«Lucia di Lammermoor»: Μια όπερα που αξίζει να ακούσει κανείς

Lucia di Lammermoor Facebook Twitter
Ίσως το πιο συναρπαστικό κομμάτι της πλοκής να αφορά την έννοια της «τρέλας» και τον τρόπο με τον οποίο την αντιλαμβάνονταν οι άνθρωποι στο παρελθόν. Φωτ.: Δ. Σακαλάκης
0

Αν έψαχνε κανείς έναν τρόπο να χαρακτηρίσει την όπερα «Lucia di Lammermoor» του Γκαετάνο Ντονιτσέτι (1797-1848), πιστεύω πως θα έλεγε ότι είναι το απόγειο του στυλ όπερας που ονομάζουμε bel canto. Μέσα της βρίσκει κανείς όλα τα μουσικά σχήματα που είναι χαρακτηριστικά αυτού του στυλ, τα οποία περιλαμβάνουν, για παράδειγμα, το κλασικό ρετσιτατίβο-καβαντίνα-ρετσιτατίβο-καμπαλέτα σε τουλάχιστον τρεις περιπτώσεις ή τη μακροσκελή σκηνή της τρέλας.  

Ο Γκαετάνο Ντονιτσέτι φαίνεται να φτάνει στο απόγειο της σύνθεσής του με αυτήν την όπερα, επηρεασμένος από την όπερα του Μπελίνι «Οι πουριτανοί», που είχε παρουσιαστεί μόλις επτά μήνες πριν από την πρεμιέρα της «Lucia di Lammermoor», γεμάτη με φωνητικά «πυροτεχνήματα» και περιθώρια για τους τραγουδιστές να αναδείξουν τις ικανότητές τους.  

Το πιο σημαντικό βέβαια είναι ότι όλες οι μουσικές φράσεις είναι στηριγμένες πρωτίστως στην «ομορφιά του τραγουδιού» –σε μια αυτολεξεί μετάφραση του bel canto– και δευτερευόντως στα συναισθήματα των χαρακτήρων. Θα έλεγε κανείς πως κάτι τέτοιο έρχεται σε αντίθεση με την όλη υπόσταση της όπερας ως έκφρασης ανθρώπινων συναισθημάτων. Ωστόσο, πρόκειται απλώς για μια ψευδαίσθηση, διότι η βάση μπορεί να δίνεται στην «ομορφιά του τραγουδιού», όμως η μουσική του Ντονιτσέτι –αλλά και κάθε άλλου συνθέτη αυτού του στυλ– είναι έτσι σκηνοθετημένη ώστε κάθε παύση, κάθε «ανεβοκατέβασμα» της σοπράνο, να περνά στον θεατή υποσυνείδητα το αντίστοιχο συναίσθημα, χωρίς να χρειάζονται υπερβολικές θεατρικές ερμηνείες από μέρους των τραγουδιστών ή δυσνόητοι και σπαρακτικοί μονόλογοι.  

Ενδιαφέρον είναι το γεγονός ότι η «Lucia di Lammermoor» είχε για κάποια χρόνια, πριν από το 1950, μέχρι και την εποχή της Κάλλας, σχεδόν εξαφανιστεί από τις σεζόν των μεγάλων θεάτρων. Αυτό που συνέβαλε στην αναβίωσή της ήταν η δυναμική προσωπικότητα της Κάλλας.

Ίσως το πιο συναρπαστικό κομμάτι της πλοκής να αφορά την έννοια της «τρέλας» και τον τρόπο με τον οποίο την αντιλαμβάνονταν οι άνθρωποι στο παρελθόν. Φυσικά, η όπερα επικεντρώνεται στην ιστορία αγάπης και μίσους της Λουτσία και του αγαπημένου της Εντγκάρντο, όμως η τρέλα της είναι το στοιχείο εκείνο που κινεί όλη την πλοκή. Η Λουτσία, ήδη από τα πρώτα λεπτά της εμφάνισής της, δείχνει σημάδια κάποιας ψυχικής αστάθειας, καθώς περιγράφει το φάντασμα που είδε στο σιντριβάνι ενώ περιμένει τον Εντγκάρντο. Το αποκορύφωμα, ωστόσο, είναι αυτή η φανταστική σκηνή προς το τέλος της όπερας στην οποία, έχοντας χάσει τα λογικά της, ονειρεύεται φαντάσματα και μια ζωή με τον αγαπημένο της. Αν σκεφτεί κανείς την ταινία του Ingmar Bergman «Through a glass darkly», θα δει ακριβώς αυτό το κοινό· την «τρέλα» ως ένα στοιχείο που βρισκόταν μέσα στην κοινωνία και θεωρούνταν απόρροια κάποιας συναισθηματικής κατάστασης και όχι κάποιας ψυχικής διαταραχής. 

λουτσία ντι λαμερμουρ Facebook Twitter
Η «Lucia di Lammermoor» είναι μια όπερα που πρέπει να ακούσει κανείς, εάν ενδιαφέρεται έστω και λίγο να γνωρίσει την τέχνη της όπερας. Φωτ.: Γ. Αντώνογλου

Ενδιαφέρον είναι το γεγονός ότι η «Lucia di Lammermoor» είχε για κάποια χρόνια, πριν από το 1950, μέχρι και την εποχή της Κάλλας, σχεδόν εξαφανιστεί από τις σεζόν των μεγάλων θεάτρων. Αυτό που συνέβαλε στην αναβίωσή της ήταν η δυναμική προσωπικότητα της Κάλλας. Συνεπαρμένη από τον ρόλο που τόσο αγάπησε και ερμήνευσε 43 φορές και σε δύο ηχογραφήσεις, έθετε ως όρο των συμβολαίων της με διάφορα θέατρα την παρουσίαση της «Lucia di Lammermoor». Ταυτόχρονα, το 1959, με τον ρόλο της «Lucia di Lammermoor» η θρυλική Τζόαν Σάδερλαντ έγινε αυτό που οι «New York Times» ονόμασαν «overnight success» στη Royal Opera House του Λονδίνου, σε μια νέα παραγωγή του Franco Zeffirelli με τον Tullio Serafin ως μαέστρο. 

Η Εθνική Λυρική Σκηνή φέρνει αυτόν τον Απρίλιο και για αρκετές παραστάσεις δύο εναλλασσόμενα καστ με κορυφαίους ερμηνευτές. Στον ρόλο της Λουτσία βρίσκονται η Jessica Pratt, η καταξιωμένη κολορατούρα σοπράνο, καθώς και η Βασιλική Καραγιάννη, τακτική υψίφωνος της Λυρικής Σκηνής που μαγεύει σε κάθε της παράσταση το διεθνές και το ελληνικό κοινό, ενώ τον ρόλο του Εντγκάρντο αναλαμβάνουν ο Ismael Jordi και ο Γιάννης Χριστόπουλος. Τέλος, τον σκοτεινό ρόλο του Ενρίκο ερμηνεύει ο Έλληνας βαρύτονος Διονύσιος Σούρμπης και αντίστοιχα τον Ραϊμόντο οι Πέτρος Μαγουλάς και Τάσος Αποστόλου. Την ορχήστρα διευθύνει ο μαέστρος Λουκάς Καρυτινός, τη σκηνοθεσία έχει αναλάβει η διάσημη Βρετανίδα σκηνοθέτρια Katie Mitchell, ενώ η όπερα είναι καρπός συμπαραγωγής της Εθνικής Λυρικής Σκηνής με τη Βασιλική Όπερα του Λονδίνου.  

Lucia di Lammermoor Facebook Twitter
Φωτ.: Δ. Σακαλάκης

Κλείνοντας, η «Lucia di Lammermoor» είναι μια όπερα που πρέπει να ακούσει κανείς, εάν ενδιαφέρεται έστω και λίγο να γνωρίσει την τέχνη της όπερας, διότι παρουσιάζει όλα τα μουσικά σχήματα, τα αδιέξοδα της πλοκής (συχνά σε πολλές όπερες) και το δραματικό και φωνητικό στυλ που παρεκκλίνει από την πρώιμη «μοτσαρτική» όπερα και απέχει από τους «μοντερνισμούς» –αν μπορεί κανείς να περιγράψει έτσι την εξέλιξη– της βαγκνερικής όπερας. 

Δείτε περισσότερες πληροφορίες για την παράσταση εδώ

Ο Φίλιππος Δρόλιας είναι φοιτητής Ιατρικής στο Πανεπιστήμιο Κρήτης και διατηρεί το δημοφιλές προφίλ στο Instagram @operafanatic_   

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Άρης Χριστοφέλλης

Όπερα / «Ακόμα και όσοι θαυμάζουν σχεδόν ειδωλολατρικά την Κάλλας, λίγα γνωρίζουν για την τέχνη της»

Ο κόντρα τενόρος Άρης Χριστοφέλλης, επιστημονικός σύμβουλος του ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Τα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας», εξηγεί τους λόγους για τους οποίους η θρυλική σοπράνο παραμένει μια ανυπέρβλητη καλλιτέχνιδα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βασίλης Λούρας: «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Μουσική / «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Το ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Tα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας» που έγραψε και σκηνοθέτησε ο Βασίλης Λούρας -και θα κυκλοφορήσει σύντομα στους κινηματογράφους από το Cinobo- είναι μια συναρπαστική ταινία για την Κάλλας που αποκαθιστά την αλήθεια για τα χρόνια της στην Ελλάδα αλλά και για τη θυελλώδη σχέση της με τη χώρα που η μεγάλη ντίβα θεωρούσε πατρίδα.
M. HULOT

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η τραγική ιστορία και η άγρια δολοφονία μιας θαρραλέας περφόρμερ

Θέατρο / Η τραγική ιστορία και η άγρια δολοφονία μιας θαρραλέας περφόρμερ

Όταν η Πίπα Μπάκα ξεκίνησε να κάνει oτοστόπ από την Ιταλία για να φτάσει στην Ιερουσαλήμ δεν φαντάστηκε ότι αυτό το ταξίδι-μήνυμα ειρήνης θα κατέληγε στον βιασμό και τη δολοφονία της. Mια παράσταση που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών αναφέρεται στην ιστορία της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Σίμος Κακάλας ξορκίζει τα χάλια μας με μια κωμωδία γέλιου και αίματος

Θέατρο / Ο Σίμος Κακάλας ξορκίζει τα χάλια μας με μια κωμωδία γέλιου και αίματος

Τα «Κακά σκηνικά» είναι «μια κωμική κόλαση» αφιερωμένη στη ζοφερή ελληνική πραγματικότητα, μια απόδραση από τα χάλια της χώρας, του θεάτρου, του παγκόσμιου γεωπολιτικού γίγνεσθαι, ένα ξόρκι στην κατάθλιψη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χρήστος Παπαδόπουλος: «Κάθε μορφή τέχνης χρειάζεται το εσωτερικό βάθος»

Θέατρο / Χρήστος Παπαδόπουλος: «Mε αφορά πολύ το "μαζί"»

Το «τρομερό παιδί» από τη Νεμέα που συμπληρώνει φέτος δέκα χρόνια στη χορογραφία ανοίγει το φετινό 31ο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας με τους Dance On Ensemble και το «Mellowing», μια παράσταση για τη χάρη και το σθένος της ωριμότητας.  
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Κάνεις χορό γιατί αυτή είναι η μεγάλη σου ανάγκη

Χορός / «Κάνουμε χορό γιατί αυτή είναι η μεγάλη μας ανάγκη»

Με αφορμή την παράσταση EPILOGUE, ο διευθυντής σπουδών της σχολής της Λυρικής Σκηνής Γιώργος Μάτσκαρης και έξι χορευτές/χορεύτριες μιλούν για το δύσκολο στοίχημα τού να ασχολείται κανείς με τον χορό στην Ελλάδα σήμερα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μαρία Κωνσταντάρου: «Ερωτεύτηκα αληθινά στα 58»

Οι Αθηναίοι / Μαρία Κωνσταντάρου: «Δεν παίζω πια γιατί δεν υπάρχουν ρόλοι για την ηλικία μου»

Μεγάλωσε χωρίς τη μάνα της, φώναζε «μαμά» μια θεία της, θυμάται ακόμα τις παιδικές της βόλτες στον βασιλικό κήπο. Όταν είπε πως θέλει να γίνει ηθοποιός, ο πατέρας της είπε «θα σε σφάξω». Η αγαπημένη ηθοποιός που έπαιξε σε μερικές από τις σημαντικότερες θεατρικές παραστάσεις αλλά και ταινίες της εποχής της είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Γιάννος Περλέγκας ανεβάζει τον «Κατσούρμπο» του Χορτάτση

Θέατρο / Γιάννος Περλέγκας: «Ο Κατσούρμπος μας είναι μια απόπειρα να γίνουμε πιο αθώοι»

Ο Γιάννος Περλέγκας σκηνοθετεί το έργο του Χορτάτση στο πλαίσιο του στο πλαίσιο του Κύκλου Ρίζες του Φεστιβάλ Αθηνών. Τον συναντήσαμε στις πρόβες όπου μας μίλησε για την αξία του Κρητικού συγγραφέα και του έργου του και την ανάγκη για περισσότερη λαϊκότητα στο θέατρο. Κάτι που φιλοδοξεί να μας δώσει με αυτό το ανέβασμα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βασίλης Παπαβασιλείου

Απώλειες / Βασίλης Παπαβασιλείου (1949-2025): Ένας σπουδαίος διανοητής του ελληνικού θεάτρου

«Αυτό, λοιπόν, το οφείλω στο θέατρο: τη σωτηρία από την κακομοιριά μου»: Ο σκηνοθέτης, μεταφραστής, ηθοποιός και δάσκαλος Βασίλης Παπαβασιλείου πέθανε σε ηλικία 76 ετών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΓΚΟΤΣΟΠΟΥΛΟΣ

Θέατρο / Δημήτρης Γκοτσόπουλος: «Ήμουν ένα αγρίμι που είχε κατέβει από τα βουνά»

Ο ταλαντούχος ηθοποιός φέτος ερμηνεύει τον Νεοπτόλεμο στον «Φιλοκτήτη» του Σοφοκλή. Πώς κατάφερε από ένα αγροτικό περιβάλλον να πρωταγωνιστήσει σε μεγάλες τηλεοπτικές επιτυχίες και γιατί πέρασε ένα ολόκληρο καλοκαίρι στην Πολύαιγο, διαβάζοντας «Βάκχες»;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιάννης Χουβαρδάς: «Το κοινό που έρχεται να σε δει είναι ο καθρέφτης σου»

Θέατρο / Γιάννης Χουβαρδάς: «Το κοινό που έρχεται να σε δει είναι ο καθρέφτης σου»

Ο κορυφαίος Έλληνας σκηνοθέτης διασκευάζει φέτος τις τραγωδίες του Οιδίποδα σε ένα ενιαίο έργο και μιλά στη LiFO, για το πώς η μοίρα είναι μια παρεξηγημένη έννοια, ενώ σχολιάζει το αφήγημα περί «καθαρότητας» της Επιδαύρου, καθώς και τις ακραίες αντιδράσεις που έχει δεχθεί από το κοινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΓΙΑ 28 ΜΑΙΟΥ Elena Souliotis: Η Ελληνίδα που θα γινόταν η επόμενη Κάλλας 

Θέατρο / Elena Souliotis: Η Ελληνίδα που θα γινόταν η επόμενη Κάλλας 

Σαν σήμερα, το 1943, γεννήθηκε η Ελληνίδα σοπράνο που διέπρεψε για μια ολόκληρη δεκαετία στην Ευρώπη και την Αμερική, αλλά κάηκε εξαιτίας μιας σειράς ιδιαίτερα απαιτητικών ρόλων, τους οποίους ερμήνευσε πολύ νωρίς. Ο κόντρα τενόρος Άρης Χριστοφέλλης, ένας από τους λίγους στην Ελλάδα που γνωρίζουν σε βάθος την πορεία της, περιγράφει την άνοδο και την πτώση της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Δημήτρης Καπουράνης: «Το αόρατο νήμα που ενώνει τα παιδιά μεταναστών είναι το πένθος»

Θέατρο / Δημήτρης Καπουράνης: «Το αόρατο νήμα που ενώνει τα παιδιά μεταναστών είναι το πένθος»

Από τους Αγίους Σαράντα της Αλβανίας μέχρι τη σκηνή του Εθνικού Θεάτρου, η ζωή του βραβευμένου ηθοποιού, τραγουδιστή και σεναριογράφου είναι μια διαρκής προσπάθεια συμφιλίωσης με την απώλεια. Η παράσταση «Μια άλλη Θήβα» τον καθόρισε, ενώ ο ρόλος του στο «Brokeback Mountain» τού έσβησε κάθε ομοφοβικό κατάλοιπο. Δηλώνει πως αυτό που τον ενοχλεί βαθιά είναι η αδράνεια απέναντι σε όσα συμβαίνουν γύρω μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μιχαήλ Μαρμαρινός: Το έπος μάς έμαθε να αναπνέουμε ΟΙ ΥΠΟΛΟΙΠΟΙ ΑΡΚΕΤΟΙ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ

Θέατρο / Μιχαήλ Μαρμαρινός: «Από μια κοινωνία της αιδούς, γίναμε μια κοινωνία της ξεδιαντροπιάς»

Με τη νέα του παράσταση, ο Μιχαήλ Μαρμαρινός επιστρέφει στην Οδύσσεια και στον Όμηρο και διερευνά την έννοια της φιλοξενίας. Αναλογίζεται το «απύθμενο θράσος» της εποχής μας, εξηγεί τη στενή σχέση του έπους με το βίωμα και το θαύμα που χάσαμε και παραμένει σχεδόν σιωπηλός για τη νέα του θέση ως καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Αθηνών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Θέατρο / 13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Τέχνη με φαντασία, αστείρευτη δημιουργία, πρωτοποριακές προσεγγίσεις: ένα επετειακό, εορταστικό, πολυσυλλεκτικό πρόγραμμα για τα 70 χρόνια του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου μέσα από 83 επιλογές από το θέατρο, τη μουσική και τον χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κυνηγώντας τον χαμένο χρόνο σε ένα έργο για την εξουσία

Θέατρο / «Δελφίνοι ή Καζιμίρ και Φιλιντόρ»: Ένα έργο για τη μόνιμη ήττα μας από τον χρόνο

Ο Θωμάς Μοσχόπουλος σκηνοθετεί και γράφει ένα έργο-παιχνίδι, εξετάζοντας τις σχέσεις εξουσίας, τον δημιουργικό αντίλογο και τη μάταιη προσπάθεια να ασκήσουμε έλεγχο στη ζωή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΧΛΟΗ ΟΜΠΟΛΕΝΣΚΙ: Σκηνογράφος-ενδυματολόγος του θεάτρου και της όπερας

Οι Αθηναίοι / Χλόη Ομπολένσκι: «Τι είναι ένα θεατρικό έργο; Οι δυνατότητες που δίνει στους ηθοποιούς»

Ξεκίνησε την καριέρα της ως βοηθός της Λίλα ντε Νόμπιλι, υπήρξε φίλη του Γιάννη Τσαρούχη, συνεργάστηκε με τον Κάρολο Κουν και τον Λευτέρη Βογιατζή, δούλεψε με τον Φράνκο Τζεφιρέλι και, για περισσότερο από 20 χρόνια, με τον Πίτερ Μπρουκ. Η διεθνούς φήμης σκηνογράφος και ενδυματολόγος Χλόη Ομπολένσκι υπογράφει τα σκηνικά και τα κοστούμια στην «Τουραντότ» του Πουτσίνι και αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ