Ο Αβραάμ Λίνκολν είχε αντιληφθεί πρώτος την πολιτική δύναμη της εικόνας

Ο Αβραάμ Λίνκολν είχε αντιληφθεί πρώτος την πολιτική δύναμη της εικόνας Facebook Twitter
0


ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΑΠΟΤΕΛΕΙ ΕΚΠΛΗΞΗ
το γεγονός ότι ένας φημισμένος για τη σεμνότητά του και μονίμως απασχολημένος με σοβαρότατα ζητήματα –όπως ένας εμφύλιος πόλεμος– ηγέτης, φρόντιζε πάντα να βρίσκει χρόνο για να φωτογραφηθεί. Όσον αφορά όμως την εικόνα του, ο Αβραάμ Λίνκολν αποτελούσε πάντα ένα ορατό παράδοξο. Από τη μία πλευρά, παραδεχόταν ότι η «άτονη, λιπόσαρκη μορφή» του δεν ήταν καθόλου ελκυστική. «Επιτρέπεται βέβαια να είσαι άσχημος σ’ αυτόν τον κόσμο», είχε πει κάποτε αστειευόμενος, «αλλά όχι τόσο άσχημος όσο εγώ». Ωστόσο, πάντα ήταν διαθέσιμος για φωτογραφικά πορτρέτα που διέδιδαν την «άσχημη» μορφή του ανά την επικράτεια, απομυθοποιώντας στα μάτια του κοινού την απόμακρη και απρόσωπη φύση της προεδρίας της χώρας, εξυμνώντας όμως ταυτόχρονα τον ίδιο τον Πρόεδρο. Τελικά έγινε ένας από τους πιο πολυφωτογραφημένους άνδρες της εποχής του, ποζάροντας πάνω από εκατό φορές κατά τη θητεία του.

Ο άνθρωπος, η στιγμή και η φωτογραφική τεχνολογία είχαν συγκλίνει το 1861, την ώρα που ο Λίνκολν ετοιμαζόταν να αναλάβει τα καθήκοντά του. Εκείνη τη χρονιά εισήχθη στην Αμερική ένα νέο είδος φωτογραφίας που ονομάστηκε carte-de-visite. Μαζικής παραγωγής και πώλησης σε καταστήματα και περίπτερα, αυτές οι μικρές, χάρτινες εκτυπώσεις μεταμόρφωσαν τις φωτογραφίες από αναμνηστικά σε συλλεκτικά αντικείμενα. Όταν έφτασε στην Ουάσινγκτον, ο Λίνκολν άρχισε να επισκέπτεται συχνά τα στούντιο που τις παρήγαγαν.

Μόλις έφτασε στην Ουάσινγκτον, ο επερχόμενος πρόεδρος πόζαρε για μια νέα σειρά πορτρέτων που τον έκαναν να φαίνεται ήρεμος και σοβαρός, προσφέροντας έτσι ένα απαραίτητο αντίδοτο στις γελοιογραφίες της εποχής που τον απεικόνιζαν να περνάει κρυφά και μεταμφιεσμένος από την εχθρική προς τον ίδιον πόλη της Βαλτιμόρης.

Ο Λίνκολν φρόντιζε να «ενημερώνει» την εικόνα του ανά τακτά χρονικά διαστήματα και συχνά την παραμονή σημαντικών γεγονότων – μια ιδιαίτερα σοφή κίνηση στην εποχή που τα αργά κλείστρα των φωτογραφικών μηχανών δεν μπορούσαν να αποτυπώσουν με σαφήνεια τα ίδια τα γεγονότα. Έτσι, λίγο πριν αποχαιρετήσει συγκινημένος τη γενέτειρά του στο Σπρίνγκφιλντ για να μεταβεί στην πρωτεύουσα, στήθηκε για μια σειρά από φωτογραφίες που κατέγραφαν την εξέλιξη της νέας του γενειάδας. Μόλις έφτασε στην Ουάσινγκτον, ο επερχόμενος πρόεδρος πόζαρε για μια νέα σειρά πορτρέτων που τον έκαναν να φαίνεται ήρεμος και σοβαρός, προσφέροντας έτσι ένα απαραίτητο αντίδοτο στις γελοιογραφίες της εποχής που τον απεικόνιζαν να περνάει κρυφά και μεταμφιεσμένος από την εχθρική προς τον ίδιον πόλη της Βαλτιμόρης.

Ο Αβραάμ Λίνκολν είχε αντιληφθεί πρώτος την πολιτική δύναμη της εικόνας Facebook Twitter
Ο Αβραάμ Λίνκολν λανσάροντας το 1861 το νέο του μούσι. Φωτ.: Library of Congress

Ακολούθως, τον Νοέμβριο του 1863, λίγο πριν μεταβεί στο Γκέτισμπεργκ –το πεδίο της πιο πολύνεκρης μάχης του Αμερικανικού Εμφυλίου, που είχε διεξαχθεί στις αρχές του Ιουλίου εκείνης της χρονιάς– για να εγκαινιάσει το κοιμητήριο των πεσόντων, ο Λίνκολν επισκέφθηκε το φωτογραφικό στούντιο του Αλεξάντερ Γκάρντνερ, κατόπιν παρότρυνσης της γλύπτριας Σάρα Φίσερ Έιμς, η οποία αναζητούσε πορτρέτα του Προέδρου ως υπόδειγμα για μια μαρμάρινη προτομή του Λίνκολν που θα τοποθετείτο στο κτίριο του Καπιτωλίου. Παρότι τρεις διαφορετικοί φωτογράφοι έστησαν τις κάμερες τους στο κοιμητήριο του Γκέτισμπεργκ στις 19 Νοεμβρίου, κανένας δεν κατάφερε να απαθανατίσει μια ευκρινή, πόσο μάλλον εμπορεύσιμη, εικόνα του προέδρου στο ρητορικό του ζενίθ. Αντ' αυτού, οι πόζες του στούντιο Gardner έγιναν γνωστές ως οι «φωτογραφίες του Λίνκλον στο Γκέτισμπεργκ».

Σχεδόν ενάμιση χρόνο αργότερα, στις 5 Φεβρουαρίου 1865, μόλις μία ημέρα μετά την επιστροφή του στην Ουάσινγκτον από μια μυστική διάσκεψη στη Βιρτζίνια για την κατάπαυση του πυρός, στην οποία τελικά απέρριψε τις αιτήματα της Συνομοσπονδίας των Νοτίων, ένας εξαντλημένος, σχεδόν αποστεωμένος Λίνκολν επισκέφθηκε ξανά το στούντιο του Γκάρντνερ. Για άλλη μια φορά, τα αποτελέσματα βγήκαν στη δημοσιότητα και αποδείχθηκαν αποκαλυπτικά. Ο συνήθως βλοσυρός Λίνκολν προσέφερε επιτέλους στις κάμερες και στο κοινό ένα ελαφρύ αλλά αναμφισβήτητα αισιόδοξο μειδίαμα. Στη λήξη της τελευταίας, όπως αποδείχθηκε, παρουσίας του Λίνκολν σε φωτογραφικό στούντιο, ο Γκάρντνερ μετακίνησε την κάμερά του προς τον καταβεβλημένο πρόεδρο για ένα τελευταίο κοντινό πλάνο. Αγχωμένος ίσως, ο Γκάρντνερ απέτυχε να ρυθμίσει την εστίασή του. Και όταν επιχείρησε να εμφανίσει το ατελές γυάλινο αρνητικό, αυτό έσπασε στα δύο, λίγο πάνω από το μέτωπο του Λίνκολν. Παρ’ όλα αυτά, ο Γκάρντνερ εκτύπωσε τη φωτογραφία, η οποία έμελλε να αποδειχθεί «στοιχειωμένη».  

Ο Αβραάμ Λίνκολν είχε αντιληφθεί πρώτος την πολιτική δύναμη της εικόνας Facebook Twitter
Παραδεχόταν ότι η «άτονη, λιπόσαρκη μορφή» του δεν ήταν καθόλου ελκυστική. «Επιτρέπεται βέβαια να είσαι άσχημος σ’ αυτόν τον κόσμο», είχε πει κάποτε αστειευόμενος, «αλλά όχι τόσο άσχημος όσο εγώ». Φωτ.: Alexander Gardner, 1863/ Wikipedia

Για πολλούς που είδαν το πορτρέτο αργότερα, η μη ρετουσαρισμένη ρωγμή που φαινόταν μέσα από τα μαλλιά του Λίνκολν έμοιαζε σχεδόν να προμηνύει το ίχνος των πυροβολισμών που τον περίμενε δύο μήνες αργότερα στο θέατρο Φορντ, όταν δολοφονήθηκε από τον ηθοποιό Τζον Γουίλκς Μπουθ. Στο πορτρέτο αποτυπώθηκε για μια τελευταία φορά η έκφραση που ο προσωπικός του γραμματέας, Τζον Νίκολαϊ, αποκάλεσε «το μακρινό βλέμμα που με προφητική διαίσθηση έβλεπε το τρομερό πανόραμα του πολέμου και άκουγε την κραυγή της καταπίεσης και του πόνου».

Με στοιχεία από The Wall Street Journal

Φωτογραφία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Είχε ο Αβραάμ Λίνκολν άντρες εραστές;

Οθόνες / Είχε ο Αβραάμ Λίνκολν άντρες εραστές;

Σε ένα νέο ντοκιμαντέρ σύγχρονοι ακαδημαϊκοί, ιστορικοί και μελετητές υποστηρίζουν ότι ο Λίνκολν είχε σεξουαλικές σχέσεις με πολλούς άνδρες. Κι όπως λέει ένας από αυτούς: «Καταπιανόμαστε με μια επιστημονική ερμηνεία που κυοφορείται εδώ και γενιές και που, επιτέλους, το 2024, βρήκε τη στιγμή να εκφραστεί».
THE LIFO TEAM
Η πρώτη μοδίστρα του Λυεκού Οίκου, μια μαύρη γυναίκα και η ιστορία της από τη σκλαβιά στην ελευθερία

Ελίζαμπεθ Χομπς Κέκλι / Η πρώτη μοδίστρα του Λευκού Οίκου: Η ιστορία μιας μαύρης γυναίκας από τη σκλαβιά στην ελευθερία

Το όνομά της συνδέθηκε με αυτό της Μέρι Λίνκολν και με ένα σκάνδαλο όταν θέλησε να εκποιήσει την γκαρνταρόμπα της. Τα απομνημονεύματά της είναι ένα χρονικό που φωτίζει την εποχή της σκλαβιάς και τον δρόμο των μαύρων Αμερικανών προς την ελευθερία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Juergen Teller, ο φωτογράφος που αποθέωσε την ατέλεια 

Φωτογραφία / Juergen Teller, ο φωτογράφος που αποδόμησε το glamour έρχεται στην Αθήνα

Στις εικόνες του ξεδιπλώνει με θάρρος, ωμότητα και χιούμορ την ανθρώπινη ιστορία. Διέλυσε τη γυαλιστερή όψη των περιοδικών και έβαλε, μέσω αυτών, σε κάθε σπίτι τις αντιθέσεις ενός ολόκληρου κόσμου. Σύντομα θα εγκαινιάσει το Onassis Ready με την έκθεση «you are invited».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Νίκος Φλώρος είναι ο τελευταίος φωτορεπόρτερ μιας άλλης Αθήνας

Φωτογραφία / Ο Νίκος Φλώρος είναι ο τελευταίος φωτορεπόρτερ μιας άλλης Αθήνας

Μέσα σε μια ξεχασμένη στοά της Πανεπιστημίου, ένα από τα παλαιότερα φωτογραφεία της Αθήνας φυλά φιλμ και αρνητικά που κρύβουν μισό αιώνα ζωής της πόλης – από πολιτικές πορείες και εγκλήματα μέχρι καθημερινές στιγμές που έχουν χαθεί για πάντα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Susan Meiselas: Η θρυλική φωτογράφος που απαθανάτισε τη ζωή των στρίπερ στην Αμερική των '70s

Φωτογραφία / Susan Meiselas: Η θρυλική φωτογράφος που απαθανάτισε τη ζωή των στρίπερ στην Αμερική των '70s

Σήμερα, η Meiselas θεωρείται ότι άνοιξε τον δρόμο όχι μόνο για τους πολιτικά δεσμευμένους φωτογράφους που καταγράφουν προσεκτικά, προβληματίζονται και πλαισιώνουν το έργο τους, αλλά και για τους φωτογράφους που επίμονα εργάζονται σε συνεργασία με τα θέματά τους.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Απαγορεύεται η είσοδος στους γονείς»: Εφηβικά δωμάτια στις δεκαετίες του ’80 και του ΄90

Φωτογραφία / «Απαγορεύεται η είσοδος στους γονείς»: Εφηβικά δωμάτια στις δεκαετίες του ’80 και του ΄90

Τριάντα χρόνια μετά την πρώτη του κυκλοφορία επανεκδίδεται αυτό τον μήνα το φωτογραφικό λεύκωμα της Adrienne Salinger με πορτρέτα εφήβων στα υπνοδωμάτιά τους, σε μια εποχή πριν τα smartphones και τα social media.
THE LIFO TEAM
Nelly's: Η μεγαλύτερη αναδρομική έκθεση για τη σπουδαιότερη Ελληνίδα φωτογράφο

Φωτογραφία / Nelly's: Η κορυφαία Ελληνίδα φωτογράφος

Πεθαίνει σαν σήμερα η γυναίκα που είναι μέχρι τις μέρες μας η πιο γνωστή Ελληνίδα φωτογράφος. Ποια ήταν η Έλλη Σουγιουλτζόγλου; Και πώς έφτασε να φωτογραφίζει διάσημες χορεύτριες στην Ακρόπολη; Η Αλίκη Τσίργιαλου, υπεύθυνη των φωτογραφικών αρχείων του Μουσείου Μπενάκη μας εξηγεί.
M. HULOT
«Τράβηξα τη φωτογραφία ενώ λιμοκτονούσα κι ο ίδιος»: Η ιστορία της εικόνας-σύμβολο του λιμού στη Γάζα

Φωτογραφία / «Τράβηξα τη φωτογραφία ενώ λιμοκτονούσα κι ο ίδιος»: Η ιστορία της εικόνας-σύμβολο του λιμού στη Γάζα

Ο φωτορεπόρτερ Αχμέντ αλ-Αρίνι περιγράφει τις συνθήκες που οδήγησαν στην φωτογραφία που έχει κάνει το γύρο του κόσμου ως σύμβολο της ανθρωπιστικής καταστροφής που μαστίζει τη Λωρίδα.
THE LIFO TEAM
Spyros Rennt: «Το nightlife είναι καταφύγιο για τους queer ανθρώπους»

Φωτογραφία / Spyros Rennt: «Το nightlife είναι καταφύγιο για τους queer ανθρώπους»

Ο Αθηναίος φωτογράφος που έχει καταγράψει την ξέφρενη –αλλά και τρυφερή– νυχτερινή ζωή του Βερολίνου μπορεί να άργησε να βρει τον δρόμο του, αλλά μέσα από τη φωτογραφία νιώθει ότι τελικά η διαδρομή του απέκτησε ένα νόημα.
M. HULOT
Μια έκθεση με φωτογραφίες του Α. Εμπειρίκου που δεν έχουν παρουσιαστεί ποτέ πριν 

Φωτογραφία / Φωτογραφίες του Ανδρέα Εμπειρίκου παρουσιάζονται για πρώτη φορά σε μια νέα έκθεση

54 φωτογραφίες από το πολύτιμο αρχείο του θα παρουσιαστούν από την Eleftheria Tseliou Gallery, στον χώρο της Τοσίτσα 3, σε μια έκθεση που επιχειρεί να αναδείξει πως υπήρξε εξίσου σημαντικός ως φωτογράφος, όσο και ως ποιητής και ψυχαναλυτής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ