Ένα νέο μουσείο στη Σάντα Φε θα στεγάσει όλο το έργο της Τζόρτζια Ο' Κίφι

Ένα νέο μουσείο στη Σάντα Φε θα στεγάσει όλο το έργο της Τζόρτζια Ο΄Κίφι Facebook Twitter
0

Στη Σάντα Φε, στην πόλη που μεγάλωσε και πέρασε τα τελευταία χρόνια της ζωής της μια από τις πιο σημαντικές ζωγράφους του 20ού αιώνα, που με την καλλιτεχνική πρακτική της δημιούργησε μια μοναδική εικαστική γλώσσα, η Τζόρτζια Ο’ Κίφι, υπάρχει ένα μουσείο αφιερωμένο στην τέχνη της. Το μέγεθος αυτού του μουσείου, που είναι από τα λίγα αφιερωμένα αποκλειστικά σε γυναίκες καλλιτέχνιδες, δεν είναι μεγαλύτερο από 1.000 τετραγωνικά.

Η πόλη με χαρά ετοιμάζεται να υποδεχθεί την κατασκευή ενός νέου μουσείου που θα είναι τριπλάσιο από το υπάρχον, στο κέντρο της Σάντα Φε, πολύ κοντά στο σημερινό μουσείο, στη θέση ενός παλιού καταστήματος τροφίμων, και το σχέδιο ονομάζεται Reimagined Georgia O'Keeffe.

Οι αίθουσες του υπάρχοντος μουσείου που θα επανασχεδιαστούν τιμούν τα επιτεύγματα και την κληρονομιά της Ο' Κίφι και παρουσιάζονται σε εννέα ενότητες δημιουργώντας μια ταξιδιωτική διαδρομή στον εικοστό αιώνα και την άνοδο του αμερικανικού μοντερνισμού, προβάλλοντας τα έργα κάθε δεκαετίας που δημιούργησε, λάδια, παστέλ και ακουαρέλες.

Η συλλογή περιλαμβάνει περισσότερα από 700 έργα, 150 πίνακες, φωτογραφίες, υλικά από το αρχείο της και μια συλλογή προσωπικών αντικειμένων, βράχους και οστά έως φορέματα και πινέλα, που βλέπουμε συχνά στις φωτογραφίες της.

Ένα νέο μουσείο στη Σάντα Φε θα στεγάσει όλο το έργο της Τζόρτζια Ο΄Κίφι Facebook Twitter
Μακέτα του νέου Georgia O’Keeffe Museum.
Ένα νέο μουσείο στη Σάντα Φε θα στεγάσει όλο το έργο της Τζόρτζια Ο΄Κίφι Facebook Twitter
Μακέτα του νέου Georgia O’Keeffe Museum.

Η κατεύθυνση της καλλιτεχνικής της πρακτικής άλλαξε δραματικά τέσσερα χρόνια αργότερα όταν μελέτησε τις επαναστατικές ιδέες του Άρθουρ Ουέσλι Ντόου, ενός εξαιρετικά επιδραστικού και πρωτοποριακού δασκάλου τέχνης. Ο Ντόου προσέφερε στην Ο’ Κίφι μια εναλλακτική λύση έναντι των καθιερωμένων τρόπων σκέψης για την τέχνη. 

Η Ο' Κίφι, από τις πιο σημαντικές καλλιτεχνικές προσωπικότητες του 20ού αιώνα, γνωστή για τη συμβολή της στη σύγχρονη τέχνη γεννήθηκε στις 15 Νοεμβρίου 1887, σε μια πολυμελή οικογένεια στο Sun Prairie του Ουισκόνσιν. Πριν ακόμα αποφοιτήσει από το γυμνάσιο είχε αποφασίσει να ασχοληθεί με την τέχνη. Σπούδασε στο Art Institute of Chicago και στο Art Students League στη Νέα Υόρκη, όπου έμαθε τις τεχνικές της παραδοσιακής ζωγραφικής.

Η κατεύθυνση της καλλιτεχνικής της πρακτικής άλλαξε δραματικά τέσσερα χρόνια αργότερα, όταν μελέτησε τις επαναστατικές ιδέες του Άρθουρ Ουέσλι Ντόου, ενός εξαιρετικά επιδραστικού και πρωτοποριακού δασκάλου τέχνης. Ο Ντόου προσέφερε στην Ο’ Κίφι μια εναλλακτική λύση έναντι των καθιερωμένων τρόπων σκέψης για την τέχνη. Πειραματίστηκε με την αφαίρεση για δύο χρόνια ενώ δίδαξε τέχνη στο Δυτικό Τέξας. Μέσα από μια σειρά αφηρημένων σχεδίων με κάρβουνο, ανέπτυξε μια προσωπική γλώσσα για να εκφράσει καλύτερα τα συναισθήματα και τις ιδέες της.

Η ζωή της άλλαξε από ένα σχεδόν τυχαίο γεγονός, όταν έστειλε σε ένα φίλο της σχέδια με αποδόσεις τοπίων της αμερικανικής Δύσης. Εκείνος με τη σειρά του τα έδειξε στον τότε διάσημο έμπορο τέχνης και φωτογράφο Άλφρεντ Στίγκλιτζ, υποστηρικτή της σύγχρονης τέχνης, του οποίου η συμβολή στην αναγνώριση της φωτογραφίας ως αποδεκτή μορφή τέχνης υπήρξε καθοριστική, και εκείνος αποφάσισε να παρουσιάσει το έργο της το 1916, αφού πρώτα φρόντισε για τη μετακόμισή της στη Νέα Υόρκη.

Ένα νέο μουσείο στη Σάντα Φε θα στεγάσει όλο το έργο της Τζόρτζια Ο΄Κίφι Facebook Twitter
Η Georgia O'Keeffe φωτογραφίζεται μπροστά σε ένα έργο της σειράς Pelvis Series, Red with Yellow, 1960. Φωτο: Tony Vaccaro. Georgia O'Keeffe Museum.

Ο Στίγκλιτς ήταν 23 χρόνια μεγαλύτερός της, παντρεμένος, αλλά όταν συναντήθηκαν ερωτεύθηκαν και παντρεύτηκαν λίγα χρόνια αργότερα, το 1924. Ο Στίγκλιτς ήταν αυτός που ανέδειξε και προώθησε την καριέρα της Ο' Κίφι στην καλλιτεχνική κοινότητα του μεσοπολέμου στη Νέα Υόρκη και το έργο της άρχισε να γίνεται ευρέως γνωστό.

Κατά τη διάρκεια της παραμονής της στη Νέα Υόρκη η Ο' Κιφι δημιούργησε πολλά έργα ζωγραφικής, μεταξύ αυτών και εικόνες από ουρανοξύστες της Νέας Υόρκης –ένα ουσιαστικά αμερικανικό σύμβολο της νεωτερικότητας– καθώς και τις εξίσου ριζοσπαστικές απεικονίσεις λουλουδιών της.

Ωστόσο η ίδια κουράστηκε από τη ζωή στη μεγάλη πόλη και άρχισε να περνά όλο και περισσότερο χρόνο στη Δύση. Ο Στίγκλιτς, πολλά χρόνια μεγαλύτερός της και με συχνά προβλήματα υγείας, δεν μπορούσε να ταξιδεύει μαζί της. Έτσι, τα ταξίδια της στη Δύση τής έδωσαν τη μοναξιά που χρειάζονταν για να αφοσιωθεί στην τέχνη της.

Το καλοκαίρι του 1929, η Ο’ Κίφι έκανε το πρώτο από τα πολλά ταξίδια στο βόρειο Νέο Μεξικό. Το έντονο τοπίο, οι ιθαγενείς και οι ισπανικοί πολιτισμοί της περιοχής ενέπνευσαν μια νέα κατεύθυνση στην τέχνη της. Για τις επόμενες δύο δεκαετίες πέρασε τα περισσότερα καλοκαίρια στο Νέο Μεξικό, όπου ζούσε και εργαζόταν, ενώ εγκαταστάθηκε μόνιμα εκεί τρία χρόνια μετά τον θάνατο του Στίγκλιτς το 1949. Έζησε ανάμεσα στο Τάος και τη Σάντα Φε μέχρι το τέλος της ζωής της, το 1986.

Ένα νέο μουσείο στη Σάντα Φε θα στεγάσει όλο το έργο της Τζόρτζια Ο΄Κίφι Facebook Twitter
Todd Webb, Η Georgia O'Keeffe στο νεκροταφείο του Abiquiu, περ. 1960. Φωτο: Todd Webb. Georgia O'Keeffe Museum. Gift of The Georgia O'Keeffe Foundation
Ένα νέο μουσείο στη Σάντα Φε θα στεγάσει όλο το έργο της Τζόρτζια Ο΄Κίφι Facebook Twitter
H Bernie, ο μικρός Max και η Georgia O'Keeffe, 1941. Άγνωστος φωτογράφος. Georgia O'Keeffe Museum

Από τα πιο δημοφιλή έργα της είναι τα λουλούδια με τα χαρακτηριστικά τονισμένα περιγράμματα, που δημιουργούν μια δυναμική αφηρημένη εικόνα και συχνά ερμηνεύονται σαν σύμβολα γιόνι, που στα σανσκριτικά σημαίνει γεννητικά όργανα ή κόλπος αλλά η ευρύτερη σημασία της λέξης δηλώνει τη δημιουργικότητα και αποδίδεται σαν τη θεά Σάκτι, το ενεργητικό στοιχείο του θεού Σίβα, τη δημιουργική δύναμη που γεννά τον κόσμο των φαινομένων.

Με αδάμαστη δημιουργικότητα, στη δεκαετία του 1950, άρχισε να ταξιδεύει διεθνώς. Ζωγράφισε και σχεδίασε έργα από τα εντυπωσιακά μέρη που επισκέφτηκε, όπως τις κορυφές του Περού και το όρος Φούτζι της Ιαπωνίας, ενώ στην ηλικία των εβδομήντα τριών, άρχισε να επεξεργάζεται ένα νέο θέμα, τη θέα των νεφών και του ουρανού.

Υπέφερε από εκφυλισμό της ωχράς κηλίδας και δημιούργησε την τελευταία της ελαιογραφία χωρίς βοήθεια το 1972. Το 1977, σε ηλικία ενενήντα, παρατήρησε: «Μπορώ να δω τι θέλω να ζωγραφίσω. Αυτό που σε κάνει να θέλεις να δημιουργήσεις είναι ακόμα εκεί».

Σήμερα, τα σχέδια για τα έργα της θα βρουν μια νέα φιλόξενη και αντάξια του ονόματός της στέγη για να τιμηθεί ο αμερικανικός μοντερνισμός στο πρόσωπό της. Η μετεγκατάσταση θα φιλοξενήσει και επιπλέον αντικείμενα και έργα από τα 981 που κληροδότησε στο μουσείο το ίδρυμα Ο’ Κίφι. Κύριος χρηματοδότης του μουσείου είναι η Anne Burnett Windfohr Marion, μια κληρονόμος πετρελαίων του Τέξας και μεγάλη κτηνοτρόφος της περιοχής. Ο νέος χώρος αναμένεται να ανοίξει το 2024 και το έργο θα επιβλέψουν οι Gluckman Tang Architects της Νέας Υόρκης, που σχεδίασαν το αρχικό μουσείο καθώς και το Smithsonian Design Museum της Νέας Υόρκης.

Το μουσείο είναι η μεγαλύτερη δημόσια προσβάσιμη συλλογή του έργου της και ένα από τα λίγα μουσεία των ΗΠΑ αφιερωμένα σε μια γυναίκα καλλιτέχνη.

Ένα νέο μουσείο στη Σάντα Φε θα στεγάσει όλο το έργο της Τζόρτζια Ο΄Κίφι Facebook Twitter
Georgia O'Keeffe, Abstraction White Rose, 1927. Georgia O'Keeffe Museum. Gift of The Burnett Foundation and The Georgia O'Keeffe Foundation
Ένα νέο μουσείο στη Σάντα Φε θα στεγάσει όλο το έργο της Τζόρτζια Ο΄Κίφι Facebook Twitter
Georgia O'Keeffe, Apple Family-2, 1920. Georgia O'Keeffe Museum Gift of The Burnett Foundation and The Georgia O'Keeffe Foundation
Ένα νέο μουσείο στη Σάντα Φε θα στεγάσει όλο το έργο της Τζόρτζια Ο΄Κίφι Facebook Twitter
Georgia O'Keeffe, 3 Zinnias, 1921. Georgia O'Keeffe Museum Gift of The Georgia O'Keeffe Foundation
Ένα νέο μουσείο στη Σάντα Φε θα στεγάσει όλο το έργο της Τζόρτζια Ο΄Κίφι Facebook Twitter
Georgia O'Keeffe,Canyon with Crows, 1917. Georgia O'Keeffe Museum. Gift of The Burnett Foundation
Ένα νέο μουσείο στη Σάντα Φε θα στεγάσει όλο το έργο της Τζόρτζια Ο΄Κίφι Facebook Twitter
Georgia O'Keeffe, Black Mesa Landscape, New Mexico / Out Back of Marie's II, 1930. Georgia O'Keeffe Museum. Gift of The Burnett Foundation
Ένα νέο μουσείο στη Σάντα Φε θα στεγάσει όλο το έργο της Τζόρτζια Ο΄Κίφι Facebook Twitter
Georgia O'Keeffe, A Piece of Wood I, 1942. Georgia O'Keeffe Museum Gift of The Burnett Foundation
Ένα νέο μουσείο στη Σάντα Φε θα στεγάσει όλο το έργο της Τζόρτζια Ο΄Κίφι Facebook Twitter
Georgia O’Keeffe, Jimson Weed/White Flower No. 1, 1932. "Georgia O'Keeffe" at Tate Modern, London
Ένα νέο μουσείο στη Σάντα Φε θα στεγάσει όλο το έργο της Τζόρτζια Ο΄Κίφι Facebook Twitter
Georgia O'Keeffe, Alligator Pears, 1923. Georgia O'Keeffe Museum Gift of The Georgia O'Keeffe Foundation
Ένα νέο μουσείο στη Σάντα Φε θα στεγάσει όλο το έργο της Τζόρτζια Ο΄Κίφι Facebook Twitter
Georgia O’Keeffe, Autumn Trees – The Maple, 1924. Georgia O’Keeffe Museum, Gift of The Burnett Foundation and Gerald and Kathleen Peters
Ένα νέο μουσείο στη Σάντα Φε θα στεγάσει όλο το έργο της Τζόρτζια Ο΄Κίφι Facebook Twitter
Georgia O’Keeffe, Sunrise, 1916. Georgia O’Keeffe Museum, Gift of The Burnett Foundation
Ένα νέο μουσείο στη Σάντα Φε θα στεγάσει όλο το έργο της Τζόρτζια Ο΄Κίφι Facebook Twitter
John Loengard, Abiquiu, 1966. Φωτο: John Loengard. Georgia O'Keeffe Museum. Gift of The Georgia O'Keeffe Foundation
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

«Ας ζωγραφίζω κι ας ζω όπως θέλω»: Εντυπώσεις από την συναρπαστική έκθεση της Georgia O’Keeffe «Living Modern» στο Μπρούκλιν

Εικαστικά / «Ας ζωγραφίζω κι ας ζω όπως θέλω»: Εντυπώσεις από την συναρπαστική έκθεση της Georgia O’Keeffe «Living Modern» στο Μπρούκλιν

Η Σεβερίν Κελιδωνά διασχίζει τις χίπστερ γειτονιές του Μπρούκλιν για να επισκεφθεί μια έκθεση με πίνακες, ρούχα και προσωπικά αντικείμενα της θρυλικής ζωγράφου
ΣΕΒΕΡΙΝ ΚΕΛΙΔΩΝΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο συναρπαστικός εξπρεσιονισμός του Ζορζ Ρουό 

Εικαστικά / Ζορζ Ρουό: Ο μεγάλος λησμονημένος του εξπρεσιονισμού

Ο Γάλλος ζωγράφος και χαράκτης συνδέθηκε με τα κινήματα της μοντέρνας τέχνης στις αρχές του 20ού αιώνα αλλά ξεχάστηκε μετά τον θάνατό του. Μια έκθεση με σημαντικά του έργα τον επαναφέρει στο προσκήνιο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«ΤΕΧΝΗ – ΔΙΑΓΩΝΙΟΣ»: Η διαρκής συμβολή των δύο ομάδων στην ανεπανάληπτη πολιτισμική κίνηση της Θεσσαλονίκης

Εικαστικά / «Διαγώνιος» και «Τέχνη»: Πρόσφεραν παιδεία στη Θεσσαλονίκη. Τώρα συναντιούνται ξανά σε μια έκθεση

Η «Διαγώνιος» του Ντίνου Χριστιανόπουλου και η Καλλιτεχνική Εταιρεία «Τέχνη» επιστρέφουν στο προσκήνιο μέσα από ένα αφιέρωμα στο Τελλόγλειο Ίδρυμα, που αναδεικνύει δύο ιστορικές ομάδες της πνευματικής ζωής της Θεσσαλονίκης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «λίστα Τραμπ» και τα «απαράδεκτα έργα τέχνης» οδηγούν σε μια άλλη Αμερική

Εικαστικά / Tο μένος του Τραμπ για το Smithsonian: Λογοκρισία, ρατσισμός, λίστες με «απαράδεκτα» έργα

Με στόχο το μεγαλύτερο συγκρότημα μουσείων και ερευνητικών κέντρων στον κόσμο, ο Τραμπ επιχειρεί να ασκήσει έλεγχο και λογοκρισία σε έργα τέχνης και στο περιεχόμενο εκθέσεων, κατηγορώντας το Smithsonian ως «woke» και απειλώντας με περικοπές της χρηματοδότησής του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Εικαστικά / Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Μια από τις πιο εξέχουσες συλλέκτριες στην Ευρώπη, η οποία έχει αφήσει το αποτύπωμά της και στην Ύδρα, αποφάσισε να πουλήσει τη συλλογή σουρεαλιστικής και μεταπολεμικής τέχνης που στεγάζει στο σπίτι της στο Λονδίνο -τη μεγαλύτερη αυτού του είδους- σε μια δημοπρασία-ορόσημο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χάρις Επαμεινώνδα: Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις

Εικαστικά / Χάρις Επαμεινώνδα: «Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις»

Η βραβευμένη με Αργυρό Λέοντα Κύπρια εικαστικός συνθέτει έναν κόσμο θραυσμάτων, αποκομμάτων της εσωτερικότητας, με ελλειπτικές εικόνες, τον οποίο μας προκαλεί να ανακατασκευάσουμε μέσα από τη σταδιακή του αποκάλυψη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
 Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Εικαστικά / Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Οι δύο καλλιτέχνες με καταγωγή από Κύπρο και Ελλάδα αντίστοιχα, παρουσιάζουν νέα έργα τους σε μια από τις σημαντικότερες εικαστικές διοργανώσεις της Βρετανίας που φιλοξενεί 30 καλλιτέχνες και συλλογικότητες, με αναθέσεις και θεματικές που έχουν να κάνουν με τη γεωγραφία και τις αξίες που διαπερνούν την πόλη αυτή: καταγωγή και μνήμη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση για την πολύχρωμη, πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Εικαστικά / Μια έκθεση για την πολύχρωμη και πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Ο Τόνι Μιλάκης καταγράφει μια πόλη που η πραγματικότητα προσφέρει τις καλύτερες ζωγραφικές λύσεις, που ακόμη και το πιο ευφάνταστο μυαλό ενός καλλιτέχνη δεν μπορεί να τις επινοήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Ο Ζαν Φρανσουά Μιλέ και η ατέρμονη γοητεία της φύσης και των εργατών της γης

Εικαστικά / Ζαν Φρανσουά Μιλέ: ο ζωγράφος που ο Βαν Γκογκ αποκαλούσε «πρωτοπόρο»

«Όσο το σκέφτομαι, τόσο περισσότερο νομίζω ότι ο Μιλέ πίστευε σε κάτι ανώτερο» έγραφε ο Βαν Γκογκ για τον «ζωγράφο των χωρικών» αλλά και έναν από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του γαλλικού ρεαλισμού. Η Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου τον τιμά με μια μεγάλη έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το Μοναστήρι του Καρόλου: Το μουσείο του «κομμωτή των σταρ»

Εικαστικά / Κάρολος: O «κομμωτής των σταρ» έχει πλέον δικό του μουσείο στα Χανιά

Το «Μοναστήρι του Καρόλου», ένα ενετικό κτίσμα του 1583 και κατοικία του αυτοδίδακτου δημιουργού από το 1991, έχει μετατραπεί σε ένα μοναδικό καταφύγιο όπου συνυπάρχουν η ιστορία της κομμωτικής, έργα Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών μαζί με μνήμες της Μαρίας Κάλλας, της Μπριζίτ Μπαρντό αλλά και της Μαντάμ Ορτάνς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

Εικαστικά / Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

«Τα έργα του αποθεώνουν την ικανότητα του έρωτα να μας αποσπά από την ιδέα του θανάτου». Και έχουμε την ευκαιρία να τα δούμε στην αναδρομική έκθεση του Ιδρύματος Γουλανδρή στην Άνδρο, και στην Αθήνα. Όλα σχεδόν, εκτός από το πιο γνωστό του, το οποίο οι επιμελητές απέρριψαν ως «κραυγαλέο»...
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το Fondation Louis Vuitton υποδέχεται 270 έργα του Gerhard Richter σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση

Εικαστικά / Gerhard Richter: «Τώρα που δεν απέμειναν ιερείς ή φιλόσοφοι, οι καλλιτέχνες είναι οι σημαντικότεροι άνθρωποι στον κόσμο»

270 έργα ενός από τους σημαντικότερους εν ζωή ζωγράφους θα εκτεθούν το φθινόπωρο στο Fondation Louis Vuitton σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια αθέατη ως τώρα πλευρά της Φρίντα Κάλο στη Θεσσαλονίκη

Εικαστικά / Μια αθέατη ως τώρα πλευρά της Φρίντα Κάλο στη Θεσσαλονίκη

Μια διεθνής έκθεση με 241 φωτογραφίες, που μέχρι πρόσφατα δεν είχαν δει το φως δημοσιότητας και αποκαλύπτουν άγνωστες πτυχές της ζωής της πιο διάσημης ζωγράφου του 20ού αιώνα, κάνει στάση το φθινόπωρο στη συμπρωτεύουσα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ