Ένα νέο μουσείο στη Σάντα Φε θα στεγάσει όλο το έργο της Τζόρτζια Ο' Κίφι

Ένα νέο μουσείο στη Σάντα Φε θα στεγάσει όλο το έργο της Τζόρτζια Ο΄Κίφι Facebook Twitter
0

Στη Σάντα Φε, στην πόλη που μεγάλωσε και πέρασε τα τελευταία χρόνια της ζωής της μια από τις πιο σημαντικές ζωγράφους του 20ού αιώνα, που με την καλλιτεχνική πρακτική της δημιούργησε μια μοναδική εικαστική γλώσσα, η Τζόρτζια Ο’ Κίφι, υπάρχει ένα μουσείο αφιερωμένο στην τέχνη της. Το μέγεθος αυτού του μουσείου, που είναι από τα λίγα αφιερωμένα αποκλειστικά σε γυναίκες καλλιτέχνιδες, δεν είναι μεγαλύτερο από 1.000 τετραγωνικά.

Η πόλη με χαρά ετοιμάζεται να υποδεχθεί την κατασκευή ενός νέου μουσείου που θα είναι τριπλάσιο από το υπάρχον, στο κέντρο της Σάντα Φε, πολύ κοντά στο σημερινό μουσείο, στη θέση ενός παλιού καταστήματος τροφίμων, και το σχέδιο ονομάζεται Reimagined Georgia O'Keeffe.

Οι αίθουσες του υπάρχοντος μουσείου που θα επανασχεδιαστούν τιμούν τα επιτεύγματα και την κληρονομιά της Ο' Κίφι και παρουσιάζονται σε εννέα ενότητες δημιουργώντας μια ταξιδιωτική διαδρομή στον εικοστό αιώνα και την άνοδο του αμερικανικού μοντερνισμού, προβάλλοντας τα έργα κάθε δεκαετίας που δημιούργησε, λάδια, παστέλ και ακουαρέλες.

Η συλλογή περιλαμβάνει περισσότερα από 700 έργα, 150 πίνακες, φωτογραφίες, υλικά από το αρχείο της και μια συλλογή προσωπικών αντικειμένων, βράχους και οστά έως φορέματα και πινέλα, που βλέπουμε συχνά στις φωτογραφίες της.

Ένα νέο μουσείο στη Σάντα Φε θα στεγάσει όλο το έργο της Τζόρτζια Ο΄Κίφι Facebook Twitter
Μακέτα του νέου Georgia O’Keeffe Museum.
Ένα νέο μουσείο στη Σάντα Φε θα στεγάσει όλο το έργο της Τζόρτζια Ο΄Κίφι Facebook Twitter
Μακέτα του νέου Georgia O’Keeffe Museum.

Η κατεύθυνση της καλλιτεχνικής της πρακτικής άλλαξε δραματικά τέσσερα χρόνια αργότερα όταν μελέτησε τις επαναστατικές ιδέες του Άρθουρ Ουέσλι Ντόου, ενός εξαιρετικά επιδραστικού και πρωτοποριακού δασκάλου τέχνης. Ο Ντόου προσέφερε στην Ο’ Κίφι μια εναλλακτική λύση έναντι των καθιερωμένων τρόπων σκέψης για την τέχνη. 

Η Ο' Κίφι, από τις πιο σημαντικές καλλιτεχνικές προσωπικότητες του 20ού αιώνα, γνωστή για τη συμβολή της στη σύγχρονη τέχνη γεννήθηκε στις 15 Νοεμβρίου 1887, σε μια πολυμελή οικογένεια στο Sun Prairie του Ουισκόνσιν. Πριν ακόμα αποφοιτήσει από το γυμνάσιο είχε αποφασίσει να ασχοληθεί με την τέχνη. Σπούδασε στο Art Institute of Chicago και στο Art Students League στη Νέα Υόρκη, όπου έμαθε τις τεχνικές της παραδοσιακής ζωγραφικής.

Η κατεύθυνση της καλλιτεχνικής της πρακτικής άλλαξε δραματικά τέσσερα χρόνια αργότερα, όταν μελέτησε τις επαναστατικές ιδέες του Άρθουρ Ουέσλι Ντόου, ενός εξαιρετικά επιδραστικού και πρωτοποριακού δασκάλου τέχνης. Ο Ντόου προσέφερε στην Ο’ Κίφι μια εναλλακτική λύση έναντι των καθιερωμένων τρόπων σκέψης για την τέχνη. Πειραματίστηκε με την αφαίρεση για δύο χρόνια ενώ δίδαξε τέχνη στο Δυτικό Τέξας. Μέσα από μια σειρά αφηρημένων σχεδίων με κάρβουνο, ανέπτυξε μια προσωπική γλώσσα για να εκφράσει καλύτερα τα συναισθήματα και τις ιδέες της.

Η ζωή της άλλαξε από ένα σχεδόν τυχαίο γεγονός, όταν έστειλε σε ένα φίλο της σχέδια με αποδόσεις τοπίων της αμερικανικής Δύσης. Εκείνος με τη σειρά του τα έδειξε στον τότε διάσημο έμπορο τέχνης και φωτογράφο Άλφρεντ Στίγκλιτζ, υποστηρικτή της σύγχρονης τέχνης, του οποίου η συμβολή στην αναγνώριση της φωτογραφίας ως αποδεκτή μορφή τέχνης υπήρξε καθοριστική, και εκείνος αποφάσισε να παρουσιάσει το έργο της το 1916, αφού πρώτα φρόντισε για τη μετακόμισή της στη Νέα Υόρκη.

Ένα νέο μουσείο στη Σάντα Φε θα στεγάσει όλο το έργο της Τζόρτζια Ο΄Κίφι Facebook Twitter
Η Georgia O'Keeffe φωτογραφίζεται μπροστά σε ένα έργο της σειράς Pelvis Series, Red with Yellow, 1960. Φωτο: Tony Vaccaro. Georgia O'Keeffe Museum.

Ο Στίγκλιτς ήταν 23 χρόνια μεγαλύτερός της, παντρεμένος, αλλά όταν συναντήθηκαν ερωτεύθηκαν και παντρεύτηκαν λίγα χρόνια αργότερα, το 1924. Ο Στίγκλιτς ήταν αυτός που ανέδειξε και προώθησε την καριέρα της Ο' Κίφι στην καλλιτεχνική κοινότητα του μεσοπολέμου στη Νέα Υόρκη και το έργο της άρχισε να γίνεται ευρέως γνωστό.

Κατά τη διάρκεια της παραμονής της στη Νέα Υόρκη η Ο' Κιφι δημιούργησε πολλά έργα ζωγραφικής, μεταξύ αυτών και εικόνες από ουρανοξύστες της Νέας Υόρκης –ένα ουσιαστικά αμερικανικό σύμβολο της νεωτερικότητας– καθώς και τις εξίσου ριζοσπαστικές απεικονίσεις λουλουδιών της.

Ωστόσο η ίδια κουράστηκε από τη ζωή στη μεγάλη πόλη και άρχισε να περνά όλο και περισσότερο χρόνο στη Δύση. Ο Στίγκλιτς, πολλά χρόνια μεγαλύτερός της και με συχνά προβλήματα υγείας, δεν μπορούσε να ταξιδεύει μαζί της. Έτσι, τα ταξίδια της στη Δύση τής έδωσαν τη μοναξιά που χρειάζονταν για να αφοσιωθεί στην τέχνη της.

Το καλοκαίρι του 1929, η Ο’ Κίφι έκανε το πρώτο από τα πολλά ταξίδια στο βόρειο Νέο Μεξικό. Το έντονο τοπίο, οι ιθαγενείς και οι ισπανικοί πολιτισμοί της περιοχής ενέπνευσαν μια νέα κατεύθυνση στην τέχνη της. Για τις επόμενες δύο δεκαετίες πέρασε τα περισσότερα καλοκαίρια στο Νέο Μεξικό, όπου ζούσε και εργαζόταν, ενώ εγκαταστάθηκε μόνιμα εκεί τρία χρόνια μετά τον θάνατο του Στίγκλιτς το 1949. Έζησε ανάμεσα στο Τάος και τη Σάντα Φε μέχρι το τέλος της ζωής της, το 1986.

Ένα νέο μουσείο στη Σάντα Φε θα στεγάσει όλο το έργο της Τζόρτζια Ο΄Κίφι Facebook Twitter
Todd Webb, Η Georgia O'Keeffe στο νεκροταφείο του Abiquiu, περ. 1960. Φωτο: Todd Webb. Georgia O'Keeffe Museum. Gift of The Georgia O'Keeffe Foundation
Ένα νέο μουσείο στη Σάντα Φε θα στεγάσει όλο το έργο της Τζόρτζια Ο΄Κίφι Facebook Twitter
H Bernie, ο μικρός Max και η Georgia O'Keeffe, 1941. Άγνωστος φωτογράφος. Georgia O'Keeffe Museum

Από τα πιο δημοφιλή έργα της είναι τα λουλούδια με τα χαρακτηριστικά τονισμένα περιγράμματα, που δημιουργούν μια δυναμική αφηρημένη εικόνα και συχνά ερμηνεύονται σαν σύμβολα γιόνι, που στα σανσκριτικά σημαίνει γεννητικά όργανα ή κόλπος αλλά η ευρύτερη σημασία της λέξης δηλώνει τη δημιουργικότητα και αποδίδεται σαν τη θεά Σάκτι, το ενεργητικό στοιχείο του θεού Σίβα, τη δημιουργική δύναμη που γεννά τον κόσμο των φαινομένων.

Με αδάμαστη δημιουργικότητα, στη δεκαετία του 1950, άρχισε να ταξιδεύει διεθνώς. Ζωγράφισε και σχεδίασε έργα από τα εντυπωσιακά μέρη που επισκέφτηκε, όπως τις κορυφές του Περού και το όρος Φούτζι της Ιαπωνίας, ενώ στην ηλικία των εβδομήντα τριών, άρχισε να επεξεργάζεται ένα νέο θέμα, τη θέα των νεφών και του ουρανού.

Υπέφερε από εκφυλισμό της ωχράς κηλίδας και δημιούργησε την τελευταία της ελαιογραφία χωρίς βοήθεια το 1972. Το 1977, σε ηλικία ενενήντα, παρατήρησε: «Μπορώ να δω τι θέλω να ζωγραφίσω. Αυτό που σε κάνει να θέλεις να δημιουργήσεις είναι ακόμα εκεί».

Σήμερα, τα σχέδια για τα έργα της θα βρουν μια νέα φιλόξενη και αντάξια του ονόματός της στέγη για να τιμηθεί ο αμερικανικός μοντερνισμός στο πρόσωπό της. Η μετεγκατάσταση θα φιλοξενήσει και επιπλέον αντικείμενα και έργα από τα 981 που κληροδότησε στο μουσείο το ίδρυμα Ο’ Κίφι. Κύριος χρηματοδότης του μουσείου είναι η Anne Burnett Windfohr Marion, μια κληρονόμος πετρελαίων του Τέξας και μεγάλη κτηνοτρόφος της περιοχής. Ο νέος χώρος αναμένεται να ανοίξει το 2024 και το έργο θα επιβλέψουν οι Gluckman Tang Architects της Νέας Υόρκης, που σχεδίασαν το αρχικό μουσείο καθώς και το Smithsonian Design Museum της Νέας Υόρκης.

Το μουσείο είναι η μεγαλύτερη δημόσια προσβάσιμη συλλογή του έργου της και ένα από τα λίγα μουσεία των ΗΠΑ αφιερωμένα σε μια γυναίκα καλλιτέχνη.

Ένα νέο μουσείο στη Σάντα Φε θα στεγάσει όλο το έργο της Τζόρτζια Ο΄Κίφι Facebook Twitter
Georgia O'Keeffe, Abstraction White Rose, 1927. Georgia O'Keeffe Museum. Gift of The Burnett Foundation and The Georgia O'Keeffe Foundation
Ένα νέο μουσείο στη Σάντα Φε θα στεγάσει όλο το έργο της Τζόρτζια Ο΄Κίφι Facebook Twitter
Georgia O'Keeffe, Apple Family-2, 1920. Georgia O'Keeffe Museum Gift of The Burnett Foundation and The Georgia O'Keeffe Foundation
Ένα νέο μουσείο στη Σάντα Φε θα στεγάσει όλο το έργο της Τζόρτζια Ο΄Κίφι Facebook Twitter
Georgia O'Keeffe, 3 Zinnias, 1921. Georgia O'Keeffe Museum Gift of The Georgia O'Keeffe Foundation
Ένα νέο μουσείο στη Σάντα Φε θα στεγάσει όλο το έργο της Τζόρτζια Ο΄Κίφι Facebook Twitter
Georgia O'Keeffe,Canyon with Crows, 1917. Georgia O'Keeffe Museum. Gift of The Burnett Foundation
Ένα νέο μουσείο στη Σάντα Φε θα στεγάσει όλο το έργο της Τζόρτζια Ο΄Κίφι Facebook Twitter
Georgia O'Keeffe, Black Mesa Landscape, New Mexico / Out Back of Marie's II, 1930. Georgia O'Keeffe Museum. Gift of The Burnett Foundation
Ένα νέο μουσείο στη Σάντα Φε θα στεγάσει όλο το έργο της Τζόρτζια Ο΄Κίφι Facebook Twitter
Georgia O'Keeffe, A Piece of Wood I, 1942. Georgia O'Keeffe Museum Gift of The Burnett Foundation
Ένα νέο μουσείο στη Σάντα Φε θα στεγάσει όλο το έργο της Τζόρτζια Ο΄Κίφι Facebook Twitter
Georgia O’Keeffe, Jimson Weed/White Flower No. 1, 1932. "Georgia O'Keeffe" at Tate Modern, London
Ένα νέο μουσείο στη Σάντα Φε θα στεγάσει όλο το έργο της Τζόρτζια Ο΄Κίφι Facebook Twitter
Georgia O'Keeffe, Alligator Pears, 1923. Georgia O'Keeffe Museum Gift of The Georgia O'Keeffe Foundation
Ένα νέο μουσείο στη Σάντα Φε θα στεγάσει όλο το έργο της Τζόρτζια Ο΄Κίφι Facebook Twitter
Georgia O’Keeffe, Autumn Trees – The Maple, 1924. Georgia O’Keeffe Museum, Gift of The Burnett Foundation and Gerald and Kathleen Peters
Ένα νέο μουσείο στη Σάντα Φε θα στεγάσει όλο το έργο της Τζόρτζια Ο΄Κίφι Facebook Twitter
Georgia O’Keeffe, Sunrise, 1916. Georgia O’Keeffe Museum, Gift of The Burnett Foundation
Ένα νέο μουσείο στη Σάντα Φε θα στεγάσει όλο το έργο της Τζόρτζια Ο΄Κίφι Facebook Twitter
John Loengard, Abiquiu, 1966. Φωτο: John Loengard. Georgia O'Keeffe Museum. Gift of The Georgia O'Keeffe Foundation
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

«Ας ζωγραφίζω κι ας ζω όπως θέλω»: Εντυπώσεις από την συναρπαστική έκθεση της Georgia O’Keeffe «Living Modern» στο Μπρούκλιν

Εικαστικά / «Ας ζωγραφίζω κι ας ζω όπως θέλω»: Εντυπώσεις από την συναρπαστική έκθεση της Georgia O’Keeffe «Living Modern» στο Μπρούκλιν

Η Σεβερίν Κελιδωνά διασχίζει τις χίπστερ γειτονιές του Μπρούκλιν για να επισκεφθεί μια έκθεση με πίνακες, ρούχα και προσωπικά αντικείμενα της θρυλικής ζωγράφου
ΣΕΒΕΡΙΝ ΚΕΛΙΔΩΝΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το «Πλέγμα των Κυκλάδων» και μια έκθεση που μας ταξιδεύει στις διαχρονικές του συνδέσεις

Εικαστικά / Το «Πλέγμα των Κυκλάδων» και μια έκθεση για τις διαχρονικές του συνδέσεις

Μπορεί η σύγχρονη τέχνη να συνομιλήσει δημιουργικά με την αρχαία πολιτιστική κληρονομιά; Στην ΕΦΑ Κυκλάδων πίστεψαν στο «στοίχημα» και έτσι προέκυψε μια έκθεση με ξεχωριστό ενδιαφέρον στο Αρχαιολογικό Μουσείο Ίου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Από τον Περικλή Βυζάντιο και τον Jean Tinguely μέχρι τον Robert McCabe

Εικαστικά / «Νήματα επιλογής»: Μια αθηναϊκή έκθεση δένει φωνές και γενιές

Μια ομαδική έκθεση στην Αίθουσα Τέχνης Αθηνών, με έργα των Περικλή Βυζάντιου, Robert McCabe και Jean Tinguely, μεταξύ άλλων, φέρνει σε διάλογο Έλληνες και ξένους καλλιτέχνες διαφορετικών αναφορών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο «Ένοικος» του Παντελή Μάκκα: Μια γιορταστική βιντεοεγκατάσταση

Εικαστικά / Ο «Ένοικος» του Παντελή Μάκκα: Μια γιορταστική βιντεοεγκατάσταση

Μια ρετροσπεκτίβα δεκαπέντε χρόνων η οποία αποτελείται από έναν καταιγισμό εικόνων που δημιούργησε με την κάμερά του ο γνωστός video artist για μια σειρά σημαντικών παραστάσεων, οι οποίες παρουσιάζονται αποδεσμευμένες από τη θεατρική τους υπόσταση.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ξεκινάει το Back to Athens 2025

Εικαστικά / Back to Athens: Ο ετήσιος εικαστικός θεσμός επιστρέφει στο Μέγαρο Ησαΐα

Με κεντρική θεματική «Η διαίρεση της ζωής», το Back to Athens 2025 παρουσιάζει 30 εκθέσεις, εγκαταστάσεις, performance και προβολές από καλλιτέχνες και επιμελητές από την Ελλάδα και το εξωτερικό.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Takis: Αρχαϊκός καλλιτέχνης, προφήτης, μάντης, μάγος. Σίγουρα μοναδικός

Εικαστικά / Takis: Αρχαϊκός καλλιτέχνης, προφήτης, μάντης, μάγος. Σίγουρα μοναδικός

Με μια μεγάλη έκθεση σε δύο μέρη, στην Αθήνα και στην Άνδρο, το Ίδρυμα Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή γιορτάζει τα εκατό χρόνια του Takis, μίας από τις σημαντικότερες σημαντικότερες προσωπικότητες της ελληνικής αλλά και της παγκόσμιας εικαστικής σκηνής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα τοιχογραφία με τη ζωή των σεξεργατριών σε έναν δρόμο του Μεταξουργείου

Εικαστικά / Μια νέα τοιχογραφία για την αόρατη ζωή των σεξεργατριών στην οδό Ιάσωνος

Η διεθνής εικαστικός Paulina Olowska δημιουργεί μια τοιχογραφία στον πεζόδρομο του Μεταξουργείου για τις γυναίκες και γειτόνισσές της με τις οποίες καλημερίζεται και πίνει καφέ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο ζωοπλάστης γλύπτης Ευριπίδης Βαβούρης (1911-1987) 

Εικαστικά / Ευριπίδης Βαβούρης: Πέρα από το «Λαγωνικό» της Φωκίωνος Νέγρη

Ο δημιουργός του γνωστού αγάλματος της Κυψέλης υπήρξε ένας στοχαστικός γλύπτης της Αθήνας με αξιόλογη πορεία, που απέδιδε πειστικά και με μεγάλη ευαισθησία τα κατοικίδια ζώα. Μια επίσκεψη στο ατελιέ του, που έχει διατηρηθεί σε άψογη κατάσταση, αποτέλεσε το ερέθισμα για να τον ανακαλύψουμε και να τον επανεκτιμήσουμε. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Εικαστικά / Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Μια σειρά από εκθέσεις σημαντικών καλλιτεχνών χαρακτηρίζουν την έναρξη του καλοκαιριού. Από τα Plásmata 3 της Στεγης έως την αναδρομική έκθεση του Takis κι από τη Marlene Dumas έως την Charline von Heyl.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μαρλέν

Εικαστικά / Marlene Dumas: «Η τέχνη είναι πάντοτε μια πράξη εναντίον της βίας»

Η κορυφαία Νοτιοαφρικανή ζωγράφος παρουσιάζει την πρώτη ατομική της έκθεση στην Ελλάδα, στην οποία τα έργα της διαλέγονται με αρχαιότητες από τις μόνιμες συλλογές του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ