Τα άνθη της Georgia O’Keeffe θα στολίσουν την Tate Modern

Τα άνθη της Georgia O’Keeffe θα στολίσουν την Tate Modern Facebook Twitter
Georgia O'Keeffe, Abstraction White Rose 1927Georgia O’Keeffe Museum. Gift of The Burnett Foundation and Georgia O’Keeffe Foundation© Georgia O’Keeffe Museum
0

Τον Ιούλιο του 2016 η Tate Modern θα φιλοξενήσει μια μεγάλη ρετροσπεκτίβα της Αμερικανίδας εκπροσώπου του μοντερνισμού, της ζωγράφου Georgia O'Keeffe (1887-1986), την πρώτη μάλιστα έκθεση έργων της στο Ηνωμένο Βασίλειο εδώ και 20 χρόνια. Στην επέτειο ενός αιώνα από το ντεμπούτο της στην Νέα Υόρκη το 1916, η φιλόδοξη και θεματολογικά ευρεία επισκόπηση του έργου της έχει ως στόχο να επανεξετάσει την θέση της O'Keeffe στον κόσμο της τέχνης του 20ου αιώνα και να αποκαλύψει την βαθιά επιρροή της. Καθώς στο Ηνωμένο Βασίλειο δεν υπάρχουν έργα της ζωγράφου σε δημόσιες συλλογές και πινακοθήκες, η έκθεση αυτή θα αποτελέσει μια μοναδική ευκαιρία για το κοινό εκτός Ηνωμένων Πολιτειών να έρθει σε επαφή σε βάθος με το έργο της. 

Η Georgia O'Keeffe θεωρείται από πολλούς ως μία εκ των θεμελιωτών του αμερικανικού μοντερνισμού, και κατέκτησε σημαντική θέση στο στερέωμα της τέχνης ανάμεσα στις δεκαετίες 1910 και 1970. Είναι επίσης αναμφισβήτητα μία από τις πρωτοπόρες φεμινίστριες καλλιτέχνιδες των '70s. Διατρέχοντας τις έξι δεκαετίες κατά τις οποίες η O'Keeffe ήταν πιο παραγωγική και παρουσιάζοντας πάνω από 100 σημαντικά έργα της, η έκθεση της Tate Modern θα αποπειραθεί να χαρτογραφήσει την εξέλιξη της ζωγραφικής της από τους πρώιμους αφηρημένους πειραματισμούς στα ύστερα έργα της, προσπαθώντας επίσης να διαλύσει τα στερεότυπα που εξακολουθούν να συνοδεύουν την καλλιτέχνη και το έργο της.  

Τα άνθη της Georgia O’Keeffe θα στολίσουν την Tate Modern Facebook Twitter
Georgia O'Keeffe - Black Mesa Landscape, New Mexico / Out Back of Marie's II, 1930Georgia O’Keeffe Museum. Gift of The Burnett Foundation©Georgia O’Keeffe Museum

Όσο εκείνος διεύρυνε τους ορίζοντες της O'Keeffe παρέχοντας της πρόσβαση στις νέες εξελίξεις στον χώρο της πρωτοποριακής τέχνης, άλλο τόσο εκείνη χρησιμοποίησε τις επιρροές και τις ευκαιρίες αυτές για να επιτύχει τους νέους στόχους της. Η οξύνοια και ο αποφασιστικός χαρακτήρας της αποτέλεσαν την γόνιμη βάση σε μία σχέση που υπήρξε μεν κατά περιοδούς συγκρουσιακή, αλλά κυρίως ήταν μια σχέση αμοιβαίας επιρροής και ανταλλαγών.

Ανοίγοντας με την στιγμή των πρώτων παρουσιάσεων του έργου της στην γκαλερί "291" της Νέας Υόρκης το 1916 και το 1917, η έκθεση θα συμπεριλάβει τα πρώτα ώριμα έργα της O'Keeffe όταν ακόμα εργαζόταν ως δασκάλα στην Βιρτζίνια και το Τέξας. Έργα με κάρβουνο όπως τα No. 9 Special 1915 και Early No. 2 1915 θα εκτίθενται διπλα σε μία ομάδα από ακουαρέλες και ελαιογραφίες με έντονα χρώμα, όπως τα Sunrise 1916 και Blue and Green Music 1919. Τα έργα αυτά εξερευνούν την σχέση της μορφής με το τοπία, την μουσική, το χρώμα και την σύνθεση και αποκαλύπτουν την εξέλιξη της βαθιάς κατανόησης και συναισθησίας της ζωγράφου.

Τα άνθη της Georgia O’Keeffe θα στολίσουν την Tate Modern Facebook Twitter
Georgia O'Keeffe - Jimson Weed/White Flower No.1, 1932.Crystal Bridges Museum of American Art, Arkansas, USAPhotography by Edward C. Robison III© 2016 Georgia O’Keeffe Museum/DACS, London

Μία από τις αίθουσες θα αφιερωθεί και στην προσωπική και επαγγελματική σχέση της O'Keeffe με τον φωτογράφο, διοργανωτή εκθέσεων σύγχρονης τέχνης και σύζυγο της, Alfred Stieglitz (1864-1946). Όσο εκείνος διεύρυνε τους ορίζοντες της O'Keeffe παρέχοντας της πρόσβαση στις νέες εξελίξεις στον χώρο της πρωτοποριακής τέχνης, άλλο τόσο εκείνη χρησιμοποίησε τις επιρροές και τις ευκαιρίες αυτές για να επιτύχει τους νέους στόχους της. Η οξύνοια και ο αποφασιστικός χαρακτήρας της αποτέλεσαν την γόνιμη βάση σε μία σχέση που υπήρξε μεν κατά περιοδούς συγκρουσιακή, αλλά κυρίως ήταν μια σχέση αμοιβαίας επιρροής και ανταλλαγών. Μία εκλογή φωτογραφιών του Stieglitz, στις οποίες συμπεριλαμβάνονται πορτραίτα και γυμνά της O'Keeffe καθώς και εμβληματικές προσωπικότητες της αβάν γκάρντ σκηνής της εποχής όπως ο Marsden Hartley (1877-1943) και ο John Marin (1870-1953), θα αποτελούν μέρος της έκθεσης.

 

Οι νεκρές φύσεις αποτέλεσαν σημαντικό κομμάτι του έργου της O'Keeffe, εξάλλου κάποια από τα γνωστότερα έργα της είναι οι απεικονίσεις και αφαιρετικές εικόνες λουλουδιών. Η έκθεση θα ρίξει φως στο πως τα συγκεκριμένα έργα αντικατοπτρίζουν την επίδραση των μοντερνιστών φωτογράφων, όπως η παραμόρφωση στον πίνακα Calla Lily in Tall Glass – No. 2 1923 και το σφιχτό καδράρισμα του πίνακα Oriental Poppies 1927. Ένα από τα πιο εμβληματικά έργα της O'Keeffe, η ελαιοραφία Jimson Weed, White Flower No. 1 1932, το οποίο παρεμπιπτόντως είναι και το ακριβότερο έργο τέχνης που έχει φιλοτεχνηθεί από γυναίκα, θα αποτελεί την κορωνίδα της έκθεσης.

Η πλέον σταθερή πηγή εμπνευσης της O'Keeffe ήταν η φύση και το τοπίο. Ζωγράφιζε τόσο μεταφορικά όσο και αφαιρετικά έργα αντλώντας θέματα από τοπία. Τα έργα Black Mesa Landscape, New Mexico / Out of Black Marie's II 1930 και το Red and Yellow Cliffs 1940 δείχνουν την σταδιακή εμβάπτιση της ζωγράφου στην ιδιαίτερη γεωγραφία του Νέου Μεξικού, ενώ έργα όπως το Taos Pueblo 1929/34 αποκαλύτπουν την περίπλοκη ανταπόκριση της στην περιοχή και τις πολλαπλές κουλτούρες που συνυπάρχουν. Οι στυλιζαρισμένοι πίνακες της περιοχής που η ίδια αποκαλούσε "Μαύρο Τόπο" θα είναι η καρδιά της έκθεσης.

Τα άνθη της Georgia O’Keeffe θα στολίσουν την Tate Modern Facebook Twitter
Alfred Stieglitz - Georgia O'Keeffe, 1918 The J. Paul Getty Museum, Los Angeles©The J. Paul Getty Trust
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ρόι Λιχτενστάιν: Ο πρωτοπόρος της pop art που έβαλε τον Mίκι Μάους στα μουσεία

Σαν σήμερα / Ρόι Λιχτενστάιν: Ήταν όντως ο «χειρότερος καλλιτέχνης» της εποχής του;

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο πρωτοπόρος καλλιτέχνης της pop art που με το γενναίο έργο του ειρωνεύτηκε το κλασικό, έβαλε τον Mίκι Μάους σε μουσεία και γκαλερί και άλλαξε οριστικά τους κανόνες της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Εικαστικά / Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Ο πίνακας με τίτλο «Από πού ερχόμαστε; Τι είμαστε; Πού πάμε;» θα ήταν η τελευταία του διαθήκη, ένα έργο που θα έλυνε επιτέλους, όπως ο ίδιος έλεγε, το «παράδοξο μεταξύ του κόσμου των συναισθημάτων και του κόσμου του μυαλού».
THE LIFO TEAM
Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Εικαστικά / Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Η καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων και έργα που ενσωματώνουν και συνάμα απεικονίζουν φυσικά τοπία και τις απροσδιόριστες ανθρώπινες παρεμβάσεις που αυτά προδίδουν, στο νέο πρόγραμμα του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς»

Εικαστικά / Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε»

Η εικαστικός μιλάει για την εγκατάσταση με την οποία θα εκπροσωπήσει στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2026 την Κύπρο, για την επιρροή της χώρας στο έργο της και για τη θέση του καλλιτέχνη στη σύγχρονη κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη

Εικαστικά / Tα πλοκάμια και οι κολοκύθες της Yayoi Kusama προσγειώνονται στην Ευρώπη

Από τη Βασιλεία ξεκίνησε η ευρωπαϊκή περιοδεία της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης της πιο διάσημης και πιο επιτυχημένης εν ζωή εικαστικού στον κόσμο, με περισσότερα από 300 έργα που καλύπτουν επτά δεκαετίες.
THE LIFO TEAM
Τι μυστήριο κρύβει η ιστορία της αυτοπροσωπογραφίας του Κουρμπέ;

Εικαστικά / «Ο απελπισμένος»: Ο περίφημος πίνακας του Κουρμπέ εκτίθεται ξανά μετά από 20 χρόνια

Ίσως το πιο γνωστό έργο του μεγάλου Γάλλου ζωγράφου, «Ο απελπισμένος» θα εκτεθεί στο Μουσείο Ορσέ αρχικά και έπειτα στο Μουσείο Art Mill στη Ντόχα. Ποια είναι η ιστορία του; Σε ποιον ανήκει τώρα ο πίνακας;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης

Εικαστικά / Έξι γυναίκες. Έξι πρωτοποριακές καλλιτέχνιδες της γεωμετρικής αφαίρεσης

Έργα των Όπυ Ζούνη, Etel Adnan, Samia Halaby, Saloua Raouda Choucair, Ebtisam Abdulaziz και Lubna Chowdhary, αποτελούν το υλικό της έκθεσης του Ιδρύματος Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη που ξεκίνησε μόλις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Εικαστικά / Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Αμέτρητες είναι οι ιστορίες που κρύβονται πίσω από την έκδοση «Ελληνικαί Εθνικαί Ενδυμασίαι», φέρνοντας στο φως την επίδραση που άσκησε η ενδυμασία στη διαμόρφωση της εθνικής συνείδησης και στην κυρίαρχη μόδα του Μεσοπολέμου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Και λοιπόν τι;»: Μία έκθεση στον Ταύρο «φωτίζει» το θρυλικό άλμπουμ των Εν Πλω

Εικαστικά / «Οι Εν πλω άφησαν πίσω τραγούδια που συνδέουν όσους ονειρεύονται με παρόμοιο τρόπο»

Έγιναν θρύλοι της εγχώριας μουσικής σκηνής με την κυκλοφορία ενός μόνο άλμπουμ. Μετά, εξαφανίστηκαν. Ο Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου, ο Απόστολος Βασιλόπουλος και η Μαρία-Θάλεια Καρρά επιμελήθηκαν, μετά από δεκαετή έρευνα, μια έκθεση για ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια της ελληνικής δισκογραφίας. Mίλησαν στη LifO.
M. HULOT
Με Chryssa και Iannis Xenakis η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Εικαστικά / Με Chryssa και Ιάννη Ξενάκη η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Μέσα από 100 έργα και 40 καλλιτέχνες επιχειρείται η διερεύνηση της διεθνούς εξέλιξης του κινήματος το οποίο από τις αρχές της δεκαετίας του 1960 επαναπροσδιόρισε ριζικά την έννοια του καλλιτεχνικού έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Εικαστικά / Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Από την έκθεση του Juergen Teller στο ολοκαίνουργιο Onassis Ready, στην ποιητική αρχιτεκτονική του Πικιώνη και στις έξι πρωτοποριακές γυναικείες φωνές της γεωμετρικής αφαίρεσης. Αυτόν τον μήνα οι λέξεις «μουσείο» και «γκαλερί» θα ακούγονται πολύ συχνά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM
«Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Εικαστικά / «Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Η νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη, χαρτογραφεί την πορεία έντεκα Ελλήνων και Ελληνίδων εικαστικών και θέτει ένα πολύ ενδιαφέρον ερώτημα: «Σε μια πορεία πλούσια, γεμάτη ανατροπές αλλά και επαναλήψεις, ποιες ήταν οι πρωτόλειες αναζητήσεις τους, στις οποίες επέτρεψαν ακολούθως να εισχωρήσουν στις ώριμες αποφάσεις τους»
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Εικαστικά / Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Μια έκθεση στο Μουσείο Γουίτνεϊ ενώνει διαφορετικές φωνές και αποκαλύπτει την άγνωστη ως τώρα τάση Αμερικανών καλλιτεχνών που στράφηκαν στον σουρεαλισμό για να εκφράσουν την ταραχώδη δεκαετία του '60.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ