth Orchestra, μελών της Ορχήστρας Νέων El Sistema Greece και ανεξάρτητων μουσικών υπό τη διεύθυνση της Κυριακής Κουντούρη. Τον ρόλο του Νώε ερμηνεύει ο Γιάννης Γιαννίσης και της κυρία Νώε η Άννα Αγάθωνος. Ο σκηνοθέτης Θέμελης Γλυνάτσης και μεγάλος θαυμαστής της μουσικής του Μπρίτεν λέει σχετικά: «Εγώ δεν τη θεωρώ καθόλου παιδική παράσταση. Για μένα είναι μια παράσταση όπερας, απλώς οι κύριες δυνάμεις, τόσο φωνητικά όσο και μουσικά, είναι των παιδιών.

Η δική μας πρωτοβουλία έγκειται σε κάτι που θεωρώ ουσιαστικά πολιτικό θέμα, στον διαχωρισμό μεταξύ σολίστ και χορωδίας – ο Μπρίτεν είχε γράψει έξι σολιστικούς ρόλους για παιδιά. Θεωρώ ότι σε αυτές τις ηλικίες ο συγκεκριμένος διαχωρισμός δημιουργεί πολλά προβλήματα και αναίτια αγωνία, γι’ αυτό με την Κωνσταντίνα Πιτσιάκου καταλήξαμε πως οι έξι σολιστικοί ρόλοι θα παιχτούν από μικρά ανσάμπλ τεσσάρων παιδιών. Ως εκ τούτου, όλη η παράσταση αποτελείται από μικρές κοινότητες παιδιών όπου το ένα φροντίζει το άλλο, το ένα εμπιστεύεται το άλλο. Με αυτόν τον τρόπο αποφύγαμε τον διαχωρισμό του ποιος είναι ο σολίστας και ποιος στη χορωδία, είναι όλοι ίσοι».

Και ποια είναι η σχέση των μικρών αυτών ερμηνευτών με τα αγγλικά; Ο Θέμελης Γλυνάτσης απαντάει: «Δεν είναι απλώς αγγλικά, είναι μεσαιωνικά αγγλικά. Σίγουρα τα παιδιά δυσκολεύτηκαν, αλλά δούλεψαν πολύ μαζί μας και σιγά-σιγά η “περίεργη” αυτή γλώσσα τούς έγινε βίωμα. Τα θρησκευτικά αυτά δράματα γράφτηκαν για τον απλό λαό που δεν καταλάβαινε τη λατινική λειτουργία, άρα αποτελούν μια δραματοποιημένη εκδοχή της Βίβλου με σαφές λαϊκό και προσηλυτιστικό πρόσημο, αλλά και με σαφή χιουμοριστικά στοιχεία που συχνά “αποσταθεροποιούν” την αμιγώς θεολογική τους λειτουργία. Λόγου χάρη, η κυρία Νώε είναι “μπεκρού” και πεισματικά αρνείται να ανέβει στην Κιβωτό.

Προφανώς υπάρχει ένας υφέρπων μισογυνισμός στην αναπαράσταση της κυρία Νώε και των φιλενάδων της που πίνουν όσο ο Νώε φτιάχνει την Κιβωτό, τον οποίον αντιμετωπίσαμε κατάματα στις πρόβες και τον μετατρέψαμε σε σπινθήρα της προσωπικής επανάστασης της κυρίας Νώε. Σίγουρα, όμως, δεν πρόκειται για μια κωμική όπερα. Το βασικό για τον Μπρίτεν αλλά και για την καλλιτεχνική μας ομάδα είναι πως ο “Κατακλυσμός του Νώε” είναι ένα community project – μην ξεχνάμε πως στην εποχή του Μπρίτεν η εκκλησία στην Αγγλία ήταν ακόμα το κέντρο της κοινότητας, ειδικότερα στην επαρχία. Άλλωστε, ο ίδιος ο συνθέτης είχε μια έντονη, αν και διφορούμενη, σχέση με τη θρησκεία».

Θέμελης Γλυνάτσης: Ας ξεκινήσουμε με το να είμαστε πολύ πιο τολμηροί με τους ρόλους που δίνουμε στους νέους καλλιτέχνες, κι ας μην είναι τέλειοι Facebook Twitter
Η διευθύντρια της παιδικής χορωδίας της ΕΛΣ Κωνσταντίνα Πιτσιάκου. Φωτ.: Γιάννης Αντώνολγου

Όσον αφορά τα σκηνικά και τα κοστούμια, που βασίζονται σε σχέδια της Χριστίνας Δημητρά, τα έχουν φτιάξει τα ίδια τα παιδιά. Ο σκηνοθέτης εξηγεί: «Με την Κωνσταντίνα Πιτσιάκου και την εικαστικό Χριστίνα Δημητρά οργανώσαμε κατά τη διάρκεια τεσσάρων μηνών εβδομαδιαία καλλιτεχνικά εργαστήρια στο πλαίσιο των οποίων πρώτα κάναμε μουσική προετοιμασία και μετά όλα τα παιδιά ασχολούνταν με την κατασκευή των σκηνικών αντικειμένων. Έτσι εκείνα είναι υπεύθυνα για το συνολικό καλλιτεχνικό αποτύπωμα. Είναι πολύ συγκινητικό γιατί πολλά από αυτά τα παιδιά δεν είχαν πρότερη εμπειρία στη χειροτεχνία σε τέτοιο μέγεθος και τέτοια έκταση. Επίσης, είναι πράγματα που θα τα χρησιμοποιήσουν τα ίδια στην παράσταση, δεν είναι διακοσμητικά αντικείμενα».

Τελικά, είναι ένα παραμύθι; Απαντάει: «Στη δική μου εκδοχή έχω προσθέσει κάποια δραματουργικά επίπεδα που δεν απευθύνονται σε παιδιά αλλά σε ενήλικες. Έχω συμπεριλάβει μικρές “κρυφές” βιογραφίες του κυρίου και της κυρίας Νώε, γιατί αυτά τα έργα, αν τα αντιμετωπίσεις μόνο σε πρώτο επίπεδο, μπορεί σε ένα σύγχρονο κοινό να περάσουν ακόμα και ως καρτουνίστικα. Έχω δουλέψει με τους δύο πρωταγωνιστές, τον Γιάννη Γιαννίση, που ερμηνεύει τον Νώε, και την Άννα Αγάθωνος, που ερμηνεύει την κυρία Νώε, αλλά και με τα παιδιά προς μια κατεύθυνση που διερευνά το θέμα της θρησκείας, της εξουσίας και το κατά πόσο ο Νώε είναι ένας σωτήρας που έχει συγκεντρώσει όλα αυτά τα πλάσματα, ζητώντας τους να τον υπακούσουν. Συζητήσαμε και πειραματιστήκαμε πάνω στο αν και κατά πόσο σε μια σύγχρονη ανάγνωση τα ζώα θα μπορούσαν να επαναστατήσουν εναντίον του και να αντιτεθούν στην εμμονή με τη δομή και την τάξη του πρώτου αυτού τεχνολόγου. Τέλος, κόντρα στη μεσαιωνική μισογυνιστική αναπαράσταση, ψάξαμε το αν και κατά πόσο η κυρία Νώε είναι μια άπραγη γυναίκα – μήπως τελικά είναι περισσότερο ένας άνθρωπος παγιδευμένος στο ασφυκτικά δομημένο σύστημα ενός ιδιοφυούς άντρα. Συζητήσαμε εκτενώς τα ζητήματα εξουσίας και αντίστασης με τα παιδιά, και φάνηκε να τους ενδιαφέρει πάρα πολύ αυτή η οπτική».

Θέμελης Γλυνάτσης: Ας ξεκινήσουμε με το να είμαστε πολύ πιο τολμηροί με τους ρόλους που δίνουμε στους νέους καλλιτέχνες, κι ας μην είναι τέλειοι Facebook Twitter
Φωτ.: Γιάννης Αντώνολγου

Η τελευταία αυτή διαπίστωση του Θέμελη Γλυνάτση οδηγεί στο εύλογο ερώτημα αν παράλληλα καλλιεργείται η επόμενη γενιά opera lovers – ένας προβληματισμός που αφορά το μέλλον της όπερας γενικότερα. Μου απάντησε: «Πρέπει να μας απασχολούν οι νέοι ακροατές και οι νέοι καλλιτέχνες της όπερας γιατί, αν θέλουμε να είμαστε σοβαροί, πρέπει από πολύ νεαρή ηλικία να τους δίνουμε την ευκαιρία να “τριφτούν” με σοβαρούς συνθέτες, όχι απαραίτητα δύσβατους για την ηλικία τους. Αν μας ενδιαφέρει να επιβιώσει αυτό το είδος, πρέπει να δώσουμε πολύ μεγαλύτερο βάρος στην προετοιμασία των παιδιών και των νέων καλλιτεχνών, και στην έκθεσή τους, τόσο θεωρητικά όσο και πρακτικά, στα συνταρακτικά έργα του κανόνα αλλά και των μοντέρνων και σύγχρονων συνθετών.

Ας είμαστε πολύ πιο τολμηροί, καταρχάς, με τους ρόλους που δίνουμε στους νέους καλλιτέχνες, κι ας μην είναι τέλειοι. Δεν πειράζει. Για να διατηρηθεί το είδος της όπερας και του μουσικού θεάτρου πρέπει κανείς να τολμήσει, να εκπαιδεύσει καλλιτέχνες και ακροατές, να βάλει στο παιχνίδι καινούργιο ρεπερτόριο και να ξαναδεί το παλιό με γνώμονα όχι τη δραματουργική ταχυδακτυλουργία αλλά την αναζήτηση μιας ουσιαστικά ριζοσπαστικής ερμηνείας, να εμπλέξει όσο το δυνατό περισσότερες κοινωνικές ομάδες, να ανατρέψει ιεραρχίες και να προτείνει καινούργιους, ίσως λιγότερο επιβλητικούς τρόπους παρουσίασης της όπερας».   

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Το Υπουργείο Πολιτισμού και η Εθνική Λυρική Σκηνή παρουσιάζουν: 3ο Φεστιβάλ Λατρευτικής Μουσικής

Πολιτισμός / 3ο Φεστιβάλ Λατρευτικής Μουσικής: Μια κατανυκτική εμπειρία στους δρόμους και στα τοπόσημα της Αθήνας

Σε καλλιτεχνική διεύθυνση Γιώργου Κουμεντάκη, το φεστιβάλ θα παρουσιάσει περισσότερες από 40 συναυλίες και καλλιτεχνικές δράσεις σε εκκλησίες, μουσεία, αρχαιολογικούς και συναυλιακούς χώρους, καλωσορίζοντας για πρώτη φορά στο πρόγραμμά του και την Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης.
LIFO NEWSROOM
Μαρία Σκουλά: «Πιστεύω πολύ στο χάος μέσα μου»

Θέατρο / Μαρία Σκουλά: «Πιστεύω πολύ στο χάος μέσα μου»

Από τον ρόλο της Μάσα στην πραγματική ζωή, από το Ηράκλειο όπου μεγάλωσε μέχρι τη ζωή με τους ανθρώπους του θεάτρου, από τον φόβο στην ελευθερία, η ζωή της Μαρίας Σκουλά είναι ένας δρόμος μακρύς και δύσκολος που όμως την οδήγησε σε κάτι δυνατό και φωτεινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βασιλική Δρίβα: «Με προσβάλλει να με χρησιμοποιούν σαν καθρέφτη για την ανωτερότητά τους»

Οι Αθηναίοι / Βασιλική Δρίβα: «Με προσβάλλει να με χρησιμοποιούν σαν καθρέφτη για την ανωτερότητά τους»

Ανατρέποντας πολλά από τα στερεότυπα που συνοδεύουν τους ανθρώπους με αναπηρία, η Βασιλική Δρίβα περιγράφει τις δυσκολίες που αντιμετώπισε αλλά και τις χαρές, και μπορεί πλέον να δηλώνει, έστω δειλά, πως είναι ηθοποιός. Είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα παράσταση χαρτογραφεί το χάσμα μεταξύ γενιάς Z και γενιάς X

Θέατρο / Μια νέα παράσταση χαρτογραφεί το χάσμα μεταξύ γενιάς Z και γενιάς X

Μέσα από την εναλλαγή αφηγήσεων, εμπειριών, αναπαραστάσεων, χορού, βίντεο και ήχου, η παράσταση του Γιώργου Βαλαή αναδεικνύει τις διαφορές αλλά και τις συνδέσεις που υπάρχουν μεταξύ των δυο διαφορετικών γενεών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Θέατρο / 13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Τέχνη με φαντασία, αστείρευτη δημιουργία, πρωτοποριακές προσεγγίσεις: ένα επετειακό, εορταστικό, πολυσυλλεκτικό πρόγραμμα για τα 70 χρόνια του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου μέσα από 83 επιλογές από το θέατρο, τη μουσική και τον χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κυνηγώντας τον χαμένο χρόνο σε ένα έργο για την εξουσία

Θέατρο / «Δελφίνοι ή Καζιμίρ και Φιλιντόρ»: Ένα έργο για τη μόνιμη ήττα μας από τον χρόνο

Ο Θωμάς Μοσχόπουλος σκηνοθετεί και γράφει ένα έργο-παιχνίδι, εξετάζοντας τις σχέσεις εξουσίας, τον δημιουργικό αντίλογο και τη μάταιη προσπάθεια να ασκήσουμε έλεγχο στη ζωή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΧΛΟΗ ΟΜΠΟΛΕΝΣΚΙ: Σκηνογράφος-ενδυματολόγος του θεάτρου και της όπερας

Οι Αθηναίοι / Χλόη Ομπολένσκι: «Τι είναι ένα θεατρικό έργο; Οι δυνατότητες που δίνει στους ηθοποιούς»

Ξεκίνησε την καριέρα της ως βοηθός της Λίλα ντε Νόμπιλι, υπήρξε φίλη του Γιάννη Τσαρούχη, συνεργάστηκε με τον Κάρολο Κουν και τον Λευτέρη Βογιατζή, δούλεψε με τον Φράνκο Τζεφιρέλι και, για περισσότερο από 20 χρόνια, με τον Πίτερ Μπρουκ. Η διεθνούς φήμης σκηνογράφος και ενδυματολόγος Χλόη Ομπολένσκι υπογράφει τα σκηνικά και τα κοστούμια στην «Τουραντότ» του Πουτσίνι και αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Φάουστ» του Άρη Μπινιάρη, ένα μιούζικαλ από την Κόλαση

Θέατρο / Φάουστ: Ένα μιούζικαλ από την κόλαση

«Ζήσε! Μας λέει ο θάνατος, ζήσε!», είναι το ρεφρέν του τραγουδιού που επαναλαμβάνεται ξανά και ξανά, εν μέσω ομαδικών βακχικών περιπτύξεων – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση «Φάουστ» του Γκαίτε σε σκηνοθεσία Άρη Μπινιάρη στο Εθνικό Θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Θέατρο / Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Η μεγάλη προσωπικότητα του ευρωπαϊκού θεάτρου Αριάν Μνουσκίν επιστρέφει στο Φεστιβάλ Αθηνών με το Θέατρο του Ήλιου για να μιλήσουν για τα τέρατα της Ιστορίας που παραμονεύουν πάντα και απειλούν τον ελεύθερο κόσμο. Με αφορμή την παράσταση που αποθεώνει τη σημασία του λαϊκού θεάτρου στην εποχή μας μοιραζόμαστε την ιστορία της ζωής και της τέχνης της, έννοιες άρρηκτα συνδεδεμένες, που υπηρετούν με πάθος την πρωτοπορία, την εγγύτητα που δημιουργεί η τέχνη και τη μεγαλειώδη ουτοπία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ Νίκος Χατζόπουλος

Νίκος Χατζόπουλος / «Αν σκέφτεσαι μόνο το ταμείο, κάποια στιγμή το ταμείο θα πάψει να σκέφτεται εσένα»

Ο Νίκος Χατζόπουλος έχει διανύσει μια μακρά πορεία ως ηθοποιός, σκηνοθέτης, μεταφραστής και δάσκαλος υποκριτικής. Μιλά στη LIFO για το πόσο έχει αλλάξει το θεατρικό τοπίο σήμερα, για τα πρόσφατα περιστατικά λογοκρισίας στην τέχνη, καθώς και για τις προσεχείς συνεργασίες του με τον Γιάννη Χουβαρδά και τον Ακύλλα Καραζήση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Χορός / Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Maguy Marin, Χρήστος Παπαδόπουλος, Damien Jalet, Omar Rajeh και άλλα εμβληματικά ονόματα του χορού πρωταγωνιστούν στις 20 παραστάσεις του φετινού προγράμματος του 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, που θα πραγματοποιηθεί από τις 18-27 Ιουλίου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Μια άλλη Θήβα»: Η πιο αθόρυβη επιτυχία της θεατρικής Αθήνας

The Review / «Μια άλλη Θήβα»: Η παράσταση-φαινόμενο που ξεπέρασε τους 100.000 θεατές

O Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με τη Βένα Γεωργακοπούλου για την θεατρική παράσταση στο Θεάτρο του Νέου Κόσμου, σε σκηνοθεσία Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου, που διανύει πλέον την τρίτη της σεζόν σε γεμάτες αίθουσες. Ποιο είναι το μυστικό της επιτυχίας της; Το ίδιο το έργο ή οι δύο πρωταγωνιστές, ο Θάνος Λέκκας και ο Δημήτρης Καπουράνης, που καθήλωσαν το κοινό;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Διαβάζοντας Ευριπίδη καταλαβαίνεις πού πάτησε η ακροδεξιά»

Θέατρο / «Διαβάζοντας Ευριπίδη καταλαβαίνεις πού πάτησε η ακροδεξιά»

Η Μαρία Πρωτόπαππα σκηνοθετεί την «Ανδρομάχη» στην Επίδαυρο, με άντρες ηθοποιούς στους γυναικείους ρόλους, εξερευνώντας τις πολιτικές και ηθικές διαστάσεις του έργου του Ευριπίδη. Η δημοκρατία, η ελευθερία, η ηθική και η ευθύνη ηγετών και πολιτών έρχονται σε πρώτο πλάνο σε μια πολιτική και κοινωνική τραγωδία με πολυδιάστατη δομή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «Χρυσή Εποχή»

Αποστολή στο Νόβι Σαντ / Κωνσταντίνος Ρήγος: «Ήθελα ένα υπέροχο πάρτι όπου όλοι είναι ευτυχισμένοι»

Στη νέα παράσταση του Κωνσταντίνου Ρήγου «Χρυσή Εποχή», μια συμπαραγωγή της ΕΛΣ με το Φεστιβάλ Χορού Βελιγραδίου, εικόνες από μια καριέρα 35 ετών μεταμορφώνονται ‒μεταδίδοντας τον ηλεκτρισμό και την ενέργειά τους‒ σε ένα ολόχρυσο ξέφρενο πάρτι.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Απόπειρες για τη ζωή της: Ψάχνοντας την αλήθεια για τις υπέροχες, βασανισμένες γυναίκες και τις τραγικές εμπειρίες τους

Θέατρο / Η βάρβαρη εποχή που ζούμε σε μια παράσταση

Ο Μάρτιν Κριμπ στο «Απόπειρες για της ζωή της» που ανεβαίνει στο Θέατρο Θησείον σκιαγραφεί έναν κόσμο όπου κυριαρχεί ο πόλεμος, ο θάνατος, η καταπίεση, η τρομοκρατία, η φτώχεια, ο φασισμός, αλλά και ο έρωτας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
To νόημα τού να ανεβάζεις Πλάτωνα στην εποχή του ΤikTok

Άννα Κοκκίνου / To νόημα τού να ανεβάζεις το Συμπόσιο του Πλάτωνα στην εποχή του tinder

Η Άννα Κοκκίνου στη νέα της παράσταση αναμετριέται με το «Συμπόσιο» του Πλάτωνα και τις πολλαπλές όψεις του Έρωτα. Εξηγεί στη LiFO για ποιον λόγο επέλεξε να ανεβάσει το αρχαίο φιλοσοφικό κείμενο, πώς το προσέγγισε δραματουργικά και κατά πόσο παραμένουν διαχρονικά τα νοήματά του.
M. HULOT
«Άμα σε λένε “αδελφή”, πώς να δεχτείς την προσβολή ως ταυτότητά σου;»

Θέατρο / «Άμα σε λένε “αδελφή”, πώς να δεχτείς την προσβολή ως ταυτότητά σου;»

Η παράσταση TERAΣ διερευνά τις queer ταυτότητες και τα οικογενειακά τραύματα, μέσω της εμπειρίας της αναγκαστικής μετανάστευσης. Μπορεί τελικά ένα μέλος της ΛΟΑΤΚΙΑ+ κοινότητας να ζήσει ελεύθερα σε ένα μικρό νησί;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Αντώνης Αντωνόπουλος από μικρός είχε μια έλξη για τα νεκροταφεία ή Όλα είναι θέατρο αρκεί να στρέψεις το βλέμμα σου πάνω τους ή Η παράσταση «Τελευταία επιθυμία» είναι ένα τηλεφώνημα από τον άλλο κόσμο

Θέατρο / «Ας απολαύσουμε τη ζωή, γιατί μας περιμένει το σκοτάδι»

Ο Αντώνης Αντωνόπουλος, στη νέα του παράσταση «Τελευταία Επιθυμία», δημιουργεί έναν χώρο όπου ο χρόνος για λίγο παγώνει, δίνοντάς μας τη δυνατότητα να συναντήσουμε τους νεκρούς αγαπημένους μας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Όσα (δε) βλέπουν τα μέντιουμ

Θέατρο / Όσα (δε) βλέπουν τα μέντιουμ

«Δεν πηγαίνουμε ποτέ στη Μόσχα, όμως η επιθυμία γι’ αυτήν κυλάει διαρκώς μέσα μας» - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για τη sold-out παράσταση «Τρεις Αδελφές» του Τσέχοφ, σε σκηνοθεσία Μαρίας Μαγκανάρη στο Εθνικό Θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ