Ερμίνα Κυριαζή: «Στο θέατρο υπάρχουν πολλά κουτάλια να ταΐσεις και να γιγαντώσεις το εγώ σου»

Ερμίνα Κυριαζή Facebook Twitter
Η Ερμίνα Κυριαζή πιστεύει ότι κάποιος που έχει αποφασίσει να γίνει σκηνοθέτης πρέπει να φέρει όλους τους κόσμους που ενυπάρχουν σε ένα έργο στο φως και να τους δώσει νόημα. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
0

Η Ερμίνα Κυριαζή γεννήθηκε το 1974 στην Κύπρο και ήρθε στην Ελλάδα με το τελευταίο ναυλωμένο καράβι προσφύγων. Οι νεότατοι γονείς της βρίσκονταν στην Αθήνα για σπουδές και εκείνο το καλοκαίρι είχαν επιστρέψει στο νησί ώστε να γεννηθεί εκεί η κόρη τους.

«Μεγάλωσα στον Λυκαβηττό», λέει η Ερμίνα, που έχει μια περιπετειώδη και ενδιαφέρουσα οικογενειακή ιστορία. «Ο πατέρας μου ήταν στη Φιλοσοφική, η μητέρα μου το ίδιο, ζούσαμε με ελάχιστα χρήματα. Ό,τι υπήρχε από περιουσία χάθηκε στην Αμμόχωστο και θυμάμαι τον πατέρα μου να έρχεται με την κούτα από το συσσίτιο. Ήταν δύσκολα, αλλά ο πατέρας μου αποφάσισε να πάει στο Θέατρο Τέχνης, κάτι που ήθελε να κάνει πάντα».

Ο Βαρνάβας Κυριαζής, ο πατέρας της, άρχισε να σπουδάζει και να δουλεύει. Ο Κουν τον ήθελε και του έδωσε υποτροφία για να μπορέσει να συνεχίσει. «Έχω πολλές αναμνήσεις από το Υπόγειο. Ήμουνα μικρή και εκεί μεγάλωσα, δεν υπήρχε κάποιος να με κρατήσει στο σπίτι. Στα μάτια μου αυτός ήταν ένας κόσμος μαγικός και υπήρχαν εκεί άνθρωποι που αγάπησα βαθιά και τους έχω ακόμα στην καρδιά μου, όπως ο σκηνογράφος και ζωγράφος Σάββας Χαρατσίδης με τον οποίο, θυμάμαι, ζωγραφίζαμε μαζί και δεν με ξέχασε ποτέ. Όταν επιστρέψαμε στην Κύπρο εξακολουθούσε να μου στέλνει κάρτες και ζωγραφιές».

«Είναι πολύ χρήσιμο στη δουλειά που κάνω αυτό, γιατί υπάρχουν πολλοί τρόποι και πολλά κουτάλια να το ταΐσεις το εγώ σου και να το τροφοδοτήσεις και να το γιγαντώσεις. Συνειδητοποίησα ότι μου αρέσει να κοντράρομαι με αυτό και να το βλέπω μπροστά μου και να γελάω».

Ο κόσμος αυτός καταγράφηκε στα μάτια και στο πνεύμα της και την επηρέασε βαθιά. Ένα μέρος της αισθητικής της, που είναι πολλά περισσότερα πράγματα από τη λέξη, είναι ηθική και μνήμη, τα χρωστάει σε αυτή την περίοδο. Η Ερμίνα επέστρεψε στην Κύπρο το 1982, όταν ο πατέρας της άρχισε να συνεργάζεται με τον ΘΟΚ μετά από πρόσκληση του Εύη Γαβριηλίδη, στη Λευκωσία.

Ερμίνα Κυριαζή Facebook Twitter
«Θα κρατήσω μια φράση από το “Τσιτάχ”: “Όσοι θυμούνται δεν φοβούνται”. Δεν ξεχνάω τίποτα». Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

«Με τη μητέρα μου μετακομίσαμε στη Λεμεσό, με τους παππούδες. Τα νοσταλγώ αυτά τα παιδικά χρόνια κι ας ήταν δύσκολα. Ένιωθα ξένη, δεν μπορούσα να μιλήσω κυπριακά∙ το σκέφτομαι γιατί σήμερα είναι σαν να πατάω το κουμπί και να αλλάζω γλώσσα. Ήταν ζόρικη η ένταξη, ήμουνα “η καλαμαρού”, ήμουνα κλειστό παιδί και εσωστρεφές και έφτιαχνα κόσμους για να επιβιώσω. Τους φίλους μου από το σχολείο δεν τους ξεχνώ ποτέ, ήταν η καλύτερη περίοδος, μετά άλλαξα σχολείο και ζορίστηκα ξανά», λέει.

«Άρχισα να σχεδιάζω και να μαζεύω ευτελή αντικείμενα από τον δρόμο και να κάθομαι ώρες ατέλειωτες στα αρχαιολογικά μουσεία. Έφτιαξα ένα portfolio με κοσμήματα από ευτελή υλικά, από τα σχέδια των μουσείων. Το έστειλα στη Φλωρεντία και με δέχτηκαν για να σπουδάσω χρυσοχοΐα. Δεν πήγα ποτέ. Ο πατέρας μου δεν ήθελε να γίνω ηθοποιός για κανένα λόγο».

Τελικά η Ερμίνα, παρά τα εμπόδια και τις μεγάλες αντιρρήσεις, έφτασε στην Αθήνα και μπήκε το 1992 στο Εθνικό. Το ίδιο καλοκαίρι έπαιξε ως πρωτοετής στην περίφημη «Σαμία» του ΘΟΚ στην Επίδαυρο, εκεί που έκανε το ντεμπούτο του και ο Αλκίνοος Ιωαννίδης. Ακολούθησαν οι «Όρνιθες» το 1995 και άλλες θεατρικές δουλειές, όπως οι «Φωνές Γυναικών» και μετά άρχισε ένα πηγαινέλα στην Κύπρο.

«Δούλευα εκεί, η άλλη μου δουλειά ήταν να τραγουδάω, δούλεψα στο θέατρο της Λεμεσού και στον ΘΟΚ και ήρθα στην Αθήνα όπου έκανα την κόρη μου και έμεινα μέχρι το 2008. Ακούει κανείς την ιστορία και σκέφτεται “τι περιπέτεια”, ενώ έτσι είναι η ζωή όλων των ηθοποιών, η ανεργία δυο φορές τον χρόνο, οι δεκάδες άλλες δουλειές. Έτσι, όταν μεγάλωσε το παιδί, αποφασίσαμε με τον σύντροφό μου να πάμε στην Κύπρο ξανά. Με την προϋπόθεση να έχω δουλειά. Αν με ρωτήσεις, προτιμώ να πεινάω στην Αθήνα. Στην Κύπρο ξεκίνησα να κάνω παιδικό θέατρο. Και μείναμε στη Λεμεσό. Δεν έχω παράπονο, ο ΘΟΚ είναι γυμναστήριο, πέντε παραστάσεις τον χρόνο. Συνέχισα μετά να δουλεύω σε όλο το ελεύθερο θέατρο της Κύπρου».

Στην πανδημία, όταν έκλεισαν όλα, εκείνη πέρασε δύσκολα την καραντίνα, έχοντας την κόρη της στην Αυστραλία να σπουδάζει με υποτροφία στο Εθνικό Θέατρο της Μελβούρνης, κάνοντας διαρκώς δουλειές και επιδιορθώσεις στο σπίτι της για να απασχολεί το μυαλό της. Μου λέει ότι η κόρη της τής έχει δώσει μεγάλη δύναμη και ότι εξαιτίας της έμαθε να κατατροπώνεται το εγώ της. «Είναι πολύ χρήσιμο στη δουλειά που κάνω αυτό, γιατί υπάρχουν πολλοί τρόποι και πολλά κουτάλια να το ταΐσεις το εγώ σου και να το τροφοδοτήσεις και να το γιγαντώσεις. Συνειδητοποίησα ότι μου αρέσει να κοντράρομαι με αυτό και να το βλέπω μπροστά μου και να γελάω».

Ερμίνα Κυριαζή Facebook Twitter
«Το γάλα συνδέεται με ό,τι μπορεί να αγαπήσουμε, με το μαλακό που ψάχνουμε μέσα μας». Φωτ.: Ελίνα Γιουνανλή

Όταν τέλειωσε η καραντίνα, η Ερμίνα αποφάσισε για μια ακόμα φορά, οριστικά όπως λέει, να έρθει στην Ελλάδα. Συνειδητοποίησε ότι δεν μπορούσε να αποχωριστεί την Αθήνα. Είναι πολλά όσα τη συνδέουν με την πόλη. Όταν τη ρωτώ πώς την πάλεψε με την ταυτότητα και τη γλώσσα, μου λέει ότι είναι ευπροσάρμοστη αλλά και ότι η ενσωμάτωσή της εδώ είναι πιο εύκολη.

Στη σκηνοθεσία μπήκε εδώ και πέντε χρόνια με μεγάλη σεμνότητα και μικρά βήματα, έχοντας την πλήρη συνείδηση μιας συναισθηματικής και πνευματικής ολοκλήρωσης, κάνοντας αγώνα για να μη βιάζεται και να μην είναι παρορμητική. «Τώρα κάνω πίσω και μετράω τα πάντα, χωρίς να υπάρχει σχέδιο, είναι ανάγκη μου» λέει. «Και το προτιμώ, αντί να μεταθέτω αλλού την ευθύνη για τις επιλογές μου, είναι κάτι που με απασχολεί, προτιμώ να κάνω πίσω και να δω ποια είναι η ανάγκη του καθενός να συμπεριφερθεί έτσι, αυτό μου δίνει μια ισορροπία που δεν είχα και μια ευρύτερη κατανόηση».

Εγκατεστημένη πια στο κέντρο της Αθήνας, στον Βοτανικό, για να χαίρεται όλη την πόλη περπατώντας τη, άρχισε να δουλεύει και έτσι άρχισε να συζητά με τον συγγραφέα Βασίλη Κατσικονούρη, που τον αναζήτησε όταν θέλησε να προτείνει το έργο του «Καγκουρώ» στο θέατρο ΕΝΑ στην Κύπρο. Εκείνος της έδωσε να διαβάσει το «Τσιτάχ», που περιγράφει μοναδικά τη μοναξιά ενός παλαίμαχου ποδοσφαιριστή, για να το δώσει στον Γιώργο Νινιό, με τον οποίο έπαιζαν εκείνη την εποχή μαζί σε μια τηλεοπτική σειρά και τον θεωρούσε ιδανικό πρωταγωνιστή.

Ο Μάνος Καρατζογιάνης φιλοξένησε στο θέατρο Σταθμός την πολύ επιτυχημένη αυτή παράσταση που έγινε γρήγορα sold out και επαναλήφθηκε και για δεύτερη χρονιά. Μιλώντας για το «Γάλα», μου λέει ότι ο Βασίλης Κατσικονούρης έχει έναν αρχετυπικό τρόπο με τον οποίο γράφει. Είναι σαν να ενυπάρχει το αρχαίο δράμα μέσα από μια σύγχρονη ιστορία, έχει μια δραματουργική μέθοδο πολύ δομημένη που δεν είναι ψευτορεαλισμός με ήρωες καρικατούρες. «Όλοι οι ήρωες του Κατσικονούρη είναι τόσο αληθινοί όσο και ο αέρας που αναπνέουμε» λέει.

«Έχει έναν συνειδητό και έναν υποσυνείδητο κόσμο −αυτό μου αρέσει πολύ στους συγγραφείς− αλλά και έναν κόσμο συμβολισμών και συμβόλων που θα έλεγα ότι μου θυμίζει και με συνδέει με τον φανταστικό παιδικό μου κόσμο. Είναι ένας τρόπος να επικοινωνώ και ένας τρόπος που κατανοώ τη μαγεία και τον υπαινιγμό της. Είναι σαν να βλέπεις κάτι πίσω από μια κλειδαρότρυπα αλλά συγχρόνως σε πρώτο πλάνο, καθαρά».

Όταν τη ρωτάω για ποιους κόσμους θέλει να μιλήσει, μου απαντά ξεκάθαρα ότι ως σκηνοθέτιδα νιώθει χρέος να μιλήσει για τους κόσμους του συγγραφέα. «Μου αρέσει να σκηνοθετώ γιατί μου αρέσει να είμαι δασκάλα, με την έννοια του ανθρώπου που αυτό που ξέρει θέλει να το μεταδώσει, να το μοιραστεί χωρίς να κάνει τον τροχονόμο στα αισθήματα και τις σκέψεις των άλλων, να πάει τον άλλο ένα βήμα παραπέρα».

Ερμίνα Κυριαζή Facebook Twitter
«Είναι πολύ χρήσιμο στη δουλειά που κάνω αυτό, γιατί υπάρχουν πολλοί τρόποι και πολλά κουτάλια να το ταΐσεις το εγώ σου και να το τροφοδοτήσεις και να το γιγαντώσεις. Συνειδητοποίησα ότι μου αρέσει να κοντράρομαι με αυτό και να το βλέπω μπροστά μου και να γελάω». Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

Για την Ερμίνα το θέατρο δεν μπορεί παρά να είναι ομαδικό σπορ, πιστεύει πολύ στην πράξη, στο «τραπέζι», στην ανάλυση ως πρακτική λειτουργία, στη σύνδεση των ανθρώπων που δουλεύουν μαζί, θέλει να δουλεύει με τις εξαιρετικές ποιότητες των ανθρώπων που αναδεικνύονται μέσα από αυτήν τη διαδικασία. Θεωρεί ότι οι λέξεις είναι τα πολύτιμα εργαλεία του θεάτρου, σε αυτές ακουμπά και αυτή η επαφή νιώθει πολλές φορές σήμερα να χάνεται στο θέατρο.

«Ξεκινώ από τον λόγο και τεχνικά και πνευματικά, αλλά στο έργο, σε κάθε έργο, το πιο συναρπαστικό κομμάτι είναι οι σχέσεις που δημιουργούνται και ό,τι αυτό περιλαμβάνει, είναι το εφαλτήριο και από εκεί ξεκινούν όλα» λέει. «Πιστεύω ότι οι λέξεις μάς πάνε σε άλλα μονοπάτια, μας συνδέουν, και διυλίζουν τα προσωπικά μας αισθήματα. Δημιουργούν μια αίσθηση και είναι αυτή για την οποία θέλει να μιλήσει το “Γάλα” και οι ήρωές του».

Στην ιστορία του Βασίλη Κατσικονούρη, μια μητέρα από την πρώην Σοβιετική Ένωση και οι δυο της γιοι συνθέτουν μια συγκλονιστική οικογενειακή ιστορία όπου φωτίζεται δεξιοτεχνικά από τον συγγραφέα ο συναισθηματικός κόσμος των ηρώων και οι ανησυχίες τους, όπως αυτές πηγάζουν μέσα από το κοινωνικό τους περιβάλλον, αλλά κυρίως η αίσθηση που έχει κανείς πως όλα μέσα του μαλακώνουν και ζεσταίνονται όταν σταματάει πια να κλαίει και να πονάει γιατί δέχεται την τροφή του.

«Το γάλα συνδέεται με ό,τι μπορεί να αγαπήσουμε, με το μαλακό που ψάχνουμε μέσα μας. Ποθούμε να αγαπηθούμε. Και να βρούμε μια καλύτερη ζωή στο μέρος που τελικά θα φτάσουμε» λέει.

Η Ερμίνα Κυριαζή πιστεύει ότι κάποιος που έχει αποφασίσει να γίνει σκηνοθέτης πρέπει να φέρει όλους τους κόσμους που ενυπάρχουν σε ένα έργο στο φως και να τους δώσει νόημα. «Μπορεί να ξεκινήσω από μια φράση, και να είναι αυτό το νόημα, όπως και κάποιοι άνθρωποι είναι από μόνοι τους το νόημα, το μήνυμα, ακόμα και με τον τρόπο που χαμογελούν», λέει. «Θα κρατήσω μια φράση από το “Τσιτάχ”: “Όσοι θυμούνται δεν φοβούνται”. Δεν ξεχνάω τίποτα. Είναι βάσανο και μεγάλη αρετή να μην ξεχνάς, γιατί η μνήμη έχει σεβασμό για όσους έχεις βρει στον δρόμο σου στη ζωή. Και πάντα τους ευχαριστώ, όπως είμαι ευγνώμων για όλα όσα μας συμβαίνουν και μας φέρνουν στο σήμερα».

Ερμίνα Κυριαζή Facebook Twitter
Στην ιστορία του Βασίλη Κατσικονούρη, μια μητέρα από την πρώην Σοβιετική Ένωση και οι δυο της γιοι συνθέτουν μια συγκλονιστική οικογενειακή ιστορία. Φωτ.: Ελίνα Γιουνανλή

Βρείτε περισσότερες πληροφορίες για την παράσταση εδώ

H φωτογράφηση έγινε στον πολυχώρο Vault, Μελενίκου 26, Βοτανικός.

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Βασίλης Κατσικονούρης: «Η αριστεροσύνη έχει γίνει "μούρη". Και παλιά υπήρχε, αλλά ήταν χρήσιμη για να βγάζεις γκόμενες»

Θέατρο / Βασίλης Κατσικονούρης: «Η αριστεροσύνη έχει γίνει "μούρη". Και παλιά υπήρχε, αλλά ήταν χρήσιμη για να βγάζεις γκόμενες»

Ο συγγραφέας επιτυχημένων θεατρικών έργων όπως το «Γάλα», το «Γκουντ Λακ» και το «Καλιφόρνια Ντρίμιν» δηλώνει «νορμάλ αναρχοχριστιανοκομμουνιστής» και αν έπρεπε να βάλει ταμπέλα στη δραματουργία του, θα επέλεγε το «προσοχή, εύθραυστο».
ΙΩΑΝΝΑ ΚΛΕΦΤΟΓΙΑΝΝΗ
20 παραστάσεις

Winter Preview 2024 / 20 παραστάσεις για έναν συναρπαστικό θεατρικό χειμώνα

Βάγκνερ και «Σαλό» στη Λυρική, Στρίντμπεργκ στο Εθνικό, Λόρκα στο Τέχνης, η επιστροφή του αριστουργηματικού «ROHTKO» στη Στέγη και πολλές ακόμα ενδιαφέρουσες προτάσεις που κάνουν πρεμιέρα προσεχώς.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οι εξομολογήσεις τριών γυναικών μέσα στον ρεαλιστικό, μαγικό και ποιητικό κόσμο της Ρούμενα Μπουζάροφσκα

Θέατρο / Μικρές καθημερινές γυναικείες νίκες και ήττες στη νέα παράσταση της Μαρίας Μαγκανάρη

Στην παράσταση που βασίζεται στο βιβλίο της Ρούμενα Μπουζάροφσκα «Ο άντρας μου» ζωντανεύει το πάθος, η τόλμη και το χιούμορ μέσα από τις αποκαλυπτικές εξομολογήσεις των ηρωίδων της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μπομπ Γουίλσον

Απώλειες / Μπομπ Γουίλσον (1941-2025): Το προκλητικό του σύμπαν ήταν ένα και μοναδικό

Μεγάλωσε σε μια κοινότητα όπου το θέατρο θεωρούνταν ανήθικο. Κι όμως, με το ριζοσπαστικό του έργο σφράγισε τη σύγχρονη τέχνη του 20ού αιώνα, σε παγκόσμιο επίπεδο. Υποκλίθηκε πολλές φορές στο αθηναϊκό κοινό – και εκείνο, κάθε φορά, του ανταπέδιδε την τιμή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Θέατρο / H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Ο «Οιδίποδας» του Γιάννη Χουβαρδά συνενώνει τον «Τύραννο» και τον «Επί Κολωνώ» σε μια παράσταση, παίρνοντας τη μορφή μιας πυρετώδους ανασκαφής στο πεδίο του ασυνείδητου - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Θέατρο / Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Η βραβευμένη με Όσκαρ ηθοποιός προσπαθεί να παραμείνει συγκεντρωμένη μέχρι την κάθοδό της στο αργολικό θέατρο. Παρ’ όλα αυτά, βρήκε τον χρόνο να μας μιλήσει για τους γυναικείους ρόλους που τη συνδέουν με την Ελλάδα και για τη σημασία της σιωπής.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν: από το «La Distance» του Ροντρίγκες έως τη μεγάλη επιτυχία του Μπανούσι

Θέατρο / Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν

Οι θερμές κριτικές της «Liberation» και της «Le Monde» για το «ΜΑΜΙ» του Μπανούσι σε παραγωγή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση είναι απλώς μια λεπτομέρεια μέσα στις απανωτές εκπλήξεις που έκρυβε το πιο γνωστό θεατρικό φεστιβάλ στον κόσμο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κωνσταντίνος Ζωγράφος: Ο «Ορέστης» του Τερζόπουλου

Θέατρο / Κωνσταντίνος Ζωγράφος: «Ο Τερζόπουλος σου βγάζει τον καλύτερό σου εαυτό»

Ο νεαρός ηθοποιός που πέρυσι ενσάρκωσε τον Πυλάδη επιστρέφει φέτος ως Ορέστης. Με μια ήδη πλούσια διαδρομή στο θέατρο δίπλα σε σημαντικούς δημιουργούς, ετοιμάζει ένα νέο έργο εμπνευσμένο από το Νεκρομαντείο του Αχέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

The Review / «Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

Με αφορμή την παράσταση γι’ αυτόν τον αυθεντικό δημιουργό που τις δεκαετίες του 1950 και του 1960 μεσουρανούσε, ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου σχολιάζουν τον αντίκτυπό του στο κοινό σήμερα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, πτώση και η αποθέωση

Αρχαίο Δράμα Explained / «Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, η πτώση και η αποθέωση

Τι μας μαθαίνει η ιστορία του Οιδίποδα, ενός ανθρώπου που έχει τα πάντα και τα χάνει εν ριπή οφθαλμού; Η κριτικός θεάτρου Λουίζα Αρκουμανέα επιχειρεί μια θεωρητική ανάλυση του έργου του Σοφοκλή.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Αλίκη Βουγιουκλάκη: Στη ζωή έσπαγε τα ταμπού, στο θέατρο τα ταμεία

Θέατρο / Αλίκη Βουγιουκλάκη: Πώς έσπαγε τα ταμεία στο θέατρο επί 35 χρόνια

Για δεκαετίες έχτισε, με το αλάνθαστο επιχειρηματικό της ένστικτο, μια σχέση με το θεατρικό κοινό που ακολουθούσε υπνωτισμένο τον μύθο της εθνικής σταρ. Η πορεία της ως θιασάρχισσας μέσα από παραστάσεις-σταθμούς και τις μαρτυρίες συνεργατών της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Θέατρο / Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Στον πολυαναμενόμενο «Οιδίποδα» του Γιάννη Χουβαρδά, ο Νίκος Καραθάνος επιστρέφει, 23 χρόνια μετά, στον ομώνυμο ρόλο, ακολουθώντας την ιστορία από το τέλος προς την αρχή και φωτίζοντας το ανθρώπινο βάθος μιας τραγωδίας πιο οικείας απ’ όσο νομίζουμε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα δώρο που άργησε να φτάσει

Θέατρο / «Κοιτάξτε πώς φέρονταν οι αρχαίοι στους ξένους! Έτσι πρέπει να κάνουμε κι εμείς»

Ένα δώρο που έφτασε καθυστερημένα, μόλις είκοσι λεπτά πριν το τέλος της παράστασης - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το «ζ-η-θ, ο Ξένος» σε σκηνοθεσία Μιχαήλ Μαρμαρινού.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε το φετινό καλοκαίρι

Θέατρο / Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε την «Ορέστεια»

Η «Ορέστεια» του Θεόδωρου Τερζόπουλου συζητήθηκε όσο λίγες παραστάσεις: ενθουσίασε, προκάλεσε ποικίλα σχόλια και ανέδειξε ερμηνείες υψηλής έντασης και ακρίβειας. Ξεχώρισε εκείνη της Έβελυν Ασουάντ, η οποία, ως Κασσάνδρα, ερμήνευσε ένα αραβικό μοιρολόι που έκανε πολλούς να αναζητήσουν το όνομά της. Το φετινό καλοκαίρι, η παράσταση επιστρέφει στη Θεσσαλονίκη, στους Δελφούς και στο αρχαίο θέατρο Φιλίππων.
M. HULOT
Η Λίνα Νικολακοπούλου υπογράφει και σκηνοθετεί τη μουσικοθεατρική παράσταση «Χορικά Ύδατα»

Θέατρο / «Χορικά Ύδατα»: Ο έμμετρος κόσμος της Λίνας Νικολακοπούλου επιστρέφει στη σκηνή

Τραγούδια που αποσπάστηκαν από το θεατρικό τους περιβάλλον επιστρέφουν στην πηγή τους, σε μια σκηνική τελετουργία γεμάτη εκπλήξεις που φωτίζει την τεράστια καλλιτεχνική παρακαταθήκη της στιχουργού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

The Review / «Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

Γιατί εξακολουθεί να κερδίζει το σύγχρονο κοινό η διάσημη κωμωδία του Άγγλου βάρδου κάθε φορά που ανεβαίνει στη σκηνή; Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου συζητούν με αφορμή την παράσταση που σκηνοθετεί η Εύα Βλασσοπούλου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Darkest White»: Ένα σύμπαν που εξερευνά την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναίκας 

Θέατρο / «Darkest White»: Ο εμφύλιος από την πλευρά των χαμένων

Το έργο της Δαφίν Αντωνιάδου που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών, εξερευνά μέσω προσωπικών και ιστορικών αναμνήσεων και μέσα από την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναικείας παρουσίας, ιστορίες εκτοπισμού και επιβίωσης. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσια ένα τραπέζι με φίλους

Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας / Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσία ένα τραπέζι με φίλους

Ο σπουδαίος λιβανέζος χορευτής και χορογράφος Omar Rajeh, επιστρέφει με την «Beytna», μια ιδιαίτερη περφόρμανς με κοινωνικό όσο και γαστριμαργικό αποτύπωμα, που θα παρουσιαστεί στο πλαίσιο του φετινού 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η νύφη και το «Καληνύχτα, Σταχτοπούτα»

Θέατρο / Η Καρολίνα Μπιάνκι παίρνει το ναρκωτικό του βιασμού επί σκηνής. Τι γίνεται μετά;

Μια παράσταση-περφόρμανς που μέσα από έναν εξαιρετικά πυκνό και γοητευτικό λόγο, ένα κολάζ από εικόνες, αναφορές, εξομολογήσεις, όνειρα και εφιάλτες μάς κάνει κοινωνούς μιας ακραίας εμπειρίας, χωρίς να σοκάρει.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ακούγεσαι Λυδία, Ακούγεσαι ίσαμε το στάδιο

Επίδαυρος / «Ακούγεσαι, Λυδία, ίσαμε το στάδιο ακούγεσαι»

Κορυφαίο πρόσωπο του αρχαίου δράματος, συνδεδεμένη με εμβληματικές παραστάσεις, ανατρέχει σε δεκαπέντε σταθμούς της καλλιτεχνικής της ζωής στην Επίδαυρο και αφηγείται προσωπικές ιστορίες, επιτυχίες και ματαιώσεις, εξαιρετικές συναντήσεις και συνεργασίες, σε μια πορεία που αγγίζει τις πέντε δεκαετίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ