Τι κρύβεται πίσω από τη στροφή της Beyoncé στην κάντρι;

Τι κρύβεται πίσω από τη στροφή της Beyoncé στην κάντρι;  Facebook Twitter
Το άλμπουμ δεν θα μπορούσε να έχει καλύτερο timing.
0

Η Beyoncé ανέκαθεν ερμήνευε έξυπνα τις μουσικές τάσεις και είχε δείξει τα χαρτιά της πολύ πριν κυκλοφορήσει το «Texas Hold'Em», το κάντρι ποπ κομμάτι του περασμένου Φεβρουαρίου – μόλις το 2021 είχε λανσάρει μια κολεξιόν ρούχων εμπνευσμένη από την «αποσιωπημένη ιστορία του Μαύρου Αμερικανού καουμπόι». Εμφανίστηκε καβάλα σε ένα κρυστάλλινο άλογο στο εξώφυλλο του άλμπουμ «Renaissance» (2022) και φόρεσε ένα λευκό καπέλο με φαρδύ γείσο στα βραβεία Grammy. Οι στίχοι της αναφέρονται συχνά στην παιδική ηλικία της στο Χιούστον. «Κέρδισα όλα αυτά τα χρήματα», τραγούδησε στο «Formation» το 2016, «αλλά ποτέ δεν μπόρεσαν να βγάλουν την κάντρι από μέσα μου».

Το νέο της άλμπουμ, «Cowboy Carter», που κυκλοφόρησε στις 29 Μαρτίου, παραπέμπει σε λαϊκό μπαρ που παίζει κάντρι. Ο δίσκος είναι το δεύτερο μέρος μιας τριλογίας που σχεδιάστηκε κατά τη διάρκεια της πανδημίας του Covid-19, στην οποία η Beyoncé αποτίει φόρο τιμής στις μαύρες ρίζες των μουσικών ειδών. (Στο «Renaissance» επικεντρώθηκε στην ντίσκο και τη house μουσική.) 

Το άλμπουμ δεν θα μπορούσε να έχει καλύτερο timing: το στυλ Americana ανθίζει στην ποπ κουλτούρα. Τα μοντέλα στην πασαρέλα του Louis Vuitton φορούν καουμπόικες μπότες από δέρμα φιδιού και η Prada πουλάει λαιμοδέτες τύπου γουέστερν. Σειρές νεο-γουέστερν όπως το «Yellowstone» προσελκύουν εκατομμύρια θεατές, ενώ πέρυσι, πάνω από το ένα τρίτο των streams των 50 τοπ τραγουδιών στο Spotify στην Αμερική ήταν κάντρι τραγούδια, από 2% το 2016.

O πειραματισμός της Beyoncé με την κάντρι είναι μέρος της παράδοσης που θέλει τους καλλιτέχνες να μεταπηδούν από ένα είδος σε ένα άλλο αναζητώντας νέο κοινό. Ο Μπομπ Ντίλαν εγκατέλειψε την ακουστική folk για την ηλεκτρική ροκ (και τον αποκάλεσαν «Ιούδα» για αυτή του την απόπειρα). Ο Ντέιβιντ Μπόουι άλλαζε λουκ και δημιουργούσε διαφορετικούς ήχους για να ταιριάζουν. Η Ντόλι Πάρτον, η Τέιλορ Σουίφτ και η Σανάια Τουέιν άφησαν πίσω τους την κάντρι για τη mainstream ποπ. Οι Coldplay έχουν απομακρυνθεί από το ενίοτε άχαρο indie rock των πρώτων άλμπουμ τους για πιο αισιόδοξες ποπ και ηλεκτρονικές μελωδίες.

Όσοι προσαρμόζονται στις νέες μουσικές τάσεις θριαμβεύουν. Οι Coldplay και η Τέιλορ Σουίφτ βρίσκονται εν μέσω προσοδοφόρων περιοδειών −οι οποίες τους απέφεραν περίπου 810 εκατομμύρια δολάρια και ένα δισεκατομμύριο δολάρια, αντίστοιχα− ενώ πολλοί από τους συγχρόνους τους έχουν βρεθεί στην αφάνεια.

Εκτός από έξυπνη επιχειρηματική επιλογή, το να περνούν σε άλλα μουσικά είδη επιτρέπει στους καλλιτέχνες να αποδείξουν την αξία τους. Η Lady Gaga, για παράδειγμα, ήταν δημιουργός ποπ επιτυχιών και επέλεξε να κυκλοφορήσει ένα άλμπουμ με τζαζ μελωδίες για να αποδείξει τις φωνητικές της ικανότητες. 

Η Beyoncé εξελίχθηκε για να ανταποκριθεί στα γούστα που αλλάζουν. Στη δεκαετία του 1990, ως τραγουδίστρια ενός κοριτσίστικου συγκροτήματος, των Destiny’s Child, τραγουδούσε ξεσηκωτικούς ύμνους γυναικείας ενδυνάμωσης. Κι όταν ανεξαρτητοποιήθηκε, αφού πρώτα πρόσθεσε στο ρεπερτόριό της συναισθηματικές μπαλάντες για να επιδείξει τις φωνητικές της ικανότητες, ενσωμάτωσε τη ρέγκε και την τραπ.

Η κάντρι τώρα τής επιτρέπει να πειραματιστεί ξανά με ένα νέο στυλ τραγουδιών. Στις πρώτες r&b επιτυχίες της καυχιόταν ότι είχε πολλά χρήματα να ξοδέψει. Αντίθετα, στο «16 Carriages», ένα από τα νέα κάντρι τραγούδια, οι στίχοι της είναι πιο προσγειωμένοι. Θυμάται τον κόπο της πρώιμης καριέρας της και πόσο «καταπονημένη και εξαντλημένη» ήταν. Αυτά τα τραγούδια ταιριάζουν περισσότερο σε μια εποχή πληθωρισμού και υψηλού κόστους διαβίωσης. 

Beyoncé - 16 CARRIAGES

Εκτός από έξυπνη επιχειρηματική επιλογή, το να περνούν σε άλλα μουσικά είδη επιτρέπει στους καλλιτέχνες να αποδείξουν την αξία τους. Η Lady Gaga, για παράδειγμα, ήταν δημιουργός ποπ επιτυχιών και επέλεξε να κυκλοφορήσει ένα άλμπουμ με τζαζ μελωδίες για να αποδείξει τις φωνητικές της ικανότητες. 

Έχει σημασία να διαθέτεις μεγάλη γκάμα. Στις αρχές του 20ού αιώνα, όταν οι δισκογραφικές δημιουργούσαν και πουλούσαν μουσική σύμφωνα με τους φυλετικούς διαχωρισμούς της εποχής, ο πειραματισμός επέτρεψε σε Μαύρους καλλιτέχνες όπως ο Λούις Άρμστρονγκ «να δείξουν ότι κανείς δεν θα ‘πρεπε να τους αντιμετωπίζει ως στερεότυπα», λέει ο ιστορικός μουσικής Έρικ Βάισμπαρντ. 

Στρεφόμενη σε πολλά διαφορετικά είδη, η Beyoncé δείχνει ότι «δεν έχει όρια καλλιτεχνικά», συμπληρώνει ο Βάισμπαρντ. Το «Texas Hold 'Em» είναι στην κορυφή των charts στην Αμερική και τη Βρετανία, αλλά κάποιοι αμφισβητούν ακόμα και το αν είναι αυθεντική κάντρι. Ένας κάντρι ραδιοφωνικός σταθμός αρνήθηκε να το παίξει. Πρόκειται για ένα φορτισμένο ζήτημα σε ένα κατά κύριο λόγο λευκό είδος μουσικής, το οποίο ξεκίνησε πριν από 100 χρόνια και έχει ρίζες στην αφροαμερικανική φολκ μουσική.

Η Beyoncé ελπίζει ότι η δουλειά της θα βοηθήσει να εξαλειφθεί «η αναφορά στη φυλή ενός καλλιτέχνη σε σχέση με την κυκλοφορία ειδών μουσικής». Δημοσιεύοντας μια φωτογραφία της στην οποία καβαλικεύει ένα ακόμα άλογο, δηλώνει: «Αυτό δεν είναι κάντρι άλμπουμ. Είναι άλμπουμ της Beyoncé». 

Beyoncé - TEXAS HOLD 'EM

Πηγή: Economist

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Παύλος Σιδηρόπουλος: «Είχε μια θλίψη για τα μακρινά αριστουργήματα»

Σεμίνα Διγενή / Παύλος Σιδηρόπουλος: «Είχε μια θλίψη για τα μακρινά αριστουργήματα»

Ένα ηχητικό ντοκιμαντέρ της Σεμίνας Διγενή για τον αγνό πρίγκηπα του rock and roll. Ακούγονται:  Δημήτρης Πουλικάκος, Μελίνα Σιδηροπούλου,  Δήμητρα Γαλάνη, Κώστας Φέρρης, Γιάννης Αγγελάκας κ.α.
THE LIFO TEAM
Οι νέοι λόκαλ DJs που ένα βράδυ θα σου «σώσουν τη ζωή»

Μουσική / Οι νέοι λόκαλ DJs που ένα βράδυ θα σου «σώσουν τη ζωή»

Σιχαίνονται τις πελατειακές σχέσεις, είναι unapologetic, αγαπούν τα συμπεριληπτικά dancefloors, αδιαφορούν για τον αλγόριθμο και προσπαθούν να επιβιώσουν σε μια πολύ ανταγωνιστική σκηνή. 7 νέοι λόκαλ DJs μιλούν στη LifO.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Γιώργος Χατζηνάσιος

Μουσική / Γιώργος Χατζηνάσιος: «Ότι τι; Είναι ηλίθιοι όσοι ακούνε ελαφρολαϊκά;»

Έγινε συνθέτης για να μπορέσει να παντρευτεί τη γυναίκα του. Πιστεύει πως όποιος λέξη «ελαφρός» είναι απαίσια. Πρόλαβε την εποχή που τους τραγουδιστές τούς καταλάβαινες από τον ήχο της φωνής τους - τώρα δεν τους ξεχωρίζει. Ο Γιώργος Χατζηνάσιος αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
M. HULOT
Dievers Party: Πώς δυο φίλες έφτιαξαν τα πιο viral χορευτικά πάρτι της χρονιάς

Μουσική / Dievers Party: Πώς δυο φίλες έφτιαξαν τα πιο viral πάρτι της χρονιάς

Η Βάσω Καζαντζίδου και η Μαρινέλα Αμπντουραχμάνι γνωρίστηκαν τυχαία σε ένα αθηναϊκό κλαμπ. Δύο χρόνια μετά, αυτή η συνάντηση γέννησε ένα από τα πιο δημοφιλή mobile queer events σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
Η τριπλή δύναμη του Μπετόβεν

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Η τριπλή δύναμη του Μπετόβεν

Η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών παρουσιάζει το Τριπλό Κοντσέρτο του Λούντβιχ βαν Μπετόβεν με τρεις λαμπερούς σολίστ: ο Μαξίμ Βενγκέροφ, ο Στίβεν Ίσερλις και η Θεοδοσία Ντόκου ενώνονται υπό την μπαγκέτα του Φίνεγκαν Ντάουνι Ντίαρ την Παρασκευή 5 Δεκεμβρίου στο Μέγαρο Μουσικής.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
MARCEL DETTMANN INTERVIEW

Μουσική / Marcel Dettmann: «Η τέκνο δεν γεννήθηκε για VIP τραπέζια»

Ένας από τους επιδραστικότερους εκπροσώπους της τέκνο, λίγες μέρες πριν από την εμφάνισή του στο Ωδείο Αθηνών, μιλάει για την αγαπημένη του μουσική ως έναν τρόπο να σχετίζεται με τον κόσμο και την πολιτική του nightlife.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Τίνα Τέρνερ (1939-2023): Ένας αληθινός θρύλος

Μουσική / Τίνα Τέρνερ: «Ούτε ένας δεν με αγάπησε στη ζωή μου, ούτε καν ο πατέρας και η μάνα μου»

Παρ’ όλες τις επιτυχίες και τις εκρηκτικές εμφανίσεις, η Τίνα Τέρνερ έζησε τα πρώτα σαράντα χρόνια της ζωής της με μοναξιά, κακοποίηση και στερημένη από αγάπη. Ο τρόπος που άφησε πίσω της τον τρόμο και την ενδοοικογενειακή βία και έγινε σύμβολο τόλμης και περηφάνιας και η πορεία της προς τη σαρωτική επιτυχία είναι είναι τα βασικά στοιχεία που συνθέτουν το παζλ της ζωής της.
M. HULOT
Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Μουσική / Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Το 1995, όταν βγήκε στους κινηματογράφους το διάσημο άνιμε του Mamoru Oshii, οι αναφορές του στην ΑΙ ακούγονταν εξωγήινες. Σήμερα, μοιάζει πιο επίκαιρο και σύγχρονο από ποτέ. Το ίδιο και το σάουντρακ του Kenji Kawai. Σε λίγες μέρες προβάλλεται ξανά στην Αθήνα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Κορμί κι αλάτι, Μπέσσυ μου!

Οι Αθηναίοι / Κορμί κι αλάτι, Μπέσσυ μου!

Η καριέρα της μετράει πάνω από μισό αιώνα. Αν και έχει να βγάλει δίσκο από το 1983, τα τραγούδια που ηχογράφησε μέσα σε μια δεκαετία έχουν απήχηση σήμερα σε 17χρονα παιδιά, κι αυτό την κάνει να νιώθει έφηβη. Η Μπέσσυ Αργυράκη αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Olivia Dean: Η νέα σταρ της βρετανικής ποπ

Μουσική / Mόνο η Olivia Dean κρατήθηκε απέναντι στην καταιγίδα των hits της Taylor Swift

Μια 26χρονη τραγουδοποιός από το Λονδίνο που καταφέρνει να κρατά γερά τις υψηλές θέσεις της στα charts, με έναν ήχο που ισορροπεί μεταξύ παρελθόντος και παρόντος. Bonus για σήμερα: ο νέος δίσκος των Dury Dava.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ