Τι κρύβεται πίσω από τη στροφή της Beyoncé στην κάντρι;

Τι κρύβεται πίσω από τη στροφή της Beyoncé στην κάντρι;  Facebook Twitter
Το άλμπουμ δεν θα μπορούσε να έχει καλύτερο timing.
0

Η Beyoncé ανέκαθεν ερμήνευε έξυπνα τις μουσικές τάσεις και είχε δείξει τα χαρτιά της πολύ πριν κυκλοφορήσει το «Texas Hold'Em», το κάντρι ποπ κομμάτι του περασμένου Φεβρουαρίου – μόλις το 2021 είχε λανσάρει μια κολεξιόν ρούχων εμπνευσμένη από την «αποσιωπημένη ιστορία του Μαύρου Αμερικανού καουμπόι». Εμφανίστηκε καβάλα σε ένα κρυστάλλινο άλογο στο εξώφυλλο του άλμπουμ «Renaissance» (2022) και φόρεσε ένα λευκό καπέλο με φαρδύ γείσο στα βραβεία Grammy. Οι στίχοι της αναφέρονται συχνά στην παιδική ηλικία της στο Χιούστον. «Κέρδισα όλα αυτά τα χρήματα», τραγούδησε στο «Formation» το 2016, «αλλά ποτέ δεν μπόρεσαν να βγάλουν την κάντρι από μέσα μου».

Το νέο της άλμπουμ, «Cowboy Carter», που κυκλοφόρησε στις 29 Μαρτίου, παραπέμπει σε λαϊκό μπαρ που παίζει κάντρι. Ο δίσκος είναι το δεύτερο μέρος μιας τριλογίας που σχεδιάστηκε κατά τη διάρκεια της πανδημίας του Covid-19, στην οποία η Beyoncé αποτίει φόρο τιμής στις μαύρες ρίζες των μουσικών ειδών. (Στο «Renaissance» επικεντρώθηκε στην ντίσκο και τη house μουσική.) 

Το άλμπουμ δεν θα μπορούσε να έχει καλύτερο timing: το στυλ Americana ανθίζει στην ποπ κουλτούρα. Τα μοντέλα στην πασαρέλα του Louis Vuitton φορούν καουμπόικες μπότες από δέρμα φιδιού και η Prada πουλάει λαιμοδέτες τύπου γουέστερν. Σειρές νεο-γουέστερν όπως το «Yellowstone» προσελκύουν εκατομμύρια θεατές, ενώ πέρυσι, πάνω από το ένα τρίτο των streams των 50 τοπ τραγουδιών στο Spotify στην Αμερική ήταν κάντρι τραγούδια, από 2% το 2016.

O πειραματισμός της Beyoncé με την κάντρι είναι μέρος της παράδοσης που θέλει τους καλλιτέχνες να μεταπηδούν από ένα είδος σε ένα άλλο αναζητώντας νέο κοινό. Ο Μπομπ Ντίλαν εγκατέλειψε την ακουστική folk για την ηλεκτρική ροκ (και τον αποκάλεσαν «Ιούδα» για αυτή του την απόπειρα). Ο Ντέιβιντ Μπόουι άλλαζε λουκ και δημιουργούσε διαφορετικούς ήχους για να ταιριάζουν. Η Ντόλι Πάρτον, η Τέιλορ Σουίφτ και η Σανάια Τουέιν άφησαν πίσω τους την κάντρι για τη mainstream ποπ. Οι Coldplay έχουν απομακρυνθεί από το ενίοτε άχαρο indie rock των πρώτων άλμπουμ τους για πιο αισιόδοξες ποπ και ηλεκτρονικές μελωδίες.

Όσοι προσαρμόζονται στις νέες μουσικές τάσεις θριαμβεύουν. Οι Coldplay και η Τέιλορ Σουίφτ βρίσκονται εν μέσω προσοδοφόρων περιοδειών −οι οποίες τους απέφεραν περίπου 810 εκατομμύρια δολάρια και ένα δισεκατομμύριο δολάρια, αντίστοιχα− ενώ πολλοί από τους συγχρόνους τους έχουν βρεθεί στην αφάνεια.

Εκτός από έξυπνη επιχειρηματική επιλογή, το να περνούν σε άλλα μουσικά είδη επιτρέπει στους καλλιτέχνες να αποδείξουν την αξία τους. Η Lady Gaga, για παράδειγμα, ήταν δημιουργός ποπ επιτυχιών και επέλεξε να κυκλοφορήσει ένα άλμπουμ με τζαζ μελωδίες για να αποδείξει τις φωνητικές της ικανότητες. 

Η Beyoncé εξελίχθηκε για να ανταποκριθεί στα γούστα που αλλάζουν. Στη δεκαετία του 1990, ως τραγουδίστρια ενός κοριτσίστικου συγκροτήματος, των Destiny’s Child, τραγουδούσε ξεσηκωτικούς ύμνους γυναικείας ενδυνάμωσης. Κι όταν ανεξαρτητοποιήθηκε, αφού πρώτα πρόσθεσε στο ρεπερτόριό της συναισθηματικές μπαλάντες για να επιδείξει τις φωνητικές της ικανότητες, ενσωμάτωσε τη ρέγκε και την τραπ.

Η κάντρι τώρα τής επιτρέπει να πειραματιστεί ξανά με ένα νέο στυλ τραγουδιών. Στις πρώτες r&b επιτυχίες της καυχιόταν ότι είχε πολλά χρήματα να ξοδέψει. Αντίθετα, στο «16 Carriages», ένα από τα νέα κάντρι τραγούδια, οι στίχοι της είναι πιο προσγειωμένοι. Θυμάται τον κόπο της πρώιμης καριέρας της και πόσο «καταπονημένη και εξαντλημένη» ήταν. Αυτά τα τραγούδια ταιριάζουν περισσότερο σε μια εποχή πληθωρισμού και υψηλού κόστους διαβίωσης. 

Beyoncé - 16 CARRIAGES

Εκτός από έξυπνη επιχειρηματική επιλογή, το να περνούν σε άλλα μουσικά είδη επιτρέπει στους καλλιτέχνες να αποδείξουν την αξία τους. Η Lady Gaga, για παράδειγμα, ήταν δημιουργός ποπ επιτυχιών και επέλεξε να κυκλοφορήσει ένα άλμπουμ με τζαζ μελωδίες για να αποδείξει τις φωνητικές της ικανότητες. 

Έχει σημασία να διαθέτεις μεγάλη γκάμα. Στις αρχές του 20ού αιώνα, όταν οι δισκογραφικές δημιουργούσαν και πουλούσαν μουσική σύμφωνα με τους φυλετικούς διαχωρισμούς της εποχής, ο πειραματισμός επέτρεψε σε Μαύρους καλλιτέχνες όπως ο Λούις Άρμστρονγκ «να δείξουν ότι κανείς δεν θα ‘πρεπε να τους αντιμετωπίζει ως στερεότυπα», λέει ο ιστορικός μουσικής Έρικ Βάισμπαρντ. 

Στρεφόμενη σε πολλά διαφορετικά είδη, η Beyoncé δείχνει ότι «δεν έχει όρια καλλιτεχνικά», συμπληρώνει ο Βάισμπαρντ. Το «Texas Hold 'Em» είναι στην κορυφή των charts στην Αμερική και τη Βρετανία, αλλά κάποιοι αμφισβητούν ακόμα και το αν είναι αυθεντική κάντρι. Ένας κάντρι ραδιοφωνικός σταθμός αρνήθηκε να το παίξει. Πρόκειται για ένα φορτισμένο ζήτημα σε ένα κατά κύριο λόγο λευκό είδος μουσικής, το οποίο ξεκίνησε πριν από 100 χρόνια και έχει ρίζες στην αφροαμερικανική φολκ μουσική.

Η Beyoncé ελπίζει ότι η δουλειά της θα βοηθήσει να εξαλειφθεί «η αναφορά στη φυλή ενός καλλιτέχνη σε σχέση με την κυκλοφορία ειδών μουσικής». Δημοσιεύοντας μια φωτογραφία της στην οποία καβαλικεύει ένα ακόμα άλογο, δηλώνει: «Αυτό δεν είναι κάντρι άλμπουμ. Είναι άλμπουμ της Beyoncé». 

Beyoncé - TEXAS HOLD 'EM

Πηγή: Economist

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Απλώνοντας ρούχα με τη Δανάη στο κέντρο του κόσμου

Μουσική / Απλώνοντας ρούχα με τη Δανάη στο κέντρο του κόσμου

Η Δανάη Δέδε γιορτάζει τα 20 της στην Αθήνα με μια κιθάρα στο χέρι και πολλά λουλούδια γύρω της. Της αρέσει η θάλασσα της πόλης, αλλά προτιμά αυτήν της Ρόδου, όπου και μεγάλωσε. Το κομμάτι της «Αύριο» την έκανε γνωστή, αλλά σίγουρα δεν την τρομάζει ‒ μάλλον την ενθουσιάζει. Η μαμά της πιστεύει πως θα ήταν πολύ καλή ως ψυχολόγος.
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΣΑΡΑΝΤΗΣ
Όταν ο Τσαϊκόφσκι περιέγραφε τη μοίρα του με μια Συμφωνία

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Όταν ο Τσαϊκόφσκι περιέγραφε τη μοίρα του με μια Συμφωνία

Την Παρασκευή 30 Μαΐου, ο αρχιμουσικός Διονύσης Γραμμένος και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών φέρνουν στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών το δράμα της Πέμπτης Συμφωνίας του Τσαϊκόφσκι, ενός έργου που περιγράφει την ένταση ανάμεσα στις προσταγές της μοίρας και την προσωπική ελευθερία τού συνθέτη.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
AEON: Η «ντίβα από την Κρήτη» που παντρεύει τη ραπ με τη λύρα

Μουσική / AEON: Η «ντίβα από την Κρήτη» που παντρεύει τη ραπ με τη λύρα

Ξεκίνησε από την παραδοσιακή μουσική, όμως, η ανάγκη της για κοινωνικοποίηση την οδήγησε στη ραπ. Με αφορμή το τελευταίο της άλμπουμ, «Χαϊμαλίνα», η 25χρονη AEON μιλά για τον σεξισμό που αντιμετώπισε στα πρώτα της βήματα και για το πώς συνδύασε την κρητική μπουκόλυρα με ραπ ρυθμούς.
M. HULOT
56’ με τον Degear0001

Μουσική / Το νέο διαστημικό άλμπουμ του Degear0001 έχει ήχους από παιδικά παιχνίδια

Ο νεαρός μουσικός, που πειραματίζεται με παιδικά πλήκτρα και «χακαρισμένα» αντικείμενα, μόλις κυκλοφόρησε ένα spacey άλμπουμ με weird pop, που σίγουρα θα ήθελες να χορέψεις σε ένα παραληρηματικό πάρτι με χαμόγελα και φλούο χρώματα.
M. HULOT
Νέγρος του Μοριά: «Mιλάω για τη σκοτεινή πλευρά της Ελλάδας»

Μουσική / Νέγρος του Μοριά: «Mιλάω για τη σκοτεινή πλευρά της Ελλάδας»

Ο ταλαντούχος μουσικός κυκλοφόρησε ένα από τα καλύτερα ραπ άλμπουμ της χρονιάς, στο οποίο εξερευνά την εμπειρία του να είσαι μαύρος στην Ελλάδα του 2025 και το οποίο αποθέωσε η Guardian. Μιλά αποκλειστικά στη LiFO, λίγο πριν τη συναυλία του στις 31 Μαΐου στο Universe Multivenue Open Air.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Οι γονείς της Αγγελίνας κάποια στιγμή κουράστηκαν να παρακολουθούν τις παραστάσεις που οργάνωνε ως παιδί

Μουσική / Οι γονείς της Αγγελίνας κάποια στιγμή κουράστηκαν να παρακολουθούν τις παραστάσεις που οργάνωνε ως παιδί

Η Aγγελίνα είναι μια τραγουδοποιός 22 ετών που μεγάλωσε στην Αθήνα. Όταν ήταν μικρή ήθελε να γίνει ηθοποιός και συγγραφέας, αλλά ο δρόμος την πήγε στη μουσική κι έτσι έβγαλε το πρώτο της τραγούδι το 2023, που λέγεται «Sta Riha». Αγοράζει ακόμη μπουρμπουλήθρες από τα περίπτερα και της αρέσει να οδηγάει το σαράβαλό της. Κοιμάται καλά τα βράδια, αν δεν σκέφτεται πολύ. Όταν ανεβαίνει στην σκηνή, λέει μέσα της πως το άγχος της είναι ενθουσιασμός.
ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΚΑΚΟΥΛΑΚΗ
«Ο Χελμός δεν είναι απλά ένα μουσικό φεστιβάλ και αυτό θα το βλέπετε κάθε χρόνο»

Μουσική / «Θα τρέχει ο κόσμος στο βουνό και στο κρύο για φεστιβάλ;» Κι όμως, έτρεξε

Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Helmos Mountain Festival, Αλέξης Άγριος, εξηγεί πώς γεννήθηκε η ιδέα για το φεστιβάλ, τι συνέβαλε στην επιτυχία του, ποια φιλόδοξα projects ετοιμάζονται για φέτος και πώς, πέρα από μουσικό γεγονός, έδωσε ώθηση στον τουρισμό της περιοχής.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Καλά, πάλι για τη ραπ θα λέμε;

Guest Editors / «Γιατί απαιτούμε από τη ραπ να είναι κάτι άλλο από αυτό που όντως είναι;»

Το μεγαλύτερο κομμάτι του κοινού που ήρθε σε επαφή με τη ραπ τα τελευταία χρόνια ξαφνικά ανακάλυψε, ομολογουμένως με άσχημο τρόπο, τι ήταν αυτό που προηγουμένως εκθείαζε ως ποίηση του περιθωρίου.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
«Becoming Led Zeppelin»: Το χρονικό του βαρύτερου ροκ συγκροτήματος όλων των εποχών

Pulp Fiction / Led Zeppelin: Ένα ντοκιμαντέρ για το «βαρύτερο» ροκ συγκρότημα όλων των εποχών

Το ντοκιμαντέρ «Becoming Led Zeppelin» του Μπέρναρντ ΜακΜάχον παρουσιάζει την ιστορία του θρυλικού hard rock συγκροτήματος, φωτίζοντας το background των μελών του και τις περιστάσεις που οδήγησαν στην ίδρυσή του, φτάνοντας μέχρι και την κυκλοφορία του δεύτερου άλμπουμ τους και την απαρχή της απόλυτης δόξας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
ZOLA JESUS INTERVIEW

Μουσική / Η Zola Jesus δεν φοβάται το σκοτάδι, το κατοικεί

Λίγο πριν την εμφάνισή της στην Αθήνα, η Ρωσοαμερικανίδα καλλιτέχνιδα μιλά στη LIFO για το πώς δημιουργεί τη σκοτεινή και ατμοσφαιρική μουσική της, που ξεφεύγει από τα καθιερωμένα είδη, καθώς και για το πώς η ίδια αντιστέκεται στην επίθεση που δέχονται σήμερα οι θηλυκότητες.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ