Η Καρολίνα Μπιάνκι παίρνει το ναρκωτικό του βιασμού επί σκηνής. Τι γίνεται μετά;

Η νύφη και το «Καληνύχτα, Σταχτοπούτα» Facebook Twitter
Κινούμενη στα όρια θεάτρου και περφόρμανς, η Μπιάνκι συνθέτει μια ημι-πραγματική συνθήκη που εγκυμονεί αξιοσημείωτο ρίσκο για όλους τους εμπλεκόμενους και προπαντός για την ίδια. Φωτ.: Christophe Raynaud de Lage
0

Πώς να μιλήσεις γι’ αυτό που δεν θυμάσαι; Πώς να μιλήσεις γι’ αυτό που γδέρνει νυχθημερόν τα τοιχώματα, αλλά δεν βρίσκει τρόπο να βγει;

Να ξέρεις, να διαισθάνεσαι, πως σου συνέβη το ολέθριο, αλλά να μην μπορείς να το ονοματίσεις, να μην μπορείς να του δώσεις σχήμα, μορφή, ήχο. Να υποψιάζεσαι πως είχε την πιο απαίσια όψη, την πιο απωθητική μυρωδιά, πως σου συνέβη χωρίς να το επιδιώξεις, πως σφηνώθηκε στο σώμα σου σαν κεραυνός, πως έκαψε τα εντόσθιά σου, σε παραμόρφωσε, σε διέλυσε, για λίγα λεπτά, για μια αιωνιότητα, για όσο χρειάστηκε ώστε, χρόνια μετά, να πασχίζεις ακόμα, αναζητώντας μια αναλαμπή, ένα ξέφωτο, έναν τρόπο να συναντηθείς με το αδιανόητο, να αναμετρηθείς με το πιο βεβηλωμένο, το πιο εύθραυστο, το πιο πολύτιμο κομμάτι του εαυτού σου, αυτό που παραμένει ερμητικά αφανέρωτο, πεισματικά αδιαφανές και αδιαπέραστο, αντιστεκόμενο σε κάθε εκούσια προσπάθεια ψηλάφησης και εξημέρωσης, κατανόησης ή εκλογίκευσης. 

Θυμός, τρόμος, απόγνωση. «Κάνω ό,τι είναι δυνατό για να μπορέσω να θυμηθώ. Τι συνέβη;» ρωτάει η Καρολίνα Μπιάνκι, αναφερόμενη στη νύχτα που έπεσε θύμα βιασμού, ενώ βρισκόταν υπό την επήρεια του χαπιού γνωστού στην πατρίδα της, τη Βραζιλία, ως «Καληνύχτα, Σταχτοπούτα». Το εν λόγω ναρκωτικό προκαλεί προσωρινή παράλυση και, στη συνέχεια, αμνησία. Ως αποτέλεσμα, το θύμα, ακόμη κι όταν ανακτήσει τις αισθήσεις του, αδυνατεί να ανακαλέσει τη σεξουαλική κακοποίηση που υπέστη πριν από λίγη ώρα. «Τι συνέβη;...» ρωτά ξανά και ξανά η Μπιάνκι. Η συνείδηση καταβάλλει διαρκώς προσπάθεια «που καταλήγει σε μια μαύρη τρύπα», μας εξηγεί.

«Μου προκαλεί αηδία το νυφικό σου φόρεμα», λέει η Μπιάνκι απευθυνόμενη στην εικόνα της Μπάκα που προβάλλεται στην οθόνη πίσω της. «Η “καλή” γυναίκα, η “τίμια”, η οικοφεμινίστρια με κάνουν να θέλω να σκοτώσω».

Σκάβοντας μανιωδώς στο τούνελ της ατομικής και συλλογικής μνήμης, η καλλιτέχνις και συγγραφέας δεν βρήκε ποτέ απάντηση. Η διαδικασία, όμως, την οδήγησε σε μια σειρά ζωογόνων ανακαλύψεων, ένα πλήθος ευεργετικών επαφών που τη συντρόφεψαν ανακουφιστικά κατά την κάθοδό της στην Κόλαση. Και είναι αυτό το σύμπαν των «φαντασμάτων», όπως τις αποκαλεί, των κακοποιημένων γυναικών που μπόρεσαν ή δεν μπόρεσαν να βρουν τη φωνή τους ανά τους αιώνες, στο οποίο επιχειρεί τώρα εκείνη να μας εισάγει στέκοντας ενώπιόν μας στη σκηνή, με το ολόλευκο κοστούμι της.

Η νύφη και το «Καληνύχτα, Σταχτοπούτα» Facebook Twitter
Δεσπόζουσα μορφή σε αυτή την ταπισερί οδύνης που ξεδιπλώνει η Μπιάνκι ενώπιόν μας κατά τη διάρκεια του πρώτου –κυρίως– μέρους της παράστασης, ονόματι «Νύφη» είναι η Πίπα Μπάκα, η Ιταλίδα δημιουργός περφόρμανς. Φωτ.: Christophe Raynaud de Lage

«Μες στα μισά του δρόμου της ζωής μας / σε μαύρο δάσος βρέθηκα χαμένος / απ’ την ορθή οδό λοξοδρομώντας./ Αχ, πόσο δύσκολο είναι να μιλήσω / για το άγριο αυτό, τραχύ, δύσβατο δάσος, που η μνήμη του και μόνο με τρομάζει»,¹ αρχίζει την αφήγησή του ο Δάντης στη Θεία Κωμωδία και με αυτούς τους διάσημους, μελαγχολικούς στίχους ξεκινάει η Μπιάνκι την περιήγηση στο δικό της μαύρο δάσος. Εκεί όπου περιπλανώμενη συνάντησε μια γυμνή πανικόβλητη γυναίκα να σφαγιάζεται από τον μανιασμένο διώκτη της, στις «Σκηνές από την ιστορία του Ναστάζιο ντέλι Ονέστι» του Μποτιτσέλι, «μία από τις πιο βίαιες απεικονίσεις βασανιστηρίων γυναικών στην κλασική ζωγραφική»²· τη Γαλλίδα εικαστικό Ζίνα Πανέ (1939-1990) που χάραζε το σώμα της με ξυράφι, μετατρέποντάς το σε τόπο τελετουργικού μαρτυρίου· την Αγία Ούρσουλα και τις παρθένες ακολούθους της που συνελήφθησαν στην Κολωνία και βρήκαν φρικτό τέλος, διά βελών ή δι’ απαγχονισμού, στα χέρια των Ούνων· την Αγία Αικατερίνη που αποκεφαλίστηκε από τον Αυτοκράτορα Μαξέντιο· την Κουβανoαμερικανή Άνα Μεντιέτα και το έργο της «Άτιτλο (Σκηνή Βιασμού)» (1973), μία από τις πρώτες φεμινιστικές περφόρμανς της περιόδου, που γεννήθηκε «ως αντίδραση ενάντια στην ιδέα της βίας κατά των γυναικών»³· τη Βραζιλιάνα Ελίζα Σίλβα Σαμούδιο που στραγγαλίστηκε, διαμελίστηκε και δόθηκε βορά στα σκυλιά του ποδοσφαιριστή συντρόφου της, κατ’ εντολή του ιδίου, το 2010. 

Η νύφη και το «Καληνύχτα, Σταχτοπούτα» Facebook Twitter
Εκεί όπου περιπλανώμενη συνάντησε μια γυμνή πανικόβλητη γυναίκα να σφαγιάζεται από τον μανιασμένο διώκτη της στη Γαλλίδα εικαστικό Ζίνα Πανέ (1939-1990) που χάραζε το σώμα της με ξυράφι, μετατρέποντάς το σε τόπο τελετουργικού μαρτυρίου. Φωτ.: Christophe Raynaud de Lage

Και, φυσικά, την Πίπα Μπάκα, την Ιταλίδα δημιουργό περφόρμανς και δεσπόζουσα μορφή σε αυτή την ταπισερί οδύνης που ξεδιπλώνει η Μπιάνκι ενώπιόν μας κατά τη διάρκεια του πρώτου –κυρίως– μέρους της παράστασης, ονόματι «Νύφη».

Η ιστορία της νεαρής γυναίκας που βιάσθηκε και δολοφονήθηκε στην Κωνσταντινούπολη το 2008, ενώ επιχειρούσε, μαζί με μια φίλη της, να διασχίσουν τα Βαλκάνια και να φτάσουν στην Ιερουσαλήμ κάνοντας οτοστόπ ντυμένες νύφες (το πρότζεκτ ονομαζόταν «Brides on Tour») υπήρξε το έναυσμα της δικής της προσωπικής και καλλιτεχνικής αφύπνισης, εξηγεί η Μπιάνκι, καθώς εκκινεί, γεμάτη αμφιθυμία, τον σπαρακτικό διάλογό της με τη νεκρή.

Από τη μία οργίζεται μαζί της, με την αφέλειά της, την εμπιστοσύνη της στην καλοσύνη των ξένων, των άγνωστων οδηγών που την έπαιρναν στο αυτοκίνητό τους, τη ρομαντική αντίληψή της ότι μπορεί ένα ταξίδι-μήνυμα ειρήνης, όπως αυτό που εκτελούσε με τη φίλη της, να γεφυρώσει τις πολιτισμικές διαφορές και να αποδείξει ότι ο «γάμος μεταξύ διαφορετικών λαών και εθνών» είναι εφικτός.

«Μου προκαλεί αηδία το νυφικό σου φόρεμα», λέει η Μπιάνκι απευθυνόμενη στην εικόνα της Μπάκα που προβάλλεται στην οθόνη πίσω της. «Η “καλή” γυναίκα, η “τίμια”, η οικοφεμινίστρια με κάνουν να θέλω να σκοτώσω». Την επόμενη στιγμή, ο θαυμασμός και η τρυφερότητα υπερνικούν τον θυμό και η Μπιάνκι επιδίδεται σε έναν λυρικό εξομολογητικό μονόλογο: «Άρχισα να την ονειρεύομαι... Κι εγώ στα λευκά, η πιο ανόητη νύφη. Μπερδεμένη σε κυνηγάω στις ανοιχτές θάλασσες, Μόμπι Ντικ μου [σ.σ. η περίφημη λευκή φάλαινα του Μέλβιλ]. Άσε με να ’ρθω μαζί σου. Εδώ δεν υπάρχει τίποτα πια. Εκεί, καταμεσής του δρόμου, νιώθω να σ’ αγαπώ».

Η νύφη και το «Καληνύχτα, Σταχτοπούτα» Facebook Twitter
Φωτ.: Christophe Raynaud de Lage

Εκφέροντας αυτές τις φράσεις, η περφόρμερ παραπατάει. Τα λόγια της ελαφρώς μπερδεύονται. Φαίνεται πως το ναρκωτικό που ανακάτεψε στο ποτήρι της πριν από μισή ώρα έχει αρχίσει να επενεργεί. «Αν με πιάσει, θα περιμένετε μέχρι να ξυπνήσω. Αν δεν με πιάσει, θα μείνουμε εδώ για πάντα», είχε πει χαρακτηριστικά προτού καταπιεί το επικίνδυνο ποτό, ξορκίζοντας με μαύρο χιούμορ την αμηχανία μας. 

Την παρακολουθούμε να ξαπλώνει πάνω στο στενό τραπέζι που φιλοξενούσε τις σημειώσεις της. Κλείνει τα μάτια και μένει ακίνητη. Σιωπή. Όλα γίνονται μοβ, το σκηνικό αλλάζει αστραπιαία. Ο θίασος εισέρχεται δυναμικά και καλύπτει το πάτωμα με ένα μαύρο πλαστικό κάλυμμα, σαν σκουπιδοσακούλα. Ένα αυτοκίνητο με πινακίδα «Fuck Catharsis» αποκαλύπτεται στο βάθος της σκηνής.

Οι ηθοποιοί ντύνουν την Μπιάνκι μ’ ένα λευκό κομπινεζόν, την τοποθετούν σ’ ένα στρώμα και την εναποθέτουν απαλά ανάμεσα στις «σωρούς» γυναικών, από τις οποίες έχουν απομείνει μονάχα κόκαλα και μαλλιά.

Το δεύτερο αυτό μέρος, που φέρει τον τίτλο «Καληνύχτα Σταχτοπούτα», κινείται σε μια αλλόκοτη περιοχή, σχεδόν απόκοσμη: η καλλιτέχνις είναι παρούσα, αλλά ταυτόχρονα απούσα. Ζωντανή, αλλά ταυτόχρονα χωρίς συνείδηση. Γύρω της ο θίασος εκτελεί χορευτικές κινήσεις, λούζεται με μποτίλιες αλκοόλ, λέει ιστορίες και σεξιστικά ανέκδοτα, μπαινοβγαίνει στο αυτοκίνητο, επιδίδεται σε θωπείες, αναπλάθει, χωρίς φυσικά να αναπαριστά, την ατμόσφαιρα της μοιραίας νύχτας του βιασμού.

Οι σκέψεις της Μπιάνκι, μαγνητοφωνημένες τώρα πια, γεμίζουν τον χώρο με την ένταση, τη θλίψη και την αγωνιώδη ειλικρίνειά τους. «Δεν μπορώ να βρω ησυχία», λέει η φωνή... «ένα τραύμα γαμάει εντελώς την αίσθηση του χρόνου». Μας μιλάει για την κουλτούρα του βιασμού στην πατριαρχική κοινωνία της Βραζιλίας, για τον αηδιαστικό τρόπο με τον οποίο ο δολοφόνος ποδοσφαιριστής ηρωοποιήθηκε μετά την έξοδό του από τη φυλακή, για τις τέσσερις χιλιάδες γυναίκες που εντοπίστηκαν πεταμένες σε σκουπιδότοπους στο Χουάρες του Μεξικού χωρίς να βρουν ουδέποτε δικαίωση παρά μόνον μέσα από το συμπονετικό βλέμμα του Ρομπέρτο Μπολάνιο στο 2066.

Η νύφη και το «Καληνύχτα, Σταχτοπούτα» Facebook Twitter
Ο θίασος εισέρχεται δυναμικά και καλύπτει το πάτωμα με ένα μαύρο πλαστικό κάλυμμα, σαν σκουπιδοσακούλα. Ένα αυτοκίνητο με πινακίδα «Fuck Catharsis» αποκαλύπτεται στο βάθος της σκηνής. Φωτ.: Christophe Raynaud de Lage

Ξανά και ξανά, μέσα από τα σχόλια, τα παραδείγματα και τα ποιήματα που παραθέτει, η Μπιάνκι επαναφέρει το φλέγον, το μείζον, το βασανιστικό ερώτημα: «Τι συνέβη;». Ο ασώματος μονόλογος που πλημμυρίζει την αίθουσα μοιάζει με πυρετώδη προσπάθεια να αναπληρωθεί το κενό μνήμης που κατοικεί τα τελευταία χρόνια στον ψυχισμό της, επηρεάζοντας κάθε πτυχή της ύπαρξής της. Από τον τρόπο που κάνει σεξ («μιμούμενη τον βιασμό») μέχρι τον τρόπο που ξυπνά κάθε πρωί, βυθισμένη στη θλίψη, όπως τότε που επανήλθε στη συνειδητότητα μετά τη λήξη της επίδρασης του ναρκωτικού. «Πώς τολμάνε να λένε ότι “η επιβίωση είναι εκδίκηση”; Δεν υπάρχει κάθαρση γι’ αυτήν τη ζημιά. Δεν υπάρχει γλώσσα», ξεσπαθώνει.

Ο θίασος τη μετακινεί στο μέσον της σκηνής. Της ανοίγουν τα πόδια, αφαιρούν το εσώρουχο και χώνουν στο σώμα της μια μικροκάμερα: στην οθόνη βλέπουμε τα τοιχώματα κάποιων οργάνων. Οι αντοχές μας δοκιμάζονται: χωρίς να το έχουμε επιδιώξει, βρισκόμαστε να παραβιάζουμε τα όρια ενός ακινητοποιημένου σώματος (μετά από λίγο θα συνέλθει και η παράσταση θα ολοκληρωθεί).

Όσο κι αν γνωρίζουμε ότι όλα αυτά συμβαίνουν οικεία βουλήσει, το ερώτημα της αυτοπροκαλούμενης βίας που συντελείται ενώπιόν μας, καθιστώντας μας «συνενόχους», εγείρεται αναπόφευκτα. Φυσικά, η Μπιάνκι δεν καινοτομεί ως προς αυτό: αντιθέτως, προσχωρεί με λαχτάρα στη μακρά παράδοση γυναικών καλλιτεχνών που θέτουν εαυτόν σε κίνδυνο, κακοποιώντας οι ίδιες το σώμα τους (είτε καλώντας τους θεατές να το κάνουν, όπως η Αμπράμοβιτς) με σκοπό πότε την αναβίωση της τελετουργικής ιερότητας της τέχνης (ως αρχαίοι «φαρμακοί», που αναλάμβαναν τις αμαρτίες μιας κοινότητας και θυσιάζονταν προκειμένου αυτή να εξαγνιστεί), πότε τη διαμαρτυρία ενάντια στη βιοεξουσία της πατριαρχικής/καπιταλιστικής κοινωνίας, πότε τη δημιουργία αιμάτινων αλληγοριών για τη γυναικεία κατάσταση και σεξουαλικότητα, τους κύκλους της ζωής και του θανάτου κ.ο.κ. Σε αυτού του είδους τις περφόρμανς, ο θεατής, όπως ακριβώς και η καλλιτέχνις, καλείται πάντοτε να μοιραστεί μια «αληθινή» εμπειρία που πραγματοποιείται στο «εδώ» και στο «τώρα», μια εμπειρία για την οποία δεν υπάρχει προδιαγεγραμμένη εξέλιξη (το χειρότερο είναι πιθανό) ούτε εγχειρίδιο «σωστής» συμπεριφοράς: πώς, άραγε, πρέπει να αντιδράσει κανείς όταν βλέπει μια γυναίκα να κόβεται και να αιμορραγεί ενώπιόν του, ακόμη κι όταν αυτό συμβαίνει στο προστατευμένο «κουκούλι» μιας γκαλερί ή ενός άλλου ασφαλούς χώρου;

Η νύφη και το «Καληνύχτα, Σταχτοπούτα» Facebook Twitter
Φωτ.: Christophe Raynaud de Lage

Κινούμενη στα όρια θεάτρου και περφόρμανς, η Μπιάνκι συνθέτει μια ημι-πραγματική συνθήκη που εγκυμονεί αξιοσημείωτο ρίσκο για όλους τους εμπλεκόμενους και προπαντός για την ίδια. Κάποιοι θα μιλήσουν για προσπάθεια εντυπωσιασμού, για συναισθηματικό εκβιασμό, ενώ άλλοι θα αναρωτηθούν κατά πόσο τίθεται ζήτημα εθισμού σε μια ναρκωτική ουσία που λαμβάνεται κατ’ επανάληψη στο όνομα της «τέχνης» και τι είδους «ηθικό μήνυμα» στέλνει αυτό. Προσωπικά, ουδόλως αισθάνθηκα να ενεργοποιείται εδώ «η πρόκληση για την πρόκληση», όσο κι αν προβληματίστηκα για την ακρότητα των επιλογών.

864
Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Ανακαλώντας και αναβιώνοντας το τραυματικό γεγονός σε καθεστώς αυτενέργειας, σε σκηνοθετημένο περιβάλλον, όπου επικρατεί ο δικός της λόγος, η δική της φωνή, το δικό της ταξίδι, η καλλιτέχνις ανακτά τον έλεγχο της ιστορίας της και διεκδικεί τη δυνατότητα επεξεργασίας και νοηματοδότησης του τραύματός της εν μέσω μιας συλλογικότητας φιλικά διακείμενων συνομιλητών-συνοδοιπόρων, όπως εμείς. Αυτό το μοίρασμα είναι ο στόχος της και όχι το σοκ. Η Μπιάνκι φιλοδοξεί να συγκινήσει και να αφυπνίσει τον θεατή, κι αν επιλέγει να ναρκωθεί ενώπιόν μας, το κάνει επειδή θεωρεί πως αυτό προσδίδει ένταση και πειθώ στο εγχείρημά της, όχι για να μας «εντυπωσιάσει». Γνωρίζει καλά πως μας φέρνει σε δύσκολη θέση, είναι, όμως, κι αυτό μέρος μιας απαιτητικής, εποικοδομητικής διαδικασίας, όπως η συγκεκριμένη: συγχέοντας τις νόρμες της τέχνης και της ζωής, τοποθετώντας μας στην αμφίσημη ζώνη μεταξύ αισθητικών και ηθικών κριτηρίων δράσης, η καλλιτέχνις μάς αναγκάζει να αναλογιστούμε τη δική μας θέση, τη δική μας πολιτική ευθύνη απέναντι σε ένα σαρωτικό φαινόμενο που θερίζει καθημερινά τις γυναίκες δίπλα μας, ενώ εμείς στεκόμαστε παρατηρητές.

Εν τέλει, όπως κάθε έργο τέχνης, έτσι κι αυτό δεν θα κριθεί για το αληθινό γεγονός που κρύβεται πίσω του ούτε για το «αληθινό» χάπι που χρησιμοποιεί η δημιουργός του αλλά για το γεγονός που παράγει επί σκηνής, για τον τρόπο δηλαδή που το αυθεντικό τραύμα ενσαρκώνεται με θεατρικούς όρους μέσα από τη συναρμογή σωμάτων, εικόνων, λόγου, ήχων, όλων των υλικών και άυλων συστατικών της σκηνικής πράξης. Αν η παράσταση εξαντλούνταν σε ένα επικίνδυνο «ταχυδακτυλουργικό», αν όλη της αξία εξαρτιόταν από το εφέ της νάρκωσης, τότε σίγουρα θα ήταν απογοητευτική. Αλλά σε καμία περίπτωση δεν συμβαίνει αυτό. Η Μπιάνκι θεατρικοποιεί την εμπειρία της επιστρατεύοντας έναν εξαιρετικά πυκνό και γοητευτικό λόγο, πλάθει ένα κολάζ από εικόνες, αναφορές, εξομολογήσεις, όνειρα και εφιάλτες που μαρτυρούν όχι μόνο τον μόχθο και την αγωνία της αλλά και την ικανότητά της, ως καλλιτέχνιδας πλέον, να συνθέτει ατμόσφαιρες, αισθήσεις, κόσμους ολόκληρους – ακόμη κι αν αυτοί κατοικούνται από νεκρές ψυχές και φαντάσματα.  

¹ Μτφρ. Δημήτρης Μαυρίκιος
² Πρόκειται για τον δεύτερο πίνακα του εν λόγω τετράπτυχου. Ο χαρακτηρισμός ανήκει στον εικαστικό επιμελητή Gabriel Montua.

³ Φράση της ίδιας της Μεντιέτα

Δείτε περισσότερες πληροφορίες για την παράσταση «Η νύφη» και «Καληνύχτα, Σταχτοπούτα» εδώ.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO. 

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Θέατρο / 13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Τέχνη με φαντασία, αστείρευτη δημιουργία, πρωτοποριακές προσεγγίσεις: ένα επετειακό, εορταστικό, πολυσυλλεκτικό πρόγραμμα για τα 70 χρόνια του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου μέσα από 83 επιλογές από το θέατρο, τη μουσική και τον χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ακούγεσαι Λυδία, Ακούγεσαι ίσαμε το στάδιο

Επίδαυρος / «Ακούγεσαι, Λυδία, ίσαμε το στάδιο ακούγεσαι»

Κορυφαίο πρόσωπο του αρχαίου δράματος, συνδεδεμένη με εμβληματικές παραστάσεις, ανατρέχει σε δεκαπέντε σταθμούς της καλλιτεχνικής της ζωής στην Επίδαυρο και αφηγείται προσωπικές ιστορίες, επιτυχίες και ματαιώσεις, εξαιρετικές συναντήσεις και συνεργασίες, σε μια πορεία που αγγίζει τις πέντε δεκαετίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η τραγική ιστορία και η άγρια δολοφονία μιας θαρραλέας περφόρμερ

Θέατρο / Η τραγική ιστορία και η άγρια δολοφονία μιας θαρραλέας περφόρμερ

Όταν η Πίπα Μπάκα ξεκίνησε να κάνει oτοστόπ από την Ιταλία για να φτάσει στην Ιερουσαλήμ δεν φαντάστηκε ότι αυτό το ταξίδι-μήνυμα ειρήνης θα κατέληγε στον βιασμό και τη δολοφονία της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Θάνος Παπακωνσταντίνου μέσα στη γοητεία και στον τρόμο του Δράκουλα

Πρώτες Εικόνες / Dracula: Η υπερπαραγωγή που έρχεται το φθινόπωρο στην Αθήνα

Ο Θάνος Παπακωνσταντίνου μιλά αποκλειστικά στη LiFO για την πιο αναμενόμενη παράσταση της επερχόμενης σεζόν, για τη διαχρονική γοητεία του μύθου που φαντάστηκε ο Μπραμ Στόκερ στα τέλη του 19ου αιώνα, για το απόλυτο και το αιώνιο μιας ιστορίας που, όπως λέει, τον «διαλύει».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ερωτευμένος με τον Κρέοντα

Θέατρο / Ο Rasche αγάπησε τον Κρέοντα περισσότερο από την Αντιγόνη

«Η εκφορά του λόγου παραδίδεται αμαχητί σε μια άκρατη δραματικότητα, σε ένα υπερπαίξιμο, σε μια βεβιασμένη εμφατικότητα, σε έναν στόμφο παλιακό που θα νόμιζε κανείς πως έχει εξαλειφθεί πλέον. Η σοβαροφάνεια σε όλο το (γοερό) μεγαλείο της». Έτσι ξεκίνησε φέτος η Επίδαυρος.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Πολεμικοί Ανταποκριτές: Ψάχνοντας την αλήθεια μέσα στο ζόφο του πολέμου

Θέατρο / Πολεμικοί Ανταποκριτές: Ψάχνοντας την αλήθεια μέσα στον ζόφο του πολέμου

Σε μια περίοδο που ο πόλεμος αποτελεί βασικό συστατικό της καθημερινότητάς μας, μια παράσταση εξετάζει όσα μεσολαβούν μεταξύ γεγονότος και πληροφορίας και πώς διαμορφώνουν την τελική καταγραφή και την ιστορική μνήμη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μπομπ Γουίλσον

Απώλειες / Μπομπ Γουίλσον (1941-2025): Το προκλητικό του σύμπαν ήταν ένα και μοναδικό

Μεγάλωσε σε μια κοινότητα όπου το θέατρο θεωρούνταν ανήθικο. Κι όμως, με το ριζοσπαστικό του έργο σφράγισε τη σύγχρονη τέχνη του 20ού αιώνα, σε παγκόσμιο επίπεδο. Υποκλίθηκε πολλές φορές στο αθηναϊκό κοινό – και εκείνο, κάθε φορά, του ανταπέδιδε την τιμή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Θέατρο / H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Ο «Οιδίποδας» του Γιάννη Χουβαρδά συνενώνει τον «Τύραννο» και τον «Επί Κολωνώ» σε μια παράσταση, παίρνοντας τη μορφή μιας πυρετώδους ανασκαφής στο πεδίο του ασυνείδητου - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Θέατρο / Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Η βραβευμένη με Όσκαρ ηθοποιός προσπαθεί να παραμείνει συγκεντρωμένη μέχρι την κάθοδό της στο αργολικό θέατρο. Παρ’ όλα αυτά, βρήκε τον χρόνο να μας μιλήσει για τους γυναικείους ρόλους που τη συνδέουν με την Ελλάδα και για τη σημασία της σιωπής.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν: από το «La Distance» του Ροντρίγκες έως τη μεγάλη επιτυχία του Μπανούσι

Θέατρο / Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν

Οι θερμές κριτικές της «Liberation» και της «Le Monde» για το «ΜΑΜΙ» του Μπανούσι σε παραγωγή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση είναι απλώς μια λεπτομέρεια μέσα στις απανωτές εκπλήξεις που έκρυβε το πιο γνωστό θεατρικό φεστιβάλ στον κόσμο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κωνσταντίνος Ζωγράφος: Ο «Ορέστης» του Τερζόπουλου

Θέατρο / Κωνσταντίνος Ζωγράφος: «Ο Τερζόπουλος σου βγάζει τον καλύτερό σου εαυτό»

Ο νεαρός ηθοποιός που πέρυσι ενσάρκωσε τον Πυλάδη επιστρέφει φέτος ως Ορέστης. Με μια ήδη πλούσια διαδρομή στο θέατρο δίπλα σε σημαντικούς δημιουργούς, ετοιμάζει ένα νέο έργο εμπνευσμένο από το Νεκρομαντείο του Αχέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

The Review / «Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

Με αφορμή την παράσταση γι’ αυτόν τον αυθεντικό δημιουργό που τις δεκαετίες του 1950 και του 1960 μεσουρανούσε, ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου σχολιάζουν τον αντίκτυπό του στο κοινό σήμερα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, πτώση και η αποθέωση

Αρχαίο Δράμα Explained / «Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, η πτώση και η αποθέωση

Τι μας μαθαίνει η ιστορία του Οιδίποδα, ενός ανθρώπου που έχει τα πάντα και τα χάνει εν ριπή οφθαλμού; Η κριτικός θεάτρου Λουίζα Αρκουμανέα επιχειρεί μια θεωρητική ανάλυση του έργου του Σοφοκλή.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Αλίκη Βουγιουκλάκη: Στη ζωή έσπαγε τα ταμπού, στο θέατρο τα ταμεία

Θέατρο / Αλίκη Βουγιουκλάκη: Πώς έσπαγε τα ταμεία στο θέατρο επί 35 χρόνια

Για δεκαετίες έχτισε, με το αλάνθαστο επιχειρηματικό της ένστικτο, μια σχέση με το θεατρικό κοινό που ακολουθούσε υπνωτισμένο τον μύθο της εθνικής σταρ. Η πορεία της ως θιασάρχισσας μέσα από παραστάσεις-σταθμούς και τις μαρτυρίες συνεργατών της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Θέατρο / Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Στον πολυαναμενόμενο «Οιδίποδα» του Γιάννη Χουβαρδά, ο Νίκος Καραθάνος επιστρέφει, 23 χρόνια μετά, στον ομώνυμο ρόλο, ακολουθώντας την ιστορία από το τέλος προς την αρχή και φωτίζοντας το ανθρώπινο βάθος μιας τραγωδίας πιο οικείας απ’ όσο νομίζουμε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα δώρο που άργησε να φτάσει

Θέατρο / «Κοιτάξτε πώς φέρονταν οι αρχαίοι στους ξένους! Έτσι πρέπει να κάνουμε κι εμείς»

Ένα δώρο που έφτασε καθυστερημένα, μόλις είκοσι λεπτά πριν το τέλος της παράστασης - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το «ζ-η-θ, ο Ξένος» σε σκηνοθεσία Μιχαήλ Μαρμαρινού.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε το φετινό καλοκαίρι

Θέατρο / Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε την «Ορέστεια»

Η «Ορέστεια» του Θεόδωρου Τερζόπουλου συζητήθηκε όσο λίγες παραστάσεις: ενθουσίασε, προκάλεσε ποικίλα σχόλια και ανέδειξε ερμηνείες υψηλής έντασης και ακρίβειας. Ξεχώρισε εκείνη της Έβελυν Ασουάντ, η οποία, ως Κασσάνδρα, ερμήνευσε ένα αραβικό μοιρολόι που έκανε πολλούς να αναζητήσουν το όνομά της. Το φετινό καλοκαίρι, η παράσταση επιστρέφει στη Θεσσαλονίκη, στους Δελφούς και στο αρχαίο θέατρο Φιλίππων.
M. HULOT
Η Λίνα Νικολακοπούλου υπογράφει και σκηνοθετεί τη μουσικοθεατρική παράσταση «Χορικά Ύδατα»

Θέατρο / «Χορικά Ύδατα»: Ο έμμετρος κόσμος της Λίνας Νικολακοπούλου επιστρέφει στη σκηνή

Τραγούδια που αποσπάστηκαν από το θεατρικό τους περιβάλλον επιστρέφουν στην πηγή τους, σε μια σκηνική τελετουργία γεμάτη εκπλήξεις που φωτίζει την τεράστια καλλιτεχνική παρακαταθήκη της στιχουργού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

The Review / «Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

Γιατί εξακολουθεί να κερδίζει το σύγχρονο κοινό η διάσημη κωμωδία του Άγγλου βάρδου κάθε φορά που ανεβαίνει στη σκηνή; Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου συζητούν με αφορμή την παράσταση που σκηνοθετεί η Εύα Βλασσοπούλου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Darkest White»: Ένα σύμπαν που εξερευνά την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναίκας 

Θέατρο / «Darkest White»: Ο εμφύλιος από την πλευρά των χαμένων

Το έργο της Δαφίν Αντωνιάδου που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών, εξερευνά μέσω προσωπικών και ιστορικών αναμνήσεων και μέσα από την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναικείας παρουσίας, ιστορίες εκτοπισμού και επιβίωσης. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσια ένα τραπέζι με φίλους

Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας / Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσία ένα τραπέζι με φίλους

Ο σπουδαίος λιβανέζος χορευτής και χορογράφος Omar Rajeh, επιστρέφει με την «Beytna», μια ιδιαίτερη περφόρμανς με κοινωνικό όσο και γαστριμαργικό αποτύπωμα, που θα παρουσιαστεί στο πλαίσιο του φετινού 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ακούγεσαι Λυδία, Ακούγεσαι ίσαμε το στάδιο

Επίδαυρος / «Ακούγεσαι, Λυδία, ίσαμε το στάδιο ακούγεσαι»

Κορυφαίο πρόσωπο του αρχαίου δράματος, συνδεδεμένη με εμβληματικές παραστάσεις, ανατρέχει σε δεκαπέντε σταθμούς της καλλιτεχνικής της ζωής στην Επίδαυρο και αφηγείται προσωπικές ιστορίες, επιτυχίες και ματαιώσεις, εξαιρετικές συναντήσεις και συνεργασίες, σε μια πορεία που αγγίζει τις πέντε δεκαετίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Ούρλιχ Ράσε και το παρασκήνιο της ιστορίας της Ισμήνης

Θέατρο / Η σκηνή του Ούρλιχ Ράσε στριφογύριζε - και πέταξε έξω την Ισμήνη

Στην παράσταση που άνοιξε την Επίδαυρο, ο Γερμανός σκηνοθέτης επέλεξε να ανεβάσει μια Αντιγόνη χωρίς Ισμήνη. Η απομάκρυνση της Κίττυς Παϊταζόγλου φωτίζει τις λεπτές –και άνισες– ισορροπίες εξουσίας στον χώρο του θεάτρου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ