Οι 25 μυστηριώδεις νέοι πίνακες του Μπασκιά είναι πλαστοί ή αληθινοί; Facebook Twitter
Φωτο: EPA:BONHAMS

Πλαστοί ή αληθινοί οι 25 μυστηριώδεις νέοι πίνακες του Μπασκιά;

0

Την εποχή του τραγικού θανάτου του, το 1988, σε ηλικία είκοσι επτά ετών, ο Ζαν Μισέλ Μπασκιά είχε γίνει διάσημος στον κόσμο της τέχνης και σύμβολο της ποπ κουλτούρας. Ο Μπασκιά, που έγινε γνωστός για πρώτη φορά στα τέλη της δεκαετίας του 1970 ως καλλιτέχνης γκράφιτι στο Lower East Side του Μανχάταν, σήμερα θεωρείται ένας από τους σημαντικότερους και πιο ακριβούς καλλιτέχνες του 20ού αιώνα.

Η έκθεση του Μουσείου Τέχνης του Ορλάντο «Heroes and Monsters» παρουσιάζει μια σπάνια ομάδα έργων του Μπασκιά που προέρχονται από ιδιωτική συλλογή η οποία έρχεται στο φως για πρώτη φορά. Τα 25 έργα δημιουργήθηκαν το 1982 ενώ ο καλλιτέχνης ζούσε προσωρινά στο Λος Άντζελες της Καλιφόρνια. Αυτή θεωρείται από πολλούς η καλύτερη περίοδος στη σύντομη καριέρα του Μπασκιά. Μέχρι το 1982, είχε καθιερώσει το χαρακτηριστικό ακατέργαστο εξπρεσιονιστικό ύφος του και το συμβολικό λεξιλόγιο που θα συνέχιζε να επαναλαμβάνει στη δουλειά του.

Πρόκειται για μια έκθεση που έχει ξεσηκώσει θύελλα συζητήσεων. Δεν είναι και λίγα εικοσιπέντε έργα της καλύτερης περιόδου του Μπασκιά που μέχρι σήμερα δεν τα ήξερε κανένας. Η αξία του έργου του σήμερα έχει εκτοξευθεί: το 2017 ένας από τους πίνακές του πουλήθηκε για 110,5 εκατομμύρια δολάρια στον οίκο Sotheby's. Τα έργα που έχουν βρεθεί υπολογίζεται να έχουν συνολική αξία πάνω από 100 εκατομμύρια δολάρια.

Οι 25 μυστηριώδεις Μπασκιά είναι έργα σε χαρτόνι και βρέθηκαν σε μια μονάδα αποθήκευσης ενός σεναριογράφου του Χόλιγουντ. Όλοι θυμούνται ότι το έργο της Βίβιαν Μάγιερ είχε ανακαλυφθεί με παρόμοιο τρόπο, και ως γνωστόν ο κόσμος της τέχνης λατρεύει να ανακαλύπτει νέα έργα.

Αγαπημένος των συλλεκτών και θρυλική πλέον φιγούρα στον χώρο της τέχνης, ο Μπασκιά άφησε πίσω του έργα που αποτελούν μερικά από τα πιο ακριβά σε όλο τον κόσμο, με τιμές-ρεκόρ σε δημοπρασίες, ενώ οι εκθέσεις έργων του, όπως αυτή στο Μπρούκλιν και στο Μπάρμπικαν, σημειώνουν ρεκόρ προσέλευσης.

Αυτή η ανακάλυψη έρχεται βεβαίως στην «καλύτερη στιγμή», λίγο πριν τις  9 Απριλίου 2022, ημερομηνία εγκαινίων της έκθεσης «Κing Pleasure», την οποία σχεδιάζει ο αρχιτέκτονας Σερ Ντέιβιντ Ατζάγιε και θα περιλαμβάνει –για πρώτη φορά από τον τραγικό θάνατό του το 1988 σε ηλικία 27 ετών– έργα του Ζαν Μισέλ Μπασκιά από την προσωπική συλλογή των μελών της οικογένειάς του. Το μεγαλύτερο μέρος των έργων που θα εκτεθούν στο κτίριο Starrett-Lehigh στο Τσέλσι δεν έχει προβληθεί ποτέ δημοσίως. Η ιδέα της έκθεσης των έργων ανήκει στις αδερφές του, Λιζάν Μπασκιά και Ζανίν Εριβό, που συνδιευθύνουν το ίδρυμα Μπασκιά με τη μητριά τους Νόρα Φιτζπάτρικ.

Αγαπημένος των συλλεκτών και θρυλική πλέον φιγούρα στον χώρο της τέχνης, ο Μπασκιά άφησε πίσω του έργα που αποτελούν μερικά από τα πιο ακριβά σε όλο τον κόσμο, με τιμές-ρεκόρ σε δημοπρασίες, ενώ οι εκθέσεις έργων του, όπως αυτή στο Μπρούκλιν και στο Μπάρμπικαν, σημειώνουν ρεκόρ προσέλευσης.

Αυτή η ιστορία ακούγεται πολύ καλή για να είναι αληθινή και για κάποιους στον κόσμο της τέχνης είναι. Όλοι οι πίνακες που έχουν εκτεθεί στο Μουσείο Τέχνης του Ορλάντο, σύμφωνα με το μουσείο, δημιουργήθηκαν στα τέλη του 1982, ενώ ο 22χρονος Μπασκιά ζούσε και δούλευε σε ένα στούντιο κάτω από το σπίτι του Λάρι Γκαγκόσιαν στο Βένις της Καλιφόρνια, ετοιμάζοντας νέους καμβάδες για μια επίδειξη στον έμπορο έργων τέχνης για την γκαλερί του στο Λος Άντζελες.

Σύμφωνα με τον Άαρον ντε Γκροφτ, διευθυντή και διευθύνοντα σύμβουλο του Μουσείου του Ορλάντο, ο Μπασκιά πούλησε τα έργα σε χαρτόνι απευθείας στον τηλεοπτικό σεναριογράφο Θαντ Μάμφορντ που πέθανε το 2018 και πήρε γρήγορα τα χρήματα σε μετρητά, 5.000 δολάρια, χωρίς να το γνωρίζει ο Γκαγκόσιαν. Το γιατί ήθελε μετρητά και γρήγορα βγάζει κάπως νόημα.

Οι 25 μυστηριώδεις νέοι πίνακες του Μπασκιά είναι πλαστοί ή αληθινοί; Facebook Twitter
Έργο από τη συλλογή του Μάμφορντ, που θεωρείται ότι είναι του Μπασκιά. «Άτιτλο (κίτρινα και μαύρα κτίρια)», 1982. Φωτο: Orlando Museum of Art

Τα 25 έργα τέχνης στη συνέχεια εξαφανίστηκαν για τρεις δεκαετίες, λέει το μουσείο, και επανεμφανίστηκαν μόνο το 2012, αφού ο Μάμφορντ δεν μπορούσε να πληρώσει τον λογαριασμό για τη μονάδα αποθήκευσης και το περιεχόμενό της, αναμνηστικά του μπέιζμπολ και εφήμερα της τηλεοπτικής βιομηχανίας, δημοπρατήθηκε. Δυο κυνηγοί μικρών δημοπρασιών είδαν φωτογραφίες από τα πολύχρωμα χαρτόνια και τελικά άρπαξαν την παρτίδα – για περίπου 15.000 δολάρια.

Η ιστορία είναι εντυπωσιακή. Ο Γκαγκόσιαν είπε σχετικά με τη δημιουργία αυτών των έργων ότι «βρίσκει το σενάριο της ιστορίας εξαιρετικά απίθανο» και κάποιοι επιμελητές που είναι γνωστό ότι γράφουν ευρέως για το έργο του Μπασκιά σιώπησαν ηχηρά στο άκουσμα της έκθεσης στο Ορλάντο.

Ο διευθυντής του Μουσείου του Ορλάντο επιμένει ότι είναι αληθινοί. «Η φήμη μου διακυβεύεται», είπε σε συνέντευξή του. «Και δεν έχω απολύτως καμία αμφιβολία ότι πρόκειται για Μπασκιά». Μάλιστα, ανέφερε μια σειρά από πιστοποιήσεις που παραγγέλθηκαν από τους σημερινούς ιδιοκτήτες των έργων τέχνης.

Ο Τζέιμς Μπλάνκο, εμπειρογνώμονας γραφής, αποφάνθηκε ότι οι υπογραφές που εμφανίζονται σε πολλούς από τους πίνακες είναι του Μπασκιά. Η ανάλυση του 2017 από την αναπληρώτρια καθηγήτρια τέχνης του Πανεπιστημίου του Μέριλαντ Τζορντάνα Μουρ, συγγραφέα του βιβλίου «Reading Basquiat: Exploring Ambivalence in American Art», απέδωσε τους πίνακες στον Μπασκιά και τέλος ο Ντιέγκο Κορτέζ, ένας από τους πρώτους υποστηρικτές του καλλιτέχνη και ιδρυτικό μέλος της διαλυμένης πλέον επιτροπής ελέγχου ταυτότητας του ιδρύματός του, κήρυξε καθέναν από τους πίνακες ως γνήσιο Μπασκιά.

Οι 25 μυστηριώδεις νέοι πίνακες του Μπασκιά είναι πλαστοί ή αληθινοί; Facebook Twitter
Έργο που βρέθηκε στην αποθήκη του Μάμφορντ και θεωρείται ότι είναι του Μπασκιά. «Άτιτλο (αυτοπροσωπογραφία με το καουμπόικο καπέλο του και φορώντας την ιπτάμενη στολή του Leonardo da Vinci)», από το 1982 σε κυματοειδές χαρτόνι. Φωτο: Orlando Museum of Art

Αλλά η κύρια απόδειξη στο μυαλό του Ντε Γκροφτ ήταν ένα σύντομο ποίημα του Μάμφορντ το 1982, που μνημονεύει τη δημιουργία των έργων τέχνης και τη συνάντηση που οι ιδιοκτήτες λένε ότι έγινε μεταξύ του Μπασκιά και του Μάμφορντ, ενός από τους λίγους μαύρους σεναριογράφους που εργάζονταν στην τηλεόραση εκείνη την εποχή. Ο Μάμφορντ ήταν παραγωγός και σεναριογράφος για το κορυφαίο «M*A*S*H».

Οι στίχοι φαίνεται να αναφέρονται στο κοινό πνεύμα των δύο ανδρών ως «δεν είναι πλέον ξένοι, οι γνώστες της βιομηχανίας λαμβάνουν χρυσές κορώνες… Κινηματογραφούμε, γράφουμε, κινηματογραφούμε, ζωγραφίζουμε».

«Το ποίημα είναι σχεδόν σαν απόδειξη, αναφέρεται στα έργα, αναφέρεται στις επιγραφές στα έργα, αναφέρεται στην εποχή», είπε ο Ντε Γκροφτ. «Δεν έχω καμία απολύτως αμφιβολία».

Οι 25 μυστηριώδεις νέοι πίνακες του Μπασκιά είναι πλαστοί ή αληθινοί; Facebook Twitter
Ο Ντε Γκροφ πείστηκε για τη συνάντηση μεταξύ Μπασκιά και Μάμφορντ από αυτό το ποίημα, το οποίο λέγεται ότι γράφτηκε από τον Μάμφορντ και μονογραφήθηκε με λαδομπογιά από τον Μπασκιά σε ανάμνηση της δημιουργίας των έργων τέχνης. Φωτο: Orlando Museum of Art

Πριν τον θάνατό του το 1988 από υπερβολική δόση ναρκωτικών, πιστεύεται ότι ο Μπασκιά είχε δημιουργήσει περίπου 2.100 έργα τέχνης, από μικρά σχέδια μέχρι μια ζωγραφισμένη πόρτα ψυγείου, σύμφωνα με το Μουσείο του Μπρούκλιν.

Θα μπορούσαν αυτά τα χαρτόνια να ήταν ανάμεσά τους;

Θα ήταν δύσκολο, ζώντας κάτω από Γκαγκόσιαν, να πουλήσει καμβάδες, αλλά το να πουλήσει χαρτόνια μοιάζει πιο εύκολο. Ο βοηθός στούντιο και οδηγός του Μπασκιά Τζον Σιντ έχει γράψει ότι μια φορά ο ζωγράφος εκείνη την εποχή πλήρωσε έναν γιατρό με σχέδια. Η Φοίβη Χόμπαν γράφει στη βιογραφία του Μπασκιά πως οποιοσδήποτε με τη σωστή συμπεριφορά και το σωστό χρηματικό ποσό μπορούσε να αγοράσει κάτι από τον ζωγράφο, ο οποίος χρειαζόταν συνεχώς μετρητά για να υποστηρίξει τις διάφορες συνήθειές του. Ακόμα και ο ίδιος ο Γκαγκόσιαν έχει παραδεχτεί ότι με τον Μπασκιά δεν είχε «παραδοσιακές λογιστικές μεθόδους», πληρωνόταν σε μετρητά ή με ρούχα ή με ένα ταξίδι για την κοπέλα του στο Παρίσι.

Οι 25 μυστηριώδεις νέοι πίνακες του Μπασκιά είναι πλαστοί ή αληθινοί; Facebook Twitter
Φωτο: EPA:BONHAMS
Οι 25 μυστηριώδεις νέοι πίνακες του Μπασκιά είναι πλαστοί ή αληθινοί; Facebook Twitter

Ποιος μπορεί να ταυτοποιήσει τη γνησιότητα των έργων αυτών σήμερα; Το Ίδρυμα Μπασκιά έκλεισε την επιτροπή ελέγχου ταυτότητας των έργων του το 2012, μετά από μια αγωγή για έργα τέχνης του Μπασκιά που αρχικά θεωρήθηκαν πλαστά.

Γι' αυτό και όσοι διατυπώνουν αμφιβολίες για τη γνησιότητά τους είναι διστακτικοί. Φοβούνται μια αγωγή. Ο μόνος τρόπος να αποφύγουν την εμπλοκή είναι να μην προωθήσουν τα έργα σε δημοπρασίες, έτσι πολλά έργα που θεωρούνται χωρίς βεβαιότητα ότι είναι του Μπασκιά δεν έχουν βρει μέχρι σήμερα κανέναν αγοραστή. Το ότι προβάλλονται στο Μουσείο του Ορλάντο μπορεί να διαλύσει τις αμφιβολίες και την επιφυλακτικότητα της αγοράς.

Ο οίκος Sotheby's αρνήθηκε να σχολιάσει την αυθεντικότητα αυτών των πινάκων. Στον χορό έχουν μπει δικηγόροι, ειδικοί και ο κόσμος της τέχνης μετά από διάφορα φιάσκο που έχουν σκάσει περιμένει να βάλει κάποιος άλλος το χέρι του στη φωτιά. Υπάρχει και προηγούμενο: από το 1994 κυκλοφορούν πλαστά έργα του Μπασκιά, ενώ μόλις πέρσι το FBΙ συνέλαβε στη Νέα Υόρκη έναν άνδρα που προσπαθούσε να πουλήσει έργα τέχνης του Κιθ Χάρινγκ και του Μπασκιά τα οποία τελικά αποδείχτηκαν πλαστά.

Οι υποστηρικτές της γνησιότητας των έργων λένε ότι ένας πλαστογράφος θα έφτιαχνε μερικά πλαστά έργα, όχι 25, και μάλιστα σε καμβά όχι σε χαρτόνια, αλλά η οικογένεια του Μάμφορντ λέει ότι δεν είχε ιδέα για αυτές τις αγορές, ότι ο Μάμφορντ δεν ήταν ο τύπος που θα μπορούσε να εκτιμήσει μια δουλειά και τον τρόμαζε η ιδέα να αγοράσει έργα.

Οι 25 μυστηριώδεις νέοι πίνακες του Μπασκιά είναι πλαστοί ή αληθινοί; Facebook Twitter
Το έργο «Άτιτλο (Self-Portrait or Crown Face II)», το οποίο αποδίδεται από το μουσείο στον Ζαν-Μισέλ Μπασκιά, δημιουργήθηκε από ένα κουτί αποστολής της Federal Express. Ένας ειδικός σε θέματα εμπορικών σημάτων που σχεδίασε τη γραμματοσειρά για τη FedEx δήλωσε ότι το κουτί δεν θα μπορούσε να έχει κατασκευαστεί νωρίτερα από το 1994. Φωτο: Orlando Museum of Art

Ένα από τα έργα ήταν ζωγραφισμένο στο πίσω μέρος ενός κιβωτίου αποστολής με ένα ευδιάκριτο εταιρικό σήμα: «FedEx». Κάποιοι υποστηρίζουν ότι αυτή η γραμματοσειρά δεν χρησιμοποιήθηκε από τη Federal Express πριν το 1994.

Είναι βέβαιο ότι ακόμα και αν οι πίνακες του Μπασκιά είναι πλαστοί έχουν ανοίξει μια μεγάλη συζήτηση, την ίδια που ανοίγει ξανά και ξανά όταν ανακαλύπτεται ένα έργο. Είναι ο πίνακας αληθινός; Μετά το σκάνδαλο με την γκαλερί Νόντλερ στη Νέα Υόρκη και τους υποτιθέμενους σπουδαίους πίνακες των Αμερικανών εξπρεσιονιστών, που ήταν όλοι έργα ενός Κινέζου αντιγραφέα, όλοι μοιάζουν να είναι πιο προσεκτικοί. Όσο μπορούν φυσικά. Γιατί πάντα υπάρχουν αυτές οι απίθανες ιστορίες καλλιτεχνικής απληστίας, διασημότητας και μεγάλης απάτης.

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Στο φως ανέκδοτες φωτογραφίες του Γουόρχολ από την σχέση του με τον Ζαν-Μισέλ Μπασκιά

Φωτογραφία / Στο φως ανέκδοτες φωτογραφίες του Γουόρχολ από την σχέση του με τον Ζαν-Μισέλ Μπασκιά

Ένα καινούριο φωτογραφικό λεύκωμα παρουσιάζει μια «ηδονοβλεπτική ματιά» στην «πολυσύνθετη» φιλία των δύο διάσημων καλλιτεχνών, τριάντα και πλέον χρόνια μετά τον θάνατό τους.
Ο Μπασκιά, η Μπιγιονσέ, ο Τζέι-Ζι και τα διαμάντια δίνουν το φιλί της ζωής στον οίκο Τίφανι

Μόδα & Στυλ / Ο Μπασκιά, η Μπιγιονσέ, ο Τζέι-Ζι και τα διαμάντια δίνουν το φιλί της ζωής στον οίκο Τίφανι

Είναι ηθικό να εμπορευματοποιείται τόσο πολύ το έργο ενός καλλιτέχνη που δεν είναι εν ζωή, άρα δεν έχει ποτέ συναινέσει; Θα το ήθελε ο ίδιος; Οι γνώμες διίστανται.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πέθανε ο Ντιέγκο Κορτέζ, ο πρωτοποριακός επιμελητής της καλλιτεχνικής σκηνής της Νέας Υόρκης

Πολιτισμός / Πέθανε ο Ντιέγκο Κορτέζ, ο πρωτοποριακός επιμελητής της καλλιτεχνικής σκηνής της Νέας Υόρκης

Διοργανωτής της περιβόητης πρωτοποριακής έκθεσης «New York / New Wave» του 1981 παρουσίασε στο κοινό για πρώτη φορά καλλιτέχνες όπως ο Ζαν Μισέλ Μπασκιά, η Ναν Γκόλντιν και ο Κιθ Χάρινγκ.
THE LIFO TEAM
Γουόρχολ - Μπασκιά: Η γνωριμία και η θυελλώδης και βαθιά σχέση τους φωτίζεται ξανά στο θέατρο

Θέατρο / Γουόρχολ - Μπασκιά: Η γνωριμία και η θυελλώδης σχέση τους φωτίζεται ξανά στο θέατρο

Παρά τα όσα έγραψαν το 1985 οι κριτικοί για την κοινή έκθεσή τους, ο Άντι Γουόρχολ και ο Ζαν Μισέλ Μπασκιά ήταν ένα απίθανο ζευγάρι. Δυο πρωτοπόροι από διαφορετικές γενιές, δύο εμβληματικά δημιουργικά μυαλά μιας εποχής και δύο καλοί φίλοι.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ρόι Λιχτενστάιν: Ο πρωτοπόρος της pop art που έβαλε τον Mίκι Μάους στα μουσεία

Σαν σήμερα / Ρόι Λιχτενστάιν: Ήταν όντως ο «χειρότερος καλλιτέχνης» της εποχής του;

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο πρωτοπόρος καλλιτέχνης της pop art που με το γενναίο έργο του ειρωνεύτηκε το κλασικό, έβαλε τον Mίκι Μάους σε μουσεία και γκαλερί και άλλαξε οριστικά τους κανόνες της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Εικαστικά / Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Ο πίνακας με τίτλο «Από πού ερχόμαστε; Τι είμαστε; Πού πάμε;» θα ήταν η τελευταία του διαθήκη, ένα έργο που θα έλυνε επιτέλους, όπως ο ίδιος έλεγε, το «παράδοξο μεταξύ του κόσμου των συναισθημάτων και του κόσμου του μυαλού».
THE LIFO TEAM
Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Εικαστικά / Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Η καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων και έργα που ενσωματώνουν και συνάμα απεικονίζουν φυσικά τοπία και τις απροσδιόριστες ανθρώπινες παρεμβάσεις που αυτά προδίδουν, στο νέο πρόγραμμα του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς»

Εικαστικά / Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε»

Η εικαστικός μιλάει για την εγκατάσταση με την οποία θα εκπροσωπήσει στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2026 την Κύπρο, για την επιρροή της χώρας στο έργο της και για τη θέση του καλλιτέχνη στη σύγχρονη κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη

Εικαστικά / Tα πλοκάμια και οι κολοκύθες της Yayoi Kusama προσγειώνονται στην Ευρώπη

Από τη Βασιλεία ξεκίνησε η ευρωπαϊκή περιοδεία της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης της πιο διάσημης και πιο επιτυχημένης εν ζωή εικαστικού στον κόσμο, με περισσότερα από 300 έργα που καλύπτουν επτά δεκαετίες.
THE LIFO TEAM
Τι μυστήριο κρύβει η ιστορία της αυτοπροσωπογραφίας του Κουρμπέ;

Εικαστικά / «Ο απελπισμένος»: Ο περίφημος πίνακας του Κουρμπέ εκτίθεται ξανά μετά από 20 χρόνια

Ίσως το πιο γνωστό έργο του μεγάλου Γάλλου ζωγράφου, «Ο απελπισμένος» θα εκτεθεί στο Μουσείο Ορσέ αρχικά και έπειτα στο Μουσείο Art Mill στη Ντόχα. Ποια είναι η ιστορία του; Σε ποιον ανήκει τώρα ο πίνακας;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης

Εικαστικά / Έξι γυναίκες. Έξι πρωτοποριακές καλλιτέχνιδες της γεωμετρικής αφαίρεσης

Έργα των Όπυ Ζούνη, Etel Adnan, Samia Halaby, Saloua Raouda Choucair, Ebtisam Abdulaziz και Lubna Chowdhary, αποτελούν το υλικό της έκθεσης του Ιδρύματος Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη που ξεκίνησε μόλις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Εικαστικά / Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Αμέτρητες είναι οι ιστορίες που κρύβονται πίσω από την έκδοση «Ελληνικαί Εθνικαί Ενδυμασίαι», φέρνοντας στο φως την επίδραση που άσκησε η ενδυμασία στη διαμόρφωση της εθνικής συνείδησης και στην κυρίαρχη μόδα του Μεσοπολέμου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Και λοιπόν τι;»: Μία έκθεση στον Ταύρο «φωτίζει» το θρυλικό άλμπουμ των Εν Πλω

Εικαστικά / «Οι Εν πλω άφησαν πίσω τραγούδια που συνδέουν όσους ονειρεύονται με παρόμοιο τρόπο»

Έγιναν θρύλοι της εγχώριας μουσικής σκηνής με την κυκλοφορία ενός μόνο άλμπουμ. Μετά, εξαφανίστηκαν. Ο Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου, ο Απόστολος Βασιλόπουλος και η Μαρία-Θάλεια Καρρά επιμελήθηκαν, μετά από δεκαετή έρευνα, μια έκθεση για ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια της ελληνικής δισκογραφίας. Mίλησαν στη LifO.
M. HULOT
Με Chryssa και Iannis Xenakis η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Εικαστικά / Με Chryssa και Ιάννη Ξενάκη η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Μέσα από 100 έργα και 40 καλλιτέχνες επιχειρείται η διερεύνηση της διεθνούς εξέλιξης του κινήματος το οποίο από τις αρχές της δεκαετίας του 1960 επαναπροσδιόρισε ριζικά την έννοια του καλλιτεχνικού έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Εικαστικά / Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Από την έκθεση του Juergen Teller στο ολοκαίνουργιο Onassis Ready, στην ποιητική αρχιτεκτονική του Πικιώνη και στις έξι πρωτοποριακές γυναικείες φωνές της γεωμετρικής αφαίρεσης. Αυτόν τον μήνα οι λέξεις «μουσείο» και «γκαλερί» θα ακούγονται πολύ συχνά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM
«Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Εικαστικά / «Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Η νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη, χαρτογραφεί την πορεία έντεκα Ελλήνων και Ελληνίδων εικαστικών και θέτει ένα πολύ ενδιαφέρον ερώτημα: «Σε μια πορεία πλούσια, γεμάτη ανατροπές αλλά και επαναλήψεις, ποιες ήταν οι πρωτόλειες αναζητήσεις τους, στις οποίες επέτρεψαν ακολούθως να εισχωρήσουν στις ώριμες αποφάσεις τους»
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Εικαστικά / Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Μια έκθεση στο Μουσείο Γουίτνεϊ ενώνει διαφορετικές φωνές και αποκαλύπτει την άγνωστη ως τώρα τάση Αμερικανών καλλιτεχνών που στράφηκαν στον σουρεαλισμό για να εκφράσουν την ταραχώδη δεκαετία του '60.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ