ΑΠΕΡΓΙΑ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ

Versus Medici: Το αριστούργημα του Μπασκιά θα γίνει το πιο ακριβό έργο του;

Versus Medici: Το αριστούργημα του Μπασκιά θα γίνει το πιο ακριβό έργο του; Facebook Twitter
Jean-Michel Basquiat, Versus Medici, 1982. | Courtesy Sotheby's
0

Για πρώτη φορά βγαίνει σε δημοπρασία το αριστουργηματικό έργο του Ζαν Μισέλ Μπασκιά «Versus Medici» και αναμένεται να γίνει το πιο ακριβό έργο του αφού η αρχική του εκτίμηση είναι 50 εκατομμύρια δολάρια.

Το έργο - σταρ του πιο λαμπερού και απρόβλεπτου νέου καλλιτέχνη της δεκαετίας του ‘80 θα δημοπρατηθεί τον Μάιο και ο οίκος Σόθμπις ανακοίνωσε την πώληση με ένα υποβλητικό βίντεο ένα μήνα αφότου το έργο του Μπασκιά,  Warrior πουλήθηκε για 41,8 εκατομμύρια δολάρια στον οίκο Κρίστις στο Χονγκ Κονγκ, δημιουργώντας ρεκόρ για έργο Δυτικής Τέχνης στην Ασία.

Ο Μπασκιά έκανε το έργο Versus Medici όταν ήταν μόλις 22 ετών και στέφει τον εαυτό του νικητή του καλλιτεχνικού θρόνου έναντι της «αυτοκρατορίας» των Μεδίκων που επέβαλαν τους καλλιτέχνες της αναγέννησης και έγραψαν με το δικό τους τρόπο την ιστορία της τέχνης. Στο πρώιμο αυτό έργο του ο Μπασκιά, έχοντας επίγνωση ότι η μαύρη τέχνη είναι εκτός του κανόνα, διεξάγει το δικό του φιλόδοξο πόλεμο με την ιστορία της τέχνης, την αναγέννηση και τα μεγαλοφυή τέκνα της.

Έχοντας μελετήσει καλά την ιστορία της τέχνης, ο Μπασκιά χρησιμοποιεί σύμβολα που παραπέμπουν στην ανατομική πολυπλοκότητα των πρώιμων σχεδίων του Ντα Βίντσι, για να τονίσει το καλλιτεχνικό του δικαίωμα να είναι και αυτός μέρος της αφήγησης της δυτικής τέχνης. Στέφει τον εαυτό του, τον γιο των μεταναστών από την Αϊτή και το Πουέρτο Ρίκο, ως απόγονο των αναγεννησιακών δασκάλων με μεγάλη οπτική ένταση και δύναμη και έχοντας πλήρη επίγνωση του αποκλεισμού των καλλιτεχνών της μαύρης φυλής από τα μουσεία και τις συλλογές τέχνης.

Είναι κρίμα που ο Μπασκιά δεν έζησε για να δει τον τρόπο με τον οποίο αναμόρφωσε την τέχνη όπως προφητικά δηλώνει στο έργο του και πόσο άλλαξε το τοπίο, 30 και πλέον χρόνια μετά το θάνατό του, με τον κόσμο της τέχνης σχεδόν αγχωτικά να βιάζεται να συμπεριλάβει τους μαύρους καλλιτέχνες στη σύγχρονη αφήγηση.

Ο εμπρηστικός του τίτλος δείχνει έναν ταλαντούχο καλλιτέχνη, αυθάδη στο κατεστημένο, ανυπάκουο στον ορισμό του κανόνα της τέχνης από τους Μέδικους στην Αναγέννηση και από μεγάλους συλλέκτες και ιδρύματα στην εποχή του. Ο Μπασκιά όχι μόνο τολμά να διεκδικήσει μια θέση στο πάνθεον της τέχνης, αλλά επιδιώκει να δηλώσει και την άφιξη ενός νέου καλλιτέχνη που με τα έργα του, τελικά, θα άλλαζε τον κανόνα της τέχνης.

Είναι κρίμα που ο Μπασκιά δεν έζησε για να δει τον τρόπο με τον οποίο αναμόρφωσε την τέχνη όπως προφητικά δηλώνει στο έργο του και πόσο άλλαξε το τοπίο, 30 και πλέον χρόνια μετά το θάνατό του, με τον κόσμο της τέχνης σχεδόν αγχωτικά να βιάζεται να συμπεριλάβει τους μαύρους καλλιτέχνες στη σύγχρονη αφήγηση.

Ο Μπασκιά εμφανίζεται ως ριζοσπαστικός διάδοχος στο νέο πάνθεον της ιστορίας της τέχνης, με την κορώνα του εκδικητή ήρωα και τη λέξη «Aopkehsks» που μπορεί να αναφέρεται στον εξιδανικευμένο φαραώ Αμένοφι, που η εποχή του χαρακτηρίστηκε από μια άνευ προηγουμένου περίοδο ευημερίας και λαμπρότητας, όταν η Αίγυπτος έφτασε στο αποκορύφωμα της καλλιτεχνικής και διεθνούς δύναμης της.

Το Versus Medici ολοκληρώθηκε το 1982, την ίδια χρονιά με το έργο Untitled, το οποίο πουλήθηκε στους Sotheby’s το 2018 για 110,5 εκατομμύρια δολάρια, και λίγο μετά από τις πρωτοποριακές συμμετοχές του στο Times Square Show το 1980 και το New York New Wave στο PS1 το 1981. Το έργο τέχνης παραμένει στην ίδια ξεχωριστή ιδιωτική συλλογή από το 1990. Ήταν προηγουμένως στη συλλογή του Stephane Janssen, πρώτου πρωταθλητή του Basquiat που το απέκτησε από τον Larry Gagosian σε μια επίσκεψη στο στούντιο του Basquiat το 1982.

Εικαστικά
0

ΑΠΕΡΓΙΑ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Στο φως ανέκδοτες φωτογραφίες του Γουόρχολ από την σχέση του με τον Ζαν-Μισέλ Μπασκιά

Φωτογραφία / Στο φως ανέκδοτες φωτογραφίες του Γουόρχολ από την σχέση του με τον Ζαν-Μισέλ Μπασκιά

Ένα καινούριο φωτογραφικό λεύκωμα παρουσιάζει μια «ηδονοβλεπτική ματιά» στην «πολυσύνθετη» φιλία των δύο διάσημων καλλιτεχνών, τριάντα και πλέον χρόνια μετά τον θάνατό τους.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο ζωηρόχρωμος, μυστηριώδης, πνευματικός κήπος της Ιωάννας Λημνιού

Εικαστικά / Η Ιωάννα Λημνιού μεταμορφώνει την γκαλερί The Breeder σε ιδεώδη κήπο

Στην πρώτη της ατομική έκθεση της που συζητιέται, μέσα από την πυκνή βλάστηση των έργων της αχνοφαίνεται και μια ελπίδα ότι αξίζουμε μια καλύτερη πραγματικότητα από αυτή που ζούμε στις ασφυκτικά φτιαγμένες πόλεις.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Εικαστικά / «Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Ανάμεσα σε εκατοντάδες έργα που υπαγορεύονται από τα «επείγοντα» της εποχής, το «Ξηρόμερο», η ελληνική συμμετοχή στην 60ή Μπιενάλε της Βενετίας, εστιάζει στην εντοπιότητα και λειτουργεί ως φόρος τιμής στα πανηγύρια της επαρχίας.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Η Βενετία γιορτάζει τη εικονογραφία και τον συμβολισμό του στήθους

Εικαστικά / Μια μεγάλη εικαστική έκθεση αφιερωμένη στο γυναικείο στήθος

Στη Βενετία και στο Palazzo Franchetti μια έκθεση αφηγείται την «περιπέτεια» ενός σημείου της γυναικείας ανατομίας που έχει κατανοηθεί και αναπαρασταθεί στην τέχνη, τη διαφήμιση, τη μόδα, σε όλους τους πολιτισμούς και τις παραδόσεις με πολλούς διαφορετικούς τρόπους.
NEWSROOM
Το λεπτεπίλεπτο έργο του Στρατή Ταυλαρίδη που το κατέστρεψε μια γάτα στη Σμύρνη 

Εικαστικά / Το λεπτεπίλεπτο έργο του Στρατή Ταυλαρίδη που το κατέστρεψε μια γάτα στη Σμύρνη 

Ο νεαρός εικαστικός εκπροσώπησε την Ελλάδα στη Μεσογειακή Μπιενάλε της Σμύρνης με ένα έργο για την ιστορία ενός παιδιού που έχει υποστεί ενδοοικογενειακή κακοποίηση, το οποίο καταστράφηκε από μια γάτα. Και δεν βρέθηκε κανείς να τη σταματήσει! 
M. HULOT
Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

Εικαστικά / Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

"Νομίζω ήρθε η ώρα ν' ακούσουμε..." - Το Ινστιτούτο Ελληνικής Μουσικής Κληρονομιάς, σε συνεργασία με το Μουσείο Μπενάκη, επιχειρεί μια πρωτότυπη μουσειακή παρέμβαση στη μόνιμη έκθεση της Πινακοθήκης Γκίκα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΘΗΤΕΙΑ: Μια σημαντική έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη

Εικαστικά / Επτά σύγχρονοι εικαστικοί εκθέτουν στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη

Η «συνάντηση» επτά σύγχρονων Ελλήνων εικαστικών δημιουργών της γενιάς του ζωγράφου –κάποιοι είναι και προσωπικοί του φίλοι– στην γκαλερί Roma, με σκοπό την ανάδειξη μιας σειράς κοινών καταβολών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
CHECK Αυτές τις μέρες, ενώ χορεύουμε στην Cantina Social στο απέναντι δωμάτιο στέκεται ένα πολύχρωμο κουνέλι

Εικαστικά / Στην Cantina Social συχνάζει ένα πολύχρωμο, «αντικοινωνικό» κουνέλι

Σε ένα διαχρονικά εναλλακτικό στέκι της Αθήνας, που έχει γράψει ιστορία με τα πάρτι και τα ξενύχτια του, επαναλειτουργεί πια ένα safe-house στο οποίο καλλιτέχνες θα μπορούν να μοιραστούν τις πιο σκοτεινές στιγμές τους, τις πιο προσωπικές τους εμπειρίες.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Πρόσωπο με πρόσωπο: Μια έκθεση για τη μαγεία και τα μυστικά των Φαγιούμ

Πολιτισμός / Τα πιο καθηλωτικά πορτρέτα στην Ιστορία της Τέχνης: Μια έκθεση για τη μαγεία και τα μυστικά των Φαγιούμ

Τριάντα οκτώ μουμιοποιημένα σώματα με προσωπογραφίες στη θέση της κεφαλής που βρέθηκαν σε αρχαιολογικές ανασκαφές σε όλο τον κόσμο παρουσιάζονται σε μια μεγάλη έκθεση στο Άμστερνταμ.
NEWSROOM
Εκθέσεις εικαστικών: Απρίλιος 2024.

Εικαστικά / Ένα εικαστικός Απρίλιος γεμάτος με ενδιαφέρουσες εκθέσεις

Μία έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη και άλλη μία με αφετηρία το «Θυμήσου, Σώμα...» του Κ. Π. Καβάφη, «Αναδυόμενες Αφροδίτες», «Διάφανοι κήποι» και άλλες 25 προτάσεις που καλύπτουν ένα ευρύ καλλιτεχνικό φάσμα.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Σωκράτης Σωκράτους

Εικαστικά / Σωκράτης Σωκράτους: «Δεν έχω αίσθηση του φόβου, δεν καταλαβαίνω Χριστό άμα είναι να κάνω κάτι»

Μετακόμισε στην Αθήνα των '90s και δεν θέλησε να μείνει πουθενά αλλού, έβαλε τα κλάματα την πρώτη φορά που είδε από κοντά έργο του Τσαρούχη. Έχει σκηνογραφήσει πολύ για το ντόπιο θέατρο του οποίου δεν ήταν φαν κάποτε, έχει εκπροσωπήσει την Κύπρο στη Μπιενάλε της Βενετίας. Βρίσκεται στη μόνιμη συλλογή του Πομπιντού, συμφώνησε να συνεργαστεί με την Hermès για έναν χρόνο και το έκανε για δεκαπέντε. Κι είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Η Μαρία Λιναρδάκη πλάθει στον πηλό αναμνήσεις και φωτεινά όνειρα

Εικαστικά / Η Μαρία Λιναρδάκη πλάθει με πηλό αναμνήσεις και φωτεινά όνειρα

Η συμβολαιογράφος, η οποία πριν από δεκαπέντε χρόνια αποφάσισε να ακολουθήσει το δικό της δημιουργικό ταξίδι, αποκωδικοποιεί την αγάπη της για τη φύση ως έμπνευση για τη διακόσμηση των κεραμικών της και μας μεταφέρει σε έναν φανταστικό κήπο χρωμάτων και αναμνήσεων.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ