Τζόρτζια Ο' Κιφ: Μια μεγάλη έκθεση για την παθιασμένη ζωγράφο που αψήφησε τους κανόνες Facebook Twitter

Τζόρτζια Ο' Κιφ: Μια μεγάλη έκθεση για την παθιασμένη ζωγράφο που αψήφησε τους κανόνες

0

Τριάντα πέντε χρόνια έχουν περάσει από τον θάνατό της το 1986 και αυτή είναι η πρώτη αναδρομική έκθεση, με το Παρίσι και το κέντρο Πομπιντού να τιμούν μια από τις πιο σημαντικές προσωπικότητες της αμερικανικής εικαστικής σκηνής, την Τζόρτζια Ο' Κιφ, πρωτοπόρο της «σκληρής» αφηρημένης ζωγραφικής, επίλεκτο μέλος του κύκλου του μοντερνισμού στη δεκαετία του ΄20, μια από τις πολύ λίγες γυναίκες που τιμήθηκαν εν ζωή και το έργο τους αναγνωρίστηκε παγκοσμίως από κριτικούς, κοινό και τα μεγάλα μουσεία του κόσμου.

Η γεννημένη το 1887 Αμερικανίδα έκανε ένα μεγάλο ταξίδι στις αισθητικές περιπέτειες του 20ού αιώνα και περισσότερα από εκατό έργα της, πίνακες, σχέδια και φωτογραφίες, δάνεια από το μουσείο της στη Σάντα Φε, το MoMA, το Metropolitan Museum στη Νέα Υόρκη, το Μουσείο Whitney, το Art Institute του Σικάγο και το Μουσείο Thyssen-Bornemisza στη Μαδρίτη προσφέρουν ένα ολοκληρωμένο ταξίδι στην καλλιτεχνική της καριέρα.

Η έκθεση που θα διαρκέσει από τις 8 Σεπτεμβρίου έως τις 6 Δεκεμβρίου 2021 ξεδιπλώνει χρονολογικά την πορεία της, από τα πρώτα της έργα, που είναι εμπνευσμένα από την απεραντοσύνη των πεδιάδων του Τέξας, ως τις μητροπόλεις και τα αγροτικά τοπία της πολιτείας της Νέας Υόρκης τη δεκαετία του 1920-30 και το Νέο Μεξικό, όπου εγκαταστάθηκε μόνιμα μετά τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο.

Η Ο' Κιφ υπήρξε μια μοναδική περίπτωση. Όταν οι περισσότεροι ζωγράφοι ήθελαν να είναι στη Νέα Υόρκη, εκείνη αποφάσισε να ζήσει στο Νέο Μεξικό, σε άμεση σχέση με τη φύση, με την ιδιωτικότητα και τη μοναξιά που της ήταν απαραίτητες. Άλλωστε, η φύση ήταν η αληθινή πηγή της έμπνευσής της και αν κατανοήσουμε αυτή τη σχέση, κρατάμε το κλειδί της τέχνης της.

Η Ο' Κιφ δεν σταμάτησε ποτέ να επιθυμεί να ζωγραφίζει το τοπίο γύρω της, ακόμα και όταν εξαιτίας του εκφυλισμού της ωχράς κηλίδας από την οποία υπέφερε, σταμάτησε να κάνει τα έργα της χωρίς βοήθεια. Αυτό συνέβη το 1972, αλλά το 1977, στα ενενήντα της έλεγε: «Μπορώ να δω τι θέλω να ζωγραφίσω. Αυτό που σε κάνει να θέλεις να δημιουργήσεις είναι ακόμα εκεί».

Η Ο' Κιφ κατάφερε να εγκατασταθεί μόνιμα στο Τάος, στο Νέο Μεξικό, το 1949, λίγα χρόνια αφότου πέθανε ο σύζυγός της Άλφρεντ Στίγκλιτζ και τακτοποίησε τις υποθέσεις της κληρονομιάς του. «Ο Στίγκλιτζ πέθανε, τακτοποίησα τα ζητήματα του ιδρύματός του και τώρα μπορώ να μείνω όπου θέλω», έλεγε σε μια τηλεοπτική συνέντευξη. «Δεν υπάρχει τίποτα να με κρατάει στη μεγάλη πόλη. Ήρθα να μείνω εδώ και εδώ θα ζούσα από πάντα, αν είχα την ευκαιρία».

Η Ο' Κιφ υπήρξε μια μοναδική περίπτωση. Όταν οι περισσότεροι ζωγράφοι ήθελαν να είναι στη Νέα Υόρκη, εκείνη αποφάσισε να ζήσει στο Νέο Μεξικό, σε άμεση σχέση με τη φύση, με την ιδιωτικότητα και τη μοναξιά που της ήταν απαραίτητες. Άλλωστε, η φύση ήταν η αληθινή πηγή της έμπνευσής της και αν κατανοήσουμε αυτή τη σχέση, κρατάμε το κλειδί της τέχνης της.

Είχε δυο σπίτια, το περίφημο Αμπικιού, ένα ερειπωμένο σπίτι που αγόρασε το 1945 και αποκατέστησε μόνη της, ένα ήσυχο καταφύγιο από το οποίο μπορούσε να αντλήσει έμπνευση και κατοικούσε σε αυτό μέχρι το τέλος της ζωής της. Σήμερα είναι μέρος του μουσείου O' Keeffe.

Το δεύτερο είναι το εξοχικό της, Ghost Ranch, ένα σπίτι μέσα σε 12.000 στρέμματα λίγο μακρύτερα από το Αμπικιού. Επισκέφθηκε το μέρος για πρώτη φορά το 1929 και κάθε χρόνο έμενε όλο και περισσότερο εκεί, μέσα σε ένα καθηλωτικό τοπίο. «Υπάρχει κάτι διαφορετικό: τα λουλούδια, ο ουρανός, τα αστέρια, είναι η χώρα μου, ο τόπος μου» έλεγε. Από τότε, αν και δεν ήξερε ότι αυτό που έψαχνε ήταν ένα πνευματικό σπίτι, ήξερε ότι το βρήκε, όταν έφτασε εκεί. «Ποτέ δεν ένιωσα "σπίτι" την Ανατολική Ακτή όπως νιώθω εδώ. Νιώθω ο εαυτός μου και αυτό μου αρέσει» έλεγε.

Με τον Στίγκλιτζ είχαν εξοχικό έξω από τη Νέα Υόρκη, αλλά όπως έγραφε σε ένα φίλο της, «υπάρχει πολύ πράσινο γύρω μου και δεν ξέρω τι να ζωγραφίσω». Στο Αμπικιού δούλευε έξω, στη φύση, ανέβαινε στο βουνό απέναντί της και όπως έγραψε σε ένα γράμμα της, «ο θεός είπε ότι αν το ζωγραφίζω κάθε μέρα, θα μου το χαρίσει».

Το πιο εντυπωσιακό είναι ότι στην έβδομη δεκαετία της ζωής της, τη δεκαετία του ’50, με αδάμαστη ακόμα δημιουργικότητα, άρχισε να ταξιδεύει στις κορυφές του Περού και τα βουνά της Ιαπωνίας. Είχε περάσει τα 70 της χρόνια όταν ξεκίνησε να επεξεργάζεται ένα νέο σύνολο έργων με τη θέα των νεφών και του ουρανού.

Η εγκατάστασή της στο Νέο Μεξικό ήταν σαν μια επιστροφή στη μήτρα, τη φύση, μέσα στην οποία γεννήθηκε και η οποία την περιέβαλε από τα πρώτα χρόνια της ζωής της.

Γεννήθηκε σε μία φάρμα στο Ουισκόνσιν, σε μια οικογένεια κτηνοτρόφων και ήταν το δεύτερο από τα επτά παιδιά της. Σε ηλικία 10 ετών αποφάσισε ότι ήθελε να γίνει καλλιτέχνις. Πήγε να μαθητεύσει μαζί με την αδερφή της σε μία ζωγράφο στη διπλανή κωμόπολη και όταν τελείωσε το σχολείο σπούδασε ζωγραφική.

Η φύση κυριαρχεί και στα πρώτα έργα που έκανε στο Ουισκόνσιν. Σταμάτησε τις σπουδές της το 1908 γιατί όλα όσα τη δίδασκαν, της έδειχναν απλώς να ζωγραφίζει όπως οι μεγάλοι ζωγράφοι, να τους μιμείται.

Εκείνο το διάστημα ζούσε στη Νότια Καρολίνα, έπαθε κατάθλιψη και η μυρωδιά από το διαλυτικό την αρρώσταινε. Ήξερε ότι δεν θα μπορούσε να διακριθεί σε ένα ακαδημαϊκό περιβάλλον και αναζήτησε μια εναλλακτική λύση έναντι των καθιερωμένων τρόπων σκέψης για την τέχνη, όταν μελέτησε τις επαναστατικές ιδέες του Άρθουρ Ουέσλι Ντόου, ενός πρωτοποριακού δασκάλου τέχνης, κάτι που άλλαξε δραματικά την κατεύθυνση της καλλιτεχνικής της πρακτικής. Μέσα από μια σειρά αφηρημένων σχεδίων με κάρβουνο, ανέπτυξε μια προσωπική γλώσσα για να εκφράσει καλύτερα τα συναισθήματα και τις ιδέες της.

Τζόρτζια Ο΄Κιφ: Μια μεγάλη έκθεση για μια παθιασμένη ζωγράφο που αψήφησε τους κανόνες Facebook Twitter
Η Τζόρτζια Ο’ Κιφ με τον Στίγκλιτζ. Φωτο: Bettmann Archive
Τζόρτζια Ο' Κιφ: Μια μεγάλη έκθεση για την παθιασμένη ζωγράφο που αψήφησε τους κανόνες Facebook Twitter
Φωτ.: Cecil Beaton/ Getty

Όταν άρχισε να ζωγραφίζει ξανά, έκανε αφηρημένα πειραματικά σχέδια, κάτι ασυνήθιστο για καλλιτέχνες της εποχής της. «Αναρωτιέμαι αν είμαι λίγο τρελή που φτιάχνω τέτοια πράγματα» έγραψε σε μια φίλη της στη Νέα Υόρκη και της έστειλε μερικά σχέδια που εκείνη έδειξε αμέσως στον Άλφρεντ Στίγκλιτζ, ήδη διάσημο μεγάλο φωτογράφο, αυτόν που έβαλε τα θεμέλια ώστε να αναγνωριστεί η φωτογραφία ως τέχνη και τον πρώτο που έδειχνε μοντέρνα τέχνη στην Αμερική, στην γκαλερί του «291».

Εκείνος αντέδρασε αμέσως όταν είδε τα σχέδια της και έξι μήνες αργότερα ζήτησε να συναντηθούν για να τη γνωρίσει από κοντά. Το 1916 έδειξε δέκα σχέδιά της σε μια ομαδική έκθεση. Την ίδια χρονιά η Ο' Κιφ πήγε στο Τέξας και άρχισε να ζωγραφίζει τα φυσικά φαινόμενα που την εντυπωσίαζαν βαθιά, έκανε ακουαρέλες με αφηρημένα τοπία από τη φύση γύρω της και έξι από αυτά τα έστειλε στον Στίγκλιτζ που εντυπωσιάστηκε και οργάνωσε την πρώτη ατομική της έκθεση το 1917.

Η Ο' Κιφ ήταν ακόμα στο Τέξας και ο Στίγκλιτζ στη Νέα Υόρκη όταν άρχισαν να αλληλογραφούν για να διαπιστώσουν ότι έβλεπαν τον κόσμο με τα ίδια μάτια. Ερωτεύθηκαν και τον Ιούνιο του 1918 άφησε το Τέξας για τη Νέα Υόρκη. Ο κατά 24 χρόνια μεγαλύτερός της γοητευτικός και γυναικοκατακτητής Στίγκλιτζ την είχε ερωτευθεί παράφορα, της υποσχέθηκε μια χρονιά που θα ήταν ελεύθερη να ζωγραφίζει χωρίς οικονομικά προβλήματα και ένα στούντιο στο οποίο θα δούλευε ήσυχα.

Το ειδύλλιό τους και η παράφορη σχέση τους ήταν το μεγάλο σκάνδαλο της πόλης, ειδικά όταν ο Στίγκλιτζ αποφάσισε χωρίς σκέψη να αφήσει την επί 31 χρόνια γυναίκα του που τον βασάνισε επί έξι χρόνια μέχρι να του δώσει το πολυπόθητο διαζύγιο, το 1924, τη χρονιά που παντρεύτηκε την Ο' Κιφ.

Αφότου άρχισαν να ζουν μαζί ενέπνεαν και επηρέαζαν ο ένας τον άλλο, ο Στίγκλιτζ τη φωτογράφισε σε περισσότερες από 300 φωτογραφίες και η Ο' Κιφ ζωγράφιζε την «ευτυχία της».  Ο Στίγκλιτζ ανακάλυψε στην Ο' Κιφ, την «Εύα» της αυθεντικής αμερικανικής τέχνης. Εκείνη, με τη σειρά της, αιχμαλωτίστηκε από τη δύναμη και τη διασημότητα του.

Τζόρτζια Ο΄Κιφ: Μια μεγάλη έκθεση για μια παθιασμένη ζωγράφο που αψήφησε τους κανόνες Facebook Twitter
Georgia O’Keeffe, White Iris No.7, 1924. © Georgia O’Keeffe Museum, VEGAP, Madrid

Από το 1918 έως το 1923 ζωγράφισε μερικά από τα πιο σημαντικά αφηρημένα έργα του αμερικανικού μοντερνισμού. Πριν τα έργα εκτεθούν μια τραυματική εμπειρία σημάδεψε τη κατεύθυνση και την έμφαση των έργων της. Το 1921 ο Στίγκλιτζ σε μια αναδρομική έκθεση έδειξε 45 πορτρέτα της Ο' Κιφ που συμπεριελάμβαναν και αρκετά γυμνά της. Οι φωτογραφίες του δημιούργησαν την εικόνα μιας αισθησιακής και ερωτικής γυναίκας.

Δυο χρόνια αργότερα, σε μια έκθεσή της με 100 έργα στη Νέα Υόρκη, οι κριτικοί εξαιτίας των έργων του Στίγκλιτζ και του τρόπου με τον οποίο απέδιδε τη γυναίκα που είχε ερωτευθεί, περιέγραψαν τη δουλειά της, ειδικά τα αφηρημένα της έργα, ως έκφραση της σεξουαλικότητάς της.

Η Ο' Κιφ σοκαρίστηκε και δυσαρεστήθηκε από αυτές τις ερμηνείες. Τα μεγάλης κλίμακας έργα της, κυρίως επηρεασμένα από φωτογραφίες, έδιναν μια νέα διάσταση στην παράδοση της ζωγραφικής λουλουδιών. Αλλά και αυτά, κυρίως οι κρίνοι, μπήκαν στο μικροσκόπιο της φροϋδικής ανάλυσης.

Ωστόσο, αν και η Ο’ Κιφ έγινε γνωστή για αυτά τα έργα με λουλούδια που είναι και τα πιο δημοφιλή της, με τρόπο που δεν την ικανοποιούσε, δεν εγκατέλειψε ποτέ την αφηρημένη φόρμα που σε συνδυασμό με τον ρεαλισμό δημιούργησαν τη δυναμική της ζωγραφική. Δεν είναι τυχαίο ότι το περίφημο «Jimson Weed/White Flower No. 1», που φιλοτέχνησε το 1932, είναι το πιο ακριβό έργο γυναίκας ζωγράφου που πουλήθηκε ποτέ σε δημοπρασία.

Τα λουλούδια της, με τα χαρακτηριστικά τονισμένα περιγράμματα, δημιουργούν μια δυναμική αφηρημένη εικόνα και συχνά ερμηνεύονται σαν σύμβολα γιόνι, που στα σανσκριτικά σημαίνει γυναικεία γεννητικά όργανα ή κόλπος, αλλά η ευρύτερη σημασία της λέξης δηλώνει τη δημιουργικότητα και αποδίδεται σαν τη θεά Σάκτι, το ενεργητικό στοιχείο του θεού Σίβα, τη δημιουργική δύναμη που γεννά τον κόσμο των φαινομένων.

Τζόρτζια Ο΄Κιφ: Μια μεγάλη έκθεση για μια παθιασμένη ζωγράφο που αψήφησε τους κανόνες Facebook Twitter
Georgia O’Keeffe, Black Hills with Cedar, 1941. Collection of the Hirshhorn Museum and Sculpture Garden, Smithsonian Institution, The Joseph H. Hirshhorn Bequest, 1981; © 2009 Georgia O’Keeffe Museum/Artists Rights Society (ARS)

Η ίδια έλεγε ότι πρόθεσή της ήταν απλώς να ζωγραφίσει την υπέρτατη ομορφιά του λουλουδιού και αυτές οι αναλύσεις, ότι έκρυβε εικόνες γεννητικών οργάνων στην τέχνη της, ήταν λάθος. Σχολίαζε ότι οι άνθρωποι έβλεπαν αυτό που ήθελαν να δουν.

Tην περίοδο που ζει στη Νέα Υόρκη ζωγραφίζει ουρανοξύστες που δείχνουν την επιρροή της σύγχρονης φωτογραφίας, αλλά και τη μεγάλη επιρροή του Στίγκλιτζ στο έργο της. «Οι άντρες με ανέφεραν ως την καλύτερη γυναίκα ζωγράφο. Με υποβίβαζαν, πιστεύω είμαι μια από τους καλύτερους ζωγράφους» έλεγε, αλλά η ίδια δεκαετία, του ’20, έφερε στην Ο' Κιφ αναγνώριση και επιτυχία. Η κριτική την επαινούσε και οι συλλέκτες αγόραζαν τα έργα της.

Το 1924 παντρεύτηκε τον Στίγκλιτζ σε μια μικρή ιδιωτική τελετή χωρίς δεξίωση και ταξίδι του μέλιτος. Αργότερα η Ο' Κιφ έλεγε ότι παντρεύτηκαν για να βοηθήσουν την κόρη του Στίγκλιτζ να αντιμετωπίσει τα ψυχικά της προβλήματα. Ο γάμος τους ήταν δύσκολος από την αρχή. Είχαν μια σχέση ανοιχτή με πολλές εξωσυζυγικές επαφές, αν και πέρασαν ως ζευγάρι το υπόλοιπο της κοινής τους ζωής.

Η βιογράφος Benita Eisler περιγράφει τη σχέση τους στο βιβλίο της, O'Keeffe and Stieglitz: An American Romance, ως ένα θρυλικό ειδύλλιο, αλλά και ως μια μακροχρόνια σύμπραξη δύο από τους μεγαλύτερους καλλιτέχνες του μοντερνισμού. «Ήταν μια συμπαιγνία, ένα σύστημα σιωπηρών συμφωνιών χωρίς αντιπαραθέσεις, κάτι που η Ο' Κιφι ήθελε να αποφύγει και υιοθέτησε αυτό το στιλ σχέσης» γράφει.

Αυτός ακριβώς ο τύπος σχέσης τής έδινε και την πολυπόθητη ελευθερία να ταξιδεύει μακριά από τη Νέα Υόρκη που την έπνιγε, από την οποία ο Στίγκλιτζ, μεγαλώνοντας, δεν ήθελε να απομακρυνθεί.

Τζόρτζια Ο΄Κιφ: Μια μεγάλη έκθεση για μια παθιασμένη ζωγράφο που αψήφησε τους κανόνες Facebook Twitter
Georgia O'Keeffe, Inside Red Canna, 1919. Collection Sylvia Neil and Daniel Fischel © Georgia O’Keeffe Museum/Adagp Paris 2021 Photo © Christie's Images / Bridgeman Images

Η Ο' Κιφ ένιωθε ότι το λαμπρό τοπίο τη θεράπευε ακόμα και από τις απιστίες του Στίγκλιτζ. Όταν εκείνος έκανε σχέση με τη φωτογράφο Ντόροθι Νόρμαν και μετά με την Μπέκ Στραντ, απλώς δεν ήθελε να είναι μάρτυρας αυτών των σχέσεων και να υποφέρει από κατάθλιψη.

Αργότερα και η ίδια η Ο' Κιφ είχε σχέση με την Μπεκ Στραντ, με την οποία πέρασαν πολύ χρόνο στο Νέο Μεξικό. Όταν σταμάτησε να ζωγραφίζει ή ίδια προσέλαβε ως βοηθό της έναν 27χρονο καλλιτέχνη, ο οποίος θεωρήθηκε από πολλούς ο τελευταίος εραστής της. Οι δυο τους ταξίδευαν στην Ευρώπη και η Ο' Κιφ επικρίθηκε για τη σχέση τους. Μετά τον θάνατό της κατηγορήθηκε ως «προικοθήρας», αλλά ο Χουάν Χάμιλτον δώρισε όλα όσα του είχε χαρίσει στο ίδρυμά της.

Αξίζει να σημειωθεί ότι ήταν η Ο' Κίφ αυτή που ενθάρρυνε τη Γιαγόι Κουσάμα το 1957 να κυνηγήσει το όνειρό της στην Αμερική. «Όταν ήμουν νέα, η τύχη με οδήγησε σε ένα βιβλίο με έργα της Τζόρτζια Ο' Κιφ. Ονειρεύτηκα να πάω στην Αμερική και να δραπετεύσω από την οικογένεια μου, δεν ήξερα κανέναν εκεί. Αφού είδα τους πίνακές της στο βιβλίο, της έγραψα. Απάντησε με μεγάλη ευγένεια και γενναιοδωρία. Το γράμμα της μου έδωσε το θάρρος που χρειαζόμουν για να φύγω για τη Νέα Υόρκη» έχει αποκαλύψει.

Η γυναίκα που επαναπροσδιόρισε την αμερικανική τέχνη και έγινε είδωλο με τα έργα της τιμάται με ένα μουσείο στη Σάντα Φε, που είναι από τα λίγα αφιερωμένα αποκλειστικά σε γυναίκες καλλιτέχνιδες. Το έργο της, έναν αιώνα αφότου άρχισε να γίνεται γνωστό, εξακολουθεί να εμπνέει πολλούς καλλιτέχνες, όχι μόνο με το εύρος της καλλιτεχνικής δημιουργίας αλλά και με το πραγματικό πάθος που βρήκε μόνο στην τέχνη της και στο Νέο Μεξικό. Έμεινε για πάντα στο μέρος που αγάπησε, στο μέρος που την αναγεννούσε καλλιτεχνικά κάθε μέρα. Όταν πέθανε ζήτησε να σκορπιστεί η τέφρα της στο άγονο τοπίο της άγριας Δύσης.

Τζόρτζια Ο΄Κιφ: Μια μεγάλη έκθεση για μια παθιασμένη ζωγράφο που αψήφησε τους κανόνες Facebook Twitter
Georgia O’Keeffe, Series I White & Blue Flower Shapes, 1919. Georgia O'Keeffe Museum Gift of The Georgia O'Keeffe Foundation
Τζόρτζια Ο΄Κιφ: Μια μεγάλη έκθεση για μια παθιασμένη ζωγράφο που αψήφησε τους κανόνες Facebook Twitter
Georgia O’Keeffe, Clam and Mussel, 1926
Τζόρτζια Ο΄Κιφ: Μια μεγάλη έκθεση για μια παθιασμένη ζωγράφο που αψήφησε τους κανόνες Facebook Twitter
Georgia O’Keeffe, Grey Blue & Black—Pink Circle, 1929. Dallas Museum of Art
Τζόρτζια Ο΄Κιφ: Μια μεγάλη έκθεση για μια παθιασμένη ζωγράφο που αψήφησε τους κανόνες Facebook Twitter
Georgia O’Keeffe, Ram's Head and White Hollycock, New Mexico, 1953.
Τζόρτζια Ο΄Κιφ: Μια μεγάλη έκθεση για μια παθιασμένη ζωγράφο που αψήφησε τους κανόνες Facebook Twitter
Georgia O’Keeffe, From the Lake No.1, 1924.
Τζόρτζια Ο΄Κιφ: Μια μεγάλη έκθεση για μια παθιασμένη ζωγράφο που αψήφησε τους κανόνες Facebook Twitter
Georgia O’Keeffe, Pelvis II, 1944. George A. Hearn Fund, 1947. The Metropolitan Museum of Art
Τζόρτζια Ο΄Κιφ: Μια μεγάλη έκθεση για μια παθιασμένη ζωγράφο που αψήφησε τους κανόνες Facebook Twitter
Georgia O’Keeffe, Blue and Green Music, 1919. © The Art Institute of Chicago
Τζόρτζια Ο΄Κιφ: Μια μεγάλη έκθεση για μια παθιασμένη ζωγράφο που αψήφησε τους κανόνες Facebook Twitter
Georgia O’Keeffe, Cow’s Skull with Calico Roses, 1931. © The Art Institute of Chicago
Τζόρτζια Ο΄Κιφ: Μια μεγάλη έκθεση για μια παθιασμένη ζωγράφο που αψήφησε τους κανόνες Facebook Twitter
Georgia O’Keeffe, 
Yellow Hickory Leaves with Daisy, 1928
. © The Art Institute of Chicago
Τζόρτζια Ο΄Κιφ: Μια μεγάλη έκθεση για μια παθιασμένη ζωγράφο που αψήφησε τους κανόνες Facebook Twitter
Georgia O’Keeffe, 
Black Cross, New Mexico, 1929
. © The Art Institute of Chicago
Τζόρτζια Ο΄Κιφ: Μια μεγάλη έκθεση για μια παθιασμένη ζωγράφο που αψήφησε τους κανόνες Facebook Twitter
Georgia O’Keeffe, White Shell with Red, 1938. © The Art Institute of Chicago
Τζόρτζια Ο΄Κιφ: Μια μεγάλη έκθεση για μια παθιασμένη ζωγράφο που αψήφησε τους κανόνες Facebook Twitter
Georgia O’Keeffe, Peru - Machu Picchu, Morning Light, 1957. © The Art Institute of Chicago
Τζόρτζια Ο΄Κιφ: Μια μεγάλη έκθεση για μια παθιασμένη ζωγράφο που αψήφησε τους κανόνες Facebook Twitter
Georgia O'Keeffe - Jimson Weed/White Flower No.1, 1932.Crystal Bridges Museum of American Art, Arkansas, USAPhotography by Edward C. Robison III© 2016 Georgia O’Keeffe Museum/DACS, London
Τζόρτζια Ο΄Κιφ: Μια μεγάλη έκθεση για μια παθιασμένη ζωγράφο που αψήφησε τους κανόνες Facebook Twitter
Georgia O’Keeffe, The Black Place, 1943. © The Art Institute of Chicago
Τζόρτζια Ο΄Κιφ: Μια μεγάλη έκθεση για μια παθιασμένη ζωγράφο που αψήφησε τους κανόνες Facebook Twitter
Georgia O’Keeffe, It Was Yellow and Pink III, 1960. © The Art Institute of Chicago
Τζόρτζια Ο΄Κιφ: Μια μεγάλη έκθεση για μια παθιασμένη ζωγράφο που αψήφησε τους κανόνες Facebook Twitter
Georgia O’Keeffe, Black Rock with Blue Sky and White Clouds, 1972. © The Art Institute of Chicago
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ένα νέο μουσείο στη Σάντα Φε θα στεγάσει όλο το έργο της Τζόρτζια Ο΄Κίφι

Εικαστικά / Ένα νέο μουσείο στη Σάντα Φε θα στεγάσει όλο το έργο της Τζόρτζια Ο' Κίφι

Από τα πιο δημοφιλή έργα της είναι τα λουλούδια με τα χαρακτηριστικά τονισμένα περιγράμματα, που δημιουργούν μια δυναμική αφηρημένη εικόνα και συχνά ερμηνεύονται σαν σύμβολα γιόνι, που στα σανσκριτικά σημαίνει γεννητικά όργανα ή κόλπος.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο ζωηρόχρωμος, μυστηριώδης, πνευματικός κήπος της Ιωάννας Λημνιού

Εικαστικά / Η Ιωάννα Λημνιού μεταμορφώνει την γκαλερί The Breeder σε ιδεώδη κήπο

Στην πρώτη της ατομική έκθεση της που συζητιέται, μέσα από την πυκνή βλάστηση των έργων της αχνοφαίνεται και μια ελπίδα ότι αξίζουμε μια καλύτερη πραγματικότητα από αυτή που ζούμε στις ασφυκτικά φτιαγμένες πόλεις.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Εικαστικά / «Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Ανάμεσα σε εκατοντάδες έργα που υπαγορεύονται από τα «επείγοντα» της εποχής, το «Ξηρόμερο», η ελληνική συμμετοχή στην 60ή Μπιενάλε της Βενετίας, εστιάζει στην εντοπιότητα και λειτουργεί ως φόρος τιμής στα πανηγύρια της επαρχίας.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Η Βενετία γιορτάζει τη εικονογραφία και τον συμβολισμό του στήθους

Εικαστικά / Μια μεγάλη εικαστική έκθεση αφιερωμένη στο γυναικείο στήθος

Στη Βενετία και στο Palazzo Franchetti μια έκθεση αφηγείται την «περιπέτεια» ενός σημείου της γυναικείας ανατομίας που έχει κατανοηθεί και αναπαρασταθεί στην τέχνη, τη διαφήμιση, τη μόδα, σε όλους τους πολιτισμούς και τις παραδόσεις με πολλούς διαφορετικούς τρόπους.
NEWSROOM
Το λεπτεπίλεπτο έργο του Στρατή Ταυλαρίδη που το κατέστρεψε μια γάτα στη Σμύρνη 

Εικαστικά / Το λεπτεπίλεπτο έργο του Στρατή Ταυλαρίδη που το κατέστρεψε μια γάτα στη Σμύρνη 

Ο νεαρός εικαστικός εκπροσώπησε την Ελλάδα στη Μεσογειακή Μπιενάλε της Σμύρνης με ένα έργο για την ιστορία ενός παιδιού που έχει υποστεί ενδοοικογενειακή κακοποίηση, το οποίο καταστράφηκε από μια γάτα. Και δεν βρέθηκε κανείς να τη σταματήσει! 
M. HULOT
Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

Εικαστικά / Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

"Νομίζω ήρθε η ώρα ν' ακούσουμε..." - Το Ινστιτούτο Ελληνικής Μουσικής Κληρονομιάς, σε συνεργασία με το Μουσείο Μπενάκη, επιχειρεί μια πρωτότυπη μουσειακή παρέμβαση στη μόνιμη έκθεση της Πινακοθήκης Γκίκα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΘΗΤΕΙΑ: Μια σημαντική έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη

Εικαστικά / Επτά σύγχρονοι εικαστικοί εκθέτουν στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη

Η «συνάντηση» επτά σύγχρονων Ελλήνων εικαστικών δημιουργών της γενιάς του ζωγράφου –κάποιοι είναι και προσωπικοί του φίλοι– στην γκαλερί Roma, με σκοπό την ανάδειξη μιας σειράς κοινών καταβολών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
CHECK Αυτές τις μέρες, ενώ χορεύουμε στην Cantina Social στο απέναντι δωμάτιο στέκεται ένα πολύχρωμο κουνέλι

Εικαστικά / Στην Cantina Social συχνάζει ένα πολύχρωμο, «αντικοινωνικό» κουνέλι

Σε ένα διαχρονικά εναλλακτικό στέκι της Αθήνας, που έχει γράψει ιστορία με τα πάρτι και τα ξενύχτια του, επαναλειτουργεί πια ένα safe-house στο οποίο καλλιτέχνες θα μπορούν να μοιραστούν τις πιο σκοτεινές στιγμές τους, τις πιο προσωπικές τους εμπειρίες.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Πρόσωπο με πρόσωπο: Μια έκθεση για τη μαγεία και τα μυστικά των Φαγιούμ

Πολιτισμός / Τα πιο καθηλωτικά πορτρέτα στην Ιστορία της Τέχνης: Μια έκθεση για τη μαγεία και τα μυστικά των Φαγιούμ

Τριάντα οκτώ μουμιοποιημένα σώματα με προσωπογραφίες στη θέση της κεφαλής που βρέθηκαν σε αρχαιολογικές ανασκαφές σε όλο τον κόσμο παρουσιάζονται σε μια μεγάλη έκθεση στο Άμστερνταμ.
NEWSROOM
Εκθέσεις εικαστικών: Απρίλιος 2024.

Εικαστικά / Ένα εικαστικός Απρίλιος γεμάτος με ενδιαφέρουσες εκθέσεις

Μία έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη και άλλη μία με αφετηρία το «Θυμήσου, Σώμα...» του Κ. Π. Καβάφη, «Αναδυόμενες Αφροδίτες», «Διάφανοι κήποι» και άλλες 25 προτάσεις που καλύπτουν ένα ευρύ καλλιτεχνικό φάσμα.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Σωκράτης Σωκράτους

Εικαστικά / Σωκράτης Σωκράτους: «Δεν έχω αίσθηση του φόβου, δεν καταλαβαίνω Χριστό άμα είναι να κάνω κάτι»

Μετακόμισε στην Αθήνα των '90s και δεν θέλησε να μείνει πουθενά αλλού, έβαλε τα κλάματα την πρώτη φορά που είδε από κοντά έργο του Τσαρούχη. Έχει σκηνογραφήσει πολύ για το ντόπιο θέατρο του οποίου δεν ήταν φαν κάποτε, έχει εκπροσωπήσει την Κύπρο στη Μπιενάλε της Βενετίας. Βρίσκεται στη μόνιμη συλλογή του Πομπιντού, συμφώνησε να συνεργαστεί με την Hermès για έναν χρόνο και το έκανε για δεκαπέντε. Κι είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Η Μαρία Λιναρδάκη πλάθει στον πηλό αναμνήσεις και φωτεινά όνειρα

Εικαστικά / Η Μαρία Λιναρδάκη πλάθει με πηλό αναμνήσεις και φωτεινά όνειρα

Η συμβολαιογράφος, η οποία πριν από δεκαπέντε χρόνια αποφάσισε να ακολουθήσει το δικό της δημιουργικό ταξίδι, αποκωδικοποιεί την αγάπη της για τη φύση ως έμπνευση για τη διακόσμηση των κεραμικών της και μας μεταφέρει σε έναν φανταστικό κήπο χρωμάτων και αναμνήσεων.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ