Ο Ντέιβιντ Χόκνεϊ, τα νέα έργα του και οι επιστήμες στο Μουσείο Fitzwilliam του Κέμπριτζ

Ο Ντέιβιντ Χόκνεϊ, τα νέα έργα του και οι επιστήμες στο Μουσείο Fitzwilliam του Κέμπριτζ Facebook Twitter
David Hockney, "Le Parc des Sources, Vichy" 1970. © David Hockney. Φωτο: Fabrice Gibert. Devonshire Collections.
0

Ένας από τους πιο σημαντικούς καλλιτέχνες της εποχής μας, ο Ντέιβιντ Χόκνεϊ, παρουσιάζει αυτή την άνοιξη και το καλοκαίρι, από τις 15 Μαρτίου, νέα έργα του στο Μουσείο Fitzwilliam και την γκαλερί Heong στο Downing College, στην έκθεση «Hockney’s Eye: The Art and Technology of Depiction» που εξερευνά τους τρόπους με τους οποίους ο διάσημος Βρετανός καλλιτέχνης βλέπει και απεικονίζει την τέχνη.

Ο γεννημένος το 1937 Βρετανός εικαστικός ήταν από αυτούς που τον καιρό της πανδημίας δεν σιώπησαν, τόσο με τα αισιόδοξα έργα που έφτιαχνε από το σπίτι του στη Νορμανδία όσο και με τα μηνύματα που έστελνε μέσα από το λογαριασμό του στο Ίνσταγκραμ, προσφέροντας ελπίδα σε έναν λαβωμένο κόσμο. 

Η έκθεση αυτή διερευνά την εμμονή του Χόκνεϊ με το πώς βλέπουμε τον κόσμο και πώς ο κόσμος του χρόνου και του χώρου μας μπορεί να αποτυπωθεί στην επιφάνεια μιας επίπεδης οθόνης. Ο Χόκνεϊ δεν σταμάτησε ποτέ να πειραματίζεται με τη χρήση καμερών, ψηφιακού σχεδίου, iPad και ακολουθεί μια παράδοση στη χρήση της κάμερας από τη lucida του Ένγκρ έως την camera obscura του Καναλέτο και τη γέννηση του αναγεννησιακού νατουραλισμού τον 15ο αιώνα.

Μια επίσκεψη σε έκθεση του ζωγράφου και σχεδιαστή Ζαν Ογκίστ Ντομινίκ Ένγκρ στην Εθνική Πινακοθήκη το 1999 πυροδότησε το ενδιαφέρον του Χόκνεϊ για τη χρήση οπτικών εργαλείων από καλλιτέχνες πριν από την έλευση της φωτογραφίας το 1839.

Η έκθεση αυτή διερευνά την εμμονή του Χόκνεϊ με το πώς βλέπουμε τον κόσμο και πώς ο κόσμος του χρόνου και του χώρου μας μπορεί να αποτυπωθεί στην επιφάνεια μιας επίπεδης οθόνης. Ο Χόκνεϊ δεν σταμάτησε ποτέ να πειραματίζεται με τη χρήση καμερών, ψηφιακού σχεδίου, iPad και ακολουθεί μια παράδοση στη χρήση της κάμερας από τη lucida του Ένγκρ έως την camera obscura του Καναλέτο και τη γέννηση του αναγεννησιακού νατουραλισμού τον 15ο αιώνα.

Στην έκθεση του Μουσείου Fitzwilliam, τα σχέδια, οι πίνακες και τα ψηφιακά έργα τέχνης του Χοκνεϊ παρουσιάζονται σε μια σειρά προκλητικών συναντήσεων με έργα καλλιτεχνών όπως οι Βαν Γκογκ, Μονέ, Κόνσταμπλ και Γουόρχολ.

Η έκθεση στο The Heong Gallery απεικονίζει τα πρωτοποριακά σύγχρονα πειράματα του Χόκνεϊ από τη δεκαετία του 1960 έως τις μέρες μας, με το εμβληματικό «Grand Canyon I» (2017) ανάμεσα στα πολλά δημοφιλή και τολμηρά έργα που εκτίθενται.

Χαρτογραφεί τις πρωτοποριακές προσεγγίσεις του Χόκνεϊ για την αποτύπωση του χώρου, ξεκινώντας με ένα σχέδιο που έγινε ενώ ήταν στο Βασιλικό Κολλέγιο Τέχνης το 1959 αλλά και τα κολάζ φωτογραφιών από τη δεκαετία του '80 και ένα πρώιμο ψηφιακό σχέδιο. Κορυφώνεται με ένα ψηφιακό έργο, μια τοιχογραφία, στην οποία παρουσιάζει τα πρόσφατα πειράματα του καλλιτέχνη με την ψηφιακή φωτογραφία.

Ο Χόκνεϊ γεννήθηκε το 1937 στο βιομηχανικό Μπράντφορντ και μεγάλωσε στην αστική ρύπανση της μεταπολεμικής Βρετανίας, κάτι που έρχεται σε ευθεία αντίθεση με τη ζωηρόχρωμη τέχνη του. Η έκθεση «διερευνά τις απόψεις του Χόκνεϊ για το πώς δημιουργήθηκε η τέχνη του παρελθόντος, τι έμαθε από αυτήν και πώς τη μεταμόρφωσε».

Ο Ντέιβιντ Χόκνεϊ, τα νέα έργα του και οι επιστήμες στο Μουσείο Fitzwilliam του Κέμπριτζ Facebook Twitter
David Hockney, The Arrival of Spring in Woldgate, East Yorkshire in 2011, 19 May 2011. iPad drawings, © David Hockney.
Ο Ντέιβιντ Χόκνεϊ, τα νέα έργα του και οι επιστήμες στο Μουσείο Fitzwilliam του Κέμπριτζ Facebook Twitter
David Hockney, The arrival of spring in Woldgate, East Yorkshire in 2011 — 31 May, №1 (900), 2011. iPad drawing, © David Hockney.

«Προέκυψε από τους Μονέ, Ματίς και Πικάσο. Το Μπράντφορντ ήταν μια πολύ, πολύ σκοτεινή πόλη τότε. Τα κτίρια ήταν κυριολεκτικά μαύρα από το κάρβουνο. Και αυτό ακριβώς ζωγράφιζα: δεν μπορούσες να δεις πολύ χρώμα. Όμως, θυμάμαι να πηγαίνω σε μια έκθεση του Βαν Γκογκ στο Μάντσεστερ το 1954. Νόμιζα πως ο Βαν Γκογκ ήταν ένας αρκετά πλούσιος καλλιτέχνης γιατί μπορούσε να χρησιμοποιεί δυο σωληνάρια μπλε για να ζωγραφίζει τον ουρανό. Πάντα θυμάμαι εκείνη την έκθεση. Ήταν κάτι το εξαίσιο για μένα», είχε δηλώσει όταν έκανε την έκθεση  «The Arrival of Spring», το 2021, στη Royal Academy του Λονδίνου.

Στην έκθεση παρουσιάζεται και η τελευταία αυτοπροσωπογραφία του Ντέιβιντ Χόκνεϊ, ζωγραφισμένη στη Νορμανδία τον περασμένο Νοέμβριο. Σε αυτή ποζάρει γελαστός, με ροδαλά μάγουλα, κρατώντας το αιώνιο τσιγάρο ανάμεσα στα δάχτυλα του δεξιού του χεριού, το πινέλο στο αριστερό χέρι, μπροστά σε έναν αόρατο ή λευκό καμβά, φορώντας ένα καρό κοστούμι και την αγαπημένη του τραγιάσκα. Εκτός από την αυτοπροσωπογραφία, η έκθεση παρουσιάζει μια σειρά από άλλα έργα που δεν είχαν εκτεθεί ποτέ στο Ηνωμένο Βασίλειο.

Ο Ντέιβιντ Χόκνεϊ, τα νέα έργα του και οι επιστήμες στο Μουσείο Fitzwilliam του Κέμπριτζ Facebook Twitter
David Hockney, "Self Portrait, 22nd November 2021". © David Hockney. Φωτο: Jonathan Wilkinson

Είναι γνωστό ότι επικρίνει τόσο τη φωτογραφία όσο και τη γραμμική προοπτική της «Αναγέννησης» για τις γραμμές της που υποχωρούν σε ένα μόνο σημείο, λέγοντας ότι δεν είναι αληθινές και δεν συγχρονίζονται με την πραγματική μας εμπειρία από το οπτικό περιβάλλον.

«Ο κόσμος είναι μεγάλος», γράφει. «Το μάτι είναι συνδεδεμένο με το μυαλό… βλέπουμε με τη μνήμη… Μια φωτογραφία τα βλέπει όλα ταυτόχρονα –με ένα κλικ του φακού από μία μόνο οπτική γωνία– αλλά εμείς δεν το κάνουμε». Η έκθεση αυτή γίνεται σε έναν χώρο όπου οι τέχνες και οι επιστήμες συναντώνται επί ίσοις όροις, όπως λένε οι επιμελητές του Fitzwilliam.

Ο Ντέιβιντ Χόκνεϊ, τα νέα έργα του και οι επιστήμες στο Μουσείο Fitzwilliam του Κέμπριτζ Facebook Twitter
David Hockney, Yosemite I, October 16th 2011 (1059), 2011. iPad drawing, collection of the artist, © David Hockney.
Ο Ντέιβιντ Χόκνεϊ, τα νέα έργα του και οι επιστήμες στο Μουσείο Fitzwilliam του Κέμπριτζ Facebook Twitter
David Hockney, "17th April 2020, No. 2", iPad painting © David Hockney
Ο Ντέιβιντ Χόκνεϊ, τα νέα έργα του και οι επιστήμες στο Μουσείο Fitzwilliam του Κέμπριτζ Facebook Twitter
David Hockney, "No. 340," May 21, 2020, iPad painting © David Hockney
Ο Ντέιβιντ Χόκνεϊ, τα νέα έργα του και οι επιστήμες στο Μουσείο Fitzwilliam του Κέμπριτζ Facebook Twitter
David Hockney, "Le Parc des Sources, Vichy" 1970. © David Hockney. Φωτο: Fabrice Gibert. Devonshire Collections.
Ο Ντέιβιντ Χόκνεϊ, τα νέα έργα του και οι επιστήμες στο Μουσείο Fitzwilliam του Κέμπριτζ Facebook Twitter
David Hockney, "12 Portraits after Ingres in a Uniform Style" 1999 - 2000. © David Hockney
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

H ολάνθιστη τέχνη του Ντέιβιντ Χόκνεϊ αντίδοτο ελπίδας στους «λαβωμένους» καιρούς

Πολιτισμός / H ολάνθιστη τέχνη του Ντέιβιντ Χόκνεϊ ωδή στην Άνοιξη κι αντίδοτο στον ζόφο του κορωνοϊού

Ο 83χρονος καλλιτέχνης, εγκλωβισμένος λόγω πανδημίας στη δική του ειδυλλιακή «φυλακή» στη Νορμανδία, δημιούργησε ίσως την πιο σημαντική έκθεσή του, προσφέροντας ελπίδα σε έναν λαβωμένο κόσμο. 
THE LIFO TEAM
Πάνω από 17 εκατομμύρια δολάρια για ένα πορτραίτο του Χόκνεϊ από τον Λούσιαν Φρόιντ

Πολιτισμός / Πάνω από 17 εκατομμύρια δολάρια για ένα πορτραίτο του Χόκνεϊ από τον Λούσιαν Φρόιντ

Οι δύο καλλιτέχνες συναντήθηκαν για πρώτη φορά το 1962, όταν ο Φρόιντ ήταν ήδη καθιερωμένος και ο Χόκνεϊ ήταν ακόμα μαθητής. Και οι δυο κατέχουν μια σημαντική θέση στη βρετανική μεταπολεμική τέχνη.
THE LIFO TEAM
Ντέιβιντ Χόκνεϊ με κινούμενους πίνακες σε πέντε μεγάλες πλατείες σε όλο τον κόσμο

Πολιτισμός / Έργα του Ντέιβιντ Χόκνεϊ προβάλλονται σε κινούμενους πίνακες και φωτίζουν πέντε μεγάλες πλατείες σε όλο τον κόσμο

Ένα κινούμενο σχέδιο διάρκειας 2 λεπτών θα μεταδοθεί σε ψηφιακούς πίνακες διαφημίσεων στην Times Square της Νέας Υόρκης και σε σημαντικές τοποθεσίες στο Λονδίνο, το Λος Άντζελες, το Τόκιο και τη Σεούλ.
THE LIFO TEAM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Εικαστικά / «Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Ανάμεσα σε εκατοντάδες έργα που υπαγορεύονται από τα «επείγοντα» της εποχής, το «Ξηρόμερο», η ελληνική συμμετοχή στην 60ή Μπιενάλε της Βενετίας, εστιάζει στην εντοπιότητα και λειτουργεί ως φόρος τιμής στα πανηγύρια της επαρχίας.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Η Βενετία γιορτάζει τη εικονογραφία και τον συμβολισμό του στήθους

Εικαστικά / Μια μεγάλη εικαστική έκθεση αφιερωμένη στο γυναικείο στήθος

Στη Βενετία και στο Palazzo Franchetti μια έκθεση αφηγείται την «περιπέτεια» ενός σημείου της γυναικείας ανατομίας που έχει κατανοηθεί και αναπαρασταθεί στην τέχνη, τη διαφήμιση, τη μόδα, σε όλους τους πολιτισμούς και τις παραδόσεις με πολλούς διαφορετικούς τρόπους.
NEWSROOM
Το λεπτεπίλεπτο έργο του Στρατή Ταυλαρίδη που το κατέστρεψε μια γάτα στη Σμύρνη 

Εικαστικά / Το λεπτεπίλεπτο έργο του Στρατή Ταυλαρίδη που το κατέστρεψε μια γάτα στη Σμύρνη 

Ο νεαρός εικαστικός εκπροσώπησε την Ελλάδα στη Μεσογειακή Μπιενάλε της Σμύρνης με ένα έργο για την ιστορία ενός παιδιού που έχει υποστεί ενδοοικογενειακή κακοποίηση, το οποίο καταστράφηκε από μια γάτα. Και δεν βρέθηκε κανείς να τη σταματήσει! 
M. HULOT
Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

Εικαστικά / Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

"Νομίζω ήρθε η ώρα ν' ακούσουμε..." - Το Ινστιτούτο Ελληνικής Μουσικής Κληρονομιάς, σε συνεργασία με το Μουσείο Μπενάκη, επιχειρεί μια πρωτότυπη μουσειακή παρέμβαση στη μόνιμη έκθεση της Πινακοθήκης Γκίκα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΘΗΤΕΙΑ: Μια σημαντική έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη

Εικαστικά / Επτά σύγχρονοι εικαστικοί εκθέτουν στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη

Η «συνάντηση» επτά σύγχρονων Ελλήνων εικαστικών δημιουργών της γενιάς του ζωγράφου –κάποιοι είναι και προσωπικοί του φίλοι– στην γκαλερί Roma, με σκοπό την ανάδειξη μιας σειράς κοινών καταβολών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
CHECK Αυτές τις μέρες, ενώ χορεύουμε στην Cantina Social στο απέναντι δωμάτιο στέκεται ένα πολύχρωμο κουνέλι

Εικαστικά / Στην Cantina Social συχνάζει ένα πολύχρωμο, «αντικοινωνικό» κουνέλι

Σε ένα διαχρονικά εναλλακτικό στέκι της Αθήνας, που έχει γράψει ιστορία με τα πάρτι και τα ξενύχτια του, επαναλειτουργεί πια ένα safe-house στο οποίο καλλιτέχνες θα μπορούν να μοιραστούν τις πιο σκοτεινές στιγμές τους, τις πιο προσωπικές τους εμπειρίες.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Πρόσωπο με πρόσωπο: Μια έκθεση για τη μαγεία και τα μυστικά των Φαγιούμ

Πολιτισμός / Τα πιο καθηλωτικά πορτρέτα στην Ιστορία της Τέχνης: Μια έκθεση για τη μαγεία και τα μυστικά των Φαγιούμ

Τριάντα οκτώ μουμιοποιημένα σώματα με προσωπογραφίες στη θέση της κεφαλής που βρέθηκαν σε αρχαιολογικές ανασκαφές σε όλο τον κόσμο παρουσιάζονται σε μια μεγάλη έκθεση στο Άμστερνταμ.
NEWSROOM
Εκθέσεις εικαστικών: Απρίλιος 2024.

Εικαστικά / Ένα εικαστικός Απρίλιος γεμάτος με ενδιαφέρουσες εκθέσεις

Μία έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη και άλλη μία με αφετηρία το «Θυμήσου, Σώμα...» του Κ. Π. Καβάφη, «Αναδυόμενες Αφροδίτες», «Διάφανοι κήποι» και άλλες 25 προτάσεις που καλύπτουν ένα ευρύ καλλιτεχνικό φάσμα.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Σωκράτης Σωκράτους

Εικαστικά / Σωκράτης Σωκράτους: «Δεν έχω αίσθηση του φόβου, δεν καταλαβαίνω Χριστό άμα είναι να κάνω κάτι»

Μετακόμισε στην Αθήνα των '90s και δεν θέλησε να μείνει πουθενά αλλού, έβαλε τα κλάματα την πρώτη φορά που είδε από κοντά έργο του Τσαρούχη. Έχει σκηνογραφήσει πολύ για το ντόπιο θέατρο του οποίου δεν ήταν φαν κάποτε, έχει εκπροσωπήσει την Κύπρο στη Μπιενάλε της Βενετίας. Βρίσκεται στη μόνιμη συλλογή του Πομπιντού, συμφώνησε να συνεργαστεί με την Hermès για έναν χρόνο και το έκανε για δεκαπέντε. Κι είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Η Μαρία Λιναρδάκη πλάθει στον πηλό αναμνήσεις και φωτεινά όνειρα

Εικαστικά / Η Μαρία Λιναρδάκη πλάθει με πηλό αναμνήσεις και φωτεινά όνειρα

Η συμβολαιογράφος, η οποία πριν από δεκαπέντε χρόνια αποφάσισε να ακολουθήσει το δικό της δημιουργικό ταξίδι, αποκωδικοποιεί την αγάπη της για τη φύση ως έμπνευση για τη διακόσμηση των κεραμικών της και μας μεταφέρει σε έναν φανταστικό κήπο χρωμάτων και αναμνήσεων.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η επανεκκίνηση του 3ου ορόφου του Μουσείου Μπενάκη Ελληνικού Πολιτισμού

Εικαστικά / Η επανεκκίνηση του 3ου ορόφου του Μουσείου Μπενάκη Ελληνικού Πολιτισμού

Οι χώροι όπου εκτίθενται οι συλλογές που αφορούν την Ελληνική επανάσταση αλλάζουν και εμπλουτίζονται. Ο επιστημονικός διευθυντής του μουσείου Γιώργης Μαγγίνης μάς ξεναγεί στη νέα μόνιμη έκθεση.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ