Πώς ο κήπος της Τζόρτζια Ο'Κιφ συνεχίζει να μεγαλώνει, τρεις δεκαετίες μετά τον θάνατό της

Πώς ο κήπος της Τζόρτζια Ο'Κιφ συνεχίζει να μεγαλώνει, τρεις δεκαετίες μετά τον θάνατό της Facebook Twitter
Η Τζόρτζια Ο'Κιφ είναι γνωστό ότι πρόσεχε πολύ την υγεία της κάνοντας υγιεινή διατροφή. Στην φωτογραφία ετοιμάζει σαλάτα με λαχανικά από τον κήπο της, 1960. Φωτο: Tony Vaccaro
0

Καθώς ταξίδευε στην επαρχία του Νέου Μεξικού τη δεκαετία του '30, η Τζόρτζια Ο'Κιφ είδε για πρώτη φορά μια ερειπωμένη έκταση σε ένα υψίπεδο στο Abiquiú. Το 1940 αγόρασε ένα σπίτι στο Ghost Ranch, που βρισκόταν σε κοντινή απόσταση με το αυτοκίνητο, αλλά εκείνο το μέρος της είχε τραβήξει την προσοχή.


«Ζούσα και ζωγράφιζα στο Ghost Ranch, αλλά τριγύριζα συνεχώς στο Abiquiú» είπε η Ο'Κιφ στο «Architectural Digest» το 1981. «Ο κήπος μού άρεσε πάρα πολύ».


Η Ο'Κιφ, η οποία είναι γνωστό ότι πρόσεχε πολύ την υγεία της κάνοντας υγιεινή διατροφή, ήθελε έναν κήπο για να έχει τα δικά της λαχανικά. Αγανακτούσε που οι πιο κοντινές στο Ghost Ranch αγορές (είτε στην Española είτε στη Σάντα Φε) ήταν μακριά και που μέχρι να επιστρέψει από αυτές τα ζαρζαβατικά της είχαν μαραθεί.

Αν και λέρωνε τα χέρια της πού και πού (όπως δείχνουν και οι φωτογραφίες), η Ο'Κιφ λάτρευε τον τρόπο με τον οποίο ο κήπος την έτρεφε. Χρόνια μετά, καθώς έχασε την όραση της λόγω εκφύλισης της ωχράς κηλίδας, έχτισε ένα μικρό μονοπάτι στο κέντρο του κήπου, ώστε να μπορεί να απολαμβάνει έναν περίπατο μόνη της, χωρίς να πατάει κατά λάθος τα φυτά. «Της άρεσε να φυτεύει διάφορα και να τα βλέπει να μεγαλώνουν» είπε η Lopez. «Της άρεσε να φέρνει το έξω μέσα».


Οπότε, το 1945, όταν αγόρασε το ακίνητο στο Abiquiú, ένα ερείπιο που ανήκε στην καθολική αρχιεπισκοπή της Σάντα Φε, προσέλαβε εργάτες για να το επισκευάσει και να το μετατρέψει σε σπίτι και στούντιο αλλά και για να οργώσει τη γη και να φυτέψει έναν κήπο.


Αργότερα προσέλαβε και κηπουρό, έναν ντόπιο που ονομαζόταν Estiben Suazo. Υπό την επίβλεψή του ο κήπος γνώρισε μεγάλες δόξες. Κατά τη διάρκεια των επόμενων δεκαετιών (και μέχρι τον θάνατο της Ο'Κιφ το 1986) ο κήπος τής παρείχε φρέσκα προϊόντα, υλικά για τουρσί και κομπόστες, της έδινε χαρά και παρηγοριά – το ίδιο συμβαίνει και σήμερα.

Πράγματι, ο κήπος είναι ένα από τα highlights της επίσκεψης στο σπίτι και στο στούντιο του Abiquiú που επιβλέπει το Μουσείο Τζόρτζια Ο'Κιφ από το 2006, και είναι προσβάσιμος στο κοινό μέσω ξεναγήσεων. (Η Τζόρτζια Ο'Κιφ δεν είναι ο πρώτος καλλιτέχνης που δημιούργησε κήπο για έμπνευση και ευχαρίστηση).

 
Με την πρωτότυπη διαρρύθμισή του και ένα πλίνθινο αρδευτικό κανάλι, ο κήπος απλώνεται με μια σειρά από πεζούλια σε περίπου τέσσερα στρέμματα γύρω από το σπίτι. Έχει τα πάντα, από πασχαλιές και κρίνα, λαχανίδες και σέσκουλα, μέχρι φρούτα και έναν μικρό οπωρώνα με βερικοκιές, ροδακινιές, αχλαδιές και μηλιές.

Πώς ο κήπος της Τζόρτζια Ο'Κιφ συνεχίζει να μεγαλώνει, τρεις δεκαετίες μετά τον θάνατό της Facebook Twitter
«Ζούσα και ζωγράφιζα στο Ghost Ranch, αλλά τριγύριζα συνεχώς στο Abiquiú» είπε η Ο'Κιφ στο «Architectural Digest» το 1981, απ' όπου και η φωτογραφία. Φωτο: courtesy of Architectural Digest.


Αν και δεν έχει ακριβώς αυτά που καλλιεργούνταν όσο ζούσε η Ο'Κιφ, ο πρώην κηπουρός της είναι κατά κάποιον τρόπο ακόμα παρών: ο Suazo έμαθε στα εγγόνια του πώς να φροντίζουν τον κήπο του Abiquiú, και αυτό συνεχίζουν να κάνουν έως σήμερα.


«Η δουλειά του Suazo στον κήπο ήταν σχολαστική... ήξερε ακριβώς τι ήθελε η κ. Ο'Κιφ, τι της άρεσε και τι όχι» εξήγησε η Agapita Lopez, η εγγονή του Suazo, που ήταν προσωπική βοηθός και γραμματέας της Ο'Κιφ από το 1974.

Τώρα είναι διευθύντρια της ιστορικής ιδιοκτησίας του Μουσείου Τζόρτζια Ο'Κιφ. «Η κ. O'Κιφ έλεγε ότι μερικές φορές, όταν ήταν να φυτέψουν κάτι στον κήπο, τσακώνονταν» πρόσθεσε γελώντας.


«Έλεγε ότι ήταν πεισματάρης και ότι ήθελε λειτουργεί με τον δικό του τρόπο» συνέχισε η Lopez. «Ό,τι κι αν συνέβαινε μεταξύ τους, τελικά τα έβρισκαν, γιατί οι κήποι ήταν πάντα πυκνοφυτεμένοι, καρπεροί και πολύ αποδοτικοί».


Η Ο'Κιφ μετέτρεπε τη σοδειά του κήπου σε σαλάτες, σούπες και άλλα πιάτα γεμάτα λαχανικά. «Θα έλεγα ότι ήταν οπαδός της βιοκαλλιέργειας πριν αυτή γίνει νόρμα» είπε η Lopez, προσθέτοντας ότι η καλλιτέχνις, παρ' όλα αυτά, δεν ήταν χορτοφάγος.
Αρχές της δεκαετίας του '70 η Ο'Κιφ αποφάσισε να προσλάβει τους αδερφούς της Lopez για να βοηθούν τον Suazo στον κήπο.

Αργότερα θα γίνονταν πλήρους απασχόλησης και θα μάθαιναν πώς να φροντίζουν τον κήπο ανάλογα με τις προτιμήσεις της καλλιτέχνιδος. Δεκαετίες αργότερα, το 2006, όταν η ιδιοκτησία στο Abiquiú πέρασε στο Μουσείο Τζόρτζια Ο'Κιφ, που αποφάσισε να το επαναφέρει στις παλιές του δόξες, η συμμετοχή της οικογένειας Lopez κρίθηκε απαραίτητη.

Πώς ο κήπος της Τζόρτζια Ο'Κιφ συνεχίζει να μεγαλώνει, τρεις δεκαετίες μετά τον θάνατό της Facebook Twitter
Georgia O'Keefee, My front yard, 1941. "Georgia o'Keefee", Tate Modern, Λονδίνο.

 
«Γνώριζαν τι έπρεπε να κάνουν» εξήγησε η Lopez, αναφερόμενη στους αδερφούς της Margarito, που είναι τώρα κηπουρός, και Belarmino, που είναι ο ειδικός κατασκευής και συντήρησης.


«Φυσικά, οι μέθοδοι εξελίσσονται, παράλληλα όμως θέλουμε να διατηρήσουμε μέχρι ενός σημείου τη διαδικασία που ακολουθούνταν όταν η Τζόρτζια Ο'Κιφ είχε το γενικό πρόσταγμα, να κρατήσουμε την αυθεντικότητα και την αισθητική της. Είναι ένα μέρος που τροφοδοτεί τη σκέψη».

Αυτή η διαδικασία περιλαμβάνει το πότισμα των φυτών μέσω του αρχικού συστήματος άρδευσης, το οποίο πλημμυρίζει την περιοχή «σχεδόν όπως έναν ορυζώνα» διευκρίνισε η Lopez, έτσι ώστε ακόμα και τα βαθύτερα στρώματα του εδάφους να απορροφούν την υγρασία.

«Η ίδια η κ. Ο'Κιφ ξεκινούσε να καλλιεργεί τα λαχανικά της νωρίς, τον Φεβρουάριο, φυτεύοντας φασόλια», εξήγησε η Lopez, «και εμείς ακολουθούμε την ίδια διαδικασία. Ωστόσο, ό,τι καλλιεργείται στον κήπο σήμερα δεν υπήρχε απαραίτητα και στην εποχή της».

 
Σήμερα στον κήπο υπάρχουν ντομάτες, κολοκύθες, καλαμπόκι, φασόλια, λαχανίδες, μελιτζάνες, μούρα και βότανα. Αλλά η περίοδος καλλιέργειας ξεκινά αργότερα, για να συμπέσει με ένα δυναμικό καλοκαιρινό πρόγραμμα πρακτικής –μια συνεργασία μεταξύ του μουσείου και του Βοτανικού Κήπου της Σάντα Φε– που συγκεντρώνει μαθητές από τοπικά λύκεια στον κήπο οι οποίοι βοηθούν στη φύτευση και στη συγκομιδή. (Τα δύο ιδρύματα συνεργάστηκαν επίσης με δύο τοπικά λύκεια για να δημιουργήσουν ένα διαδικτυακό livestream από τον κήπο).

Πώς ο κήπος της Τζόρτζια Ο'Κιφ συνεχίζει να μεγαλώνει, τρεις δεκαετίες μετά τον θάνατό της Facebook Twitter
Αυτό το καλοκαίρι δώδεκα μαθητές εργάστηκαν μαζί με τον Margarito για να μάθουν τα μυστικά της βιοκαλλιέργειας και της ίδιας της Ο'Κιφ. Φωτο: Micaela Butts. © Georgia O’Keeffe Museum.

Αυτό το καλοκαίρι δώδεκα μαθητές εργάστηκαν μαζί με τον Margarito για να μάθουν τα μυστικά της βιοκαλλιέργειας και της ίδιας της Ο'Κιφ. «Δεν της άρεσε να χρησιμοποιεί φυτοφάρμακα και αυτό ακριβώς είναι που μαθαίνουν οι μαθητές τώρα», τονίζει η Lopez.


Δοκιμάζουν φυσικά απωθητικά για να προστατεύουν τις ντομάτες, τις κολοκύθες και τα κολοκυθάκια από τα ζωύφια. Στο τέλος της σεζόν, οι μαθητές παίρνουν το μερίδιό τους από τη συγκομιδή. Ό,τι απομένει πηγαίνει σε μια τοπική τράπεζα τροφίμων.

Η Lopez άφησε να εννοηθεί ότι το ενδιαφέρον της καλλιτέχνιδος για τον κήπο οφείλεται στο ότι μεγάλωσε σε μια φάρμα στο Ουισκόνσιν καθώς και στα καλοκαίρια που πέρασε στη λίμνη George με τον σύντροφό της Alfred Stieglitz (υπάρχουν φωτογραφίες της εκεί που τη δείχνουν να κλαδεύει οπωροφόρα δέντρα).

 
Αν και λέρωνε τα χέρια της πού και πού (όπως δείχνουν και οι φωτογραφίες), η Ο'Κιφ λάτρευε τον τρόπο με τον οποίο ο κήπος την έτρεφε. Χρόνια μετά, καθώς έχασε την όραση της λόγω εκφύλισης της ωχράς κηλίδας, έχτισε ένα μικρό μονοπάτι στο κέντρο του κήπου, ώστε να μπορεί να απολαμβάνει έναν περίπατο μόνη της, χωρίς να πατάει κατά λάθος τα φυτά. «Της άρεσε να φυτεύει διάφορα και να τα βλέπει να μεγαλώνουν» είπε η Lopez. «Της άρεσε να φέρνει το έξω μέσα».


Σήμερα, μέσα στο σπίτι του Abiquiú υπάρχουν πολλά φυτά σε γλάστρες που κάποτε ανήκαν στην Ο'Κιφ – ανάμεσά τους ένα γεράνι και μία αλόη στην κουζίνα, μία φτέρη στην τραπεζαρία και μία ασπιδίστρα στο καθιστικό. «Αυτά ήταν εδώ όταν ζούσε ακόμη» είπε η Lopez. «Είναι κομμάτι της, κομμάτι της ιστορίας της. Είναι τόσο σημαντικά όσο και οτιδήποτε άλλο μέσα σε αυτό το σπίτι».

Πώς ο κήπος της Τζόρτζια Ο'Κιφ συνεχίζει να μεγαλώνει, τρεις δεκαετίες μετά τον θάνατό της Facebook Twitter
Ο κήπος του Abiquiú το 2010. Φωτο: Paul Hester/ Lisa Hardaway. © Georgia O’Keeffe Museum.
Πώς ο κήπος της Τζόρτζια Ο'Κιφ συνεχίζει να μεγαλώνει, τρεις δεκαετίες μετά τον θάνατό της Facebook Twitter
Το βορινό κομμάτι του κήπου. Φωτο: Paul Hester/ Lisa Hardaway. © Georgia O’Keeffe Museum.
Πώς ο κήπος της Τζόρτζια Ο'Κιφ συνεχίζει να μεγαλώνει, τρεις δεκαετίες μετά τον θάνατό της Facebook Twitter
H Georgia O’Keeffe στον κήπο του Abiquiú, 1944. Φωτο: Maria Chabot © Georgia O’Keeffe Museum.

Με πληροφορίες από artsy

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

«Ας ζωγραφίζω κι ας ζω όπως θέλω»: Εντυπώσεις από την συναρπαστική έκθεση της Georgia O’Keeffe «Living Modern» στο Μπρούκλιν

Εικαστικά / «Ας ζωγραφίζω κι ας ζω όπως θέλω»: Εντυπώσεις από την συναρπαστική έκθεση της Georgia O’Keeffe «Living Modern» στο Μπρούκλιν

Η Σεβερίν Κελιδωνά διασχίζει τις χίπστερ γειτονιές του Μπρούκλιν για να επισκεφθεί μια έκθεση με πίνακες, ρούχα και προσωπικά αντικείμενα της θρυλικής ζωγράφου
ΣΕΒΕΡΙΝ ΚΕΛΙΔΩΝΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: Όλες οι εκθέσεις που δεν πρέπει να χάσεις

Εικαστικά / Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: 24 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Οικολογία, αποικιοκρατία, εξουσία, η σχέση μας με τα ζώα, μετανάστευση, ρατσισμός: Η εικαστική κίνηση της Αθήνας σήμερα αναδεικνύει τα φλέγοντα και επίκαιρα θέματα που απασχολούν τους σύγχρονους εικαστικούς.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μπάμπης Ρετζεπόπουλος: Ένας ανένταχτος, εκλεκτικός και ασυμβίβαστος καλλιτέχνης

Εικαστικά / Η αθώα, ανόθευτη, παιδική ματιά στο έργο του Μπάμπη Ρετζεπόπουλου

Η Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων τιμά με μία αναδρομική έκθεση τον, γνωστό και ως Babis R., ζωγράφο και χαράκτη, έναν ανένταχτο καλλιτέχνη που, πέρα από το πολύτιμο εικαστικό του έργο, μάς άφησε παρακαταθήκη την ακεραιότητά του και την απροκατάληπτη στάση του απέναντι στην τέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H εκρηκτική συνάντηση του Francis Bacon με τον Peter Beard

Σαν σήμερα / Φράνσις Μπέικον: «Σιχαίνομαι εννιά στις δέκα ζωγραφιές που βλέπω, ανάμεσά τους και τις δικές μου»

Σαν σήμερα το 1992 πεθαίνει ο σπουδαίος αιρετικός Βρετανός ζωγράφος και ανατόμος της ανθρώπινης υπαρξιακής αγωνίας. Ο Βασίλης Κιμούλης είχε μεταφράσει αποκλειστικά για τη LIFO αποσπάσματα από τις εκρηκτικές συνομιλίες του Μπέικον με τον φωτογράφο Peter Beard.
ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΙΜΟΥΛΗΣ
Η Κιμώνα τα μεσάνυχτα γίνεται γάτα

Εικαστικά / Όταν η Κιμώνα ήταν μικρή έκλεβε τους μαγνήτες του παππού της, του γλύπτη Takis

Η τοσοδούλα γκαλερί Red Carpet, με το τέλειο γκράφιτι στον τοίχο, ξεχωρίζει από μακριά στην οδό Σολωμού. Κόρη της εικαστικού Λυδίας Βενιέρη και εγγονή του γλύπτη Takis, η ιδιοκτήτριά της, η Κιμώνα, φιλοξενεί 7 καλλιτέχνες σε 15 τετραγωνικά. Όταν της μιλούν για τα Eξάρχεια τα μάτια της βγάζουν καρδούλες.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Άγγελος Μεργές: Οff season παραθεριστές με χρώματα που εκπέμπουν ηλεκτρισμένη ενέργεια

Εικαστικά / Παραθεριστές ή πρόσφυγες; Οι αινιγματικές φιγούρες του Άγγελου Μεργέ

Ο 36χρονος Έλληνας ζωγράφος, με έδρα τη Ζυρίχη, εκθέτει στην γκαλερί Καλφαγιάν έργα του με διφορούμενες –έντονα χρωματισμένες και ηλεκτρισμένες– ανθρώπινες φιγούρες σε off season παραλίες, που θυμίζουν ήρωες του Αντονιόνι.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Leigh Bowery: ακόρεστη όρεξη για έρωτα και υψηλή τέχνη από την καλτ φιγούρα που σημάδεψε μια εποχή

Nothing Days / Leigh Bowery: Ακόρεστη όρεξη για έρωτα και υψηλή τέχνη από την καλτ φιγούρα που σημάδεψε μια εποχή

Ο εκκεντρικός καλλιτέχνης που ο Boy George είχε χαρακτηρίσει ως «μοντέρνα τέχνη με πόδια» έζησε μια περιπετειώδη ζωή με εκατοντάδες συνευρέσεις στις τουαλέτες του Λονδίνου, δημιουργώντας ταυτόχρονα τέχνη με τα μοναδικά καλτ κοστούμια του που σημάδεψαν μια γενιά σχεδιαστών και εξακολουθούν να εμπνέουν.
M. HULOT
Project Mycelium: Η διάβρωση, η αναγέννηση και τα μανιτάρια που φυτρώνουν σε μια φανταστική τουαλέτα της Κάλλας

Εικαστικά / Μια πρωτοποριακή συνάντηση τέχνης, επιστήμης, ιστορίας και οικολογίας

Στο Project Mycelium, τρία εντυπωσιακά κοστούμια, που θα μπορούσαν να φοράνε η Μαρία Κάλλας, η βασίλισσα Αμαλία και ο Ιωάννης Καποδίστριας, καταβροχθίζονται από ζωντανούς μύκητες.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Οι αόρατες δυνάμεις στο έργο της Καλλιόπης Παυλίδη

Εικαστικά / Οι αόρατες δυνάμεις στο έργο της Καλλιόπης Παυλίδη

Η 27χρονη εικαστικός μιλά για τη διαδρομή της από την Αθήνα στο Λος Άντζελες, για το πώς το ερωτικό πάθος μεταμόρφωσε την τέχνη της, καθώς και για τη μυστικιστική διάσταση στα έργα της. Για τη γνωριμία της με τη Lana Del Rey απέφυγε να μιλήσει.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
«Η εμμονή του βλέμματος»: Μας αφορά η τέχνη του Τέτση σήμερα;

The Review / Μας αφορά η τέχνη του Τέτση σήμερα;

Ποιο είναι το αποκαλούμενο «εθνικό αφήγημα» που υπηρετεί η Εθνική Πινακοθήκη; Ο Χρήστος Παρίδης συζητά με τον δημοσιογράφο και επιμελητή εκθέσεων Δημήτρη Τρίκα για τη νέα επετειακή έκθεση στη μνήμη του Παναγιώτη Τέτση, η οποία μόλις εγκαινιάστηκε στην Εθνική Πινακοθήκη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το εξαίσιο ελληνικό φως του Περικλή Βυζάντιου / Περικλής Βυζάντιος: από το Παρίσι της Μπελ Επόκ στο φως της Ύδρας 

Εικαστικά / Το εξαίσιο ελληνικό φως του Περικλή Βυζάντιου

Μια ανασκόπηση της ζωής και του έργου του ζωγράφου, που ήταν γνωστός για τα ελληνικά τοπία και την Ύδρα, με αφορμή την αναδρομική έκθεση του Περικλή και του Ντίκου Βυζάντιου στο Ίδρυμα Θεοχαράκη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
 Μαρία Ελένα Βιέρα ντα Σίλβα: Η Συλλογή Guggenheim επανασυστήνει στο κοινό μια σημαντική ζωγράφο

Εικαστικά / Μαρία Ελένα Βιέρα ντα Σίλβα: Η Συλλογή Guggenheim επανασυστήνει στο κοινό μια σημαντική ζωγράφο

Με αφορμή την αναδρομική έκθεση στη Συλλογή Peggy Guggenheim στη Βενετία, έφτασε η στιγμή να ανακαλύψουμε τη ζωγράφο που θεωρείται εθνικός θησαυρός για την Πορτογαλία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ματίς και Μαργκερίτ: Βλέποντας τον ζωγράφο μέσα από τα μάτια της κόρης του

Εικαστικά / Ματίς και Μαργκερίτ: Βλέποντας τον ζωγράφο μέσα από τα μάτια της κόρης του

Μια νέα έκθεση στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης στο Παρίσι με πορτρέτα της κόρης του Ανρί Ματίς, Μαργκερίτ, προσφέρει μια νέα οπτική στο έργο του μεγάλου Γάλλου καλλιτέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ