Στην πλατεία Βάθη με δύο νέους επιμελητές τέχνης

Στην πλατεία Βάθη με δύο νέους επιμελητές τέχνης Facebook Twitter
Ο Πάνος και ο Titus μπροστά στο έργο της Κατερίνας Κομιανού «For now and forever (ongoing)», το οποίο αποτελείται από περισσότερες από 500 αναλογικές φωτογραφίες του γλυπτού των Τριών Ερώτων της πλατείας Εξαρχείων. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
0

Όλα άρχισαν όταν όλοι έλειπαν σε διακοπές. Το ραντεβού με τον Μενέλαο Καραμαγγιώλη ήταν για μετά τις εννιά το βράδυ. Επέμενε ότι έπρεπε να βρίσκομαι εκεί αφού είχε πέσει ο ήλιος. Δεν είχα καταλάβει ακριβώς γιατί, το μόνο που ήξερα ήταν ότι συμμετείχε σε μια έκθεση σε έναν νέο χώρο, project space δύο νέων παιδιών, ενός Έλληνα και ενός Ολλανδού, επιμελητών που ζουν ανάμεσα σε Αθήνα, Λονδίνο και Άμστερνταμ. Εκείνοι έλειπαν, θα μου άνοιγε ο Μενέλαος.

Όταν έφτασα στην οδό Βατσαξή, όπου βρίσκεται ο off-site χώρος του Haus N, έμεινα άφωνος. Μια υπέροχη παλιά μονοκατοικία ανακαινισμένη και απαστράπτουσα ανάμεσα σε καταστήματα ειδών μπάνιου και στο λαϊκό κέντρο «Αγρίμια»!  Απ' έξω έλαμπε σαν καινούργιο κτίριο που ανέδιδε ωστόσο μια ρετρό αίσθηση. 

Ο θαυμασμός μου έγινε ακόμα μεγαλύτερος όταν μπήκα μέσα και παρατήρησα τα ψηλοτάβανα δωμάτια και τα εκπληκτικά συντηρημένα μωσαϊκά δάπεδα. Γιατί, φυσικά, δεν πρόκειται για αρχοντικό αλλά για ένα αυθεντικό αθηναϊκό σπίτι της δεκαετίας του '20. 

Η έκθεση με τίτλο «Ο δρόμος μου, και οι ταινίες που ονειρεύομαι» ήταν επίσης έκπληξη. Στο ένα δωμάτιο το έργο της Κατερίνας Κομιανού For now and forever (ongoing) (Για Τώρα και για Πάντα – σε εξέλιξη), το οποίο αποτελείται από περισσότερες από 500 αναλογικές φωτογραφίες του γλυπτού των Τριών Ερώτων της πλατείας Εξαρχείων, τον διάσημο φανοστάτη που, μαζί με το δίδυμό του της πλατείας Αγίου Γεωργίου στην Κυψέλη, αποσπάστηκαν από το Δημοτικό Θέατρο της Αθήνας, όταν αυτό γκρεμίστηκε, και τώρα, με τα έργα του μετρό, κρύφτηκαν και πάλι από τη δημόσια θέα. Εκατοντάδες διαφορετικές απόψεις του γλυπτού μέσα από την καθημερινή, επί τέσσερα χρόνια καταγραφή της καλλιτέχνιδας. 

Για τη διαδικασία αυτή χρησιμοποιεί φιλμ παλαιότερων δεκαετιών, μπερδεύοντας την αντίληψη που έχουμε σχετικά με τον γραμμικό χρόνο, δημιουργώντας έτσι ένα χρονικό της πόλης, καθώς στο μακρινό φόντο παρατηρείς αφίσες, αυτοκόλλητα, πλακάτ με αναρχικά συνθήματα, ασπίδες της αστυνομίας, μπογιές. Άπειρες εκφάνσεις που καταγράφουν όλα όσα έχουν συμβεί στα Εξάρχεια τα τελευταία χρόνια και παράλληλα τα αισθήματα της εικαστικού κάθε στιγμή που τα απαθανατίζει. 

Οτιδήποτε κάνουμε θέλουμε να το κάνουμε σε συσχετισμό με τον περίγυρο. Δεν βρεθήκαμε στην πλατεία Βάθη για τον εξωτισμό της, δεν ήρθαμε εδώ να τη χλευάσουμε, ούτε κατά διάνοια. Με τον ίδιο τρόπο που μας απασχολούν τα πρότζεκτ που αναλαμβάνουμε έτσι αντιμετωπίζουμε και τον χώρο όπου τα στήνουμε. 

Στα επόμενα δωμάτια ο Καραμαγγιώλης παρουσιάζει δύο έργα. Το ένα είναι ένα περιστατικό που κατέγραψε ένα καλοκαιρινό βράδυ στη Φωκίωνος Νέγρη με το κινητό του, όπου τέσσερα νεαρά αγόρια βουτάνε σε ένα δημόσιο σιντριβάνι, με τίτλο City Divers (2022) (Δύτες της πόλης) και το Unseen I (2019) (Αόρατος Ι), όπου η κάμερα ακολουθεί έναν αδέσποτο σκύλο καθώς διασχίζει μια διαδήλωση.

Ο λόγος που επέμενε να επισκεφθώ τον χώρο με σκοτάδι ήτα γιατί αυτό το εκπληκτικό, σύντομο σε διάρκεια φιλμάκι προβάλλεται σε δύο διαφορετικές εκδοχές. Το City Divers χωρίζεται σε καρέ τα οποία προβάλλονται τόσο σε αναλογική μορφή στο εσωτερικό όσο και σε ψηφιακή προβολή σε λευκό τοίχο στο πίσω μέρος του σπιτιού, σε μια μικρή αυλή.

Οι εικόνες προκαλούν μια αναπάντεχη μυσταγωγία μέσα από την ιδιαίτερη ματιά του Καραμαγγιώλη, ο οποίος, ελέγχοντας την ταχύτητα –ποικίλους ρυθμούς και κλίμακα–, είναι σαν να επεμβαίνει στο απολύτως ρεαλιστικό περιστατικό έτσι ώστε η χαρά και το νεανικό σφρίγος να επιβάλλονται μέσα από τον λυρισμό της σχέσης φωτός και νυχτερινού τοπίου. 

Στην Πλατεία Βάθη με δύο νέους επιμελητές τέχνης Facebook Twitter
«City Divers» (2022) (Δύτες της πόλης)

Η αυγουστιάτικη βραδιά μου είχε συμπληρωθεί με μια σεμνή, αλλά συνάμα λαμπρή προβολή. Εξέφρασα την επιθυμία να επισκεφθώ ξανά τον χώρο και να συναντήσω τα δύο νέα παιδιά που επέλεξαν την Αθήνα ως ορμητήριο των δραστηριοτήτων τους.

Ο Πάνος Φουρτουλάκης και ο Titus Nouwens, εκτός από συνεργάτες, είναι σύντροφοι και στη ζωή. Μόλις πέρσι, όταν συνεργάστηκαν με τον χώρο Haus N Athen των Gunda και Peter Niemann που διευθύνει η Αμαλία Βεκρή, πληροφορήθηκαν για τον χώρο που το ζεύγος των Γερμανών συλλεκτών είχε αγοράσει στην περιοχή της πλατείας Βάθη και ενδιαφέρθηκαν να οργανώσουν εκεί δικές τους εκθέσεις. Οι Niemann συμφώνησαν και τους τον παραχώρησαν. Έτσι γεννήθηκε το off-site του Haus N. 

Ο Πάνος πήγε στα δεκαοκτώ του στο Λονδίνο για σπουδές Μedia και Ιστορίας της Τέχνης. Παράλληλα με τις σπουδές του ξεκίνησε να επιμελείται προβολές artists’ moving image με έργα καλλιτεχνών που είχαν ως κύριο μέσο την κινούμενη εικόνα. Συνέχισε να επιμελείται εκδηλώσεις για καλλιτεχνικά ιδρύματα αλλά και μη καλλιτεχνικούς χώρους  όπως το Κέντρο Barbican, το Fringe Queer Film Festival και το Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης Goldsmiths.

Το 2016 ξεκίνησε μια συνεργασία με την γκαλερί Rodeo του Λονδίνου και ήρθε για πρώτη φορά σε επαφή με την ελληνική εικαστική σκηνή. Το 2018 ξεκίνησε στο Royal College of Art ένα μεταπτυχιακό στην επιμέλεια σύγχρονης τέχνης, όπου γνωρίστηκε με τον Ολλανδό Titus. Μαζί έκαναν ένα πρότζεκτ σε ένα αμφιθέατρο που ήταν ένα μείγμα περφόρμανς, προβολής και έκθεσης.

Λέει σχετικά: «Η σκηνογραφία του χώρου και η θέση του θεατή σε σχέση με το καλλιτεχνικό έργο είναι κάτι που μας ενδιαφέρει και τους δύο. Κι ενώ ο καθένας είχε τη δική του πρακτική, ανακαλύψαμε ότι μας συνέδεαν πολλά και αρχίσαμε να συνεργαζόμαστε. Μας απασχολεί πάντα το πώς το context-πλαίσιο "επιμελείται" το content-περιεχόμενο, ώστε ο θεατής να παίξει έναν performative-παραστατικό ρόλο μέσα στον χώρο». 

Οι δυο τους έχουν επιμεληθεί μαζί τρεις εκθέσεις: μία στο Λονδίνο, μία στο Haus N Athen στη Στοά Καΐρη και τώρα αυτή του καινούργιου χώρου στη Βατσαξή.  Ένα άλλο κοινό χαρακτηριστικό όλων των εκθέσεών τους είναι ότι δουλεύονται μέσα στους χώρους παρουσίασης τους. Αυτό που μου αποτυπώθηκε μέσα από την έκθεση, και είναι το πρώτο που τους σχολιάζω, είναι ότι μοιάζει σαν να αποφάσισαν να τη στήσουν ώστε να ανακαλύψουν την Αθήνα. Αυτό προδίδει κατά κάποιον τρόπο και ο τίτλος της έκθεσης. 

Στην Πλατεία Βάθη με δύο νέους επιμελητές τέχνης Facebook Twitter
Ο Πάνος Φουρτουλάκης και ο Titus Nouwens, εκτός από συνεργάτες, είναι σύντροφοι και στη ζωή. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Ο Πάνος εξηγεί: «Ο τίτλος είναι από ένα κείμενο του Μενέλαου Καραμαγγιώλη. Η αρχική μας ιδέα ήταν να δουλέψουμε επάνω σε κάτι που είχε να κάνει με τον δημόσιο χώρο και την πόλη, τους ρυθμούς και την ενέργειά της. Αν και αρχικά το είχαμε οραματιστεί ως μια ομαδική έκθεση, τελικά επικεντρωθήκαμε στα έργα της Κατερίνας και του Μενέλαου γιατί συνδέονται απόλυτα μεταξύ τους». 

Ο Titus συμπληρώνει: «Νιώθω ότι πράγματι έμαθα ακόμα περισσότερα πράγματα για την πόλη από τις δουλειές τους. Ιδιαίτερα ο Μενέλαος είναι ένας θησαυρός γνώσεων. Όπου και αν βρεθείς μαζί του έχει κάτι να σου πει, μια ιστορία να σου αποκαλύψει, οπότε είχε μεγάλο ενδιαφέρον η διαδικασία της παραγωγής του έργου μαζί του. Εξάλλου αναγκαστήκαμε να μείνουμε ένα διάστημα στη Φωκίωνος Νέγρη με το lockdown. Το επιλέξαμε οι ίδιοι καθώς πήραμε το αεροπλάνο και προτιμήσαμε να βρισκόμαστε εδώ παρά στο Λονδίνο». 

— Πώς ήρθατε σε επαφή με τον Μενέλαο Καραμαγγιώλη;   
Πάνος: 
Μετά την πρώτη μας έκθεση στην Αθήνα, που παρουσίαζε έργα κυρίως διεθνών καλλιτεχνών, θελήσαμε στην επόμενη έκθεσή μας να συνεργαστούμε αποκλειστικά με Έλληνες καλλιτέχνες. Έτσι γνωρίσαμε την Κατερίνα Κομιανού και αρχίσαμε να την επισκεπτόμαστε στο στούντιό της. Μας ενδιέφερε αρκετά ο τρόπος με τον οποίο κάνει αυτή την καταγραφή αλλά και η στενή σχέση της ίδιας με το γλυπτό.

Toν Μενέλαο τον γνωρίζαμε ήδη προσωπικά, μας κέντρισαν το ενδιαφέρον οι εικόνες και τα βίντεο που ανεβάζει κατά καιρούς στο Instagram από πράγματα που συμβαίνουν στην Αθήνα. Αυτό που θαυμάζεις στη δική του δουλειά είναι η ικανότητά του να καταγράφει την καθημερινότητα με ξεχωριστό τρόπο. Ενώ οποιοσδήποτε μπορεί να βρεθεί μπροστά στο ίδιο περιστατικό, εκείνος θα το καταγράψει έτσι ώστε να απομονώσει λεπτομέρειες που άλλος δεν θα παρατηρήσει.

Το ίδιο θα λέγαμε και για την Κατερίνα, καθώς το γλυπτό των Τριών Ερώτων επίσης είναι κάτι που προσπερνάς χωρίς να παρατηρείς όλα όσα έχει καταγράψει με την κάμερά της. Υπάρχει ένας δυνατός διάλογος μεταξύ των δύο καλλιτεχνών. Έχουν καταφέρει να ανθολογήσουν στα έργα τους τις ιδιαίτερες στιγμές που συνέλαβαν.

Titus: Και οι δύο δουλειές είναι εξαιρετικές και αποτέλεσμα επίμονης εργασίας σε εξέλιξη. Η Κατερίνα επικεντρώνει σε ένα γλυπτό για συγκεκριμένη περίοδο χρόνου και ο Μενέλαος έχει επεξεργαστεί ένα περιστατικό σε διαφορετικές φόρμες αρχικά ως σλάιντ και αργότερα σε μεγάλη προβολή στον τοίχο. Και οι δύο επενδύουν στον χρόνο. Η Κατερίνα αφιέρωσε χρόνια στην ολοκλήρωση του γλυπτού και μετά στο να βρει τον τρόπο να παρουσιάσει το υλικό έτσι ώστε να μπλέκεται δημιουργικά ο χρόνος με τον χώρο, και ο Μενέλαος ενδιαφέρεται πολύ για την αντίληψη του χρόνου και της μνήμης.

Στο ολιγόλεπτο βίντεο από το i-Ρhone του, όταν αποκτάει την ακινησία των stills αλλά και ως προβολή στον τοίχο, παρατηρείς απίστευτες λεπτομέρειες. Καρέ-καρέ, σε εναλλασσόμενες ταχύτητες που έχει καθορίσει ο ίδιος, δίνουν άλλη αίσθηση κάθε φορά. Και οι δυο δουλειές συνομιλούν με πολλούς διαφορετικούς τρόπους, γι’ αυτό και θέλαμε τόσο πολύ να τους έχουμε μαζί. 

Στην Πλατεία Βάθη με δύο νέους επιμελητές τέχνης Facebook Twitter
Το έργο «Unseen I (2019)» (Αόρατος Ι) του Μενέλαου Καραμαγγιώλη, όπου η κάμερα ακολουθεί έναν αδέσποτο σκύλο, καθώς διασχίζει μια διαδήλωση.

Επιμένω ότι, πέρα από την εικαστική αξία που τα δύο έργα έχουν για τους ίδιους τους δημιουργούς τους, είναι σαν να αντανακλούν τα αισθήματά τους για την Αθήνα. Δεν είναι τυχαία η επιλογή τους να ζήσουν στην περιοχή ούτε βέβαια να στεγάσουν εκεί τις εκθέσεις τους.  

Ο Πάνος λέει: «Όντως, κάνοντας τα δύο αυτά πρότζεκτ, είναι σαν να εξερευνούμε την πόλη. Ταυτίζονται με τους προσωπικούς μας προβληματισμούς και την προσπάθειά μας να κατανοήσουμε και να συνεργαστούμε με καλλιτέχνες που ερευνούν ανάλογα θέματα, έτσι ώστε να τα καταλάβουμε μέσα από τις δικές τους αντανακλάσεις. Η συγκεκριμένη έκθεση είναι δύο καλλιτεχνών που συνδέονται με τον δημόσιο χώρο και το πώς αυτοί τον αντιλαμβάνονται. Η προηγούμενη έκθεσή μας είχε τίτλο "The way in" και είχε να κάνει με διαφορετικές εμπειρίες φυσικού και συναισθηματικού λοκντάουν και τον τρόπο που αυτές διαπλέκονταν, όπως διαπλέκονταν και τα ίδια τα έργα των καλλιτεχνών». 

Titus: «Εμένα με ενδιαφέρει πολύ να δω με ποιον τρόπο οι κοινότητες των καλλιτεχνών δεσμεύονται στην αλληλοϋπεράσπισή τους. Όσον αφορά την Αθήνα, βλέπω πολλές ενδιαφέρουσες εκθέσεις σε μικρούς χώρους, συχνά με χαμηλό κόστος παραγωγής, αλλά με έρευνα και πειραματισμό. Υπάρχει πολλή ενέργεια στην Αθήνα, που μου λείπει στο Άμστερνταμ. Εδώ συναντάω ανθρώπους φιλόδοξους και αφοσιωμένους στο αντικείμενό τους. Και τόσους χώρους τέχνης που για το μέγεθος της Αθήνας είναι αδιανόητα πολλοί. Δεν έχω δει ούτε τους μισούς και το καλοκαίρι που μας πέρασε είχαμε πάρα πολλούς επισκέπτες από ολόκληρο τον κόσμο!» 

— Πώς σας ανακαλύπτουν; 
Τitus:
Από το διαδίκτυο, από το Instagram. 

Πάνος: Μετά από ένα διάστημα που έχουμε περάσει εδώ καταλαβαίνουμε ότι τα όρια είναι συγκεκριμένα. Δεν υπάρχει μεγάλη κρατική βοήθεια και, φυσικά, θα μπορούσαν να γίνουν πολύ περισσότερα πράγματα για όλα τα προβλήματα της καθημερινότητας που όλοι ξέρουμε ότι χρονίζουν. Αλλά όντως, όποτε επιστρέφω στο Άμστερνταμ, βρίσκω πολύ λιγότερα ενδιαφέροντα πράγματα να δω απ' ό,τι εδώ, στην Αθήνα. Παλιότερα θεωρούνταν το Λονδίνο το κέντρο του κόσμου, τώρα όχι πια. Στην Αθήνα νιώθεις ότι συμβαίνουν πάρα πολλά και ενδιαφέροντα πράγματα.

Στην Πλατεία Βάθη με δύο νέους επιμελητές τέχνης Facebook Twitter
«City Divers» (2022) (Δύτες της πόλης)
Στην Πλατεία Βάθη με δύο νέους επιμελητές τέχνης Facebook Twitter
For now and forever (ongoing) (Για Τώρα και για Πάντα – σε εξέλιξη)

— Πώς βιώνετε τη γειτονιά; Η πλατεία Βάθη έχει πολλά προβλήματα και οι περισσότεροι Αθηναίοι την αποφεύγουν. 
Πάνος:
Οι φίλοι μου φρίκαραν όταν άκουσαν για πλατεία Βάθη. Ούτε εγώ περνούσα ποτέ από εδώ. Φυσικά λατρέψαμε το κτίριο και δεν είναι εύκολο να μένεις και να εργάζεσαι στην περιοχή. Οι τοξικοεξαρτημένοι είναι στο κατώφλι του σπιτιού σου, τους ζητάς ευγενικά να πάνε λίγο πιο πέρα. Παρόλες τις δυσκολίες, χαίρομαι που μένω εδώ και δεν θα προτιμούσα να είμαι κάπου άλλου. Μου αρέσει η γειτονιά, ιδιαίτερα η πλατεία του Αγίου Παύλου που είναι παραδίπλα και είναι ωραία βόλτα. 

Titus: Στην αρχή χρειάστηκε προσπάθεια για να συνηθίσουμε όλα όσα συμβαίνουν γύρω μας, έξω από την πόρτα μας, κάτω από το παράθυρό μας. Σταδιακά ανακαλύπτεις την ομορφιά της περιοχής και πόσο ευγενικοί είναι οι γείτονές σου. Δεν αντιμετωπίζουμε κανένα πρόβλημα. Ως επιμελητή τέχνης με ενδιαφέρει το πλαίσιο στο οποίο παρουσιάζω μια έκθεση, τόσο εσωτερικά όσο και εξωτερικά. Ακόμα και η αρχιτεκτονική του χώρου επηρεάζει αυτό που παρουσιάζουμε. Οπότε το πού παρουσιάζουμε την έκθεσή μας αυτήν τη στιγμή έχει σημασία. Οι προβολές λ.χ. γίνονται σε έναν εξωτερικό τοίχο που ανήκει σε ένα γειτονικό κτίριο. Η γύρω πραγματικότητα αποτελεί έμπνευση για εμάς και μπορεί να δημιουργήσει μια συναλλαγή με την τέχνη. 

Πάνος: Οτιδήποτε κάνουμε θέλουμε να γίνεται σε συσχετισμό με τον περίγυρο. Δεν βρεθήκαμε στην πλατεία Βάθη για τον εξωτισμό της, δεν ήρθαμε εδώ να τη χλευάσουμε, ούτε κατά διάνοια. Με τον ίδιο τρόπο που μας απασχολούν τα πρότζεκτ που αναλαμβάνουμε έτσι αντιμετωπίζουμε και τον χώρο όπου τα στήνουμε.

— Εν τέλει γιατί η Αθήνα; 
Titus:
Γιατί προσφέρει κάτι που δεν προσφέρουν άλλες πρωτεύουσες, φυσικό χώρο σε σχετικά χαμηλό κόστος αλλά και χώρο για πειραματισμό με καλλιτέχνες. Οικονομικά, δεν είναι εύκολα τα πράγματα. Και οι δυο μας πρέπει να δουλεύουμε παράλληλα και σε άλλα, διεθνή πρότζεκτ. Ωστόσο ο χώρος εδώ μας προσφέρει την ευκαιρία να γνωρίσουμε πολλούς νέους καλλιτέχνες.

Mας άρεσε πολύ η δημιουργία διαλόγου ανάμεσα σε καλλιτέχνες διαφορετικών γενεών που προκάλεσε αυτή η έκθεση. Αυτό είναι κάτι που μας ενδιαφέρει να συνεχίσουμε να εξερευνούμε στο μελλοντικό μας πρόγραμμα, όπως και το να ανοίξουμε διάλογο μεταξύ Ελλήνων και διεθνών καλλιτεχνών. Μου αρέσει η κοινωνική κουλτούρα των Αθηναίων, ο χρόνος που αφιερώνουν ο ένας στον άλλο, το ότι βγαίνουν αργά για φαγητό, το ότι μένουν μαζί όλη τη νύχτα. Σε σχέση με το πόσο ατομικιστική είναι η ζωή στο Άμστερνταμ και ακόμα περισσότερο στο Λονδίνο, περνάω πολύ καλύτερα στην Αθήνα.

Στην Πλατεία Βάθη με δύο νέους επιμελητές τέχνης Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Η έκθεση θα παραμείνει ανοιχτή μέχρι την Πέμπτη 6 Οκτωβρίου. Είναι επισκέψιμη τις απογευματινές ώρες με ραντεβού που μπορείτε να κλείσετε στο 210 5234040
https://haus-n.com/

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Πού οφείλεται το booming της τέχνης στην Αθήνα;

Εικαστικά / Δεκάδες νέες γκαλερί στην Αθήνα – Πού οφείλεται το booming της τέχνης;

Από την Κυψέλη, τον Νέο Κόσμο και το Κουκάκι μέχρι τον Πειραιά, μια έκρηξη δημιουργίας καλλιτεχνικών χώρων τα τελευταία χρόνια βάζει την Αθήνα πολύ ψηλά στον παγκόσμιο καλλιτεχνικό χάρτη.
M. HULOT
Η πίκλα στο ταβάνι ή για την τέχνη του τίποτα

Λοξή ματιά / Η πίκλα στο ταβάνι ή για την τέχνη του τίποτα

Το ασήμαντο, το ανόητο, το τίποτα, μπορεί και παράγει αξίες, χρήμα, αναγνώριση. Καλλιτέχνης γίνεται εκείνος που έχει την ικανότητα να πουλήσει το οτιδήποτε ως καλλιτεχνικό αντικείμενο ή αισθητική εμπειρία.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Η Κίκα Κυριακάκου εξερευνά τα άκαμπτα όρια του χώρου και της ταυτότητας μέσα από την έκθεση «Sheltered Gardens»

Εικαστικά / Η Κίκα Κυριακάκου εξερευνά τα άκαμπτα όρια του χώρου και της ταυτότητας, μέσα από την έκθεση «Sheltered Gardens»

Η επιμελήτρια του υβριδικού, εικαστικού προγράμματος «Sheltered Gardens», που άνοιξε τις πόρτες του στον Βοτανικό Κήπο Ιουλίας και Αλεξάνδρου Ν. Διομήδους στις 22 Σεπτεμβρίου, μιλά για τη σύνδεση της σύγχρονης τέχνης με το κείμενο και τη λογοτεχνία, αλλά και το πώς το μη-εικαστικό υλικό μπορεί να συνυπάρχει και να συνδιαλέγεται με σύγχρονα εικαστικά έργα.
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΣΑΚΚΑ
Η Ελευσίνα γιόρτασε την Ημέρα της Ευρώπης με νέους και πλήθος δράσεων για όλες τις ηλικίες. 

EU Arts & Culture / Η Ελευσίνα γιόρτασε την Ημέρα της Ευρώπης με νέους και πλήθος δράσεων για όλες τις ηλικίες

Ευρωπαϊκές Ημέρες Νεολαίας: Το Γραφείο του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, η Αντιπροσωπεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στην Ελλάδα και η 2023 Ελευσίνα Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης συνδιοργάνωσαν στην Ελευσίνα σειρά εκδηλώσεων με επίκεντρο τον πολιτισμό και τη δημοκρατία στην Ευρώπη του σήμερα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος ξέρουν περισσότερα απ’ όσα περίμενα για την Τζένη Χειλουδάκη

Εικαστικά / O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος ξέρουν περισσότερα απ’ όσα περίμενα για την Τζένη Χειλουδάκη

O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος είναι δυο νεαροί ζωγράφοι και δυο πολύ καλοί φίλοι. Τους έφερε κοντά η αγάπη για τη μυθολογία, την τέχνη και μια ανεξήγητη εμμονή με την Τζένη Χειλουδάκη. Τα έργα τους πραγματεύονται το τραύμα με τρόπο ωμό και βαθύ. Παρά τα όσα θα πίστευαν πολλοί, διαψεύδουν τις φήμες που τους θέλουν ζευγάρι…
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

Εικαστικά / Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

Η έκθεση με τίτλο «Κοσμική Σκόνη/Άγνωστες Γαίες» αντλεί έμπνευση από την προσωπικότητα και το έργο του Γερμανού αστρονόμου Ιούλιου Σμιτ, διευθυντή του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών κατά τον 19ο αι., και μας προσκαλεί να περιηγηθούμε ανάμεσα σε μακρινούς πλανήτες και σε γήινα, απτά υλικά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Guest Editors / Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Η έκθεση «Caravaggio 2025» αποτελεί μια σπάνια ευκαιρία για τους λάτρεις της τέχνης να έρθουν σε επαφή με τον ρεαλισμό και τη συναισθηματική δύναμη του ανυπέρβλητου καλλιτέχνη του μπαρόκ, ο οποίος επαναπροσδιόρισε την εικαστική αφήγηση και έθεσε τα θεμέλια της σύγχρονης ζωγραφικής.
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΑΝΤΩΝΙΟΥ
Ο Άγγελος Παπαδημητρίου ανάγει το κοινό γούστο σε καλλιτεχνική χειρονομία μεγάλης δυναμικής 

Εικαστικά / Το νέο έργο του Άγγελου Παπαδημητρίου είναι ένα εικονοστάσι για τα όνειρά μας

Ο αγαπημένος καλλιτέχνης επιστρέφει με ένα νέο έργο-εγκατάσταση στην Πινακοθήκη του Μουσείου Βορρέ, έναν χαιρετισμό στην Ελλάδα της Κάλλας και του Καβάφη, του Αττίκ και της Στέλλας Γκρέκα· μιας εποχής μεγάλης ευαισθησίας που έχει πια χαθεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί να κοιτάμε τα ζώα; Δικαιοσύνη για τη μη ανθρώπινη ζωή

Εικαστικά / Η πρώτη μεγάλη έκθεση για τα δικαιώματα των ζώων στο ΕΜΣΤ

Πρόκειται για τη μεγαλύτερη έκθεση που έχει διοργανώσει το ΕΜΣΤ και για την πρώτη μεγάλη έκθεση με θέμα την ευημερία των ζώων διεθνώς, στην οποία συμμετέχουν περισσότεροι από 60 καλλιτέχνες από 25 χώρες (από Ευρώπη, Ασία, Αφρική και Αμερική) – πάνω από 200 έργα καταλαμβάνουν όλους τους ορόφους του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Romaine Brooks: Συμφωνία σε γκρι από μια ξεχασμένη κυρία της ζωγραφικής

Εικαστικά / Romaine Brooks: Η ζωγράφος με το ανδρόγυνο στυλ που έσπασε όλα τα ταμπού της εποχής της

Μια πρωτοπόρος καλλιτέχνιδα που έζησε μια συναρπαστική και αντισυμβατική ζωή, μέσα στη δίνη των «Roaring Twenties», δημιουργώντας τέχνη πέρα από τα κυρίαρχα ρεύματα του καιρού της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Εικαστικά / «Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Ο Michael Rakowitz, χρησιμοποιώντας αντισυμβατικές προσεγγίσεις, ανοίγει έναν διάλογο με έργα συγκινητικά, φανερά πολιτικά, υπενθυμίζοντάς μας την επανάληψη οδυνηρών γεγονότων της Ιστορίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κατερίνα Βαγενά: «Δεν καταλαβαίνω γιατί φερόμαστε λες και το να μεγαλώνεις είναι αρρώστια»

Οι Αθηναίοι / «Δεν έκανα την Κιμωλία για τα λεφτά αλλά για να δείξω αυτό που είμαι»

Eίναι η ιδιοκτήτρια της Κιμωλίας, του art café που έγινε σημείο αναφοράς στην Πλάκα. Δηλώνει αυτοδίδακτη στα πάντα και πιστεύει στη δύναμη των ανθρώπων να ξαναγεννιούνται. Η Κατερίνα Βαγενά είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
CHECK ANTISOCIAL

Εικαστικά / Antisocial: Η Φρόσω Πίνη έφερε την τέχνη σε ένα θρυλικό αθηναϊκό αφτεράδικο

Στη στοά της Λεωκορίου, στου Ψυρρή, η Φρόσω με αφοσίωση δίνει ζωή σε έναν χώρο τέχνης που κάνει τους Αθηναίους να φτάνουν στην Cantina Social πιο νωρίς απ’ ό,τι είχαν συνηθίσει — και έτσι, τουλάχιστον, έχουν μαζί τους τα γυαλιά ηλίου· just in case.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ximena Maldonado Sánchez: «cardón, carmín y ola»

Εικαστικά / «Τα έργα μου δεν είναι φωτογραφίες, ούτε καρτ ποστάλ»

Η 26χρονη Μεξικανή ζωγράφος Ximena Maldonado Sánchez παρουσιάζει σε μία νέα έκθεση στην γκαλερί Bernier/Eliades στην Αθήνα μια τοπιογραφία με κάκτους, υπόγεια νερά και το κόκκινο του πάθους, που θυμίζει έντονα την πατρίδα της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: Όλες οι εκθέσεις που δεν πρέπει να χάσεις

Εικαστικά / Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: 24 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Οικολογία, αποικιοκρατία, εξουσία, η σχέση μας με τα ζώα, μετανάστευση, ρατσισμός: Η εικαστική κίνηση της Αθήνας σήμερα αναδεικνύει τα φλέγοντα και επίκαιρα θέματα που απασχολούν τους σύγχρονους εικαστικούς.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μπάμπης Ρετζεπόπουλος: Ένας ανένταχτος, εκλεκτικός και ασυμβίβαστος καλλιτέχνης

Εικαστικά / Η αθώα, ανόθευτη, παιδική ματιά στο έργο του Μπάμπη Ρετζεπόπουλου

Η Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων τιμά με μία αναδρομική έκθεση τον, γνωστό και ως Babis R., ζωγράφο και χαράκτη, έναν ανένταχτο καλλιτέχνη που, πέρα από το πολύτιμο εικαστικό του έργο, μάς άφησε παρακαταθήκη την ακεραιότητά του και την απροκατάληπτη στάση του απέναντι στην τέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H εκρηκτική συνάντηση του Francis Bacon με τον Peter Beard

Σαν σήμερα / Φράνσις Μπέικον: «Σιχαίνομαι εννιά στις δέκα ζωγραφιές που βλέπω, ανάμεσά τους και τις δικές μου»

Σαν σήμερα το 1992 πεθαίνει ο σπουδαίος αιρετικός Βρετανός ζωγράφος και ανατόμος της ανθρώπινης υπαρξιακής αγωνίας. Ο Βασίλης Κιμούλης είχε μεταφράσει αποκλειστικά για τη LIFO αποσπάσματα από τις εκρηκτικές συνομιλίες του Μπέικον με τον φωτογράφο Peter Beard.
ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΙΜΟΥΛΗΣ
Η Κιμώνα τα μεσάνυχτα γίνεται γάτα

Εικαστικά / Όταν η Κιμώνα ήταν μικρή έκλεβε τους μαγνήτες του παππού της, του γλύπτη Takis

Η τοσοδούλα γκαλερί Red Carpet, με το τέλειο γκράφιτι στον τοίχο, ξεχωρίζει από μακριά στην οδό Σολωμού. Κόρη της εικαστικού Λυδίας Βενιέρη και εγγονή του γλύπτη Takis, η ιδιοκτήτριά της, η Κιμώνα, φιλοξενεί 7 καλλιτέχνες σε 15 τετραγωνικά. Όταν της μιλούν για τα Eξάρχεια τα μάτια της βγάζουν καρδούλες.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Άγγελος Μεργές: Οff season παραθεριστές με χρώματα που εκπέμπουν ηλεκτρισμένη ενέργεια

Εικαστικά / Παραθεριστές ή πρόσφυγες; Οι αινιγματικές φιγούρες του Άγγελου Μεργέ

Ο 36χρονος Έλληνας ζωγράφος, με έδρα τη Ζυρίχη, εκθέτει στην γκαλερί Καλφαγιάν έργα του με διφορούμενες –έντονα χρωματισμένες και ηλεκτρισμένες– ανθρώπινες φιγούρες σε off season παραλίες, που θυμίζουν ήρωες του Αντονιόνι.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Leigh Bowery: ακόρεστη όρεξη για έρωτα και υψηλή τέχνη από την καλτ φιγούρα που σημάδεψε μια εποχή

Nothing Days / Leigh Bowery: Ακόρεστη όρεξη για έρωτα και υψηλή τέχνη από την καλτ φιγούρα που σημάδεψε μια εποχή

Ο εκκεντρικός καλλιτέχνης που ο Boy George είχε χαρακτηρίσει ως «μοντέρνα τέχνη με πόδια» έζησε μια περιπετειώδη ζωή με εκατοντάδες συνευρέσεις στις τουαλέτες του Λονδίνου, δημιουργώντας ταυτόχρονα τέχνη με τα μοναδικά καλτ κοστούμια του που σημάδεψαν μια γενιά σχεδιαστών και εξακολουθούν να εμπνέουν.
M. HULOT
Project Mycelium: Η διάβρωση, η αναγέννηση και τα μανιτάρια που φυτρώνουν σε μια φανταστική τουαλέτα της Κάλλας

Εικαστικά / Μια πρωτοποριακή συνάντηση τέχνης, επιστήμης, ιστορίας και οικολογίας

Στο Project Mycelium, τρία εντυπωσιακά κοστούμια, που θα μπορούσαν να φοράνε η Μαρία Κάλλας, η βασίλισσα Αμαλία και ο Ιωάννης Καποδίστριας, καταβροχθίζονται από ζωντανούς μύκητες.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ