Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

ΕΠΕΞ Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών Facebook Twitter
To Εθνικό Αστεροσκοπείο Αθηνών.
0

Αυτό το καλοκαίρι, από τις 28 Μαΐου, το εμβληματικό Εθνικό Αστεροσκοπείο Αθηνών μεταμορφώνεται σε ένα πεδίο αστρικής φαντασίας και γήινης ύλης, φιλοξενώντας μια έκθεση με νέα έργα της εικαστικού σύγχρονης τέχνης Λίας Πέτρου. Με τίτλο «Κοσμική Σκόνη/Άγνωστες Γαίες», η έκθεση παρουσιάζει μια σειρά από έργα ειδικά σχεδιασμένα για τον χώρο (site-specific), τα οποία συνδιαλέγονται με τον παλαιότερο επιστημονικό θεσμό της Ελλάδας· σύμβολο του χρόνου, της μνήμης και της παρατήρησης από το 1842.

Tο Εθνικό Αστεροσκοπείο Αθηνών, από την ίδρυσή του το 1842, μέσα στη σιωπηλή του μεγαλοπρέπεια στην κορυφή του Λόφου των Νυμφών, αποτελεί́ τον πρώτο επιστημονικό θεσμό του ελληνικού κράτους. Είναι ταυτόχρονα παρατηρητής και φορέας μνήμης, εκεί όπου ο ουρανός μετρήθηκε για πρώτη φορά και καταγράφηκε ο παλμός της Γης. Από αυτό το σημείο, η Αθήνα έμαθε να προσανατολίζεται· να αντιλαμβάνεται τις αποστάσεις της, τον χρόνο της, την ίδια της την ύπαρξη μέσα στον κόσμο.

Κεντρική ιδέα της έκθεσης «Κοσμική Σκόνη/Άγνωστες Γαίες» («Cosmic Dust/New Territories») αποτελεί η προσωπικότητα και το επιστημονικό έργο του Γερμανού αστρονόμου του 19ου αιώνα Ιούλιου Σμιτ, ο οποίος διετέλεσε διευθυντής του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών από το 1858 και για είκοσι πέντε έτη.

Χρησιμοποιώντας υλικά όπως ο πηλός, το βαμβακερό νήμα, το μαλλί, το τιτάνιο και το μάρμαρο, η καλλιτέχνιδα υφαίνει έναν μοναδικό διάλογο ανάμεσα στο τότε και στο τώρα, στο γήινο και το συμπαντικό, στη συστηματική ανάλυση και το συγκινησιακό.

Η Λία Πέτρου ανακάλυψε την έκταση του ερευνητικού έργου του Σμιτ, εστίασε συγκεκριμένα στο «Chart of the Mountains of the Moon based on my own Observations in the Years 1840-1874» («Χάρτης των Ορέων της Σελήνης βασισμένος στις δικές μου Παρατηρήσεις κατά τα Έτη 1840-1874») που εκτίθεται στην Αίθουσα του Χρόνου, στο Κέντρο Επισκεπτών του Αστεροσκοπείου, και εμπνεύστηκε την κεραμική εγκατάσταση «Supermoon» που εξέθεσε στην ομαδική έκθεση «wanderlust/all passports» στο μέγαρο Σλίμαν-Μελά, τον Οκτώβριο του 2024.

ΕΠΕΞ Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών Facebook Twitter
«Τα έργα δεν αποτίνουν απλώς φόρο τιμής στην επιστημονική παρακαταθήκη του Σμιτ, συνιστούν μια βαθιά προσωπική αναθεώρηση των ορίων μεταξύ παρελθόντος, παρόντος και μέλλοντος». Φωτ.: Λία Πέτρου

«Ο σεληνιακός χάρτης του Σμιτ και το “Supermoon” αποτέλεσαν το σημείο εκκίνησης και την έμπνευση για μια ατομική έκθεση. Ακολούθησε ενδελεχής έρευνα και στη συνέχεια η παραγωγή νέας σειράς έργων που εστιάζουν όχι μόνο στην εξέλιξη της αστρονομίας αλλά και στο επιστημονικό έργο του Σμιτ στους τομείς της ηφαιστειολογίας, της σεισμολογίας, της μετεωρολογίας και της σεληνογραφίας, το οποίο είναι άρρηκτα συνδεδεμένο με την ανάπτυξη του πρώτου ερευνητικού ιδρύματος του ελληνικού κράτους, του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών. Απώτερος στόχος της έκθεσης είναι η συνομιλία με την ιστορικότητα του Αστεροσκοπείου, τα μουσειακά εκθέματά του και την παρακαταθήκη που άφησε στον τόπο μας ο σπουδαίος αυτός αστρονόμος», λέει η Λία Πέτρου.

Σε επιμέλεια και εννοιολογική προσέγγιση του Κώστα Πράπογλου, η έκθεση αντλεί έμπνευση από τις λεπτομερείς χαρτογραφήσεις της Σελήνης και τις επιστημονικές αναζητήσεις του Σμιτ, που λειτουργούν ως θεμέλιο της ανατρεπτικής επανερμηνείας της Πέτρου. Χρησιμοποιώντας υλικά όπως ο πηλός, το βαμβακερό νήμα, το μαλλί, το τιτάνιο και το μάρμαρο, η καλλιτέχνιδα υφαίνει έναν μοναδικό διάλογο ανάμεσα στο τότε και στο τώρα, στο γήινο και το συμπαντικό, στη συστηματική ανάλυση και το συγκινησιακό.

«Η βικτοριανή εποχή στην οποία έζησε ο Σμιτ ήταν περίοδος ριζικών πνευματικών ζυμώσεων, με μια ακόρεστη επιθυμία για εξερεύνηση και χαρτογράφηση νέων ανεξερεύνητων εδαφών, στη Γη και πέρα από αυτή. Η περίοδος αυτή σηματοδότησε τη διεύρυνση της ανθρώπινης γνώσης μέσω της καταγραφής και της μέτρησης, αλλά και μέσα από την τόλμη για διείσδυση σε άγνωστα έως τότε πεδία: στα βάθη των ωκεανών, στους πιο απομακρυσμένους πλανήτες, ακόμη και στις αόρατες δυνάμεις της Γης. Τα βιβλία του Ιούλιου Βερν αντικατοπτρίζουν το ίδιο πνεύμα περιπέτειας και πάθους για το άγνωστο.

Το έργο της Πέτρου αντλεί από αυτές τις αναζητήσεις, όχι μόνο για να αναπαραγάγει την πειραματική αυστηρότητα του παρελθόντος, αλλά και για να τις επανασυνθέσει με καλλιτεχνική δεξιοτεχνία μέσω σύγχρονων μέσων και μεθόδων. Συνδυάζει το γήινο και το ουράνιο στοιχείο σε έναν απτό διάλογο που εκτείνεται στο μέλλον, δημιουργώντας νέες μορφές και καινούργιους δρόμους για σκέψη και ενδοσκόπηση», λέει ο Κώστας Πράπογλου.

Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών Facebook Twitter
Φωτ.: Λία Πέτρου
Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών Facebook Twitter
Φωτ.: Λία Πέτρου

Στους χώρους του Αστεροσκοπείου, εξωτερικούς και εσωτερικούς, η καλλιτέχνις τοποθετεί μια σειρά έργων από βαμβακερό νήμα, μαλλί, πηλό, μάρμαρο και τιτάνιο. Τα υλικά αυτά δεν αποτελούν διακοσμητικές αναφορές, αλλά ενέργειες παρέμβασης, επανερμηνείας και αναδημιουργίας. Στα κεραμικά, όπως ο ανάγλυφος χάρτης μεγάλης κλίμακας της σεληνιακής τοπογραφίας του Σμιτ, το έργο διασπάται σε 25 ενότητες που επανατοποθετούνται ως αισθητηριακά αντικείμενα, καθεμιά ως αποτύπωμα της διαρκώς μεταβαλλόμενης σεληνιακής επιφάνειας. Εκτεθειμένα στα στοιχεία της φύσης, αλληλεπιδρούν με τον χρόνο και τις καιρικές συνθήκες, όπως οι βράχοι της Σελήνης που κουβαλούν κοσμική σκόνη αιώνων. Τα γλυπτά αυτά μοιάζουν να αποκτούν δέρμα, μετατρέπονται σε ζωντανά σώματα που ενεργοποιούν σιωπηλά έναν διάλογο με τους ιερούς βράχους του Λόφου των Νυμφών.

Στο εσωτερικό των ιστορικών αιθουσών του Αστεροσκοπείου παρουσιάζονται μικρότερες κεραμικές δημιουργίες, κεντήματα, χαλιά και ένα μοναδικό κόσμημα, τα οποία μεταπλάθουν τα σχέδια του Σμιτ σε υφασμένες αφηγήσεις. Τα κεντήματα λειτουργούν ως πύλες, όπου οι αυστηρές γραμμές της επιστημονικής παρατήρησης μετασχηματίζονται σε προσωπικές χειρονομίες διασύνδεσης. Μέσα από αυτήν την τεχνική, η Πέτρου μετατοπίζει με παιγνιώδη και χιουμοριστική διάθεση την προσοχή μας από τους ακριβείς υπολογισμούς των αποστάσεων στην εγγύτητα της ανάλυσης, στρέφοντας το βλέμμα μας από την ψυχρή ακρίβεια της αστρονομίας στη ζεστασιά της ανθρώπινης επαφής.

Ένα μεμονωμένο μαρμάρινο γλυπτό, τοποθετημένο σε ένα από τα σκιερά μονοπάτια του Αστεροσκοπείου, παραπέμπει στο αρχέγονο θαλάσσιο φυτό Posidonia australis. Οι ρίζες του, που φτάνουν βαθιά στον πυθμένα της Μεσογείου, υπαινίσσονται τον άρρητο σύνδεσμο μεταξύ Γης και σύμπαντος. Το μάρμαρο, υλικό που παραδοσιακά συνδέεται με τη μνημειακή, αμετάβλητη διαχρονικότητα, μετατρέπεται εδώ σε μια ζωντανή, σχεδόν παλλόμενη μορφή, που αντανακλά την εύθραυστη και διαρκώς μεταβαλλόμενη σχέση ανάμεσα στην ανθρωπότητα και το σύμπαν. Το γλυπτό φαίνεται να ανασαίνει, υπενθυμίζοντάς μας ότι ακόμη και μέσα στη στέρεη ύλη φωλιάζουν η φαντασία και η ελπίδα, ως δυνάμεις μεταμόρφωσης και αλλαγής.

«Τα έργα δεν αποτίνουν απλώς φόρο τιμής στην επιστημονική παρακαταθήκη του Σμιτ, συνιστούν μια βαθιά προσωπική αναθεώρηση των ορίων μεταξύ παρελθόντος, παρόντος και μέλλοντος. Όλα τα υλικά που χρησιμοποιούνται φέρουν τις ίδιες ενέργειες που τροφοδότησαν τα πρώτα τηλεσκόπια των αστρονόμων, ενώ ταυτόχρονα παραπέμπουν προς ένα μέλλον όπου το σύμπαν δεν είναι πια απλώς αντικείμενο παρατήρησης, αλλά ένας ζωντανός ορίζοντας που μετασχηματίζεται σε χώρο δυνατοτήτων. Το έργο της Πέτρου αντηχεί έναν σύγχρονο στοχασμό πάνω στην εξερεύνηση του διαστήματος: από τις αποστολές στη Σελήνη που στηρίχτηκαν στους χάρτες του Σμιτ έως τις σημερινές ρομποτικές αποστολές σε μακρινούς πλανήτες. Η οδύσσεια της γνώσης συνεχίζεται σε άγνωστους τόπους, εξωτερικούς και εσωτερικούς» λέει ο Κώστας Πράπογλου.

Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών Facebook Twitter
Φωτ.: Λία Πέτρου

Η αναζήτηση της γνώσης είναι μια ατέρμονη οδύσσεια, που διεκδικεί το άγνωστο, τόσο στον έξω κόσμο όσο και στα άδυτα της ψυχής. «Η έκθεση δεν επιδιώκει να προσφέρει σαφείς απαντήσεις. Αντιθέτως, ανοίγει έναν ορίζοντα δυνατοτήτων· έναν χώρο όπου το παλαιό και το νέο, η επιστημονική γνώση και η προσωπική εμπειρία μπορούν να συνυπάρχουν, να αναμειγνύονται και να αναδομούνται. Εδώ, στο ίδιο σημείο που πραγματοποιήθηκαν οι πρώτες μετρήσεις του χρόνου και η σύλληψη της δομής της ύπαρξης, προσπαθούμε να χαράξουμε νέους τρόπους σκέψης, νέες προσεγγίσεις για την ύπαρξή μας μέσα στο άπειρο» προσθέτει ο επιμελητής της έκθεσης.

Βρείτε περισσότερες πληροφορίες για την έκθεση «Κοσμική Σκόνη/Άγνωστες Γαίες» εδώ.

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«ΤΕΧΝΗ – ΔΙΑΓΩΝΙΟΣ»: Η διαρκής συμβολή των δύο ομάδων στην ανεπανάληπτη πολιτισμική κίνηση της Θεσσαλονίκης

Εικαστικά / «Διαγώνιος» και «Τέχνη»: Πρόσφεραν παιδεία στη Θεσσαλονίκη. Τώρα συναντιούνται ξανά σε μια έκθεση

Η «Διαγώνιος» του Ντίνου Χριστιανόπουλου και η Καλλιτεχνική Εταιρεία «Τέχνη» επιστρέφουν στο προσκήνιο μέσα από ένα αφιέρωμα στο Τελλόγλειο Ίδρυμα, που αναδεικνύει δύο ιστορικές ομάδες της πνευματικής ζωής της Θεσσαλονίκης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «λίστα Τραμπ» και τα «απαράδεκτα έργα τέχνης» οδηγούν σε μια άλλη Αμερική

Εικαστικά / Tο μένος του Τραμπ για το Smithsonian: Λογοκρισία, ρατσισμός, λίστες με «απαράδεκτα» έργα

Με στόχο το μεγαλύτερο συγκρότημα μουσείων και ερευνητικών κέντρων στον κόσμο, ο Τραμπ επιχειρεί να ασκήσει έλεγχο και λογοκρισία σε έργα τέχνης και στο περιεχόμενο εκθέσεων, κατηγορώντας το Smithsonian ως «woke» και απειλώντας με περικοπές της χρηματοδότησής του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Εικαστικά / Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Μια από τις πιο εξέχουσες συλλέκτριες στην Ευρώπη, η οποία έχει αφήσει το αποτύπωμά της και στην Ύδρα, αποφάσισε να πουλήσει τη συλλογή σουρεαλιστικής και μεταπολεμικής τέχνης που στεγάζει στο σπίτι της στο Λονδίνο -τη μεγαλύτερη αυτού του είδους- σε μια δημοπρασία-ορόσημο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χάρις Επαμεινώνδα: Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις

Εικαστικά / Χάρις Επαμεινώνδα: «Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις»

Η βραβευμένη με Αργυρό Λέοντα Κύπρια εικαστικός συνθέτει έναν κόσμο θραυσμάτων, αποκομμάτων της εσωτερικότητας, με ελλειπτικές εικόνες, τον οποίο μας προκαλεί να ανακατασκευάσουμε μέσα από τη σταδιακή του αποκάλυψη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
 Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Εικαστικά / Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Οι δύο καλλιτέχνες με καταγωγή από Κύπρο και Ελλάδα αντίστοιχα, παρουσιάζουν νέα έργα τους σε μια από τις σημαντικότερες εικαστικές διοργανώσεις της Βρετανίας που φιλοξενεί 30 καλλιτέχνες και συλλογικότητες, με αναθέσεις και θεματικές που έχουν να κάνουν με τη γεωγραφία και τις αξίες που διαπερνούν την πόλη αυτή: καταγωγή και μνήμη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση για την πολύχρωμη, πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Εικαστικά / Μια έκθεση για την πολύχρωμη και πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Ο Τόνι Μιλάκης καταγράφει μια πόλη που η πραγματικότητα προσφέρει τις καλύτερες ζωγραφικές λύσεις, που ακόμη και το πιο ευφάνταστο μυαλό ενός καλλιτέχνη δεν μπορεί να τις επινοήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Ο Ζαν Φρανσουά Μιλέ και η ατέρμονη γοητεία της φύσης και των εργατών της γης

Εικαστικά / Ζαν Φρανσουά Μιλέ: ο ζωγράφος που ο Βαν Γκογκ αποκαλούσε «πρωτοπόρο»

«Όσο το σκέφτομαι, τόσο περισσότερο νομίζω ότι ο Μιλέ πίστευε σε κάτι ανώτερο» έγραφε ο Βαν Γκογκ για τον «ζωγράφο των χωρικών» αλλά και έναν από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του γαλλικού ρεαλισμού. Η Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου τον τιμά με μια μεγάλη έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το Μοναστήρι του Καρόλου: Το μουσείο του «κομμωτή των σταρ»

Εικαστικά / Κάρολος: O «κομμωτής των σταρ» έχει πλέον δικό του μουσείο στα Χανιά

Το «Μοναστήρι του Καρόλου», ένα ενετικό κτίσμα του 1583 και κατοικία του αυτοδίδακτου δημιουργού από το 1991, έχει μετατραπεί σε ένα μοναδικό καταφύγιο όπου συνυπάρχουν η ιστορία της κομμωτικής, έργα Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών μαζί με μνήμες της Μαρίας Κάλλας, της Μπριζίτ Μπαρντό αλλά και της Μαντάμ Ορτάνς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

Εικαστικά / Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

«Τα έργα του αποθεώνουν την ικανότητα του έρωτα να μας αποσπά από την ιδέα του θανάτου». Και έχουμε την ευκαιρία να τα δούμε στην αναδρομική έκθεση του Ιδρύματος Γουλανδρή στην Άνδρο, και στην Αθήνα. Όλα σχεδόν, εκτός από το πιο γνωστό του, το οποίο οι επιμελητές απέρριψαν ως «κραυγαλέο»...
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το Fondation Louis Vuitton υποδέχεται 270 έργα του Gerhard Richter σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση

Εικαστικά / Gerhard Richter: «Τώρα που δεν απέμειναν ιερείς ή φιλόσοφοι, οι καλλιτέχνες είναι οι σημαντικότεροι άνθρωποι στον κόσμο»

270 έργα ενός από τους σημαντικότερους εν ζωή ζωγράφους θα εκτεθούν το φθινόπωρο στο Fondation Louis Vuitton σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια αθέατη ως τώρα πλευρά της Φρίντα Κάλο στη Θεσσαλονίκη

Εικαστικά / Μια αθέατη ως τώρα πλευρά της Φρίντα Κάλο στη Θεσσαλονίκη

Μια διεθνής έκθεση με 241 φωτογραφίες, που μέχρι πρόσφατα δεν είχαν δει το φως δημοσιότητας και αποκαλύπτουν άγνωστες πτυχές της ζωής της πιο διάσημης ζωγράφου του 20ού αιώνα, κάνει στάση το φθινόπωρο στη συμπρωτεύουσα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Έκθεση αφισών στην Ύδρα μιας Ελλάδας ανόθευτης και ταπεινής

Εικαστικά / Πώς διαφήμιζε η Ελλάδα τον εαυτό της στο εξωτερικό από το ’30 έως το ’60;

Μια σειρά αφισών του ΕΟΤ, σε μια έκθεση που φιλοξενείται στην οικία Λαζάρου Κουντουριώτη, αποκαλύπτει τις πρώτες απόπειρες και τα αρχικά βήματα του ελληνικού τουρισμού, με την υπογραφή σημαντικών Ελλήνων καλλιτεχνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Τρανός: «Η τέχνη είναι ένα πολύ αποτελεσματικό αντικαταθλιπτικό» 

Εικαστικά / Νίκος Τρανός: «Η τέχνη είναι ένα πολύ αποτελεσματικό αντικαταθλιπτικό» 

Έχει βοσκήσει πρόβατα, έχει πουλήσει κουλούρια και έχει δουλέψει στην οικοδομή, μέχρι που αποφάσισε ότι το μόνο που ήθελε να γίνει είναι καλλιτέχνης. Τελικά, εξελίχθηκε σε έναν από τους κορυφαίους και διεθνώς αναγνωρισμένους Έλληνες δημιουργούς. Ο πρώην πρύτανης της ΑΣΚΤ είναι άνθρωπος από σπάνια πάστα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Οι πρώτοι ομοφυλόφιλοι» και η γέννηση μιας νέας ταυτότητας

Εικαστικά / «Οι πρώτοι ομοφυλόφιλοι» και η γέννηση μιας νέας ταυτότητας

Μια μεγάλη έκθεση στο Σικάγο εξετάζει την γκέι ταυτότητα ως ιστορικό φαινόμενο μέσα από 300 έργα που δημιουργήθηκαν κυρίως στην περίοδο μεταξύ του 1869, όταν δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά η λέξη «ομοφυλόφιλος», και του 1939
THE LIFO TEAM