«Ας ζωγραφίζω κι ας ζω όπως θέλω»: Εντυπώσεις από την συναρπαστική έκθεση της Georgia O’Keeffe «Living Modern» στο Μπρούκλιν

«Ας ζωγραφίζω κι ας ζω όπως θέλω»: Εντυπώσεις από την συναρπαστική έκθεση της Georgia O’Keeffe «Living Modern» στο Μπρούκλιν Facebook Twitter
Ansel Adams (American, 1902–1984). Georgia O’Keeffe, Carmel Highlands, California, 1981. Gelatin silver print, 10⅛ x 13⅛ in. (25.7 x 33.3 cm). Georgia O’Keeffe Museum, Santa Fe, N.M.; Gift of Juan and Anna Marie Hamilton, 2003.03.08. © 2016 The Ansel Adams Publishing Rights Trust
0
I have things in my head that are not like what anyone has taught me –
shapes and ideas so near to me, so natural to my way of being and thinking...
I decided to start anew, to strip away what I had been taught.

Georgia O'Keeffe, 1974

Στο Brooklyn Museum of Art οι επισκέπτες είναι αρκετοί, αλλά καμιά σχέση με την κοσμοπλημμύρα που συναντάει κανείς στα μεγάλα μουσεία του Μανχάταν και γενικά παντού στο «νησί». Δεν είναι κι άσχημο για αλλαγή.


Στην καφετέρια του μουσείου το κλίμα είναι χαλαρό, εύκολα βρίσκεις να καθήσεις, οπότε χαλαρά κι εγώ περιεργάζομαι το περιβάλλον και κλείνω με τη διαπίστωση που από μέρες δουλεύει στο μυαλό μου: όλοι σχεδόν οι εργαζόμενοι -στα ταμεία, στην γκαρνταρόμπα, στην ασφάλεια, στην καφετέρια-είναι μαύροι, ενώ λευκοί Αμερικανοί, λ.χ. ωραίες intellectual μεσήλικες κυρίες ή μοντέρνοι γονείς με μικρά παιδιά είναι οι περισσότεροι επισκέπτες και θαμώνες. Βέβαια αυτό δεν συμβαίνει μόνο στο μουσείο του Μπρούκλιν, αλλά σχεδόν παντού στη Νέα Υόρκη.


Το Μπρούκλιν, όπως είναι γνωστό, έγινε η εστία για χιλιάδες μετανάστες απ' όλο τον κόσμο εδώ και περίπου 150 χρόνια. Σήμερα είναι το borough της Νέας Υόρκης με το μεγαλύτερο πληθυσμό και το melting pot του melting pot όπου λευκή (μη ισπανόφωνη) και μαύρη κοινότητα είναι πληθυσμιακά σχεδόν ίσες και περίπου ένας στους 4 κατοίκους είναι Εβραίος (η μεγαλύτερη εβραϊκή κοινότητα στον κόσμο έξω από το Ισραήλ.)

Είχε σε απόλυτο έλεγχο κάθε λεπτομέρεια της εμφάνισής της και τίποτα δεν αφηνόταν στην τύχη. Πολλά από τα φορέματα και τα ρούχα τα σχεδίαζε και τα έραβε η ίδια ή έδινε αναλυτικές παραγγελίες σε σπεσιαλίστες του είδους όπως ο Salvatore Ferragamo και είναι όλα σαν προέκταση των έργων της.


Εδώ και λίγα χρόνια η συμφόρηση και οι ακριβές τιμές στο Μανχάταν έχουν οδηγήσει πολλούς ιδιώτες και επιχειρηματίες στο Μπρούκλιν με αποτέλεσμα αρκετές τυπικές γειτονιές μεταναστών πρώτης, δεύτερης ή τρίτης γενιάς να αλλάξουν πολύ γρήγορα σύσταση και χρώμα. Το τρίγωνο Greenpoint, Williamsburg, Bushwick είναι γεμάτο μπαρ, εστιατόρια και μοδάτα μαγαζιά. Η ατμόσφαιρα θυμίζει, τηρουμένων των αναλογιών, Κεραμεικό στις πρώτες δόξες του.


Μετά τους χίπστερ ακολούθησαν οι πλούσιοι και οι επενδυτές που ανέβασαν κατακόρυφα τις τιμές σε βάρος του τοπικού πληθυσμού. Πώς θα μπορούσε να είναι διαφορετικά, όταν στην περιοχή έχουν πλέον την έδρα τους εταιρίες όπως οι Etsy, Vice, Amazon, Kickstarter και Livestream;


Πολλοί μιλάνε με λύπη και θυμό γι' αυτό που χάνεται. Εάν όμως έτσι προχωράει η ζωή, μπορείς να τη σταματήσεις;


Πάντως, όταν βρεθεί κανείς έξω από την περιοχή επέλασης του Μανχάταν, θα δει σε μια εμφανή αντίθεση πολύ πιο νορμάλ καταστάσεις – κόσμος (κυρίως μαύρος) με προβλήματα και σκοτούρες, λαϊκά εμπορικά καταστήματα, η ανθρώπινη κατάσταση στην κανονική εκδοχή της.


Περνώντας λίγο νωρίτερα μπροστά από το σχολικό συγκρότημα «Brooklyn Technical High School» θυμήθηκα τη μεγάλη έρευνα που δημοσίευσαν πρόσφατα οι New York Times σχετικά με την εκπαιδευτική μεταρρύθμιση στη Νέα Υόρκη την εποχή που ήταν δήμαρχος ο Bloomberg.

Σύμφωνα με τα στοιχεία, παρά τη βελτίωση στα συνολικά ποσοστά αποφοίτησης και τη μείωση της απόκλισης μεταξύ λευκών-μαύρων-hispanicos που παίρνουν απολυτήριο δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, οι ταξικές διαφορές στην Νέα Υόρκη είναι αγεφύρωτες όσον αφορά τα σχολεία των παιδιών.


Τα «καλά σχολεία», με τα υψηλά ποσοστά αποφοίτησης και εισαγωγής στο πανεπιστήμιο, επιλέγουν τους μαθητές με ειδικές και περίπλοκες διαδικασίες. Η έρευνα δείχνει με αριθμούς ότι εάν εάν είσαι μαύρος ή φτωχός, δεν θα μπορέσεις ποτέ να μπεις σ'ένα τέτοιο σχολείο γιατί οι συνθήκες επιλογής και ο ανταγωνισμός είναι εξαρχής σε βάρος σου.

«Ας ζωγραφίζω κι ας ζω όπως θέλω»: Εντυπώσεις από την συναρπαστική έκθεση της Georgia O’Keeffe «Living Modern» στο Μπρούκλιν Facebook Twitter
Georgia O’Keeffe, Living Modern. Φωτο: Jonathan Dorado


Παρατηρήσεις τέλος – επιτέλους στην έκθεση

Αν για όλο τον κόσμο είναι μια πολύ μεγάλη ζωγράφος, για την Αμερική η Georgia O'Keeffe είναι επιπλέον μια γυναίκα - μύθος.


Με καταγωγή από τις φάρμες του Γουισκόνσιν, έκανε από μικρή μαθήματα καλών τεχνών, συνέχισε τη σταδιοδρομία της ως νεαρή καθηγήτρια στην επαρχία, όμως δεν άργησε να βρει τον δρόμο προς τη Νέα Υόρκη. Η γνωριμία και ο γάμος της με τον επιδραστικό φωτογράφο και έμπορο τέχνης Alfred Stieglitz σε μια εποχή που άλλαζαν τα πάντα, οι πρώτες εκθέσεις της στην αβαν-γκαρντ γκαλερί «291» -μόνη γυναίκα μεταξύ των αμερικανών μοντερνιστών-, τα αμέτρητα φωτογραφικά πορτρέτα της από τον Stieglitz, η αναδρομική έκθεση στο Μoma το 1946 (ξανά πρωτιά για γυναίκα ζωγράφο), τα ταξίδια στο Νέο Μεξικό όπου σταδιακά εγκαταστάθηκε σε συνθήκες minimal ζωής· όλα αυτά έδωσαν στο έργο της τη διάσταση της τόλμης και της σοβαρής πρωτοπορίας.


Στη ζωγραφική έχει κάτι εντελώς δικό της, με ελάχιστη φανερή επιρροή από την κυρίαρχη ευρωπαϊκή ζωγραφική της εποχής. Βασικό μοτίβο είναι η φύση μέσα από τα σχήματα, τα χρώματα και τις αντιθέσεις της. Υπερμεγέθη λουλούδια, φυτά, σκελετοί ζώων, ξερά και σκονισμένα τοπία της αμερικανικής υπαίθρου αλλά και μοντερνιστικά κτήρια της Νέας Υόρκης, όλα αποδίδονται με πολλές λεπτομέρειες σαν μέσα από έναν τεράστιο αφαιρετικό μεγεθυντικό φακό.


Η έκθεση Georgia O'Keeffe: Living Modern στο μουσείο του Μπρούκλιν επικεντρώνεται στο καθημερινό lifestyle της O'Keeffe και τη σημειολογία του για την προσωπικότητα και τη ζωγραφική της. Από την γκαρνταρόμπα και τη διακόσμηση του σπιτιού της έως τον τρόπο που ποζάρει στο φακό, όλα είναι μέρος της δημόσιας εικόνας που η ίδια προσεκτικά φιλοτέχνησε για τον εαυτό της – ένας προοδευτικός και ανεξάρτητος τρόπος ζωής σαν την άλλη πλευρά της μοντερνιστικής τέχνης της.


Η αισθητική φιλοσοφία της απηχεί το κίνημα Arts and Crafts των αρχών του 20ου αι. (ό,τι μας περιβάλλει και ζούμε μαζί του πρέπει να είναι μέρος και να ταιριάζει με την ενιαία αισθητική μας, που πιστεύει στη δύναμη της φύσης, τη μοναδικότητα του ανθρώπου και αντιστέκεται στις συνθήκες μαζικής παραγωγής) και γι' αυτό πολλά από τα προσωπικά της είδη και αντικείμενα τα είχε σχεδιάσει ή και κατασκευάσει η ίδια.


Well, ενδιαφέρον το θέμα, αλλά και τηλεφωνικούς καταλόγους να είχε, πάλι θα πήγαινα. Για κάποιον που έχει δει τα έργα της μόνο από φωτογραφίες, καμιά ευκαιρία να δει από κοντά κάποιους πίνακές της δεν μπορεί να πάει χαμένη.

«Ας ζωγραφίζω κι ας ζω όπως θέλω»: Εντυπώσεις από την συναρπαστική έκθεση της Georgia O’Keeffe «Living Modern» στο Μπρούκλιν Facebook Twitter
Ansel Adams (American, 1902–1984). Georgia O’Keeffe and Orville Cox, 1937. Gelatin silver print, 7¾ x 11 in. (19.7 x 27.9 cm). Georgia O’Keeffe Museum, Santa Fe, N.M.; Gift of The Georgia O’Keeffe Foundation, 2006.06.1480. © 2016 The Ansel Adams Publishing Rights Trust

Στην έκθεση παρουσιάζεται μεγάλο μέρος της ενδυματολογικής συλλογής της από το Μουσείο Georgia O'Keeffe στη Santa Fe (ρούχα, παπούτσια και λοιπά αξεσουάρ που χρησιμοποίησε κατά τη διάρκεια της μεγάλης ζωής της - πέθανε 98 ετών το 1986). Ξεκινά με τα χρόνια της πρώτης νεότητας και μια σειρά νεανικών, ρομαντικών φορεμάτων της δεκαετίας του '20 (χωρίς κορσέ φυσικά), συνεχίζει με την εποχή της Νέας Υόρκης και σοφιστικέ φορέματα μαύρο-άσπρο / ισόπατα παπούτσια κι ελάχιστα μίνιμαλ κοσμήματα, και ολοκληρώνεται με την τελευταία μεγάλη φάση της ζωής της O'Keeffe στο Νέο Μεξικό όπου ο ήλιος και η ξηρασία του Νότου χαλάρωσαν το αυστηρό στυλ κι εκεί φόρεσε τα κλασικά αμερικάνικα τζιν και τα αντρικά πουκάμισα. Ενδιάμεσα είχε πολύ αγαπήσει τις λιτές γιαπωνέζικες γραμμές και το κιμονό.


Είναι φανερό ότι είχε σε απόλυτο έλεγχο κάθε λεπτομέρεια της εμφάνισής της και τίποτα δεν αφηνόταν στην τύχη. Πολλά από τα φορέματα και τα ρούχα τα σχεδίαζε και τα έραβε η ίδια ή έδινε αναλυτικές παραγγελίες σε σπεσιαλίστες του είδους όπως ο Salvatore Ferragamo και είναι όλα σαν προέκταση των έργων της. Η ενιαία καθαρότητα χρωμάτων και γραμμών σε ενδυματολογικό κώδικα και καλλιτεχνικό ύφος είναι εντυπωσιακή.


Για του λόγου το αληθές, σε παραβολή με τα ρούχα παρουσιάζονται –επιτέλους-ορισμένοι πίνακες της O'Keeffe. Δεν είναι πολλοί, είναι όμως υπέροχοι, ειδικά το "Line and Curve" (1927) και το "In the Patio IX" (1950).

«Ας ζωγραφίζω κι ας ζω όπως θέλω»: Εντυπώσεις από την συναρπαστική έκθεση της Georgia O’Keeffe «Living Modern» στο Μπρούκλιν Facebook Twitter
Ρούχο της Georgia O’Keeffe και δίπλα του το "In the Patio IX" (1950) Φωτο: Jonathan Dorado

Στο δεύτερο τμήμα της έκθεσης παρουσιάζονται φωτογραφίες και βίντεο από τις κατοικίες της στο Νέο Μεξικό. Και στα σπίτια αυτά είχε μεταδώσει εσωτερικά και εξωτερικά ιδιαίτερο αφαιρετικό χαρακτήρα ενώ η ίδια, γερασμένη αλλά δυναμική, καλλιεργούσε βιολογικούς κήπους και εμπνεόταν διαρκείς αρχιτεκτονικές αλλαγές. Η επιλογή για μια ζωή με μόνα τα βασικά απογείωσε το μύθο της στην Αμερική.


Η total modern περσόνα της τραβούσε σαν μαγνήτης τον φακό οπότε η έκθεση κλείνει με εντυπωσιακά φωτογραφικά πορτρέτα από διάσημους φωτογράφους, από τον Ansel Adams και τον Andy Warhol ως την Annie Leibovitz, τον Cecil Beaton, και τον Bruce Weber. Στον φακό τους η O'Keeffe παραμένει λεπτή, νευρώδης, με τα ίδια ωραία αλλά σοβαρά χαρακτηριστικά όπως στα πορτρέτα του Stieglitz δεκάδες χρόνια πριν και κοιτάζει την κάμερα με το ίδιο αυστηρό, τολμηρό βλέμμα και την ικανοποίηση να φτιάχνεις τη ζωή σου όπως τη θέλεις.

«Ας ζωγραφίζω κι ας ζω όπως θέλω»: Εντυπώσεις από την συναρπαστική έκθεση της Georgia O’Keeffe «Living Modern» στο Μπρούκλιν Facebook Twitter
Φόρεμα με ασορτί ζώνη, περ.1930s. Μαύρο μαλλί, κρεπ και λευκό μετάξι. Georgia O’Keeffe Museum, Santa Fe, N.M.; Δωρεά Juan and Anna Marie Hamilton, © Gavin Ashworth
«Ας ζωγραφίζω κι ας ζω όπως θέλω»: Εντυπώσεις από την συναρπαστική έκθεση της Georgia O’Keeffe «Living Modern» στο Μπρούκλιν Facebook Twitter
Georgia O’Keeffe (American, 1887–1986). Blue #2, 1916. Watercolor on paper, 15⅞ x 11 in. (40.3 x 27.8 cm). Brooklyn Museum; Bequest of Mary T. Cockcroft, by exchange, 58.74. (Photo: Sarah DeSantis, Brooklyn Museum)
«Ας ζωγραφίζω κι ας ζω όπως θέλω»: Εντυπώσεις από την συναρπαστική έκθεση της Georgia O’Keeffe «Living Modern» στο Μπρούκλιν Facebook Twitter
Georgia O’Keeffe (American, 1887–1986). Brooklyn Bridge, 1949. Oil on Masonite, 48 x 35? in. (121.8 x 91.1 cm). Brooklyn Museum; Bequest of Mary Childs Draper, 77.11. (Photo: Brooklyn Museum)
«Ας ζωγραφίζω κι ας ζω όπως θέλω»: Εντυπώσεις από την συναρπαστική έκθεση της Georgia O’Keeffe «Living Modern» στο Μπρούκλιν Facebook Twitter
Georgia O’Keeffe (American, 1887–1986). Pool in the Woods, Lake George, 1922. Pastel on paper, 17 x 27½ in. (43.3 x 69.9 cm). Reynolda House Museum of American Art, Winston-Salem, N.C.; Δωρεά Barbara B. Millhouse εις μνήμη E. Carter, Nancy Susan Reynolds, and Winifred Babcock, 1984.2.9. Courtesy of Reynolda House Museum of American Art, affiliated with Wake Forest University. © Georgia O’Keeffe Museum/Artists Rights Society (ARS), New York
«Ας ζωγραφίζω κι ας ζω όπως θέλω»: Εντυπώσεις από την συναρπαστική έκθεση της Georgia O’Keeffe «Living Modern» στο Μπρούκλιν Facebook Twitter
Georgia O’Keeffe (American, 1887–1986). Ram’s Head, White Hollyhock—Hills (Ram’s Head and White Hollyhock, New Mexico), 1935. Oil on canvas, 30 x 36 in. (76.2 x 91.4 cm). Brooklyn Museum; Bequest of Edith and Milton Lowenthal, 1992.11.28. (Photo: Brooklyn Museum)
«Ας ζωγραφίζω κι ας ζω όπως θέλω»: Εντυπώσεις από την συναρπαστική έκθεση της Georgia O’Keeffe «Living Modern» στο Μπρούκλιν Facebook Twitter
Alfred Stieglitz (American, 1864–1946). Georgia O’Keeffe at 291, 1917. Platinum print, 9⅝ x 7⅝ in. (24.3 x 19.4 cm). Georgia O’Keeffe Museum, Santa Fe, N.M.; Gift of The Georgia O'Keeffe Foundation. © Georgia O'Keeffe Museum
«Ας ζωγραφίζω κι ας ζω όπως θέλω»: Εντυπώσεις από την συναρπαστική έκθεση της Georgia O’Keeffe «Living Modern» στο Μπρούκλιν Facebook Twitter
Φόρεμα, περ.1960s–70s. Μαύρο βαμβακερό. Εσωτερικό ένδυμα: Carol Sarkisian (American, 1936–2013). Φόρεμα, περ.1970s. Λευκό βαμβακερό. Georgia O’Keeffe Museum, Santa Fe, N.M. © Gavin Ashworth
«Ας ζωγραφίζω κι ας ζω όπως θέλω»: Εντυπώσεις από την συναρπαστική έκθεση της Georgia O’Keeffe «Living Modern» στο Μπρούκλιν Facebook Twitter
Alfred Stieglitz (American, 1864–1946). Georgia O’Keeffe, περ.1920–22. Gelatin silver print, 4½ x 3½ in. (11.4 x 9 cm). Georgia O’Keeffe Museum, Santa Fe, N.M.; Δωρεά του The Georgia O’Keeffe Foundation, 2003.01.006. © Georgia O’Keeffe Museum
«Ας ζωγραφίζω κι ας ζω όπως θέλω»: Εντυπώσεις από την συναρπαστική έκθεση της Georgia O’Keeffe «Living Modern» στο Μπρούκλιν Facebook Twitter
Todd Webb (American, 1905–2000). Georgia O’Keeffe on Ghost Ranch Portal, New Mexico, 1960s. Gelatin silver print, 10 x 8 in. (25.4 x 20.3 cm). Georgia O’Keeffe Museum, Santa Fe, N.M.; Δωρεά του The Georgia O’Keeffe Foundation, 2006.06.1046. © Estate of Todd Webb, Portland, ME
«Ας ζωγραφίζω κι ας ζω όπως θέλω»: Εντυπώσεις από την συναρπαστική έκθεση της Georgia O’Keeffe «Living Modern» στο Μπρούκλιν Facebook Twitter
Alfred Stieglitz (American, 1864–1946). Georgia O’Keeffe, Prospect Mountain, Lake George, 1927. Gelatin silver print, 4⅝ x 3⅝ in. (11.8 x 9.3 cm). National Gallery of Art, Washington, D.C.; Alfred Stieglitz Collection, 1980.70.223. © Board of Trustees, National Gallery of Art, Washington
«Ας ζωγραφίζω κι ας ζω όπως θέλω»: Εντυπώσεις από την συναρπαστική έκθεση της Georgia O’Keeffe «Living Modern» στο Μπρούκλιν Facebook Twitter
Georgia O’Keeffe, 1984. Bruce Weber and Nan Bush Collection, New York. © Bruce Weber
«Ας ζωγραφίζω κι ας ζω όπως θέλω»: Εντυπώσεις από την συναρπαστική έκθεση της Georgia O’Keeffe «Living Modern» στο Μπρούκλιν Facebook Twitter
Georgia O’Keeffe (American, 1887?1986). Black Pansy & Forget-Me-Nots (Pansy), 1926. Oil on canvas, 27? x 12¼ in. (68.9 x 31.1 cm). Brooklyn Museum; Gift of Mrs. Alfred S. Rossin, 28.521. © Georgia O’Keeffe Museum/Artists Rights Society (ARS), New York. (Photo: Christine Gant, Brooklyn Museum)
«Ας ζωγραφίζω κι ας ζω όπως θέλω»: Εντυπώσεις από την συναρπαστική έκθεση της Georgia O’Keeffe «Living Modern» στο Μπρούκλιν Facebook Twitter
Georgia O’Keeffe (American, 1887-1986). Manhattan, 1932. Oil on canvas, 84? x 48¼ in. (214.3 x 122.6 cm). Smithsonian American Art Museum, Washington, D.C.; Gift of The Georgia O’Keeffe Foundation, 1995.3.1. (Photo: Smithsonian American Art Museum, Washington, D.C./Art Resource, NY)
«Ας ζωγραφίζω κι ας ζω όπως θέλω»: Εντυπώσεις από την συναρπαστική έκθεση της Georgia O’Keeffe «Living Modern» στο Μπρούκλιν Facebook Twitter
Μπλούζα, περ. αρχές με μέσα 1930s. Λευκό λινό. Georgia O’Keeffe Museum, Santa Fe, N.M.; Δωρεά Juan and Anna Marie Hamilton, 2000.03.0248. © Gavin Ashworth
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Εικαστικά / Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Η έκθεση «Διαδρομές στην τέχνη. Έργα από τη Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος» στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων ξεδιπλώνει 150 χρόνια εικαστικής δημιουργίας μέσα από 99 έργα εμβληματικών και σύγχρονων δημιουργών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο ντετέκτιβ της Σεβίλλης και οι πλαστοί πίνακες του Ελ Γκρέκο

Ρεπορτάζ / Ο ντετέκτιβ της Σεβίλλης και οι πλαστοί πίνακες του Ελ Γκρέκο

Στο βιβλίο του «Ο πλαστογράφος του Φράνκο», ένας ντετέκτιβ από τη Σεβίλλη ισχυρίζεται πως μεγάλα μουσεία, μεταξύ των οποίων και η ελληνική Εθνική Πινακοθήκη, έχουν αγοράσει πιστά αντίγραφα έργων του Ελ Γκρέκο.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Μέσα στο εργαστήριο του Χριστόφορου Κατσαδιώτη 

Εικαστικά / Ο Χριστόφορος Κατσαδιώτης αναδεικνύει το άχρηστο σε τέχνη

Το εργαστήριο του χαράκτη, όπου ξεδιπλώνεται ένα σύμπαν βγαλμένο από κάποιο σκοτεινό παραμύθι, μεταφέρεται προσωρινά σε μια σχεδόν κρυμμένη αίθουσα του μουσείου Μπενάκη, στην οδό Πειραιώς.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Άνοιξε το πολυαναμενόμενο πρώτο μουσείο μετανάστευσης

Εικαστικά / Fenix: Το πρώτο μουσείο μετανάστευσης άνοιξε στο Ρότερνταμ

Τι κοινό έχουν ένα πλοίο που κατασχέθηκε από τη Λαμπεντούζα, ένα κομμάτι του Τείχους του Βερολίνου και δύο γιγάντιες φωτεινές μπλε παντόφλες; Όλα βρίσκουν τη θέση τους στο νέο μουσείο της Ολλανδίας που επικεντρώνεται εξ ολοκλήρου στη μετανάστευση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος ξέρουν περισσότερα απ’ όσα περίμενα για την Τζένη Χειλουδάκη

Εικαστικά / O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος ξέρουν περισσότερα απ’ όσα περίμενα για την Τζένη Χειλουδάκη

O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος είναι δυο νεαροί ζωγράφοι και δυο πολύ καλοί φίλοι. Τους έφερε κοντά η αγάπη για τη μυθολογία, την τέχνη και μια ανεξήγητη εμμονή με την Τζένη Χειλουδάκη. Τα έργα τους πραγματεύονται το τραύμα με τρόπο ωμό και βαθύ. Παρά τα όσα θα πίστευαν πολλοί, διαψεύδουν τις φήμες που τους θέλουν ζευγάρι…
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

Εικαστικά / Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

Η έκθεση με τίτλο «Κοσμική Σκόνη/Άγνωστες Γαίες» αντλεί έμπνευση από την προσωπικότητα και το έργο του Γερμανού αστρονόμου Ιούλιου Σμιτ, διευθυντή του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών κατά τον 19ο αι., και μας προσκαλεί να περιηγηθούμε ανάμεσα σε μακρινούς πλανήτες και σε γήινα, απτά υλικά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Guest Editors / Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Η έκθεση «Caravaggio 2025» αποτελεί μια σπάνια ευκαιρία για τους λάτρεις της τέχνης να έρθουν σε επαφή με τον ρεαλισμό και τη συναισθηματική δύναμη του ανυπέρβλητου καλλιτέχνη του μπαρόκ, ο οποίος επαναπροσδιόρισε την εικαστική αφήγηση και έθεσε τα θεμέλια της σύγχρονης ζωγραφικής.
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΑΝΤΩΝΙΟΥ
Ο Άγγελος Παπαδημητρίου ανάγει το κοινό γούστο σε καλλιτεχνική χειρονομία μεγάλης δυναμικής 

Εικαστικά / Το νέο έργο του Άγγελου Παπαδημητρίου είναι ένα εικονοστάσι για τα όνειρά μας

Ο αγαπημένος καλλιτέχνης επιστρέφει με ένα νέο έργο-εγκατάσταση στην Πινακοθήκη του Μουσείου Βορρέ, έναν χαιρετισμό στην Ελλάδα της Κάλλας και του Καβάφη, του Αττίκ και της Στέλλας Γκρέκα· μιας εποχής μεγάλης ευαισθησίας που έχει πια χαθεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί να κοιτάμε τα ζώα; Δικαιοσύνη για τη μη ανθρώπινη ζωή

Εικαστικά / Η πρώτη μεγάλη έκθεση για τα δικαιώματα των ζώων στο ΕΜΣΤ

Πρόκειται για τη μεγαλύτερη έκθεση που έχει διοργανώσει το ΕΜΣΤ και για την πρώτη μεγάλη έκθεση με θέμα την ευημερία των ζώων διεθνώς, στην οποία συμμετέχουν περισσότεροι από 60 καλλιτέχνες από 25 χώρες (από Ευρώπη, Ασία, Αφρική και Αμερική) – πάνω από 200 έργα καταλαμβάνουν όλους τους ορόφους του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Romaine Brooks: Συμφωνία σε γκρι από μια ξεχασμένη κυρία της ζωγραφικής

Εικαστικά / Romaine Brooks: Η ζωγράφος με το ανδρόγυνο στυλ που έσπασε όλα τα ταμπού της εποχής της

Μια πρωτοπόρος καλλιτέχνιδα που έζησε μια συναρπαστική και αντισυμβατική ζωή, μέσα στη δίνη των «Roaring Twenties», δημιουργώντας τέχνη πέρα από τα κυρίαρχα ρεύματα του καιρού της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Εικαστικά / «Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Ο Michael Rakowitz, χρησιμοποιώντας αντισυμβατικές προσεγγίσεις, ανοίγει έναν διάλογο με έργα συγκινητικά, φανερά πολιτικά, υπενθυμίζοντάς μας την επανάληψη οδυνηρών γεγονότων της Ιστορίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κατερίνα Βαγενά: «Δεν καταλαβαίνω γιατί φερόμαστε λες και το να μεγαλώνεις είναι αρρώστια»

Οι Αθηναίοι / «Δεν έκανα την Κιμωλία για τα λεφτά αλλά για να δείξω αυτό που είμαι»

Eίναι η ιδιοκτήτρια της Κιμωλίας, του art café που έγινε σημείο αναφοράς στην Πλάκα. Δηλώνει αυτοδίδακτη στα πάντα και πιστεύει στη δύναμη των ανθρώπων να ξαναγεννιούνται. Η Κατερίνα Βαγενά είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
CHECK ANTISOCIAL

Εικαστικά / Antisocial: Η Φρόσω Πίνη έφερε την τέχνη σε ένα θρυλικό αθηναϊκό αφτεράδικο

Στη στοά της Λεωκορίου, στου Ψυρρή, η Φρόσω με αφοσίωση δίνει ζωή σε έναν χώρο τέχνης που κάνει τους Αθηναίους να φτάνουν στην Cantina Social πιο νωρίς απ’ ό,τι είχαν συνηθίσει — και έτσι, τουλάχιστον, έχουν μαζί τους τα γυαλιά ηλίου· just in case.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ximena Maldonado Sánchez: «cardón, carmín y ola»

Εικαστικά / «Τα έργα μου δεν είναι φωτογραφίες, ούτε καρτ ποστάλ»

Η 26χρονη Μεξικανή ζωγράφος Ximena Maldonado Sánchez παρουσιάζει σε μία νέα έκθεση στην γκαλερί Bernier/Eliades στην Αθήνα μια τοπιογραφία με κάκτους, υπόγεια νερά και το κόκκινο του πάθους, που θυμίζει έντονα την πατρίδα της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: Όλες οι εκθέσεις που δεν πρέπει να χάσεις

Εικαστικά / Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: 24 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Οικολογία, αποικιοκρατία, εξουσία, η σχέση μας με τα ζώα, μετανάστευση, ρατσισμός: Η εικαστική κίνηση της Αθήνας σήμερα αναδεικνύει τα φλέγοντα και επίκαιρα θέματα που απασχολούν τους σύγχρονους εικαστικούς.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μπάμπης Ρετζεπόπουλος: Ένας ανένταχτος, εκλεκτικός και ασυμβίβαστος καλλιτέχνης

Εικαστικά / Η αθώα, ανόθευτη, παιδική ματιά στο έργο του Μπάμπη Ρετζεπόπουλου

Η Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων τιμά με μία αναδρομική έκθεση τον, γνωστό και ως Babis R., ζωγράφο και χαράκτη, έναν ανένταχτο καλλιτέχνη που, πέρα από το πολύτιμο εικαστικό του έργο, μάς άφησε παρακαταθήκη την ακεραιότητά του και την απροκατάληπτη στάση του απέναντι στην τέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H εκρηκτική συνάντηση του Francis Bacon με τον Peter Beard

Σαν σήμερα / Φράνσις Μπέικον: «Σιχαίνομαι εννιά στις δέκα ζωγραφιές που βλέπω, ανάμεσά τους και τις δικές μου»

Σαν σήμερα το 1992 πεθαίνει ο σπουδαίος αιρετικός Βρετανός ζωγράφος και ανατόμος της ανθρώπινης υπαρξιακής αγωνίας. Ο Βασίλης Κιμούλης είχε μεταφράσει αποκλειστικά για τη LIFO αποσπάσματα από τις εκρηκτικές συνομιλίες του Μπέικον με τον φωτογράφο Peter Beard.
ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΙΜΟΥΛΗΣ