ΑΝΤΙΟ ΔΙΟΝΥΣΗ

Ο βραβευμένος εικονογράφος Σβετλίν Βασίλεφ μας μαθάινει τα πάντα για την εικονογράφηση

Ο βραβευμένος εικονογράφος Σβετλίν Βασίλεφ μας μαθάινει τα πάντα για την εικονογράφηση Facebook Twitter
0
Ο βραβευμένος εικονογράφος Σβετλίν Βασίλεφ μας μαθάινει τα πάντα για την εικονογράφηση Facebook Twitter

Πώς ξεκινήσατε να ασχολείστε με την εικονογράφηση;
Άρχισα να εικονογραφώ στα φοιτητικά μου χρόνια, όταν ήμουν στη Σχολή Καλών Τεχνών. Ανάμεσα στους πειραματισμούς και τις εικαστικές μου εξορμήσεις, δοκίμασα και το βιβλίο. Τελικά, η σχέση αυτή άνθησε και με απασχολεί πάνω από είκοσι χρόνια τώρα.


Πόσο σημαντική είναι η εικονογράφηση για τη μεταφορά των νοημάτων των βιβλίων;
Η σημασία της εικόνας στο βιβλίο μεγαλώνει, όσο «μικραίνει» ο αναγνώστης. Στις μικρές ηλικίες η εικονογράφηση παίζει «πρωταγωνιστικό» ρόλο, ενώ, όσο μεγαλώνει ο αναγνώστης, η εικονογράφηση απελευθερώνει τον χώρο στο κείμενο. Στους ενήλικες, πια, η ύπαρξη εικόνας είναι απλώς μια εικαστική έκφραση. Τη σημασία της δεν θα μπορούσα να την κρίνω – είναι τόσο μεγάλη όσο κάθε άλλης τέχνης. Πιθανότατα, μάλιστα, ο ρόλος της να μην είναι να μεταφέρει τα νοήματα του κειμένου αλλά να συνδημιουργήσει το αδιαίρετο σύνολο που λέγεται βιβλίο.


Ποιο είναι το πιο αγαπημένο σας έργο;
Το επόμενο... κι ανυπομονώ.


Ποιο βιβλίο θα θέλατε να έχετε εικονογραφήσει εσείς;
Τον Γκιούλιβερ, την Αλίκη στη Χώρα των Θαυμάτων, τον Πινόκιο και άλλα μεγάλα και πολυεικονογραφημένα κείμενα. Θέλω να δοκιμαστώ, να δω αν έχω δική μου φωνή και, αν ναι, να τη δω δίπλα στις άλλες. Από την άλλη, θα μου άρεσε και μια έκπληξη, δηλαδή ένα βιβλίο που δεν έχει διαβαστεί ή γραφεί ακόμη να πάρει την πρώτη του μορφή από μένα.

Ο βραβευμένος εικονογράφος Σβετλίν Βασίλεφ μας μαθάινει τα πάντα για την εικονογράφηση Facebook Twitter

Στις δέκα συναντήσεις του σεμιναρίου θα ασχοληθούμε από κοντά με βασικά θέματα της εικονογραφικής δημιουργίας, θα γνωρίσουμε καλύτερα την «τέχνη» του εικονογράφου, τους προβληματισμούς και τις αναζητήσεις του. Και θα προσπαθήσουμε να προσεγγίσουμε σφαιρικά κάποια από τα σημαντικότερα ζητήματα που αφορούν την εικονογράφηση ενός παιδικού −και όχι μόνο− βιβλίου.

Πώς προσεγγίζει ο καλλιτέχνης το κείμενο;

Πώς επιλέγει την τεχνική και το στυλ που του ταιριάζει καλύτερα;

Πώς διαλέγει το καλλιτεχνικό ιδίωμα που θα «μιλήσει» πιο εκφραστικά στους αναγνώστες του βιβλίου;

Πώς θα κρατήσει με πιο ασφαλή τρόπο τις ισορροπίες ανάμεσα στο κείμενο και στην εικονογράφηση;

Παράλληλα θα προσπαθήσουμε ν' αναλύσουμε καλλιτεχνικές απόψεις και προβληματισμούς διαφορετικών εικονογραφήσεων ανάλογα με την ηλικία, την έκδοση, την παράδοση, τις προθέσεις, τις προσωπικές προτιμήσεις και ανησυχίες των δημιουργών τους. Θα επιχειρήσουμε μικρές αλλά πολύ ενδιαφέρουσες διαδρομές στην ιστορία των σύγχρονων και των κλασικών «σπουδαίων» εικονογραφήσεων. Το σεμινάριο θα είναι ταυτόχρονα και εργαστήριο, με ασκήσεις επιτόπου και στο σπίτι. Θα συζητάμε αυτές τις ασκήσεις και θα βλέπουμε τις ολοκληρωμένες εικονογραφήσεις άλλων δημιουργών, έτσι ώστε να αποκτήσουμε κριτική ματιά, άποψη και αίσθηση επαγγελματισμού και συναδελφικότητας. Τέλος, θα προσεγγίσουμε μια ποικιλία επιλογών, έτσι ώστε οι συμμετέχοντες να έχουν τη δυνατότητα να κινηθούν με ευχέρεια ανάμεσα στα είδη της εικονογράφησης, ανάλογα με τις δυνατότητες και τις προσωπικές τους κλίσεις.

Ο βραβευμένος εικονογράφος Σβετλίν Βασίλεφ μας μαθάινει τα πάντα για την εικονογράφηση Facebook Twitter

Ο Σβετλίν Βασίλεβ γεννήθηκε το 1971 στο Ρούσε της Βουλγαρίας και από το 1997 ζει και εργάζεται στην Ελλάδα. Σπούδασε στη Μέση Σχολή Καλών Τεχνών «Τσ. Λαβρένοφ» στο Πλόβντιβ (Φιλιππούπολη) – Βουλγαρία και στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών «Ν. Πάβλοβιτς» στη Σόφια με ειδικότητα στη ζωγραφική.

Έχει εικονογραφήσει τα εξής βιβλία: Το σημάδι των τεσσάρων, Ο επιθεωρητής έρχεται, Αντιγόνη, Οιδίποδας τύραννος, Πίτερ Παν, Ελληνική μυθολογία, τρεις τόμοι, Ο Νίκος και ο λύκος, Οι περιπέτειες του Βαρόνου Μινχάουζεν, Η μετακόμιση, ΜόμπιΝτικ, Ρωμαίος και Ιουλιέτα, Δον Κιχώτης, Ένας τάρανδος μελένιος, Ταξίδι στο φεγγάρι, Βατραχοποντικοπόλεμος, Ράκης ο σαλιγκαράκης, Ο Πατούχας, Ο Πανταρώτας, και μαζί με την Άντα: Διγενής Ακρίτας, Η Τοσοδούλα, Το λαγούμι, Ο κουτσοφλέβαρος, Το μόνο ταξίδι της ζωής του, Ο Τρομάρας.
Δον Κιχώτης: Ισπανία (550.000 αντίτυπα), Ν. Αμερική, Γαλλία, Κορέα.
Οι περιπέτειες του Βαρόνου Μινχάουζεν: ΗΠΑ, Ν. Αμερική (ισπανική γλώσσα).
ΜόμπιΝτικ: Κορέα.
Τοσοδούλα: Κορέα, Ταϊβάν.
Το 2004 τιμήθηκε με το Ειδικό Κρατικό Βραβείο Εικονογράφησης για το βιβλίο Δον Κιχώτης και το 2010 με το ΕΒΓΕ και το Χρυσό ΕΒΓΕ εικονογράφησης για το βιβλίο Πίτερ Παν.
Ατομικές εκθέσεις (εικονογράφηση):
2007 «Σχολή Κωστέας-Γείτονας»: Ελληνική μυθολογία, 2.
2006 Μουσείο Ελληνικής Παιδικής Τέχνης: Δον Κιχώτης.
2005 Παλαιά Ηλεκτρική - Βόλος: Δον Κιχώτης∙ Θέατρο «Χυτήριο» - Αθήνα: Δον Κιχώτης∙Σχολή «Ι. Μ. Παναγιωτόπουλου»: Δον Κιχώτης∙ Κολλέγιο Αθηνών (Λάτσιο): Δον Κιχώτης∙ «Σχολή Μωραΐτη»: Δον Κιχώτης.
Ομαδικές εκθέσεις (εικονογράφηση):
BlueBookGroupExhibition 2009-2010 (Ιράν, Ιαπωνία, Ισπανία, Αργεντινή).
12.9.2004-2.10.2005 "Le immaginidella fantasia", Sarmede, Merate, Roma,Monza,Verona, Trevizo, Siena, Lugano (Ιταλία).
2004 ΕΚΕΒΙ «Ξυπόλητες εικόνες» στην έκθεση βιβλίου στην Μπολόνια, Αθήνα.
2004 ΕΚΕΒΙ «Ξυπόλητες εικόνες», Πάτρα.
2003 Αίθουσα «Millennium»: ΤαΕλληνικά.
2003 XIX Biennial of illustrations Bratislava (Σλοβακία).

Ο βραβευμένος εικονογράφος Σβετλίν Βασίλεφ μας μαθάινει τα πάντα για την εικονογράφηση Facebook Twitter
Ο βραβευμένος εικονογράφος Σβετλίν Βασίλεφ μας μαθάινει τα πάντα για την εικονογράφηση Facebook Twitter
Ο βραβευμένος εικονογράφος Σβετλίν Βασίλεφ μας μαθάινει τα πάντα για την εικονογράφηση Facebook Twitter
Ο βραβευμένος εικονογράφος Σβετλίν Βασίλεφ μας μαθάινει τα πάντα για την εικονογράφηση Facebook Twitter


O Σβετλίν διδάσκει ΕΙΚΟΝΟΓΡΑΦΗΣΗ στα Εργαστήρια Βιβλίου του ΙΑΝΟΥ (www.ianos.gr). 

Ο Αλέξης Φραγκούλης είναι ο τυχερός του Διαγωνισμού "εργαστήριο εικονογράφησης στον ΙΑΝΟ".

0

ΑΝΤΙΟ ΔΙΟΝΥΣΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς»

Εικαστικά / Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε»

Η εικαστικός μιλάει για την εγκατάσταση με την οποία θα εκπροσωπήσει στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2026 την Κύπρο, για την επιρροή της χώρας στο έργο της και για τη θέση του καλλιτέχνη στη σύγχρονη κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη

Εικαστικά / Tα πλοκάμια και οι κολοκύθες της Yayoi Kusama προσγειώνονται στην Ευρώπη

Από τη Βασιλεία ξεκίνησε η ευρωπαϊκή περιοδεία της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης της πιο διάσημης και πιο επιτυχημένης εν ζωή εικαστικού στον κόσμο, με περισσότερα από 300 έργα που καλύπτουν επτά δεκαετίες.
THE LIFO TEAM
Τι μυστήριο κρύβει η ιστορία της αυτοπροσωπογραφίας του Κουρμπέ;

Εικαστικά / «Ο απελπισμένος»: Ο περίφημος πίνακας του Κουρμπέ εκτίθεται ξανά μετά από 20 χρόνια

Ίσως το πιο γνωστό έργο του μεγάλου Γάλλου ζωγράφου, «Ο απελπισμένος» θα εκτεθεί στο Μουσείο Ορσέ αρχικά και έπειτα στο Μουσείο Art Mill στη Ντόχα. Ποια είναι η ιστορία του; Σε ποιον ανήκει τώρα ο πίνακας;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης

Εικαστικά / Έξι γυναίκες. Έξι πρωτοποριακές καλλιτέχνιδες της γεωμετρικής αφαίρεσης

Έργα των Όπυ Ζούνη, Etel Adnan, Samia Halaby, Saloua Raouda Choucair, Ebtisam Abdulaziz και Lubna Chowdhary, αποτελούν το υλικό της έκθεσης του Ιδρύματος Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη που ξεκίνησε μόλις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Εικαστικά / Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Αμέτρητες είναι οι ιστορίες που κρύβονται πίσω από την έκδοση «Ελληνικαί Εθνικαί Ενδυμασίαι», φέρνοντας στο φως την επίδραση που άσκησε η ενδυμασία στη διαμόρφωση της εθνικής συνείδησης και στην κυρίαρχη μόδα του Μεσοπολέμου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Και λοιπόν τι;»: Μία έκθεση στον Ταύρο «φωτίζει» το θρυλικό άλμπουμ των Εν Πλω

Εικαστικά / «Οι Εν πλω άφησαν πίσω τραγούδια που συνδέουν όσους ονειρεύονται με παρόμοιο τρόπο»

Έγιναν θρύλοι της εγχώριας μουσικής σκηνής με την κυκλοφορία ενός μόνο άλμπουμ. Μετά, εξαφανίστηκαν. Ο Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου, ο Απόστολος Βασιλόπουλος και η Μαρία-Θάλεια Καρρά επιμελήθηκαν, μετά από δεκαετή έρευνα, μια έκθεση για ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια της ελληνικής δισκογραφίας. Mίλησαν στη LifO.
M. HULOT
Με Chryssa και Iannis Xenakis η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Εικαστικά / Με Chryssa και Ιάννη Ξενάκη η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Μέσα από 100 έργα και 40 καλλιτέχνες επιχειρείται η διερεύνηση της διεθνούς εξέλιξης του κινήματος το οποίο από τις αρχές της δεκαετίας του 1960 επαναπροσδιόρισε ριζικά την έννοια του καλλιτεχνικού έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Εικαστικά / Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Από την έκθεση του Juergen Teller στο ολοκαίνουργιο Onassis Ready, στην ποιητική αρχιτεκτονική του Πικιώνη και στις έξι πρωτοποριακές γυναικείες φωνές της γεωμετρικής αφαίρεσης. Αυτόν τον μήνα οι λέξεις «μουσείο» και «γκαλερί» θα ακούγονται πολύ συχνά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM
«Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Εικαστικά / «Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Η νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη, χαρτογραφεί την πορεία έντεκα Ελλήνων και Ελληνίδων εικαστικών και θέτει ένα πολύ ενδιαφέρον ερώτημα: «Σε μια πορεία πλούσια, γεμάτη ανατροπές αλλά και επαναλήψεις, ποιες ήταν οι πρωτόλειες αναζητήσεις τους, στις οποίες επέτρεψαν ακολούθως να εισχωρήσουν στις ώριμες αποφάσεις τους»
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Εικαστικά / Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Μια έκθεση στο Μουσείο Γουίτνεϊ ενώνει διαφορετικές φωνές και αποκαλύπτει την άγνωστη ως τώρα τάση Αμερικανών καλλιτεχνών που στράφηκαν στον σουρεαλισμό για να εκφράσουν την ταραχώδη δεκαετία του '60.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
"Η κούνια" του Φραγκονάρ: Στο φως τα ζουμερά μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Εικαστικά / «Η Κούνια» του Φραγκονάρ: Τα μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Η περίφημη «Κούνια» με τη σκηνοθεσία της συνεύρεσης των σωμάτων και των ψυχών με τρόπο ακόλαστο, πονηρό ή ανοιχτό σε μια νέα ηθική, έργο – σταρ της περίφημης συλλογής Wallace στο Λονδίνο, αποκαταστάθηκε φέρνοντας στο φως άτακτες λεπτομέρειες που ενισχύουν την αυθάδεια του έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ειρήνη Παναγοπούλου

Εικαστικά / Ειρήνη Παναγοπούλου: Η μεγάλη Ελληνίδα συλλέκτρια Τέχνης μιλά στη LIFO

Η γνωστή συλλέκτρια μιλά στη LiFO για το ταξίδι της στην τέχνη μέσα από τη συγκρότηση της μεγάλης και σπάνιας συλλογής της, μέρος της οποίας θα δούμε με αφορμή την έκθεση «Fernweh ή νοσταλγία για άγνωστους τόπους».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ