Στο σπίτι του στη Νορμανδία, αυτό που αποκαλεί «σπίτι των επτά νάνων», με περιβολή «καλειδοσκοπίου» και χρυσό σκελετό γυαλιών, περιτριγυρισμένος από ολοζώντανους καμβάδες, υποδέχεται τον δημοσιογράφο του Guardian. 


O Ντέιβιντ Χόκνεϊ μιλά για τη νέα του έκθεση, «The Arrival of Spring» (Έλευση της Άνοιξης) που μαρτυρά την ιδιοσυγκρασιακή του ευκολία με την τεχνολογία. 

 

H ολάνθιστη τέχνη του Ντέιβιντ Χόκνεϊ αντίδοτο ελπίδας στους «λαβωμένους» καιρούς
Έργο No. 241 σε iPad, 23 Απριλίου 2020 - David Hockney


Για να δημιουργήσει τους πίνακες αυτούς στο iPad, εκείνος και η ομάδα του δημιούργησαν μια νέα εκδοχή της εφαρμογής Brushes σε συνεργασία με ειδικό υπολογιστών στο Λιντς.

 

Στην αισιόδοξη τέχνη του Χόκνεϊ ακόμη και ο κορωνοϊός «λυγίζει» υπό το βάρος των ανθισμένων κλαδιών, των καταπράσινων κήπων, των ολάνθιστων αγρών. 

 

Τώρα, οι πίνακες αυτοί συνθέτουν μια έκθεση, ίσως τη σπουδαιότερη έκθεσή του, μια ωδή στο χρώμα και τον οπτιμισμό της Άνοιξης που προσφέρει ενστικτώδη χαρά σε μια εξαντλημένη, από την πανδημία, ανθρωπότητα. 

Όπως λέει ο ίδιος, η έκθεση αποτελεί ακόμα και φόρο τιμής στους καλλιτέχνες που τον ενέπνευσαν

 

H ολάνθιστη τέχνη του Ντέιβιντ Χόκνεϊ αντίδοτο κι ελπίδα στους «λαβωμένους» καιρούς
Έργο No. 259 σε iPad, 24 Απριλίου 2020 - David Hockney


Ο Χόκνεϊ γεννήθηκε το 1937 στο βιομηχανικό Μπράντφορντ και μεγάλωσε στην αστική ρύπανση της μεταπολεμικής Βρετανίας. Κάτι που έρχεται σε ευθεία αντίθεση με τη ζωηρόχρωμη τέχνη του. 

 
«Προέκυψε από τους Μονέ, Ματίς και Πικάσο. Το Μπράντφορντ ήταν μια πολύ, πολύ σκοτεινή πόλη τότε. Τα κτήρια ήταν κυριολεκτικά μαύρα από το κάρβουνο. Και αυτό ακριβώς ζωγράφιζα: Δεν μπορούσες να δεις πολύ χρώμα. Όμως, θυμάμαι να πηγαίνω σε μια έκθεση του Βαν Γκογκ στο Μάντσεστερ το 1954. Νόμιζα πως ο Βαν Γκογκ ήταν ένας αρκετά πλούσιος καλλιτέχνης γιατί μπορούσε να χρησιμοποιεί δυο σωληνάρια μπλε για να ζωγραφίζει τον ουρανό. Πάντα θυμάμαι εκείνη την έκθεση. Ήταν κάτι το εξαίσιο για μένα», θυμάται ο ίδιος. 

 

H ολάνθιστη τέχνη του Ντέιβιντ Χόκνεϊ αντίδοτο κι ελπίδα στους «λαβωμένους» καιρούς
Έργο No. 299 σε iPad, 29 Απριλίου 2020 - David Hockney

 

Κι όπως ο Μονέ, ο Χόκνεϊ δημιουργεί στους καμβάδες του τον προσωπικό του κόσμο φυσικής ομορφιάς. Το καλοκαίρι του 2018 ταξίδεψε στη Νορμανδία και κεραυνοβολήθηκε από την ομορφιά της φύσης της. «Είναι πανέμορφο αυτό το σημείο του κόσμου. Απίστευτα πράσινο. Όπου κι αν κοιτάξεις, είναι πράσινο. Οι ορίζοντες είναι μόνο δέντρα: Τα μόνα κτήρια που βλέπουμε από το σπίτι είναι το στούντιο και ο αχυρώνας. Ειδάλλως, είναι όλο γεμάτο δέντρα» λέει ο ίδιος για το σπίτι των ονείρων του. 

 

Και σαν να θέλει να δικαιολογήσει αυτήν την επιλογή: «Διδάσω στους Γάλλους πώς να ζωγραφίσουν τη Νορμανδία. Παράτησαν τη ζωγραφική, έτσι δεν είναι; Ο Ντεριντά δεν το είπε; Όταν είπε πως η ζωγραφική πέθανε, σκεφτόμουν πάντα πως έκανε λάθος. Σκέφτηκα: "Λοιπόν, αυτό σημαίνει πως η μόνη αποτύπωση που μπορεί να λογιστεί σοβαρά είναι η φωτογραφία". Όλοι είναι φωτογράφοι σήμερα, δεν είναι; Η ζωγραφική όμως είναι απείρως πιο ενδιαφέρουσα. Αν όλα αυτά ήταν φωτογραφίες, δεν θα έδειχναν ούτε κατά διάνοια τόσο όμορφα» λέει, δείχνοντας με τα χέρια τους τους πίνακες γύρω του. 

 

H ολάνθιστη τέχνη του Ντέιβιντ Χόκνεϊ αντίδοτο κι ελπίδα στους «λαβωμένους» καιρούς
Έργο No. 339 σε iPad, 18 Μαΐου 2020 - David Hockney

 

Η πρόσφατη τέχνη του Χόκνεϊ, τα 116 έργα - ωδή στο φυσικό κόσμο που δημιούργησε στο iPad του εν μέσω πανδημίας κορωνοϊού, θα παρουσιαστούν στη Royal Academy του Λονδίνου από τις 23 Μαΐου έως τις 26 Σεπτεμβρίου.

 

Με πληροφορίες από Guardian