Η Κίκα Κυριακάκου εξερευνά τα άκαμπτα όρια του χώρου και της ταυτότητας, μέσα από την έκθεση «Sheltered Gardens»

Η Κίκα Κυριακάκου εξερευνά τα άκαμπτα όρια του χώρου και της ταυτότητας μέσα από την έκθεση «Sheltered Gardens» Facebook Twitter
0

Η Donna Harraway, στο Cyborg Manifesto (1985) γράφει: «Το cyborg δεν ονειρεύεται μια κοινότητα στο πρότυπο της οργανικής οικογένειας, αυτή τη φορά χωρίς το οιδιπόδειο έργο. Το cyborg δεν θα αναγνώριζε τον Κήπο της Εδέμ. Δεν είναι φτιαγμένο από λάσπη και δεν μπορεί να ονειρευτεί ότι θα επιστρέψει στη σκόνη».

Στο essay της Harraway, η ιδέα του «cyborg» αντικατοπτρίζει την απόρριψη των άκαμπτων ορίων και ειδικά εκείνων που διαχωρίζουν τον «άνθρωπο» από το «ζώο» και τον «άνθρωπο» από τη «μηχανή». Πρόκειται για ένα έργο που μέσα από το «cyborg» απεικονίζει εννοιολογήσεις για τον σοσιαλισμό και τον φεμινισμό, ενώ εξετάζει τους διαχωρισμούς μεταξύ των: φύση/πολιτισμός, μυαλό/σώμα και ιδεαλισμός/υλισμός. Εν τέλει, σύμφωνα με τη συγγραφέα, δεν υπάρχει πλέον ανάγκη για διαχωρισμό πολιτισμού και φύσης - κι εκεί, μέσα από την κατάρριψη αυτού του ορίου, αναδεικνύεται το cyborg.

Την απόρριψη ορίων, αλλά και χωροφυσικών περιορισμών εξερευνά και το υβριδικό, εικαστικό πρόγραμμα «Sheltered Gardens» που άνοιξε τις πόρτες του στον Βοτανικό Κήπο Ιουλίας και Αλεξάνδρου Ν. Διομήδους στις 22 Σεπτεμβρίου, σε συνεργασία του πολιτιστικού οργανισμού Polygreen Culture & Art Initiative (PCAI), με ιδρυτή τον Αθανάσιο Πολυχρονόπουλο, CEO της Polygreen, και του Βοτανικού Κήπου Διομήδους. Περισσότεροι από 35 διεθνείς καλλιτέχνες, συγγραφείς και performers, κλήθηκαν να δημιουργήσουν κείμενα, βίντεο, μουσική, φωτογραφίες και κολάζ για μια physical και digital έκθεση, που περιλαμβάνει εγκαταστάσεις, performances και το πρώτο AR έργο του Polygreen Culture & Art Initiative, σε μια μεγάλη, δημιουργική αναζήτηση περιβαλλοντικών και κοινωνικών προβληματισμών.

Η Κίκα Κυριακάκου εξερευνά τα άκαμπτα όρια του χώρου και της ταυτότητας μέσα από την έκθεση «Sheltered Gardens» Facebook Twitter
Αφροδίτη Ψαρρά, Ventriloquist Ontology, 2022, βίντεο, 09'41"(στιγμιότυπο). Παραχώρηση της καλλιτέχνιδας και του PCAI

Από τις drag performances της Sasha Velour μέχρι το punk φωτομοντάζ της Linder και από τις σούπερ-8 ταινίες της Chris Kraus και τις ποιητικές αφηγήσεις της Λήδας Παπακωνσταντίνου, το κοινό καλείται σε μια εικονική και φυσική περιήγηση ανάμεσα σε διαφορετικά είδη φυτών και θερμοκήπια. Εξετάζεται η σχέση του αρχέτυπου της γυναίκας σε σχέση με την μητέρα φύση, όπως και έννοιες χώρου και ταυτότητας, σε κοινωνικό και πολιτικό επίπεδο. Όλα ξεκίνησαν από την αναδρομή που έκανε η επιμελήτρια της έκθεσης Κίκα Κυριακάκου σε δύο αγαπημένα της βιβλία.

Η Κίκα Κυριακάκου εξερευνά τα άκαμπτα όρια του χώρου και της ταυτότητας μέσα από την έκθεση «Sheltered Gardens» Facebook Twitter
Sasha Velour, Still Alive, 2021, φωτογραφία. Παραχώρηση της καλλιτέχνιδας

«Το διάστημα της πανδημίας είχα την ευκαιρία να ανατρέξω ξανά σε δύο αγαπημένα βιβλία. Την ποιητική ανθολογία Sea Garden (1916) της H.D. και τη συλλογή δοκιμίων In Search of Our Mothers’ Gardens (1983) της Αlice Walker,» αναφέρει η κα. Κυριακάκου. Πρόκειται για δύο βιβλία αφιερωμένα σε αλληγορικούς κήπους γραμμένα υπό διαφορετικές χρονικές περιόδους και συνθήκες. Δύο έργα από γυναίκες δημιουργούς, οι οποίες ανατρέχουν στη σχέση τους με τον αρχετυπικό κήπο και τη φύση σε συνάρτηση με τα προσωπικά βιώματά τους. H ιδέα για το Sheltered Gardens προέκυψε ανάμεσα σε lockdowns και διαμορφώθηκε μέσα από μια συγκυρία γεγονότων και ερευνών. Βασικοί άξονες της η εμπειρία του επιβαλλόμενου εγκλεισμού, η οικειοποίηση του χώρου, ιδιωτικού, δημοσίου, φυσικού ή ψηφιακού, και η σύνδεσή του με ζητήματα ταυτότητας, χειραφέτησης, περιβαλλοντικής ευαισθητοποίησης και βιωσιμότητας».

«Στο πλαίσιο του Sheltered Gardens,  ανάμεσα σε αναρριχητικά φυτά, συστάδες από μπαμπού και she-shed θερμοκήπια, σύγχρονοι εικαστικοί και συγγράφεις συνυπάρχουν και συνδιαλέγονται με φυσιογνωμίες του γυναικείου κινήματος και των διαφορετικών καλλιτεχνικών εκφάνσεών του.»

Κατά την περίοδο της πανδημίας και των lockdowns, ένα μεγάλο μέρος του κόσμου της τέχνης έγινε για πρώτη φορά προσβάσιμο, εικονικά, σε παγκόσμιο επίπεδο. Μουσεία που μας έδωσαν την δυνατότητα να περιηγηθούμε στους χώρους τους digitally, γκαλερί που έγιναν εικονικές και φυσικά, η ανάπτυξη των NFTs. Την ίδια περίοδο ήταν που ξεκίνησε η κα. Κυριακάκου να εξερευνά τις έννοιες του digital και φυσικού χώρου στον κόσμο της τέχνης. «Κατά την περίοδο της πανδημίας στο πλαίσιο του προγραμματισμού του Polygreen Culture & Art Initiative είχα την ευκαιρία να επιμεληθώ μια σειρά από ψηφιακές εκθέσεις και αναθέσεις και να διερευνήσω εκτενέστερα τη δυναμική τους. Στην περίπτωση του συγκεκριμένου εγχειρήματος αυτό που προηγήθηκε ήταν η έρευνα γύρω από τον σχεδιασμό μιας υβριδικής περιήγησης σε έναν πρωτότυπο φυσικό χώρο, με κήπους-δωμάτια να φιλοξενούν εκθέματα σύγχρονης τέχνης, κείμενα, ψηφιακά και ηχητικά έργα.

Η Κίκα Κυριακάκου εξερευνά τα άκαμπτα όρια του χώρου και της ταυτότητας μέσα από την έκθεση «Sheltered Gardens» Facebook Twitter
Εύα Παπαμαργαρίτη, Strong, Feeble, Unfixed, 2022, AR βίντεο, 3'25", ήχος, χρώμα (στιγμιότυπο). Παραχώρηση της καλλιτέχνιδας και του PCAI

Στο πλαίσιο του Sheltered Gardens, ανάμεσα σε αναρριχητικά φυτά, συστάδες από μπαμπού και she-shed θερμοκήπια, σύγχρονοι εικαστικοί και συγγράφεις συνυπάρχουν και συνδιαλέγονται με φυσιογνωμίες του γυναικείου κινήματος και των διαφορετικών καλλιτεχνικών εκφάνσεών του. Μεταξύ αυτών η Kathleen Hanna, πρωτεργάτρια των riot grrrls, η post-punk εικαστικός Linder, η εμβληματική Gloria Steinem, η συγγραφέας και σκηνοθέτης Chris Kraus, η Λήδα Παπακωνσταντίνου, πρωτοπόρος της εικαστικής performance, και η Sasha Velour, κεντρική εκπρόσωπος της drag art».

Η Κίκα Κυριακάκου εξερευνά τα άκαμπτα όρια του χώρου και της ταυτότητας μέσα από την έκθεση «Sheltered Gardens» Facebook Twitter
Kathleen Hanna & the Julie Ruin, Girls Like Us, 2013, video song, από το Julie Ruin άλμπουμ Run Fast, 3'37", βίντεο των Jenn Harris & Jimmy Gribbin (στιγμιότυπο); Παραχώρηση των Kathleen Hanna και the Julie Ruin

Η ψηφιακή συνθήκη, που έχει αναπτυχθεί ιδιαίτερα τους τελευταίους μήνες, ήταν το ερευνητικό έναυσμα για να αποκτήσει η έκθεση φυσική υπόσταση και να αναπτυχθεί το υβριδικό, εικαστικό πρόγραμμα στο αντισυμβατικό εκθεσιακό περιβάλλον του Βοτανικού Κήπου, όπως αναφέρει η κα. Κυριακάκου. «Ήταν όμως και η αφετηρία για να συμπληρωθεί έπειτα από ένα τριήμερο αποτελούμενο από performances και αναγνώσεις κειμένων που δημιουργήθηκαν ειδικά για την έκθεση Sheltered Gardens. Το πρόγραμμα των performances το συνεπιμελούμαι μαζί με τους εκπληκτικούς VASKOS, κατά κόσμον Βασίλη Νούλα και Κώστα Τζημούλη, οι οποίοι συμμετέχουν και στην έκθεση. Δύο εικαστικούς που αγαπώ και εκτιμώ πολύ, και χαίρομαι πραγματικά που μας δόθηκε η ευκαιρία να συνεργαστούμε και σε αυτό το πλαίσιο».

«Η σύνδεση της σύγχρονης τέχνης με το κείμενο και τη λογοτεχνία και το πώς το μη-εικαστικό υλικό μπορεί να συνυπάρχει και να συνδιαλέγεται με σύγχρονα εικαστικά έργα, αποτελεί κομμάτι της επιμελητικής μου πρακτικής. Στην προκειμένη περίπτωση παρά τη φαινομενική εστίαση στην κινούμενη εικόνα στο πρόγραμμα συμμετέχουν καλλιτέχνες και δημιουργοί από πολλά και διαφορετικά πεδία.»

Η επιλογή του Βοτανικού Κήπου, ωστόσο, δεν ήταν καθόλου τυχαία. «Πρόκειται αρχικά για έναν εξαιρετικά φροντισμένο χώρο εκπληκτικής φυσικής ομορφιάς, πολύ κοντά στο Αθηναϊκό κέντρο. Αν και δεν είναι ευρέως γνωστό έχει ανοίξει τις πύλες τους για το ευρύ κοινό ήδη από το 1975 ενώ τον σχεδιασμό του είχε επιμεληθεί η Herta Hammerbacher, καθηγήτρια Αρχιτεκτονικής Κήπων και Τοπίου του Πανεπιστημίου του Βερολίνου. Είναι ένας από τους μεγαλύτερους βοτανικούς κήπους της Μεσογείου, ένας κήπος όπου ευδοκιμούν χιλιάδες είδη χλωρίδας και πανίδας με σημαντική εκπαιδευτική και επιστημονική δραστηριότητα και συνεργασίες με το πανεπιστήμιο Αθηνών. Στον συγκεκριμένο χώρο εκατοντάδες επισκεπτών θα βρεθούν καθημερινά για λόγους παιδαγωγικούς, επιστημονικούς αλλά και αναψυχής, και πλέον ευελπιστούμε ο ξεχωριστός αυτός κήπος να συστηθεί και στο καλλιτεχνικό και φιλότεχνο κοινό μέσα από το εικαστικό πρόγραμμά του Sheltered Gardens,» συνεχίζει η κα. Κυριακάκου.

Η Κίκα Κυριακάκου εξερευνά τα άκαμπτα όρια του χώρου και της ταυτότητας μέσα από την έκθεση «Sheltered Gardens» Facebook Twitter
Vaskos, Unicorns and Their Kin, 2022, βίντεο, ήχος, χρώμα, 9’ (στιγμιότυπο). Παραχώρηση των καλλιτεχνών και του PCAI

Είναι σημαντικό να σημειώσουμε εδώ πως η ψηφιακή έκθεση δεν αποτυπώνει την έκθεση στον κήπο, αλλά πρόκειται για δύο αλληλοσυμπληρώμενα εγχειρήματα όπου οι νοηματικές συνδέσεις, αλλά τα ίδια έργα ορισμένες φορές, διαφοροποιούνται, όπως μας εξηγεί η κα. Κυριακάκου. «Η σύνδεση της σύγχρονης τέχνης με το κείμενο και τη λογοτεχνία και το πώς το μη-εικαστικό υλικό μπορεί να συνυπάρχει και να συνδιαλέγεται με σύγχρονα εικαστικά έργα. Στην προκειμένη περίπτωση παρά τη φαινομενική εστίαση στην κινούμενη εικόνα στο πρόγραμμα συμμετέχουν καλλιτέχνες και δημιουργοί από πολλά και διαφορετικά πεδία».

Η Κίκα Κυριακάκου εξερευνά τα άκαμπτα όρια του χώρου και της ταυτότητας μέσα από την έκθεση «Sheltered Gardens» Facebook Twitter
Michel Delsol, Kathy Acker, 1990, φωτογραφία. Παραχώρηση του καλλιτέχνη

Οι δύο εκθέσεις περιλαμβάνουν βίντεο, κολάζ, γλυπτικές εγκαταστάσεις, ποιήματα, έργα φωτογραφίας, ηχητικά αλλά και έργα επαυξημένης πραγματικότητας (AR) των Μαργαρίτα Αθανασίου, Μαρία Βαρελά, Μαρίνα Βελησιώτη, Michel Delsol, Kathleen Hanna & the Julie Ruin, Evan Ifekoya, Ειρήνη Καραγιαννοπούλου, Λητώ Κάττου, Chris Kraus, Linder, Polonca Lovšin, Ελένη Μπαγάκη, Campus Novel, Selina Nwulu, Λήδα Παπακωνσταντίνου, Εύα Παπαμαργαρίτη, Gloria Steinem, Εύα Στεφανή, VASKOS (Βασίλης Νούλας & Κώστας Τζημούλης), Sasha Velour και Αφροδίτη Ψαρρά.

Η Κίκα Κυριακάκου εξερευνά τα άκαμπτα όρια του χώρου και της ταυτότητας μέσα από την έκθεση «Sheltered Gardens» Facebook Twitter
Evan Ifekoya, Contoured Thoughts, 2019, HD video, 4'42", ήχος, χρώμα, χώρες: Ηνωμένο Βασίλειο και Ισλανδία (στιγμιότυπο). Παραχώρηση του καλλιτέχνη και του Lux London

Στις performances συμμετέχουν με έργα εικαστικής επιτέλεσης, σύγχρονου χορού και αναγνώσεις κειμένων οι Ίρια Βρεττού, Φοίβη Γιαννίση, Ερμίρα Γκόρο, I broke the vase, Δήμητρα Ιωάννου, Χρυσάνθη Κουμιανάκη, Λήδα Παπακωνσταντίνου, Άρης Παπαδόπουλος & Μάρθα Πασακοπούλου, VASKOS (Βασίλης Νούλας & Κώστας Τζημούλης), VIGIL (Δέσποινα Σανιδά-Κρεζία & Φωτεινή Σταματελοπούλου), Θεόδωρος Χιώτης.

Η Κίκα Κυριακάκου εξερευνά τα άκαμπτα όρια του χώρου και της ταυτότητας μέσα από την έκθεση «Sheltered Gardens» Facebook Twitter
Campus Novel, (U.F.A.) Urban Fauna Assembly, 2021-2022, gif (στιγμιότυπο). Παραχώρηση των καλλιτεχνών

Εκτός του πλαισίου της έκθεσης, βέβαια, το Polygreen Culture & Art Initiative είχε ανέκαθεν στόχο να δημιουργεί καλλιτεχνικούς διαλόγους που αναδεικνύουν κρίσιμα περιβαλλοντικά ζητήματα μέσα από την τέχνη. Η έκθεση «Sheltered Gardens» αποτελεί μια ακόμη εικαστική πρωτοβουλία που εστιάζει στον στόχο αυτόν, ίσως με τον πιο πρωτότυπο τρόπο μέχρι σήμερα. «Στην προκειμένη περίπτωση ο διάλογος ξεκινά σε έναν βοτανικό κήπο, ψηφιακό και υπαρκτό, έναν κήπο που άλλοτε παίρνει αρχετυπικές διαστάσεις και άλλοτε δίνει το ερέθισμα για επιπλέον κοινωνικό προβληματισμό και εγρήγορση», αναφέρει η κα. Κυριακάκου.

Η Κίκα Κυριακάκου εξερευνά τα άκαμπτα όρια του χώρου και της ταυτότητας μέσα από την έκθεση «Sheltered Gardens» Facebook Twitter
Chris Kraus, In Order to Pass, 1982, βίντεο, 26'54" (στιγμιότυπο). Παραχώρηση της καλλιτέχνιδας.

Σε ό,τι αφορά στην βιωσιμότητα και θέματα ευαισθητοποίησης σχετικά με τις περιβαλλοντικές κρίσεις, οι συζητήσεις έχουν ανοίξει εδώ και καιρό, τόσο σε γενικό επίπεδο, όσο και στον χώρο της σύγχρονης τέχνης, ειδικότερα. Είναι όμως αρκετό αυτό; «Αξίζει να σημειωθεί πως ο διάλογος δεν πρέπει να δεν περιορίζεται μόνο στο κομμάτι της ενημέρωσης και της ευαισθητοποίησης. Πολιτιστικοί οργανισμοί, μουσεία αλλά και καλλιτέχνες μπορούν να διερευνούν πλέον σε βάθος τη μείωση του ανθρακικού αποτυπώματος των εκάστοτε εκθέσεων και εκδηλώσεών τους, να υιοθετούν βιώσιμες πρακτικές και να εντάσσουν την κυκλικότητα στις καθημερινές τους διεργασίες», εξηγεί η κα. Κυριακάκου.

Μάθετε περισσότερα για την έκθεση «Sheltered Gardens» στο www.pcai.gr.

Εικαστικά
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο συναρπαστικός εξπρεσιονισμός του Ζορζ Ρουό 

Εικαστικά / Ζορζ Ρουό: Ο μεγάλος λησμονημένος του εξπρεσιονισμού

Ο Γάλλος ζωγράφος και χαράκτης συνδέθηκε με τα κινήματα της μοντέρνας τέχνης στις αρχές του 20ού αιώνα αλλά ξεχάστηκε μετά τον θάνατό του. Μια έκθεση με σημαντικά του έργα τον επαναφέρει στο προσκήνιο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«ΤΕΧΝΗ – ΔΙΑΓΩΝΙΟΣ»: Η διαρκής συμβολή των δύο ομάδων στην ανεπανάληπτη πολιτισμική κίνηση της Θεσσαλονίκης

Εικαστικά / «Διαγώνιος» και «Τέχνη»: Πρόσφεραν παιδεία στη Θεσσαλονίκη. Τώρα συναντιούνται ξανά σε μια έκθεση

Η «Διαγώνιος» του Ντίνου Χριστιανόπουλου και η Καλλιτεχνική Εταιρεία «Τέχνη» επιστρέφουν στο προσκήνιο μέσα από ένα αφιέρωμα στο Τελλόγλειο Ίδρυμα, που αναδεικνύει δύο ιστορικές ομάδες της πνευματικής ζωής της Θεσσαλονίκης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «λίστα Τραμπ» και τα «απαράδεκτα έργα τέχνης» οδηγούν σε μια άλλη Αμερική

Εικαστικά / Tο μένος του Τραμπ για το Smithsonian: Λογοκρισία, ρατσισμός, λίστες με «απαράδεκτα» έργα

Με στόχο το μεγαλύτερο συγκρότημα μουσείων και ερευνητικών κέντρων στον κόσμο, ο Τραμπ επιχειρεί να ασκήσει έλεγχο και λογοκρισία σε έργα τέχνης και στο περιεχόμενο εκθέσεων, κατηγορώντας το Smithsonian ως «woke» και απειλώντας με περικοπές της χρηματοδότησής του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Εικαστικά / Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Μια από τις πιο εξέχουσες συλλέκτριες στην Ευρώπη, η οποία έχει αφήσει το αποτύπωμά της και στην Ύδρα, αποφάσισε να πουλήσει τη συλλογή σουρεαλιστικής και μεταπολεμικής τέχνης που στεγάζει στο σπίτι της στο Λονδίνο -τη μεγαλύτερη αυτού του είδους- σε μια δημοπρασία-ορόσημο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χάρις Επαμεινώνδα: Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις

Εικαστικά / Χάρις Επαμεινώνδα: «Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις»

Η βραβευμένη με Αργυρό Λέοντα Κύπρια εικαστικός συνθέτει έναν κόσμο θραυσμάτων, αποκομμάτων της εσωτερικότητας, με ελλειπτικές εικόνες, τον οποίο μας προκαλεί να ανακατασκευάσουμε μέσα από τη σταδιακή του αποκάλυψη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
 Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Εικαστικά / Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Οι δύο καλλιτέχνες με καταγωγή από Κύπρο και Ελλάδα αντίστοιχα, παρουσιάζουν νέα έργα τους σε μια από τις σημαντικότερες εικαστικές διοργανώσεις της Βρετανίας που φιλοξενεί 30 καλλιτέχνες και συλλογικότητες, με αναθέσεις και θεματικές που έχουν να κάνουν με τη γεωγραφία και τις αξίες που διαπερνούν την πόλη αυτή: καταγωγή και μνήμη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση για την πολύχρωμη, πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Εικαστικά / Μια έκθεση για την πολύχρωμη και πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Ο Τόνι Μιλάκης καταγράφει μια πόλη που η πραγματικότητα προσφέρει τις καλύτερες ζωγραφικές λύσεις, που ακόμη και το πιο ευφάνταστο μυαλό ενός καλλιτέχνη δεν μπορεί να τις επινοήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Ο Ζαν Φρανσουά Μιλέ και η ατέρμονη γοητεία της φύσης και των εργατών της γης

Εικαστικά / Ζαν Φρανσουά Μιλέ: ο ζωγράφος που ο Βαν Γκογκ αποκαλούσε «πρωτοπόρο»

«Όσο το σκέφτομαι, τόσο περισσότερο νομίζω ότι ο Μιλέ πίστευε σε κάτι ανώτερο» έγραφε ο Βαν Γκογκ για τον «ζωγράφο των χωρικών» αλλά και έναν από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του γαλλικού ρεαλισμού. Η Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου τον τιμά με μια μεγάλη έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το Μοναστήρι του Καρόλου: Το μουσείο του «κομμωτή των σταρ»

Εικαστικά / Κάρολος: O «κομμωτής των σταρ» έχει πλέον δικό του μουσείο στα Χανιά

Το «Μοναστήρι του Καρόλου», ένα ενετικό κτίσμα του 1583 και κατοικία του αυτοδίδακτου δημιουργού από το 1991, έχει μετατραπεί σε ένα μοναδικό καταφύγιο όπου συνυπάρχουν η ιστορία της κομμωτικής, έργα Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών μαζί με μνήμες της Μαρίας Κάλλας, της Μπριζίτ Μπαρντό αλλά και της Μαντάμ Ορτάνς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

Εικαστικά / Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

«Τα έργα του αποθεώνουν την ικανότητα του έρωτα να μας αποσπά από την ιδέα του θανάτου». Και έχουμε την ευκαιρία να τα δούμε στην αναδρομική έκθεση του Ιδρύματος Γουλανδρή στην Άνδρο, και στην Αθήνα. Όλα σχεδόν, εκτός από το πιο γνωστό του, το οποίο οι επιμελητές απέρριψαν ως «κραυγαλέο»...
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το Fondation Louis Vuitton υποδέχεται 270 έργα του Gerhard Richter σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση

Εικαστικά / Gerhard Richter: «Τώρα που δεν απέμειναν ιερείς ή φιλόσοφοι, οι καλλιτέχνες είναι οι σημαντικότεροι άνθρωποι στον κόσμο»

270 έργα ενός από τους σημαντικότερους εν ζωή ζωγράφους θα εκτεθούν το φθινόπωρο στο Fondation Louis Vuitton σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια αθέατη ως τώρα πλευρά της Φρίντα Κάλο στη Θεσσαλονίκη

Εικαστικά / Μια αθέατη ως τώρα πλευρά της Φρίντα Κάλο στη Θεσσαλονίκη

Μια διεθνής έκθεση με 241 φωτογραφίες, που μέχρι πρόσφατα δεν είχαν δει το φως δημοσιότητας και αποκαλύπτουν άγνωστες πτυχές της ζωής της πιο διάσημης ζωγράφου του 20ού αιώνα, κάνει στάση το φθινόπωρο στη συμπρωτεύουσα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Έκθεση αφισών στην Ύδρα μιας Ελλάδας ανόθευτης και ταπεινής

Εικαστικά / Πώς διαφήμιζε η Ελλάδα τον εαυτό της στο εξωτερικό από το ’30 έως το ’60;

Μια σειρά αφισών του ΕΟΤ, σε μια έκθεση που φιλοξενείται στην οικία Λαζάρου Κουντουριώτη, αποκαλύπτει τις πρώτες απόπειρες και τα αρχικά βήματα του ελληνικού τουρισμού, με την υπογραφή σημαντικών Ελλήνων καλλιτεχνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Τρανός: «Η τέχνη είναι ένα πολύ αποτελεσματικό αντικαταθλιπτικό» 

Εικαστικά / Νίκος Τρανός: «Η τέχνη είναι ένα πολύ αποτελεσματικό αντικαταθλιπτικό» 

Έχει βοσκήσει πρόβατα, έχει πουλήσει κουλούρια και έχει δουλέψει στην οικοδομή, μέχρι που αποφάσισε ότι το μόνο που ήθελε να γίνει είναι καλλιτέχνης. Τελικά, εξελίχθηκε σε έναν από τους κορυφαίους και διεθνώς αναγνωρισμένους Έλληνες δημιουργούς. Ο πρώην πρύτανης της ΑΣΚΤ είναι άνθρωπος από σπάνια πάστα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ