Τα άνθη της Georgia O’Keeffe θα στολίσουν την Tate Modern

Τα άνθη της Georgia O’Keeffe θα στολίσουν την Tate Modern Facebook Twitter
Georgia O'Keeffe, Abstraction White Rose 1927Georgia O’Keeffe Museum. Gift of The Burnett Foundation and Georgia O’Keeffe Foundation© Georgia O’Keeffe Museum
0

Τον Ιούλιο του 2016 η Tate Modern θα φιλοξενήσει μια μεγάλη ρετροσπεκτίβα της Αμερικανίδας εκπροσώπου του μοντερνισμού, της ζωγράφου Georgia O'Keeffe (1887-1986), την πρώτη μάλιστα έκθεση έργων της στο Ηνωμένο Βασίλειο εδώ και 20 χρόνια. Στην επέτειο ενός αιώνα από το ντεμπούτο της στην Νέα Υόρκη το 1916, η φιλόδοξη και θεματολογικά ευρεία επισκόπηση του έργου της έχει ως στόχο να επανεξετάσει την θέση της O'Keeffe στον κόσμο της τέχνης του 20ου αιώνα και να αποκαλύψει την βαθιά επιρροή της. Καθώς στο Ηνωμένο Βασίλειο δεν υπάρχουν έργα της ζωγράφου σε δημόσιες συλλογές και πινακοθήκες, η έκθεση αυτή θα αποτελέσει μια μοναδική ευκαιρία για το κοινό εκτός Ηνωμένων Πολιτειών να έρθει σε επαφή σε βάθος με το έργο της. 

Η Georgia O'Keeffe θεωρείται από πολλούς ως μία εκ των θεμελιωτών του αμερικανικού μοντερνισμού, και κατέκτησε σημαντική θέση στο στερέωμα της τέχνης ανάμεσα στις δεκαετίες 1910 και 1970. Είναι επίσης αναμφισβήτητα μία από τις πρωτοπόρες φεμινίστριες καλλιτέχνιδες των '70s. Διατρέχοντας τις έξι δεκαετίες κατά τις οποίες η O'Keeffe ήταν πιο παραγωγική και παρουσιάζοντας πάνω από 100 σημαντικά έργα της, η έκθεση της Tate Modern θα αποπειραθεί να χαρτογραφήσει την εξέλιξη της ζωγραφικής της από τους πρώιμους αφηρημένους πειραματισμούς στα ύστερα έργα της, προσπαθώντας επίσης να διαλύσει τα στερεότυπα που εξακολουθούν να συνοδεύουν την καλλιτέχνη και το έργο της.  

Τα άνθη της Georgia O’Keeffe θα στολίσουν την Tate Modern Facebook Twitter
Georgia O'Keeffe - Black Mesa Landscape, New Mexico / Out Back of Marie's II, 1930Georgia O’Keeffe Museum. Gift of The Burnett Foundation©Georgia O’Keeffe Museum

Όσο εκείνος διεύρυνε τους ορίζοντες της O'Keeffe παρέχοντας της πρόσβαση στις νέες εξελίξεις στον χώρο της πρωτοποριακής τέχνης, άλλο τόσο εκείνη χρησιμοποίησε τις επιρροές και τις ευκαιρίες αυτές για να επιτύχει τους νέους στόχους της. Η οξύνοια και ο αποφασιστικός χαρακτήρας της αποτέλεσαν την γόνιμη βάση σε μία σχέση που υπήρξε μεν κατά περιοδούς συγκρουσιακή, αλλά κυρίως ήταν μια σχέση αμοιβαίας επιρροής και ανταλλαγών.

Ανοίγοντας με την στιγμή των πρώτων παρουσιάσεων του έργου της στην γκαλερί "291" της Νέας Υόρκης το 1916 και το 1917, η έκθεση θα συμπεριλάβει τα πρώτα ώριμα έργα της O'Keeffe όταν ακόμα εργαζόταν ως δασκάλα στην Βιρτζίνια και το Τέξας. Έργα με κάρβουνο όπως τα No. 9 Special 1915 και Early No. 2 1915 θα εκτίθενται διπλα σε μία ομάδα από ακουαρέλες και ελαιογραφίες με έντονα χρώμα, όπως τα Sunrise 1916 και Blue and Green Music 1919. Τα έργα αυτά εξερευνούν την σχέση της μορφής με το τοπία, την μουσική, το χρώμα και την σύνθεση και αποκαλύπτουν την εξέλιξη της βαθιάς κατανόησης και συναισθησίας της ζωγράφου.

Τα άνθη της Georgia O’Keeffe θα στολίσουν την Tate Modern Facebook Twitter
Georgia O'Keeffe - Jimson Weed/White Flower No.1, 1932.Crystal Bridges Museum of American Art, Arkansas, USAPhotography by Edward C. Robison III© 2016 Georgia O’Keeffe Museum/DACS, London

Μία από τις αίθουσες θα αφιερωθεί και στην προσωπική και επαγγελματική σχέση της O'Keeffe με τον φωτογράφο, διοργανωτή εκθέσεων σύγχρονης τέχνης και σύζυγο της, Alfred Stieglitz (1864-1946). Όσο εκείνος διεύρυνε τους ορίζοντες της O'Keeffe παρέχοντας της πρόσβαση στις νέες εξελίξεις στον χώρο της πρωτοποριακής τέχνης, άλλο τόσο εκείνη χρησιμοποίησε τις επιρροές και τις ευκαιρίες αυτές για να επιτύχει τους νέους στόχους της. Η οξύνοια και ο αποφασιστικός χαρακτήρας της αποτέλεσαν την γόνιμη βάση σε μία σχέση που υπήρξε μεν κατά περιοδούς συγκρουσιακή, αλλά κυρίως ήταν μια σχέση αμοιβαίας επιρροής και ανταλλαγών. Μία εκλογή φωτογραφιών του Stieglitz, στις οποίες συμπεριλαμβάνονται πορτραίτα και γυμνά της O'Keeffe καθώς και εμβληματικές προσωπικότητες της αβάν γκάρντ σκηνής της εποχής όπως ο Marsden Hartley (1877-1943) και ο John Marin (1870-1953), θα αποτελούν μέρος της έκθεσης.

 

Οι νεκρές φύσεις αποτέλεσαν σημαντικό κομμάτι του έργου της O'Keeffe, εξάλλου κάποια από τα γνωστότερα έργα της είναι οι απεικονίσεις και αφαιρετικές εικόνες λουλουδιών. Η έκθεση θα ρίξει φως στο πως τα συγκεκριμένα έργα αντικατοπτρίζουν την επίδραση των μοντερνιστών φωτογράφων, όπως η παραμόρφωση στον πίνακα Calla Lily in Tall Glass – No. 2 1923 και το σφιχτό καδράρισμα του πίνακα Oriental Poppies 1927. Ένα από τα πιο εμβληματικά έργα της O'Keeffe, η ελαιοραφία Jimson Weed, White Flower No. 1 1932, το οποίο παρεμπιπτόντως είναι και το ακριβότερο έργο τέχνης που έχει φιλοτεχνηθεί από γυναίκα, θα αποτελεί την κορωνίδα της έκθεσης.

Η πλέον σταθερή πηγή εμπνευσης της O'Keeffe ήταν η φύση και το τοπίο. Ζωγράφιζε τόσο μεταφορικά όσο και αφαιρετικά έργα αντλώντας θέματα από τοπία. Τα έργα Black Mesa Landscape, New Mexico / Out of Black Marie's II 1930 και το Red and Yellow Cliffs 1940 δείχνουν την σταδιακή εμβάπτιση της ζωγράφου στην ιδιαίτερη γεωγραφία του Νέου Μεξικού, ενώ έργα όπως το Taos Pueblo 1929/34 αποκαλύτπουν την περίπλοκη ανταπόκριση της στην περιοχή και τις πολλαπλές κουλτούρες που συνυπάρχουν. Οι στυλιζαρισμένοι πίνακες της περιοχής που η ίδια αποκαλούσε "Μαύρο Τόπο" θα είναι η καρδιά της έκθεσης.

Τα άνθη της Georgia O’Keeffe θα στολίσουν την Tate Modern Facebook Twitter
Alfred Stieglitz - Georgia O'Keeffe, 1918 The J. Paul Getty Museum, Los Angeles©The J. Paul Getty Trust
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Δυο τιτάνες της ζωγραφικής, δυο μεγάλοι αντίπαλοι στην Tate Britain

Εικαστικά / Τέρνερ και Κόνσταμπλ: Δύο μεγάλοι ανταγωνιστές συναντιούνται ξανά

Για να τιμήσει τα 250 χρόνια από τη γέννησή τους η Tate Britain εξερευνά με μια έκθεση-ορόσημο τις αλληλένδετες ζωές τους και αυτό που τους ένωνε πάνω απ' όλα, την ανεξάντλητη πηγή ομορφιάς και έμπνευσης που είναι η φύση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Η Chryssa συνέδεσε την αρχαία μορφή και απλότητα με τη σύγχρονη τεχνολογία»

Εικαστικά / «Η Chryssa συνέδεσε την αρχαία μορφή και απλότητα με τη σύγχρονη τεχνολογία»

Με αφορμή τη δωρεά του αρχείου της στο ΕΜΣΤ, μέσα από πλήθος τεκμηρίων και σημειώσεων, ξαναδιαβάζουμε το έργο μιας σπουδαίας καλλιτέχνιδας της πρωτοπορίας και αναζητάμε εκ νέου την προσωπικότητά της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο κόσμος του Ανδρέα Βουτσινά ζωντανεύει ξανά σε μια σπάνια εκθεση

Εικαστικά / Ο κόσμος του Ανδρέα Βουτσινά ζωντανεύει ξανά σε μια σπάνια έκθεση

Σπάνια αντικείμενα, έργα τέχνης, memorabilia, φωτογραφίες, αφιερώσεις και μία μικρή αναπαράσταση του σπιτιού του χαρισματικού ηθοποιού, δάσκαλου και σκηνοθέτη στο Παρίσι έχουμε την ευκαιρία να δούμε στην έκθεση «Εγώ, ο Ανδρέας Βουτσινάς» που ξεκίνησε μόλις.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Η Λίλα Ντε Νόμπιλι έχτισε περιοχές θαυμάτων, ρομαντισμού και τρυφερότητας»

Εικαστικά / «Η Λίλα Ντε Νόμπιλι έχτισε περιοχές θαυμάτων, ρομαντισμού και τρυφερότητας»

Μια έκθεση για τη θρυλική ζωγράφο, σκηνογράφο και ενδυματολόγο εμβληματικών παραστάσεων όπερας και θεάτρου ανοίγει στην Αθήνα χάρη στη μοναδική συλλογή του Ερρίκου Σοφρά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ορόσημο της σύγχρονης τέχνης και της γκέι ορατότητας: Ο πίνακας του Χόκνεϊ που έπιασε τα 44 εκατομμύρια

Εικαστικά / Ορόσημο της ζωγραφικής και της γκέι ορατότητας: Ο πίνακας του Χόκνεϊ που έπιασε τα 44 εκατομμύρια

Πριν από λίγες μέρες ο οίκος Christie’s δημοπράτησε το πρώτο από τα διπλά πορτρέτα που δημιούργησε ο μεγάλος Βρετανός καλλιτέχνης στα τέλη της δεκαετίας του 1960.
THE LIFO TEAM
Ο Λάζαρος Ζήκος ήθελε να χαρίζει τα έργα του

Εικαστικά / Ο Λάζαρος Ζήκος ήθελε να χαρίζει τα έργα του

H έκθεση «Tα εικονο-όργανα του Λάζαρου Ζήκου» μάς θυμίζει τον ανήσυχο, ευφάνταστο καλλιτέχνη που έφυγε νωρίς, ξανασυστήνοντας τα ανατρεπτικά, ευφυή, παιγνιώδη, σκοτεινά και ενοχλητικά πολλές φορές έργα του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ευγενία Βερελή αφηγείται ιστορίες που κάνουν την τέχνη μαγεία

Εικαστικά / Τα «μαγικά» κεραμικά της Ευγενίας Βερελή συνομιλούν με το έργο του Αλέκου Φασιανού

«Στις εξιστορήσεις της ζωής σου συχνά ανταποκρίνομαι με ρίγη» λέγεται η έκθεση της νεαρής εικαστικού που λαμβάνει χώρα στο Μουσείο Αλέκου Φασιανού. Το χάσμα του χρόνου εξαφανίζεται και ένας γόνιμος διάλογος ξεκινά ανάμεσα στους δύο καλλιτέχνες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα γλυπτό ζωντανεύει το «άγνωστο» λατομείο του Φιλοπάππου

Εικαστικά / Ένα γλυπτό ζωντανεύει το «άγνωστο» λατομείο του Φιλοπάππου

Ο Αλέξανδρος Τζάννης δημιουργεί σε μια ερειπωμένη κατασκευή στον λόφο του Φιλοπάππου ένα έργο στο οποίο αποτυπώνονται μέρη από τα κλαδιά του φυτού που βρίσκεται διάσπαρτο στον λόφο, «μεταφρασμένα» σε σίδερο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανένα»

Εικαστικά / Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανέναν»

Πεθαίνει σαν σήμερα ο Ιταλός ζωγράφος Τζόρτζιο ντε Κίρικο. Διαβάζουμε ξανά μια δύστροπη και νευρική συνέντευξή του από το 1966, στην οποία μιλάει ελεύθερα, σκληρά, συχνά όμως και με αλήθειες, για τη σύγχρονη ζωγραφική.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Αγγελική Αντωνοπούλου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Αντωνοπούλου: «Τι να σου πει η τέχνη με μια τέτοια καθημερινότητα»

Είναι ιδιοκτήτρια μιας σημαντικής γκαλερί της πόλης. Πιστεύει πως πλέον δεν υπάρχουν πολλοί γκαλερίστες ή συλλέκτες που να παθιάζονται με την τέχνη. Είναι σίγουρη, όμως, πως το να ανακαλύπτεις την ομορφιά στην τέχνη είναι ό,τι πιο αισιόδοξο. Η Αγγελική Αντωνοπούλου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Εικαστικά / Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Από τον Ρότζερ Μπάλεν και τον Γιούργκεν Τέλερ μέχρι τη συνομιλία του έργου του Ακριθάκη και του Νίκου Γαβριήλ Πεντζίκη με σύγχρονους δημιουργούς, αυτόν τον μήνα μουσεία, ιδρύματα και αίθουσες τέχνης προτείνουν πολλά και ενδιαφέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση με το χρώμα των φανταστικών κόσμων και των μύθων

Εικαστικά / Αντωνάκης Χριστοδούλου: «Ευτυχώς, υπάρχουν ομόφυλα ζευγάρια που περπατάνε χέρι-χέρι»

Με αφορμή τη νέα του έκθεση, «Purpose, Desire, Emptiness», ο εικαστικός μάς μιλάει για ιστορίες της παιδικής του ηλικίας που μπλέκονται με μύθους και τέρατα, την ποπ κουλτούρα και τη βιομηχανία του σεξ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Εικαστικά / Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Η Κατερίνα Κομιανού περιπλανιέται στην πόλη εξερευνώντας την αστική τοπογραφία και καταγράφει την πολιτική πραγματικότητα μέσα από δημόσια γλυπτά και αντικείμενα στο κέντρο της Αθήνας με μια αναλογική φωτογραφική μηχανή ή μια ερασιτεχνική Super8.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ